De svarta låter bäst också för övrigt, ett helt annat "sväng" i den färgen.
* Officiell Tråd - Audiovector K-serien *
Audiovector KC
(Centerhögtalare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Audiovector KC Super
(Centerhögtalare)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Audiovector K1
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(2)
|
Inga priser | |
Audiovector K1 Super
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Audiovector K-X
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(42)
|
Inga priser | |
Audiovector K3
(Golvhögtalare)
|
2
|
(10)
|
Inga priser | |
Audiovector K3 Super
(Golvhögtalare)
|
1
|
(16)
|
Inga priser | |
Audiovector K-Sub
(Subwoofers)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Audiovector K-Sub Super
(Subwoofers)
|
1
|
(11)
|
Inga priser | |
Audiovector K-Sub Signature
(Subwoofers)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Audiovector K1 Signature
(Surroundhögtalare)
|
1
|
(3)
|
Inga priser | |
Audiovector K3 Signature
(Golvhögtalare)
|
1
|
(19)
|
Inga priser | |
Audiovector KC Signature
(Centerhögtalare)
|
1
|
(6)
|
Inga priser | |
Audiovector KXX
(Surroundhögtalare)
|
3
|
(12)
|
Inga priser |
Koppla Audiovector KX/KXX i dipol-läge (3 inlägg)
|
9 år sedan |
Högtalare till Mcintosh ma 6300 (4 inlägg)
|
12 år sedan |
Hjälp med prissättning begagnat Arcam/Audiovector-anläggning (0 inlägg)
|
14 år sedan |
SÅ ###### nöjd! (9 inlägg)
|
15 år sedan |
Musiksubbar - finns det några bra? (73 inlägg)
|
15 år sedan |
bokhyllehögtalare (15 inlägg)
|
15 år sedan |
Lyssningsintryck: Golvare mellan 8000 och 200000 sek (130 inlägg)
|
16 år sedan |
Snygga stativare för 3000-5000kr (21 inlägg)
|
16 år sedan |
Högtalartest - Stativare - upp till 5000:- (33 inlägg)
|
17 år sedan |
Audiovector K3 Signature vs. B&W 683 (24 inlägg)
|
17 år sedan |
Bättre ljudkvalitét (9 inlägg)
|
18 år sedan |
Comments på mina vita K3 Signatur (0 inlägg)
|
18 år sedan |
Åsikter på blivande anläggning (380 inlägg)
|
19 år sedan |
Gästbok för ErOx ( inlägg)
|
21 år sedan |
Postad 05 September 2007 - 16:25
De svarta låter bäst också för övrigt, ett helt annat "sväng" i den färgen.
Postad 06 September 2007 - 19:01
Tror oxå att vita Audiovector runt om kommer att sitta som hand i handsken i din lägenhet!Själv har jag tänkt satsa på ett helt vitt system, tror det skulle bli urläckert i min lägenhet(kolla mitt galleri och säg vad NI tycker)!!!
/Stone
Tack så mycket! Kul att även du är på min sida
Längtar verkligen tills det blir köp så man äntligen får förgylla lägenheten med det man verkligen vill ha!!!
Postad 26 September 2007 - 17:17
Hade ja valt dom i dag skulle nog vit va bäst.
Har ju Körsbär nu o dom är lite svåra tycker jag.. har en tendens att bli ganska mörkt om man ska ha passande färger runt om.. eller det kanske blir mer rött. Svårt o hitta saker som passar.
men annars är dom ju ###### fina om man har lite utrymme o inte behöver ha saker intill =)
Sen har ja ju EK-golv också
Redigerat av Threepwood, 26 September 2007 - 17:19.
Postad 27 September 2007 - 08:59
Tacksam för tips!
Postad 01 October 2007 - 09:51
Postad 02 October 2007 - 07:42
Pause ljud och bild på Norrlandsgatan Stokcholm har alla 3 K3 varianterna i vitt uppställda för provlyssning! signaturen är bäst..ska själv skaffa ett par när WAF är avklarad...
