jaså kostar den så mycket på onoff eller är det bara du som kan få den till det priset, för det är ett jätte bra pris i sverige i alla fallhar hört med onoff o kan få den för 26500kr är det ett bra pris eller?
* Officiell tråd - Sony VPL-HS50 *
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
9 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
18 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
19 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
![]() |
20 år sedan |
Postad 04 december 2004 - 18:00
Postad 05 december 2004 - 15:01
Hittade två foton på ett tyskt forum, från samma scen, på en HS50 och en Mitsu HC900. Ingen aning om projektorerna är kalibrerade, eller om det ens är samma kamera. (Men det tror jag, samma postare som postade dom). Så ta det för vad det är!
Först en jämförelse rakt upp och ned:
http://edvision.se.l...s.com/50900.jpg
- Notera den mjukare bilden på DLP:n (HC900).
Detta är något jag uppfattade på Infocus 4805 jämfört med Pana 700 också.
- Notera den för höga kontrasten på HC900:an, titta på skägget till exempel. Blir bara vitt där man ska se hårstrån.
För att kolla shadow detail så tog jag ett mörkt område, och ökade brightnessen i Photoshop, för att se vad som döljdes "där under":
http://edvision.se.l....com/509002.jpg
- Notera att det finns betydligt mer att hämta hos HS50:an, än hos HC900:an. Detta kan också bero på att HC900:an har alldedels för hög kontrast inställd.
- Notera också hur oskarp HC900:an är i detaljerna, klädmönstret. Men detta kan ju också bero på kameran, hur stilla den hölls.
Gjorde också en check på ett till synes mörkt ställe. Och kikade hur mörkt detta egentligen var jämfört med 100% svart. Som ni ser så det svarta lite svartare på HC900:an.
Men kom ihåg, det går ju givetvis inte dra några slutsatser av ett sånt här test. Men man kan ju låtsas!

Det är Kosch som postat fotona på MeinHeimkino
Redigerat av Isola, 06 december 2004 - 17:17.
Postad 05 december 2004 - 18:09

om man bara skulle gå på dom bilderna så skulle jag ta hs50 den bilden ser bättre ut.
tack igen

Redigerat av ZoomAir, 05 december 2004 - 18:10.
Postad 06 december 2004 - 11:36
Rätt bra pris! Kan bli intressant och se om konkurrenterna börja sätta press på sina distributörer, jag menar, 32 tusen? Lägg av!
Postad 06 december 2004 - 11:43
Håller helt med Perra om att AE700 och Z3 är betydligt mer prisvärda än HS50 även om den senare totalt sett är en bättre projektor. Ska även slå ett slag för den i Sverige enormt underskattade Mitsubishi HC900, som rätt inställd enligt en del jag pratat med är fullt i klass med HS50 (även om inte priset är det) och utan problem slår Z3 och AE700 på fingrarna. (se HC900 tråden för mer info). Om den är bättre än HS50 ska jag dock låta vara osagt tills den testats mer ordentligt, men per krona tror jag nog det.Om du inte är så petig och om man tittar på de svenska priserna så är både 700E och Z3 klart mer prisvärda enligt mig.KANON recention sandstream71 TACKAR
, du nämde lite skillnader mellan dessa lcd projjar om man skulle säga så här att om en oerfaren projje användare (skall köpa fösta projje) kommer in i ett rum med dessa tre side by side är det lite av en WOW skillnad på sonyn eller är dom ganska likvärdiga för någon som inte är så petig med bilden.
tycker du att prisskillnaden är värd gemtemot en Z3, ae700.
tackar igen för en bra recention
Vill man däremot ha den bästa bilden med den bästa svärtan så är HS50 rätt val.
Mvh Patrik Johansson
PIPRO
Redigerat av PIPRO Sverige, 06 december 2004 - 11:50.
Postad 06 december 2004 - 12:04
Postad 06 december 2004 - 12:05

