Jag har inte lyssnat på Yamaha 1400, men jag tror inte skillnaden är så stor att den skulle motivera ett byte. Du behöver nog upp en del i prisklass för att få något som är avsevärt bättre.Ni som har 3805. Ut med språket. Fler omdömmen tack.
Är det motiverat att byta sin Yamaha 1400 mot en Denon 3805 ?
Smaken är som baken jag vet, men iaf.
Denon AVR-3805
(Förstärkare)
|
2
|
(73)
|
Inga priser |
Denon-klubben (119 inlägg)
|
15 år sedan |
Denon AVR-3805 eller Marantz SR7500,SR8500? (58 inlägg)
|
21 år sedan |
Denon 3805 vs. NAD 763 v.2? (24 inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 31 August 2004 - 09:27
Postad 31 August 2004 - 10:03
japp gör det. Finns ju ingen direkt anledning att byta då jag i det stora hela är tvärnöjd med Yamman 1400. Men ni vet hur det är med uppgraderingstarmen.Jag beställde en 3805:a i lördags av hembiobutiken. Får den idag, kanske redan innan lunch
Flippermatt: Tyvärr har jag aldrig ägt en 1400:a men jag skall nog kunna komma med en lekmans omdömen efter en vecka eller så.
Fasiken vad jag längtar, bara timmar kvar till leverans!
Postad 01 September 2004 - 10:59
Någon som jämfört 3805 mot H/k 1005/2005?
Postad 05 September 2004 - 18:17
nu har jag själv provat detta och jag blev bra förvånad att det blev som natt å dag det när man gjorde detta.
frontarna består av B&W DM604S3.
kan även till lägga att kärringen undrade vad jag hade gjort efter som det låter så mycket bättre en innan jag gjorde detta.
det som jag hör är att allt kommer fram bättre samt att basen blir mer kontrolerad
som sagt jag är hel nöjd med detta.
nu kan ju inte jag säga det kommer låta bättre för andra som vill prova på detta efter som vi har säkert inte samma frontar,men det är ju helt klart värt att prova.
obs när man bi-ampar så kan man bara köra i 5.1 läget.
//Pieter
Postad 05 September 2004 - 20:09
Postad 05 September 2004 - 21:39
Precis har också hörst så mycket om detta voddo snacket.men det är ju så med det mesta vågar man inte pröva på något nytt så lär man säg inte något hellerDet var trevligt att se att det gav ett rejält lyft med sk "bi-amp" på 3805, vissa menar att det är mumbo-jumbo när det inte är "äkta" bi-amp men det verkar ju funka hur bra som helst för dig iaf. kul kul....
Och har man fler uttag/steg så tycker ju jag att man skall andvända detta fullt ut om möjligheten finns
//Pieter
Postad 05 September 2004 - 21:49
Räcker Denon 3805 verkligen till för att driva 604:orna?frontarna består av B&W DM604S3.
kan även till lägga att kärringen undrade vad jag hade gjort efter som det låter så mycket bättre en innan jag gjorde detta.
Postad 06 September 2004 - 22:14
Ska jag vara ärlig så tycker jag inte det efter som dom låter så mycket bättre med bi-ampRäcker Denon 3805 verkligen till för att driva 604:orna?frontarna består av B&W DM604S3.
så min slutsats är att det skulle nog behövas lite mer mos en då
efter som jag har lyssnat på både 2400 och 8500 så föll valet till 3805 fördel. personligen tyckte jag att den hade lite mer kontroll på 604orna.
nu är ju ja en sån där nisse som gillar att köra på ganska hög volym skall ju till läggas.
men för ett 5.1 system så fungerar den ypperligt för mig.
men som alltid mycket vill ha mer
Postad 06 September 2004 - 22:33
Kan man Bi-ampa 3805 i 5,1 läge?
Får man inte ut Stereo från bi-ampningen då,?
Då blir väl surroundeffekterna skumma?
Postad 06 September 2004 - 23:32
Kan man Bi-ampa 3805 i 5,1 läge?
Ja man kan Bi-ampa.
Får man inte ut Stereo från bi-ampningen då,?
Du får ut två likadana signaler till varje fronthögtalare det stämmer.
Annars skulle det bli svårt att bi-ampa
Då blir väl surroundeffekterna skumma?
Förstår inte hur du menar, du har inga surroundeffekter i frontarna.
Postad 07 September 2004 - 01:34
Dvs surroundljudet som mixas in i stereoljudet hamnar då i frontarna.
Redigerat av JohnnyMann, 07 September 2004 - 01:57.
Postad 07 September 2004 - 15:46
Då har du kopplat något fel, föreslår en titt i manualen igen!Lite svårt att förklara,,,men så här är det, om du ser en film i 5,1 läge så skickas signalen till zon2 i stereo, dvs den delar inte upp signalen i 5,1 och den skickar då INTE enbart front ljudet till zon2 utan allt ljud.
Dvs surroundljudet som mixas in i stereoljudet hamnar då i frontarna.
Har tittat lite i Denons manual, och det verkar inte finnas något "riktigt"
bi-amp läge, kanske fungerar det bara i stereo?! ... Någon som har en
kanske kan förklara.
Redigerat av Martin.M, 07 September 2004 - 15:47.
Postad 08 September 2004 - 12:21
Postad 08 September 2004 - 12:45
Tänkte kommentera mina egna intryck tidigare i tråden. Nedanstående tokigheter får jag skylla på min ringa erfarenhet av denna typ av produkter...Tänkte posta några kommentarer nu när även jag blivit ägare till en 3805. Det här blir inte nån ordentlig recension eftersom jag har haft alldeles för lite möjlighet att lyssna på den. Konstigt nog anser hustrun att det finns bättre saker att hitta på under semestern
. Dessutom har jag för tillfället ingen tv, så kommentarer om film-ljud får vänta. Så detta är alltså vad jag upplever vid 2-kanals uppspelning.
Detta är min andra hembio-receiver och den jag jämför med är Panasonics digitala SA-XR10.
Kringutrustning är Audio Pro Bravo FX-04 och Toshiba 220 dvd. Kablage är av typen "no-name" rakt igenom.
Ang ljudet då. Först och främst kan jag väl säga att första intrycket var ungefär; Jaha...? Sen lyssnade jag lite mer noggrant och konstaterar då fr a 2 saker; basen är betydligt tightare och kontrollen vid högre volymer är klart bättre. Nu är tyvärr hög volym inte särskilt vanligt i det här huset eftersom det finns 2 barn också...
Överlag är också upplösning och detaljeringsgrad bättre, men inte så att man tappar hakan vid en jämförelse. Allmänt så tycker jag att den är klart lättlyssnad utan nån direkt färgning/karaktär. Tänker inte försöka beskriva ljudet mer än så eftersom både lyssningsposition och rummet är LÅNGT ifrån idealiskt. Bor i stenhus, relativt kala väggar och klinkergolv på hela bottenvåningen.
Så vad blir intrycket i jämförelse med Panasonicen? Tja, bättre bas och kontroll går ju inte att blunda för, det är ett lyft, men för övrigt hade jag nog kunnat leva med min Panasonic ett tag till. Nu finns det ju dom som hävdar att Panasonics digitala receivrar presterar mycket bra i stereo, så kanske är det så att den receivern helt enkelt var riktigt bra för priset? 3805 sägs ju allmänt också spela skjortan av föregångaren 3803, så den kan ju knappast vara i närheten av Panasonicen i så fall.
Det jag fortfarande saknar lite grand är lite mer värme och tryck. Får kanske fundera på vad en ny dvd och lite nya kablar kan göra...
Hur som helst så bad kära hustrun mig av estetiska skäl att flytta bak front-högtalarna ca 10 cm. Foglig som jag är gjorde jag henne genast till viljes. Nån dag senare gjorde jag naturligtvis om rumskalibreringen och tittade lite i instruktionsboken (har fortfarande inte lusläst den så det kommer kanske mer skojigheter vad det lider). Vad finner jag; jo trots att kalibreringen och inställningarna är sparade så står receivern default på "OFF" (för kalibreringen alltså). Detta justeras alltså inte i själva set-upen för rumskalibreringen utan med några knapptryckningar på fjärrkontrollen
Så nu blev det annat ljud i skällan
Nu tycker jag att det i alla fall i mina öron låter riktigt bra i stereo
Så summa sumarum; att titta lite i instruktionsboken är inte så dumt, vi får se vad mer som döljer sig där när jag får tid att titta ordentligt.
Postad 08 September 2004 - 16:58
,,!!skall bara säga till er alla att den e ny utvecklad helt och hållet från grunden!!det enda dom har behållt e dom bra egenskaper som denon haft tidigare,,resten är helt ny teknik som e riktigt bra,,!!.Så ljudet e riktigt bra,,,driver mina QRS (TELLUS FRONT )(CENTER CALLISTO) (REAR CALLISTO),, DET ÄR DET BÄSTA LJUD JAG FÅTT AV DOM RECIVERS SOM JAG HAFT EX.(PIONNER AX3-)(H/K7500)(DENON AVC-A1)!!!.Så jag kan garanter er att den som köper denna blir inte besviken alls!.
Postad 08 September 2004 - 17:01
Jo och ingen av dessa förstärkare e ju dåliga precis eller???denon har en triumf!.Har nu även beställt en 3910 dvd med så det blir nog ännu bättre tror jag!!.Hej alla !!!!!
,,!!skall bara säga till er alla att den e ny utvecklad helt och hållet från grunden!!det enda dom har behållt e dom bra egenskaper som denon haft tidigare,,resten är helt ny teknik som e riktigt bra,,!!.Så ljudet e riktigt bra,,,driver mina QRS (TELLUS FRONT )(CENTER CALLISTO) (REAR CALLISTO),, DET ÄR DET BÄSTA LJUD JAG FÅTT AV DOM RECIVERS SOM JAG HAFT EX.(PIONNER AX3-)(H/K7500)(DENON AVC-A1)!!!.Så jag kan garanter er att den som köper denna blir inte besviken alls!.
Postad 09 September 2004 - 20:17
Funkar det att köra i surround-läge med "bi-ampade" frontar eller mixas surr-ljudet in i frontarna via zon2-kanalen?
Jag är asnyfiken!
Postad 09 September 2004 - 21:42
Stämmer ju inte riktigt. Sitter ju samma trafo i den som övriga i 38-serien.Hej alla !!!!!
Postad 09 September 2004 - 22:35
Postad 09 September 2004 - 22:38
Mvh JB
Postad 10 September 2004 - 07:26
Som jag skrev att dom sparat de som va bra!!!.i recivernStämmer ju inte riktigt. Sitter ju samma trafo i den som övriga i 38-serien.Hej alla !!!!!
Postad 10 September 2004 - 07:45
Den är säkert bra. Däremot så verkar inte Denons angivna watt antal alltid leva upp till verkligheten om man ska tro på testerna i hembiotidningen typ då 3802 exempelvis.Som jag skrev att dom sparat de som va bra!!!.i recivern
Stämmer ju inte riktigt. Sitter ju samma trafo i den som övriga i 38-serien.Hej alla !!!!!
Vill ha flera omdömmen och rapporter från Er som har denna reciever !!!!!
Postad 10 September 2004 - 16:03
Möjligtvis med undantag av Nad, HK och Rotel.
Postad 10 September 2004 - 17:41
Är det inte så att med Denon 3803 kom en fetare traffo än 3802 då den spelade med mer tryck och energi och vägde mer?Det lät ju istort sett exakt lika när 3802 & sen 3803 introducerades! Att de var revolutionerade mkt bättre än sina föregångare....
![]()
Mvh JB
Postad 10 September 2004 - 17:44
Precis samt de har ej samma uppbyggnad som Nad, HK och Rotel.Det gäller väl å andra sidan nästan alla recievers.
Möjligtvis med undantag av Nad, HK och Rotel.
Postad 11 September 2004 - 10:37
Rätta mig om jag har fel!
Postad 11 September 2004 - 17:28
Vid normal lyssning spelar det mindre roll om det inte är lågimpedans eller svårdrivna högtalare men vrider man upp volymen så kan man höra skillnaden då förstärkaren med strömsvag uppbyggnad tappar fokus och kan ej behålla skärpan i ljudbilden!En nätdel består av fler komponenter än nättrafon. Jag är ingen expert, men rejäla kondingar kan påverka mycket för förmågan att lämna kraft korta stunder vilket är det som behövs i de flesta fall. Vill man få mycket kontinuerlig effekt är det en annan sak, men det är oftast inte intressant vid normal lyssning.
Rätta mig om jag har fel!
Märkbart även i fem-kanal om man drar på så att minst fem slutsteg drivs!
Redigerat av Viggen, 11 September 2004 - 17:33.
Postad 11 September 2004 - 17:35
okej då får la jag hoppa in med lite infoAlltså nu får nån offra sig och testa det här;
Funkar det att köra i surround-läge med "bi-ampade" frontar eller mixas surr-ljudet in i frontarna via zon2-kanalen?
Jag är asnyfiken!
i stället för att ta ett externt slutsteg så tar man å kör med dom 2 kvarvarande stegen på 3805an, alltså kanal 6 och 7 och kopplar in dom på frontarnas basar
och dom ordenarie till mellan och uppåt.
och självklart så fungerar bi-ampen både i 2 kanaler som 5 kanaler
med andra ord när man kör på 5.1 så har du alltså ett äkta 5.1 ljud.
smart va
men som jag skrev tidigare så förlorar man 6.1 och 7.1 när man bi-ampar 3805an.
//Pieter
Postad 11 September 2004 - 18:03
Yes va coolt! Det var som jag hoppades då. jag och en god vän ska förbi Klubben i veckan då han ska lyssna på högtalare till sin NAD, ska helt klart ta mig en titt på denna då.
EDIT: fixade till diverse pubertala kraftuttryck
Redigerat av Converge, 11 September 2004 - 18:05.
Postad 23 September 2004 - 19:40
Och vad är en beggad 3802 i fint skick men utan ngn garanti kvar var värd idag ?
Postad 25 September 2004 - 17:26
Tar en ny fråga då:
Någon som kan säja något om Video konvertering med 3805, fungar S-video
till komponent bra, försämmring eller förbättring ?
Postad 26 September 2004 - 16:53
Har idag provat att bi-ampa frontarna. Tycker spontant inte att jag hör någon större skillnad, däremot så uppstår ett tydlig brus som tack o lov inte ökar med volymen och hörs därför mest mellan låtarna och i lugna partier. Är det någon mer som har fått bruset på köpet. Har för mig jag läst på AVS-forum om fler som råkat ut för det.
Ljudnisse: Jag kör konvertering från s-video till komponent från min digitalbox och det blir defenitivt inte sämre bild, snarare något bättre. Har inte gjort någon direkt jämförelse, men kan testa lite till ikväll.
Postad 26 September 2004 - 19:36
Om jag inte tar fel så kom 3803 med fetare nätaggregat och spelar med mer energi vilket då även 3805 bör göra!Hej, sitter idag med en 3802 kommer mitt liv bli roligare med en 3805 ?
Och vad är en beggad 3802 i fint skick men utan ngn garanti kvar var värd idag ?
Postad 27 September 2004 - 20:11
När ni bi ampat vilken högtalarutgång har ni då använt?? multizone eller surround B?
Läste en länk http://www.audioholi...05_review04.php att man ska koppla rca kablar o in o pula me inställningar?? vill prova men skulle behöva lite tips......Hur har ni andra gjort??
Mvh
duratec
Postad 28 September 2004 - 06:47
Konstigt nog har jag inte hört någon direkt skillnad i stereo (CD) jämfört med min gamla AVR-2800. Det lät bra innan och det låter bra nu men man tycker det borde blivit ett rejält lyft.
Fortsätter lekandet imorgon när grannarna åkt till jobbet
Postad 28 September 2004 - 12:12
Vissa säger "natt och dag" ovan sägs ingen skillnad?Har idag provat att bi-ampa frontarna. Tycker spontant inte att jag hör någon större skillnad, däremot så uppstår ett tydlig brus som tack o lov inte ökar med volymen och hörs därför mest mellan låtarna och i lugna partier.
Hur kommer detta sig? Varför skulle det bli så mkt bättre med bi-amp med Denon? Växer trafon till det dubbla i revievern när man kopplar till bi-amp?
Postad 28 September 2004 - 14:28
Tycker nästan det handlar om att "häda" att tala om biampning i detta fall. Äkta biampning är då man tillför något som ger en märkbar effektökning/strömtillförsel! Men detta är min personliga åsikt!
Kan tänka mig att verkligheten i detta fallet ligger närmare "i bästa fall en viss nyansskillnad till det bättre/klarare"? Samtidigt ställer även bi-ampning ännu större krav på kanalseparation, god isolering för signalvägarna m.m, vilket i värsta fall kan få det att låta sämre när allt körs i samma "låda".
Dvs kan t ex mer brus uppstå, vilket någon tidigare oxå uppmärksammat.
Men, men.... jag har ju inte lyssnat på skillnaden, utan utgår enbart från teoretisk fakta & sunt förnuft...!
Men om recivern är svag i flerkanalsläge/då samtliga kanaler drivs kan den ju bli liiite starkare i alla fall om färre kanaler används samtidigt!
Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 28 September 2004 - 14:43.
Postad 28 September 2004 - 17:30
Funkar det idag att köra t.ex. AVR-3805 och DVD-3910 via denon-link ?
Vad betyder denon-link version 3 och vad innebär detta ?
Går det att köra allt över denon-link, CD, DVD, SACD osv. ?
Postad 28 September 2004 - 17:38
Postad 28 September 2004 - 17:39
Bi-amping: Det beror nog väldigt mycket på högtalarna om det ger resultat eller inte. B&W:s 600-serie ska visst vinna på det, vilket borde betyda att dom är tung/svårdrivna. Mina Dali Evidence 470 har en nominell impedans på 4 ohm vilket gör dom till en lite svår last för en förstärkare, men dom kanske inte sjunker så mycket under 4 ohm och är rätt snälla ändå. Dom har i alla fall normal känslighet på 90 dB/Watt.
Det som däremot var ett rejält lyft var ljudet jämfört med min förra AVR-3300 (storebror till 2800). Betydligt större skillnad än vad jag trodde var möjligt.
Ljudnisse: Har inte hunnit testa så mycket ännu, men återkommer!
Postad 28 September 2004 - 23:43
Postad 29 September 2004 - 06:30
Om man kan jämföra med balanserat kan jag inte svara på, men det är väl snarare likvärdigt eller bättre än FireWire, alltså digital överföring i EN kabel. Jag ser själv en stor fördel i att bara behöva 1 kabel för all typ av överföring, det blir ju lite billigare så.Detta med Denonlink, kan man säga att det är likvärt med att köra balanserat? För Denonlink ska väl ge bättre/renare signalöverföring, finns det fler fördelar?
Postad 29 September 2004 - 07:55
Denonlink är en digital signal, så där slutar likhetenDetta med Denonlink, kan man säga att det är likvärt med att köra balanserat? För Denonlink ska väl ge bättre/renare signalöverföring, finns det fler fördelar?
Iofs en digital balanserad signal men man kan inte göra den jämförelsen.
Det man skulle kunna jämföra den med är väl isf AES/BEU som också är en
balanserad digital signal.
Denon länken klarar troligtvis betydligt mycket högre bandbredd än AES/BEU (är inte så insatt i high-end formaten
Från produkbeskrivningen på Denon 3805:
DENON LINK has just been upgraded to the 3rd edition. The new edition now allows the input of Super Audio CD digital signals as well as DVD-Video/Audio.To transfer audio signals, DENON has developed a unique digital transmission technology, known as DENON LINK. This digitally balanced transfer technology permits jitter-less data transfer and low noise.
The AVR-3805 incorporates this latest digital audio interface, so the enduser will experience absolute finest in audio playback between AVR-3805 and DENON LINK featured DVD player.
Redigerat av Martin.M, 29 September 2004 - 07:57.
Postad 05 October 2004 - 22:08
Edit: Men OJ vilken bättre svärta det blev på dvd-spelaren! Jag kör s-video in till 3805:an och komponent därifrån och det grå blev plötsligt nästan svart. Och då kör jag ändå på en komponentkabel av mycket tvivelaktig kvalitet.
Om några veckor kommer jag ha en 3910:a och köra DVI till projektorn (en Hitachi PJ-TX100); vågar man hoppas på nära nog svart svärta då?
Redigerat av Kristoffer, 05 October 2004 - 22:33.
Postad 07 October 2004 - 14:34
Inte här hemma, här upplever jag den som ganska neutral.Någon som upplever 3805 som ljus i klangen???
Är det någon som provat köra sin med svårdrivna högtalare. Går i tankar om högtalarbyte och har hittat ett par som verkar lovande. Dock så har dessa en impedans på 4 Ohm (nere på 3,3 som lägst) och en känslighet på 86 decibell. Siffermässigt ser de ut att bli en svår last för min stackars 3805. Eller vad tror ni?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
2
Denon-klubben
37 bilder
56 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?