Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell tråd - Panasonic PT AE-700 *

1881 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 04 October 2004 - 08:51

puttekula
  • puttekula
  • Lärjunge

• 479 inlägg
  • 0

Jag tog idag en tripp till stereo i Karlstad för att kolla in projektorer i allmänhet och panna ae700 i synnerhet. Butikspersonalen var supertrevliga och tog det lugnt. Jag rekommenderar denna butik varmt.

Rigg:
DVD: Sony DVP-NS999ES
Projektorer: Panasonic PT-AE700 och Hitatchi PJ-TX100
Kabel: Okänd komponent som såg OK ut.

Jag jämförde projarna med första kapitlet ur pearl harbour utan ljud. Pannan var bättre på alla punkter. Jag upplende det som att Hitachin hade en hinna framför duken och inte gjorde bilden lika levande. Kotrastenskillnaden var också tydlig. Det var inte svärtan som imponerade, även om den var bättre, utan att det var mer liv i de ljusare partierna. Jag jämförde lens shift på de båda och hitachin hade bättre. Inte mycket men ändå bättre. Jag var orolig men känner mig nu trygg på den fronten. Letade efter VB/FPN och hittade en liten tillstymmelse till det i en klarblå himmel med mycket god vilja och fast beslutsamhet. Jag satt med pannan i pannhöjd ;)  med örat strax brevid och hörde ingenting.  :P

Jag kommer köpa en panna.

Härligt, tänkte också ta mig en tur till Stereo för att se 700an in action. Vad har dem för pris på den? Även jag rekommenderar denna butik, supertrevliga och ställer upp i alla väder. ;)

Postad 04 October 2004 - 09:43

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Stereo tog 19900 stycket för både 700:an och Hitachin.

Jag hade väldigt bråttom när jag skrev mitt tidigare inlägg så jag förjer upp nu. Jag kom att tänka på att hitachin nog inte fick en helt rättvis match eftersom pannan stått och brummat lite längre. Det tar väl en liten stund för dem att komma igång? Hitachin kunde zooma upp bilden lite större men pannan lite mindre. Duken var 0.8 gain euroscreen (tror jag) motordriven. Med Pannan såg jag såg ingen vanlig screendoor men vid tre meters avstånd (på en 240 cm bred duk) såg jag svaga horisontella linjer mellan pixlarna. Inget alvarligt alls med tanke på att jag kommer att ha mindre bild hemma hos mig.

Stereo var helt ovetande om nån förlängd garanti.

Edit: Syftningsfel.

Redigerat av Unregistered94f939c2, 04 October 2004 - 10:53.

Postad 04 October 2004 - 10:37

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Som sagt....

Enligt säker källa ska det gå att flytta bilden två meter upp och två meter ner med hjälp att lensshift vid en bildstorlek på ca. 100". Så några 10-20 cm verkar det inte vara tal om. Nå väl, jag har bestället en AE700 idag och räknar med att ha den imorgon redan om allt går som det ska. Så jag återkommer när jag själv sett det "LCD på vitt". Eller är det någon här på forumet som redan har en 700:a och hävdar att det ÄR 10-20cm som gäller!? :P

Postad 04 October 2004 - 10:38

Unregisteredb19d47c9
  • Unregisteredb19d47c9
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Jag såg ingen vanlig screendoor men vid tre meters avstånd (på en 240 cm bred duk) såg jag svaga horisontella linjer mellan pixlarna. Inget alvarligt alls med tanke på att jag kommer att ha mindre bild hemma hos mig.

Syftar du på Panasonicen eller Hitachin?

Postad 04 October 2004 - 10:54

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Jag syftar på panasonic. Jag har förtydligat mitt inlägg.

Postad 04 October 2004 - 11:19

Unregistered0279fdc7
  • Unregistered0279fdc7
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0
jag får tacka forumet
jag tänkte först köpa en 500 som jag hade lånat .sen fick jag se i forumet att det skulle komma en ny 700 .den fick jag i torsdags vilken bytande skillnad emot 500

Postad 04 October 2004 - 12:16

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Jag jämförde projarna med första kapitlet ur pearl harbour utan ljud. Pannan var bättre på alla punkter. Jag upplende det som att Hitachin hade en hinna framför duken och inte gjorde bilden lika levande. Kotrastenskillnaden var också tydlig. Det var inte svärtan som imponerade, även om den var bättre, utan att det var mer liv i de ljusare partierna.

Jisses, verkar vara en höjdare det här. Det du beskriver är EXAKT just det lilla, lilla jag hittils har saknat på lcd som gjort att man alltid, bildmässigt, har föredragit dlp. TX100 är bra men den når inte riktigt ända fram. Verkar som om AE700 når dit nu. Kanske tur att man inte har aktier i TI. :P

Tack för utmärkt beskrivning, härligt när nån skriver mer än "ayye, fasen va braaaa den är". ;) ;)

Postad 04 October 2004 - 14:07

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Nå.... Zippiz, blir det en AE700:a eller?

Postad 04 October 2004 - 14:47

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Tackar, pacman. Man kan ju lugnt säga att du har föregått med gott exempel. ;)

Nu ska ni inte tro att jag är nåt profs. Besöket på stereo var min första kontakt med hembioprojar i en bra miljö. Jag gick dit med avsikten att se vad jag led mest av, LCD eller DLP:s nackdelar. Dom hade ingen DLP hemma så jag vet inte om jag ser regnbågar. Ännu värre är ju att jag inte har DLP som referens i jämförelsen. :P

Jag tyckte att hitachin var bra den med. Jag väntade mig inte att få samma kvalitet som på en CRT-tv men jag tyckte inte att det var så långt ifrån. Jag tror att det är som med hifi, att skillnaden mellan bottenskrapet och mellanskiktet är enorm med en prisdubbling eller så. Sen blir skillnaderna mindre och kostnaderna större. Om jag köpte en hitachi skulle jag vara nöjd men känna den där gnagande känslan av att jag skulle kunna fått bättre även med mina medel. Pannan var mycket mer livfull i bilden och det var just det jag störde mig på hos hitachin så jag tror jag blir nöjd. Det går att jämföra vid känslan av att ett par högtalare inte släpper ordentligt, att dom spelar med ett skynke mellan soffan och stereon.

Nu snacka jag bara på här, men det får ni ta. Jag tycker att det har varit ganska fattigt med intryck om denna proje trots att många har sett den och verkar ha stora förväntningar.

Jag kan inte heller lämna designfrågan öppen. Jag tycker att den var jättesnygg! Den var ganska stor men stilren och kändes gediget byggd. Knapparna var i aluminium och svarvade. En sak om luftutblåset, det är på framsidan men vinklat bort från linsen för att undvika värmepelare (heter det så?).

Ett övergripande omdöme: Assåren va så jääla grym!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!?!?!?!!!!!!!!!!!!!!!

Edit: Glömde en fråga jag inte fått svar på. Är det nån som vet om den sköter interlacingen bra? Jag har en DVD jag är nöjd med som tyvärr saknar progressive scan så det är en het fråga för mig.

Redigerat av Unregistered94f939c2, 04 October 2004 - 14:51.

Postad 04 October 2004 - 14:52

Unregistered5b60ce3b
  • Unregistered5b60ce3b
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0
HBB har precis skickat min 700a nu... *längtar*

hoppas nu mest på att man får ett felfritt exemplar så man slipper strula...
minimalt med VB, inga döda pixlar och annat knas...

Redigerat av Unregistered5b60ce3b, 04 October 2004 - 15:02.

Postad 04 October 2004 - 15:29

niclas.r
  • niclas.r
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Jag ringde komplett.se i fredags och pratade med dem om deras lampgaranti eftersom jag funderade på att beställa från dem. Jag fick veta att de, "liksom alla andra" gav "3 månader eller 200h". När jag förklarade att andra gav betydligt bättre garantier än så tyckte de bara att "de köper in sina från en distributör, vi tar våra direkt från panasonic och de ger bara 3 månader eller 200h". Tio minuter efter det svaret hade jag beställt hos pipro istället. De var både trevliga, snabba på att svara på mail och ger utmärkta garantier!

Baserat på det svar jag fick av komplett, så skulle jag aldrig rekommendera någon att köpa projektor hos dem. De må vara billigast i sverige, men det lönar sig snabbt att hitta en leverantör som håller vettiga garantier istället för att snåla de sista hundralapparna.

Komplett lämnar 14 dagars öppet köp (man får betala frakten själv) vilket vad jag förstår måste innebära att man kan kolla om projektorn har några döda/lysande pixlar och isåfall skicka tillbaka den. Det borde väl gå eller vad tror ni? Isåfall är det bara lampgarantin som skilljer mot pipro och det är frågan hur mycket den är värd?

Postad 04 October 2004 - 16:17

Unregistered5b60ce3b
  • Unregistered5b60ce3b
  • Användare

• 107 inlägg
  • 0

Komplett lämnar 14 dagars öppet köp

Öppet köp brukar innebära att man inte får bryta förpackningen... Ska man ha nån slags pixel garanti från ställen som inte ger det får man väl köra det hårda sättet :P Slå på projjen tills den inte funkar längre och sen lämna tillbaka och säga att den var dead-on-arrival...

Postad 04 October 2004 - 16:28

niclas.r
  • niclas.r
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0

Öppet köp brukar innebära att man inte får bryta förpackningen... Ska man ha nån slags pixel garanti från ställen som inte ger det får man väl köra det hårda sättet  Slå på projjen tills den inte funkar längre och sen lämna tillbaka och säga att den var dead-on-arrival...

Konsumentverket skriver såhär:

När du utnyttjat din ångerrätt
Du är skyldig att hålla varan i lika gott skick som när du fick den. Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den. Om varan skadas eller kommer bort på grund av att du är vårdslös förlorar du ångerrätten.

Jag tolkar det som att mankna köra projjen ett par timmar för att "undersöka den". :P

Redigerat av niclas.r, 04 October 2004 - 16:28.

Postad 04 October 2004 - 17:06

Unregistered57411e9d
  • Unregistered57411e9d
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Någon som vet var man kan få 700an demad om man bor i norrköping/linköping/västerås? man vill ju inte köpa utan att testa först..

Postad 04 October 2004 - 19:20

Unregistered20209
  • Unregistered20209
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0

Någon som vet var man kan få 700an demad om man bor i norrköping/linköping/västerås? man vill ju inte köpa utan att testa först..

Jag tror att loudness hembio skulle få hem en sån nu i veckan. men jag är inte riktigt 100% säker på det.

//Henric

Postad 04 October 2004 - 19:59

Unregisteredbaed7682
  • Unregisteredbaed7682
  • Wannabe

• 26 inlägg
  • 0
Jag har beställt från Pipro. Som medlem på prisjakt, får man ju deras lampgaranti *GRATIS* vilket gör valet ganska enkelt då de dessutom är billigast. Tar man dessutom med att de packar upp och kollar att den inte har döda pixlar, så är valet ännu enklare...

Det enda som egentligen är dåligt med Pipro, är att det verkar som att det inte går att betala via nätet utan det är överföring till tysk bank som gäller. Men, det kan jag ta. Det är ju trots allt inte så jobbigt...

Postad 04 October 2004 - 20:02

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Jag har beställt från Pipro. Som medlem på prisjakt, får man ju deras lampgaranti *GRATIS* vilket gör valet ganska enkelt då de dessutom är billigast. Tar man dessutom med att de packar upp och kollar att den inte har döda pixlar, så är valet ännu enklare...

Det enda som egentligen är dåligt med Pipro, är att det verkar som att det inte går att betala via nätet utan det är överföring till tysk bank som gäller. Men, det kan jag ta. Det är ju trots allt inte så jobbigt...

Jag trodde man betalade in pengarna med postgiro till deras svenske representant?

Postad 04 October 2004 - 21:39

ippo
  • ippo
  • Beroende

• 1267 inlägg
  • 0

Du får inte använda den, men naturligtvis försiktigt undersöka den.

Hur kan du tolka detta som att man får testköra den?? ;)
Som jag tolkar det är det endast ok att lyfta den ur emballaget och klämma lite sen snällt lägga tillbaka den.... :P

Postad 05 October 2004 - 06:49

Unregistered94f939c2
  • Unregistered94f939c2
  • Forumräv

• 773 inlägg
  • 0
Kolla in tråden om lampgaranti. Där diskuteras det här en hel del. Senare hälften tror jag, men den är matnyttig så jag rekommenderar att man läser hela.

Postad 05 October 2004 - 07:40

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
Kollade in 700:an hos en kompis igår och vi var inte riktigt överens om en grej. Jag tyckte att bilden blev något sämre när han använde lens shift (cirka 40% horisontalt, inget vertikalt) medan han inte såg nån skillnad.
I övrigt var jag såklart grymt imponerad, perfekt bild med god kontrast i dagsljus var fanimej inte fy skam. Han hade inte ens fipplat runt med inställningarna nånting, vilket gjorde det hela än mer imponerande: så här bra "direkt ur kartongen" har ingen av Pannorna sett ut förut.
Mitt ex ska hämtas idag....

Postad 05 October 2004 - 07:55

Unregistered8e483304
  • Unregistered8e483304
  • Lärjunge

• 374 inlägg
  • 0
Så har jag äntligen i djungeln av projektorer bestämt mig för att det är AE700 som gäller.

Jag har aldrig haft en proj innan, utan bara kört på 28" tv.

Jag kommer att i början ha lite svårt lägga mycket cash på dvd, kablar osv så kommer köra med scart från min Pioneer 444 samt scart från min xbox för att få upp bilden på min vita vägg.

Blir det värdelöst eller tror ni jag som aldrig hållt på med projektorer innan blir nöjd?

Angående pixelgarantin, tänkte köpa på inet data i Göteborg. Vet ni om det är standard med 750 timmar / 1 år på lampan som hemmabiobutiken har?

Kan man få hyffsad bild från 5.5 meter ( runt 100" ) eller måste jag takmontera för att få det okej?

Ber om ursäkt om sakerna tagits upp tidigare men jag hittade inget och ville gärna dubbelkolla innan jag lägger upp en fet avbetalningsplan :D

Postad 05 October 2004 - 08:29

krossaren4
  • krossaren4
  • Wannabe

• 10 inlägg
  • 0
Nu har jag beställt en 700.
Några frågetecken om min lågpris DVD.
Måste den ha progressive scan för att man ska få skaplig bild ???
Annars kanske man ska skaffa en ny DVD med HDMI utgång.
Vet någon om en "billig" DVD med HDMI utgång ?? :D :(

Postad 05 October 2004 - 08:45

casv
  • casv
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

Nu har jag beställt en 700.
Några frågetecken om min lågpris DVD.
Måste den ha progressive scan för att man ska få skaplig bild  ???
Vet någon om en "billig" DVD med HDMI utgång ?? :D :(

Panasonic S97 är verkar lovordad. Har HDMI utgång och DCDi videoprocessor som kan skala upp till 720p och 1080i. Vet dock ej om den kör 50Hz. Prel. pris c:a 3000:-. Kommer ut i början av november.

Postad 05 October 2004 - 09:03

Unregistered366e03d0
  • Unregistered366e03d0
  • Amatör

• 94 inlägg
  • 0
är det S97 som sägs vara "matchad" till AE700? I så fall borde den väl köra 50 Hz?

Postad 05 October 2004 - 09:17

Imprez
  • Imprez
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0

Vet någon om en "billig" DVD med HDMI utgång ?? :D  :(

Samsung DVD-HD945 har HDMI och klarar 576p, 720p eller 1080i. Kostar 2 714 kr på Inet Data.

Postad 05 October 2004 - 09:18

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
I valet mellan Panasonic s 97 och Denon 1910 vad väljer man

Postad 05 October 2004 - 09:23

HariSeldon
  • HariSeldon
  • Amatör

• 88 inlägg
  • 0

Samsung DVD-HD945 har HDMI och klarar 576p, 720p eller 1080i. Kostar 2 714 kr på Inet Data.

Har för mig att jag läst nånstans att Samsung DVD-HD945 inte stödjer 720p@50Hz. Kan vara värt att kolla upp... Jag vet inte om det är så noga egentligen, men om man ändå skall köpa en ny spelare vill man ju att man skall få så mycket som möjligt för pengarna. Är själv nyfiken på Deneon 1910 alt. Panasonic S97. Det är inte bekräftat om Panasonic S97 stödjer 720p@50Hz vad jag känner till dock.

Postad 05 October 2004 - 09:31

casv
  • casv
  • Lärjunge

• 258 inlägg
  • 0

I valet mellan Panasonic s 97 och Denon 1910 vad väljer man

Kanske Panasonic S97 eftersom den har HDMI ut, vilket är bra om projektorn står mer än 8 meter. DVI klarar max 8 meter, sen måste man köpa en DVI förstärkare.

Postad 05 October 2004 - 10:54

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0
Jag vill bara här med bekräfta att det uttalanden om 700:ans mycket begränsade lensshift stämmer. Som sagt, 63% är ju räknat från linsens centrum. Vilket gör att bildendens nederkant kommer ca. 13 cm ovanför linsen vid en bild på 100% med MAX lensshift. Hur bra är nu det? På min HS20 har jag 55% offset, vilket ger mig nästan samma resultat! :D

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 05 October 2004 - 11:00.

Postad 05 October 2004 - 10:57

Eskapisten
  • Eskapisten
  • Lärjunge

• 379 inlägg
  • 0

...
Angående pixelgarantin, tänkte köpa på inet data i Göteborg. Vet ni om det är standard med 750 timmar / 1 år på lampan som hemmabiobutiken har?

Kan man få hyffsad bild från 5.5 meter ( runt 100" ) eller måste jag takmontera för att få det okej?

Kan vara svårt med lampgarantin, tror databutikerna köper direkt från Panasonic och då är det dessvärre bara 200 timmar/60 dagar som gäller. Den förbättrade garantin ges ju av leverantören AVD och jag tror de bara säljer till fysiska butiker. Men enda chansen att få veta är att ringa och fråga. Komplett.se som jag kollat med har bara den sämre garantin i varje fall.

Efter vad jag läst fixar pannan att ge 100" från 3-6 meter med sin fina zoom, så du kan nog lugnt ha den mot bakväggen :D.

Redigerat av Eskapisten, 05 October 2004 - 10:58.

Postad 05 October 2004 - 11:09

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0
Har lite svårt att fatta lensshift förmågan på AE700 så jag frågar så här istället: Kommer jag att kunna montera min beställda AE700 cirka 230 centimeter ovanför golvet och utan att luta den projicera på en duk vars ovansida (effektiva bildytans alltså) är cirka 25 centimeter nedanför taket?

Postad 05 October 2004 - 11:12

niclas.r
  • niclas.r
  • Wannabe

• 40 inlägg
  • 0
Det beror väl på hur högt du har till taket... :D

Postad 05 October 2004 - 11:15

Unregistered01212181
  • Unregistered01212181
  • Lärjunge

• 391 inlägg
  • 0
Beror på hur högt i tak du har och hur stor bild du ska köra

Postad 05 October 2004 - 11:43

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

niclas.r Posted den Oct 5 2004, 12:12 
  Det beror väl på hur högt du har till taket...  

Dr. SiC Posted den Oct 5 2004, 12:15 
  Beror på hur högt i tak du har och hur stor bild du ska köra 

Takhöjd är 260 centimeter, bildstorlek 96", tror jag det var (120 cm i höjd).

Redigerat av KJE, 05 October 2004 - 11:43.

Postad 05 October 2004 - 11:43

Unregistereda3cb9c9a
  • Unregistereda3cb9c9a
  • Forumräv

• 628 inlägg
  • 0

Har lite svårt att fatta lensshift förmågan på AE700 så jag frågar så här istället: Kommer jag att kunna montera min beställda AE700 cirka 230 centimeter ovanför golvet och utan att luta den projicera på en duk vars ovansida (effektiva bildytans alltså) är cirka 25 centimeter nedanför taket?

Det är inte så svårt som det kan verka! Utgå ifrån att 700:an i "noll-läge" skjuter bilden rakt fram. D.v.s. att om du kör en bild som är en meter hög så kommer 50 cm av bilden hamna nedanför linsens centrum och 50cm ovanför linsens centrum när du sen kör på 50% lensshift kommer ju 100% av bilden hamna ovanför linsens centrum, d.v.s. att bildens nederkant hamnar i höjd med linsens centrum. När du sedan ökar detta med ytterligare 13% så kommer bildens nederkant hamna ca. 13cm ovanför linsens centrum. När du sedan vänder projen upp och ner och flippar bilden, monterar projen kloss upp i taket och kör en bild som är 100cm hög som kommer ju bildens ovankant hamna ca, 13cm under taket. Och därmed måste ju så även dukens "aktiva" bildyta sitt 13cm under taket! Så där tycker jag att hela idén med 700:ans LensShift faller. Okej, nog för att det är en fördel att kunna flytta bilden upp och ner lite för att underlätta monteringen på så sätt att man inte behöver vara 100% nogran när man borrar hålen i väggen på dukens motsatta sida, för skulle man råka sätt projen lite för högt eller lågt kan man ju fixa till detta med lensshift. Men då är vi ju fortfarande kvar vid det faktum att man måste montera den på väggen, vilken jag hade hoppats på att man inte skulle behöva! Och att 700:an kan skjuta bilden 13 cm upp eller ner vid full lensshift ser jag inte som något jätte stort framsteg. För alla projar som saknar lensshift skjuter bilden med 45%-55% offset. D.v.s. att ovankanten av bilden på en 100cm hög bild vi väggmontering upp och ner hamnar allt från 5cm ovanför centrum på linsen till 5cm nedanför!

Jag anser att detta är något man inte tänkte på när proj-tillverkarna började tillverka 16:9 projar för hemmabio. För på gamla goda tiden när det var 4:3 som gällde var inte problemet så stort. För då var ju höjden på bilden så pass hög i förhållande till bildens bredd att ovankanten på bilden många gånger nästan hamnade ända upp till taket. Å då fanns det inget behov av verken stort offset eller lensshift.

Oj... Nu blev det mycket text....... :D

Redigerat av Unregistereda3cb9c9a, 05 October 2004 - 11:47.

Postad 05 October 2004 - 12:03

demoniak
  • demoniak
  • Användare

• 178 inlägg
  • 0

Dvs. du vill montera projjen 30 cm under taket och skjuta bilden 25 cm under taket.
Då behöver du inte ens shifta ned bilden under linsens axel så det bör inte vara något problem.

Postad 05 October 2004 - 12:11

zippiz
  • zippiz
  • Beroende

• 1289 inlägg
  • 0
Lord Prime

Det verkar som du ska ha bilden lite väl högt... tänk igenom det noga innan, man vill ju inte ligga bakåt (för mycket) eller få nackspärr varje gång man ska se på film.

Tibby, jag håller med att AE-700 har "kass" lensshift. Man undrar ju vad de håller på med, kanske är det så att det blir svårare att ha mycket lensshif när man har mycket zoom. Det känns som Panasonic har tänkt sig att många kommer vilja ställa sin projektor i hyllan istället, något som jag själv tänker göra.'
Hoppas du får din projektor idag, vill GÄRNA höra vad du tycker om den. :D

Postad 05 October 2004 - 12:35

PerLan
  • PerLan
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
Vet nå´n om det finns en Svensk manual att ladda ned nå´nstans till 700:an?
Den kommer ju i morr´n å då har man inte tid att läsa manualer :D

Postad 05 October 2004 - 12:36

improwise
  • improwise
  • Mästare

• 3696 inlägg
  • 0
"Det enda som egentligen är dåligt med Pipro, är att det verkar som att det inte går att betala via nätet utan det är överföring till tysk bank som gäller. Men, det kan jag ta. Det är ju trots allt inte så jobbigt..."

Betalning för svenska kunder sker idag till svenskt postgirokonto i svenska kronor. Vi ser över möjligheten att erbjuda fler betalningsalternativ i framtiden, där är vi dock inte ännu.

Mvh Patrik Johansson
PIPRO

Postad 05 October 2004 - 13:56

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Lord Prime

Det verkar som du ska ha bilden lite väl högt... tänk igenom det noga innan, man vill ju inte ligga bakåt (för mycket) eller få nackspärr varje gång man ska se på film.

Jo det blir nog lite högt, men vad det handlar om är egentligen valet mellan en duk som är 213 centimeter bred, eller en som är 180 (pratar om effektiv bildyta i båda fallen), har lite saker som förhindrar en låg montering vid maximal bildstorlek, 180 skulle dock passa bättre (lägre dukplacering) men det känns lite litet på 4 meters sittavstånd.

Postad 05 October 2004 - 14:25

Unregistered8834a7e0
  • Unregistered8834a7e0
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Kanske att ni redan testat denna. Men jag länkar in den endå:

Throw distance and lensshift PT-AE700

Postad 05 October 2004 - 14:56

KJE
  • KJE
  • Beroende

• 1076 inlägg
  • 0

Kanske att ni redan testat denna. Men jag länkar in den endå:

Throw distance and lensshift PT-AE700

Tack för den :D Verkar som jag kan skifta bilden 75,5 cm uppåt eller nedåt, eftersom bilden enligt vad jag förstår skjuts lika mycket över som under projektorn så betyder det att det är lungt för min del.

Postad 05 October 2004 - 15:10

sm0uoq
  • sm0uoq
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Har placerat projektorn på bokhylla med ca 2m höjd. Duken (bredd 190cm) har nederkant runt 90cm över golvet och på ett avstånd av runt 3.5m. Inget behov av keystone. Lensshift gjorde jobbet. En förutsättning var att projektorn var placerad mitt för duken så att enbart vertikal justering behövdes.

Skulle jag takmonterat den så hade det blivit svårt att få till det utan keystonejustering (2.7m i takhöjd).

Ytterligare ett skäl till att ha den på en hylla... Har noterat att fläkten håller högre varvtal om man ställer in projektorn på takmontering. Den är lite tystare i "desk"-läge.

Postad 05 October 2004 - 15:26

Horrabin
  • Horrabin
  • Lärjunge

• 402 inlägg
  • 0
Stämmer den där beräkningen som man kan få på sidan 4444 länkar till? Det skulle innebära att jag med en duk på 122 cm höjd (98") skulle kunna placera projektorn 76,9 cm ovanför den övre dukkanten (VS1). Det stämmer inte med de uppgifter jag hört tidigare, nämligen att de 63% vertikal lens-shift man kan nyttja gäller från mitten av duken, dvs bara 13% ovanför dukkanten. Om det stämmer skulle jag istället kunna placera projektorn 15,9 cm ovanför dukkanten.

Vad är det som gäller egentligen? 63% lens-shift ovanför dukkanten eller 63% lens-shift från dukens mitt?

På illustrationen av projektorn på sidan ser det ut som att beräkningen är gjord på att projektorn inte skjuter mitt på duken, utan en bit från toppen/botten (beroende på om man vänder den eller inte), precis som den gör med 300:an och 500:an.

Kan någon som har fått sin 700 testa och ge ett entydigt svar på hur mycket man kan lens-shifta vertikalt, 63% från dukens kant eller 63% från dukens mitt?

Postad 05 October 2004 - 15:40

sm0uoq
  • sm0uoq
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Kan mäta lite noggrannare då jag kommer hem.

Jag har näst intill maxat lensshift. Projektorn på ca 2-2.1m höjd och överkant på duken runt 1.9m.

Postad 05 October 2004 - 15:52

Unregistered8834a7e0
  • Unregistered8834a7e0
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Skulle även jag vilja veta om projektorn skjuter mitt på duken eller om linsen är i underkanten av bilden. Påverkar ju en hel del!

Postad 05 October 2004 - 15:57

sm0uoq
  • sm0uoq
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Mitt på duken. Skulle jag behövt använda lensshift horisontellt så skulle det aldrig räckt till för att justera vertikalt.

Postad 05 October 2004 - 15:59

Unregistered8834a7e0
  • Unregistered8834a7e0
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Av de specar jag sett (efter lite surfande) verkar det som om projektorn skjuter mitt på duken, dvs linsen befinner sig INTE i underkant eller överkant av bilden. Om det är så så ställer det tyvärr till lite problem för mig... Alltid ska det vara nått :D

Nu, var jag lite snabb: Enligt specen på den här sidan så kan man flytta bilden vertikalt bildhöjd*0.63. Vilket gör att länken jag angav faktiskt stämmer ganska bra...

Redigerat av Unregistered8834a7e0, 05 October 2004 - 16:08.

Postad 05 October 2004 - 16:58

Marku_z
  • Marku_z
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
Någon som matat via dvi-hdmi kabel från ett grafikkort som kan ge nåra tips?

Postad 05 October 2004 - 17:00

Unregistered0bc846ae
  • Unregistered0bc846ae
  • Användare

• 180 inlägg
  • 0
Någon som fått Projektor levererad från Pipro?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.