Z3,700:an är givetvis mer prisvärda så vi får se vad priset på hs50 landar på i tyskland innan jag bestämmer mig i alla fall.
föresten lite OT men när tippar ni ankomsten av Z4 och 900:an och skulle ni tro att dom kommer ha typ 10000:1 och vara mycket vassare än den nuvarnde LCD kungen hs50
Postad 06 december 2004 - 12:21
Sorry, jag hängde bara på diskussionen som redan hade börjat om HS50 vs. X, Y och Z. Kanske formulerade mig lite olyckligt. Beklagar.Skulle gärna se att vi fortsätter att tala om HS50's bildkvalitet, funktionalitet och andra tekniska infallsvinklar. Självfallet är diskussionen rörande dess prisvärdhet helt motiverad när man står i valet och kvalet mellan två eller flera rivaler, dock anser jag att det är fel att "slå ett slag" för en annan projektor i en oificiell tråd som denna....
Mvh Patrik Johansson
PIPRO
Postad 06 december 2004 - 12:22
När kommer denna info, någon som har kontaktat Sony?
Postad 06 december 2004 - 12:33
hehe, alla som har fått hs50 på avsforumet rapproterar samma problem med 720p även lite "cropping" över 480p (komponent). jag bryr mig inte så mycket om detta problem om det kan fixas med 1080i då jag säkert inte märker någon större skillnad mellan 720p och 1080i, jag vill ha min första projje så snart som möjligt bara.Jag pillar dagligen på köpknappen för att få hem en HS50 asap men drar mig ur hela tiden. JAG VILL FÅ BEKRÄFTAT VAD SOM GÄLLER MED BILDPROBLEMET I 720P!!!!!!
När kommer denna info, någon som har kontaktat Sony?
Postad 06 december 2004 - 12:38
sandstream71 fick ju in en HS50 som han skulle använda som demo-ex.
Men sedan skrev han "Nu har jag packat ner och skickat tillbaka HS50"-
Så jag antar att Sony ska kika på problemet. Men med tanke på att samma "fel" finns på den amerikanska varianten så är det nog inget som kommer korrigeras.
Jag har också en teori!:
Kan det vara så att denna blanking är normal, att den är där för att ta död på eventuella störningar i signalens "kanter", som brukar förekomma vid TV-sädningar.
Varför är det då ingen blanking på VGA-ingången?
Jo, eftersom VGA-ingången bara(?) används med datorer, så finns ju aldrig några störningar i "kanterna", och därför förekommer ingen blanking heller!
Kan det vara nått?
Postad 06 december 2004 - 15:47
Nerpackningen var väl för transport hem->butik?
Blankningen vid 720p hdmi (och component tror jag) kan vara ett medvetet val för att få bort skräp i kanten av bilden. Man kan debattera blankningens storlek samt argumentera för användarstyrd blankning.
Postad 06 december 2004 - 16:20
Man kan debattera blankningens storlek samt argumentera för användarstyrd blankning.
Definitivt, det Sony sysslar nu med är idiotförklaring av kunderna.
EDIT: Än värre är det med tanke på att Sony har tagit bort nätverk och USB anslutning på den Europeiska modellen, de är avsedda för "firmware upgrade". Vad gör vi Européer om det kommer en fix? Som vanligt så får vi i Europa betala MER för en produkt med SÄMRE spec....suck.
Redigerat av Tomas L, 06 december 2004 - 22:38.
Postad 06 december 2004 - 17:29
Kan man skicka vilken upplösning som helst till projjen med en HTPC?
Till exempel, 1920x 1080 i 50hz?
Eller, 640 x 480?
Alltså vad som helst, i vilken Hz som helst.
Blir det bara svart, eller accepterar Sonyn signalen, men scalar om den till 1280 x 720?
Postad 06 december 2004 - 22:29
Skall inte föra tråden alltför off topic, men det kan vara viktigt att veta att Worf, killen som tagit screensen, växlar lite mellan HTPC och en Pio 868. Han har också använt en del sharpening på senaste tiden i andra screens som han postat.
HC900:a bilden är utan sharpening (som nog framgår =) och HS50:an vet jag inte. Vet inte vilken källan var heller.
Worf säger själv att han föredrar HC900:an och att han skall byta till den igen efter att han haft med sin HS50 på demodagar den 11:e dec. Men det är bara en killes åsikt, jämförda på en stor duk (2,50 m).
Postad 07 december 2004 - 15:43
Redigerat av Dreadl0ck, 07 december 2004 - 15:44.
Postad 07 december 2004 - 16:40
Att innehållet bara skall handla om HS50? Inga jämförelser alltså?
Inte påläst på reglerna..
Postad 07 december 2004 - 16:53
CinemaConcept har tydligen blivit lovade de första HS-50 i Sverige.
Postad 07 december 2004 - 17:36
*Skönt att slippa irrelevanta projektorer* Bra jobbatRensat ur tråden efter allt för många inlägg om andra projektorer. Detta är den officiella SONY VPL-HS50 tråden och inget annat. Moving right along!

Läste i den amerikanska tråden om att det där med Sony återtar HS51 var falskt.
Postad 07 december 2004 - 18:00

Postad 07 december 2004 - 18:58
Den första mot Z3 och AE700 - perfekt svärta, ingen VB eller Screendoor.
Z3 rätt ok minus svärta, AE700 katastrof.
Nästa demo, måste ha en reservplan om HS50 bli försenad:
DLP Optima H77- enormt bra bild, tyst ...men regnbågar (dock få)
DLP Optima H57 - också bra bild, tyst ....men fler regnbågar
DLP PD One II - bild mittemellan H77-H57, inte tyst....och regnbågar
HS50 mot Z3 och AE700: samma som förra gången förutom att AE700 var ännu värre här.
Mörka kontrastrika bilder är HS50 överlägsen, svart är svart och inte blådaskigt.
Kan inte bli något annat än HS50, punkt slut.
Postad 07 december 2004 - 22:08
till duken och hur stor var bilden? Har sett att andra tycker att screendoor på HS50
är störande, så man blir litet orolig.
Postad 07 december 2004 - 22:13
hehe, ja det låter bra dock så kommer jag nog att ta en mitsu hc900 tror den är ganska så likvärdig hs50:n eller?Nu har jag varit på ytterligare två demonstrationer av HS50 i veckan:
Den första mot Z3 och AE700 - perfekt svärta, ingen VB eller Screendoor.
Z3 rätt ok minus svärta, AE700 katastrof.
Nästa demo, måste ha en reservplan om HS50 bli försenad:
DLP Optima H77- enormt bra bild, tyst ...men regnbågar (dock få)
DLP Optima H57 - också bra bild, tyst ....men fler regnbågar
DLP PD One II - bild mittemellan H77-H57, inte tyst....och regnbågar
HS50 mot Z3 och AE700: samma som förra gången förutom att AE700 var ännu värre här.
Mörka kontrastrika bilder är HS50 överlägsen, svart är svart och inte blådaskigt.
Kan inte bli något annat än HS50, punkt slut.
skall iväg imon och dema en dlp för att försäkra mig om regnbågar men annars blir det nog en hc900
hur upplevde du skillnaden mellan hs50:an och Z3:an allmänt (inte bara mörka scener) var det en klart bättre bild överlag.
Postad 07 december 2004 - 22:35
Jag undrar också om screendoor. Hur står sig HS50:an och Z3:an mot varandra där? (Panan spelar ju i en anna liga när det gäller SDE)
ZoomAir: En DLP är ju nästan alltid bättre.... i bildkvalité. Så HC900:an är ju säkerligen ett kanonköp! Suck, kanske finns nån hjärnkirurg man kan gå till, som petar lite i hjärnan, så man slipper se regnbågar.

Redigerat av Isola, 07 december 2004 - 22:37.
Postad 07 december 2004 - 22:40
Sedan Sony HS50, Sanyo Z3 och lite Panasonic AE700. Jag har kollat förut och då var Sonyn klart bäst. Denna gång var det jämnare mellan Z3 och HS50 men AE700 kom långt efter, den hade mycket VB. Bra naturliga färger på HS50 även i djup svärta. Z3 hade mer blåaktig svärta. Ingen nämnvärd screendoor eller VB på någon av dem. Vi provade med irisen i off, on och auto och det var väldig skillnad. Auto fungerade bäst och jag såg ingen "eftersläpning".
Alla projar matades med komponent.
HS50 var bättre än Z3 tyckte jag men inte värd 10' mer.
Postad 07 december 2004 - 22:44
tack för infon gyllis vad tyckte du om hc900 vs hs50 om du bortser från regnbågar och enbart dvd material d.v.s. inte HD då hs50 uppenbarligen vinner.Jag tittade idag ganska länge på två DLP och tre LCD. Först Optoma H57 och Mitsubishi H900, båda med bra bild men tyvärr ser jag regnbågar. H900 var högljudd.
Sedan Sony HS50, Sanyo Z3 och lite Panasonic AE700. Jag har kollat förut och då var Sonyn klart bäst. Denna gång var det jämnare mellan Z3 och HS50 men AE700 kom långt efter, den hade mycket VB. Bra naturliga färger på HS50 även i djup svärta. Z3 hade mer blåaktig svärta. Ingen nämnvärd screendoor eller VB på någon av dem. Vi provade med irisen i off, on och auto och det var väldig skillnad. Auto fungerade bäst och jag såg ingen "eftersläpning".
Alla projar matades med komponent.
HS50 var bättre än Z3 tyckte jag men inte värd 10' mer.
Postad 07 december 2004 - 23:30
Jag har själv en BenQ matterhorn idag, dvs pe7800, och jag skulle inte vara i bytartagen om jag inte var RBE känslig. Tycker inte bilden i hs50 spöar min pe7800 med speciellt mycket, och i vissa läggen tycker jag nog om bilden bättre i benq:n. Så det känns inte som jag kommer att byta upp mig så värst mycket om jag byter. Men HS50 är första LCD som för mig som gammal DLP räv tycker är bra nog, för att tänka mig slippa RBE.
Postad 07 december 2004 - 23:50
tackar för svaret, ok så om jag förstått det hela rätt så är inte en hs50 överlägsen en hc900 eller annan matterhorn.Zoomair: Om du inte ser regnbågar kommer du bli mycket nöjd med hc900. Den är riktigt vass, om än lite högljudd..
Jag har själv en BenQ matterhorn idag, dvs pe7800, och jag skulle inte vara i bytartagen om jag inte var RBE känslig. Tycker inte bilden i hs50 spöar min pe7800 med speciellt mycket, och i vissa läggen tycker jag nog om bilden bättre i benq:n. Så det känns inte som jag kommer att byta upp mig så värst mycket om jag byter. Men HS50 är första LCD som för mig som gammal DLP räv tycker är bra nog, för att tänka mig slippa RBE.
jag använder ju datorn en del och då har man helt andra referenser angående upplösning så jag har fortfarnade känslan av att bara för sonyn har högre upplösning så är den mycket bättre, och så är tydligen inte fallet då speciellt på dvd material, HD är en annan femma men då HDDVD borde dröja nått år och jag inte är intreserad av HDTV (projjen skall enbart användas till film) så bryr jag mig inte om HD i dagsläget.
så jag kan nog släppa tanken om att upplösning är allt, som det brukar vara när man t.ex. spelar datorspel.
Postad 07 december 2004 - 23:50
Kan nämna att det cirkulerar ihärdiga rykten på flera håll just nu "i branschen" om att SONY kommer kalla tillbaks alla HS50 projektorer levererade i Frankrike och några länder till i närområdet på grund av fel i dem. Alltså inte bara de på väg till återförsäljarna utan även de som redan sålts. Talas dessutom om att SONY kanske skjuter upp hela lanseringen till Februari då julhandeln snart är körd för dem ändå.*Skönt att slippa irrelevanta projektorer* Bra jobbatRensat ur tråden efter allt för många inlägg om andra projektorer. Detta är den officiella SONY VPL-HS50 tråden och inget annat. Moving right along!
![]()
Läste i den amerikanska tråden om att det där med Sony återtar HS51 var falskt.
Observera att detta är rykten och ska tas för sådana, men de kommer från källor som normalt är ganska pålitliga och har bra insyn. Ser man till allt hemlighetsmakeri och förvirring kring HS50 så här långt är det inte utan att man börjar undra om det kanske ligger något i det trots allt. Än en gång, detta är rykten och inte någon officiell PIPRO information.
Mvh Patrik Johansson
PIPRO
PS Ingen vits att fråga från vem informationen kommer, vi kommer inte svara på det då det skulle kunna leda till problem för dem vi fått informationen av oavsett om det stämmer eller inte.
Redigerat av PIPRO Sverige, 07 december 2004 - 23:57.
Postad 08 december 2004 - 00:59

Postad 08 december 2004 - 09:09
Isola: Tycker Z3an står sig bra mot HS50 gällande screendoor, men det är svärtan man vill åtNoshest: Låter nice. Speciellt när jag gillar AE700:ans bildkvalla. (Enda LCD jag sett).
Jag undrar också om screendoor. Hur står sig HS50:an och Z3:an mot varandra där? (Panan spelar ju i en anna liga när det gäller SDE)
ZoomAir: En DLP är ju nästan alltid bättre.... i bildkvalité. Så HC900:an är ju säkerligen ett kanonköp! Suck, kanske finns nån hjärnkirurg man kan gå till, som petar lite i hjärnan, så man slipper se regnbågar.

Postad 08 december 2004 - 09:13
Andersos: första demon ca. 4 m och ca. 2,20 m bred duk, andra demon ca. 3,5 m och ca. 1,8 m bred duk.Noshest - du säger att du inte såg screendoor. Ungefär hur stort var avståndet
till duken och hur stor var bilden? Har sett att andra tycker att screendoor på HS50
är störande, så man blir litet orolig.
Såga absulut ingen screnndoor (båda gångerna matade med komponent)
PÅ CC-mässan matades HS50 med HDMI, minst lika bra resultat då.
Postad 08 december 2004 - 10:11
Postad 08 december 2004 - 11:17
FAKTA
1 Det sker för vissa oönskad blankning vid 720p över component/hdmi
2 En del vill ha mer ljusstyrka med auto-iris. Det är ingen bugg utan en sak som gör att man får anpassa duk, dukstorlek och rum till projektorn.
Vi har fått veta att 1080i över hdmi fungerar bra så varför inte använda det läget?
Om lampan är buggig på något sätt är det ett problem. Om en mätning ger 240 ANSI och en annan 500 ANSI lumen funderar man lite vad som kan vara orsaken.
Postad 08 december 2004 - 12:24
Det går inte skicka en 1080i-signal från en HTPC. Det går däremot skicka en 1080p, men det verkar inte vara någon som provat det.Vi har fått veta att 1080i över hdmi fungerar bra så varför inte använda det läget?
Postad 08 december 2004 - 12:54
Nvidia kommer snart med drivrutiner som klarar 1080p24sF en upplösning som hs50 klarar av.
Postad 08 december 2004 - 12:58
Är det inte bara blankning över HDMI?
Postad 08 december 2004 - 16:46
Det går inte skicka en 1080i-signal från en HTPC. Det går däremot skicka en 1080p, men det verkar inte vara någon som provat det.Vi har fått veta att 1080i över hdmi fungerar bra så varför inte använda det läget?
Lite för enkelt kanske, men XCard kan skicka 1080i @50 eller 60 Hz
till projector via komponent utan problem.
Men XCard kanske inte räknas som HTPC :-)
- B
Postad 08 december 2004 - 16:51
Men idag är inte denna blankning det största problemet.
Det är leveransdatum. Sonyn är intressant idag. Jag tror inte den kommer vara lika intressant om den dyker upp om 3 månader.
Postad 08 december 2004 - 21:48
Angående leveransdatum så finns den redan för försäljning i sverige. Både CinemaConcept och Hembioconsult har den hemma för försäljning redan idag. CC vet jag dock inte om alla är uppbokade(?). Hembioconsult gör ju annars reklam här på Prisjakt att de har den hemma för försäljning. Hör med dem om du är sugen på att köpa en. Problemet är att "lågprishandlare" prioriteras inte lika hårt av Sony. Ett exemplel (helt off från HS50an) kanske kunde vara att NK i Stockholm (som ofta tar ett högt pris) får ju grejer tidigare än vad Coop Forum får en produkt. Inget illa om något av företagen, men dit jag vill komma är att Sony förser (med största sannorlikhet) de handlare som har bra förtjänst på grejerna FÖRST. Sen får de andra butikerna. De som vill ha ett bra pris får snällt sitta och vänta. That's it! I och med att denna projektor blivit så populär så drar det ut på tiden också. Tråkigt, men så är det tror jag. Sony är väldigt styrt uppifrån (läs: centraliserat från utlandet) också och det ställer även det till problem ibland.
Ohlson: 240 ANSI-lumen kan jag tänka mig att de fått fram i en "mörk scen"/testbild. HS50an drar ju ner ljusstyrken i mörka scener med IRISen ställd i "Auto-läget". Då kanske värdet blir 240 ANSI-lumen. Mät det med en ljusare scen/testbild så ligger den säkert på 500 ANSI-lumen riktigt uppmätt i genomsnitt. Ska ju mätas genom att dela upp bilden i 3 gånger 3 rutor och sedan mäta upp alla 9 rutor och sedan få ett medelvärde för alla dessa rutor....enkelt förklarat. 240 ANSI vet jag inte hur de har mätt? Kanske inte helt "by the book", vad vet jag? Genomsnittet skulle jag tro ligger på 500 ANSI-lumen. Sony själva säger ju 800 ANSI-lumen i ECO-mode så 500 låter mest troligt efter en kalibrering.

Har sagt det förr, men här kommer en annan fakta: VPL-HS50an passar INTE i ett helvitt rum med mörkläggningsproblem. Det skulle jag väl säga är dagens sanning. Gäller iofs alla projektorer, men kanske lite extra viktigt med denna projektor.

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 08 december 2004 - 22:21.
Postad 08 december 2004 - 22:56
På CinemaConcept igår sade Jimmy att den förhoppningsvis kommer nästa vecka. Jag tror 13 av 20 var bokade (igår).
Postad 08 december 2004 - 23:02

Postad 08 december 2004 - 23:23
240 ANSI-lumen kan jag tänka mig att de fått fram i en "mörk scen"/testbild.
Ljusstyrkan i ANSI-lumen mäts med hela panelen vit (100 IRE) i 9 punkter som sedan medelvärdesbildas. Hur skulle man använda en mörk testbild??
Det jag såg när vi körde den mot en Panna 700 var att Sonyn med auto iris var lite ljussvagare, inte så mycket att det störde och inte för ljussvag för den 92" 1.0gains duk som demades på men ni som vill ha 110-120" eller mer bör nog överväga en duk med lite gain.
Li On på avsforum.com har mätt upp HS50 till 285 lumen efter kalibrering med lampan i high brightness och auto iris på. Före kalibrering ger projjen 575 lumen i maxläget så kan man hitta ett filter som reducerar grön och blå i rätt mängder kan man nog faktiskt öka ljusstyrkan samtidigt som man kommer närmre maximal kontrast. Li On mätte kontrasten till 5200:1 och 2600:1 före resp efter kalibrering. Se hans tråd här .
Edit: förtydligande
Redigerat av lungan, 08 december 2004 - 23:24.
Postad 09 december 2004 - 10:30
Sony är försenade pga produktions problem. Inte kvalitets problem utan produktions problem. Han tror att han ska få några nästa vecka, men då kommer det bli ett mycket litet antal. 3 stycken eller nåt. Cinema Concept är en prioriterad kund av Sony.
Leverans problemet ska gälla hela världen och inte Europa. Det kan inte garanteras att det kommer några innan jul ens.
Så det går det att köpa en Sony HS50 idag, men leveransen sker senare.
Postad 10 december 2004 - 01:31
Postad 10 december 2004 - 11:52

Postad 10 december 2004 - 12:18
Postad 10 december 2004 - 12:38

Då kanske någon vet vad det är för gänga på hålen under projektorn? M4, M5.....?
Postad 10 december 2004 - 13:59
Detta kanske hjälper

/JohnH
The Sony HS-10 uses 10-32 Bolts(M5 Metric Screw of 0.8mm).
10-32 Bolts can be purchased at Home Depot.
Mounts known to function with the Sony VPL HS-10
Sony Ceiling Mount PSS-610 ~$300
Postad 11 december 2004 - 20:35

Redigerat av Unregistereda0ef723f, 11 december 2004 - 20:51.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar