* Officiell tråd - Marantz SR-7400 *
546 svar till detta ämne
Postad 05 December 2004 - 23:55
Unregistered3ceec825
-
Unregistered3ceec825
-
Amatör
-
-
61 inlägg
Du ska aldrig gå över 0, för vid full signal (den nivå som är max inspelningsnivå på skivan) kommer förstärkaren att klippa (det blir distorsion). Får du inte trycket du vill ha när du kör en film med högt inspelat ljud (en del filmer uppnår aldrig max nivå har jag märkt) vid 0 dB så behöver du större förstärkare alt. känsligare högtalare.
Great... då blir det att byta upp sig då.. eller nåt slutsteg..?..
Redigerat av Unregistered3ceec825, 05 December 2004 - 23:57.
Postad 06 December 2004 - 14:05
ulukai
-
ulukai
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Hmm.. jag har max kört min till -26 och då är det sjukt högt. Kanske fel på era?
Postad 06 December 2004 - 16:03
boulderborn
-
boulderborn
-
Amatör
-
-
54 inlägg
min e likadan. jag måste också dra på ganska högt. men jag tror inte det är nåt fel på din SomOm... men får du inget högt ljud vid -10 ska nog lämna tillbaka den.. för mig får jag högt ljud vid -20 och vid -10 riktigt högt, alldeles för högt...
Postad 06 December 2004 - 16:26
boulderborn
-
boulderborn
-
Amatör
-
-
54 inlägg
en fråga!!!
det va nån som skrev här inne att refernce audio sålde marantz dv 6500 men jag hittar inte det på deras sida??
Postad 06 December 2004 - 16:26
Unregisteredb337e9b0
-
Unregisteredb337e9b0
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Hmm.. jag har max kört min till -26 och då är det sjukt högt. Kanske fel på era?
Kör du analog eller digitalt till förstärkaren? Jag kör oftast digitalt och måste nog säga att det varierar mellan hur mycket jag skall vrida upp för att få ordentligt med tryck. Men jag reagerade lite på att jag ofta måste dra upp rätt mycket Sen är det säkert så att vad som upplevs som bra tryck i ljudet varierar rätt så individuell. Jag gillar att ha en åsk-dånande bas som sparkar en i magen och får byxbenen att fladdra. Och det lyckas faktiskt Marantzen göra rätt bra och det utan att låta stressad eller ge öronvärk för att högtalarna låter vassa och gälla
Postad 06 December 2004 - 16:36
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
min e likadan. jag måste också dra på ganska högt. men jag tror inte det är nåt fel på din SomOm... men får du inget högt ljud vid -10 ska nog lämna tillbaka den.. för mig får jag högt ljud vid -20 och vid -10 riktigt högt, alldeles för högt...
Visst läste ni Victors tidigare mycket informativa inlägg? Om ni tycker det är ett "problem" med att ljudet kommer "sent" när ni drar upp volymen brukar det finnas ett inställningsalternativ på recivern (i alla fall min Onkyo som oxå är sen) där recicern automatiskt startar upp mkt senare i dB-kurvan...dvs man slipper dra upp volymen från början då nästan inget händer...! Vet dock ej om detta finns på SR7400... Och skillnader i vilken dB på recivern i förhållande till "ljudnivån" beror helt på hur trögdrivna högtalare man har, dvs högtalarnas känslighet som mäts i dB, samt även vilket ohm-tal de har...så det är inget konstigt att det kan skilja mycket i volymstegen även med samma reciver. Om det skiljer med samma reciver och samma högtalare beror det nog mest på att man har olika syn på vad högt ljud är & rummet, men även en del kan bero på signalkällans (DVD-, CD-spelaren, Datorns) utgångssignal, som kan variera i nivå! Mvh JB
Redigerat av Unregisterede68eb861, 06 December 2004 - 16:45.
Postad 06 December 2004 - 16:38
ulukai
-
ulukai
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Somom:
Okej.. jag tycker det blir riktigt högt vid -20 och jag kör digitalt då. Analogt behöver jag inte ens dra upp det så mycket för att det ska bli högt. Smaken är så klart olika. Jag vill inte bli döv i förväg liksom. Kanske beror på hur stort rum man har med.
Postad 06 December 2004 - 17:06
Unregisteredb337e9b0
-
Unregisteredb337e9b0
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Nej okej  jag är inte ute efter att bli döv
Så högt spelar jag heller inte,
Men det verkar nu på er andra som att det är rätt normalt att man får dra upp volymen på marantzen en bit. Jag kör allt från min data & en hel del mp3 musik som varierar kraftigt i inspelnings nivå.
Spelar jag från radion så behövs det inte alls dras på så mycket
Redigerat av Unregisteredb337e9b0, 06 December 2004 - 17:08.
Postad 06 December 2004 - 23:18
ulukai
-
ulukai
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Somom:
Ahaaaa! Det är samma sak här. Man måste tydligen dra på en del när man använder datorn. Kanske är någon inställning i datorn.
Postad 06 December 2004 - 23:22
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Somom:
Ahaaaa! Det är samma sak här. Man måste tydligen dra på en del när man använder datorn. Kanske är någon inställning i datorn.
Hmmm....ni kan väl inte ta datorns utnivå som referens? Om ni säger att även radio, DVD eller CD-spelare låter lika lågt hade jag varit mer fundersam... Om ni främst använder datorn fattar jag att ni får dra på och db-talet nästan tar slut...särskilt om ni inte har maxnivå på ljudkortets utnivå/ljudnivå... Mvh JB
Postad 06 December 2004 - 23:45
Yammamannen
-
Yammamannen
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Den går från -70dB till +18dB, min tidigare Yamma från -100dB till 0dB, om jag nu inte har helt fel och då verkar allt grönt!..?
Postad 07 December 2004 - 00:23
Unregisteredb337e9b0
-
Unregisteredb337e9b0
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Nej okej då min data som referens är kanske inte den bästa
Men jag använder den som htpc. Dvs bild till projektor och ljudet till min reciver.
Kör nu ljudet digitalt med ett creative Audigy kort från datan och det är väl inte helt bra efter vad jag fattat så färgar mitt kort ljudet genom att skicka det genom windows ljudmixer. Jag är ändå sugen på att behålla datan som ljud & bildkälla och tänkte därför köpa ett bättre ljudkort. Typ ett m-audio kort som lär ge bättre kvalite på ljudet
Postad 07 December 2004 - 00:39
Unregisterede68eb861
-
Unregisterede68eb861
-
Guru
-
-
5548 inlägg
Nej okej då min data som referens är kanske inte den bästa Men jag använder den som htpc. Dvs bild till projektor och ljudet till min reciver. Kör nu ljudet digitalt med ett creative Audigy kort från datan och det är väl inte helt bra efter vad jag fattat så färgar mitt kort ljudet genom att skicka det genom windows ljudmixer. Jag är ändå sugen på att behålla datan som ljud & bildkälla och tänkte därför köpa ett bättre ljudkort. Typ ett m-audio kort som lär ge bättre kvalite på ljudet
Har du sett till att du har såväl datorns, som ljudkortets utnivå/ljudnivå samt även "spelaren" nivå på max? Mvh JB
Postad 07 December 2004 - 01:16
Unregisteredb337e9b0
-
Unregisteredb337e9b0
-
Amatör
-
-
65 inlägg
Tror att det hela är inställt på max. Men jag skall ta och dubbel kolla ändå.
Att mp3 låter lite hur som helts är inget som förvånar eftersom inspelnings nivån varierar väldigt. Men när jag kör en dvd film hade det inte skadat om den gav lite starkare signaler till recivern. Kollar mina settings imorgon eller rättar sagt senare idag.
Postad 07 December 2004 - 11:10
ulukai
-
ulukai
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Somom:
Ahaaaa! Det är samma sak här. Man måste tydligen dra på en del när man använder datorn. Kanske är någon inställning i datorn. Hmmm....ni kan väl inte ta datorns utnivå som referens? Om ni säger att även radio, DVD eller CD-spelare låter lika lågt hade jag varit mer fundersam...
Om ni främst använder datorn fattar jag att ni får dra på och db-talet nästan tar slut...särskilt om ni inte har maxnivå på ljudkortets utnivå/ljudnivå...
Mvh JB
Jag sa inte att jag hade datorn som reference. Jag använder en riktig dvdspelare och sånt. Datorn använder jag ibland för att spela upp lite mp3or. Inte det bästa jag vet.
Postad 07 December 2004 - 16:10
Unregistereddcdbc111
-
Unregistereddcdbc111
-
Forumräv
-
-
611 inlägg
Jag har mätt upp signalen från min dator (Abit NF7-S moderkort med inbyggt nVidia Soundstorm ljudkort). Den ligger på 1 V (effektivvärde) med alla reglar ställda på det näst översta strecket i Windows volymkontroll. Dock tycker jag det känns som det är lite tystare när jag kör från datorn än när jag kör med 1 V från CD-spelaren (den har 2 V som standard men jag kan dämpa signalen).
Jag matade dessutom förstärkaren med 0,2 V som är känsligheten och kollade spänningen på preout. Sedan drog jag upp till 1 V igen och sänkte volymkontrollen tills det blev samma värde som med 0,2 V. Sedan gjorde jag en markering med blyerts vid volymkontrollen som markerar var max verkligen infaller. Det blev ungefär "klockan 1" på min förstärkare. Så får man göra om man inte har digital volymkontroll.
Postad 07 December 2004 - 19:11
Unregistered46a10d28
-
Unregistered46a10d28
-
Beroende
-
-
1229 inlägg
själv spelar jag väl för det mesta mellan -35 o -20, spelade på 0 en gång med mina hfls1:) dom har ju en känslighet på ca 82db dock... sen behöver man ju inte sänka tillbaka till -70 när man stänger av... ser inte problemet här riktigt.
Postad 08 December 2004 - 18:29
boulderborn
-
boulderborn
-
Amatör
-
-
54 inlägg
är det nån här som kör me nåra infinity högtalare till sr 7400???????????
Postad 08 December 2004 - 20:50
Yammamannen
-
Yammamannen
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Gamla QE 45 tror jag de heter, skall dock slänga bak dem
Postad 09 December 2004 - 09:05
ulukai
-
ulukai
-
Lärjunge
-
-
453 inlägg
Infinity Alpha 50 tror jag mina heter. De blir riktigt bra med Marantzen!
Postad 10 December 2004 - 17:48
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Hej alla!
Varje gång jag ska köra SR-7400 står det "DVD=ANA" respektive "CD=ANA" i teckenfönstret. Vilket innebär att jag manuellt varje måste gå in och bläddra bland inställningarna tills det står "DIG" istället.
Hur i hela friden gör man för att få Marantz att förstå att det ALLTID ska vara "DIG"...?
// Fnulan
Postad 10 December 2004 - 20:10
Perra
-
Perra
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Tjo
Borde väll gå att ställa in i:
[Menu] -> [1. INP ...] -> {å sen välja DVD = DIG x}
Å sen göra samma sak för CDn
MVH Perra
Postad 11 December 2004 - 12:07
Unregisteredee5b9312
-
Unregisteredee5b9312
-
Lärjunge
-
-
398 inlägg
Jadå, det går utmärkt. Det är detta jag gör - varje gång jag ska se en film, resp. varje gång jag ska köra en CD.
Men hur gör jag för att s a s få denna inställning att "fästa"? Alltså att få detta att bli standardinställningen?
// Fnulan
Postad 11 December 2004 - 12:40
Perra
-
Perra
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hmm va konstigt
Min "fastnar" när jag gör så, ställer in det en gång så kommer den ihåg det för all framtid.
Har inte en aning hur man annars ska göra tyvärr.
MVH Perra
Postad 12 December 2004 - 00:37
HQPMS
-
HQPMS
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Kan någon beskriva för mig hur SR7400 låter jämfört med Nad, t ex T753? Jag känner mig mycket stressad och osäker på vilken av dessa jag ska spendera mina pengar på, om det ens finns någon SR7400 att få tag på för 6k längre.
Finns den provlyssningsbar i Uppsala? Det är nog det enda alternativ jag har, om jag ska lyssna först. Annars får ni gärna hjälpa mig så gott det går.
Redigerat av HQPMS, 12 December 2004 - 00:40.
Postad 12 December 2004 - 00:53
bjarne
-
bjarne
-
Forumräv
-
-
636 inlägg
Tror att Ljudkällar'n i Gbg hade 6 stkvar i torsdags.
Postad 12 December 2004 - 01:01
Onk
-
Onk
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Kan någon beskriva för mig hur SR7400 låter jämfört med Nad, t ex T753? Jag känner mig mycket stressad och osäker på vilken av dessa jag ska spendera mina pengar på, om det ens finns någon SR7400 att få tag på för 6k längre. 
Jag valde Marantz då jag prioriterar ett naturtroget, luftigt och mer "äkta" sound framför en vräkig bas. Då jag själv tänker använda hemmabion som både musikanläggning för vanliga CD-skivor, DVD-konserter och film så kändes valet rätt självklart. Nu har jag ju inte hört på NAD, men har läst att NAD och H/K ska vara lite mer partymaskiner med kraftig basåtergivning och lite mindre fokus på detaljåtergivning och finlir. Själv tycker jag det är roligare att lyssna på musik om man hör detaljerna istället för att dom försvinner i en massa bas. Men alla är vi ju olika. Jag tycker att du ska välja utifrån dina behov. Vad lyssnar du på för musik? Hur vill du att det ska låta? Om du lyssnar mycket på jazz eller akustisk musik, eller musik där en tung och hård bas överhuvudtaget inte har någon större roll i sammanhanget så kanske Marantzen är ett bättre alternativ. Lyssnar du mer på techno/trance eller tung hårdrock och vill att handgranaterna i filmerna brakar loss riktigt ordentligt så kanske NAD eller H/K är en hetare kandidat. Nu är jag ingen expert, men det är ungefär så här jag har gått till väga när jag har letat och jag tror att jag har hittat rätt. Men, precis som alla andra säger, åk ut och provlyssna på lite grejer! Hälsn., Onk
Postad 12 December 2004 - 02:28
itworks
-
itworks
-
Wannabe
-
-
18 inlägg
milk: vad för högtalare har du tänkt köra med din nya reciever ?
Postad 12 December 2004 - 09:59
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Måste bara inflika att pondus i basregistret inte är lika med partymaskin om nu någon trodde det.  (Har en Nad T763v2 och skulle inte kalla den party maskin bara för att den klarar av att återge även hela basregistret på ett sätt som tilltalar mig. Ingen blöt odistinkt bas så lång örat kan nå...)
Postad 12 December 2004 - 12:47
HQPMS
-
HQPMS
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
milk: vad för högtalare har du tänkt köra med din nya reciever ?
Eltax Universe, men dem kommer jag byta ut så småningom så det spelar ingen större roll egentligen.
Postad 12 December 2004 - 12:59
HQPMS
-
HQPMS
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
Kan någon beskriva för mig hur SR7400 låter jämfört med Nad, t ex T753? Jag känner mig mycket stressad och osäker på vilken av dessa jag ska spendera mina pengar på, om det ens finns någon SR7400 att få tag på för 6k längre.  Jag valde Marantz då jag prioriterar ett naturtroget, luftigt och mer "äkta" sound framför en vräkig bas. Då jag själv tänker använda hemmabion som både musikanläggning för vanliga CD-skivor, DVD-konserter och film så kändes valet rätt självklart. Nu har jag ju inte hört på NAD, men har läst att NAD och H/K ska vara lite mer partymaskiner med kraftig basåtergivning och lite mindre fokus på detaljåtergivning och finlir.
