Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 02 December 2013 - 17:05

Unregistered157cf98c
  • Unregistered157cf98c
  • Användare

• 205 inlägg
  • 0
Skeva LP's (o dyl) är ju som bekant ett dilemma o kan ibland vara ett "stort" irritationsmoment för fans av vinylavspelning. Även små avvikelser från den totala (nåja) plattheten kan inverka negativt. Hittade den här manicken på nätet, den kanske kan vara något (någon som provat?). Den rekommenderas iaf av Stereophile och är ju väsentligt mycket billigare än Furutechs motsvarighet.

http://vinylflat.com...atproducts.html

http://www.stereophi...ecord-flattener

http://www.youtube.c...h?v=KZAScU584ZA

..o hur man rengör nålen effektivt o superbilligt.
http://www.youtube.c...h?v=rpC7Ku9rD9o

Redigerat av Unregistered157cf98c, 02 December 2013 - 17:36.

Postad 06 December 2013 - 21:59

F.L.
  • F.L.
  • Lärjunge

• 282 inlägg
  • 0
Någon som kan rekommendera var man kan köpa phono-kablar (med jord) i olika längder?
Skulle behöva en som är lite drygt 3m

Postad 20 December 2013 - 12:56

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Då var det senaste ”vinyltillbehöret” införskaffat, fick möjlighet att köpa en ny Pro-Ject RPM 9.2 Evolution till ett rejält rabatterat pris.

Tillsvidare använder jag samma PU (2M Blue) som tidigare men lär byta den i framtiden, blir det MC eller jag forsätter med MM?

Kan bara säga att denna spelare just nu springer åttor runt min gamla spelare, en spelare jag tyckte var ”ok”.

PU’n ha blommat ut betydligt (var kanske för mycket PU för tidigare armen), är ett behagligt lugn över musiken, basen bara finns där den ska, det är klart och rent etc ... skivor som tidigare var lite svåra att ge en bra bild av låter nu så som jag förväntat mig.

Min gamla spelare var en lätt ”trimmad” NAD/Rega P2 (acrylplatta, vita remmen, 2M Blue PU, justerad VTA).

God jul till mig själv ... hoppas ni får detsamma =)

Postad 21 December 2013 - 21:42

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0

Köpte mig en hörlursförstärkare från little bear (Kina). Ser trevligt ut med ett glödande rör. Blev lite förvånad över hur väl mina sennheiser 650 lät med den med tanke på vad den kostar. Nåväl. Tänkte testa deras rör riaa också. http://www.ebay.co.u...=item5d44633586

Någon som lyssnat på den?

Har fått min riaa och testat den lite kort. Behöver skärma transformatorn då den brummar rätt bra. Finns en tråd på något diy forum med instruktioner. Tydligen en del som lyckats modda den en del så det finns lite att göra om man är sugen. Återkommer med bilder och lyssningsintryck efter Jul

Postad 22 December 2013 - 14:56

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Har fått min riaa och testat den lite kort. Behöver skärma transformatorn då den brummar rätt bra. Finns en tråd på något diy forum med instruktioner. Tydligen en del som lyckats modda den en del så det finns lite att göra om man är sugen. Återkommer med bilder och lyssningsintryck efter Jul

Har problem med brummade riaa jag med (Rega). Kan du utveckla "skärma trafon?"

Postad 22 December 2013 - 17:50

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Har du jordat ditt RIAA in din förstärkare?

Jag har en jordkabel dragen från spelare -> RIAA -> förstärkare och det har eliminerat allt brummande hos mig.'

Vill även passa på att tacka Draj och Xeitum för tipset om att använda "magic eraser" som nålrengörare, köpte Icas variant och kan säga att det fungerar riktigt bra.

Har även en zerodust men den har väl fungerat så där den sista tiden, tror inte jag sett nålen så ren som den är nu även med en fräsch zerodust.

Postad 22 December 2013 - 18:33

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Skärma transformatorn var lite fel av mig. Hittade en 13 sidor lång tråd jag läste och lyckades få bort jordbrummet med diverse knep och knåp. Dock brummade riaan ändå men aven slump testade jag ett annat eluttag och då blev den nästan helst tyst. Be mig inte förklara det men min verkar vara känslig för vilka andra apparater som är kopplad på samma uttag.

