Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Bästa 50" bakproj som kan köpas i Sverige?

1324 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 oktober 2004 - 22:32

Skyride
  • Skyride
  • Användare

• 241 inlägg
  • 0
Visa intresse genom att kontakta Projektor System (www.projektor.se)
08-532 595 90 eller [email protected]

Postad 22 oktober 2004 - 09:19

Lu-Tze
  • Lu-Tze
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

De menar med största sannolikhet att den är HDMI kompatibel isf men dock inte HDMI om det står att det är med adapter men det återstår och se när du testat litegrann.

Vad som är viktigare är kanske att DVI-ingången på denna maskin är HDCP-kompatibel, vilket Sagem Axium (nuvarande modell) väl inte är. Borde innebära att DVI på denna maskin (som jag tror kallas RD 50H på andra sidan den stora sjön) inte är lika inriktat på HTPC som Axiums DVI-ingång är, utan är mer till för de lyckliga som har hunnit uppgradera till DVD-spelare med digital bildutgång.

Postad 22 oktober 2004 - 11:24

Unregisteredf2a7f9fd
  • Unregisteredf2a7f9fd
  • Mästare

• 3 989 inlägg
  • 0
Japp de måste självklart vara HDCP kompatibla men det ser det ju onekligen ut som, då de skriver HDMI kompatibel (de kan väl inte bara mena kontakten eller?)

Postad 22 oktober 2004 - 18:39

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Är det HDMI via DVI adapter så är det ju egentligen inte HDMI då det bara är video, ljudet måste man ju då köra på annat sätt.

Jovisst men jag tror inte dom får gå ut och skriva att det är HDMI om det inte är HDMI i broschyren, då ljuger dom i marknadsföringen i så fall och det är inte speciellt lagligt.

Men jag får den franska tidningen på Onsdag och jag kan scanna in sidorna när jag får den, de ska testa värsting DLParna som finns ute.

Tyvärr fanns inte tidningen att köpa i Sverige så jag fick be en kompis köpa hem en som är därnere.

Kan du franska väldigt bra eller? Har själv mycket svårt att följa med i franska texter (med lite mer avancerat språk) och i tidningar. Men du verkar inte alls ha dessa "problem" ;)

Min franska är sådär men jag studerar nu ännu mer så kunskaperna kanske blir bättre...

Postad 22 oktober 2004 - 22:38

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Är det HDMI via DVI adapter så är det ju egentligen inte HDMI då det bara är video, ljudet måste man ju då köra på annat sätt.

Jovisst men jag tror inte dom får gå ut och skriva att det är HDMI om det inte är HDMI i broschyren, då ljuger dom i marknadsföringen i så fall och det är inte speciellt lagligt.

Men jag får den franska tidningen på Onsdag och jag kan scanna in sidorna när jag får den, de ska testa värsting DLParna som finns ute.

Tyvärr fanns inte tidningen att köpa i Sverige så jag fick be en kompis köpa hem en som är därnere.

Kan du franska väldigt bra eller? Har själv mycket svårt att följa med i franska texter (med lite mer avancerat språk) och i tidningar. Men du verkar inte alls ha dessa "problem" ;)

Min franska är sådär men jag studerar nu ännu mer så kunskaperna kanske blir bättre...

Jag är halvbra på Franska, man kan se mycket mellan raderna i texten :lol:

Förstår vad du menar... ;)

Franska är ju inte precis så jättelätt heller, eller iallafall inte enligt mig :lol:

Postad 22 oktober 2004 - 23:23

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Tips: Ni som inte läser M3 Magazine, dom kör en Test med Bakprojjar i nästa nummer, tror den kommer 19/11

Tänkte på ovan inlägg om dom Franska testerna, inte heller nån fena på Franska ;)

//SurfGuru

Postad 23 oktober 2004 - 09:41

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Tips: Ni som inte läser M3 Magazine, dom kör en Test med Bakprojjar i nästa nummer, tror den kommer 19/11

Tänkte på ovan inlägg om dom Franska testerna, inte heller nån fena på Franska :lol:

//SurfGuru

Prenumererar på denna tidning och ser verkligen fram emot nästa nummer!

Vet du vilka som är med? ;)

Postad 23 oktober 2004 - 17:20

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Tänkte på ovan inlägg om dom Franska testerna, inte heller nån fena på Franska :D

//SurfGuru

Vet du vilka som är med? :blink:

Tyvärr inte. Men nästan bestämt mej köpa en Samsung SP-50L3 ändå när den kommer ;)

Postad 23 oktober 2004 - 18:10

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Tänkte på ovan inlägg om dom Franska testerna, inte heller nån fena på Franska ;)

//SurfGuru

Tyvärr inte. Men nästan bestämt mej köpa en Samsung SP-50L3 ändå när den kommer B)

Om denna tv får sämsta betyg i detta test, kommer det då att påverka dig alls?

Om Sagemen (om den är med alltså) får sämsta kommer det nog att påverka mig lite får man ju erkänna :D

Postad 23 oktober 2004 - 18:55

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

//SurfGuru

Tyvärr inte. Men nästan bestämt mej köpa en Samsung SP-50L3 ändå när den kommer B)

Om denna tv får sämsta betyg i detta test, kommer det då att påverka dig alls?