Själv tycker jag det är roligare att lyssna på musik om man hör detaljerna istället för att dom försvinner i en massa bas. Men alla är vi ju olika.
Jag tycker att du ska välja utifrån dina behov. Vad lyssnar du på för musik? Hur vill du att det ska låta? Om du lyssnar mycket på jazz eller akustisk musik, eller musik där en tung och hård bas överhuvudtaget inte har någon större roll i sammanhanget så kanske Marantzen är ett bättre alternativ. Lyssnar du mer på techno/trance eller tung hårdrock och vill att handgranaterna i filmerna brakar loss riktigt ordentligt så kanske NAD eller H/K är en hetare kandidat.
Nu är jag ingen expert, men det är ungefär så här jag har gått till väga när jag har letat och jag tror att jag har hittat rätt. Men, precis som alla andra säger, åk ut och provlyssna på lite grejer!
Hälsn., Onk
Bra beskrivning  . Väljer jag Marantzen så får väl suben krydda ljudet, om det behövs. Annars låter det som att den skulle passa mig ganska bra.
Postad 12 December 2004 - 13:01
Måste bara inflika att pondus i basregistret inte är lika med partymaskin om nu någon trodde det. (Har en Nad T763v2 och skulle inte kalla den party maskin bara för att den klarar av att återge även hela basregistret på ett sätt som tilltalar mig. Ingen blöt odistinkt bas så lång örat kan nå...)
Precis, hellre en maskin som ger mig kontroll på alla register än en med "treble" satt till max typ, lyssnar ej på symfoniorkestermusik heller...
Postad 14 December 2004 - 16:20
Förort
-
Förort
-
Wannabe
-
-
15 inlägg
Hur skulle ett system med 5 st LINN Unik fungera tillsammans med Marantzen ? Jag skulle behöva minimera storleken på anläggningen och använda väggfasta högtalare.
Mvh
Förort
Postad 14 December 2004 - 18:08
Onk
-
Onk
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Om det är någon i Umeå som är ute efter en SR-7400 så vet jag att RC har dom för 5990kr.
Postad 14 December 2004 - 22:18
Onk
-
Onk
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Tror ni SR-7400 klarar att spela ut ett 5.0-system med tungdrivna Dynaudio Audience 42 runt om samt Audience 42C som center? Om inte, hur långt ifrån snackar vi om då?
/Onk
Postad 15 December 2004 - 14:18
Unregisteredc569e6ca
-
Unregisteredc569e6ca
-
Wannabe
-
-
10 inlägg
Sådärja.. då har man bytt upp sig igen då, från en Marantz SR7000 (!) till en SR7400. Billigt blev det med, gick på ett ut, lika bra för det blir en dyr månad annars! (ny projje å nya högtalare)..
Skall bli intressant att prova denna maskin, ser faktiskt nästan mest fram mot att få den nya fjärren. Den till 7000:n var ju föregångaren och den var snuskigt bra..  Resten måste ju oxå va bättre.. sååå tidig ljudafton!
.b
Postad 15 December 2004 - 18:36
Unregisteredeb2b50da
-
Unregisteredeb2b50da
-
Forumräv
-
-
668 inlägg
Då måste jag äntligen få säga min ärliga mening om den här förstärkaren.
Har precis kopplat ihop, dock bara till stereo då jag inte fått mina högtalare jag beställt.
Hur låter den då?
Första intrycket utan att ställa in nånting, var en bevikelse...  men skam den som ger sig. Gick in och ändrade lite inställningar på högtalare och frekvenser. Simsalabim så var det en helt annan förstärkare...
För att vara en surroundförstärkare är jag förbaskat imponerad över ljudet i stereo. Innan så har jag precis haft en Marantz PM7000, och 74:an spelar i ta mig tusan i samma klass, om inte ännu bättre.
Känns som att 74:an har mycket mer kontroll över hela registret.
Innan har jag alltid kört utan påverkan på ljudet, typ source direct, men jag finner ändå ljudet i 74:an bättre trots att den egentligen inte är "gjord" för stereo om ni förstår.
Tryck i basen är det så det räcker. Diskanten låter väldigt luftig och kontollerad.
Mellanregistret är en klar förbättring jämfört med 7000:an.
Har läst lite att en del fått höja som fasen på volymen för att få tryck, men det tyckte jag inte var så farligt. På -35 låter det bra mycket, runt -15 är det så det gör ont...så det klagar jag inte på....
Det enda jag saknar nu är mina nya högtalare.
På det hela taget är just nu riktigt jäkla nöjd
Postad 15 December 2004 - 20:10
Donmeta
-
Donmeta
-
Veteran
-
-
1705 inlägg
Kul läsning! Alltid kul när någon hittar rätt i djungeln  Och dessutom till rea-pris!
Postad 15 December 2004 - 20:49
Unregisteredc27b1e79
-
Unregisteredc27b1e79
-
Mästare
-
-
2665 inlägg
När man hör vad alla skriver om 7400. Börjar man nästan dregla  Tänk er då 7500 och 8500
Postad 15 December 2004 - 20:49
boulderborn
-
boulderborn
-
Amatör
-
-
54 inlägg
VELODYNE: va kör du me för grejor?? typ CD, högtalare?
Postad 15 December 2004 - 20:57
Unregisteredeb2b50da
-
Unregisteredeb2b50da
-
Forumräv
-
-
668 inlägg
VELODYNE: va kör du me för grejor?? typ CD, högtalare?
Just nu sitter jag på ganska "enkla" saker... Dvd: Sony DVP-NS333 Frontar: Proson Stratego Top 10 SA Har beställt ett par till Stratego till som surround högtalare... Basen: Givet en Velodyne DD-18 Kablar: Supra Classic 6mm2 (Bi-wire) Basen kostar mer än hela anläggningen...men det är det värt!!!
Postad 16 December 2004 - 16:20
Speedgelb
-
Speedgelb
-
Rookie
-
7 inlägg
Då var även min 74;a uppkopplad  !
jag har dock lite problem att få upp menyn på TV;n... Hur har ni kopplat för att få detta att funka?
Har en Thomson TV med S-video ingång.
Bilden från DVD;n och Boxern tar jag in via scartkontakt. Drar jag ur den scart som levererar bilden till TV;n så får jag upp menyn. Men hur gör jag om jag vill nå menyn utan att dra ur bildsladden?
Postad 16 December 2004 - 16:59
Yammamannen
-
Yammamannen
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Tänkte biampa frontarna, någon som provat och hur gör man?
Det är stor skillnad med DIRECT läget, mot stereo och för att få med subbarna måste dessa kopplas direct till högtalarutgångarna, påverkas ljudet ur högtalarna då resp. basen?
Funkar biampning i directläget?
Postad 16 December 2004 - 17:56
boulderborn
-
boulderborn
-
Amatör
-
-
54 inlägg
[/QUOTE]
jag har prövat o bi-ampa med zone 2 högtalarutgången. vet inte om det är bra o köra så men man måste ju testa!
ja körde diskant o mellanregister från A och sen basen från zone2/ surr.back.
1. koppla 2 rca(röd-vit) från front på pre out och sen till någon ledig ingång t ex CD.
2. Gå in i menyn på multi-room
3. välj källa för multiroom tex CD om du har kopplat så och sen aktiverar du multiroom klart!! glöm inte att höja volymen i multiroom menyn bara
Postad 16 December 2004 - 18:11
Yammamannen
-
Yammamannen
-
Amatör
-
-
98 inlägg
[quote name='boulderborn' date='Dec 16 2004, 17:56 '][/QUOTE] jag har prövat o bi-ampa med zone 2 högtalarutgången. vet inte om det är bra o köra så men man måste ju testa! ja körde diskant o mellanregister från A och sen basen från zone2/ surr.back. 1. koppla 2 rca(röd-vit) från front på pre out och sen till någon ledig ingång t ex CD. 2. Gå in i menyn på multi-room 3. välj källa för multiroom tex CD om du har kopplat så och sen aktiverar du multiroom klart!! glöm inte att höja volymen i multiroom menyn bara[/QUOTE] Jahaaa.. du gjorde så du.. Trodde det var enklare, t.ex. att man kunde välja 2 kanaler/slutsteg för multiroom direkt och köra A/B (såg nåt sånt på fjärren) men det kanske inte går i directläge. Blev det ngn skillnad?
Postad 16 December 2004 - 18:37
boulderborn
-
boulderborn
-
Amatör
-
-
54 inlägg
Yammmaamannen!
Jaså du menar så, nä jag har inte testat me separat slutsteg, har inget just nu men det kommer väl snart!
men att biampa så som jag gjorde funka bra, blev bra mer bas men som sagt jag ingen aning om zone2/surr.back stegen är så bra så att de pallar riktigt höga volymer... vet ju aldrig om alla stegen i förstärkaren är lika strömstarka som sägs!
Postad 16 December 2004 - 18:47
Yammamannen
-
Yammamannen
-
Amatör
-
-
98 inlägg
Jag menade de interna stegen, men måste man gå den krångliga vägen via pre-out?
Där sitter väl bara en nätdel för slutstegen, så ström borde finnas om effekten är specad lika "runt om"
Väljer man ett nytt extra slutsteg med mer malle, så vill man ju ha kvalitet och kör nog inte gärna de interna mot mellanreg. och diskant.
Postad 16 December 2004 - 23:35
HQPMS
-
HQPMS
-
Wannabe
-
-
11 inlägg
SR7400 går snart inte att få tag i va? Då blir jag utan. Jag lider ngt otroligt. Med min minst sagt begränsade ekonomi finns ingen lösning, förutom lån eller avbetalning. Jag är 18, så det kan jag glömma. Stackars mig.
Får leva med min gamla Pioneer-förstärkare ett tag till. Kanske köper en Nad C320BEE i slutet av februari, som plåster på såren. Förmodligen mkt bättre stereoljud än jag har nu iaf.
Gick lite OT nu
Postad 17 December 2004 - 13:59
bearic
-
bearic
-
Lärjunge
-
-
254 inlägg
jag har dock lite problem att få upp menyn på TV;n... Hur har ni kopplat för att få detta att funka? Har en Thomson TV med S-video ingång. Bilden från DVD;n och Boxern tar jag in via scartkontakt. Drar jag ur den scart som levererar bilden till TV;n så får jag upp menyn. Men hur gör jag om jag vill nå menyn utan att dra ur bildsladden?
Har du ingen ingångsväljare på TV:n? Brukar alltid sitta en knapp på fjärren. På min Sony ser den ut som en ruta med en pil in i. trycker man på den växlar tv:n vilken ingång som skall visas. Hoppas att det hjälper, Björn
Postad 17 December 2004 - 18:43
boulderborn
-
boulderborn
-
Amatör
-
-
54 inlägg
yammamannen!
oki, nu fattar jag va du menar! har inte testat det du menade men jag antar att man måste gå via pre-out!!
men nu till min fråga till er?
när jag lyssnade på musik i stereo kör jag oftast digitalt men så skulle jag testa analogt-riktig besvikelse... analog brukar ju oftast vara "högre" ljudnivå än digitalt...så har det alltid vart innan för mig iaf..
men det va änna mkt lägre ljudnivå när jag körde analogt än digitalt
nån som vet varför?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Ljud
-
→
Förstärkare
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|