Har beställt ryska rör också då de skall vara bättre än de kinesiska. Nu när brummet försvann låter den bra mycket bättre än min project phonobox jag hade tidigare. Får sätta mig i mellandagarna för en mer seriös lyssningsejour.

Mysigt med glödande rör i alla fall.

Postad 22 December 2013 - 20:45

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Jag har en jordkabel dragen från spelare -> RIAA -> förstärkare och det har eliminerat allt brummande hos mig.'

Vill även passa på att tacka Draj och Xeitum för tipset om att använda "magic eraser" som nålrengörare, köpte Icas variant och kan säga att det fungerar riktigt bra.

Har även en zerodust men den har väl fungerat så där den sista tiden, tror inte jag sett nålen så ren som den är nu även med en fräsch zerodust.

Kul att se så mycket liv i vinyltrådarna :)

Roligt också att fler hittat "Magic Eraser" lösningen, jag hittade den säkerligen själv genom forumet här någonstans. Själv använder jag borste, Zerodust och Magic Eraser för nålrengöring. Zerodusten tar damm och annat ludd som sitter löst, borsten tar det den inte löser och Magic Eraser tar den riktiga skiten som fastnar på nålen och varken borsten eller Zerodusten fixar.

Själv hade jag lite jordbrum när jag spelade på hög volym innan men efter en omdragning av kablar va det som bortblåst. Inte behövt jorda i mitt RIIA.

Passar på att önska alla musikälskare en god jul och ett gott nytt år!

Redigerat av Draj, 22 December 2013 - 20:46.

Postad 26 December 2013 - 20:47

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Har ojordat hemma och testat dra om kablar, dragit in el från jordat rum, flyttat skivspelare till stärkare med inbyggt RIAA, osv men brummet kvarstår. Om jag tar på båda ingångarnas minus bakpå RIAAt så minskar brummet massor. Kan man koppla ihop höger/vänster jord (ytterhölje) på RCA-in utan problem?

Misstänker det är något i huset som avger brum som RIAA/RP-3an snappar upp i kombination med att Rega kör sin egen version av jordning som tydligen inte är helt optimal.. Man ska dock ha på ganska högt för att höra detta samt ingen musik på så jag försöker acceptera det. Dimmrar och adaptrar i uttag har jag kollat då de ofta är orsaken.

Har rätt rejäla problem med statisk uppladdning med speciellt på nya plattor så har ni bra tips där så är det välkommet :)

Redigerat av Drobbo, 26 December 2013 - 20:48.

Postad 26 December 2013 - 21:59

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Har ojordat hemma och testat dra om kablar, dragit in el från jordat rum, flyttat skivspelare till stärkare med inbyggt RIAA, osv men brummet kvarstår. Om jag tar på båda ingångarnas minus bakpå RIAAt så minskar brummet massor. Kan man koppla ihop höger/vänster jord (ytterhölje) på RCA-in utan problem?

Misstänker det är något i huset som avger brum som RIAA/RP-3an snappar upp i kombination med att Rega kör sin egen version av jordning som tydligen inte är helt optimal.. Man ska dock ha på ganska högt för att höra detta samt ingen musik på så jag försöker acceptera det. Dimmrar och adaptrar i uttag har jag kollat då de ofta är orsaken.

Har rätt rejäla problem med statisk uppladdning med speciellt på nya plattor så har ni bra tips där så är det välkommet :)

Hoppas du kan hitta någon lösning på jordbrummet, kan vara nog så irriterande. Finns väldigt mycket olika saker som kan va anledning och lika många lösningar, men jag är ingen expert.

Ang. statisk uppladdning på skivor så tvättar iaf alla mina skivor och lägger dem i nya antistatiska innerfickor, men inte innan jag nuddat dom i elementet för att ladda ur eventuell kvarstående laddning.

Postad 27 December 2013 - 07:38

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Vet inte om du redan tittat här Drobbo men Svalander tar upp lite runt brum etc från skivspelare/förstärkare.

http://www.svalander...rum_och_rumble/

Kanske kan hitta något tips där?

