* Officiell tråd - MediaPortal *
831 svar till detta ämne
Postad 04 April 2006 - 08:31
J0naz
-
J0naz
-
Användare
-
-
122 inlägg
Gomorron...
Setupen startar automatiskt första gången man startar mediaportal (iaf på nyare versionerna). Det är då under första setupen som jag får felmedelandet (Se mitt tidigare inlägg).
Om jag ignorerar felmedelandet och fortsätter första setupen och får jag inga fler felmedelanden, men den lagrar inga kanaler. Inte heller när jag sedan går in i "wizards" från själva mediaportal (där kan jag också söka kanaler). Men förmodligen så är det ändå något fel som ligger kvar för när jag söker kanaler manuellt i wizard lagrar den alla kanaler utom SVT1 och SVT2. Försöker jag däremot byta namn på någon av kanalerna, (För att matcha namnen i o2grabber) blir det ingen bild på någon av kanalerna.
Hoppas du hänger med i svängarna och förstår vad jag menar.
Jag har inte provat att konvertera databaser från min fungerande 0.1.3 version.
Jag ska söka på det och se om jag hittar något hur man gör.
Annars är jag även tacksam för mer hjälp...
/Jonas
Postad 05 April 2006 - 12:37
Octopussy
-
Octopussy
-
Veteran
-
-
1868 inlägg
Kommer detta program någon gång bli bra utan buggar?
Postad 05 April 2006 - 12:56
hellmelt
-
hellmelt
-
Användare
-
-
140 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Med tanke på att det är ett gratisprogram och att utvecklingsarbetet baseras på frivillighet och utförs på entusiasters fritid svarar jag a. Bra är det redan, bättre blir det för varje release b. bugfritt blir det aldrig Det ryktas att version 0.2 (kommer snart) har kraftigt förbättrad stabilitet och mindre buggar. Time will tell. Varför man ska ha MediaPortal och inte t.ex. MCE har diskuterats i andra trådar... /hellmelt
Redigerat av hellmelt, 05 April 2006 - 12:57.
Postad 05 April 2006 - 13:34
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Inte ens Windows är bra utan några buggar
Postad 05 April 2006 - 17:58
J0naz
-
J0naz
-
Användare
-
-
122 inlägg
Nu har jag fått det att funka..Uppdaterade gamla databasfilerna och kopierade över hela skiten innan jag gjorde första start av mediaportal...verkar funka bra.. har fått felmedelande två gånger, men de kanske beror på att jag fipplat så mycke med inställningarna...
De ända som är fel är att programguiden ligger en timme efter (kör o2grabber) försökt att stält om
"time offset" i o2grabber utan resultat....men jag misstänker att de beror på att mediaportal inte läser in någon ny programdata för dagar den redan har...time will tell, på freda visar de sig....
Någon som vet om det går att gör någon fininställning på tv frekvenserna, typ ändra manuellt i någon fil?? Har bättre bild på tvn på några kanaler....
Jag testade MCE när jag lessnat på mediaportals buggar...men bytte tillbaks efter bara några dagar...MCE förvänade mig då de buggade (hängde sig inte) med grafiken. Fick dessutom inte ens programguiden att funka där....
/Jonas
Postad 05 April 2006 - 18:07
Sammen
-
Sammen
-
Lärjunge
-
-
412 inlägg
De ända som är fel är att programguiden ligger en timme efter (kör o2grabber) försökt att stält om "time offset" i o2grabber utan resultat....men jag misstänker att de beror på att mediaportal inte läser in någon ny programdata för dagar den redan har...time will tell, på freda visar de sig....
<{POST_SNAPBACK}>
Under samma flik du ställer "time offset" finns en knapp längre ned som rensar guiden. Rensa och kör grabbern igen så borde det funka. /Samuel
Postad 06 April 2006 - 10:57
MrMad
-
MrMad
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Någon som vet om det går att gör någon fininställning på tv frekvenserna, typ ändra manuellt i någon fil?? Har bättre bild på tvn på några kanaler....
<{POST_SNAPBACK}>
Gå in i setup-programmet och välj Edit på din kanal så kan du på analog-fliken skriva in frekvensen manuellt.
Postad 06 April 2006 - 13:58
J0naz
-
J0naz
-
Användare
-
-
122 inlägg
tack för hjälpen...programguiden visade rätt när den laddat in den nya....
och för tipset om att ställa in frekvenserna manuellt....väntar dock med att prova tills tvn kommer hem (är på lagning) så kanske jag kan gå in och kolla vilka frekvenser den kör kanalerna och skriva av...tar en jäkla tid annars att prova vilken frekvens som ger bäst bild...
