Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Cardsplitter

425 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 12 December 2007 - 08:43

BadboyRune
  • BadboyRune
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Jag har problem med störningar i min Panasonic PX70 med inbyggd digitalmottagare. Det kommer störningar varje gång som klientkortet sänder. Testat med att linda folie runt klienten som sticker ut ur CA modulen. Men det hjälpte inte. Skall nu testa med en annan CA modul BARCOM i stället för 3com.
Har någon annan märkt dessa fenomen.
Jag kör med en ny Smartwii V8.

<{POST_SNAPBACK}>

Japp, samma fenomen med min CA-modul (SCM) på min PX70.
Har även en Sagem PVR 6280 som strular med cardplittern (är det nån som testat med Sagems nya DVR-boxar?).

/G

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken typ av störning är det frågan om? Är det SmartWi som stör PX70 eller tvärt om?

Om det är SmartWi som stör PX70 så lär det nog inte hjälp att byta CA modul.

Jag har kört SmartWi mot Sagem IDT-72. Den funkar men man måste sätta i slav-kortet först (innan man ansluter 220 volt-adaptern till boxen).

Har samma problem med min PX70, funkar dock om jag sätter in orginalkortet direkt. Så det kan inte vara nåt fel på CA modulen iallafall.... någon som lyckats lösa detta problem med smartWi? känns ju tråkigt att ha lagt ner pengar på något som inte funkar...

Postad 18 December 2007 - 15:55

Unregisteredc96d6be8
  • Unregisteredc96d6be8
  • Mega-Guru

• 7392 inlägg
  • 0

Jag har problem med störningar i min Panasonic PX70 med inbyggd digitalmottagare. Det kommer störningar varje gång som klientkortet sänder. Testat med att linda folie runt klienten som sticker ut ur CA modulen. Men det hjälpte inte. Skall nu testa med en annan CA modul BARCOM i stället för 3com.

<{POST_SNAPBACK}>

Har även en Sagem PVR 6280 som strular med cardplittern (är det nån som testat med Sagems nya DVR-boxar?).

/G

<{POST_SNAPBACK}>

Vilken typ av störning är det frågan om? Är det SmartWi som stör PX70 eller tvärt om?

Jag har kört SmartWi mot Sagem IDT-72. Den funkar men man måste sätta i slav-kortet först (innan man ansluter 220 volt-adaptern till boxen).

Har samma problem med min PX70, funkar dock om jag sätter in orginalkortet direkt. Så det kan inte vara nåt fel på CA modulen iallafall.... någon som lyckats lösa detta problem med smartWi? känns ju tråkigt att ha lagt ner pengar på något som inte funkar...

Har en px70 och det funkar bra, inga störningar eller frysningar, men har inte mer än en halvmeter till huvudenheten, har jag mycket längre så blir det störningar av någon anledning. Hade dock problem med tvn i början, och vet inte riktigt vad jag gjorde för att lösa det, minns att jag satte i klienten i mitt firedtv först, sen satte jag i cam och kort i tvn med strömsladd och allt ur och koppla upp det och starta. sen flytta jag basenheten tills det inte störde.

Postad 05 January 2008 - 11:23

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
@ Biomax, vart tog du vägen????
Är ff väldigt intresserad av hur du har gjort.
Vet inte om det är lite känsligt att lägga ut info'n här men isf får du gärna pm'a mig.

Vi hörs :)

Postad 05 January 2008 - 17:10

PEF
  • PEF
  • Lärjunge

• 301 inlägg
  • 0

@ Biomax, vart tog du vägen????
Är ff väldigt intresserad av hur du har gjort.
Vet inte om det är lite känsligt att lägga ut info'n här men isf får du gärna pm'a mig.

Vi hörs :)

Jag undrar också!!!

Nu lutar det åt att köpa något istället... men det lät så intressant att bygga en egen!
För min del handlar det endast om kort till TV och HDD som står någon meter ifrån varandra!

