* Officiell Tråd - Pioneer VSA-AX10i *
Pioneer VSA-AX10
(Förstärkare)
Rapporterad
|
1
|
(9)
|
Inga priser | |
Pioneer VSA-AX10i
(Förstärkare)
Rapporterad
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Pioneer VSA-AX10Ai
(Förstärkare)
|
1
|
(11)
|
Inga priser |
Utgång för frontar funkar ej på min Pioneer AX10i (11 inlägg)
|
11 år sedan |
Pioneer-klubben (151 inlägg)
|
14 år sedan |
Pioneer mätmikrofon (1 inlägg)
|
18 år sedan |
Postad 01 February 2007 - 18:27
Postad 01 February 2007 - 18:43
Redigerat av Bergen, 26 January 2008 - 07:42.
Postad 13 March 2007 - 14:32
Jag har hört att det finns problem med AX10an i sig samt även ihop med Pioneers egna produkter.
Det ena är att AX10orna tystnar på en eller flera kanaler då och då.
Det andra är att det uppstår knatter om man kopplar exvis till en 868 DVD ihop med en 50" plasma.
Har någon liknande erfarenheter?
/Lars
Postad 13 March 2007 - 23:52
Har ingen Plasma så jag vet inget om det
Postad 14 March 2007 - 09:27
Redigerat av Bergen, 14 March 2007 - 09:31.
Postad 20 March 2007 - 15:09
kan man köra biwire i förstärkar delen och single i högtalaren, med blecken. alltså dubblad styrka utan fyra ledare i varje kabel.??
Redigerat av Unregistered7ff3cfb6, 04 May 2007 - 12:28.
Postad 21 October 2007 - 15:01
Postad 01 December 2007 - 23:20
Den mest märkbara skillnaden är i ljudbild, inte så mycket tokigheter i klang alls från Pioneer!
Vi är att gratulera, har ingen aning om hur de nya recievrarna står sig mot AX10 men vilken bra maskin för pengen!
Postad 18 January 2008 - 18:40
Redigerat av Bergen, 18 January 2008 - 18:42.
Postad 18 January 2008 - 20:18
Lycka till!!
Postad 19 January 2008 - 23:30
Postad 20 January 2008 - 21:32
Det har jag svårt att tro, baserat på det jag läst och hört av de båda märkena.
Att tro är en sak,att veta en annan.Läsa går bra,lyssna ännu bättre.
Postad 21 January 2008 - 16:25
Cambridge har inte imponerat på mig.
Pioneer är heller inte "den enda sanningen"...
Yamaha är inte ens med på kartan när det gäller musik i 2 kanaler.
MEN - AX10 är bättre än ALLA andra toppmodeller från alla andra märken, förutom kanske Marantz värsta ljudmässigt i 2 kanaler.
Därimellan finns ett antal olika modeller från alla dessa tillverkare, med olika grad av mängd spelat välljud.
Menar du då alltså att den här Cambridgen är bättre än ALLT annat på marknaden?
Den är finfin "på papperet" och den mäter säkert OK, men vad är så extravagant med just den här pjäsen? Toroid transformator? (finns det fler som använder sig av), DAC? , Slutsteg/Försteg?, Ljudchip?
Det krävs mer än en tillfällig lyssning för att med trovärdighet krossa ett sånt motstånd som det faktiskt är i det här fallet.
Var AX10:an justerad över huvudtaget osv?...
Det som gör saken än mer otrorligt, är att du använde dig av en Yamaha.
De jag har testat, och de flesta som jämfört med annat tycker att det är rätt långt ifrån rent välljud.
Murrigt och brist på luftighet/detaljer, mjukt, varmt är ord man läser i fråga om Yamahas produktlinjer.
Har nu ägt och lyssnat på några Yamaha, och visst kan det låta bra. Men jämför man med likvärdigt står skillnaderna plötsligt lite klarare.
Detta verkar fler hålla med om, så helt ute och cyklar är jag inte.
Var nyss på vippen att handla en 2600 faktiskt, men nu blev det inte så och hade det blivit det hade jag inte velat göra en A-B jämföresle med något likvärdigt.
Yamaha + Cambridge ger tydligen en "jäkla stor" skillnad i välljud jämfört med Pioneer AX10?
Okej, jag får ta dig på orden.
Får ta och knalla ner på byn och lyssna på denna Cambridge också, den kan ju vara en sjuhelsikes maskin, vem vet? (ja du, jag vet - men man säger så =)
Postad 21 January 2008 - 19:58
Redigerat av Bergen, 22 January 2008 - 15:01.
Postad 21 January 2008 - 23:16
Detta är min åsikt och jag står för den,lyssning(testen)gjordes med högtalare från Ino audio.Men min åsikt som allt annat är relativ.
Lycka till!!
Postad 22 January 2008 - 18:35
Skulle vi ta med summan för byggkostnad etc. så är jag minst precis lika skeptisk.
Ljud & Bild Hemma är en tidning jag läser regelbundet och dom har i många fall mycket rättvisande och nyanserade omdömen. Enligt mig då.
