Vad har du för matrixnummer på själva vinylen på denna 2:a press?
Postad 19 oktober 2014 - 09:24
Vad har du för matrixnummer på själva vinylen på denna 2:a press?
Postad 19 oktober 2014 - 09:45
Matrixnumret är EMC 3512
Postad 19 oktober 2014 - 10:53
Redigerat av GyroSE, 19 oktober 2014 - 10:54.
Postad 19 oktober 2014 - 11:46

Sista för idag.
Är nog inte ensam om att ha fått hem dom nya 180-grammarna nu i veckan. Jag fick dock hem denna 180-grammaren också. Bättre ljud än på dom nya. Skulle gärna vilja ha tag på debuten på den här utgåvan. Hört att det ska vara riktigt bra ljud på den.

Postad 19 oktober 2014 - 16:58
Postad 20 oktober 2014 - 07:41

Har både TNOTB och S/T på EMI100 utgåva, Beast är delvis digitalt remastrad och låter hyfsat. Debuten är helt igenom analogt remastrad och är mer välljudande åt det audiofila hållet men den slår inte en original japan- eller tidig UK- press ljudmässigt om du frågar mig....
Postad 22 oktober 2014 - 13:09

Redigerat av Spiritwalker, 22 oktober 2014 - 13:12.
Postad 22 oktober 2014 - 22:57
Redigerat av Spiritwalker, 22 oktober 2014 - 22:57.
Postad 23 oktober 2014 - 06:53
Postad 23 oktober 2014 - 12:24
Vars har du köpt skivorna? Kanske man skulle göra en beställning. Själv tycker jag faktiskt att Come Clarity oxå tillhör dem bättre.
Ginza har dem:
http://www.ginza.se/...horacle/251622/
http://www.ginza.se/...er-race/251621/
Come Clarity finns också...jo den är hyfsad men lite väl enformig tycker jag.. Likväl är den bättre än sina efterföljare
Postad 29 oktober 2014 - 15:13
Postad 29 oktober 2014 - 19:17
Tänker dock öppna den. Kommer ställa in fodral och skivan i en tavla.
Redigerat av EddieCarlström, 29 oktober 2014 - 19:18.
Postad 30 oktober 2014 - 23:20
Postad 31 oktober 2014 - 09:15
HärligtDå har man äntligen lagt en beställng på sina första queen skivor, det blev A night at the opera samt A day at the races. Ska bli riktigt gott att snurra dessa då det är två riktigt grymma album!

Postad 31 oktober 2014 - 14:51
Eftersom vinylsamlingen ännu är rätt minimal så fick det bli de som är mina favoriter för tillfället. Nästa gång den vankas Queen blir det nog dock Queen II skulle jag tro.Härligt
Men missa inte deras tre första album!
Nu vet jag inte hur reglerna ser ut för att sprida reklam osv men mod får väl redigera mitt inlägg om det skulle vara så. Såg precis att CDON hade vinylrea med rätt schyssta priser, bla Daft Punks senaste för 119 riksdaler, det kan nog bli ytterligare en skivbeställning såhär i början på helgen om jag känner mig själv rätt.
Postad 05 november 2014 - 11:33
Redigerat av Spiritwalker, 05 november 2014 - 11:33.
Postad 06 november 2014 - 11:00
Postad 10 november 2014 - 16:22
Älskade att öppna en sprillans ny vinyl, känna vinyldoften i mina näsborrar, väga vinylen i mitt hand och känna hur "lätt eller tung" den var. Lägga den på skivtallriken och starta vinylspelaren, sakta och fint föra ut armen till första spåret och sänka ned armen och sedan sätta mig ner och njuta av en förhoppningsvis knäppfri vinyl samtidigt som jag satt och tittade på det fina omslaget.
Tyvärr kom jag aldrig in riktigt på CD-skivan. Har väl idag 30 år efter CD-skivans introduktion ett drygt 100-tal CD skivor och en handfull SACD-skivor.
Förutom vinyl har jag även samlat på mig en mängd vinylspelare och förstärkare.
Idag använder jag mest en Thorens vinylsvarv, Onkyo förstärkare, Dali högtalare, Technics kassettdäck och Studer rullbandspelare.
Btw, någon som har en Philips pickup GP400, GP401 eller GP412?
*VINYL ROCKS*
Redigerat av Unregistered8ab46c63, 10 november 2014 - 16:25.
Postad 16 november 2014 - 18:14
Bifogad fil(er)
Postad 16 november 2014 - 23:17

Bifogad fil(er)
Postad 06 december 2014 - 11:38
Redigerat av Unregisteredf8bd25e3, 06 december 2014 - 13:46.
Postad 07 december 2014 - 11:17
En betydande samling. Räknat i huvudet s blir det två LP i veckan samt en singel i 50 år. Jag har under samma period köpt i snitt ca 0,6 LP veckan samt 0,2 cd. På ett ungefär. Jag vet dock inte det exakta antalet skivor som finns i vår samling.
För några år sedan var jag aktiv i denna tråd för att försöka hålla liv i den. Men köper för brett och hamnar därför så att säga utanför det som kan intressera besökaren.
Sista köpet var två maxisinglar av Krafwerk. Idag presenterar jag nyinköp på Faktiskt.se. Så här skrev jag där om dessa två maxisinglar
Kraftwerk, The Model, Engelska utgåvan 1981, 45 rpm
Här en video

https://www.youtube....h?v=QgS252XT_Ts
Computerwelt 1981, där de förebådar ett nytt samhälle med FBI.
https://www.youtube....h?v=1T3KLRrhXW0
"Interpol and Deutsche Bank, FBI and Scotland Yard
Interpol and Deutsche Bank, FBI and Scotland Yard
Business, numbers, money, people
Computer world
Computer world
Computer world
Computer world
Crime, travel, communication, entertainment
Crime, travel, communication, entertainment
Computer world
Computer World"
Postad 11 januari 2015 - 14:42
Bifogad fil(er)
Postad 01 februari 2015 - 20:54
Redigerat av Spiritwalker, 01 februari 2015 - 20:54.
Postad 01 februari 2015 - 21:00
Härligt! Köpte du fler IF-vinyler, Spokk?
Näe, inte än. Men SKA ha Whoracle också. Sen gick det utför för In Flames...
Postad 11 februari 2015 - 18:49
Idag kom ATG. Lila vinyl, beställd från Century Media USA, Nr 24 av 100 ex. Tänker inte sprätta den, inväntar den på clear vinyl som får bli spelexet. Torskigt detta med limiterade utgåvor hit och dit men kan ibland inte låta bli att så att säga "falla hän" åt habegäret.
Vet inte om denna kan vara intresant i samlingen med då.
IOFS bara limiterad i 1000 exemplar men...
http://www.nuclearbl...x10-minilp.html
Har för övrigt just gjort min första beställning från NB så vet inget om hur de är annars. Men det blir rätt så dyrt med svensk moms osv.
Men det kostar att ligga på topp
Postad 14 februari 2015 - 15:12
Oj.
Blev lite fel i mitt förr inlägg. Lyckades fippla bort var citeringen tar slut. Vet inte hur man skall redigera det så det blir rätt men hoppas ni förstår ändå.
Har precis börjat köpa och lyssna på vinyl igen efter minst 15år med cd ,mp3 osv.
Har en vinylfräs av märket Rega.
Modell: Planar 3
Den är över 15 år gammal men funkar alldeles utmärkt. Pickupen är en Ortonfon OM (märkt Dual då den suttit som orginal på en Dual 503 spelare) men en OM-20 mål.
Tycker det presterar tillräckligt bra för min del.
Det jag köper på vinyl nu är framför allt Ac/Dc och tyska dubbeltramparna Gamma Ray.
Jag samlar på båda grupperna. 12" och LP.
Har nu sett att det ät skivmässa i Skövde 28 feb och i GBG 1 Mars.
Någon som brukar besöka någon av dessa mässor som kan säga hur utbudet brukar vara?
Har inte varit på skivmässa på många år.
Skulle också vara intresant med lite tips på var man kan hitta lite udda vinyler med tidigare nämnda grupper.
Känner till Ginza,Tradera amazon TPL men sedan är det tunnt.Även bootlegs är av intresse.
Postad 14 februari 2015 - 15:15
Visst det är fantasipriser på en hel del men..
http://www.discogs.com
De köp som jag har gjort har gått smidigt till.
Postad 14 februari 2015 - 17:16
Redigerat av CBR, 14 februari 2015 - 17:17.
Postad 15 februari 2015 - 18:58
Tackar för tipsen.
Har botaniserat flera timmar på båda sidorna nu.
Inga köp än dock.
EN helt annan fråga.
Skivtvätt. Är det nått att ha?
Min granne vill att vi ska köpa en ihop. Jag är ytterst skeptisk. Tycker det är overkill.
Finns det någon fakta på att en skivtvätt gör någon skillnad på ljudet?
Kommer knäpp osv verkligen försvinna?
Med andra ord har de en placebo effekt eller gör de verkligen någon större skillnad.
Oerhört mycket nörderi på tekniksidan vad gäller vinylspelning.
Postad 16 februari 2015 - 08:57
Hej bahama!
Klart att en skivtvätt gör skillnad- det där med placeboeffekt går bort direkt i det här fallet. Jag ser min skivtvätt som en del av anläggningen, det är nog den enskilt bästa investeringen jag har gjort. Man ska inte underskatta detta med att försöka hålla sina skivor rena, förutom en knasterfri ljudåtergivning så minskar man slitage på både pickup och skivor.
Om du har seriösa planer på att satsa på vinyl och om din samling börjar komma upp i ett par hundra skivor så tycker jag att du ska överväga att köpa en skivtvätt. Låter ju helt perfekt om din granne och du investerar i en skivtvätt tillsammans. Mitt tips? Köp- ni kommer inte att ångra er!
Redigerat av GyroSE, 16 februari 2015 - 09:10.
Postad 16 februari 2015 - 16:23
Ok.
Kan säga att min ac/dc samling i sig är över 200 skivor. Sålde inte mina LPskivor när jag gick över till cd som så många andra gjorde utan behöll allt. Så kanske blir att investera i en skivtvätt.
Fler som har åsikter i frågan??
Postad 18 februari 2015 - 18:13
Bifogad fil(er)
Redigerat av CBR, 18 februari 2015 - 18:19.
Postad 19 februari 2015 - 19:41
Har fått mina skivor från Nuclear Blast.
Frakten e rätt dyr (14e) men fantastik packning och den kom till dörren med FedEx för de pengarna.
Hade tänkt lägga upp bild men fick det inte att funka så blir inga bilder än.
Postad 20 februari 2015 - 23:14
Vinylmässa i Skövde nästa lördag för den sugna. Jag ska dit, hoppas på lite jazziga fynd.
https://www.facebook...filter=upcoming
Postad 22 februari 2015 - 19:18
Ok here we GO!!
köpt dessa senaste veckorna
De 2 översta är likadana men den ena har extra plastficka.
Den ena av dem är vanlig vinyl den andra är i grön vinyl.
Ac/Dc n är i plastficka. Omslaget ganska slitet men skivorna riktigt fina.
Den sista visar väl bara hur trångt det blir med 4 skivor i ett fodral.
Postad 24 februari 2015 - 19:00
Oerhört glad att jag inte fimpa mina vinyler när man slutade lyssna på dem.
Hittade detta guldkorn i samlingen idag
Titeln är svår att tyda men den heter
Classic Metal vol. 1
Är en live bootleg inspelad i Santa Monica 1983 Utom 1 låt som är inspelad i Utrecht.
Vet inte när skivan pressades.
Riktigt bra ljud för att vara en bootleg.
Igår vart det Holy Diver som spelades
Postad 25 februari 2015 - 15:44
Hade gärna haft denna på original-press. Men då jag inte hittat den för under 1000-lappen så fick det bli återutgåvan.
ash.jpg 137,85K
1 Antal nerladdningar
Postad 25 februari 2015 - 17:10
Kunskapsnivån här är hög.
Men är det någon som har en aning om varför vissa bildskivor drabbas av "tea staining"?
Hittade en i min samling där ena sidan är mer eller mindre svart medans andra sidan är mer eller mindre opåverkad.
Har andra som är äldre men är helt opåverkade
Kan lägga upp bilder om så önskas.
Postad 25 februari 2015 - 22:09
Den skivan är riktigt bra rydberg! Var hittade du den?
Tänkte köpt den på discogs men hade sån jäkla tur att det fanns ett(!) ex. på tradera . Fick ner fraktkostnaden en del tack vare det.
Postad 26 februari 2015 - 08:29
Kunskapsnivån här är hög.
Men är det någon som har en aning om varför vissa bildskivor drabbas av "tea staining"?
Hittade en i min samling där ena sidan är mer eller mindre svart medans andra sidan är mer eller mindre opåverkad.
Har andra som är äldre men är helt opåverkade
Kan lägga upp bilder om så önskas.
Verkar finnas lite olika teorier. Den ena är att det läcker in luft innanfär det övre skiktet (bildskivor består av flera skikt). Sen kan också den pvc-ficka som skivan oftast levereras i orsaka en kemisk process med skivan och få den att bli missfärgad.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar