* Officiell tråd LG - RZ PY10X *
1420 svar till detta ämne
Postad 06 januari 2005 - 14:17
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Det stämmer, trodde jag läst det skulle vara så, får heller ej fram servicemenyn, någon som kan berätta för oss hur man får fram den på PY10? Du trycker in menu både på TV och fjärr.
Nu fick jag in servicemenyn... den fattade jag noll av måste jag erkänna, ej heller fanns det möjlighet att ställa in orbiter... Dock så stod det hur många timmar min plasma används typ 181h. Känns helt omöjligt att jag tittat så många timmar på den. Jävligt sur att man inte fått en ny produkt. och om de andra timmarna är testtimmar, hur faan kunde de släppa denna vidare... Körde om dolphins ny med de bättre inställningarna som jag blev rekommenderad. Visst det är skitbra bild!!! Men det saknas fortfarande färgskalor som det skriker om det. Blir underbart bra bild när man kör Friday nights lights!!! Dock så får man inte kolla noggrant på ansiktena då dessa blir lite väl digitala då just färgskalor saknas för att ge dem en naturlig look  Kan för övrigt tillägga att SKV inte kommer ge mig en ny utan de kommer laga den (vilket jag inte tror kommer bli bra, de kommer förmodligen bara säga att det skall vara så... kanske dumt att dömma ut på förhand... men men sån är jag). Joakim på LG upplyste mig om att om jag köpt den på alla andra svenska butiker utom just fyndbörsen så hade jag fått en splitter ny omgående. Tåls att ta i beräkningarna nästa gång man väljer val av butik! Dave
Redigerat av Unregistered44335, 06 januari 2005 - 14:22.
Postad 06 januari 2005 - 14:25
Såg detta i px12x tråden:
"Du bläddrar mellan sidorna med "SWAP"
Ändra värde med pilarna"
Postad 06 januari 2005 - 14:37
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Såg detta i px12x tråden: "Du bläddrar mellan sidorna med "SWAP" Ändra värde med pilarna"
Tack Tack!!!! Jag såg att det fanns fläkt inställningar där, så jättesnälla alla kan ni posta mig era fläktinställningar så blir jag jätteglad! Mina var: CHIP: Dallas, 20/65/60 samt en aktuell tempratur på 37 grader då fläktarna går som ett ånglok! Dave BTW, jäklar vad inställningar det fanns att göra där!!! Känns som om man kan ändra på det mesta!!! EDIT: Testade att ändra min till CHIP: National och då blev den dödstyst! Känns skumt att inte Joakim tipsade mig om det! Fast nu brinner väl min TV upp, ni får jättegärna posta mig era inställningar  Det lär förmodligen bero på att jag har farenheit värden istället för celsius... Nu pendlar min aktuella värme mellan -28 och 0 grader... känns sådär skumt därför har jag den avstängd tills jag fått era värden, ni får gärna posta mig era värden så att jag kan se på film till kvällen!
Redigerat av Unregistered44335, 06 januari 2005 - 14:53.
Postad 06 januari 2005 - 15:04
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Mina inställningar:
Off temp = 20 (under denna temp är fläkten av)
High temp = 65 (uppnår panelen denna stängs den förmodligen av)
Low temp = 60 (gissar att under dena temp skall fläkten gå med låg hastighet)
Edit: Pilla inte för mycket, kan ju påverka garantin om LG upptäcker att du varit inne och ändrat känsliga inställningar.
Redigerat av P2V, 06 januari 2005 - 15:09.
Postad 06 januari 2005 - 15:20
Unregistered1008
-
Unregistered1008
-
Veteran
-
-
1 703 inlägg
Det var en scen med massa gråa nyanser, såg helt f-rjävligt ut. Som en ett filmklipp i 16 färger. På Pioneer 435XDE såg det bättre ut dock. Men inte perfekt.
låter oroväckande med tanke på att pioneer skärmarna skryter med 1900? gråskalor. HUR mycket bättre såg det ut  ? jag funderar nämligen själv på att skaffa en 435
Postad 06 januari 2005 - 17:11
Unregistered16e91aee
-
Unregistered16e91aee
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Ops fel tråd!
Redigerat av Unregistered16e91aee, 06 januari 2005 - 17:19.
Postad 06 januari 2005 - 18:21
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Mina inställningar:
Off temp = 20 (under denna temp är fläkten av) High temp = 65 (uppnår panelen denna stängs den förmodligen av) Low temp = 60 (gissar att under dena temp skall fläkten gå med låg hastighet)
Edit: Pilla inte för mycket, kan ju påverka garantin om LG upptäcker att du varit inne och ändrat känsliga inställningar.
P2V: TACK! Det är ju samma inställningar som jag har. Men vad hade du för CHIP-inställning? Jag har national där istället för DALLAS som jag hadde innan som lät för jävligt som sagt. Nu går fläkten bara igång var 3-5 minut och då i tre sekunder det kan jag nog leva med, undrar ifall jag skall våga höjja de andra värdena  Tror inte det dock... Dessvärre är fortfarande det variabla dova ljudet kvar, misstänker tunern eller nåt, det låter högre ju ljusare bild jag har. Men för att höra det måste det vara helt tyst... Mvh Dave
Postad 06 januari 2005 - 18:32
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
CHIP: Dallas skall det vara. Du gör nog klokt i att återställa grundinställningarna nu när panelen ändå skall in på service, så har dom åtminstone inte det att hacka på. Lite längre fram i service menyn loggas tydligen även ev. fläktlarm.
Postad 06 januari 2005 - 18:39
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
CHIP: Dallas skall det vara. Du gör nog klokt i att återställa grundinställningarna nu när panelen ändå skall in på service, så har dom åtminstone inte det att hacka på. Lite längre fram i service menyn loggas tydligen även ev. fläktlarm.
NEJ!!! Jag trodde att det var min som hade felaktiga inställningar!!! Alltså att alla andra hade national och att jag hade Dallas. Vill inte byta tillbaka nu då låter ju fanskapet, jag som för ett ögonblick var nöjd med mitt köp....  Dave
Postad 06 januari 2005 - 18:41
Unregistered16e91aee
-
Unregistered16e91aee
-
Lärjunge
-
-
294 inlägg
Denna Plasma fick inte så speciellt bra betyg nu i senaste HemmaBio tidningen. Hörde den fick bra betyg Någon som kan redögöra vilka plasmor som testades etc Den testades "mot" (eller snarare "samtidigt som") en plasma från Nortstar (NS-PLA-42i). Dom fick i princip lika bra betyg poängmässigt. LG:n fick kritik för att bilden var sämre med analog TV-signal, men fantastisk bra med digital-TV och med DVI/HDMI. Northstar är ett Svenskt varumärke och sådana har alltid favoriserats av Hemmabio, dom kan ju sänka ett Svenskt företag med en dålig recension. Det betyder inte att Northstar-skärmen är dålig, men man får en känsla att dom håller tillbaka entusiasmen och betygen på LG:n. Varför inte ge betyg efter hur dom återger bästa tänkbara signalkälla? Nu får "vanlig" analog TV-signal sätta bedömningsnivån på betygen. Det är att lägga ribban lågt.
Läs istället texterna, dom berättar något annat än betygen, t ex i slutsatsen:
NS: "jämnstark apparat som kan glänsa ordentligt", LG: "Med rätt sorts anslutning....en plasmaskärm som hör till de bästa vi provkört det senaste året."
Det skiljer bara 6 tkr i pris så om jag var tvungen att välja mellan dessa två så är valet lätt, men jag skulle vilja se dom sida vid sida...
Hej Alla! Jag måste verkligen säga att jag blev väldigt förvånad över det testet även om jag nu råkar äga en Northen Star Pla-42i, Jag gillar min skärm men den har en svaghet som är irriterande och det är justeringsmöjligheterna på den som är minimala, grrrr. Men NS vann ju inte utan de kostaterade ju att den hänger med de som har en högre upplösning som då just LG har. Jag tycker också att den där upplösnings hetsen som är nu är hysterisk, vad får man tag i en DVD som spelar upp sådan kvalitet? Därför så kanske testet blev ganka så rättvist med tanke på de tekniska begränsningar som finns idag vad det gäller Tv bild och bild kvalitet över huvud taget. Men som sagt jag "fattar n0ll"
Postad 06 januari 2005 - 18:57
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Denna Plasma fick inte så speciellt bra betyg nu i senaste HemmaBio tidningen. Hörde den fick bra betyg Någon som kan redögöra vilka plasmor som testades etc Den testades "mot" (eller snarare "samtidigt som") en plasma från Nortstar (NS-PLA-42i). Dom fick i princip lika bra betyg poängmässigt. LG:n fick kritik för att bilden var sämre med analog TV-signal, men fantastisk bra med digital-TV och med DVI/HDMI. Northstar är ett Svenskt varumärke och sådana har alltid favoriserats av Hemmabio, dom kan ju sänka ett Svenskt företag med en dålig recension. Det betyder inte att Northstar-skärmen är dålig, men man får en känsla att dom håller tillbaka entusiasmen och betygen på LG:n. Varför inte ge betyg efter hur dom återger bästa tänkbara signalkälla? Nu får "vanlig" analog TV-signal sätta bedömningsnivån på betygen. Det är att lägga ribban lågt.
Läs istället texterna, dom berättar något annat än betygen, t ex i slutsatsen:
NS: "jämnstark apparat som kan glänsa ordentligt", LG: "Med rätt sorts anslutning....en plasmaskärm som hör till de bästa vi provkört det senaste året."
Det skiljer bara 6 tkr i pris så om jag var tvungen att välja mellan dessa två så är valet lätt, men jag skulle vilja se dom sida vid sida... Hej Alla!
Jag måste verkligen säga att jag blev väldigt förvånad över det testet även om jag nu råkar äga en Northen Star Pla-42i, Jag gillar min skärm men den har en svaghet som är irriterande och det är justeringsmöjligheterna på den som är minimala, grrrr. Men NS vann ju inte utan de kostaterade ju att den hänger med de som har en högre upplösning som då just LG har. Jag tycker också att den där upplösnings hetsen som är nu är hysterisk, vad får man tag i en DVD som spelar upp sådan kvalitet? Därför så kanske testet blev ganka så rättvist med tanke på de tekniska begränsningar som finns idag vad det gäller Tv bild och bild kvalitet över huvud taget. Men som sagt jag "fattar n0ll"
Jag vill inte förtala någon om något, men givetvis måste man vara källkritisk tilll all information man tar till sig. Bigscreen gör mig en jättetjänst då de är mycket mer kompetent att avgöra vad som är en bra bild, även fast jag ändå valde py10 mest för denns design i slutändan  Hur som helst Bigscreen gav kanonbetyg till PY10:an. De gjorde en stor grejj av DVI-problemet, där LG friades från skulden (vilket iofs var helt rätt inte LG's fel heller), men en liten detalj som gör åtminstone mig misstänksam det är att båda de testerna går fortfarande att läsa gratis  Jag inisuerar ingetting, förmodligen har bigscreen bara glömt detta och folk kommer hata mig på detta forum då det snart inte kommer vara det. Dessutom måste jag ju tillägga att det de säger stämmer ju, skärmen har en grym bild vid rätt signal in, dock så skulle jag valt en viss pioneer pga färgskaleproblemen/saknad av nyanser anyday, men det är jag. Förmodligen värdesätter jag komplett färgskala före bra kontrast. Varför valde jag inte pioneern, jo LG'n är överlägset mycket billigare och enligt mig den snyggaste plasman designmässigt! Hemmabiotidningen skall vi inte prata om ... Var iofs några år sedan ajg läste tidningen men objektiva kändes de inte som då iaf.... My two cents... Mvh Dave
Redigerat av Unregistered44335, 06 januari 2005 - 19:06.
Postad 06 januari 2005 - 20:17
karon
-
karon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Hejsan! Nyss registrerat mig. Behöver hjälp.....
Har köpt en plasma (LG RZ42-PY10X) och är överlag nöjd med den.
Använder ett hemmabiosystem med några år på nacken (Hitachi HTD-K150) och tar signalerna från en digital satellitmottagare (Nokia).
Problemet: Bildbehandlingen i Plasmans elektronik tycks ta lite tid vilket gör att
ljudet kommer tidigare än bilden vilket är frustrerande. Kör jag ljudet ur plasmans högtalare så funkar det utan anmärkning men man vill ju ha det bättre ljudet...
När jag kollar DVD har jag lip-sync. Det är tv-tittandet som strular......
Märkligt nog så är det helt ok vid vissa sändningar (just nu "24" helt utan anmärkning). Nyheter etc medför dock lipsync-problem.....
Vet att många moderna DVD-spelare har audio-delay-inställningsmöjligheter men har inte lyckats identifiera möjligheterna för min Hitachi.
Någon som har förslag? Eller är det till att handla ny spelare?
Karon
Postad 06 januari 2005 - 20:41
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Hejsan! Nyss registrerat mig. Behöver hjälp.....
Har köpt en plasma (LG RZ42-PY10X) och är överlag nöjd med den. Använder ett hemmabiosystem med några år på nacken (Hitachi HTD-K150) och tar signalerna från en digital satellitmottagare (Nokia).
Problemet: Bildbehandlingen i Plasmans elektronik tycks ta lite tid vilket gör att ljudet kommer tidigare än bilden vilket är frustrerande. Kör jag ljudet ur plasmans högtalare så funkar det utan anmärkning men man vill ju ha det bättre ljudet...
När jag kollar DVD har jag lip-sync. Det är tv-tittandet som strular......
Märkligt nog så är det helt ok vid vissa sändningar (just nu "24" helt utan anmärkning). Nyheter etc medför dock lipsync-problem.....
Vet att många moderna DVD-spelare har audio-delay-inställningsmöjligheter men har inte lyckats identifiera möjligheterna för min Hitachi.
Någon som har förslag? Eller är det till att handla ny spelare?
Karon
I service-menyn kan du ställa delay för audio den är dock satt på det långsammaste som standard. Testa iaf håll i båda menynknapparna (på fjärren och tv'n) så kommer menyn upp. Byt sida med swap och ändra med piltangeterna. Någon avsidorna har audio delay. Kolla på theSwedes väldigt informativa tråd så ser du vad jag menar. Servicemeny LG PX12x och PY10x Mvh Dave
Postad 06 januari 2005 - 21:15
karon
-
karon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Delay i servicemenyn....
Jag skall kolla det men:
Ljudet kommer ju från min hemmabioanläggning.... Om jag ställer in delay på ljudet i tv:n så torde väl inte det förbättra något?
Det jag hoppas på är någon listig lösning för att fördröja ljudet från DVD-spelaren. Om möjligt.
Karon
Postad 06 januari 2005 - 21:34
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Tyvärr hjälper det inte att ändra något i service menyn då detta är ett externt problem. Det är ju ljudet från digitalboxen till förstärkaren som skall fördröjas. I service menyn kan du bara ändra den interna ljudsynkningen i TV:n och den fungerar bra som den är.
Har du ingen "lip sync" eller "audio delay" i din förstärkare så har du bara att välja på att leva med problemet eller skaffa ny reciever med sådan funktion inbyggd. Vad jag vet finns det ingen extern "fördröjare" som man kan koppla mellan boxen och förstärkaren.
Postad 06 januari 2005 - 21:58
karon
-
karon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
misstänkte väl det!
förslag på dvd-reciever med denna funktion och inbyggd förstärkare till hyggligt budgetpris?
Har LG ngn så att man kan dra nytta av multi-fjärren?
Tack för svaret
Karon
Postad 06 januari 2005 - 22:29
Mina inställningar:
Off temp = 20 (under denna temp är fläkten av) High temp = 65 (uppnår panelen denna stängs den förmodligen av) Low temp = 60 (gissar att under dena temp skall fläkten gå med låg hastighet)
Har samma inställningar och Chip: Dallas (dvs de värden som är förinställda), version 3.08! När jag startade plasman var tempen 23 grader, efter 3h ligger den på 36 grader! Är uppe i 209 timmars tittande
Redigerat av Viggen, 06 januari 2005 - 22:32.
Postad 06 januari 2005 - 22:36
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
misstänkte väl det!
förslag på dvd-reciever med denna funktion och inbyggd förstärkare till hyggligt budgetpris?
Har LG ngn så att man kan dra nytta av multi-fjärren?
Tack för svaret
Karon
Yamaha och Marantz har det på de flesta modeller. Gör en sökning bland "förstärkare" i detta forum så hittar du nog en del matnyttigt. Tyvärr kan multifjärren inte programmeras för andra än LG's produkter. Å andra sidan brukar moderna förstärkare ha sådana fjärrar. Bl.a. har Marantz det.
Postad 06 januari 2005 - 22:58
Unregistered44335
-
Unregistered44335
-
Lärjunge
-
-
370 inlägg
Tyvärr hjälper det inte att ändra något i service menyn då detta är ett externt problem. Det är ju ljudet från digitalboxen till förstärkaren som skall fördröjas. I service menyn kan du bara ändra den interna ljudsynkningen i TV:n och den fungerar bra som den är.
Har du ingen "lip sync" eller "audio delay" i din förstärkare så har du bara att välja på att leva med problemet eller skaffa ny reciever med sådan funktion inbyggd. Vad jag vet finns det ingen extern "fördröjare" som man kan koppla mellan boxen och förstärkaren.
Sorry jag läste inte tillräckligt noga givetvis har ni rätt att man inte kan fördröjja stärkarens ljud med lipsync från tv:n... Jag är lyckligt skattad då både min dvd och försteg har det... Jag verkar få ett lyckligt slut på min never-ending fläkthistoria, tro det eller ej. Jag hade konstant fläktljud. Går in i servicemenyn ändrar från dallas till national. Får ett minifläktljud på tre sekunder var femte minut (ungefär) som resultat istället. Läser sedan P2V varningar om att ändra i servicemenyn och garanti så jag går tillbaka och sätter fläkten till Dallas igen, dvs det ursprungliga värdet. Nu har jag inte hört fläkten på 60min!!! LG känns som kvalité  Nu vågar jag inte stänga av tv'n för det är så SKÖNT med en nästan tyst tv (bara det dova ljudet kvar). Dave
Redigerat av Unregistered44335, 06 januari 2005 - 22:59.
Postad 07 januari 2005 - 10:39
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
Köpte min PY10X igår och är myckte nöjd.
Fick dock fippla med drivrutinerna till NVIDIA grafikkortet i datorn innan jag fick bra bild på DVI. Sen när jag provade HD material från MS Showcase sida kunde jag inte annat än önska HDTV även i Sverige ASAP.
Har inte märkt av varken lipsync problem eller något störande fläkljud än så länge.
Postad 07 januari 2005 - 13:04
martinspang
-
martinspang
-
Wannabe
-
-
14 inlägg
Någon som vet livslängden på PY10:an
Postad 07 januari 2005 - 16:19
karon
-
karon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
COCA eller annan....
Tyvärr är inte min PC begåvad med DVI eller HDMI-utgång. Inte DVD-spelaren heller, dess värre..... Inköp när plånboken medger. Kopplade däremot ihop PY10 med min PC med VGA-kabel och ställde in vederbröliga inställningar i tvn. Ser ingenting... Bara grå eller blå bakgrund. Skärmen blir dock identifierad ("2").
Dessutom har jag perfekt bild under windows uppstart fram till själva inloggningen.
Vart tar bilden vägen sen? Har XP Pro SP2, Dell 8100 och NVIDA 2GO graffekort.
Kan det ha med upplösningsinställningar att göra eller vad?
Karon
Postad 07 januari 2005 - 17:42
Norrbagg
-
Norrbagg
-
Rookie
-
1 inlägg
Dette kan hjelpe ang Lip.sync http://www.primare.n....jsp?PAGE=46588
Postad 07 januari 2005 - 17:51
Unregistered924f697d
-
Unregistered924f697d
-
Användare
-
-
145 inlägg
Jag köpte mig en PY10 idag.
Jag är minst sagt nöjd.  Tom. de analoga TV-signalerna blir bra!!! Jag sitter och surfar på den just nu (Med VGA eftersom min trötta dator saknar DVI) och jag är förvånad över hur skarp bildem blir.
Vad det gäller fläkten, så hörs den knappt ens när ljudet på TV:n är helt avstängt.
Jag återkommer med mer erfarenheter när jag hunnit kolla lite närmare på den.
Postad 07 januari 2005 - 23:31
karon
-
karon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Tidigare aviserade PC-anslutningsproblem lösta! KLOCKREN BILD FRÅN pc.
Kollade nyss Gladiator på Svt1 via digital satellitmottagare. Mycket imponerande bild! Lipsync funkade även där....
Kan det vara så att modernare produktioner i hög kvalitet kräver mindre processning i tvn varvid ljudet synkar rätt, kanske.......
Karon
Postad 07 januari 2005 - 23:32
Förmodligen, såg ett Seinfeldt-avsnitt på tv3 för någon dag sedan, hade ett makalöst lipsync problem vilket jag annars inte har!
Postad 08 januari 2005 - 07:32
wrongturn
-
wrongturn
-
Användare
-
-
123 inlägg
Det var inte bara du Viggen som hade problem med lipsync då, utan jag med på min vanliga tv. Sändningen sket sig totalt!
Postad 08 januari 2005 - 10:26
daniel410
-
daniel410
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Nån som sett nått snyggt väggfäste till PY10?
Alla jag sett bygger ut så mycket från väggen....
Jag vill ha ett slimmat..
Postad 08 januari 2005 - 11:28
piddepan
-
piddepan
-
Lärjunge
-
-
283 inlägg
De har ett universalfäste på Technistore som endast ska bygga ur 3-3,5 cm tror jag det var! Har ingen direkt koll på hur mycket fästena brukar bygga ut men det måste vara rätt lite!?
Postad 08 januari 2005 - 12:11
daniel410
-
daniel410
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Tack för det...ett sånt blir det.
Postad 08 januari 2005 - 12:17
gockelinus
-
gockelinus
-
Lärjunge
-
-
322 inlägg
Hej Krister!!!
I testet med LG plasman, Vilken kabel hadde du när du testatde den genom datorn alltså DVI-A VGA. Jag har en px12x och ett ATI 9600 kort i min dator men får ingen bild eller ingen signal alls. Snälla hjälp mig.
Postad 08 januari 2005 - 13:31
P2V
-
P2V
-
Lärjunge
-
-
347 inlägg
Nån som sett nått snyggt väggfäste till PY10? Alla jag sett bygger ut så mycket från väggen.... Jag vill ha ett slimmat..
Använder SMS fäste PL020021 till min PY10. Bygger 4 cm. Kolla denna tråd där jag skrivit lite mer om detta fäste. https://www.minhembi...showtopic=82765PS. Använd gärna sökfunktionen på forumet. En sökning på ordet "väggfäste" hade gett en del träffar.
Postad 08 januari 2005 - 14:23
Ticko
-
Ticko
-
Lärjunge
-
-
476 inlägg
Jag använder orginal väggfäste.
Lg:n är då 13cm ut från väggen totalt, så om tv:n är 9,5 cm tjock så bygger orginal ut 3,5cm.
Sen är det bra pga att man kan tilta den i nederkant också om man vill koppla in lite kablar lättare.
Postad 08 januari 2005 - 19:18
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
Hej Krister!!!
I testet med LG plasman, Vilken kabel hadde du när du testatde den genom datorn alltså DVI-A VGA. Jag har en px12x och ett ATI 9600 kort i min dator men får ingen bild eller ingen signal alls. Snälla hjälp mig.
Jag har nu provat både DVI och RGB från datorn och både var "Plug and Play". Ställde in datorn på 1024*768 60Hz, expanderade mitt desktop till skärm 2 (Plasman) och valde RGB eller DVI på Plasman så fick jag bild. Kör ett Nvidia 6800GT i datorn.
Postad 08 januari 2005 - 20:34
karon
-
karon
-
Wannabe
-
-
16 inlägg
Några frågor som ni kanske kan ge svar på (har inte använt sök-funktionen utan chansar här!):
1) "Inkörning":
Har sett i flera trådar att det talas om "inkörning" av plasman. Står inget om detta i bruksanvisningen. Hur skall man göra / inte göra?
2) Transport
Stämmer det att plasmaskärmar kan ta skada av att transporteras liggande? Hade inget val när jag hämtade min än att lägga den ner... Har dock inte märkt några fel.
3) Inbränningsrisker?
3.1 Har för avsikt att köra en del bildspel etc från min pc som "skärmsläckare". Lite grann beroende på hur jag beter mig så får jag svarta fält över/under själva bilderna. Kan detta ge inbränningar?
3.2 De grå fälten på ömse sidor av tv-bilden när man kollar 4:3 - ingen risk för inbränning av "skarvarna" etc?
Karon
Postad 08 januari 2005 - 20:40
Coca
-
Coca
-
Användare
-
-
200 inlägg
Några frågor som ni kanske kan ge svar på (har inte använt sök-funktionen utan chansar här!):
1) "Inkörning":
Har sett i flera trådar att det talas om "inkörning" av plasman. Står inget om detta i bruksanvisningen. Hur skall man göra / inte göra?
2) Transport
Stämmer det att plasmaskärmar kan ta skada av att transporteras liggande? Hade inget val när jag hämtade min än att lägga den ner... Har dock inte märkt några fel.
3) Inbränningsrisker?
3.1 Har för avsikt att köra en del bildspel etc från min pc som "skärmsläckare". Lite grann beroende på hur jag beter mig så får jag svarta fält över/under själva bilderna. Kan detta ge inbränningar?
3.2 De grå fälten på ömse sidor av tv-bilden när man kollar 4:3 - ingen risk för inbränning av "skarvarna" etc?
Karon
1) Har aldrig hört talas om inkörning låter som en "urban myth". 2) Ligga ner är inte fel så länge skärmen ligger uppåt. 3.1) Bildspel skall inte vara några problem då du byter bild hela tiden. 3.2) Bör inte vara någon risk vid normal användning.
Redigerat av Coca, 08 januari 2005 - 20:42.
Postad 08 januari 2005 - 20:55
1. En del hävdar att risken för inbränning minskar om man mjukkör plasman i början dvs drar ner på brightness och kontrast!
2. Man ska väl undvika liggande placering, står tom så på förpackningen pga gasen mellan skivorna!
3. Bildspel är inga problem som karon säger, du får inte inbränning av kortare tider, är väl fråga om timmar innan inbränning sker eller ? Med PY10x/PX12x kan du även aktivera Orbiter som flyttar bilden 2 pixlar varannan minut. Du kan ändra dessa värden via service menyn.
4. Håller med, kört mycket dvd, ingen fara med dessa kanter eller? I normala fall är inbränningsrisken liten då man i sitt tittande ger plasmaskärmen en total refresh, man ska dock inte somna framför soffan med en tv-kanals testbild framme som någon tyvärr fått erfara!
Redigerat av Viggen, 08 januari 2005 - 23:00.
Postad 09 januari 2005 - 22:33
länsberg
-
länsberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Godkväll har nu ägt en py 10 i ett par veckor!!
är nöjd med analog bild..
Men bilden när jag kör dvd är fan så dålig eller det är vad jag tycker...
vet inte vad man skall förvänta sig av en plasma detta är min första???
tittar man nära så ser man en massa gröna rutor i mörkare fält!!!!
kör med en samsung 935 dvd från dvi kontakt kablen är bara 2 meter.
spelar ingen roll vad jag kör jag tycker att bilden är samma hela tiden.
Vad jag har läst här så borde dvi vara super bra bild nästan kristal klar eller???
Alla mörkare och ljusare fält är så oklara nästan lite suddiga.
Mina inställningar är samma som är rekomenderat här på forumet nästan..
Hjälp är det någon som vet vad jag har glömt för inställningar...
Postad 09 januari 2005 - 22:35
länsberg
-
länsberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Var inne och kollade på cocas galleri bild numer 2 nere vid höger hörn ser man dom här gröna fläkarna med!!!
Postad 09 januari 2005 - 22:40
Godkväll har nu ägt en py 10 i ett par veckor!! är nöjd med analog bild.. Men bilden när jag kör dvd är fan så dålig eller det är vad jag tycker... vet inte vad man skall förvänta sig av en plasma detta är min första??? tittar man nära så ser man en massa gröna rutor i mörkare fält!!!! kör med en samsung 935 dvd från dvi kontakt kablen är bara 2 meter. spelar ingen roll vad jag kör jag tycker att bilden är samma hela tiden. Vad jag har läst här så borde dvi vara super bra bild nästan kristal klar eller??? Alla mörkare och ljusare fält är så oklara nästan lite suddiga. Mina inställningar är samma som är rekomenderat här på forumet nästan.. Hjälp är det någon som vet vad jag har glömt för inställningar...
Vad menar du med gröna rutor, stora rutor/ blaffor eller ?  "tittar man nära så ser" ? hur nära ? Har du XD engine on vilket rekommenderas ? Vilken skalning har du på samsungen, 1080 ?
Redigerat av Viggen, 09 januari 2005 - 22:44.
Postad 09 januari 2005 - 22:45
länsberg
-
länsberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
nej inga stora pytte små, dom kan även vara blåa men man ser dom när man står väldigt nära mest på svarta ställen
xd är i gång
1080 jupps
Redigerat av länsberg, 09 januari 2005 - 22:45.
Postad 09 januari 2005 - 22:46
nej inga stora pytte små, dom kan även vara blåa men man ser dom när man står väldigt nära mest på svarta ställen xd är i gång 1080 jupps
Hur är det från din tittarposition ? Man ska ju ej en titta nära på en plasma
Postad 09 januari 2005 - 22:48
länsberg
-
länsberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Jo då där är det väl helt ok men man har ju sett dom så man retar sig som fan plus att bilden borde väl vara bättre med dvi eller jag tycker bilden är suddig alltid förutom när jag tittar på tv och jag har analogt kabel nät
Postad 09 januari 2005 - 22:49
länsberg
-
länsberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
jag har sett en px 12 med min dvd och den var mycket bättre
om man skall jämföra med hd mareial är det stor skillnad från dvi ???
Postad 09 januari 2005 - 22:57
jag har sett en px 12 med min dvd och den var mycket bättre om man skall jämföra med hd mareial är det stor skillnad från dvi ???
Att köra vanlig dvd via DVI istället för t ex progressive scan via komponent ger väl snäppet bättre bild! Det ulimata är att köra hdtv-material på denna högupplösta plasman via DVI givetvis, det ska tydligen vara grymt!
Postad 09 januari 2005 - 22:59
Jo då där är det väl helt ok men man har ju sett dom så man retar sig som fan plus att bilden borde väl vara bättre med dvi eller jag tycker bilden är suddig alltid förutom när jag tittar på tv och jag har analogt kabel nät
Verkar skumt om du får suddigast bild via DVI  Har du provat via vanlig RGB scart med t ex?
Postad 09 januari 2005 - 23:04
länsberg
-
länsberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
jupp och det blir lite sämre men ingen sån jätte skillnad med rgb
Postad 09 januari 2005 - 23:05
länsberg
-
länsberg
-
Wannabe
-
-
26 inlägg
Kan det vara dvi kablen som är dålig
det är orginal kabel som man fick med dvden
Har provat component med ps också men jag jag är inte nöjd
trodde att det skulle bli en klar fin bild...
Har mycket finare bild på min sony 32 fx wide
Redigerat av länsberg, 09 januari 2005 - 23:08.
Postad 09 januari 2005 - 23:11
casshern
-
casshern
-
Användare
-
-
183 inlägg
Har precis kommit igång igen sedan en storm utan dess like, satt i mörkret igår (utan ström) vid kaminen och höll tummarna att taket skulle hålla. Nåja det hör väl inte hit.
När jag kör dvi tycker jag det verkar som att källmaterialet har stor betydelse.
Jag har också sett "färgmissbildningar" i mörkare partier, detta har oftast uppträtt vid komprimerade filmer eller kopior oftast. Men jag provar att byta mellan komponent eller dvi för att se vilket som blir bäst. Oftast blir det dvi
Jag tycker bilden är grym med dvi
La precis till några bilder i galleriet...
Redigerat av casshern, 09 januari 2005 - 23:13.
Postad 09 januari 2005 - 23:12
Har du möjlighet att prova en annan dvd-spelare ? Du har bättre och klarare tv-bild analogt än via dvd om jag förstått dig rätt? Jo, på bilden på din CRT sker ingen uppskalning så skärpan ska vara bättre på den givetvis!
Är det "kolsyreeffekter" du ser i vissa partier ?
Redigerat av Viggen, 09 januari 2005 - 23:13.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|