WAF borde vara en smal sak med dessa högtalare. Det är ju inga Cerwin-Vega direkt.
Eller är det budgeten som måste passera WAF? :-)
/Stone
Postad 02 October 2007 - 08:03
Skall jag använda en hembioreciever eller en stereoförstärkare? Om jag väljer en hembioreciever går det att bi-ampa högtalarna. är det någon fördel?
Förslag på en lämplig.
Ibland anges impedansen hos KX till 4 ohm ibland till 8 ohm. Vilket är det riktiga och vad gör det för skillnad?
Postad 02 October 2007 - 11:57
Pause ljud och bild på Norrlandsgatan Stokcholm har alla 3 K3 varianterna i vitt uppställda för provlyssning! signaturen är bäst..ska själv skaffa ett par när WAF är avklarad...
WAF borde vara en smal sak med dessa högtalare. Det är ju inga Cerwin-Vega direkt.
Eller är det budgeten som måste passera WAF? :-)
/Stone
WAF faktorn bestäms mer av färg och design..mina riktlinjer är vita eller silver färgade högtalare och då ramlar audio vector in ganska bra...budget är inte oviktigt men bestäms mer av mig själv men framförallt ...musiken måste vara prio ett!
började min högtalarresa på max 4000:- men är nu uppe i 13 & I am still looking.
MA RS 6 finns även i silver men K3 sign låter något bättre i mina öron även om de är 4 papp dyrare..
Allt måste / borde dock bli bättre än mina gamla wharfdale 7.2 stativ med bas reflektor bak. K3 passar bra med bas reflektor neråt, även om det tydligen inte ger den där riktigt tunga basen, men det duger säkert i ett småbarns hem med begränsat utrymme för Musikspelande
// Fritte
Redigerat av fritte 67, 02 October 2007 - 12:12.
Postad 03 October 2007 - 07:22
Är det någon som vet nåt ställe där de demar K3 i vitt? Har en så länge bara satt dem i trä när jag sett dem live, och man vill ju kunna se dem i den färg man ska köpa(vid ett eventuellt köp) innan man väl slår till...
Tacksam för tips!
Vi har dom också uppställda i vitt
Postad 03 October 2007 - 07:37
Ni har ju min blivande plasma också, så det kan ju bli ett minst sagt intressant besök det där...
Har du fått något datum på när VSX-LX60/70 landar...?
Postad 03 October 2007 - 21:05
Låter bra havocsi, jag får helt enkelt bege mig iväg här från Götet och göra en resa upp till huvudstaden så fort jag får några dagar över...
Ni har ju min blivande plasma också, så det kan ju bli ett minst sagt intressant besök det där...![]()
Faktiskt inte, jag får ringa och kolla igen.
Postad 07 October 2007 - 19:46
Ska ha en soffa direkt mot bakväggen och högtalarna kommer också att placeras på denna vägg pga planlösningen. Klart man kan/ska prova sig fram, men jag tänkte bara höra med er andra vad ni kör med?
Postad 08 October 2007 - 16:18
Man kan bara älska KX för dess diskreta framtoning och flexibla användningsområde, väldigt trevligt att man kan köra dem som dipol vilket jag för tillfället gör.
Hade vi haft en mindre soffa och inte fullt lika högt till taket hade jag nog satt dem 170cm underkant på lådan till golv.
Postad 08 October 2007 - 17:45
Postad 08 October 2007 - 18:24
Jag har monterat dem med en höjd av 182cm till underkant på högtalaren, har provat med högtalare av olika fabrikat både lite större på stativ och andra vägghängda pjäser men jag föredrar helt klart en lite högre höjd på surrarna, tycker ljudet sprids bättre då utan att för den delen kännas att det kommer uppifrån.
Man kan bara älska KX för dess diskreta framtoning och flexibla användningsområde, väldigt trevligt att man kan köra dem som dipol vilket jag för tillfället gör.
Hade vi haft en mindre soffa och inte fullt lika högt till taket hade jag nog satt dem 170cm underkant på lådan till golv.
Mina KX sitter på höjden 115 cm till underkant. Jag kan inte ha dom högre pga snedtak. De hänger på sidoväggarna och spelar direkt in mot lyssningspositionen. Jag kör i dipol-läge och är mycket nöjd med hur de presterar.
Tackar för svaren
Postad 09 October 2007 - 12:09
Bytte från Nad och B&W och lyftet är helt otroligt. Mer detaljer, mer dynamik, mer luft och helt enkelt bara bättre, bättre, bättre på allt.
Ska nu komplettera med en KC Super samt bakhögtalare. Står i valet och kvalet mellan KX och K1 som bakhögtalare.
Jag har ca 180cm mellan soffa och bakvägg men eftersom bakväggen i stort sett är en rad med fönster så kan inte bakhögtalarna sitta där. Dom kommer alltså sitta på sidoväggarna ca 1 meter bakom soffkanten. Finns det någon fördel att köra K1 monterade på vägg riktade mot soffan? Eller blir det bäst med KX i dipol?
Tror jag blir nöjd vilket som. Känns inte som dessa högtalare kan spela fel.
Postad 09 October 2007 - 22:11
Malmsjös HiFi i Helsingborg hade röda Mi3. Vet inte om de finns kvar. Vita har han i alla fall.
Gällande finish är det tydligen så att man själv kan föreslå den färg man vill ha på kabinetten; ska kunna gå att få i princip vilken färg man vill...
Lär väl kosta en slant extra, men det kan det kanske vara värt...
Postad 19 October 2007 - 07:40
Låter bra havocsi, jag får helt enkelt bege mig iväg här från Götet och göra en resa upp till huvudstaden så fort jag får några dagar över...
Ni har ju min blivande plasma också, så det kan ju bli ett minst sagt intressant besök det där...![]()
Faktiskt inte, jag får ringa och kolla igen.
havocsi>> Har du fått någon ny info angående LX60/70?
Väntar spänt på ett lyssningsintryck
Postad 23 October 2007 - 19:00
Tror oxå att vita Audiovector runt om kommer att sitta som hand i handsken i din lägenhet!Själv har jag tänkt satsa på ett helt vitt system, tror det skulle bli urläckert i min lägenhet(kolla mitt galleri och säg vad NI tycker)!!!
/Stone
Jag kör KX runt om (5st vita). För basåtergivning använder jag Sunfire HRS8 (Vit såklart!) Mina bakre KX sitter på 180cm i underkant och körs i dipolläge. Även fast soffan står väldigt nära bakre väggen fungerar det kanon, är väldigt nöjd med ljudet!
Anledningen till att jag valt 5*KX är att mitt vardagsrum kändes som en högtalaraffär med golvare och stor center m.m. Nu sitter allt väggmonterat. Den dagen det blir dedikerad bio i källaren blir det nog golvare igen, men 5*KX + sunfire fungerar långt över förväntan!
Tyvärr har jag inga bilder än men ska försöka fixa det!
Postad 24 October 2007 - 17:04
/Stone
Jag kör KX runt om (5st vita). För basåtergivning använder jag Sunfire HRS8 (Vit såklart!) Mina bakre KX sitter på 180cm i underkant och körs i dipolläge. Även fast soffan står väldigt nära bakre väggen fungerar det kanon, är väldigt nöjd med ljudet!
Anledningen till att jag valt 5*KX är att mitt vardagsrum kändes som en högtalaraffär med golvare och stor center m.m. Nu sitter allt väggmonterat. Den dagen det blir dedikerad bio i källaren blir det nog golvare igen, men 5*KX + sunfire fungerar långt över förväntan!
Tyvärr har jag inga bilder än men ska försöka fixa det!
Lite offtopic, men hur tycker du att din Sunfire fungerar? Bra till musik & film, eller mer film?
Ska köra på ett Audiovector K3 super paket till vintern och väljer mellan HRS-8:an och Velodyne 800i:n....
Postad 25 October 2007 - 07:58
I musikksjanger går det nesten bare i 80-90-talls Country. Er denne høyttaleren bra på dette?
Mvh
Ole
Norge
Postad 25 October 2007 - 08:53
Lite offtopic, men hur tycker du att din Sunfire fungerar? Bra till musik & film, eller mer film?
Ska köra på ett Audiovector K3 super paket till vintern och väljer mellan HRS-8:an och Velodyne 800i:n....
Har själv inte lyssnat på Velodyne 800i, men jag tyckera att HRS-8 fungerar lika bra till film som till musik, den är väldigt rapp men kan ändå prestera grymt tunga toner. Jag har provat med olika sorters musik och den verkar fungera till allt!
Mitt vardagsrum där den står i dagsläget är 24m2 med två stora portaler mot hall och matrum, men den fyller rummet med trevlig bas utan att tveka.
Man blir sjukt imponerad av att en 8" i en 15 liters låda (i yttermått!!!) kan göra det HRS-8 gör!
Postad 01 November 2007 - 14:24
Postad 02 November 2007 - 08:01
Ingen som testat K 3 sign med Cambridge 740, 840 stärkare eller Marantz 7001 KI ???
Har ju inte testat med just Marantz 7001 men med SR7500 och DV7600 och är otroligt nöjd. =)
Brukar svänga förbi iband och prata o lyssna lite där ja köpte prylarna och dom kör mycke med Marantz, även om ja inte kolla in att det just va 7001 ja lyssnat på så antar ja det då det är den som ersatte 7500 som va innan.
Har absolut inget att klaga på någon av dom iaf.
Naim har ja annars lyssnat på en del hos dom är ju en prisklass för sig =\
Postad 02 November 2007 - 15:44
Postad 02 November 2007 - 18:51
Någon som har provat om det är en bra kombo?
Postad 03 November 2007 - 10:33
Tror ni att det kan räcka med en Cambridge 640 v.2 för att driva ett par AV K-3?
Någon som har provat om det är en bra kombo?
Jag har inte provat ovanstående kombo men jag har haft K3 Signature tidigare och jag kan nästan garantera att det är ett vinnande koncept till bra peng, Cambridgen kommer inte ha några problem att driva K3`orna, AV har i allmänhet aldrig några problem med impedansen, dom är riktigt stabila.
Postad 17 November 2007 - 14:32
Var grymt imponerad av Supern innan, men ville lyssna på Signaturen också. Vilken grym skillnad det är mellan dom. Signaturen är bättre på allt. Säger bara harmoni och spelglädje finns i denna högtalare.
Ni som väljer bland K3 serien så lyssna på Signaturen. Gjorde också ett test mellan Signaturen och MA RS6, lirrade inte i samma liga riktigt. Tyckte att Supern och RS6 spelade lika bra ungefär. Men när man jämförde med Signaturen så var båda lite fattiga på det mesta.
Ska låna hem Signaturen någon helg, måste lyssna hemma också. Men denna högtalare ligger högt upp på min lista.
Postad 23 November 2007 - 12:30
Kommentarer?
Postad 29 November 2007 - 11:32
Efter visst letande har jag noterat att Audiovectors sortiment skulle kunna fungera (i alla fall utseendemässigt). Jag överväger därför följande:
Framtill:
K1 (Super eller Signature), 2st
KC (Super eller Signature), 1 st
Baktill: KX, 2st
Sub: K-Sub (Super eller Signature), 1st
Systemet kommer både användas till musik (rätt blandat, men mer rock och pop än klassiskt) och film. Sannolikt 50/50. Jag räknar med att komplettera med en receiver i prisklassen 10-15k (Denon 2808 el 3808), Marantz 7002 el 8002, eller Onkyo 705, 805 el 875), output från PS3, CD/DVD och dator.
Nu över till lite frågor:
-Räcker dessa högtalare för att på ett hyggligt sätt "fylla" rummet och funka även för musik?
-Är det värt att lägga de extra slantarna för att få modell Signature istf Super? Är det mer eller mindre värt att skaffa Signature på vissa delar (tex frontarna men inte center och sub)?
-Hur är erfarenheterna av Audiovectors K-Sub? Finns det bättre eller prisvärdare alternativ som skulle passa systemet i övrigt?
-Skulle det vara bättre att ha ytterligare 2 st KX som frontar istf K1?
-Hur mycket receiver krävs för att driva systemet? Är någon av de övervägda modellerna mer eller mindre lämpliga?
-Skulle det vara mycket bättre att köra Mi1 och AV3Ci framtill, men i övrigt ha kvar samma delar? Skulle det funka klangmässigt?
Jag inser att jag naturligtvis kommer att behöva åka runt och testa själv. Det kan dock vara svårt att hitta något ställe som har den blandning jag vill testa av. Alla erfarenheter, kommentarer och glada tillrop uppskattas därför!
Postad 30 November 2007 - 09:35
Tänkte försöka ge lite input på ett par av dina frågor.
Jag hade tidigare Canton Movie MX-II som såväl film- som musikljud. Eftersom jag ansåg att det systemet inte riktigt klarade musik tillräckligt bra, framförallt vad gäller mellanregister, började jag kika runt efter nya fronthögtalare. Att jag kikade på golvarna beror främst på att de fick goda recensioner från en av mina kollegor. Det resulterade i att jag bytte ut frontarna mot Audivector K3 Signature och har inte ångrat mig 1 sekund.
Enligt vad jag hört om K1:orna och KX:orna borde detta paket fungera utmärkt att fylla rummet med. Mina K3:or tillsammans med min gamla Canton sub fyller rummet (25-20 kvm m. betongväggar) riktigt bra. Då jag tittar på film kan jag i vissa fall koppla ur subben eftersom jag tycker att K3:orna levererar en distinkt och fyllig bas. Enligt vad du beskriver har du inte plats för några golvhögtalare, vilket är synd eftersom K3:orna är riktigt fina för den relativt låga prislappen.-Räcker dessa högtalare för att på ett hyggligt sätt "fylla" rummet och funka även för musik?
Dock tror jag nog att du kommer att klara dig riktigt fint med K1 i kombination med K-Sub!
Då jag var runt och lyssnade jämförde jag mina K3:or i Standard-, Super- och Signature-utförande. Standardutförandet valde jag direkt bort eftersom det kändes för klent i tryck. Jag upplevde skillnaden mellan Super och Signature framförallt i att den senare har lite mer kontrollerat tryck och en något fylligare bas. Det som jag nu i efterhand har märkt är att systemets klangmatchning skulle må bra av att jag satte in en KC Signature som center. Mitt lilla Canton system fungerar utmärkt vad gäller surround och sub, men klangmatchningen i fronten lider av att högtalarna är olika. Just fronten anser jag vara viktigast för klangmatchning då ljudet i filmer, enligt min erfarenhet , till 80% ligger mixat i fronten. Så, om du kör Signature på frontarna rekommenderar jag att du gör det åtminstone även på Centern.-Är det värt att lägga de extra slantarna för att få modell Signature istf Super? Är det mer eller mindre värt att skaffa Signature på vissa delar (tex frontarna men inte center och sub)?
Enligt min erfarenhet är Audiovectors högtalare generellt sett mycket lättdrivna. Min Denon AVR-3806 driver åtminstone mina K3:or utan minsta bekymmer. Jag tror att du skulle klara dig med vilken som helst av de recievrar du tagit upp.-Hur mycket receiver krävs för att driva systemet?
Min erfarenhet är att klangmatchningen mår allra bäst av att köra samma serie runt om. Högtalarna i K-serien är ju trots allt tillverkade för att fungera bäst ihop. Dock lever jag inte som jag lär. Jag kör ju själv med Canton blandat med Audivector och förutom klangmatchningen i fronten tycker jag att det fungerar fint. Och då är det ju som sagt två olika högtalartillverkare. Men, om jag hade ekonomi och möjlighet skulle jag definitivt byta ut center, surround och sub mot Audiovector K-serie.-Skulle det vara mycket bättre att köra Mi1 och AV3Ci framtill, men i övrigt ha kvar samma delar? Skulle det funka klangmässigt?
Precis som du skriver så är det till sist så att det är du och dina öron (och i viss mån ögonJag inser att jag naturligtvis kommer att behöva åka runt och testa själv. Det kan dock vara svårt att hitta något ställe som har den blandning jag vill testa av. Alla erfarenheter, kommentarer och glada tillrop uppskattas därför!
Båda ställena har hela Audiovectors sortiment och tar emot tidsbokning av lyssning. Säg till dem vilka alternativ du vill kunna jämföra och sedan är det bara att ta med dina favoritskivor och filmer och njuta på!
Jag kan rekommendera att du tar med musik som du känner till mycket bra och att du använder samma skivor vid lyssning. På det sättet är det otroligt mycket enklare att jämföra olika högtalare.
Hmm...det blev mycket jidder i detta svar...
Min slutsats är: Kör K-serien runt om och lägg lite extra pengar på Signature-varianten.
Slutligen kan jag bara säga att jag hittat nya dimensioner i musiklyssnande med mina Audiovectorhögtalare och är riktigt nöjd med min mindre uppgradering.
Lycka till med köpet och hoppas att jag varit till någon slags hjälp!
/Stone
Postad 03 December 2007 - 16:19
Det som var en besvikelse dock var att DHL troligen "tappat" eller lagt ned kartongerna hårt för jag hade fanerskador på båda frontarna! Men all heder åt Ljudtema som genast skickade upp ett par nya!
Nu får man bara hoppas att returen/reklamationen med DHL löser sig bra för min & Ljudtemas skull.
Postad 10 December 2007 - 11:56
Vad kan man få ut för en Audiovector K Sub Super idag?
Jag köpte den för ca 2 år sedan och har endast använt den till film men har sedan ett halvår tillbaka inte använt den alls så nu står den i kartongen och jag tycker det är lite slöseri så jag vill eventuellt sälja den.
Men vad får man för en sådan idag, nypriset ser ut att ligga på ca 7500:-
Den är givetvis i fint skick
Mvh
Kim
Postad 14 December 2007 - 15:29
2 timmar non-stop demo är det inte många som skulle ta sig tid till...Man tackar och bockar ödmjukast!!
Postad 19 January 2008 - 11:50
Jag har lite funderingar gällande mina K3 signature.
När jag kör med dom medföljande spikes får jag en mycket märklig ljudbild som jag inte är nöjd med. Rummet där dom står är ett rum med parkettgolv plus mycket dämpning med stor matta och soffgrupp. Jag har testat både med medföljande spikes, audioquests dämpmaterial och till och med att ställa dom rakt på parketten. Direkt på parketten låter dom faktiskt allra bäst!
Detta avrådde min butik mig från att göra och insisterade att dom skulle ställas på spikes. Någon som testat K3 signature med Soundcare superspikes och vilka gängor passar i så fall??????
mvh! memme
Postad 19 January 2008 - 13:29
Kan inte påstå att jag noterade nån större skillnad med dom eller ej, kanske något bättre avkoppling mom golvet, hade dem mest för att skona golven och lätt kunna flytta högtalarna.
Postad 19 January 2008 - 14:11
Tack för info. Funderar ändå på att köpa andra spikes eftersom ljudbilden blir skum. Kanske behöver komma upp högre från golvet. . ?
Hade inte detta problem tidigare med andra högtalare som stod på spikes.
Ska tillägga att jag är grymt nöjd med mina K3 men man söker ju alltid efter ytterliga förbättringar!
mvh
Postad 29 January 2008 - 22:31
Postad 07 February 2008 - 18:53
Hej!
Jag har lite funderingar gällande mina K3 signature.
När jag kör med dom medföljande spikes får jag en mycket märklig ljudbild som jag inte är nöjd med. Rummet där dom står är ett rum med parkettgolv plus mycket dämpning med stor matta och soffgrupp. Jag har testat både med medföljande spikes, audioquests dämpmaterial och till och med att ställa dom rakt på parketten. Direkt på parketten låter dom faktiskt allra bäst!
Detta avrådde min butik mig från att göra och insisterade att dom skulle ställas på spikes. Någon som testat K3 signature med Soundcare superspikes och vilka gängor passar i så fall??????
mvh! memme
Bara för info, så slängde jag på ett par Soundcare superspikes med gott resultat. Jämfört med att endast köra med Audioquest´s dämpkuddar så blev ljudbilden öppnare. Plus att man nu enkelt flyttar runt högtalarna på parketten!
mvh! memme
Postad 29 February 2008 - 22:43
Någon som minns?
Postad 09 March 2008 - 10:46
Angående inspelningstid, skulle jag vilja veta vad ni kommit fram till på dessa (signature) och sen gärna vad som förändrades till det bättre. I mitt fall är jag på kanske 30 timmar och de låter "små" och utan bas. Verkar också känsliga i ljudbilden...lutar jag mig fram i soffan låter det mer bas, lutar jag mig bakåt förvinner basen tydligt...
Någon som minns?
Mina K3 signature tog minst 100 h. Men jag upplevde en skillnad vid ca 40 h och sedan hände inget speciellt. Sedan lät jag dem spela för sig själva utan att analysera ljudet något speciellt för att sedan upptäcka en markant bättre bas. Gällande basen på K3 så tycker jag att butikerna oftar demar dom alldeles för långt stående från väggen. Upplevs basen lite dålig, flytta dem en bit in o glöm inte att vinkla in dem.
mvh! memme
Postad 11 April 2008 - 20:56
Var på Lefflers en sväng idag. Provlyssna Super/Signature och MA RS6.
Var grymt imponerad av Supern innan, men ville lyssna på Signaturen också. Vilken grym skillnad det är mellan dom. Signaturen är bättre på allt. Säger bara harmoni och spelglädje finns i denna högtalare.
Ni som väljer bland K3 serien så lyssna på Signaturen. Gjorde också ett test mellan Signaturen och MA RS6, lirrade inte i samma liga riktigt. Tyckte att Supern och RS6 spelade lika bra ungefär. Men när man jämförde med Signaturen så var båda lite fattiga på det mesta.
Ska låna hem Signaturen någon helg, måste lyssna hemma också. Men denna högtalare ligger högt upp på min lista.
Var inne på Lefflers i Norrköping en sväng idag och lyssnade på samma högtalare. K3 serien imponerade stort. Jämförde Standard, Super och Signature modellen och alla gjorde ett underbart intryck som växte mellan modellerna. Väldigt rappa och detaljerade högtalare som verkligen lyfter detaljera för varje instrument på ett grymt sett.
Efter Signature modellen testade vi att koppla in MA's RS8or som jag varit rätt nyfiken på ett tag, hade jag börjat lyssnat på RS8orna hade jag nog tyckt dom var riktigt bra men i jämförelse med K3 Signture så föll dom bort väldigt snabbt. Trodde inte att det skulle vara så stor skillnad på ljudet, mycket av den renheten och distinktheten som fanns i K3 Signature försvann, RS8orna kändes alldeles för bumliga och grötiga jämfört med K3orna. I mitt fall hade jag hellre tagit K3 Standard än RS8orna.
Lutar åt ett inköp av K3 Signature för min del ;D
Redigerat av jier, 11 April 2008 - 20:57.
Postad 10 February 2009 - 14:54
Hade vart kul att få igång denna tråden igen.... va ett tag sedan någon skrev här.
Tacksam för svar.
Postad 24 April 2009 - 12:36
Jag sitter här och funderar på om jag ska köpa ett par k3 signature eller gå för Elac 247 jet någon mer än jag som går i dessa tankar eller kanske lyckats välja vilken av dessa som dom tyckte bäst om.
Hade vart kul att få igång denna tråden igen.... va ett tag sedan någon skrev här.
Tacksam för svar.
Håller med om att det inte är något vidare drag i denna tråd. Låt oss åtgärda det.
Efter mycket provlyssnande slog jag till på ett par AV K3 Signature vid årsskiftet. Jag tänkte köpt högtalare i en något lägre prisklass först (novis som jag är), men insåg snart att jag behövde gå upp ett snäpp för att få något som låter riktigt bra. De varianter jag tänkte välja mellan var System Audio 1750 och Elac 207 eller 247. Men så tog jag mig till ytterligare en butik innan beslut och fastnade ganska omgående för Audiovektor.
Elac var helt klart en trevlig högtalare med en sjysst banddiskant och den har definitivt mer tryck i basen än AV K3. Du kommer inte att få andnöd av trycket i AV K3 Signature, men jag uppskattar den stora detaljrikedomen i högtalarna och basen är inte obefintlig och dessutom mycket rapp och distinkt. Det blir mycket tydligare efter ett antal timmars inspelning (100 timmar har rekommenderats här på forumet). Jag resonerade som så att jag kan komplettera med en sub senare för det ultimata trycket och ville därför satsa på högtalare som är väljudande på andra sätt. Jag lyssnade även på AV K3 Super, men skall du gå på AV K3 är det enligt mig bara Signature som gäller (om plånboken tillåter). Jag upplevde att skillnaden på de två modellerna var relativt stor, bland annat tydligt märkbart i basen.
AV K3 sväljer det mesta i musikväg, men briljerar speciellt på aukustiskt och sång. Eric Clapton är exemplarisk musik att lyssna på med dem. Det är inget jag normalt spelar, men jag dammade av skivan när jag fick högtalarna och den har gått ett antal gånger efter det bara för att det låter så sjukt bra
Jag skulle tro att Elac kan passa utmärkt för rockigare och tyngre musik. Men personligen så värderar jag närvaron och detaljerna i AV K3 högre. Min plan är som sagt också att komplettera med en sub då jag framför allt vill ha lite mer tryck vid filmvisning.
Postad 10 September 2009 - 09:33
Eftersom både recievern och högtalarna verkar klara bi-amping tänkte jag höra om det är någon som har testat detta med Audiovector K3 + Denon AVR-2807?
/Stone
Postad 17 September 2009 - 18:48
Funderar på om alla k-sub super har detta problemet eller är det bara min.
Postad 17 September 2009 - 19:30
Hej tänkte höra om det är någon mer här på forumet som har märkt att k-sub super basen kan ge i från sig ett skalrande ljud när den spelar.
Har en K-Sub Super och har haft exakt samma problem som du. Jag lokaliserade problemet till spikesen och de små metallplattorna den stod på. När det tryckte på ordentligt så hördes ett skallrande ljud. Golvytan är inte heller 100% jämn så belastningen är inte lika på alla fötter under subben, vilket förvärrar problemet.
Min lösning blev att ersätta spikes och metallplattor med skumgummifötter från HiFi-Klubben. Har inte upplevt några problem med skak-ljud sedan dess.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
Koppla Audiovector KX/KXX i dipol-läge
25 bilder
216 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?