/PEF

Vad är det vi undrar över... se nedan:

Citera(Biomax @ Oct 30 2007, 19:00 )
Det är för mycket frågetecken kring funktionen för trådlös överföring av kortdata, för mycket felkällor och jobbigt att hålla på med, gör sam jag gjorde funkar perfekt och till mycket lägre kostnad, tar bara lite längre tid.

Lödade ut korthållaren/läsaren ur huvudboxen vilken jag monterade i en lös ask/låda de 5 eller 6 anslutningarna drog jag ut till en anslutning från kortläsaren till toppen på denna låda och vidare därifrån direkt med en 6 ledare in på kretskortet i boxen, från denna anslutning kan ni sen dra hur många 6 ledare ni vill in i andra boxar direkt in på kretskortet, där behöver ni inte löda ut kortläsaren, anslut bara på samma lödpunkter.

Och vips så tror alla boxar att kortet sitter i just den boxen !! fungerar alltid, och på alla boxar och lär inte kunna åtgärdas av tex boxer i första taget hur gärna dom än skulle vilja !! ingen begränsning i avstånd och den tunna 6 ledaren syns knappt längts golvlisterna .

Värm upp lödkolven !!

Och eftersom Biomax verkar vara frånvarande så undrar jag ifall någon annan har testat ovanstående... heller har några synpunkter på hur man bygger sin egen cardsplitter.

Jag förmodar att det borde gå att köpa själva kontakten som originalkortet skall sitta i... sedan kopplar man två bandkablar till två stycken kort (exempelvis telefonkort (med bortaget chip)). Borde man kanske ha någon form av diod emellan för att inte bränna något som kpeson anmärker?

Jag vill kunna använda samma kort till både TV och DVDR maskin... känns fånigt att behöva ha ett tvillingkort till samma anläggning...

Redigerat av PEF, 05 January 2008 - 17:22.

Postad 07 January 2008 - 20:57

BadboyRune
  • BadboyRune
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

<{POST_SNAPBACK}>

/G

<{POST_SNAPBACK}>

Har en px70 och det funkar bra, inga störningar eller frysningar, men har inte mer än en halvmeter till huvudenheten, har jag mycket längre så blir det störningar av någon anledning. Hade dock problem med tvn i början, och vet inte riktigt vad jag gjorde för att lösa det, minns att jag satte i klienten i mitt firedtv först, sen satte jag i cam och kort i tvn med strömsladd och allt ur och koppla upp det och starta. sen flytta jag basenheten tills det inte störde.

Nu är problemet Panasonic PX70 - smartWi löst (för mig iallfall) :) Jag fick tag i mjukvara att ladda mastern med som sänker signalstyrkan. Uteffekten är sänkt med 20dB men har man mastern på högkant så är det i praktiken bara ca -10dB jämfört med liggande master. Har man tjocka betong väggar mellan master och klient är detta kanske ett problem men jag har inte upplevt några problem i min träkåk iallfall. Problemet är att tvn är dåligt skärmad och störs när SmartWi sänder. Fick dock höra att SmartWi kommer inom kort komma med ny programvara där man kan ställa in signalstyrkan för varje klient manuellt. Ni är välkomna att PM:a mig för den mjukvara jag har...

Postad 07 January 2008 - 21:20

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Att skärma med lite aluminumfolie går också bra :-).

Gäller även Sagem, framförallt PVR-modeller.

Postad 07 January 2008 - 21:32

Unregistered1e1c5adc
  • Unregistered1e1c5adc
  • Användare

• 167 inlägg
  • 0

Lubbis,
Kan du beskriva exakt hur man skärmar Sagemboxen? Det vore vänligt.

/G

Postad 07 January 2008 - 22:28

BadboyRune
  • BadboyRune
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

Försökte skärma PX70 med aluminiumfolie, men för min det gick det inget vidare.....
Ny mjukvara vad det enda som funkade :)

Postad 08 January 2008 - 01:11

santosrickw
  • santosrickw
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0
Hejsan, får hem en ny tv inom kort och funderade över vilken cardsplitter man bör köpa ifall man vill kunna se på de digitala kanalerna på överiga tv appareter i huset?

Har Com Hems digitala tv med en vanlig samsung box. Den kommande tv:en har inbyggd digitalbox.

Tack i förhand / Ricardo

Postad 08 January 2008 - 06:41

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Har inte utnyttjat det själv men gå hit och skriv folie i sökrutan http://www.smartwi.n...orum/search.php

Lubbis,
Kan du beskriva exakt hur man skärmar Sagemboxen? Det vore vänligt.

/G

Postad 08 January 2008 - 16:59

roger_w
  • roger_w
  • Användare

• 226 inlägg
  • 0
Hejsan!

Någon som har erfarenhet av Glosat cardsplitter? Sugen på 8 klienter :(

http://www.glosat.com

Är tveksam ifall SmartWi kommer fungera bra i mitt nya hus :)

/Roger

Redigerat av roger_w, 08 January 2008 - 17:01.

Postad 08 January 2008 - 18:21

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Om du inte har betongväggar och inte avstånd mer än 15 meter ska det gå. Själv har jag testat med 15 meter och tre träväggar och inga problem. Jag har nu kört i mer än två år utan problem.

Min svåger har betonggolv och han fick ställa mastern i trappan mellan källare och övervåning och det fungerar också bra.

Därimot trivs inte SmartWI med vissa mottagare bla pga av att de har svaga nätdelar, känsliga för störningar, upfyller inte ISO 7816 -1 -2 -3 etc. Läs på http://www.smartwi.net/forum/ vad användare har rapporterat in.

Hejsan!

Någon som har erfarenhet av Glosat cardsplitter? Sugen på 8 klienter :(

Är tveksam ifall SmartWi kommer fungera bra i mitt nya hus :)

/Roger

Postad 08 January 2008 - 19:27

PiZZaMaN
  • PiZZaMaN
  • Forumräv

• 614 inlägg
  • 0
roger_w:
Verkar vara samma trådlösa system som http://www.teknikcompaniet.se/ säljer och även det trådbundna kanske är samma? Vet inte vilka som är billigast men är nog lättare med betalning och ev returer mm om man köper från sverige.

Postad 09 January 2008 - 17:31

majaji
  • majaji
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0
Hej jag har problem med att få kortet att funka på min Panasonic px70 plasma.

Jag har testat med mjukvaru version 2,41. Då fungerar min Dilog box utan problem, men plasman tappar bilden hela tiden. Testade att ändra till version 2,37 för att få igång min plasman.

Tyvärr verkade inte min Dilog box vilja vara med när jag använder den versionen. Får bara att den läser programkortet.

Jag testade i o f inte hur det fungerar med min Panasonic px70 plasma på den mjukvaran. Den siter monterad på vägen så de är lite krångligare.

Men eftersom inte Dilog fungerade så spelade ju de inte någon roll.

Kan man köra på 2 st olika versioner på klient korten, Jag tänkte om 2,37 funkar bättre i plasma & 2,41 i Dilogen. ?
Kan man köra så?

Eller har någon några andra ideer vad man kan göra?

/G

Postad 09 January 2008 - 19:16

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Du kan köra med olika versioner i klientkorten (inom vissa ramar). Om du tittar ett par inlägg upp så ser du att BadboyRune har lösningen på ditt problem. Jag har ver 2.39 med sänkt uteffekt, -12 db om du vill ha.

Jag har testat med mjukvaru version 2,41. Då fungerar min Dilog box utan problem, men plasman tappar bilden hela tiden. Testade att ändra till version 2,37 för att få igång min plasman.

Tyvärr verkade inte min Dilog box vilja vara med när jag använder den versionen. Får bara att den läser programkortet.

Jag testade i o f inte hur det fungerar med min Panasonic px70 plasma på den mjukvaran. Den siter monterad på vägen så de är lite krångligare.

Kan man köra på 2 st olika versioner på klient korten, Jag tänkte om 2,37 funkar bättre i plasma & 2,41 i Dilogen. ?
Kan man köra så?

/G

Postad 09 January 2008 - 19:26

staffanw
  • staffanw
  • Beroende

• 1145 inlägg
  • 0

Hejsan!

Någon som har erfarenhet av Glosat cardsplitter? Sugen på 8 klienter ;)

....
/Roger

Hehe,
gillar speciellt restriktionen som glosat.com har på hemsidan:

"not to share adult channels ( family used only )"

verkar lite svårt att kontrollera dock...... B)

Postad 10 January 2008 - 19:43

majaji
  • majaji
  • Amatör

• 85 inlägg
  • 0

Kan man köra så?

/G

Mitt problem löst med att köra version 2,41 på Dilog boxen & 2,39 versionen på plasman.
Tack till Lubbis & BadBoy Rune

Postad 24 January 2008 - 21:01

joeljoel
  • joeljoel
  • Användare

• 174 inlägg
  • 0
Jag har varit tveksam till denna produkt p g a alla problem med olika boxar. Nu har jag dock kört i tre dagar och det är otroligt bra. Jag har fem klientkort till fem OLIKA sorters boxar och alla funkar perfekt. Som längst är det c:a 13 meter "fågelvägen" från en klient till mastern. Jag har tre olika Sagemboxar, bl a en PVR och en DVR, en Dilog 355 och en CA-modul som sitter i en Samsung-tv. Det tog 10 minuter att komma igång och sen har allt flutit perfekt. Jag är mycket impad. (OBS! Jag jobbar inte med att sälja de här grejerna, jag är bara en nöjd användare).

Postad 04 February 2008 - 17:37

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Min cardsplitter ger mig "fel smartcard i kortläsaren" eller något liknande ibland på min tv i sovrummet. Och så "klipper" den bilden för mig, mycket irreterande. Har listat ut att detta sker då man stänger av plasman med inbyggdbox i vardagsrummet. Har tänkt att uppdatera fw till nyare version och se om det hjälper. Men vilken är den senaste/bästa fw nu då???

Postad 04 February 2008 - 19:05

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Senaste version är 2.41

Kolla att du inte har dålig mottagning på den box där du får felmeddelandet eller att det klipper. Min erfarenhet är det inte beror på SmartWI. Avstånd klient - Master? Inga betongväggar imellan? Ingen DECT-telefon som stör?

Min cardsplitter ger mig "fel smartcard i kortläsaren" eller något liknande ibland på min tv i sovrummet. Och så "klipper" den bilden för mig, mycket irreterande. Har listat ut att detta sker då man stänger av plasman med inbyggdbox i vardagsrummet. Har tänkt att uppdatera fw till nyare version och se om det hjälper. Men vilken är den senaste/bästa fw nu då???

Postad 04 February 2008 - 20:04

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

Vad är det för box och plasma?

Postad 05 February 2008 - 09:01

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Boxen i sovrummet är en humax, plasman samsung med inbyggd box.

Det är ca 6m emellan klient och master och det är en gipsvägg emellan...

En lite ändring!! "kortfel-ta ut kortet och kontrollera det" står det och inte "fel smartcard i kortläsaren".

Och var hittar jag den fw, hittar bara gamla ver. på deras hemsida....

Redigerat av joakim_ni, 05 February 2008 - 09:47.

Postad 05 February 2008 - 13:58

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0
Jag vet att svar delvis finns tidigare i denna tråd men ...
För tydlighetens skull vill jag bara ha lite svar på följande (om någon nu orkar svara :P )
Funkar SmartWi 3 med
1. ComHems HD-box ( Humax CXHD-1000C )?
2. ComHems lilla Samsung-box
3. ComHems PVR-box (Samsung)?
:D
Nå'n som vet?
Jättetacksam för svar!

Postad 05 February 2008 - 17:54

whome
  • whome
  • Forumräv

• 949 inlägg
  • 0

En lite ändring!! "kortfel-ta ut kortet och kontrollera det" står det och inte "fel smartcard i kortläsaren".

Samsungen kör du väl med CI-modul. Det brukar funka klockrent (kör två olika själv). Det verkar vara Humaxen som är känslig. Vilken CI kör du med?

Testa med att växla korten mellan Samsungen och Humaxen. Kan vara värt ett försök innan du testar en ny firmware.

Redigerat av whome, 05 February 2008 - 17:54.

Postad 05 February 2008 - 18:21

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Har sovit under en sten sedan den gyllene tiden då man programerade sina egna smartcards och såg på allt gratis så jag har inte riktigt hängt med utvecklingen :). Skall flytta ut på landet och blir till att införskaffa parapol och abbonemang från CD så skulle det funka med tex. Glosats trådlösa version och CDs HD box samt ett gäng "vanliga" boxar?

Postad 07 February 2008 - 13:57

Ödlan
  • Ödlan
  • Användare

• 146 inlägg
  • 0

Har sovit under en sten sedan den gyllene tiden då man programerade sina egna smartcards och såg på allt gratis så jag har inte riktigt hängt med utvecklingen B). Skall flytta ut på landet och blir till att införskaffa parapol och abbonemang från CD så skulle det funka med tex. Glosats trådlösa version och CDs HD box samt ett gäng "vanliga" boxar?

Till att börja med så får det inte förekomma pairing mellan kort & boxar vad jag förstår :(

Postad 07 February 2008 - 17:15

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Till att börja med så får det inte förekomma pairing mellan kort & boxar vad jag förstår

Förekommer det på CD?

Postad 07 February 2008 - 17:48

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0

Samsungen kör du väl med CI-modul. Det brukar funka klockrent (kör två olika själv). Det verkar vara Humaxen som är känslig. Vilken CI kör du med?

Testa med att växla korten mellan Samsungen och Humaxen. Kan vara värt ett försök innan du testar en ny firmware.

Jag skall testa att skifta korten...
Jag börjar nästan tro att det är plasman som är konstig. Den håller på att "knäppa" då & då. Alltså det låter som om den går från standby till on, och vice verca.
SCM Viaccess CA-modul

Redigerat av joakim_ni, 07 February 2008 - 18:00.

Postad 08 February 2008 - 10:06

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Bytte korten igår innan jag gick och slaggade. Och det verkar som om det blev bättre. Skall se under helgen när jag är hemma, vad som händer...

Postad 19 February 2008 - 08:42

joakim_ni
  • joakim_ni
  • Amatör

• 74 inlägg
  • 0
Klarade mig en vecka, jippie, sen började broblemen igen!!

Postad 21 February 2008 - 12:34

jimel
  • jimel
  • Mästare

• 3057 inlägg
  • 0
......

Redigerat av jimel, 04 March 2008 - 08:42.

Postad 02 March 2008 - 22:14

Unregisteredcf9aba06
  • Unregisteredcf9aba06
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Köpte en Smartwi ver.8 i sep 2007 och det är problem. Har två Maximum T-5001 och en Nokia 9820-T som jag använder korten i. De fungerar nästan perfekt fast ibland blir bilden flimmrig, bilden stannar och det hörs ett klickade ljud. Detta inträffar var och varannan minut på alla boxar och kort. När detta problem uppstår blinkar den gröna lampan på masterboxen och slutar blinka samtidigt som flimrandet slutar. Har ingen aning om vad felet är och har provat flera olika firmware. Skulle gärna vilja veta hur man fixar detta irriterande problem.
Mvh Mathias

Postad 04 March 2008 - 09:31

Phredreeke
  • Phredreeke
  • Forumräv

• 798 inlägg
  • 0

Senaste version är 2.41

Kolla att du inte har dålig mottagning på den box där du får felmeddelandet eller att det klipper. Min erfarenhet är det inte beror på SmartWI. Avstånd klient - Master? Inga betongväggar imellan? Ingen DECT-telefon som stör?

DECT-telefoni ligger väl på 2.4 ghz-bandet medan SmartWi ligger på 900 mhz? De bör väl inte ha någon inverkan på varandra?

Postad 06 March 2008 - 17:33

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Någon som kör med GloSats trådlösa Card Splitter? http://glosat.com/wlcs.htm

Hur är det med räckvidden? Enligt deras hemsida så skall den vara 100-200m samt 2km vid fri sikt.

Postad 06 March 2008 - 18:08

Unregisteredc4a90337
  • Unregisteredc4a90337
  • Lärjunge

• 476 inlägg
  • 0

Någon som kör med GloSats trådlösa Card Splitter? http://glosat.com/wlcs.htm

Hur är det med räckvidden? Enligt deras hemsida så skall den vara 100-200m samt 2km vid fri sikt.

Här har du en svensk leverantör som kanske kan svara på dina frågor, de lovar inte lika mycket i alla fall.
http://www.teknikcompaniet.se/

Postad 06 March 2008 - 22:35

danill
  • danill
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Jag funderar på att köpa ett Canal Digital abonnemang med Canal+, familjekanalerna, säsongskortet och allt vad det innebär. Man får då med http://www.canaldigi...le____5561.aspx . Funkar den med https://www.digitalb....php?artnr=0550 ?

Är det så att man får med någon slags digitalbox i det där paketet? Så sätter jag in mitt kort i den boxen, sedan sätter jag in de medföljande "splitkorten" i de andra boxarna och så funkar det?

Det här med fjärrkontroll, hur ska man lösa det? Man får ju bara med en fjärrkontroll när man köper sitt abonnemang, tror ni att det går att köpa 1 extra eller hur ska jag göra? I min Panasonic PX70 så har jag inbyggd box så där är det ju bara att sätta in en CA-modul och köra från min tv-fjärrkontroll. Men sedan har jag en 3e tv som ska ha också, då behöver jag en fjärrkontroll till det, hur löser jag det?

Är det inget bra att köra detta på en inbyggd digitalbox? Ska man hellre köra på en extern?

Postad 07 March 2008 - 09:55

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

Jag funderar på att köpa ett Canal Digital abonnemang med Canal+, familjekanalerna, säsongskortet och allt vad det innebär. Man får då med http://www.canaldigi...le____5561.aspx . Funkar den med https://www.digitalb....php?artnr=0550 ?

Är det så att man får med någon slags digitalbox i det där paketet? Så sätter jag in mitt kort i den boxen, sedan sätter jag in de medföljande "splitkorten" i de andra boxarna och så funkar det?

Det här med fjärrkontroll, hur ska man lösa det? Man får ju bara med en fjärrkontroll när man köper sitt abonnemang, tror ni att det går att köpa 1 extra eller hur ska jag göra? I min Panasonic PX70 så har jag inbyggd box så där är det ju bara att sätta in en CA-modul och köra från min tv-fjärrkontroll. Men sedan har jag en 3e tv som ska ha också, då behöver jag en fjärrkontroll till det, hur löser jag det?

Är det inget bra att köra detta på en inbyggd digitalbox? Ska man hellre köra på en extern?

Jag kanske missuppfattar dig, men tyvärr verkar du ha fått såpass många saker om bakfoten att det är svårt att veta var man skall börja nysta i det här.

Du har 3 TV-apparater. Samtliga dessa behöver digitalmottagare av någon typ (marksänt, kabel, satellit), vilken typ beror på vilka sändningar du vill ta emot. Detta styr i sin tur vilken antennsignal du behöver ha fram till boxen (eller kanske det blir tvärtom, att den antennsignal du kan få fram styr vilken typ av mottagare du väljer). Mottagaren kan i sin tur vara inbyggd som i din Panasonic eller en extern box.

Frågan om fjärrkontroll blir då liksom irrelevant, kortdelare eller inte, skaffar du så många mottagare som du behöver så får du fjärrkontroller så det räcker.

En kortdelare av detta slag innebär att man kan låta flera boxar dela ett programkort i stället för att man betalar för tvillingkort eller motsvarande. Men en hake är ju att mottagarna måste vara av samma typ. Med det menar jag att det inte går att låta mottagare för marksänt dela kort med satellitmottagare. I ditt fall har du en TV med inbyggd mottagare för marksänt och funderar på att skaffa en mottagare för satellit. Bortsett från att de behöver olika antennsignaler använder de olika programkort, så någon kortdelning är inte möjlig.

Vill du ha utbudet från Canal Digital på alla apparater oberoende av varandra så kan du skaffa tre boxar av den typen eller motsvarande och sedan använda kortdelare för att låta samtliga boxar ta emot samma kanalpaket med endast ett kort. (OBS! Jag ger ingen garanti att just dessa boxar funkar med kortdelning) Det innebär även att du behöver ett lite mer avancerat mottagarhuvud på parabolen och separata kablar från parabolen till varje box (tror jag, satellit är inte min bästa gren)

Postad 10 March 2008 - 17:12

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0

Här har du en svensk leverantör som kanske kan svara på dina frågor, de lovar inte lika mycket i alla fall.
http://www.teknikcompaniet.se/

Tack för länken!

Verkar som om GloSat erbjuder 2st olika system, ett short range och ett long range, men Teknikconpaniet endast erbjuder den med sämre räckvidd. Har skickat iväg ett mail till dem och frågat så får avvakta ett svar.

Tanken är att vi skall dela ett CD abbonemang mellan 3st hus (inom samma familj), inga betongväggar imellan men väl lite avstånd.

Postad 17 March 2008 - 09:05

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Köpte en Smartwi ver.8 i sep 2007 och det är problem. Har två Maximum T-5001 och en Nokia 9820-T som jag använder korten i. De fungerar nästan perfekt fast ibland blir bilden flimmrig, bilden stannar och det hörs ett klickade ljud. Detta inträffar var och varannan minut på alla boxar och kort. När detta problem uppstår blinkar den gröna lampan på masterboxen och slutar blinka samtidigt som flimrandet slutar. Har ingen aning om vad felet är och har provat flera olika firmware. Skulle gärna vilja veta hur man fixar detta irriterande problem.
Mvh Mathias

Jag hade också problem med SmartWI:n när den stod för nära antennen. Frysningar och "blockig" blid på alla kanaler på en mux.
Efter jag flyttade SmartWi-sändaren till ett annat rum har jag perfekt bild på alla kanaler. Värt att prova?

Postad 21 March 2008 - 08:19

kosso
  • kosso
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Jag vet att svar delvis finns tidigare i denna tråd men ...
För tydlighetens skull vill jag bara ha lite svar på följande (om någon nu orkar svara ;) )
Funkar SmartWi 3 med
1. ComHems HD-box ( Humax CXHD-1000C )?
2. ComHems lilla Samsung-box
3. ComHems PVR-box (Samsung)?
B)
Nå'n som vet?
Jättetacksam för svar!

Jag har under gårdagen inhandlat en SmartWi v8 och har två boxar en Samsungs PVR-P850Z samt en Samsung DCB-270Z.
Jag kopplade in allt i går förmiddag och kunde under kvällen avnjuta bild på båda boxarna samt att jag även spelade in på PVR boxen,
dock inte helt utan problem.

PVR boxen tappade kontakten med kortet 2ggr under hela kvällen mellan 16:00-24:00 och fick startas om.
Den lilla boxen fungerade helt utan problem i ca 60min sedan började den med intervall på 5-10min frysabild och ljud i ca 5sekunder för sedan forsätta.

Det är möjligt att problemet går att lösa om man bara hittar rätt firwware som passar för båda boxarna,
men jag gissar att det blir en hel del testande innan man kan veta om det finns en lösning på problemet.

OBS jag fick byta firmware innan jag fick det att fungera så här bra.
Från början fungerade den lillaboxen men inte PVR boxen som hängde bilden varje 20sek intervall.
Testade dock inget längre med det här så jag vet inte om den lillaboxen kanske hade fått problem senare.

Firmware jag har provat till Samsungs PVR-P850Z, Samsung DCB-270Z med båda boxarna ingång samtidigt.
  • 2.35 Beta 11: Använder jag just nu.
  • 2.41: Fungerar inte

/Kosso

Postad 21 March 2008 - 10:50

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Prova med senaste betan 2.43 http://www.smartwi.n...2.43Beta8T0.zip

Sorry såg inte att du hade Humax. Prova med att ha 2.35Beta2 i klientkoret till Humaxen och 2.43 i de övriga samt masten.

Redigerat av lubbis, 21 March 2008 - 10:52.

Postad 22 March 2008 - 17:07

Unregisterede361cdaf
  • Unregisterede361cdaf
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Lubbis!
Du kanske kan hjälpa mig. Jag har en Panasonic PX7E som har samma symptom som PX70, störningar varje gång SmartWi-mastern blinkar. Kan du maila mig den "svaga" 2.39 och lite info om hur man programmerar 2 olika versioner till 2 klienter, vore evigt tacksam.
MVH Pelle,
[email protected]

Postad 23 March 2008 - 21:20

danill
  • danill
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0
Någon som har koll på någon BILLIG och hyfsad satellitbox som funkar med Cardsplitter?

Redigerat av danill, 23 March 2008 - 21:42.

Postad 25 March 2008 - 08:43

story
  • story
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

Sorry såg inte att du hade Humax. Prova med att ha 2.35Beta2 i klientkoret till Humaxen och 2.43 i de övriga samt masten.

Lubbis!
Du kanske kan hjälpa mig. Jag har en Panasonic PX7E som har samma symptom som PX70, störningar varje gång SmartWi-mastern blinkar. Kan du maila mig den "svaga" 2.39 och lite info om hur man programmerar 2 olika versioner till 2 klienter, vore evigt tacksam.
MVH Pelle,
[email protected]

Det vore väldigt intressant att veta. Lubbis, kan inte du vara jättehygglig och posta den info:n här på forumet istället för privata PM?
Sen känns det nästan som om det vore läge för en lista över boxar och vilka fw-versioner som funkar med vilka. Eller det kanske redan finns en sån lista, fast jag missat den..?

Postad 25 March 2008 - 19:24

MartyAB
  • MartyAB
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Hejsan!

Har ett stort probelm. När vi flyttade till hus så tappade vi bort själva nätkabeln (alltså nät till usb kabeln) till splittern, vart kan man köpa en ny?

Postad 25 March 2008 - 20:34

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Mitt förslag är att gå till http://www.smartwi.net och läsa i forumet vad som fungerar och inte fungerar. Att ta fram en lista verkar vara omöjligt. Vad som alltid verkar fungera är när man använder en CA-modul då ISO 7816 kraven är uppfyllda.

Att ladda olika program i klienterna görs genom att lägga in tex 2.35 i mastern, programmera ett kort, lägg i tex 2.43 och programmera de andra korten.

Lubbis!
MVH Pelle,
[email protected]

Det vore väldigt intressant att veta. Lubbis, kan inte du vara jättehygglig och posta den info:n här på forumet istället för privata PM?
Sen känns det nästan som om det vore läge för en lista över boxar och vilka fw-versioner som funkar med vilka. Eller det kanske redan finns en sån lista, fast jag missat den..?

Postad 25 March 2008 - 20:45

lubbis
  • lubbis
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
http://www.kjell.com...tem=31684&path=

http://www.okit.se/h..._400ma.185.html

Teknikmagasinet Nr 040064 xPower Nätadapter USBx2 + mini B 99 kr

Dessa borde fungera

Hejsan!

Har ett stort probelm. När vi flyttade till hus så tappade vi bort själva nätkabeln (alltså nät till usb kabeln) till splittern, vart kan man köpa en ny?

Postad 25 March 2008 - 21:40

MartyAB
  • MartyAB
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
Tack så mycket lubbis.

Postad 26 March 2008 - 08:59

Repeat
  • Repeat
  • Lärjunge

• 284 inlägg
  • 0

Någon som har koll på någon BILLIG och hyfsad satellitbox som funkar med Cardsplitter?

https://www.prisjakt...kt.php?p=106649
Funkar klockrent för mig, storebror ITD75 har dessutom komponent ut...

Postad 26 March 2008 - 09:06

alfista
  • alfista
  • Veteran

• 2230 inlägg
  • 0

https://www.prisjakt...kt.php?p=106649
Funkar klockrent för mig, storebror ITD75 har dessutom komponent ut...

Är nog bra, men inte en satellitbox, Sagem gör väl inte ens satellitboxar.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Tyg och läkt till baksidan av akustikväggen,
    genstruktur
    2026-05-20 17:03:16
  • Projektorn uppe och allt verkar fungera
    genstruktur
    2026-05-20 17:02:29
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.