I deras segment kallad "Hi-End-Klassen" och multikanal då, har Pioneer AX10 som enda maskin genom tiderna vunnit "Guldmedaljen" 2 år i rad. Det skulle inte förvåna mig om den vann i Januarinumret för 3e året i rad, om det nu är det numret och året nu... hmmm...
I konkurrens med allt annat som finns då.
Säger dom att det är det absolut bästa som finns ljudmässigt i hi-end multikanalsvärlden så säger iaf inte jag emot.
Åtminstone inte förän jag själv blivit övertygad.
Har iofs inte lyssnat på Camridgen än, men jag har iaf lånat hem en projje idag
Lyssnade även litegrann på en mycket intressant 2 kanals intergrerad historia från Onkyo, med 2 sateliter och sub.
Riktigt nice liten maskin och ljudet var finfint. 8000,- var priset gissningsvis.
Håll ögonen på den enheten om ni vill ha en kompetent allt-i-ett för 2 kanaler med bild (hdmi) och som inte skäms för sig ljudmässigt eller utseendemässigt heller. Om man tycker det är viktigt.
Postad 23 January 2008 - 07:44
Men Piooners maskin är grymt bra i sin värld som inte är 2 kanals världen.
Lycka till!!
Postad 29 January 2008 - 20:06
Redigerat av Bergen, 29 January 2008 - 20:09.
Postad 02 February 2008 - 21:32
Har någon ett tips till mig?
Jag flyttar frontarna, för 2-kanal står de ca 60cm (till bakkant) från väggen, för flerkanalsmusik likaså (då med avstånd korrigerade i recievern) MEN vid filmtittande hamnar frontarna ivägen för duken när de står så långt fram.
Då står frontar och center ca 20 cm från vägg/duk och nu till frågan, måste man skriva om avstånden hela tiden när man växlar imellan?
Kan man nöja sig med annan rumskorrektion typ front align etc?
AX10i med B&W 801 Matrix series3 frontar.
Postad 05 February 2008 - 20:05
Postad 17 February 2008 - 17:02
Redigerat av Bergen, 19 February 2008 - 09:26.
Postad 19 February 2008 - 21:14
Jag letade idag en del efter kuben men ingen lycka, skall kolla om den finns i en gammal dator när jag får tid...Jocke, jag har inte kommit fram till något som kan hjälpa dig. Hoppas att det löser sig för dig. Har du kollat upp det där med kuben eller? Jag ser att du har B&W högtalare. Är du nöjd med dessa?
Just B&W högtalare av klassen 800 är kanske lite för jobbiga för AX10an men som jag nämnt är skillnaden inte särskilt stor även om den är tydlig vid jämförelse. Det borde funka med det mesta som inte är väldigt trögt att driva!
Mitt tips är att köpa riktigt bra begagnat istället för nytt, du kan få väldigt mycket välljud för pengarna!
Postad 19 February 2008 - 21:25
Jocke, jag har inte kommit fram till något som kan hjälpa dig. Hoppas att det löser sig för dig. Har du kollat upp det där med kuben eller? Jag ser att du har B&W högtalare. Är du nöjd med dessa. Varför jag undrar är för att jag har funderingar på byta högtalare till min AX 10:a men vet inte riktigt vad man skall satsa på för några. Här uppe i norr finns det ju inte så många högtalare att testa med, så man får väl höra vad andra använder. Skulle vara väldigt intressant att höra vad ni andra med AX 10:or använder för högtalare till denna. Är det någon som använder EX 1:orna eller EX 3:orna till den och som kan säga om det låter bra?
SOm jag skrev i en annan tråd så SKA ex1:orna ha seprat steg för att spela som bäst.De kräver väldigt mycket elektronik bak sig men har man det så låter de helt gudomligt. Blande det bästa jag lyssnat på oavsett prisklass. Kör de på jobbet tillsammans med Yamaha 2000 serie .... låter grymt men de e ju såklart 2 kanals prylar
Kanke ex3:orna e lite lättare att driva??
Postad 28 February 2008 - 09:28
Nej, det verkar tyvärr inte så. Enligt Pioneers broschyr så har Ex 1:orna 89.5 db och Ex 3:orna 88.5 db i känslighet.Jocke, jag har inte kommit fram till något som kan hjälpa dig. Hoppas att det löser sig för dig. Har du kollat upp det där med kuben eller? Jag ser att du har B&W högtalare. Är du nöjd med dessa. Varför jag undrar är för att jag har funderingar på byta högtalare till min AX 10:a men vet inte riktigt vad man skall satsa på för några. Här uppe i norr finns det ju inte så många högtalare att testa med, så man får väl höra vad andra använder. Skulle vara väldigt intressant att höra vad ni andra med AX 10:or använder för högtalare till denna. Är det någon som använder EX 1:orna eller EX 3:orna till den och som kan säga om det låter bra?
SOm jag skrev i en annan tråd så SKA ex1:orna ha seprat steg för att spela som bäst.De kräver väldigt mycket elektronik bak sig men har man det så låter de helt gudomligt. Blande det bästa jag lyssnat på oavsett prisklass. Kör de på jobbet tillsammans med Yamaha 2000 serie .... låter grymt men de e ju såklart 2 kanals prylar
Kanke ex3:orna e lite lättare att driva??
Postad 28 March 2008 - 08:18
Är det på väg en ny version av AX10an eller varför finns den inte nånstans längre? (Förutom på Ultimate.)
Skulle vara trevligt med en som klarar av de nya ljudformaten osv.
Postad 28 March 2008 - 08:45
Har en liten fundering...
Är det på väg en ny version av AX10an eller varför finns den inte nånstans längre? (Förutom på Ultimate.)
Skulle vara trevligt med en som klarar av de nya ljudformaten osv.
"Hej
Jo det stämmer att AX10 är påväg ut från butikerna, vi har ett nytt flaggskepp påväg in på marknaden vid namn LX90 som kommer nu i sommar.
Mvh Pioneer Support"
Fick svar på min egen fråga
Stod att det skulle ta några dagar att få svar men det gick ju fort
Postad 06 February 2009 - 18:03
Editorial Note about the Impedance Selector Switch
I recommend the "Minimum 8-ohms" setting even for 4-ohm speakers of moderate efficiency ( > 89dB SPL). Yamaha includes a" 6-ohm" setting to satisfy UL heat dissipation requirements when driving 4-ohm loads, as well as easing consumer concerns about driving low impedance loads. These switches step down voltage feed to the power sections which can limit dynamics and overall fidelity. My advice is to keep the switch set to "Minimum 8-ohms" regardless of the impedance of your speakers and ensure proper ventilation of the Receiver. Using the 6 ohm setting will reduce power output to your speakers about 15-20% and thus cause higher frequency of amplifier clipping if driven too hard which can damage your speakers.
Och det här:
ochFördelen med 8 ohmsläget är att förstärkaren ger max. I 4 ohmsläget stryps uteffekten bara för att kompensera för det extra strömuttag det blir vid lägre impedans på högtalarna. Med andra ord kommer du få mindre uteffekt till dina 6 ohms högtalare i 4 ohmsläget än i 8 ohmsläget. Anledningen till att det finns 2 lägen är för att inte förstärkaren ska bli väldigt varm pga strömflöde vid låga impedanser. Men det ska till väldigt lågohmiga högtalare och rejäl volym för att det ska bli bekymmer, sen finns det ju dessutom skyddskretsar också så det är ingen fara.
AX 10:orna borde väl klara av det. Jag har sett i en del tester att Yamaha förstärkare alltid skall väljas till 6 eller 8 ohms läget. Vad tror ni? Åsikter?
Postad 08 February 2009 - 22:38
Berätta var du tittar någonstans?
Mvh
Joakim
Postad 21 February 2009 - 16:25
Det finns ingen knapp på baksidan för det, utan man går in i menyerna helt enkelt.
Titta på sidan 72 i instruktionshandboken. Där står det hur man gör.
Jag antar att det fungerar på samma sätt som med Yamahan fast det finns inne i förstärkarens menyer. Man kan välja mellan 4 och 6 ohm. Man ändrar impedansen bakom luckan på fronten.
Just nu har jag 4 ohm men funderar på att ändra till 6 ohm, men jag vet inte om man vågar testa det?
Micke.
Postad 22 February 2009 - 21:59
Det enda som står om Ω i min instruktion är att man helst skall använda högtalare mellan 6Ω och 16Ω...
(min stärkare är en gammal ax10i)
Postad 23 February 2009 - 09:51
Vi har antagligen olika Ax10or Bergen
Det enda som står om Ω i min instruktion är att man helst skall använda högtalare mellan 6Ω och 16Ω...
(min stärkare är en gammal ax10i)
Samma här kan jag säga. Har en Ax10i-s tillverkad oktober 2003 Finns ingenting om att byta 0hmläge.
Postad 23 February 2009 - 18:11
Min är en AX 10 A-is. Typiskt. Det verkar ju inte heller som att så många tittar i den här tråden heller.
Man får väl vänta och se. Den som väntar på något gott... (väntar alltid för länge). Tack i alla fall för hjälpen.
Micke.
Redigerat av Bergen, 23 February 2009 - 18:12.
Postad 23 March 2009 - 09:40
Postad 24 March 2009 - 19:26
Jäkligt skumt.. Någon som vet vad det kan vara?
Postad 25 March 2009 - 09:17
Hoppas att det löser sig för dig.
Du kan kolla på nätet om du hittar någon fler som har haft samma fel.
Postad 11 December 2010 - 13:32
Tack för svaret, octavia rs. Då får man lösa problemet med hdmi-växel med ytterligare en dosa med sladdar..... suck. Nej jag tror jag väntar tills dess att Ai's efterföljare kommer och ser om den har hdmi-växel - minns du var du såg detta?
sj har jag 1st Marantz SR 7005 och 2 st Fisher studio line 900 kan säga att det spelas mycket Shpongle på den anläggningen
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Utgång för frontar funkar ej på min Pioneer AX10i
70 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?