Postad 27 December 2013 - 09:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Den gången som jag upplevt brum är främst när man lägger signalkablar över transfromatorer. Jag brukar försöka sortera och hålla isär kablar bakom min stereomöbel. Även om jag vet att en grendosa är seriekopplad har jag fått lära mig att: känsligare produkter skall ha ström först i kedjan. Mkt är också hokus pokus, men jag tycker mig fått en liten skarpare ljudbild när alla kablar inte ligger i ett nystan. Helst undviker jag att koppla för många transformatorer på samma dosa, eller ansluta subwoofer på samma dosa som tv, vet inte om det ens är relevant?

Postad 27 December 2013 - 15:23

Mouton1982
  • Mouton1982
  • Wannabe

• 28 inlägg
  • 0
Felaktigt forum, sorry
Fyttat!

Redigerat av Mouton1982, 27 December 2013 - 15:27.

Postad 27 December 2013 - 19:30

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Hoppas du kan hitta någon lösning på jordbrummet, kan vara nog så irriterande. Finns väldigt mycket olika saker som kan va anledning och lika många lösningar, men jag är ingen expert.

Ang. statisk uppladdning på skivor så tvättar iaf alla mina skivor och lägger dem i nya antistatiska innerfickor, men inte innan jag nuddat dom i elementet för att ladda ur eventuell kvarstående laddning.

Experimenterardag. Tog ståltråd och drog från jordskruv på Rega Fono Mini A2D framsidan till metallhutchen allt står på och wow! Skulle gissa på att brummet mer än halverades så nu är jag nöjd på den fronten :)

Beställt en Knosti samt Nagaoka-fickor för att lösa problemet med extremt statiska skivor (speciellt nya..).

Testade också att rengöra nålen med ICAs sudd idag och det blev en svart prick kvar vilket tyder på bra effekt. Har ändå beställt originalet från USA. Känns bättre. Drog hem TCC borsten från Ljudmakarn med.

Imorgon hämtar jag digital nålvåg med kalibreringsvikt får vi se om allt är som det ska. Sen ska det lyssnas lite med... :D

Redigerat av Drobbo, 27 December 2013 - 19:30.

Postad 27 December 2013 - 21:58

Fisher_king
  • Fisher_king
  • Lärjunge

• 442 inlägg
  • 0
Lyssnar in mig lite på Little Bear riaan. Just nu Winnerbäcks nya. Härlig kanalseparation och lätt att höra de olika instrumenten trots att det larmar emellanåt. Det enda att klaga på är att cymbaler kan låta lite onyanserade. Rören är dock inte helt inspelade ännu.

Cowboy Junkies - Trinity sessions. Blir nykär i Margo Timmins röst. Inspelat i en kyrka vilket också hörs på efterklangen.

Linda Ronstadt - Cry like a rainstorm. Full kör och symfoniorkester. Tvärt emot Cowboy Junkies men lika njutbart. Bra storlek på kören och orkestern. Brukar vara svårt för anläggningar att hålla ihop den låten men det funkar bra.

Alanis Morissette - One. Tung bas som sitter som en smäck. Inga problem att följa gitarren. Lite vassa S-ljud på rösten men det har nog inte med riaan att göra.

Tillslut den ultimata pressningen. Jennifer Warnes - famous blue raincoat på USA press (cypress records) köpt i en reaback på Åhléns en gång. Dom hade 15 ex. Tyvärr köpte jag bara ett. Grym dynamik och alla instrument sitter där dom skall. Inga problem att höra skillnad på cellos och violiner. Suveränt.

Utrustning: Linn sondek lp12/ lingo/ akito / goldring 2400. Little bear riaa. Purist audio elementa. Little bear headphoneamp. Sennheiser 650.

Postad 28 December 2013 - 10:45

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 0
Om man ska köpa en vinylspelare (har aldrig ägt någon) vad behöver man ha för tillbehör då? Våg och dylikt antar jag? Har tänkt mig en Pro-Ject RPM 1.3 Genie 2M.

Postad 28 December 2013 - 10:57

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0

Om man ska köpa en vinylspelare (har aldrig ägt någon) vad behöver man ha för tillbehör då? Våg och dylikt antar jag? Har tänkt mig en Pro-Ject RPM 1.3 Genie 2M.

Om din förstärkare saknar ingång för skivspelare behövs ett riaa-steg. En skivborste för att ta bort damm från skivorna är bra att ha. Även en nålborste hör nog till grundkittet.

I övrigt skulle jag påstå att mängden tillbehör beror på hur kul du tycker att det är att pyssla med din skivspelare och dina skivor. Nålvåg är inget måste för att ställa in vikten för nålen. Det följer med instruktioner till spelaren hur du gör utan att använda våg. Entusiasterna dömer ofta ut förstärkarens inbyggda riaa och köper ett externt riaa-steg som anses ge bättre ljud. Somliga skaffar sig specialvarianter av vattenpass, särskilda fötter för spelaren, skivtvätt, antistatpåsar etc, etc. För den som gillar pysslet finns hur mycket som helst. Ögna igenom denna tråd så får du en hel del tips, t.ex. på riaa och nålvåg.

Postad 28 December 2013 - 11:44

Satsvear
  • Satsvear
  • Mästare

• 3067 inlägg
  • 0
Håller med ovan skrivare. Verkar som det sitter en pickup på den redan. Köper du den i fysik butik kan du be dem ställa in den åt dig. Din Xtz verkar ha inbyggt Riaa så du behöver inget sådan. En antistatborste för skivor skulle jag rekommendera som startkit oxå.

Som första uppgradering sedan skulle jag titta på separat Riaa och ny pickup kanske...

Lycka till!

// Sat

Postad 28 December 2013 - 13:32

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Fick precis nålvågen och har nu ställt in armen :) För er andra som köper den digitala vågen som säljs överallt så tänk på att den ofta kommer utan batteri och ibland även utan vikt. Batteriet till den anges som 2st 1,5V AG12 vilket är samma som LR43 vilket jag omöjligt kunde hitta i min stad.. Dock sa internet att LR54 också funkar så jag körde på det och den snurrade igång :)

Postad 28 December 2013 - 20:24

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 0

Håller med ovan skrivare. Verkar som det sitter en pickup på den redan. Köper du den i fysik butik kan du be dem ställa in den åt dig. Din Xtz verkar ha inbyggt Riaa så du behöver inget sådan. En antistatborste för skivor skulle jag rekommendera som startkit oxå.

Som första uppgradering sedan skulle jag titta på separat Riaa och ny pickup kanske...

Lycka till!

// Sat

Ja, min förstärkare har ju som sagt inbyggt RIAA-steg så jag tänkte inte köpa ett externt sådant om jag inte upplever ljudet som dåligt. Ja, ställa in den i butik verkar ju optimalt. Den säljs ju trots allt av "klubben".

Jag tolkar det som att det nödvändigaste har med själva skivorna att göra då, d.v.s. antistatborste och rengöring.

Postad 28 December 2013 - 23:08

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
En borste för 100-150 är den bästa investering du kan göra. Fastnar du för vinyl skulle jag även rekomendera en knosti skivtvätt. Framförallt om du köper begagnade skivor. Märkbart mindre knaster och knäpp, det är något som ger tydligare skillnad än ett nytt billigare riaa. Enligt min mening :)

Postad 28 December 2013 - 23:33

falkn
  • falkn
  • Beroende

• 1032 inlägg
  • 0

En borste för 100-150 är den bästa investering du kan göra. Fastnar du för vinyl skulle jag även rekomendera en knosti skivtvätt. Framförallt om du köper begagnade skivor. Märkbart mindre knaster och knäpp, det är något som ger tydligare skillnad än ett nytt billigare riaa. Enligt min mening :)

Jag tackar för tipset. Kommer definitivt att investera i sådan borste. Har en del äldre skivor, men planerar att även köpa en del nyare tryck, men jag antar att även nya skivor blir dammiga :P

Postad 29 December 2013 - 10:36

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag tackar för tipset. Kommer definitivt att investera i sådan borste. Har en del äldre skivor, men planerar att även köpa en del nyare tryck, men jag antar att även nya skivor blir dammiga :P

Min erfarenhet av nya plattor är att de oftare har problem med statisk elektricitet än gamla vilket orsakar betydligt mer högljutt knaster så jag kommer bada mina i Knostin så snart den kommer. En del säger också att nya skivor har en hinna på sig från produktionen som man vill få bort. Bäst lirar en gammal väl hanterad platta som ligger i ESD-påse tycker jag.

Postad 29 December 2013 - 11:05

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Ja nya plattor ger jag också en tvätt. Dock är det ofta väldigt stor skillnad på knasterr och statisk elektrisitet på de nya jag köpt

Postad 30 December 2013 - 14:22

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0
Om någon skulle vara på jakt efter en oanvänd nålvåg med tillhörande kalibreringsvikter så har jag en bland mina annonser.
LP-spelandet fick tyvärr inte den tid jag hade önskat så nu står den undangömd, men dock i startgroparna för snabbinkoppling.

Postad 30 December 2013 - 18:03

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Jag behöver lite snabbhjälp. Om man trampar lite för hårt i golvet när vinylspelaren är igång så hoppar nålen lite ur spår ibland. Betyder det att jag skulle behöva öka tyngden på armen eller får man helt enkelt bara gå lite försiktigare? Den ska vara rätt kalibrerad.

Postad 30 December 2013 - 18:27

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0

Jag behöver lite snabbhjälp. Om man trampar lite för hårt i golvet när vinylspelaren är igång så hoppar nålen lite ur spår ibland. Betyder det att jag skulle behöva öka tyngden på armen eller får man helt enkelt bara gå lite försiktigare? Den ska vara rätt kalibrerad.

Får man fråga vilken modell av skivspelare du har?

Postad 30 December 2013 - 18:43

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Får man fråga vilken modell av skivspelare du har?

Ja absolut, det är en Lenco 75 med originalarm och en Ortofon 2M Blue pickup.

Postad 30 December 2013 - 19:14

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Jag ökade vikten lite och den spårar bättre nu, tidigare kunde den till och med glida över början på ett spår. Så något var nog fel. Jag provar vidare.

Anmärkningsvärt är det i alla fall hur en så här gammal skivspelare, med en ny pickup, kan låta så otroligt mycket bättre än min andra spelare, en Rega P1. Är det pickupen eller är det stabiliteten i motorn? Jag vet inte. Men det är skönt att ha denna spelare, Regan får endast tjäna som reserv numera.

Postad 30 December 2013 - 19:23

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Hej EgoBen
Bra val av maskin men armen är väl dess svaghet så om nu pickupen är rätt inställd så skulle mitt tips vara att lägga på lite vikt på överdelen av maskinen. Du kan börja med vad som helst typ en bok på locket när du lirar eller liknande, se bara till att den inte bottnar i fjädringen.
Vet ej om det kommer funka men man måste ju komma fram till vad problemet kan vara och sedan lösa det.
lycka till mvh Jas

Redigerat av Jas 74, 30 December 2013 - 19:25.

Postad 30 December 2013 - 19:29

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Jag ökade vikten lite och den spårar bättre nu, tidigare kunde den till och med glida över början på ett spår. Så något var nog fel. Jag provar vidare.

Anmärkningsvärt är det i alla fall hur en så här gammal skivspelare, med en ny pickup, kan låta så otroligt mycket bättre än min andra spelare, en Rega P1. Är det pickupen eller är det stabiliteten i motorn? Jag vet inte. Men det är skönt att ha denna spelare, Regan får endast tjäna som reserv numera.

Har du kört samma pickup på båda alltså?

Postad 30 December 2013 - 19:45

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Har du kört samma pickup på båda alltså?

Nej, har inte använt samma pickup, missade att skriva det. Så jämförelsen kan man inte göra så enkelt. Men prismässigt skiljer det bara ungefär en tusenlapp, ny Rega P1 mot en beg Lenco inkl ny bättre pickup.

Postad 30 December 2013 - 19:58

egoBen
  • egoBen
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Hej EgoBen
Bra val av maskin men armen är väl dess svaghet så om nu pickupen är rätt inställd så skulle mitt tips vara att lägga på lite vikt på överdelen av maskinen. Du kan börja med vad som helst typ en bok på locket när du lirar eller liknande, se bara till att den inte bottnar i fjädringen.
Vet ej om det kommer funka men man måste ju komma fram till vad problemet kan vara och sedan lösa det.
lycka till mvh Jas

Tack för din hjälp och uppmuntran. Jag skulle tro att bordet som spelaren står på för det första inte är det bästa. Det är ganska svajigt (det lila som syns på bilden i mitt galleri). När man går på vårat trägolv som också är svajigt så är det klart att det vandrar upp och påverkar spelaren. Jag ökade trycket lite på nålen och jag tycker att det blev bättre men när min flickvän kom gåendes så hoppade det till lite fortfarande. (Jazz)katten som hoppade upp och nosade på spelaren orsakade också en hel del problem. Jag som vet risken går gärna automatiskt lite försiktigare.

Jag har inte locket på spelaren för tillfället, tycker bättre om utan då jag spelar väldigt mycket och byter skivor och sida väldigt ofta. Tror du att en bättre arm, monterad efter konstens alla regler, skulle förbättra spelaren väldigt mycket? Jag har läst om många som byter hela plinten till denna spelaren (Lenco 75) men jag är inte tillräckligt händig för ett sådant projekt. Det finns många flotta projekt där ute, som denna till exempel.Postad bild

Postad 30 December 2013 - 20:47

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Tack för din hjälp och uppmuntran. Jag skulle tro att bordet som spelaren står på för det första inte är det bästa. Det är ganska svajigt (det lila som syns på bilden i mitt galleri). När man går på vårat trägolv som också är svajigt så är det klart att det vandrar upp och påverkar spelaren. Jag ökade trycket lite på nålen och jag tycker att det blev bättre men när min flickvän kom gåendes så hoppade det till lite fortfarande. (Jazz)katten som hoppade upp och nosade på spelaren orsakade också en hel del problem. Jag som vet risken går gärna automatiskt lite försiktigare.

Jag har inte locket på spelaren för tillfället, tycker bättre om utan då jag spelar väldigt mycket och byter skivor och sida väldigt ofta. Tror du att en bättre arm, monterad efter konstens alla regler, skulle förbättra spelaren väldigt mycket? Jag har läst om många som byter hela plinten till denna spelaren (Lenco 75) men jag är inte tillräckligt händig för ett sådant projekt. Det finns många flotta projekt där ute, som denna till exempel.Postad bild

att din bänk inte är den mest stadiga verkar ju vara en liten bov i det hela men det är ju inte alltid man vill byta bara därför. Man kan ju vara två som har en vilja också och det skall respekteras och då är det ju alternativa lösningar som gäller.
Har du typ fyra hockey puckar eller liknande som du kan placera ut ungefär där fjädrarna är på maskinen. En i varje hörn om du inte vet vad fjädrarna sitter!
Du kan givetvis prova att tynga ner bänken också men en tung sten eller liknande men det är nog både mindre inverkan och lite lättare att börja med att inte låta fjädrarna kasta iväg överdelen på Lenco L75an.
Givetvis blir det en helt annan maskin med bättre tonarm och ett tungt dämpat chassi men det finns ju en ekonomisk aspekt i det också. Men på ebay mm så finns det färdiga chassi till L75an då det är en ruggigt bra maskin i grund o botten. Jag är kanske lite partisk då jag har ett sidoprojekt med just en L75a.
Mvh jas

Postad 30 December 2013 - 23:24

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Jäkla fräck spelare måste jag säga. Rent visuellt är det ett konstverk i jämförelse med min Rega P2. Jag tryckte jag hörde skillnad när jag ställde min skivspelare på en hylla fastsatt i väggen jämfört med när den stod på en gammal byrå. Beställ en nålvåg på deal extrem, kostar inte många kronor. Jag var själv helt ute och cyklade med nåltrycket innan jag köpte den.

Postad 31 December 2013 - 09:08

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0

Beställ en nålvåg på deal extrem, kostar inte många kronor. Jag var själv helt ute och cyklade med nåltrycket innan jag köpte den.

Eller köp min oanvända för lite lägre pris och snabbare leverans ;)

Redigerat av MartinAberg, 31 December 2013 - 09:08.

Postad 31 December 2013 - 10:06

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Funkar ju det med!

Postad 31 December 2013 - 10:57

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Knosti Disco är ju helt fantastiskt bra! Rekommenderas varmt. Jag kör 3/7 mixen (IPA-Renat Vatten).

Redigerat av Drobbo, 31 December 2013 - 10:58.

Postad 03 January 2014 - 18:51

Alarma
  • Alarma
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0
Nu har jag spenderat ett antal timmar läsandes om olika varianter för att rengöra skivor. Knosti verkar ganska bra för priset, men många hävdar att det blir bättre om man använder en "sugande" lösning. Jag har därför kollat på KAB EV-1 och Record Doctor V. Båda säljs dock bara i USA och med moms, tull och eventuell strömadapter för Record Doctor V kan det bli ganska dyrt.

Av en slump stötte jag på den här metoden: http://daveyw.edsstu...rg/vinyl/S&VVC/ och funderar nu på att försöka bygga en egen. Här finns en ganska detaljerad guide: http://daveyw.edsstu...%20Cleaning.pdf

Om man bortser från hans ångare så behövs i princip en snurrplatta, ett munstycke (något sorts rör som passar på dammsugaren), lite smågrejer för fästanordning, rengöringsvätska (inte säker på att hans är så bra, antar att man kan använda de vanliga rekommenderade rengöringsvätskorna) och en borste. Av alla självbyggen verkar den här absolut bäst både sett till kostnad, hur mycket utrymme den tar och enkelhet.

Den här killen: http://www.youtube.com/watch?v=mNLGo5K5m_M är inne på en lite snarlik lösning, en planstrykare för att fördela och gnugga vätskan verkar bra.

Vad tror ni? Några invändningar?

Redigerat av Alarma, 03 January 2014 - 19:05.

Postad 03 January 2014 - 21:48

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Det beror väl på hur seriös du vill vara. Själv tycker jag att med min utrustning så fungerar det utmärkt med en konsti. När jag en vacker dag när jag köpet finare svarv kanske det kommer investeras i en "riktig" skivtvätt. Men just nu duger den utmärkt. Om du inte har super-avancerade grejer så tror jag att en knosti fungerar utmärkt till en början.

Postad 03 January 2014 - 22:05

Alarma
  • Alarma
  • Användare

• 150 inlägg
  • 0

Det beror väl på hur seriös du vill vara. Själv tycker jag att med min utrustning så fungerar det utmärkt med en konsti. När jag en vacker dag när jag köpet finare svarv kanske det kommer investeras i en "riktig" skivtvätt. Men just nu duger den utmärkt. Om du inte har super-avancerade grejer så tror jag att en knosti fungerar utmärkt till en början.

Prismässigt borde "min" lösning vara billigare än en knosti, men knosti är ju kanske smidigare. Mitt problem med knostin är att den får så blandade omdömen. Många föreslår då att man ska köpa två (dyrt) för att kunna skölja ordentligt i destilerat vatten. Hur gör ni?

Redigerat av Alarma, 03 January 2014 - 22:05.

Postad 03 January 2014 - 22:12

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Prismässigt borde "min" lösning vara billigare än en knosti, men knosti är ju kanske smidigare. Mitt problem med knostin är att den får så blandade omdömen. Många föreslår då att man ska köpa två (dyrt) för att kunna skölja ordentligt i destilerat vatten. Hur gör ni?

Vilka är problemen du läst om som oroar dig? Jag kör som de flesta på tuben visar men med egenblandad vätska då vätskan som åker med är den de flesta har åsikter om (negativa). Några varv fram/bak sen upp och låta droppa av samt självtorka i medföljande ställ. Vätskan dunstar bort på någon minut då jag har 30% av 99.5% Isopropanol i det renade vattnet.

Postad 03 January 2014 - 22:42

Unregistered85f16d8f
  • Unregistered85f16d8f
  • Forumräv

• 540 inlägg
  • 0
Har kopplat upp ett riaa till ,som spelar ihop med VPI riggen,

Bifogad fil  DSC_0878.JPG   355.95K   8 Antal nerladdningar

Två olika riggar, Definitivt!!!

Bifogad fil  DSC_0853.JPG   326.65K   9 Antal nerladdningar

Postad 04 January 2014 - 00:58

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0
Postade det här i en annan tråd, men fler kunniga kanske ser inlägget här.

Jag har en Lenco L75 som står ute i förrådet och samlar damm. Phono-kabeln går direkt ur spelaren och förra ägaren klippte vid ett tillfälle av kabeln då han behövde flytta på den snabbt och har sedan lött ihop den igen vilket har fungerat sisådär. Lödningen är ganska kall och därför så glappar kontakten lite, ibland får man knappt något ljud på höger kanal. För närvarandet använder jag också en bandspelare som RIAA-försteg och det tänkte jag ändra på. Då har jag två frågor om situationen.

1. Kan jag löda om kabeln från spelaren så att jag slipper phono-kontakten och går direkt till RCA? Jag måste ändå modifiera den för att den ska fungera och då är det lika bra att göra det på det enklaste sättet. Och om det nu går, kan någon hänvisa mig till ett schema av något slag som visar klart och tydligt vilken kabel som ska till vilken kontakt?

2. Vad rekommenderar ni för RIAA-försteg om jag har en budget mellan 500-1000 kronor? Jag kan betala för att få det lilla extra men det behöver inte vara femstjärnigt. Om jag kan löda om phono-kontakten till RCA behöver försteget förstås inte ha phono-ingång.

Postad 04 January 2014 - 00:59

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0

Körde Knosti innan jag köpte min Okki Nokki. Knostin funkar helt okej om man använder en annan rengöringsvätska än den medföljande antar jag.

Jag hade två "problem" med min Knosti, det ena var att rengöringsvätskan inte försvann från skivorna utan satt kvar i spåren så nålen plogade i princip genom skivorna efter "tvätt" vilket var väldigt tydligt. Detta går kanske att lösa genom att använda en annan typ av rengöringsvätska, jag har inte provat. Alternativt kan man skölja i destillerat vatten har jag läst, men jag har ingen lust att springa och köpa ½ liters flaskor renat vatten på apoteket varje gång jag ska tvätta skivor. Mitt andra bekymmer var att med de alltmer vanliga 180g+ pressningarna som är en aning tjockare gick det lite trögt att snurra runt skivorna, iaf i min Knosti.

Det kändes inte helt klockrent för min del. Okki Nokkin går som en fröjd och är rentav rolig att använda, och rent blir det, inget mer plogande i skivorna!

Redigerat av Draj, 04 January 2014 - 01:02.

Postad 04 January 2014 - 05:16

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Man ska passa sig för att använda isopropanol i en ev rengöringslösning som ska användas till skivtvätt. Alkoholen fungerar helt enkelt som ett lösningsmedel och kan skada ytan på skivan.

Postad 04 January 2014 - 10:06

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
@Draj Ditt problem var alltså med originalvätskan och att det blev en massa kvar på nålen? Jag har inte sett liknande med min egen IPA-mix. Okki Nokki verkar dock bra och jag tycker den är snygg med men den drar ju iväg mot 5kkr vilket nästan är samma pengar som en RP-3 och det dubbla mot en RP-1. Motiverbart? :)

@GyroSE En 2/7 eller 3/7 blandning är vad jag läst väldigt beprövad och använd under massa massa år med bra resultat. En ren lösningen med enbart lösningsmedel är såklart inte alls bra men det är det inte och blunda och köra bil heller :)

Redigerat av Drobbo, 04 January 2014 - 10:09.

Postad 04 January 2014 - 10:30

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Håller med Draj beträffande resterna på nålen efter Knosti.

Jag märkte detta för några år sedan efter jag köpt min Knosti av Bongo. Men jag löser detta med Onzow Zerodust, ganska billigt egentligen. Efter min flytt i förrgår så inser jag emellertid hur mycket min vinyl börjar väga, det är så segt att bära backarna.

:unsure:

Postad 04 January 2014 - 10:32

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Håller med Draj beträffande resterna på nålen efter Knosti.

Jag märkte detta för några år sedan efter jag köpt min Knosti av Bongo. Men jag löser detta med Onzow Zerodust, ganska billigt egentligen. Efter min flytt i förrgår så inser jag emellertid hur mycket min vinyl börjar väga, det är så segt att bära backarna.

:unsure:

Originalvätskan eller egen mix?

Postad 04 January 2014 - 11:09

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag använder den egna mixen: 3dl isopropanol + 7dl vatten.

Jag tror inte att det handlar så mkt om vätskan, utan det handlar om att jag saknar ett en anordning som suger upp smutsen. Det var därför jag skaffade Onzow Zerodust.

2 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 2 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.