Om Sagemen (om den är med alltså) får sämsta kommer det nog att påverka mig lite får man ju erkänna :D

Japps, antar de, men ja e nu mer nyfiken på hur pass dålig (eller bra) den vertikala betrakningskänsligheten är på Samsungen, samt om den ger nåra regnbågseffekter, bara vänta å se va M3 säger B), tycker dom (eller jag när jag får en chans å se den Live) att den är taskig på ovan så får de bli en Plasma.

Postad 24 oktober 2004 - 21:33

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
I trådar om bakprojar så är det ofta betrakningsvinkeln som får mycket utrymme. Jag gissar att det är ett orosmoment för dom som aldrig har haft en bakproj förut, men för dom som har en bakproj så är det sällan några problem. Min Toshiba blir lite ljusvagare när man flyttar sig från en central position till en ytterposition, samma sak händer om man reser sig upp. Men vid normalt tittande, d v s om man inte låter huvudet pendla 3 m i sidled eller höjdled snabbare än en gång i sekunden så är det INGA problem. <_<

Redigerat av Tomas L, 24 oktober 2004 - 21:41.

Postad 25 oktober 2004 - 06:20

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

I trådar om bakprojar så är det ofta betrakningsvinkeln som får mycket utrymme. Jag gissar att det är ett orosmoment för dom som aldrig har haft en bakproj förut, men för dom som har en bakproj så är det sällan några problem. Min Toshiba blir lite ljusvagare när man flyttar sig från en central position till en ytterposition, samma sak händer om man reser sig upp. Men vid normalt tittande, d v s om man inte låter huvudet pendla 3 m i sidled eller höjdled snabbare än en gång i sekunden så är det INGA problem.  ;)

Japps typ de som kommer hända om tjejen är med å ser på en film med mycke hudtoner <_< , Ler, nej men allvar så är det nog som du skriver.

Postad 25 oktober 2004 - 08:02

Unregisteredf23f8b47
  • Unregisteredf23f8b47
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Var precis på väg att skicka efter Sagem:en då jag i helgen fick se Thomson 50 DLY 644 ”live”, och jag kan säga att jag blev rejält besviken. ;)

Skärpan i bilden var helt kass. Materialet som visades var någon typ av demo DVD vilken var kopplat till samtliga skrämar i närheten. Brevid stod bla Samsung SP 46 L 5 H 1 X och Sony KF 42 SX 300 ( visserligen LCD baserade), vilka bägge hade betydligt bättre bild och skärpa.

Läser man det som skrivs om DLP:er så sägs det ju att de är ett alternativ till LCD och plasmaskärmar. Jag kan säga att i detta fallet var de inte det.......

Nu till mina frågor och funderingar. ;)

1. Många bedömer ju Thomson och Sagem som någorlunda likvärdiga, är det någon som sett Thomson och upplevt samma sak ?
2. Kan den dåliga bildkvalitén bero på källan den kom ifrån ?
3. Kan det bero pa inställningar ? (Försökte medhjälp av fjärren justera med hittade inget bättre)
4. Ni som köpt Sagem är ni nöjda med köpet ?
5. Är en LCD baserad bakproj bättre köp ?

Jag skulle bli mycket tacksam för alla svar och hjälp jag kan få med detta ! <_<

Redigerat av Unregisteredf23f8b47, 25 oktober 2004 - 08:40.

Postad 25 oktober 2004 - 09:28

Lu-Tze
  • Lu-Tze
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0

Var precis på väg att skicka efter Sagem:en då jag i helgen fick se Thomson 50 DLY 644 ”live”, och jag kan säga att jag blev rejält besviken. <_< 

Jag hade en liknande upplevelse i fredags, hade hört att Expert på Mobilia i Malmö skulle ha en SP-50L7HX uppställd, vilket stämde. När jag hittade den var den kopplad till en delad antennsladd, och TV-bilden var därefter. Efter att ha fått tag i en anställd (som inte verkade vilja låna mig fjärren... :-) kopplades den över till Samsungs hemmabiosystem i samma design som TVn, med DVD som var HDMI-kopplad. Bilden blev visserligen bättre, men inte särskilt bra. Märkte ingen direkt skillnad när den kopplades om från 1080i till 720p heller. ;)

Så, visst kan jag tänka mig att en bättre placering av apparaten och en del tweaking kan göra TVn mer rättvisa, men det kändes ganska avskräckande vad det gäller DLP... Någon som känner till handlare i Malmö/Lund-området (jag kan tänka mig att åka längre bort, men då måste det komma en riktigt god rekommendation) som har DLP-maskiner uppställda och helst även schysst kalibrerade? Jag vill gärna ge det en chans, tycker att tekniken funkar bra för "vanliga" projektorer, men är inte beredd att lägga >30kkr för en bakprojektionsburk med DLP om det inte funkar bättre än så här. ;)

Postad 25 oktober 2004 - 12:09

Unregisteredf23f8b47
  • Unregisteredf23f8b47
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Packetloss:

Hur upplever du skärpan i bilden mellan bakproj DLP och bakproj LCD ? (Av det jag sett är jag än så länge inte särskilt imponerad av DLP jmf med LCD. ) ;)

Om man ser på en plasma så har ju den en mera "klarare" bild. Är det detta nagot man får ta om man väljer en bakproj till förmån för en plasma ? (större skärm, sämre skärpa )

Tack på förhand <_<

Postad 25 oktober 2004 - 15:22

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Var precis på väg att skicka efter Sagem:en då jag i helgen fick se Thomson 50 DLY 644 ”live”, och jag kan säga att jag blev rejält besviken. ;) 

Skärpan i bilden var helt kass. Materialet som visades var någon typ av demo DVD vilken var kopplat till samtliga skrämar i närheten. Brevid stod bla Samsung SP 46 L 5 H 1 X och Sony KF 42 SX 300 ( visserligen LCD baserade), vilka bägge hade betydligt bättre bild och skärpa.

Läser man det som skrivs om DLP:er så sägs det ju att de är ett alternativ till LCD och plasmaskärmar. Jag kan säga att i detta fallet var de inte det.......

Nu till mina frågor och funderingar. ;)

1. Många bedömer ju Thomson och Sagem som någorlunda likvärdiga, är det någon som sett Thomson och upplevt samma sak ?
3. Kan det bero pa inställningar ? (Försökte medhjälp av fjärren justera med hittade inget bättre)

Jag skulle bli mycket tacksam för alla svar och hjälp jag kan få med detta ! <_<

Håller med i din observation, kommer själv att beställa en Sony KF-50SX300 i dagarna.

Smaken är som baken, packetloss är inbiten DLP fantast andra tycker inte om dessa maskiner.

Jag tycker det är rätt uppenbart att man måste titta själv och avgöra för uppenbarligen ser vi inte samma saker.

:lol:

Postad 25 oktober 2004 - 18:24

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0
Jag har börjat kolla på lite alternativ för att uppgradera mitt vardagsrum, jag skulle vilja ha en apparat som är lättare att möblera än en crt-bakproj. Så jag har börjat kolla på olika alterntiv. Jag trodde att plasma hade kommit längre än vad dom har gjort, jag visste att 480-plasmor inte var så bra, men jag trodde att mer högupplösta plasmor skulle vara bättre än vad dom är.

I helgen var jag och kollade på lite olika plasma, LCD-TV och projektorer. Först tittade jag på en Pioneer 434, uppställd i ett demorum med dämpad belysning och bra DVD-spelare, dock ej DVI-kopplad. Jag måste erkänna att mitt första intryck var djup besvikelse, inte över skärpan men över svärtan. I ett rum med dämpad belysning så "lyser" den svarta bakgrunden grått. Samma besvikelse som när jag såg Sanyo Z2. Jag är iofs crt-skadad.

I övrigt var bilden bra så länge man höll sig på mer än 2 m avstånd, närmare än det så började bilden se för digital ut. Jag tittade även på Infocus 4805, en DLP-proj med rätt låg upplösning, 854x480, men med förvånande bra bild för att kosta bara 15-16 tkr. Bilden visades på en 80" duk och vi såg på en del mörka scener från Galdiator (samma som på Pioneer 434).

Var även förbi kedjorna, OnOff, Elgiganten, Expert och Power, på Elgiganten så hade dom en 435:a och i upplyst butiksmiljö och med en animerad film (Monsters Inc) så såg den bättre ut. Men det fanns faktiskt en plasma som såg strået vassare ut än Pioneeren och det var Philips plasma 9966 med 1024x1024 upplösning (ALiS). Som vanligt så har Philips, åtminstone i butik, den mest naturliga bilden, den minst digitala om ni förstår vad jag menar. Det är inte första gången som jag stått framför en vägg med plasmor och tyckt att Philips modell ser bäst ut. Övriga har oftast sett ut som om dom har alldeles för mycket digital signalbehandling som förstör bilden. Däremot så har Philips, kanske av samma orsak, den sämsta kontrasten. Pioneer 435 hade tydligt bättre svärta i början av filmen när vit text visas mot svart bakgrund.

På Expert kollade jag lite på deras plasmaskärmar. Dom hade fått in nya Panasonic Viera skärmarna och Sonys nya 37” plasma med ”Wega Engine”. Dom hade Sonys LCD bakproj 42SX300 bredvid som visade samma bildkälla. 42SX300 har 1280x720 upplösning eller något liknande(har bara hittat ”3,28 megapixlar” som uppgift). Men det som förvånade mig var att Wega Engine plasman spöade skiten ut LCD-bakprojen. Jag vet inte om dom var ansluten olika, om det var någon typ av filterering påslagen på bakprojen eller något annnat problem, men den hade betydligt sämre skärpa än Wega Engine Plasman som har 1024x1024 upplösning. Det kan även bero på skalningsproblem. Det stod även en LG DLP bakproj modell äldre (wide-PAL) och den var lika dålig som LCD bakprojen.

Hur som helst, det är i princip omöjligt att uttala sig om olika tekniker och märken genom att bara åka runt i butiker, man vet aldrig hur TV:n är ansluten och vilken källa som används. Men baserat på mina erfarenheter så är DLP-bakproj ett bättre alternativ än LCD-bakproj och klart bättre än alla plasma inom rimliga prisgränser. Något som är EXTREMT viktigt på en LCD, plasma eller DLP är hur bilden skalas på pixlarna, därför är det avgörande för mig att min nästa TV har digital ingång så att jag vid behov kan koppla en extern scaler till TV:n. Saknar Sony:s LCD-bakproj digital ingång så är det en fet blunder!

Jag har sett Thomsons 50" DLP i butik och den är inte så pjåkig, trots att jag misstänker att den liksom sin Amerikanska kusin RCA använder HD2 DLP-chippet som är sämre kontrastmässigt än HD2+ (Sagem, Samsung L7) och HD3 (Samsung L3). Kontrast och svärta är avgörande för att bilden skall få djup och "punch". LCD-TV är dock ett mycket intressant alternativ bara priserna sjunker på större modeller, de har svärtan om än inte så höga kontastvärden.

Sedan är det natuligtvis självklart att man bör kolla själv innan man köper och inte bara gå på inlägg i forum. Men säger inlägg på forum och tester ensidigt att en apparat är väldigt bra så är den ofta det.

Jag har svårt att tro att en DLP-bakproj [med HD3 eller HD2+] är sämre än någon plasma under 70 tkr, särskilt med tanke på att Samsungs 46:a kommer att kosta <25 tkr. Här är en första test av den Amerikanska motsvarigheten till Samsung L3:

Soundandvisionmag

Jag kan dock konstatera att ingen apparat som jag har sett har väckt något habegär hos mig, ingen är bättre än min 2,5 år gamla 50" Toshiba, men jag har inte sett alternativen med lika bra källa som jag har hemma heller...

[Oj vad långt inlägget blev, sorry...]

Redigerat av Tomas L, 25 oktober 2004 - 19:29.

Postad 26 oktober 2004 - 00:02

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Tomas L

Thomons DLP ska väl använda HD2+ :wub: "har inte sett något annat själv i alla fall"

----------
Såg att man nu kan få tag på en Thomson 50DLY644 för 25000.kr inkl moms i alla fall.

Lägga till:

Samsung 50' SP-50L7HX kan man nu hitta för 37650.kr och SP-50L3HX för 31800.kr
Så det verkar som att priserna ännu en gång har droppats eller börjar sjunka överallt. :)
---------

Redigerat av Camridge, 26 oktober 2004 - 00:11.

Postad 26 oktober 2004 - 05:19

Unregistered9faf3f9d
  • Unregistered9faf3f9d
  • Forumräv

• 601 inlägg
  • 0
Hehe...kolla priskriget på Samsung SP-46L5H, ganska roligt faktiskt.

Priset är nu 25250.00 mot 26250.00 - må 2004-10-04 15:41
Priset är nu 24990.00 mot 25250.00 - lö 2004-10-23 00:16
Priset är nu 24979.00 mot 24990.00 - må 2004-10-25 11:57
Priset är nu 24969.00 mot 24979.00 - må 2004-10-25 12:25
Priset är nu 24959.00 mot 24969.00 - må 2004-10-25 20:27
Priset är nu 24958.00 mot 24959.00 - ti 2004-10-26 00:17

Undrar hur länge dom orkar hålla på :)

Postad 26 oktober 2004 - 07:58

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0

Var precis på väg att skicka efter Sagem:en då jag i helgen fick se Thomson 50 DLY 644 ”live”, och jag kan säga att jag blev rejält besviken. :D 

Nu till mina frågor och funderingar. <_<

Jag skulle bli mycket tacksam för alla svar och hjälp jag kan få med detta ! :)

Håller med i din observation, kommer själv att beställa en Sony KF-50SX300 i dagarna.

Smaken är som baken, packetloss är inbiten DLP fantast andra tycker inte om dessa maskiner.

Jag tycker det är rätt uppenbart att man måste titta själv och avgöra för uppenbarligen ser vi inte samma saker.

:D

Vad ska du mata Sonyn med då? komposit? för det är det enda den klarar.

Den saknar både komponent, HDMI, DVI.

RGB från DVD och Boxer. B) ;) :wub:

Redigerat av Unregisteredb6fafaca, 26 oktober 2004 - 08:00.

Postad 26 oktober 2004 - 11:27

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Packetloss

Jag förlorade mitt jobb för någon vecka sedan, så att beställa en sådan här tv nu skulle innebära att jag hamna ute på gatan tyvär. :)
Sen är det ju bra att priserna sjunker som dom gör nu, men dom kanske nått taket nu men man vet aldrig. Men dessutom så väntar jag på några fler recensioner och test på dessa bakprojjar, och den lokala expert kommer förmodligen få in Thomsons DLP så man kan kolla på den där då.
-----

Men alla dessa hade väl HD2+ chipset, Thomson/sagem/samsung?

Men du själv då, skulle du inte beställa en?

Redigerat av Camridge, 26 oktober 2004 - 11:28.

Postad 26 oktober 2004 - 12:21

ruhe
  • ruhe
  • Forumräv

• 659 inlägg
  • 0

Packetloss

Jag förlorade mitt jobb för någon vecka sedan, så att beställa en sådan här tv nu skulle innebära att jag hamna ute på gatan tyvär.  :)
Sen är det ju bra att priserna sjunker som dom gör nu, men dom kanske nått taket nu men man vet aldrig. Men dessutom så väntar jag på några fler recensioner och test på dessa bakprojjar, och den lokala expert kommer förmodligen få in Thomsons DLP så man kan kolla på den där då.

Precis. Jag är också en av dem som förespråkar att man faktiskt gör ett köp någon gång i stället för att bara hänga på forumen.

I det här fallet är det dock ovanligt svårt eftersom lanseringen har försenats och de kommit ut ganska sakta i butikerna / inte ens kommit ut. Samt att priserna är riktigt höga vilket leder till än mer tvekan/utredning innan ett köp görs.

I mitt fall börjar det luta åt att jag slutar där jag började, d v s CRT-bakproj. En Samsung eller rentav PX3:an som jag ju inledde med. Detta p g a regnbågarna som jag personligen har problem med.

Postad 26 oktober 2004 - 12:36

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
..

Redigerat av Packetloss, 27 oktober 2004 - 02:08.

Postad 26 oktober 2004 - 14:51

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Imorgon kommer DHL med min SAGEM Aium nu skall det testas
Bilder kommer också

Il be back!
/Jörgen

Postad 26 oktober 2004 - 15:02

Packetloss
  • Packetloss
  • Veteran

• 1 886 inlägg
  • 0
..

Redigerat av Packetloss, 27 oktober 2004 - 02:09.

Postad 26 oktober 2004 - 15:34

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0
Ni som undrar när Samsung SP-50L3 kommer i butik:
Snackade just med Samsung, dom har burken på lager nu och ska bara komplettera med manualer :) Gött för jag ska betsälla den så fort nån butik får in den :wub:

Postad 26 oktober 2004 - 15:36

Unregisteredd836f880
  • Unregisteredd836f880
  • Användare

• 186 inlägg
  • 0

Imorgon kommer DHL med min SAGEM Aium nu skall det testas
Bilder kommer också

Il be back!
/Jörgen

Wohoo! :)

Lova att bilderna kommer upp snabbt! :wub:

Postad 26 oktober 2004 - 16:04

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Noppz hus och rummet är inrett för att testa med allt från motljus till mörkläggning
/Jörgen

Postad 26 oktober 2004 - 18:13

burton666
  • burton666
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Tänkte bara inlägga att jag köpte en SP-50L7 för ca en månad sedan och jag har faktiskt aldrig blivit så nöjd med någon "elektronik-pryl" som med den. Har provat att köra HDTV filmer i 1080i från datorn via DVI>HDMI och jag fick nästan orgasm när jag såg bilden. Jag har inte sett Sagem:en men jag kan intyga att bilden på Samsungen är något i hästväg, Även analoga tv sändningar gör sig väldigt bra på tv:n. Designen kan man ju ha olika åsikter om, men personligen tycker jag att det är en av dom snyggaste tv-apparaterna som jag har sett. Nu kan man ju tycka att det är konstigt att jag inte har skrivit något negativt om den alls, men jag har faktiskt inte hittat något att klaga på alls, jag är helt lyrisk över den. Om jag måste skriva något ont om den så är det enda jag kan komma på men absolut inte stör mig på att växlingen mellan dom olika källorna. Dvs Component, HDMI etc. kan gå lite segt om man använder "source" knappen på fjärren och inte går in i menyn och väljer där. 100% nöjd

Postad 26 oktober 2004 - 22:06

Tomas L
  • Tomas L
  • Veteran

• 1 559 inlägg
  • 0

Tomas L

Thomons DLP ska väl använda HD2+  :)  "har inte sett något annat själv i alla fall"

----------
Såg att man nu kan få tag på en Thomson 50DLY644  för 25000.kr inkl moms i alla fall.

Lägga till:

Samsung 50' SP-50L7HX kan man nu hitta för 37650.kr och SP-50L3HX för 31800.kr
Så det verkar som att priserna ännu en gång har droppats eller börjar sjunka överallt.  :)
---------

Det finns flera tecken på tyder på att det inte är HD2+ i Thomson;

1. Priset är för bra för att den skall ha HD2+.
2. Det står ingenstans i Thomsons marknadsföring vilket chip dom använder.
3. Thomson=RCA i USA (eller RCA=Thomson i Europa, välj själv) och RCA använder HD2.

Men säker kan man ju inte vara, jag hittade dock detta svar från Tyska Thomson i ett tyskt forum:

Mail von Thomson bezüglich 50DLY644:

Wir danken Ihnen mit uns in Kontakt getreten zu sein.

Es ist ein HD2 Chip.
Nach Aussagen unseres Werks und unseren Produktmanager stehen uns
keine Informationen bezuglich Ihrer Anfrage zur Verfuegung.
Fuer die Nutzung des Geraetes sind diese Informationen nicht relevant.

Die DMD Technologie ( Micro-Spiegel) der DLP Geraete hat eine
Lebensdauer von 20.000 Stunden ungefaehr.
Die auswechselbare Lampe dieser Geraete hat eine Lebensdauer von 8.000
Stunden ungefaehr.
Und die Lebensdauer des Motors vom Farbrad ist ungefaehr 15.000 Stunden.

Postad 26 oktober 2004 - 22:46

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Tomas L

Måste skriva o fråga till lite försäljare för att se om dom kan ge mig ett ordentligt svar. och då postar jag det här självklart.

Postad 26 oktober 2004 - 23:41

bigbadboogie
  • bigbadboogie
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Såg SAGEMen idag på HiFi center och den matades med HDTV från dator.
Blev väldigt imponerad (och kan då nämna att jag är frontproj fan ala DLP) fastän jag inte har så mkt till övers för bakpoj då de fortfarande lider att man måste sitta i rätt höjd - inte lika illa som förr dock.

Hur som - bilden var mkt skarp, ljusstark och hade klara färger.
Kunder uppleva lite interferens i bilden i form av vandrande där det var täta streck annars inget att klaga på.

Kikade nära och såg DMD speglarna skapa pixlar men då fick jag gå NÄRA :)
Alternati till den som vill ha 50" men inte tömma plånboken på plasma - bilden var bättre än plasma men man får ju leva med det lite större djupet - dock inte lika djup som en 36" CRT och denna var ju 50" :)

Boogie

Postad 27 oktober 2004 - 06:59

Unregisteredf23f8b47
  • Unregisteredf23f8b47
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Efter det att jag vart rejält besviken på Thomson 50 DLY 644 gjorde jag en ny räd till en annan radiohandlare.
Och mycket riktig denna hade både Thomson och Samsung SP-50L7.

Bilden dessa båda var enormt bra, visserligen var det Monsters Inc och Ice Age som visades.
Jag måste nog säga att bilden på Samsungen var snäppet bättre. Brevid stod ett antal plasmor och bilden var helt enkelt tokbra, enormt mycket bättre än på de plasmor som var brevid. :)
Bilden på thomson var inte dålig den heller, mycket bättre än andra bakproj.

Nu kan man ju dock fråga sig om det är värt 10 000 kr mer för Samsung än för Thomson /Sagem. För jag måste ocksa tillägga att Samsungen verkligen är tokful ! :)

Synd på så rara ärtor..... :angry:

Redigerat av Unregisteredf23f8b47, 27 oktober 2004 - 07:35.

Postad 27 oktober 2004 - 06:59

Unregistered93802f50
  • Unregistered93802f50
  • Användare

• 119 inlägg
  • 0

Tänkte bara inlägga att jag köpte en SP-50L7 för ca en månad sedan och jag har faktiskt aldrig blivit så nöjd med någon "elektronik-pryl" som med den. Har provat att köra HDTV filmer i 1080i från datorn via DVI>HDMI och jag fick nästan orgasm när jag såg bilden. Jag har inte sett Sagem:en men jag kan intyga att bilden på Samsungen är något i hästväg, Även analoga tv sändningar gör sig väldigt bra på tv:n. Designen kan man ju ha olika åsikter om, men personligen tycker jag att det är en av dom snyggaste tv-apparaterna som jag har sett. Nu kan man ju tycka att det är konstigt att jag inte har skrivit något negativt om den alls, men jag har faktiskt inte hittat något att klaga på alls, jag är helt lyrisk över den. Om jag måste skriva något ont om den så är det enda jag kan komma på men absolut inte stör mig på att växlingen mellan dom olika källorna. Dvs Component, HDMI etc. kan gå lite segt om man använder "source" knappen på fjärren och inte går in i menyn och väljer där. 100% nöjd

Nice Burton!, låter lovande, vad tror du om Hp-50L3 som kommer inom kort med HP3 chippet ?, är de värt 7.000:- till för L7:an ?, svårt å säga för dej kanske men du kanske även kikat på 46:an i nån butik ?? //SurfGuru

Postad 27 oktober 2004 - 13:41

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Alltså är HD2 chipset mycket sämre än HD2+ chipset eller? Eller kan man se det i "in the real life"
------

Ingen som kan dra fram skillnaderna på dom och visa fram speccen?
----------

Edit:
Och i vilken plats hamnar HD3 chipset då som ska vara sämre än HD2+ chipset?
------------
Tycker detta är förvirrande själv.

Var så jädra inne på en Thomson 50DLY644 men om det nu är HD2 chipset bara så känns det svårare att välja den istället för en med HD2+ chipset som SAGEMAXIUM 50 ska ha eller??

Jädra vad många DMD chipset och DLP control chipsets? Det fanns
http://www.dlp.com/d...gy_products.asp

Men det finns bara HD2 där som det står. inte + eller HD3 :)

Är även bilder och information om DLP här om Thomson DLP m.m
http://www.dlp.com/h...e_article_1.asp

Redigerat av Camridge, 27 oktober 2004 - 13:57.

Postad 27 oktober 2004 - 13:47

sayonara
  • sayonara
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
..

Redigerat av sayonara, 27 oktober 2004 - 18:36.

Postad 27 oktober 2004 - 14:01

Unregisteredf23f8b47
  • Unregisteredf23f8b47
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
--

Redigerat av Unregisteredf23f8b47, 27 oktober 2004 - 15:45.

Postad 27 oktober 2004 - 14:30

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
PPSO

Läste just den tyska recensionen på Sagem Axium och där så verkar det som att chipset i Sagem är HD2 chipset. :) "Finns det ens HD2+ chips kan man ju undra för bakprojjar? :)

Teknik från Texas instruments, Ett mikrochips med typen "HD2" står det m.m
------------------------
Eller är det jag som uppfattar allt fel eller?

Snappar från DLP

based on the Mustang/HD2 DLP™ chipset will be large screen tabletop TVs from Optoma (RD50 and RD65); from Samsung m.m

Tagit från
nextgenelectronics
http://www.nextgenel...hdtv7_19_04.php
HD2 DLP chipset has been replaced by the HD2+ is brighter and better... but not as good as the higher resolution HD3 and xHD3.
HD3 skulle ju vara sämre.

Lite gammal men med väldigt mycket fakta.
http://www.avsforum....threadid=310652

Redigerat av Camridge, 27 oktober 2004 - 15:05.

Postad 27 oktober 2004 - 14:55

Unregisteredb6fafaca
  • Unregisteredb6fafaca
  • Lärjunge

• 418 inlägg
  • 0
Packetloss har du hittat delete knappen?

:) :) :angry:

Postad 27 oktober 2004 - 15:40

Unregisteredf23f8b47
  • Unregisteredf23f8b47
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
... :)

Redigerat av Unregisteredf23f8b47, 28 oktober 2004 - 15:36.

Postad 27 oktober 2004 - 15:53

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
PPSO

Tror jag behåller min 32" tv snart tills den går sönder av sig själv. Då borde det finnas väldigt bra apparater där ute :)

Thomson 50DLY644
Chipset: HD2 "en källa säger att det inte är HD2 utan ett vidarutvecklat chips som heter MDM3+" Försöker reda ut detta.
24995.kr

SAGEMAXIUM 50
Chipset: HD2
29783.kr

Samsung 50' SP-50L7HX
Chipset: HD2+
37646.kr (Endast 1,ställe ännu som jag sett den på för det priset)

Men att Samsung är 10000.kr dyrare :)

Postad 27 oktober 2004 - 15:58

Unregisteredf23f8b47
  • Unregisteredf23f8b47
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Camridge, jag läste även detta, ganska intressant... :) (http://www.nextgenel...om/hdtv9_21.php)

BAD: DLPs – SLOW INTRODUCTION, BEWARE THE WRONG CHIP. We are VERY disappointed at Texas Instruments (TI) and most of the manufacturers for the mess that Digital Light Processor (DLP) technology is in. Using a totally new technology involving a micro-mirror device, DLPs offer many advantages over traditional sets (tube, projection, plasma) in that there is no danger of “burn in” of images. Unfortunately, TI has had difficulty in managing the product development stream… so we have a mess with their series of micro-mirror devices: HD2 chip (avoid), HD2+ chip (better light output and resolution), just released HD3 chip (much improved picture quality), and the upcoming xHD3 chip (1080p perfect picture). There are a lot of HD2 and HD2+ sets on the market now, and in a side by side comparison, the HD3 and xHD3 sets will knock you out.

GOOD – DLP HD3. Once again, it is SAMSUNG that is leading the charge in manufacturing with several just released product lines using the HD3 chip: 46-inch HLP4663W, the 50-inch HLP5063W, the 56-inch HLP5663W, and the 61-inch HLP6163W. All feature a 1500:1 contrast ratio and have a native resolution of 1280-by-720 progressive. The xHD3 will move the resolution upward to a true 1080p… but don’t look for the xHD3 until 2005. Remember that you MUST buy an uninterruptible power supply (UPS) for your DLP TV – if you have a sudden power outage, the lamp will burst from latent heat when the fan suddenly stops cooling it.

Värt att notera: :angry: :)
Undvik HD2.
Lampan bränns om den inte far kylning vid ev, strömavbrott...

Redigerat av Unregisteredf23f8b47, 27 oktober 2004 - 16:02.

Postad 27 oktober 2004 - 16:15

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
PPSO

Tycker att alla säger olika saker nu om vilket chipset som är bättre och sämre. Och vilka som är dom dåliga och bra egenskaperna.

Här sas det att HD3 är ett sämre chipset, men på nextgen så är det chipset bättre plötsligt??

Angående
Lampan bränns om den inte far kylning vid ev, strömavbrott
Så gäller det väl alla DLP, då han inte antyder att det är till något speciellt chipset. Och det är just lampan han pratar om. Men det jag tycker det pekar mest åt är HD3 chipsen när han säger det där.

Sen angående kontrasten som han säger tycker jag låter konstigt också.
All feature a 1500:1 contrast ratio??

Ehh, Sagem har nu redan en kontrast på 2000? Och det gäller ju även Thomson också. Och på avsforum så skulle tydligen HD2+ chipsen enligt rykten eller specc ha en kontrast på upp till 3000.

Detta då
and have a native resolution of 1280-by-720 progressive
Det har väl dom redan nu.

------------
Men sen har ju alla olika åsikter verkar det som, och man vet ju inte om han talar för en större grupp eller han själv mest :)

Men om man själv testar en tv med HD2 och är väldigt nöjd, då är det ju inte så mycket mer med det ju, eftersom det är ju mest personliga åsikter för varje person.

Redigerat av Camridge, 27 oktober 2004 - 16:18.

Postad 28 oktober 2004 - 00:24

Gansmoe
  • Gansmoe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
En instickare :P
Finns det någon som verkligen vet om Thomson DLY644 har HD2+? Om inte, är den helt kass i sådana fall? Jag är ganska nära att åka och hämta en nu :)
Det är väl ändå en ganska bra TV för 25K, eller?
Nej jag ser inga regnbågar :D

Postad 28 oktober 2004 - 01:30

Camridge
  • Camridge
  • Forumräv

• 990 inlägg
  • 0
Gansmoe

Jag vet inte och jag tror ingen vet igentligen. Det kan till o med skilja mellan den europeiska och den ej europeiska versionen.

HD2 verkar det vara på både Thomson DLY644 och Sagem Axium modellen.
----

En butik som jag mejlat till säger att dom tror att det är HD2 men dom vet inte, fick ett nummer av dom som ska gå till någon tjänst på Thomson som jag ska ringa till imorgon. Men sen har jag pratat med en annan butik som säger en annan sak att det ska vara ett vidarutvecklat chips som heter MDM3+ och inte HD2 chipset.
"vidarutveckling som kallas MDM3"

Detta ska tydligen stämma med DC-säljaren på Thomson Och enligt uppgifter som han har fått från produktchefen på Thomson, Urban Josefsson så ska det vara det chipset.

Så nu vet jag inte alls hur det ligger till som. Jag mejlar fortfarande samt att jag ska ringa till dom imorgon.

-------------------------

Men det viktigaste är att man själv är nöjd över apparaten om man är ute o kollar efter en ny tv. Om du tycker att den är bra för dig så finns det ju inget att ångra.
Samt angående regnbågarna så verkar det vara väldigt många som inte ser dom har jag fått hört. Så antingen är vissa tillverkade dlp`s mer utsatta eller så är vissa personer allmänt "mycket" duktigare på att hitta dessa artifekter m.m

Postad 28 oktober 2004 - 06:46

Unregisteredf23f8b47
  • Unregisteredf23f8b47
  • Amatör

• 68 inlägg
  • 0
Detta tycker jag sammanfattar läget ganska bra. :)

Men om man själv testar en tv med HD2 och är väldigt nöjd, då är det ju inte så mycket mer med det ju, eftersom det är ju mest personliga åsikter för varje person.

( Detta var det bästa jag hört sen jag konfirmerade mig...) :D :P

För den intresserade kan nämnas att Optoma RD 50 finns att köpa i Tyskland, kostar 3499 €
Optoma RD 50

Redigerat av Unregisteredf23f8b47, 28 oktober 2004 - 07:51.

Postad 28 oktober 2004 - 07:52

Doggydoggen
  • Doggydoggen
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Nu står det en sagem Axium i vardagsrummet å nöjd är nog bara förnamnet..
bilden är helt makalöst bra..men upplever att vid mörka partier så blir bilden väldigt mörk och grånyanser tenderar att smetas ut..sen ville jag byta ut min gammla dvd mot en med component och progressiv scan..
har nu provat 4 olika dvds..progressiv scan ycbcr fungerar inte utan måste vara ypbpr..
det knepiga är att med min gammla pioneer dv-454 och en *Dyr* scart så är det *mycket* bättre bild än med dom övriga 3 spelarna monterade med component och progressive scan????? :)

Postad 28 oktober 2004 - 08:37

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Nu är den här och första titten klar

2 frågor från mig

1. Vad är kapitel 24 i romerska siffror???
2. Hur lägger jag upp bilder i galler som jag själv har under min profil här?

/Jörgen

Postad 28 oktober 2004 - 08:39

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Sagem Axium 50" har HD2+

Postad 28 oktober 2004 - 09:15

Logisk IT Malmö
  • Logisk IT Malmö
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Första anblick och första mini test det kommer en stor test där jag kommer att banka den för allt vad den går....

1. Första uppstart gick mycket smidigt menyval och språk sedan gör den en egen omstart så svenska gäller på allt i alla menyer.
2. Kanalsökning hela bandet och namn och placering gjorde den själv för analoga tvkanaler
3. Manual visar vilket anslutning till vilket uttag som kan vad mycket bra.
4. BILD jag har inte slutat ha "stån?" då bilden är det bästa jag sett och jag jämför faktiskt denna med plasmor och andra modeller samt även CRT Sony 32 Wega Wide som jag haft tidigare som nu åkte adjö
5. Första lilla test av digitala parabol kanaler var mycket bra färgen fick man skruva ner den var för bra egna inställningar super bra, kvalitet på bilden via Nokia 9802s är bättre än tidigare jag haft
6. DVD minitest är från en ICKE progressiv scan DVD som heter Samsung DVD1E bilden mycket bättre än vad jag kunde önskat då jag testat Sagem i butik mot 3 källor och där var det korn i bild på film men INTE nu hmmmmm.
7. Första mini test av film blev Van Helsing vilket är en mörk film så jag gjorde en inställning för den också helt otroligt
8. Andra film blev Titanic på TV3 danmark igår samma höga betyg

Summering första minitest
Bilden är så bra att man får dra ner på kontrast, ljus och allt då det är för bra den har samma effekt som en plasma som en lampa i rummet, testade med lampor och motljus inget som gjorde det sämmre så de 2000 i kontrast gör mycket men det är faktiskt 2500 i kontrast enligt en del på Sagem jag kommer att dra detta direkt med en kontakt som är fransman och bor i Paris. Ni känner han säkert han har gjort Grand Theft Auto och nu kommer deras nya av detta spel. Han är multi miljonär idag grattis... där skulle man varit med.
Sagem Axium 50" har HD2+

Jag beklagar min kassa kamera skall låna en bättre och ta fler kort
Tester som kommer är Xbox, Cinema Prog scan, 3:2 pulldown, dvd, Hdvd, HDTV1080i och detta via mediaplayer i xbox har en 4.5 min lång film som är på 850 mb filmad i Kina

Ja som sagt jag gråter frotfarande glädjetårar och jag är mycket kritisk när man lägger ut 28 500 kr plus möbel men jag ångrar inget förutom leverans tog 3 veckor men när väl allt var på plats så lämnade mitt paket fabriken och 48 timmar senare var det här med DHL Express

Ni kan maila mig frågor eller ta dem här

/Jörgen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Framvägg och vänster sida
    Globe
    2025-05-08 07:38:43
  • Vänster sida med Paneler monterade
    Globe
    2025-05-08 07:35:28
  • Front Wide backvy
    Globe
    2025-05-08 06:25:36
  • Front Wide
    Globe
    2025-05-08 06:23:11
  • Ny soffa, vy bakåt i salongen
    DPC
    2025-05-07 10:21:06
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2025 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.