Sedan så undrar jag om det går att göra så att en schemalagd inspelning kör igång utan att man har mediaportal startat? Jag använder datorn till annat också brukar glömma starta mediaportal. (det slukar så mycket minne så jag vill inte ha mediaportal i autostart)
/Jonas
Postad 08 April 2006 - 12:14
hellmelt
-
hellmelt
-
Användare
-
-
140 inlägg
Hej!
Jag har två problem med MediaPortal för närvarande:
Ibland när jag spelar in, oftast från TV3, så är inspelningen avbuten. Längden på den del av programmet jag fått inspelat varierar, och det finns inget samband typ att det är vid reklamavbrott eller så. MediaPortal och andra program tycker att längden är OK, men det är för lite data i filen. Någon som känner igen och vet något om detta?
Det andra problemet är SVTs regionala sändning abc. Jag har lyckats få AC3 och 5.1 ljud (när det sänds) på SVTs kanaler. Men då det blir regionala nyheter är det helt tyst. Vad kan det bero på?
Jag har
Twinhan DVB-T
Nvidia PureVideo video och audio decoder.
Audio är inställd på external amp, just nu minns jag inte precis inställningen men tror jag har SPDIF/passthrough. Sedan har jag ett SoundBlaster Platinum, och 5+1 högtalare anslutna via diverse effektförstärkare direkt från ljudkortet. Så min "Dolby Digital receiver" borde vara ljudkortet och dess drivrutiner.
/hellmelt
Edit: Jag kör MediaPortal 0.2 RC2
Redigerat av hellmelt, 08 April 2006 - 12:15.
Postad 08 April 2006 - 13:45
Ralle1
-
Ralle1
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Hej!
Jag har två problem med MediaPortal för närvarande:
Ibland när jag spelar in, oftast från TV3, så är inspelningen avbuten. Längden på den del av programmet jag fått inspelat varierar, och det finns inget samband typ att det är vid reklamavbrott eller så. MediaPortal och andra program tycker att längden är OK, men det är för lite data i filen. Någon som känner igen och vet något om detta?
Det andra problemet är SVTs regionala sändning abc. Jag har lyckats få AC3 och 5.1 ljud (när det sänds) på SVTs kanaler. Men då det blir regionala nyheter är det helt tyst. Vad kan det bero på?
Jag har Twinhan DVB-T Nvidia PureVideo video och audio decoder. Audio är inställd på external amp, just nu minns jag inte precis inställningen men tror jag har SPDIF/passthrough. Sedan har jag ett SoundBlaster Platinum, och 5+1 högtalare anslutna via diverse effektförstärkare direkt från ljudkortet. Så min "Dolby Digital receiver" borde vara ljudkortet och dess drivrutiner.
/hellmelt
Edit: Jag kör MediaPortal 0.2 RC2
<{POST_SNAPBACK}>
När det gäller regionala sändningar, så beror det att dom bara sänds i vanlig 2 kanalsstereo. Du måste alltså byta ljud, inte använda DD 5.1.
Postad 30 April 2006 - 08:54
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Ni har väl inte missat att RC4 är släppt ?
Testade RC4 en del igår och blev väldigt förvånad när det dök programinformation i epg:n - trots att jag inte ställt in varken xmltv eller O2grabber
Jag inser nu att programmet hämtar information direkt från digital-TV nätet (kör DVB-T) och antar att funktionen har funnits länge ?
I allafall - vet ni något mer om denna funktion ?
I nuläget ser man ju inte mer än nuvarande och nästkommande program - kan det utökas och bli bättre så att man ser hela dagens program (eller tom flera dagar) ?
Eller kommer det alltid vara såpass begränsat som det är idag ?
Postad 30 April 2006 - 10:15
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
I nuläget ser man ju inte mer än nuvarande och nästkommande program - kan det utökas och bli bättre så att man ser hela dagens program (eller tom flera dagar)
Det sänds bara ut nuvarande och nästkommande, vill du ha längre epg så får du hämta den med annat program tex o2grabber, och importera .xml filen i MP
Postad 30 April 2006 - 10:40
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Ah, OK - tack för svaret
Jag har även insett att DVB-EPG (som det heter) bara fylls på om man tittar på respektive kanal (tror jag).
Funktionen skulle ju kunna innebära att man har tillgång till mer aktuell informationen (vid sista minuten ändringar) än med alternativen o2grabber och XMLTV ?
Finns det någon möjlighet att kombinera funktionerna ? - alltså att DVB-EPG fyller i, eller ändrar på informationen från o2grabber ?
Postad 30 April 2006 - 11:19
northernlight
-
northernlight
-
Lärjunge
-
-
413 inlägg
körde lite mp igår och det jag reagerade på var resursslukningen...en 512sticka räckte inte långt i det fallet... är det jag som sitter på något minnesläckande program eller gillar helt enkelt mp att ha lite mer ram? Jag hade en uptime på strax över 100timmar så det ska ju inte vara något men just minnesläckage kan ju förekomma. trist på ett annars fiffigt program.
Redigerat av northernlight, 30 April 2006 - 11:21.
Postad 30 April 2006 - 11:48
hellmelt
-
hellmelt
-
Användare
-
-
140 inlägg
Hej!
Jag har försökt få igång RC4. Installerade MP till en ny katalog. Kanalsökningen lyckades inte. Jag ser att signal och kvalité ligger högt, men programmet säger att inga kanaler hittas.
Jag har försökt att uppgradera BDA-drivrutinerna, men det senaste versionen får hela datorn att hänga sig, både från MP och MCE, så fort man försöker använda TV-kortet.
Jag har Twinhan DVB-T, drvirutin 1.2.3.0. Engelsk MCE 2005. MP 0.2RC2 funkar hyfsat.
Någon som har en idé om varför det inte går att söka kanaler? Jag använder Uppsala-sändaren.
Annars såg ju RC4 trevlig ut....
/hellmelt
Postad 30 April 2006 - 12:53
Ralle1
-
Ralle1
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
I nuläget ser man ju inte mer än nuvarande och nästkommande program - kan det utökas och bli bättre så att man ser hela dagens program (eller tom flera dagar)
Det sänds bara ut nuvarande och nästkommande, vill du ha längre epg så får du hämta den med annat program tex o2grabber, och importera .xml filen i MP
<{POST_SNAPBACK}>
Är det en begränsning i MP? Jag använder Dilog 550, jag får för minst ett dygn.
Postad 30 April 2006 - 13:26
hakuna
-
hakuna
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
körde lite mp igår och det jag reagerade på var resursslukningen...en 512sticka räckte inte långt i det fallet... är det jag som sitter på något minnesläckande program eller gillar helt enkelt mp att ha lite mer ram?
Du har säkert hittat någon bug, utvecklarna uppskattar om man rapporterar dessa, testa att gå in på irc (EFNet #mediaportal) så får du hjälp hur man gör lättast.
Postad 30 April 2006 - 14:56
Unregisteredc96d6be8
-
Unregisteredc96d6be8
-
Mega-Guru
-
-
7392 inlägg
Är det en begränsning i MP?
Jag använder Dilog 550, jag får för minst ett dygn.
Du menar inte boxerguide då? I den guide som sänds ut med respektive kanal så är det bara detta och nuvarande. Tror inte att det är så lätt att använda boxerguide i en dator, men boxerguide sänds ut ett dygn i taget. Å andra sidan så med tex o2grabber så kan man ladda hem upp till 14 dagars sändningar i taget.
Postad 30 April 2006 - 15:58
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Finns det någon möjlighet att kombinera funktionerna ? - alltså att DVB-EPG fyller i, eller ändrar på informationen från o2grabber ?
<{POST_SNAPBACK}>
Kan svara mig själv här Det verkar faktiskt fungera När jag nu laddat in information via O2grabber fyller DVB-EPG i en del saknad information. Exempelvis fyller den i information om Barnkanalens program som inte syns från O2grabber eftersom O2grabber är inställd på att endast hämta programinformation från Kunskapskanalen. O2grabber är även inställd på att hämta programinformation om 'The Voice TV' - där syns dock inte någon programinformation utan det står endast DVB-EPG informationen: "Här startar inom kort en ny kanal!" (The Voice TV sänds inom kort gratis i det digitala marknätet) Korrekt alltså
Postad 30 April 2006 - 18:00
Ralle1
-
Ralle1
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Är det en begränsning i MP?
Jag använder Dilog 550, jag får för minst ett dygn.
Du menar inte boxerguide då?
I den guide som sänds ut med respektive kanal så är det bara detta och nuvarande. Tror inte att det är så lätt att använda boxerguide i en dator, men boxerguide sänds ut ett dygn i taget.
Å andra sidan så med tex o2grabber så kan man ladda hem upp till 14 dagars sändningar i taget.
<{POST_SNAPBACK}>
Vad jag vet så klarar inte Dilog 550 boxerguide. Det är väl knappt någon box som gör det.
Postad 30 April 2006 - 19:14
Pulver
-
Pulver
-
Veteran
-
-
2387 inlägg
Kan någon ge tips om hur man får igång "äkta" Dolby Digital ljud med Mediaportal ? (för det ska väl vara möjligt ?) Jag har HTPC:n kopplad med via SPDIF utgång till min Yamaha DD/DTS förstärkare - har ett PID-nummer ifyllt i AC3 rutan under kanalinställningarna på SVT 1 och 2 Använder ffdshow som Audio decoder (har även testat Intervideos ljuddecoder) och andra filmer går igång med Dolby Digital ljud - men inte TV. Har testat alla olika Audio Renderer som finns tillängliga (directsound waveout mfl) Jag är medveten om att det endast är ett fåtal program på SVT som sänder äkta 5.1 dolby digital ljud (kan man se någonstans på SVT:s hemsida om vilka program det är ?) - men nu har jag försökt få igång det med några program som jag tror sänder i 5.1 - bla TV-huset - utan att lyckas. Enda gången jag har lyckats få igång det är faktiskt under Linux med MythTV. Har ni några tips ?
Postad 02 May 2006 - 09:55
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
Har testat MP litegrann men det verkar vara extremt buggigt. Bl.a så försvinner aktivitetslisten i Windows när jag startar MP och den går inte att få tillbaka utan att logga ut och logga in igen.
Tips mottages!
Postad 02 May 2006 - 09:58
Unregisteredc6e77bda
-
Unregisteredc6e77bda
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Har testat MP litegrann men det verkar vara extremt buggigt. Bl.a så försvinner aktivitetslisten i Windows när jag startar MP och den går inte att få tillbaka utan att logga ut och logga in igen. Tips mottages!
<{POST_SNAPBACK}>
Kolla i config programmet så ser du att det finns en bockruta för denna feature. Hemskt vad alla ropar buggar utan att inse vad dom håller på med!!!! //Lasse
Postad 02 May 2006 - 12:27
northernlight
-
northernlight
-
Lärjunge
-
-
413 inlägg
Har testat MP litegrann men det verkar vara extremt buggigt. Bl.a så försvinner aktivitetslisten i Windows när jag startar MP och den går inte att få tillbaka utan att logga ut och logga in igen. Tips mottages!
<{POST_SNAPBACK}>
Kolla i config programmet så ser du att det finns en bockruta för denna feature. Hemskt vad alla ropar buggar utan att inse vad dom håller på med!!!!
//Lasse
<{POST_SNAPBACK}>
vilken tur att vi har sådana experter som dig här isf.
Postad 02 May 2006 - 12:42
Snurrbo
-
Snurrbo
-
Forumräv
-
-
542 inlägg
<{POST_SNAPBACK}>
Kolla i config programmet så ser du att det finns en bockruta för denna feature. Hemskt vad alla ropar buggar utan att inse vad dom håller på med!!!!
//Lasse
<{POST_SNAPBACK}>
Du kallar det feature. Jag kallar det bugg. En "feature" borde man kunna stänga av. Den här buggen hänger kvar fast jag stänger av MP. Eftersom jag precis börjat testa MP så är jag ju såklart nybörjare på programmet. Jag trodde det var ok att fråga om saker utan att få skit tillbaka. Om du är sån hejare på MP kan du väl skriva en FAQ i ämnet... Tack för hjälpen!
Postad 02 May 2006 - 15:02
MrMad
-
MrMad
-
Lärjunge
-
-
259 inlägg
Det är en feature att man kan få aktivitetslisten att försvinna. Detta går att stänga av i konfigurationsprogrammet (under General har jag för mig).
Om den inte kommer tillbaka när du stänger MP så är det däremot en bugg (förutsätter naturligtvis att du stängde av MP normalt och inte genom att döda processen).
MP kan krascha en del, men oftast är det inte p.g.a. själva programmet utan snarare att man använt lite instabila codecs.
