Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Spel och konsolförsäljning världen runt

4660 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 January 2014 - 08:16

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Nintendo sänker förväntningarna på Wii U och 3DS ytterligare. De gissar nu att de endast kommer sälja 2.8 miljoner Wii U och 13.5 miljoner 3DS detta räkenskapsåret som avslutas i mars.

Det innebär att de kommer gå med förlust det här året. Ynkliga 2.8 miljoner Wii U innebär också att trots ökat spelutbud så har konsollen sålt sämre det här året än första 5 månaderna.

http://www.bloomberg...ii-u-games.html

Jämförelse med N64 och Gamecube.

N64
96/97 - 5.80 million
97/98 - 9.42 million
98/99 - 7.86 million
99/00 - 6.49 million
00/01 - 2.85 million
01/02 - 0.50 million

Total - 32.92 million

GameCube
01/02 - 3.80 million
02/03 - 5.76 million
03/04 - 5.02 million
04/05 - 3.92 million
05/06 - 2.35 million
06/07 - 0.73 million
07/08 - 0.16 million

Total - 21.74 million

Wii U
12/13 - 3.45 million
13/14 - 2.80 million?

Redigerat av Unregistereddc471864, 17 January 2014 - 08:31.

Postad 17 January 2014 - 11:23

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ser sååå dåligt ut :(

Postad 17 January 2014 - 11:24

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
Postad bild

Postad 17 January 2014 - 11:53

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Ser sååå dåligt ut :(

Ja Wii U lär inte sälja lika "bra" som Gamecube. Det största problemet är dock att de endast sålde 60 miljoner spel på 40 miljoner konsoller. De säljer på tok för lite spel för att kunna prissänka Wii U eller 3DS för den delen. Förluster på konsollerna kan de inte få tillbaka på att sälja så få spel.

Postad 17 January 2014 - 11:57

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Det är ju en ond cirkel också. vem köper en konsol med så få eller bra spel? är fett sugen på det nya rollspelet som skulle påminna om xenogears, men man köper ju inte en dömd konsol för ett spel. speciellt inte med tanka på att konsollen verkar bli en megaflopp och kanske inte ens sälja i 10 miljoner ex under sin livstid!

Postad 17 January 2014 - 12:10

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 1
Jag kan lova att den lätt säljer 10 miljoner men mycket mer än så vågar jag inte lova.
Jag kommer iaf köpa Mario Kart, Donkey Kong och X i år. Zelda lär inte släppas förän nästa år.

Postad 17 January 2014 - 12:17

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 1
Kanske köper special zelda ed med guldkonsol, guldkontroll och triforces överallt :)

Postad 17 January 2014 - 14:31

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Nintendo sänker förväntningarna på Wii U och 3DS ytterligare. De gissar nu att de endast kommer sälja 2.8 miljoner Wii U och 13.5 miljoner 3DS detta räkenskapsåret som avslutas i mars.

Ytterligare? Måste vart länge sedan de sänkte första gången i så fall? De har ju hållt fast vid 9 miljoner i ett år känns det som, något som alla länge har insett är omöjligt, förstår inte varför tbh. De kan inte på fullt allvar ha trott att den skulle sälja så mycket över vintern och nu insett att de måste revidera, det måste ha varit någon annan strategi för att lura investerarna.

Det är ju inte som att detta är några nyheter för någon.

Det är ju en ond cirkel också. vem köper en konsol med så få eller bra spel? är fett sugen på det nya rollspelet som skulle påminna om xenogears

Xenoblade ;)

Den har fler bra spel än både Xbox One och PS4 i nuläget så det initiala problemet är snarare att tredjepartsstödet är kasst och när Wii U väl får spel som Assassins Creed så är det de andra konsolerna som har de bästa versionerna. Det plus att den stora majoriteten älskar grafik håller borta mainstreamers.

Den onda cirkeln i nuläget är snarare inte att folk inte skulle vilja spela spelen, utan att de inser att Wii U går så dåligt att den kommer att sänkas i pris förr eller senare. Så de inser att de kan spara pengar och väntar med köp, vilket i sin tur leder till att den går ännu sämre.

Mario släpptes nyss och jag skulle verkligen vilja ha det men jag väntar tills efter vintern då den kommer att sänkas 100 dollar. Om jag fick en krona för varje gång jag läst något liknande. Folk tycker den är för dyr helt enkelt.

Postad 17 January 2014 - 14:55

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Jo man läser att en del skriver trams som att "när den kostar 150 dollar ink ett spel så köper jag den" Det kommer aldrig hända. Möjligtvis om 5 år när de släppt en ny konsoll.

Redigerat av Unregistereddc471864, 17 January 2014 - 14:56.

Postad 17 January 2014 - 15:41

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

"när den kostar 150 dollar ink ett spel så köper jag den" Det kommer aldrig hända.

Kostade ju runt 1500:- i Sverige ett tag.

Men de flesta säger 50 USD to much eller 100 USD to much. Den kostar väl 300 USD nu tror jag. 200 USD så säljer den nog helt okej.

Postad 17 January 2014 - 16:44

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Problemet är att Nintendo inte har råd att sälja den för 200.

Postad 17 January 2014 - 16:53

ROCA
  • ROCA
  • Beroende

• 1298 inlägg
  • 1
Det är väl bättre att de säljer dom för 200$ nu än att inte sälja några enheter alls.
De måste våga ta den risken.

Postad 17 January 2014 - 17:19

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Det är väl bättre att de säljer dom för 200$ nu än att inte sälja några enheter alls.
De måste våga ta den risken.

Nej det är det faktiskt inte. Sony försökte det med PS3 och sänkte nästan hela företaget.

Postad 17 January 2014 - 17:26

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 1

Problemet är att Nintendo inte har råd att sälja den för 200.

Jo förr eller senare.

Postad 17 January 2014 - 17:33

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Jo förr eller senare.

Mycket senare. Det är farligt att sälja konsoller med förlust. Om man inte säljer en jäkla massa spel så får man aldrig tillbaka de pengarna igen. Just nu säljer Nintendo för få spel för att kunna sänka.

Postad 17 January 2014 - 17:35

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 1
Nintendo har gått om pengar, de kan ta förluster i flera år utan att det blir kris i företaget. Precis som MS kan göra.

Postad 17 January 2014 - 17:38

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 1

Mycket senare. Det är farligt att sälja konsoller med förlust. Om man inte säljer en jäkla massa spel så får man aldrig tillbaka de pengarna igen. Just nu säljer Nintendo för få spel för att kunna sänka.

Det är farligt att inte sälja någonting också, något måste de göra. Att de kommer förlora pengar hur de än gör står ju klart, frågan är bara vilket alternativ som är bäst. Stegvis prissänkning kombinerat med stadig release av nya spel är det säkraste kortet. De som köper en konsol till ett billigare pris kommer ändå köpa 2-3 spel som allra minst för de vill ha spelen men väntar på prissänkningen på konsolen. Således har de råd med 100 dollar mindre om typ ett år.

Att inte göra något är däremot inget alternativ.

Postad 17 January 2014 - 18:19

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 1

Nintendo har gått om pengar, de kan ta förluster i flera år utan att det blir kris i företaget. Precis som MS kan göra.

Nej, det är ett aktiebolag.

Folk måste förstå att bara för att bolag 100 miljoner på ett konto så betyder det inte man kan gå back 10 miljoner i 10 år.

Långt innan har ett publikt företag dödats av marknaden.

Postad 17 January 2014 - 18:55

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Jämför inte med MS. MS gör stora vinster på annat håll. Nintendo har bara spelbranschen.
Och nej de är som sagt ett aktiebolag. De har ansvar mot sina ägare. Iwata får max ett år till att fixa till det här sen lär tålamodet hos ägarna vara slut.
Jag har ingen som helst aning om hur de ska lyckas med detta. Tror inte det finns ngt att göra annat än att fortsätta och hoppas på det bästa. Wii U kommer nog aldrig generera ngn vinst. De får tänka om och göra rätt med nästa konsoll istället.

Postad 17 January 2014 - 19:19

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Just nu säljer Nintendo för få spel för att kunna sänka.

Varför säljs det inga spel då? Finns väl en massa guldkorn till den? Är det pga piratkopiering kanske? För den var väl knäckt nästan direkt och folk spelar väl inte online på sin wii u så det kanske är svårt att patcha bort?

Postad 17 January 2014 - 20:34

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Fast ett bolag kan fortfarande gå med total förlust i flera år på raken utan att gå i konkurs.

Och ett bolag med fingrarna i många olika branscher kan ha en avdelning som går i förlust 10 år på raken utan att den läggs ner.

Det är ju inte bra förstås men det är fullt möjligt. I vilket fall är det ansvar de har mot sina ägare att tjäna så mycket pengar som möjligt och i nuläget är väl en bra prissänkning inom ett år det enda vettiga.

För som jag sa, sänker de priset med 100 USD inom ett år så kan de ändå ta in de kostnaderna om varje person köper 2-3 spel. De måste ändå göra det för att få igång word of mouth och momentum som de sedan kan tjäna på. Lägg till det att konsolen blir mer prisvärd tack vare en hel del tunga spel inom ett år. De får ta den kostnaden, att inte göra något och hoppas på det bästa är ju döfött, det ser vi ju. Frågan är snarare vad de kommer att göra, när de kommer att göra det och hur det då påverkar situationen. Den flög iväg som PS4 i Belgien till reducerat pris så priset måste ner.

De skulle förstås som sista utväg kunna göra en Wii U utan gamepaden för att få iväg den billigare (som när de dumpade 3D från 3DS), de flesta spelen skulle ju trots allt ändå fungera utan den. Men det lär väl inte hända.

Postad 17 January 2014 - 21:15

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Nej, det är ett aktiebolag.

Folk måste förstå att bara för att bolag 100 miljoner på ett konto så betyder det inte man kan gå back 10 miljoner i 10 år.

Långt innan har ett publikt företag dödats av marknaden.

Jämför inte med MS. MS gör stora vinster på annat håll. Nintendo har bara spelbranschen.
Och nej de är som sagt ett aktiebolag. De har ansvar mot sina ägare. Iwata får max ett år till att fixa till det här sen lär tålamodet hos ägarna vara slut.
Jag har ingen som helst aning om hur de ska lyckas med detta. Tror inte det finns ngt att göra annat än att fortsätta och hoppas på det bästa. Wii U kommer nog aldrig generera ngn vinst. De får tänka om och göra rätt med nästa konsoll istället.

Vi har diskuterat detta tidigare i tråden:

1. Nintendo har 10,5 miljarder dollar på banken så de lär inte bli bankrutta på ett tag. Över 40 år kan man ta en förlust på 250 miljoner dollar och ha pengar kvar i kassan. DÄRMED inte sagt att man skall göra det eller att det är smart.
2. Det finns gott om exempel på bolag som har gått dåligt i flera år och finns kvar (*host, host* Sony).
3. Nintendo är ett aktiebolag men jag skulle inte jämföra den med andra aktiebolag. Det är inte så att det sitter något investmentföretag och har majoriteten av Nintendos aktier, snarare tvärtom många ägare med små andelar var.

Med det sagt, ja det är inte bra om företaget går back och man bör se över vad man kan göra. Men Nintendo är långt ifrån uträknat och de behöver inte göra några panikåtgärder 2014 som att skrota Wii U. Snarare sänka priset.

Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 17 January 2014 - 21:15.

Postad 17 January 2014 - 21:33

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Jag har iofs inte påstått att Nintendo kommer gå i konkurs.
De kan inte fortsätta med samma modell om de vill kunna gå med vinst iaf.
Ganska uppenbart att deras egna titlar inte är lika attraktiva längre.

Iwata själv sa följande idag:

"We cannot continue a business without winning," Iwata said on Friday during a press conference attended by Bloomberg. "We must take a skeptical approach whether we can still simply make game players, offer them in the same way as in the past for 20,000 yen or 30,000 yen, and sell titles for a couple of thousand yen each.
"We are thinking about a new business structure," Iwata added. "Given the expansion of smart devices, we are naturally studying how smart devices can be used to grow the game-player business. It's not as simple as enabling Mario to move on a smartphone."

De skulle förstås som sista utväg kunna göra en Wii U utan gamepaden för att få iväg den billigare (som när de dumpade 3D från 3DS), de flesta spelen skulle ju trots allt ändå fungera utan den. Men det lär väl inte hända.

Har läst det där från flera och det kommer absolut inte hända. Då skulle de tvingas att bygga om hela OS'et till konsollen och i princip få två helt olika maskiner. Ingen bra idé alls. Man styr för mycket med plattan. Miiverse, eshoppen, alla inställningar osv osv. För att inte tala om alla spel som släppts hittills som behöver patchas om och en del som inte kommer fungera överhuvudtaget.
Och efter det så skulle det bara finnas kvar en konsoll som ser ut och beter sig som PS3/360 men med sämre utbud. Tror inte den skulle sälja ett dugg bättre.

Redigerat av Unregistereddc471864, 17 January 2014 - 21:34.

Postad 17 January 2014 - 22:20

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Och efter det så skulle det bara finnas kvar en konsoll som ser ut och beter sig som PS3/360 men med sämre utbud. Tror inte den skulle sälja ett dugg bättre.

Tror inte heller det kommer hända av just de anledningarna du tar upp, men för 150 USD mindre skulle den inte sälja bättre än Wii U gör nu? Klart den skulle.

De kan inte fortsätta med samma modell om de vill kunna gå med vinst iaf.

Återstår att se i det långa loppet om en prissänkning och kommande spel hjälper eller inte. Det blir spännande att se vad de tänker hitta på framöver.

Min första reaktion när de avslöjade Wii U under E3 och jag såg att de återigen inte satsade på grafik var att det skulle bli en Dreamcast eftersom det inte kommer att gå att porta tredjepartsspel på något bra sätt. Senare har jag alltid trott att spelen kommer att driva försäljningen, Nintendo har många fans så när det har kommit tillräckligt många spel och priset är tillräckligt lågt så kommer momentum att öka tills den når minst GC-nivåer. Det är många miljoner spelare som har spelat Mario Kart, Smash och Zelda, det finns en trogen fanbase. Skulle de hoppa över hela Wii U? Det låter konstigt.

Det ska således bli spännande att se hur de kommer hantera detta, när och hur stora blir prissänkningarna, hur kommer spelen tas emot och vad får det för effekt på försäljningen. Det är inte många som köper en Xbox One + PS4 men någon av dessa två + en billig Wii U borde vara lockande.

Postad 17 January 2014 - 22:31

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Det är inte många som köper en Xbox One + PS4 men någon av dessa två + en billig Wii U borde vara lockande.

+1 på den. Det lockar mig mer än att äga båda de andra

Postad 17 January 2014 - 22:41

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Tror inte heller det kommer hända av just de anledningarna du tar upp, men för 150 USD mindre skulle den inte sälja bättre än Wii U gör nu? Klart den skulle.

Återstår att se i det långa loppet om en prissänkning och kommande spel hjälper eller inte. Det blir spännande att se vad de tänker hitta på framöver.

Min första reaktion när de avslöjade Wii U under E3 och jag såg att de återigen inte satsade på grafik var att det skulle bli en Dreamcast eftersom det inte kommer att gå att porta tredjepartsspel på något bra sätt. Senare har jag alltid trott att spelen kommer att driva försäljningen, Nintendo har många fans så när det har kommit tillräckligt många spel och priset är tillräckligt lågt så kommer momentum att öka tills den når minst GC-nivåer. Det är många miljoner spelare som har spelat Mario Kart, Smash och Zelda, det finns en trogen fanbase. Skulle de hoppa över hela Wii U? Det låter konstigt.

Det ska således bli spännande att se hur de kommer hantera detta, när och hur stora blir prissänkningarna, hur kommer spelen tas emot och vad får det för effekt på försäljningen. Det är inte många som köper en Xbox One + PS4 men någon av dessa två + en billig Wii U borde vara lockande.

Har de verkligen så många Nintendofans? Skulle vilja påstå att 80 miljoner av de som köpte Wii var casual gamers som inte längre är intresserade av Nintendo. De har gått vidare till telefoner och plattor.

Kollar man på tex N64 och Gamecube så sålde de inte i några mängder heller. Wii var ett undantag.

Postad 17 January 2014 - 23:09

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Har de verkligen så många Nintendofans?

Mer än 20 miljoner ;)

Postad 18 January 2014 - 09:26

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Nintendo hade många fans om inte annat. Jag växte ju själv upp med Nintendo och anser nog att Zelda 1 och 2 är de spelen som jag har haft roligast med alla konsoler inräknat. Men någonstans på vägen föll man ifrån och valde andra konsoler. Vad gäller Wii U skulle jag lätt kunnat köpa en och hävda till tanten att det är till ungarna, men inte för närmare 3000. Hade den kostat mellan 1500-2000 så hade jag nog köpt en ganska omgående.

Postad 18 January 2014 - 09:36

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0
Det kostade ju 1500 i Sverige innan jul och du köpte ju inte ändå som många andra inklusive jag. Jag ångrar mig måste jag säga.

Postad 18 January 2014 - 09:47

altair4
  • altair4
  • Veteran

• 1621 inlägg
  • 0
1500:- var dock för basic versionen. Den är då direkt diskvalificerad för mig då den är vit.

Jag kan bara inte förstå vad det är i handkontrollern som gör den så ofantligt dyr att tillverka. Känns som gammal teknik i dagsläget och den borde kosta kanske 500:- att tillverka.

Postad 18 January 2014 - 10:19

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 1
Tja, NÅGOT måste de ju göra. De har ju suttit med huvudet mellan sina skinkor när det varit uppenbart att Wii U inte har en chans i dagsläget.

Fast nu har de ju tydligen gått ut och erkänt att de har ett problem:

"We are thinking about a new business structure," Iwata added. "Given the expansion of smart devices, we are naturally studying how smart devices can be used to grow the game-player business. It's not as simple as enabling Mario to move on a smartphone."

Over-under att nästa handhållna plattform kommer vara en Nintendo smartphone? Heller inte med Android eller Windows utan något obskyrt (helst japanskt) OS.

Vad gäller Sonys ständiga förluster, såg ni inte denna?
Sony has 78% Chance to Go Bankrupt in Two Years

(jag saknar en format-painter på det forumet. ;))

Postad 18 January 2014 - 10:22

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0

Det kostade ju 1500 i Sverige innan jul och du köpte ju inte ändå som många andra inklusive jag. Jag ångrar mig måste jag säga.

Det var jag inte medveten om. Hade jag sett att den fanns för 1500 hade det blivit ett köp.

Postad 18 January 2014 - 11:23

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Tja, NÅGOT måste de ju göra. De har ju suttit med huvudet mellan sina skinkor när det varit uppenbart att Wii U inte har en chans i dagsläget.

Fast nu har de ju tydligen gått ut och erkänt att de har ett problem:

Over-under att nästa handhållna plattform kommer vara en Nintendo smartphone? Heller inte med Android eller Windows utan något obskyrt (helst japanskt) OS.

Vad gäller Sonys ständiga förluster, såg ni inte denna?
Sony has 78% Chance to Go Bankrupt in Two Years

(jag saknar en format-painter på det forumet. ;))

Jepp Sony har legat surt till senaste 5 åren. Tvapparatsdelen ryker snart. De måste sluta med massa trams som de inte tjänar pengar på.

Redigerat av Unregistereddc471864, 18 January 2014 - 11:28.

Postad 18 January 2014 - 11:42

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Vi har diskuterat detta tidigare i tråden:

1. Nintendo har 10,5 miljarder dollar på banken så de lär inte bli bankrutta på ett tag. Över 40 år kan man ta en förlust på 250 miljoner dollar och ha pengar kvar i kassan. DÄRMED inte sagt att man skall göra det eller att det är smart.
2. Det finns gott om exempel på bolag som har gått dåligt i flera år och finns kvar (*host, host* Sony).
3. Nintendo är ett aktiebolag men jag skulle inte jämföra den med andra aktiebolag. Det är inte så att det sitter något investmentföretag och har majoriteten av Nintendos aktier, snarare tvärtom många ägare med små andelar var.

Med det sagt, ja det är inte bra om företaget går back och man bör se över vad man kan göra. Men Nintendo är långt ifrån uträknat och de behöver inte göra några panikåtgärder 2014 som att skrota Wii U. Snarare sänka priset.

Som sakt, att kunna överleva 40 år med förlust är bara en matematisk formel och marknaden dödar ett sådant bolag långt innan. Troligtvis i form av hostile takeover.

Sen är jämförelsen med Sony svårt då Sony är ett mycket mer komplext företag. 150 000 anställda mot knappt 6 000 t ex.

Sony letar aktivt nya ben att stå på, Nintendo jobbar fortfarande på samma ben.

Postad 18 January 2014 - 12:02

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Börjar nintendo inte utforska typ andra ben? Mobilmarknaden ex :)

Postad 18 January 2014 - 12:04

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Börjar nintendo inte utforska typ andra ben? Mobilmarknaden ex :)

De kommer antagligen göra det. Skulle inte förvåna mig om de börjar släppa klassiska titlar på IOS.

Postad 18 January 2014 - 15:03

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
MS försökte ta över Nintendo (som inte var lika stora på den tiden) -99 med ett bud på dubbla värdet men lyckades inte. EA försökte ta över Rockstar 2008, lyckades inte. Det är inte bara att gå in och köpa ett företag för att aktievärdet sjunker. Har väldigt svårt att se att någon ska lyckas med det idag eller efter några års förluster.

Man kan även ha i åtanke att förlusterna inte är helt spelrelaterade, Wii U har kostat och nu bygger de dessutom ett nytt högkvarter, sånt kostar.

Det var jag inte medveten om. Hade jag sett att den fanns för 1500 hade det blivit ett köp.

Men va faeen.... du kunde ha räddat Wii U!

Postad 18 January 2014 - 15:50

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Dessutom finns det inte en chans att ett stort japanskt bolag skulle tillåtas säljas till ett amerikanskt bolag. Sånt händer inte.

Postad 18 January 2014 - 16:02

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0

Som sakt, att kunna överleva 40 år med förlust är bara en matematisk formel och marknaden dödar ett sådant bolag långt innan. Troligtvis i form av hostile takeover.

Det menar du inte...

Poängen var i och för sig inte att Nintendo skulle gå 40 år med förlust utan att de har gott om pengar och "dåliga" resultat ett eller flera år är inte hela världen. De behöver inte göra något i panik men bör se över sin situation, vilket jag skrev i inlägget som du citerade.

Postad 18 January 2014 - 16:19

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

MS försökte ta över Nintendo (som inte var lika stora på den tiden) -99 med ett bud på dubbla värdet men lyckades inte. EA försökte ta över Rockstar 2008, lyckades inte. Det är inte bara att gå in och köpa ett företag för att aktievärdet sjunker. Har väldigt svårt att se att någon ska lyckas med det idag eller efter några års förluster.

Man kan även ha i åtanke att förlusterna inte är helt spelrelaterade, Wii U har kostat och nu bygger de dessutom ett nytt högkvarter, sånt kostar.

Men va faeen.... du kunde ha räddat Wii U!

Bara och bara. Finns gott om exempel på företag som folk inte skulle kunna tro skulle försvinna eller bli uppköpta sett till sin storlek.

Nokia är ett exempel som åren innan iPhone var svår att se tyna bort. Några års dåliga resultat och nu är man väl en del av MS (mobildelen då).

Du tar upp Nintendo 99 o Rockstar 08, inga direkta kristider för de företagen. Frågan är mer om Nintendo misslyckas med 1-2 enheter till och inte lyckas följa upp DS.

Postad 18 January 2014 - 18:29

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Frågan är mer om Nintendo misslyckas med 1-2 enheter till och inte lyckas följa upp DS.

Det är en period på 10-15 år du pratar om nu dock. Gör de miljonförluster så länge på raken så är läget förstås annorlunda Palminio, vi pratar dock kortsiktigare.

Nokia är ett exempel som åren innan iPhone var svår att se tyna bort. Några års dåliga resultat och nu är man väl en del av MS (mobildelen då).

Jag skulle inte kalla det ett fientligt övertagande. De sålde sin sämsta avdelning till en partner, MS, något som gagnar båda företagen. Det är som om Sony skulle sälja sin TV-avdelning. Sony hade funnits kvar som Nokia nu finns kvar.

I Nintendos fall skulle det behöva vara ett fientligt övertagande där Nintendo inte är med på det, en mycket annorlunda situation.

Dessutom finns det inte en chans att ett stort japanskt bolag skulle tillåtas säljas till ett amerikanskt bolag. Sånt händer inte.

Stämmer, de har annorlunda regler/skydd mot sånt där och ett helt annat tänk.

Edit: För övrigt, en del i att Nintendos aktie gått upp på senaste handlar om att Kina öppnat upp för utländska konsoler. Ryktas om att Nintendo har något på gång där. Nintendo gick även nyss förbi Sony i börsvärde.

Redigerat av Zoiler, 18 January 2014 - 18:38.

Postad 19 January 2014 - 01:13

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Det är en period på 10-15 år du pratar om nu dock. Gör de miljonförluster så länge på raken så är läget förstås annorlunda Palminio, vi pratar dock kortsiktigare.

Jag skulle inte kalla det ett fientligt övertagande. De sålde sin sämsta avdelning till en partner, MS, något som gagnar båda företagen. Det är som om Sony skulle sälja sin TV-avdelning. Sony hade funnits kvar som Nokia nu finns kvar.

I Nintendos fall skulle det behöva vara ett fientligt övertagande där Nintendo inte är med på det, en mycket annorlunda situation.

Stämmer, de har annorlunda regler/skydd mot sånt där och ett helt annat tänk.

Edit: För övrigt, en del i att Nintendos aktie gått upp på senaste handlar om att Kina öppnat upp för utländska konsoler. Ryktas om att Nintendo har något på gång där. Nintendo gick även nyss förbi Sony i börsvärde.

Sant. Dock tveksam att 2 misslyckanden tar 10-15 år. Det är framgångsrika konsoler som lever så länge, inte de dåliga.

Tveksam till att Nokia ser det som ett partnerskap, det var ett sjukande skepp och MS var räddningen.

Postad 19 January 2014 - 03:17

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Tveksam till att Nokia ser det som ett partnerskap, det var ett sjukande skepp och MS var räddningen.

De ingick partnerskap 2011 alltså. Men det är som sagt väldigt annorlunda då de inte ger upp hela sin verksamhet, snarare en försäljning som de som du säger såg som en räddning t o m. En hostile takeover, då ger ledningen upp företaget mot sin vilja.

Dock tveksam att 2 misslyckanden tar 10-15 år. Det är framgångsrika konsoler som lever så länge, inte de dåliga.

Även 8 år (4 per konsol) hade inte funkat.

Postad 19 January 2014 - 12:40

Unregistered32f0b602
  • Unregistered32f0b602
  • Mästare

• 3086 inlägg
  • 0
Jag ber om ursäkt att jag svek dig zoiler, jag sitter här och skäms och jag får kanske köpa två konsoler till fullpris som botgöring....;-)

Postad 19 January 2014 - 15:01

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Jag tror någon annan tog den till 1500 istället :D

Men ja det var ett väldigt bra pris, synd att du missade det för att du inte visste! Du får besöka Nintendotrådarna oftare kanske ;)

Postad 29 January 2014 - 14:51

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
MC förra veckan

Code:
----------------------------------------------------------------------------------------
|System | This Week | Last Week | Last Year | YTD | Last YTD | LTD |
----------------------------------------------------------------------------------------
| 3DS # | 38.229 | 47.438 | 75.124 | 322.376 | 528.899 | 14.984.296 |
| PSV # | 23.290 | 26.963 | 9.748 | 157.669 | 63.181 | 2.513.026 |
| PS3 | 13.360 | 13.243 | 18.322 | 81.533 | 125.362 | 9.791.207 |
| WIU | 8.490 | 11.443 | 13.746 | 85.224 | 118.198 | 1.610.654 |
| PSP # | 3.428 | 4.024 | 12.897 | 25.493 | 100.182 | 20.093.902 |
| 360 | 260 | 273 | 611 | 1.261 | 4.131 | 1.640.577 |
| ALL | 87.057 | 103.384 | 132.541 | 673.556 | 951.750 | 50.633.662 |
| PSVTV | 1.792 | 2.208 | | 11.835 | | 88.079 |
| PSV | 21.498 | 24.755 | 9.748 | 145.834 | 63.181 | 2.424.947 |
| 3DSLL | 26.484 | 32.393 | 48.226 | 213.071 | 311.802 | 5.638.957 |
| 3DS | 11.745 | 15.045 | 26.898 | 109.305 | 217.097 | 9.345.339 |
| PSP | 3.428 | 4.024 | 12.897 | 25.493 | 100.182 | 19.917.915 |

Redigerat av Unregistereddc471864, 29 January 2014 - 14:57.

Postad 29 January 2014 - 14:54

Paganmoon
  • Paganmoon
  • Beroende

• 1111 inlägg
  • 0
Det där bör vara Media Create (Japan) och inte NPD (USA), annars så har 360 gått käpprakt åt ****. Har ju tillome tappat sales på LTD :)

Postad 29 January 2014 - 14:57

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0

Det där bör vara Media Create (Japan) och inte NPD (USA), annars så har 360 gått käpprakt åt ****. Har ju tillome tappat sales på LTD :)

Ja du har såklart rätt.

Postad 29 January 2014 - 21:09

Unregistereddc471864
  • Unregistereddc471864
  • Über-Guru

• 24891 inlägg
  • 0
Det verkar inte som de tänker sänka priset mer på Wii U. Som jag sagt länge priset är inte problemet. Problemet är att det är en dålig produkt. Även om de sänker priset så finns det forfarande 2 andra konsoller som är billigare och har bättre spelutbud. 360 får tex titanfall nu i vår. 360 är billigare dessutom. Finns inte ett enda spel till Wii U som är i närheten så hypeat.

Iwata blickar framåt istället enligt artikeln nedan. Det låter nästan som de håller på att ge upp Wii U.

"Further price cuts are unlikely to spark fresh demand for the console, Iwata said today."

http://www.nintendol...vestor_briefing

Redigerat av Unregistereddc471864, 29 January 2014 - 21:11.

Postad 29 January 2014 - 22:53

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Det verkar inte som de tänker sänka priset mer på Wii U. Som jag sagt länge priset är inte problemet. Problemet är att det är en dålig produkt.

"We are going to lower the price this holiday. Please understand and wait with your purchase until then".

För tidigt imo för att sänka priset nu och de kan inte annonsera att de ska sänka priset senare utan att det påverkar försäljningen negativt.

På frågan om hur de ska kunna konkurra med 360/PS3: De konkurrerar lika lite med 360/PS3 som One och PS4 gör, folk vill ha nya spel. Vem går och köper en 360 nu för att få den sämsta versionen av Titanfall (vars hype på 360 är obefintlig för övrigt)? Samma personer som köper en Wii U enbart för att spela Ghost. Alla spel som släpps framöver på 360 finns i överlägsen version på One/PS4 och de exklusiva spelens tid är förbi på den generationen. Då har du bara multiplattformsspel kvar och som vi ser på Wii U föredrar folk One/PS4.

Så då har vi gamla spel; 80 miljoner som köpte PS3, ska de köpa 360? Nej, andelen som köper både Xbox/PS är inte särskilt stor. 80 miljoner som köpte 360, dessa har den redan. Så eftersom vi köper i genomsnitt två konsoler per generation har du en minst 100 miljoner, säkert mer, att ta ifrån eftersom det inte är så många som köper både 360/Ps3. Utan att räkna med de som köpte enbart Wii samt övriga som inte köpt någon. De har en pool att ta ifrån som räcker och blir över för att Wii U ska ha sålt helt okej.

Du har länge sagt att priset inte är problemet, och det håller jag med om, det är inte problemet. Men du brukar räkna upp en mängd andra problem utan att inkludera priset av någon anledning, som att priset har noll betydelse. Detta är rent faktamässigt fel eftersom vi sett att prissänkningar innebär klart högre försäljningar, så det är redan motbevisat. Vi vet att priset påverkar. Det är fakta. Du anser t o m att kontosystemet är en större faktor än priset, helt obegripligt.

"Problemet" består snarare av många olika saker där varje problem är olika stort. Spelbrist är ett problem, pris ett annat, marknadsföring ett tredje. Att lösa ETT av dessa problemen kommer inte att vända skutan, att sänka priset nu hade inte hjälpt eftersom det finns andra problem kvar.

De behöver som jag brukar säga vänta ett tag för att få ner produktionskostnaderna, få ut de tunga spelen som kommer i år, och därefter sänka priset. Gör de inte det med tiden så har de bara sig själva att skylla men att göra det nu vore knappast ett smart drag. Tror inte ens det hade hjälpt mer än temporärt att göra det till Mario Kart.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.