Postad 02 May 2006 - 15:32
Unregisteredc6e77bda
-
Unregisteredc6e77bda
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
[/quote] Du kallar det feature. Jag kallar det bugg. En "feature" borde man kunna stänga av. Den här buggen hänger kvar fast jag stänger av MP. Eftersom jag precis börjat testa MP så är jag ju såklart nybörjare på programmet. Jag trodde det var ok att fråga om saker utan att få skit tillbaka. Om du är sån hejare på MP kan du väl skriva en FAQ i ämnet... Tack för hjälpen!  <{POST_SNAPBACK}> [/quote] Har du provat att ta bort bockrutan från "featuren" i config programmet? Har du hittat bockrutan överhuvudtaget? Hur stänger du av MP? Jag gav dig inte skit utan sa att det är en feature och bad dig kolla i config programmet. Har du gjort det? Vad fa* ska jag skriva en FAQ för, det finns en manual ju! HAr du läst den? //Lasse
Redigerat av Unregisteredc6e77bda, 02 May 2006 - 15:33.
Postad 09 May 2006 - 18:29
Unregistered34157
-
Unregistered34157
-
Wannabe
-
-
33 inlägg
0.200Rc1 var nog den första med lipsyncproblem, men mindre uttalat än nu med RC3.
Verkar vara bara när man det sänds dolby digital(2.0 och 5.1) som gör liposync, väljer jag en ljudkodec där den automatväljer PCM så håller det sig bra.
Hm, jag har också mest problem med SVT, där det är AC3 ljud. Det blir hela tiden olika beroende på vilken audio decoder jag kör, och om jag har timeshifting på eller ej. Kan vara mycket irriterande ibland...
Hoppas det är något som jobbas på inför 0.2-releasen...
/hellmelt
<{POST_SNAPBACK}>
Jag har ingen erfarenhet av TV med AC3 ännu (precis beställt tv-kort). Men Mediaportal är SJUKT segt i menyer m.m om jag kollar på AVI eller DVD och använder en codec som skickar AC3 till min receiver. Om jag däremot väljer en codec som dekodar (fasen vilken fin svenska nu  ) AC3 ljudet till vanlig PCM så flyter det på hur bra som helst. Detta verkar för mig börja i 0.2 RC1 och blir värre i RC3 och RC4. Jag har adresserat problemet i Mediaportals officiella forum men ingen verkar bry sig om det hela. Min slutsats är att jag troligtvis får problem med AC3 ljud när mitt TV kort kommer vilket verkar trist. Just DD2.0 och 5.1 är en stor anledning till att jag vill ha SVT digitalt. Är på ett sätt skönt att höra att man inte är ensam om problemet för då är det troligtvis inte hos mig det är fel utan en bug i Mediaportal. Att dekoda AC3 borde ju dessutom kosta mer processor kraft och inte tvärtom.
Redigerat av Unregistered34157, 09 May 2006 - 18:31.
Postad 09 May 2006 - 19:18
hanse1
-
hanse1
-
Lärjunge
-
-
382 inlägg
Efter att jag uppdatera FireDTV till en ny version 3.33 gick den att installera i Mediaportal. Problemet är att när jag går in i TV-menyn står det att ingen TV-bild kan visas pga något med "Timeshift". Vad menas med det?
Postad 10 May 2006 - 08:22
joniS
-
joniS
-
Lärjunge
-
-
339 inlägg
Postade det här i mce tråden och fick svar: Om jag har förstått det här rätt, så går det att kolla på en kanal och spela in på en annan, om det är på samma mux. Funkar detta i mce? (har dubbla analoga i mce nu)
Har inte lyckats med det i MCE, annat än med dubbla mottagare. I DvbViewer och vdr är det inga problem.
<{POST_SNAPBACK}>
Men funkar det i mediaportal då? /C
Postad 10 May 2006 - 11:35
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Det är en feature att man kan få aktivitetslisten att försvinna. Detta går att stänga av i konfigurationsprogrammet (under General har jag för mig). Om den inte kommer tillbaka när du stänger MP så är det däremot en bugg (förutsätter naturligtvis att du stängde av MP normalt och inte genom att döda processen). MP kan krascha en del, men oftast är det inte p.g.a. själva programmet utan snarare att man använt lite instabila codecs.
<{POST_SNAPBACK}>
Händer det ändå så kan man ju alltid ta upp task managern via ctrl-alt-del och sen välja run och kör explorer.exe. Så slipper man logga ut och in.
Postad 18 May 2006 - 19:07
Freethefire
-
Freethefire
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Sitter på ett PVR-150MCE kort, allt fungerar utmärkt utom att jag kan inte få MP att lyckas byta kanal på min digitalbox. Har testat myblaster som de snackar så mycket om på MPs forum utan att lyckas!
(Förövrigt så fungerar allt inkl. kanalbyten i MCE 2005.)
Någon som har haft samma problem och löst det?
Postad 25 May 2006 - 07:33
mgren
-
mgren
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Hej
Jag har problem med att få TV-funktionen att funka i Mediaportal. Jag har ett Twinhan DVB-C med senaste BDA drivarna. Kör Mediaportal 0.2 RC4
När jag försöker scanna efter kanaler så hittar den inte en enda.
Kör jag Twinhans egna program funkar det finemang.
Någon som har ett förslag på vad det kan vara.
Mvh
Martin
Postad 25 May 2006 - 11:52
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Tja!
Har ett problem som kommit med senare MP-versioner...ibland är ljudet och bilden "självgående", utan nån synk till varann. Man märker direkt när detta sker....ljud och bild börjar i synk när man byter kanal, men ganska snart diffar det...och detta ökar efterhand. Sker i princip bara på svt 1 och 2...kan hända på tv4 nån gång...men inte på andra kanaler.
Jag kör koaxial digital mellan htpc och receivern. Har kört samma hårdvara och kopplingar hela tiden, tror det var MP 0.1.3.0 och bakåt som alltid gick i sync.
Har inte haft osync på detta sätt en enda gång när jag kör dvdfilm mm...enbart live-tv i mediaportal.
Nåt tips på lösning ? ...tror det kan lösas om jag tar bort de inställningar(s/pdif) som ger mig möjlighet till dd5.1 automatiskt...men det vill jag inte offra.
Postad 26 May 2006 - 20:57
hellmelt
-
hellmelt
-
Användare
-
-
140 inlägg
Tja!
Har ett problem som kommit med senare MP-versioner...ibland är ljudet och bilden "självgående", utan nån synk till varann. Man märker direkt när detta sker....ljud och bild börjar i synk när man byter kanal, men ganska snart diffar det...och detta ökar efterhand. Sker i princip bara på svt 1 och 2...kan hända på tv4 nån gång...men inte på andra kanaler.
Jag kör koaxial digital mellan htpc och receivern. Har kört samma hårdvara och kopplingar hela tiden, tror det var MP 0.1.3.0 och bakåt som alltid gick i sync. Har inte haft osync på detta sätt en enda gång när jag kör dvdfilm mm...enbart live-tv i mediaportal.
Nåt tips på lösning ? ...tror det kan lösas om jag tar bort de inställningar(s/pdif) som ger mig möjlighet till dd5.1 automatiskt...men det vill jag inte offra.
<{POST_SNAPBACK}>
Jag här läst i detta och andra forum om flera som tycker att det blivit värre och värre med synkproblem och ryckig bild för varje release av MP. Jag har också dålig synk, värst på SVT. Kanske är det värre för att det är AC3. Men om man ställer om till MPEG får man ju inte 5.1... Ibland hackar allting något fruktansvärt, och jag måste stänga av TV uppspelningen och starta om det igen. Jag hittade till MPs sida för bugtracking, och det såg inte lovande ut. Dessa problem fanns beskrivna och bekräftade, men ingen lösning i sikte... Jag funderar på att överge MP, har köpt DVBViewer. Fast det får jag inte att funka alls (mer om det i en annan tråd.) /hellmelt
Postad 28 May 2006 - 00:10
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Tja!
För mig flyter bilden fint i alla lägen. Det var nån tidigare version, minns inte vikken..om det var 0.2.0.0 Rc1 eller Rc2 som fick bilden att hacka lite då&då...men då hade jag alltid sync...tror att det var anledningen till att det hackade, att det jobbade med att synca ihop bild och ljud.
Förutom den utgåvan så flyter bilden klockrent mjukt(i alla lägen bättre än direkt från boxermottagare till projjen).
Enda som saknas just nu är att det alltid skall synca.
Unrar om det hjälper att uppgradera htpcn med ny hårdvara, tex en ny rapp professor+minne osv ?
Postad 31 May 2006 - 09:14
mgren
-
mgren
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Jag har problem med ljudet på ett antal kanaler, bland annat SVT1 och SVT2. Det blir helt enkelt inget ljud. Bilden funkar perfekt. Vad kan vara problemet.
Kör Twinhan DVB-C, med Conax modul och ComHem.
/Martin
Postad 31 May 2006 - 11:41
Spiken
-
Spiken
-
Forumräv
-
-
543 inlägg
Jag har problem med ljudet på ett antal kanaler, bland annat SVT1 och SVT2. Det blir helt enkelt inget ljud. Bilden funkar perfekt. Vad kan vara problemet.
/Martin
<{POST_SNAPBACK}>
Det problemet har jag också. Fast jag kör den Humax box som jag fick när jag skaffade ComHem. Tror det är på nyheterna när jag har ställt in att jag vill ha Digitalt ljud från 1:an och 2:an. Så jag tror inte det är ett problem som beror på MediaPortal utan ett problem som ComHem står för.
Postad 31 May 2006 - 11:46
mgren
-
mgren
-
Amatör
-
-
51 inlägg
Fast jag har problem hela tiden. Inte bara under vissa program.
/Martin
Postad 31 May 2006 - 12:06
Trasan
-
Trasan
-
Veteran
-
-
2068 inlägg
Finns det några bra 2.5"->5.25" kit ?
Hade tänkt byta ut disken till en svalare 2.5" disk, då behöver jag inte skaffa vertical silence och diskytan som används till inspelning/uppspelning sitter i en burk på nätverket.
Edit: Oooops helt fel tråd.
Redigerat av Trasan, 31 May 2006 - 14:21.
Postad 31 May 2006 - 13:44
Unregistered72571861
-
Unregistered72571861
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej!!
Är i stort behov av hjälp. Jag har ett "Technotrend dvb-t budget-1500" med CI.
Problemet är att dom kodade kanalerna inte fungerar i Mediaportal. jag har sett att frågan varit uppe tidigare i denna tråden men inte när det gäller technotrend-kortet. Det står bara "ingen signal" på dom kodade kanalerna, tittar man sen i loggen så står det: "cam is not ready yet". Jag har letat som en galning på nätet, installerat om mediaportal flera gånger och laborerat med drivrutiner men nu orkar jag inte mer. Tilläggas bör att alla kanaler fungerar i TT:s egen programvara så utrustningen är det inget fel på. Finns det nån vänlig person där ute som kan komma med några idéer så vore jag evigt tacksam..
Postad 31 May 2006 - 18:30
Unregisteredc6e77bda
-
Unregisteredc6e77bda
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
/Martin
vilken codex kör du med? Har du provat den senaste svn:n? //Lasse
Redigerat av Unregisteredc6e77bda, 31 May 2006 - 18:33.
Postad 31 May 2006 - 18:35
Unregisteredc6e77bda
-
Unregisteredc6e77bda
-
Lärjunge
-
-
492 inlägg
Hej!!
Är i stort behov av hjälp. Jag har ett "Technotrend dvb-t budget-1500" med CI. Problemet är att dom kodade kanalerna inte fungerar i Mediaportal. jag har sett att frågan varit uppe tidigare i denna tråden men inte när det gäller technotrend-kortet. Det står bara "ingen signal" på dom kodade kanalerna, tittar man sen i loggen så står det: "cam is not ready yet". Jag har letat som en galning på nätet, installerat om mediaportal flera gånger och laborerat med drivrutiner men nu orkar jag inte mer. Tilläggas bör att alla kanaler fungerar i TT:s egen programvara så utrustningen är det inget fel på. Finns det nån vänlig person där ute som kan komma med några idéer så vore jag evigt tacksam..
<{POST_SNAPBACK}>
Tror inte dom korten är redo än? kolla http://forum.team-me...11695&start=135//Lasse
Postad 01 June 2006 - 16:19
Unregistered72571861
-
Unregistered72571861
-
Wannabe
-
-
24 inlägg
Hej!!
Är i stort behov av hjälp. Jag har ett "Technotrend dvb-t budget-1500" med CI. Problemet är att dom kodade kanalerna inte fungerar i Mediaportal. jag har sett att frågan varit uppe tidigare i denna tråden men inte när det gäller technotrend-kortet. Det står bara "ingen signal" på dom kodade kanalerna, tittar man sen i loggen så står det: "cam is not ready yet". Jag har letat som en galning på nätet, installerat om mediaportal flera gånger och laborerat med drivrutiner men nu orkar jag inte mer. Tilläggas bör att alla kanaler fungerar i TT:s egen programvara så utrustningen är det inget fel på. Finns det nån vänlig person där ute som kan komma med några idéer så vore jag evigt tacksam..
<{POST_SNAPBACK}> Tror inte dom korten är redo än? kolla http://forum.team-me...11695&start=135
//Lasse
<{POST_SNAPBACK}>
Det där handlade nog om "premiumkorten", Jag har ett "Budgetkort". Det står HÄR att det ska fungera med mediaportal så nåt är galet.
Postad 04 June 2006 - 16:21
AAKEE
-
AAKEE
-
Veteran
-
-
1757 inlägg
Löst problemet med osynkat ljud !!! Tja! Jag tror att jag har löst problemet med att ljudet vill hamna i osynk i de senare utgåvorna av MP. Upptäckte att det finns mer inställningar för olika codecs i Setup-programmet än det fanns innan. Nu finns en flik för tex Cyberlinks codec, som jag använde mest innan purevideo dök upp. Om jag klickar bort att nyttja DxVA(hårdvarustödet i grafiken), så blir ljudet synkat hela tiden. Är rätt säker på att detta val(inställningar för Cyberlinks codec) inte fanns tidigare. Jag körde på detta sätt hela kvällen igår, och kunde konstatera att ljudet var synkat hela tiden(4-5timmar) på alla kanaler (jag testade som gick). Dessutom blev bilden skarpare. DxVA iallafall tillsammans med mitt grafikkort i htpc:n(ATI radeon 9600pro) ger sämre bild...står man nära duken ser man lite horizontella linjer i vissa detaljer när det rör sig i duken. Med DxVA avslaget blir bilden klockren.(den är ganska bra innan, man ser inte direkt dessa "störningar" trots hyffsad syn och relativt närsittande till duken(1.3ggr bildens bredd). Tar något längre att byta kanal nu, men det får det vara värt. För mig är det förövrigt Cyberlinks codec som tveklöst ger bäst bild. Har använt mig av en vanlig boxer kopplad till en Cinemateq scaler som referens. Nvidea purevideo är helt ok, men kommer inte i närheten av samma skärpa och renhet i bilden som cyberlink. [Edit] Slog av DxVA på Nvidiadekodern också(fanns likadan inställningssida), nu rockar även Nvidia. Bildmässigt verkar det hugget som stucket, lyckas inte se nån säker skillnad...dock verkar programmet aningen stabilare med Nvidia, så det får bli den tills vidare. Om jag fattar det rätt så gör DxVA att kortets hårdvara hjälper till med mpeg-avkodningen...men varför blir bilden sämre när grafikkortet gör det jobbet...? Min nya dator har ett ATI X1900XTX, undrar om det är samma visa där...skall testa.
Redigerat av AAKEE, 05 June 2006 - 10:57.
Postad 09 June 2006 - 18:45
Unregistered79ba53d7
-
Unregistered79ba53d7
-
Wannabe
-
-
44 inlägg
Sitter på ett PVR-150MCE kort, allt fungerar utmärkt utom att jag kan inte få MP att lyckas byta kanal på min digitalbox. Har testat myblaster som de snackar så mycket om på MPs forum utan att lyckas! (Förövrigt så fungerar allt inkl. kanalbyten i MCE 2005.)
Någon som har haft samma problem och löst det?
<{POST_SNAPBACK}>
Jupp, har nyligen haft samma problem med mitt HVR-1300T, och detta beror på att MCE-kontrollen som följer med tv-kort från Hauppauge är av något ovanligt fabrikat. Hittade dock en annan version av MyBlaster som fungerar även med Hauppauges MCE-kontroller, och bifogar filen här. Tråden i Mediaportals forum: http://forum.team-me...p?p=79455#79455
Postad 10 June 2006 - 08:08
Unregistered58453781
-
Unregistered58453781
-
Användare
-
-
173 inlägg
TV bild hackig
Fattar inte vad jag gör fel. TV bilden är jättehackigoch dålig. Har ett Hauppauge USB2, AMD 64 3700+ samt massa minne.
Vilka codec skall man välja etc.
Finns det inte någon som lagt ut hela sin inställning så man kan kopiera rubbet.
Postad 10 June 2006 - 23:07
BioBerra
-
BioBerra
-
Guru
-
-
5774 inlägg
Jag får inte EPG att fungera i MP. Måste man ha något särskilt plugin, verkar iaf få in alla betalkanalerna i Mediaportal. Tycker detta program är mycket bättre än MCE2005, även fast jag inte har kört så mycket ännu.
Postad 21 June 2006 - 18:44
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1992 inlägg
Hur gör jag för att starta MP med fjärrkontrollen till mitt Hauppauge pvr-350?
Postad 22 June 2006 - 05:51
Marco9000
-
Marco9000
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Hur gör jag för att starta MP med fjärrkontrollen till mitt Hauppauge pvr-350?
<{POST_SNAPBACK}>
Jag använder mig av Girder men å andra sidan så jag en USB/UIRT och en programmerbar fjärr. Har inte Hauppauges program för att ta emot koderna något gränssnitt där man kan styra vad som händer när man trycker på en knapp?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
HTPC
-
→
MediaPortal
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|