Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 27 November 2009 - 23:28

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Jag förbokade min den 17e oktober och jag har inte fått något mail. När förbokade ni som fått mailet?
Hmm, knepigt att de väljer att skicka ut med 1.0 i alla fall trots allt tjaffs om 1.1, inte mig emot dock!

16 och 19 oktober tror jag det var ( i alla fall med 15% rabatten)
och avbokade den 16 oktobers beställning (hoppas jag)

Det stod i mejlet att man fortfarande kunde boka hos nokia-shop och bli en av de första som får en N900.

Redigerat av MagnusBio, 27 November 2009 - 23:30.

Postad 27 November 2009 - 23:28

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Jag förbokade min den 17e oktober och jag har inte fått något mail. När förbokade ni som fått mailet?
Hmm, knepigt att de väljer att skicka ut med 1.0 i alla fall trots allt tjaffs om 1.1, inte mig emot dock!

den 15 oktober

Postad 27 November 2009 - 23:30

Unregistered99c01b5c
  • Unregistered99c01b5c
  • Amatör

• 84 inlägg
  • 0
En sak dock om mplayer. Den vill inte skala ner upplösningen speciellt mycket. Så inga högupplösta filmer. Men vanlig DivX och liknande funkar kalas.

Postad 27 November 2009 - 23:36

buxxer
  • buxxer
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Jämtkraft suger hästba,,, http://www.youtube.com/fiskejournalen

Haha! Vilken kvasi-journalistik. Skulle det vara något nytt att reklamfilm inte framställer produkten som den är i verkligheten? Det är ju i princip hela idén med reklamfilm, att försköna och överdriva fördelarna med det man vill sälja. Fast när man kollar URL:en (och eftertexten) ser man att det sannolikt är ett beställningsjobb och inte direkt det mest objektiva av reportage.

Här tog vi f.ö. rekord i off-topic-inlägg i denna tråd (hittills i alla fall).

Postad 27 November 2009 - 23:36

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Ja, börjat kolla lite på att trycka in open office. Ser dock endel problem med att det inte kommer passa skärmen utan spåra ur fullständigt. Men vafan...Ge mig n900:an nuuuuuuuuu.

Klas
1.ta reda på vilken väg de tar in i sverige.
2. fixa en provisorisk Flasgship store i omlastningshallen.
3 meddela det här forumet om tid och plats.

Redigerat av theclone, 27 November 2009 - 23:37.

Postad 27 November 2009 - 23:42

Unregistered45806226
  • Unregistered45806226
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Det var som f*n vilken tid den telefonen ska ta för att komma ut. Jag undrar om Nokia verkligen kommer att släppa ut den i Sverige eller inte. Jag blir så rent ut sagt lack på att den "finns" men ändå inte.
Hoppas 4-december stämmer annars tar jag nog och köper mig en Omnia HD igen och använder den tills jag kan få N900 gratis!
Nokia sköter detta verkligen uselt och det var länge sen man såg detta från Nokia. Påminner lite om när N91 skulle komma, den blev typ försenade i mer än 6 månader och folk väntade ändå på den.
//Mobilproffs

Postad 27 November 2009 - 23:45

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Kommer den X6 före n900 kommer jag ev börja funderar på att bränna ner nokias kontor. Ja, det var ett hot :lol:

http://www.mobil.se/...165612-998.html

Redigerat av theclone, 27 November 2009 - 23:46.

Postad 27 November 2009 - 23:46

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Beställde min den 19 okt med rabatten. Let´s hope that I get one...

Postad 27 November 2009 - 23:48

buxxer
  • buxxer
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Ja, börjat kolla lite på att trycka in open office. Ser dock endel problem med att det inte kommer passa skärmen utan spåra ur fullständigt. Men vafan...Ge mig n900:an nuuuuuuuuu.
...

KOffice är ju på gång för N900:
http://maemo-freak.c...e-compatibility

Inte riktigt samma sak som OpenOffice kanske, men ett fungerande kontorspaket är ju inte fy skam.

Postad 27 November 2009 - 23:54

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

KOffice är ju på gång för N900:
http://maemo-freak.c...e-compatibility

Inte riktigt samma sak som OpenOffice kanske, men ett fungerande kontorspaket är ju inte fy skam.

Nä, jag tycker det är klassskillnad. Men koffice är ju lite snabbare. så det passar bättre till mobila enheter. Men man vill ju så klart testa så mycket som möjligt

Postad 28 November 2009 - 00:02

addee
  • addee
  • Amatör

• 51 inlägg
  • 0

Skitsnack. Om nokia väntar på en FW-release så skickar de inte ut telefonerna till återförsäljare som får börja sälja den när FW-releasen är klar för att säga till kunden, "jo förresten, du måste uppdatera den innan den funkar på ditt 3 SIM".

Jag har inte sagt att det var Sverige min kom ifrån, eller hur? Jag kan välja om jag vill flyga över och hämta den eller om han skulle skicka en. Då kan du kanske lista ut om han "ljuger". Nästa tors/fre så har iaf jag en. Du kan vänta så länge du vill.

Postad 28 November 2009 - 00:22

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Jag fick mitt mail klockan 13.17 idag enligt thunderbird... Undra om jag får den snabbare då? :lol:
Jag bokade min 21/10-09 (året kan visa sig vara viktigare än man kan tro just nu)...

Postad 28 November 2009 - 00:24

MagnusBio
  • MagnusBio
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0

Jag fick mitt mail klockan 13.17 idag enligt thunderbird... Undra om jag får den snabbare då? :lol:
Jag bokade min 21/10-09 (året kan visa sig vara viktigare än man kan tro just nu)...

mitt var skickat 13:17, men kom fram 23:00
det låg och väntade i några timmar hos nokia

Postad 28 November 2009 - 00:34

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
KLas. Fixa mail functionalliteten i n900:an. Det är väl en mobil computer. hur kan den då vara så buggig. . söka på mail. Om inte telefonen delen är "färdig" så borde mailen vara det. Skärpning

Redigerat av theclone, 28 November 2009 - 00:35.

Postad 28 November 2009 - 00:38

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Så här är mailfunktionen nu...

Holyshit

1. It's not possible to search your e-mail.
2. It's not possible to directly copy & paste from e-mails (although it's possible with a work-around).
3. No push e-mail for Gmail yet.
4. IIRC no threaded e-mail conversations (shrug). I love Google's way of grouping replies together one topic, it's very easy to reread all has been said about one e-mail topic. Instead of looking up eveyr individual e-mail reply in a long list.
5.No portrait mode for easy/quick viewing of e-mails.

http://talk.maemo.or...6928#post396928

Joppu

The ActiveSync protocol Google uses is still broken so no push mail at for now. The Mail for Exchange support is very buggy and only support Exchange Server 2007 and not 2003 or Google's protocol. There probably will be a software update to fix this.

Kommer ju förmodligen att fixas med tiden men vet ni med er att vissa funktioner som saknas nu är livsviktiga för er så får ni köpa en annan mobil

Edit
Finns vist en slags lösning
you can push gmail using Nokia Messaging. You wont get contacts and calendar sync this way though.

Redigerat av moparman, 28 November 2009 - 00:45.

Postad 28 November 2009 - 00:38

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Har också fått mitt :lol:

Får man ringa shoppen på måndag och höra var man ligger i kön :P Hoppas man får av den första sändningen.

Postad 28 November 2009 - 00:57

razumichin
  • razumichin
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0
Uääähhh...
Tusan att man beställt från netonnet då. Fan, blir nog att beställa från Finland då... :S Undra hur länge man får vänta då, kanske hinner man få den före jul? :S

Postad 28 November 2009 - 00:59

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Uääähhh...
Tusan att man beställt från netonnet då. Fan, blir nog att beställa från Finland då... :S Undra hur länge man får vänta då, kanske hinner man få den före jul? :S

du kan få köpa min för 10010 :lol:

Postad 28 November 2009 - 01:11

razumichin
  • razumichin
  • Användare

• 141 inlägg
  • 0

du kan få köpa min för 10010 :P

Mjaeee, en aning dyrt tycker jag :)
Men det får bli att beställa från Finland istället, orkar inte vänta en månad till. Då bör jag få den vecka 50 ungefär :lol:

Postad 28 November 2009 - 01:18

matte_amal
  • matte_amal
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Bästa Nokia Online Shop-kund,

Vi kan härmed bekräfta att Nokia N900 kommer börja levereras före jul exklusivt till Nokia Online Shop-kunder som lagt en förbeställning (begränsad volym). Första leveransen beräknas skickas under vecka 50 i den ordning som förbeställningarna är lagda. Räkna med 1-5 dagars leveranstid baserat på ert val av leverans (standard/express). För att ordern ska kunna genomföras, vänligen säkerställ att ni har täckning på ert konto.

Notera att Nokia N900 för tillfället levereras med mjukvara version 1.0, vilket kan påverka kompabiliteten med vissa Hutchinson 3G SIM (mobiloperatör 3). Vi rekommenderar alla kunder som beställer Nokia N900 från Nokia Online Shop att uppdatera till kommande mjukvaru-uppdatering 1.1 som beräknas finnas tillgänglig för nedladdning i slutet av december. Uppdateringen ger Nokia N900 full kompabilitet med alla operatörers SIM-kort på den svenska markanden samt en del andra nya funktioner. Så snart mjukvaru-uppdatering 1.1 finns tillgänglig för nedladdning kommer en länk till denna att publiceras på produktsidan för Nokia N900.

Jag fick det med. Måste bara säga, fy fan vad dåligt, de har ju ljugit rakt ut, anledningen till att vi har fått vänta är ju version 1.1 :lol:

Dessutom förbeställde jag 20091020 v43, då stod det på sidan att de skulle levereras v44, först nu över en månad senare (v48) skickar de ut information till mig som kund att de kommer v50. Visst, de flesta är "powerusers" som förbeställer en sån här prudukt och jag antar att Nokia räknar med att man följer trådar på prisjakt och talk.maemo om N900, men jag tycker att det är dåligt att dom inte informerade mig personligen om förseningen redan v44.

Jag har jobbat i ca 3 år inom mitt nuvarande yrke, och något jag redan lärt mig är att man måste hålla de datum man lovar, eller åt åtminstone ha en riktig anledning till varför man inte kan hålla dom. Saknar förtroende för Nokia just nu.

Redigerat av matte_amal, 28 November 2009 - 01:29.

Postad 28 November 2009 - 01:43

Unregistered10d17180
  • Unregistered10d17180
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
I would like to say my piece on this topic of the N900 and how Nokia (Sweden) treats its customers and its customers in other regions as a whole.

I have been a loyal customer of this brand for many years to as early as 1995/6 and back then the customer service has been good and adequate. Over the many years the brand has deteriorated to an ultimate low point. I do understand that there is an economic slowdown brought on by the global financial crisis but this does not give a large corporate company to underhandedly lie to its customers. This is a creation of a bad reputation, In effect what Nokia Sweden has done by delaying the release of one of the most anticipated handsets in Nokia's history (game changer) has now put into affect the events that are to occur in the next coming months years.

* Nokia delayed the release and there will loss of sales in the running up to Christmas. Lost sales, less revenue.
* Nokia Sweden delayed the release for what reason? No concrete evidence substantiating the reason. We can only assume due to 3 mobile operator (this was fixed in the last fw update otherwise this would affect other regional 3 operators) This will only show to the public how not only unprofessional they are with their marketing launch in Sweden, but how these people should not be running or even make such decisions for their region. I am speaking of Klas Ström who I am assuming that he is now under fire amongst all this controversy. He certainly should be under review by Nokia HQ for taking such a bold and inappropriate decision.
* As a whole Nokia handle this whole fiasco very poorly but even worse Nokia Sweden has increase the fiasco to the all time low.

So in short Nokias brand has alot of healing to do due to this and future launches. Increased bad reputation with its customer base, inability to successfully market and launch a product, loss of revenue due inability to market-to-sell during periods or important shopping holidays, bad to no communication.

After working in the networking and technology sector for large corporate companies. The handling the "N-9ate" (n-gate, i.e. watergate) is that worst I've seen in the history of business economics of this century. I only hope companies watch and learn from Nokias mistake.

That is my två öre!

Redigerat av Unregistered10d17180, 28 November 2009 - 01:54.

Postad 28 November 2009 - 02:13

kurt4n
  • kurt4n
  • Wannabe

• 23 inlägg
  • 0
Nu fick jag också mailet.. också skickat 13:17 idag.

Postad 28 November 2009 - 02:20

tieliese
  • tieliese
  • Användare

• 105 inlägg
  • 0
Är bara tvungen att reagera.

Jag har länge retat mig på att N900 har försenats men när man läser inläggen i denna tråden kan man ju bara skratta åt folks gnäll.

Hur gamla är ni gnällspikar!? Har ni alla växt upp med silversked i munnen eller?

Jag menar, v*f*n, det är en mobiltelefon vi pratar om!? Inte en hungersnöd eller en världskatastrof som har hänt!?

Skärp er bete er inte så förbannat omoget!! Nog för att nokia har klantat sig men det är så teknik är idag! Saker blir försenade av miljoner skäl! Ett av skällen är den förbannade lågkonjukturen och det råder för tillfälligt brist på elektronikkomponenter eftersom många fabriker stått stilla och först nu börjat öka takten igen. Jag säger inte att det är så i N900 fallet men det skulle kunna vara en delorsak.

tt annat är kanske att Nokia har blivit "tagna på sängen" och inte ens räknat med en sån efterfrågan som det kanske blivit på N900? N900 har ju hela tiden marknadsförst som en "geek handset" men verkar mer och mer dra till sig folk som vill ha en avancerad dator och dissat N97 till fördel för N900. Eller också är det tvärt om att de faktiskt "väntar in" så pass många beställningar så att de kan tillverka N900 billigare.

För om inte folk förstått det här handlar allt om pengar och kanske det är så att Nokia inte tjänar tillräckligt på N900 för att de ens ska vara värt att släppas för tidigt även om folk här blir förbannade?

Sen att det släpps i USA innan sverige kan vara strategiskt rätt, för om XX antal mobiler går sönder i USA förstörs inte ryktet lika snabbt som om de skulle släppa buggiga mobiler i sverige.

Vi borde kanske tom vara glada att Nokia inte är för snabba att släppa dem i sverige!?

Hellre en fungerande mobil än att det första man gör är att skicka tillbaka den för att SIM kort eller Mic inte fungerar!! Det om nåt skulle troligen reta upp svenska konsumenter och fördärva Nokias rykte ännu mer och dessutom ge svenska Nokia en j*kla massa merjobb i form av returer.

Sen förstår jag inte varför ni stup i kvarten blandar in Klas!? Kom igen har ni svårt att läsa innantill eller? Klas är pressansvarig det betyder för sjutton inte att han för den sakens skull ska jobba 24 h sju dagar i veckan och framförallt INTE att han ska veta ALLT om när Nokia ska släppa sin mobil eller ens allt om N900.

Ibland undrar man ju om folk här ens har sommarjobbat? För i så fall borde man rimligen begripa att man troligen heller inte vet ALLT om det företag man jobbar för eller har alll inside info!

Själv beställde jag en N900 i mitten av Oktober på nokia shop men kommer inte att få den pga.. Visakort gått ut:-( Men jag tänker inte gråta blod för det och lär väl få vänta till Januari/Februari innan jag får tag i en. förhoppningsvis är den då stabilare både HW mässigt och med nyare firmware :lol:

Tills det får jag använda min HTC Magic vilket naturligvis också kommer innebära att jag förlorar ännu mer på att sälja den då värdet på Magic sjunkit drastiskt på ett halvår.

Kort sagt iblöand e det inte en fördel att vara först med att köpa nyaste modellen...

Redigerat av tieliese, 28 November 2009 - 02:25.

Postad 28 November 2009 - 02:39

Unregistered0417a23d
  • Unregistered0417a23d
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Att Apple bestämmer vilka program ni ska få tillåtelse att köpa...Och att dom helt enkelt förbjuder program som dom inte vill att ni ska ha....Så man mår illa ...
-snip-
Inte som hos Apple att de bestämmer att det ska gå flera år innan dom behagar uppdatera OS och släppa en ny model som är istort sett identisk som tidigare och fortfarande saknar självklara saker som multitasking och led lampa...

Multitasking har jag givetvis vägt in. Tråkigt att det inte finns original. Men eftersom jag ska jailbreaka så är det inget problem - hux flux kan man multitaska. Har även sett hur det fungerar i praktiken utan multitasking. Tack vare snabbheten hos iPhone är det inget jätteproblem då heller. Men som sagt, jag kommer troligen köra *med* multitasking (på min nuvarande, HTC TP, använder jag dock väldigt sällan multitasking så det är ingen deal-breaker för mig i vilket fall).

Gillar heller inte att Apple vill bestämma vad jag får och inte får göra. Sjukt. Men då är ju tjusningen desto större att hacka Apple's produkt?

Håller inte riktigt med om uppdateringen... till skillnad från SE och HTC, överger inte Apple sina konsumenter efter några månader utan släpper användbara uppdateringar till flera år gamla modeller. Och vad gäller hårdvarumässig uppdatering... vad skulle kunna förbättras? Upplösning? Ja. Hårdvarutangentbord? Visst. Skulle inte skada enligt mig. Men, som sagt, den breda massan föredrar nog virtuellt (och på köpet får man då en läcker design). LED-lampa? Nää - tar hellre Xenon blixt - eller helst både och.

Som jag tidigare sagt så har iPhone mycket övrigt att önska (skärmupplösning, Apples restriktioner, inte veckonummer i almanackan, osv.). Men för mig är det den "minst dåliga" utifrån de krav jag har - användarvänlighet, TV och mycket applikationer står högt upp på den listan. Är så trött på när folk ber en kolla något (via handdatorn), exempelvis på nätet, "Visst, jag ska bara pilla lite... oj, nu blev det fel, vänta lite... oj, nej, vad kom jag åt nu... jag råkade visst zooma ut... vänta lite till". På iPhone säger det sviiish. Fast utan ljudeffekt. :lol: (kanske)

Som sagt, om ett år kan det se annorlunda ut och fler plattformar mognat - har man inte fastnat i iPhones klor då kanske det blir Maemo 6. Och tidigare än så om jag - mot förmodan - inte står ut med iPhone heller utan börjar använda den som studsmatta... =)

Aldrig ägt nåt med äpplet på hittills.

Har heller aldrig ägt en Apple-produkt. Men mest hört bra om dem, framförallt då vad gäller användarvänlighet. En jobbarkompis höll på med Linux i flera år, men har nu gått över till Mac. Allt bara funkar säger han nöjt (han som förut nästan tyckte det var bra om det krånglade).
Skulle själv kunna tänka mig en Mac, då jag kommer från icke-PC från början (ChannelF, Vic20, C64, Amiga). Vore det inte för sämre program- och hårdvaruutbud, så...

---

Gulp! Mindre än tio timmar till köp!

Postad 28 November 2009 - 02:41

Unregistered10d17180
  • Unregistered10d17180
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0
Just an note:

Klas is not just a press officer at Nokia. By default Nokia and more to the point Nokia Sweden has seemed to have lost its original business ethics. I'm not just talking about the N900 alone, I'm also talking about the company itself. The standards and ethics its stooped to has lost several user base and potentially new users aswell. If you have taken into consideration the last few handset launches how many of them failed or fulfilled marketing, timely release. etc....

I can confirm that Nokia Sweden has withheld the launch for no apparent reason. Bugs and fixes are an everyday occurrence in software, I actually know. But actually blatantly telling a lie that its not going to be released at the same time as other regions due to a bug with 3 mobile operator... its a bit far fetched to me, also knowing it was been fixed in a previous FW update. So Nokia Sweden has no real excuse for the delay other than that they are shooting themselves in the ass and now have clean up all the crap its created for itself. They now need some sort of damage control. I personally wish Nokia luck in their future endeavours as this is no way to run a technology business.

Redigerat av Unregistered10d17180, 28 November 2009 - 02:48.

Postad 28 November 2009 - 02:49

matte_amal
  • matte_amal
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Är bara tvungen att reagera.

Jag har länge retat mig på att N900 har försenats men när man läser inläggen i denna tråden kan man ju bara skratta åt folks gnäll.

Hur gamla är ni gnällspikar!? Har ni alla växt upp med silversked i munnen eller?

Jag menar, v*f*n, det är en mobiltelefon vi pratar om!? Inte en hungersnöd eller en världskatastrof som har hänt!?

Skärp er bete er inte så förbannat omoget!! Nog för att nokia har klantat sig men det är så teknik är idag! Saker blir försenade av miljoner skäl! Ett av skällen är den förbannade lågkonjukturen och det råder för tillfälligt brist på elektronikkomponenter eftersom många fabriker stått stilla och först nu börjat öka takten igen. Jag säger inte att det är så i N900 fallet men det skulle kunna vara en delorsak.

tt annat är kanske att Nokia har blivit "tagna på sängen" och inte ens räknat med en sån efterfrågan som det kanske blivit på N900? N900 har ju hela tiden marknadsförst som en "geek handset" men verkar mer och mer dra till sig folk som vill ha en avancerad dator och dissat N97 till fördel för N900. Eller också är det tvärt om att de faktiskt "väntar in" så pass många beställningar så att de kan tillverka N900 billigare.

För om inte folk förstått det här handlar allt om pengar och kanske det är så att Nokia inte tjänar tillräckligt på N900 för att de ens ska vara värt att släppas för tidigt även om folk här blir förbannade?

Sen att det släpps i USA innan sverige kan vara strategiskt rätt, för om XX antal mobiler går sönder i USA förstörs inte ryktet lika snabbt som om de skulle släppa buggiga mobiler i sverige.

Vi borde kanske tom vara glada att Nokia inte är för snabba att släppa dem i sverige!?

Hellre en fungerande mobil än att det första man gör är att skicka tillbaka den för att SIM kort eller Mic inte fungerar!! Det om nåt skulle troligen reta upp svenska konsumenter och fördärva Nokias rykte ännu mer och dessutom ge svenska Nokia en j*kla massa merjobb i form av returer.

Sen förstår jag inte varför ni stup i kvarten blandar in Klas!? Kom igen har ni svårt att läsa innantill eller? Klas är pressansvarig det betyder för sjutton inte att han för den sakens skull ska jobba 24 h sju dagar i veckan och framförallt INTE att han ska veta ALLT om när Nokia ska släppa sin mobil eller ens allt om N900.

Ibland undrar man ju om folk här ens har sommarjobbat? För i så fall borde man rimligen begripa att man troligen heller inte vet ALLT om det företag man jobbar för eller har alll inside info!

Själv beställde jag en N900 i mitten av Oktober på nokia shop men kommer inte att få den pga.. Visakort gått ut:-( Men jag tänker inte gråta blod för det och lär väl få vänta till Januari/Februari innan jag får tag i en. förhoppningsvis är den då stabilare både HW mässigt och med nyare firmware :lol:

Tills det får jag använda min HTC Magic vilket naturligvis också kommer innebära att jag förlorar ännu mer på att sälja den då värdet på Magic sjunkit drastiskt på ett halvår.

Kort sagt iblöand e det inte en fördel att vara först med att köpa nyaste modellen...

Värdelöst argument om vattentillgång och hungersnöd, samma klass som "If we can put a man on the moon..."-argumentet som Seinfeld skämtar om. Hade du dessutom läst brevet hade du sett att dom trotts fördröjning ändå levererar telefonen med version 1.0 som kräver uppdatering för kunder med Tre-simkort.

Postad 28 November 2009 - 03:01

Unregistered10d17180
  • Unregistered10d17180
  • Wannabe

• 14 inlägg
  • 0

Värdelöst argument om vattentillgång och hungersnöd, samma klass som "If we can put a man on the moon..."-argumentet som Seinfeld skämtar om. Hade du dessutom läst brevet hade du sett att dom trotts fördröjning ändå levererar telefonen med version 1.0 som kräver uppdatering för kunder med Tre-simkort.

I agree with you there!!! And again this brings the question of why was the delay for Sweden again??? Its anybodys guess here. Like I said Nokia Sweden has behaved inappropriately and from a business standpoint it needs to be reviewed and needs to be closely looked at by Nokia HQ for such a bold decision. There is no apparent reason and until it is out this will only lead to rumours, angry users, loss of revenue, bad reputation etc...

Postad 28 November 2009 - 08:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Hoho.....Räcker inte gnällandet ?

Vist skulle Nokia varit bättre på att kommunicera.....

Men så fruktansvärt försenad är den ju inte...
Rör sig om nåra veckor..

Nokia kanske skulle börja göra som SE..
Går ut med sina nya telefoner 8 månader före realese ....
Så när den väl släpps så ligger den efter alla andra..

Är det verkligen nån som släpper på exakt rätt datum?
Inte ens HTC gör det...

Ska bli skönt å slippa detta eviga gnällande när väl N900 släpps...
Men då ska de väl klagas över nå annar...
Att mobilen laggar en 1000:dels sekund i webbläsaren :lol:

Postad 28 November 2009 - 09:40

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Vi kan släppa gnället nu. Om dom missar även denna deadline så missar dom julhandeln och då har dom ju även missat inte så lite kosing. Men när mobilen har blivit släppt och vi kan lägga ihop ett och ett så skall det bli skoj att se varför dom egentligen fördröjde släppet i Sverige... :lol:

Redigerat av Unregistered6144aa51, 28 November 2009 - 09:40.

Postad 28 November 2009 - 10:17

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Eh..Tjaaa...Tycker bara det är konstigt att Nokia släpper N900 utan uppdateringen som dem sagt är orsak till förseningen...

Då borde det ju inte vara pga Tre iaf eftersom Tre knappast lär sälja någon N900 detta år.

Men fortfarande så ser jag när ja blundar www.tre.se med stor reklam att dom har exklusivt släpp av N900 före alla andra operatörer den 12:e Dec..Så ja hinner få den lagom till jul :lol:

Postad 28 November 2009 - 10:28

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Eh..Tjaaa...Tycker bara det är konstigt att Nokia släpper N900 utan uppdateringen som dem sagt är orsak till förseningen...

Då borde det ju inte vara pga Tre iaf eftersom Tre knappast lär sälja någon N900 detta år.

Men fortfarande så ser jag när ja blundar www.tre.se med stor reklam att dom har exklusivt släpp av N900 före alla andra operatörer den 12:e Dec..Så ja hinner få den lagom till jul :lol:

Ja, lite konstigt att de först går ut och säger att den inte ska släppas i Sverige utan 1.1 och sen släpper de den iaf? Känns lite oseriöst, men nu kommer den ju iaf till några och då ska vi väl inte klaga?
Då verkar det ju som att Sverige, vissa i Sverige iaf , får den samtidigt som stora delar av övriga i europa...

Postad 28 November 2009 - 10:33

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Yepp...Så långt efter är vi inte...

Tror inte att det kommit så stora mängder till nått land än

Postad 28 November 2009 - 10:36

Crockett
  • Crockett
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Det kan vara så att Tre har begärt att kunna vara med vid första leverans och därför har nokia valt att vänta tills den 3 låsta modellen kommer. Jag menar även Nokia gör såna deals precis som alla andra tillverkare. Det viktiga är att den är på väg :)

LOL Moparman någon som varit på Single Malt'en igår eller? :P

Redigerat av Crockett, 28 November 2009 - 10:37.

Postad 28 November 2009 - 10:47

lixy
  • lixy
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0

I would like to say my piece on this topic of the N900 and how Nokia (Sweden) treats its customers and its customers in other regions as a whole.

Nokia doesn't really care what you and I think at this point.

I'll explain: it's the only company to offer a decent product with this level of open-ness (Openmoko's hardware AND software is relatively rubbish, Android is not anywhere close to being as open as Maemo, etc.). And they know that people who really want it will wait for it. Heck! They could have sold it for 10,000 SEK and I would still be after one.

People getting all excited about the maleable deadline release are not that many.

Yes. What Nokia did is shameful and downright insulting. But as long as there's no alternative, I'll wait. In fact, I'm quite pleased they're having trouble meeting the overwhelming demand. It shows to all manufacturers that we're sick of locked down, non-evolutive phones. They now have proof that open-source is not just about hype. There's a real market to be tapped.

Here's hoping we all get one before year's end.

Postad 28 November 2009 - 11:19

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
hmm....men om nokia online börjar skeppa telefoner v50 och uppdateringen kommer strax före jul så kommer ju ändå knappast Tre att sälja den före Januari...

Vad var då vitsen med att vänta?

för att tre ska få börja sälja samti
igt som de andra? eller rent av före de andra?

spekulationer...men nå måste man ju roa sig med :-)

Postad 28 November 2009 - 11:28

diterham32
  • diterham32
  • Wannabe

• 29 inlägg
  • 0
Märkligt att först Nokia säger att det inte enbart är 3:s simkort som är drabbade för att sedan säga att det är enbart med 3:s simkort som den inte fungerar. Men men, nu har vi fått ett datum och kan börja prata mer om själva telefonen.

Trevlig helg

Postad 28 November 2009 - 11:28

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Det var inte jag som sa det.. :lol: (jo förresten jag har sagt det ett tag nu)

Postad 28 November 2009 - 11:32

drakedram
  • drakedram
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

hmm....men om nokia online börjar skeppa telefoner v50 och uppdateringen kommer strax före jul så kommer ju ändå knappast Tre att sälja den före Januari...

Den som fortfarande lever får se! Går inte att göra så mycket annat en att vänta! Vill man inte ha den så är det bara att hoppa över! Tror N900 kommer vara sjukt bra men det lär dröja tills man får den..

Postad 28 November 2009 - 12:00

frals_
  • frals_
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0
Hmm, la en förbeställning hos shop.nokia.se, känns väl inte som någon större risk att man får en ur första batchen, men då är det bara blocka e-kortnummret så hinner säkert dustin leverera den innan den skickas från nokias andra batch. :lol:

Aja, nu är den ju *på gång* ;-)

Postad 28 November 2009 - 12:01

Unregisteredb1c4c722
  • Unregisteredb1c4c722
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
Vecka 50 är den vecka då N900 alltså börjar levereras i Sverige, till dem som förhandsbeställt telefonen. Även i England har ett liknande mejl skickats tidigare i veckan till alla kunder som beställt från Nokia Store. Kunder som väntar på att telefonen ska komma till vanliga butiker får vänta till efter jul, om man får tro mejlet från Nokias online-butik.

Det blir alltså kunderna som förhandsbeställt via Nokias onlinebutik som kommer att få Nokia N900 först - före vanliga återförsäljare. Det motiverar Nokia med att mängden förhandsbeställningar överträffat alla förväntningar, och de som förhandsbeställt telefonen via nätet kommer alltså nu att få den innan leveranser till butikerna sker.

Den som vill använda Nokia N900 med sim-kort från operatören Tre kan dock få vänta en smula, även om man förhandsbeställt. Nokias online-butik skriver i sitt mejl till kunderna:
”Notera att Nokia N900 för tillfället levereras med mjukvara version 1.0, vilket kan påverka kompabiliteten med vissa Hutchinson 3G SIM (mobiloperatör 3). Vi rekommenderar alla kunder som beställer Nokia N900 från Nokia Online Shop att uppdatera till kommande mjukvaru-uppdatering 1.1 som beräknas finnas tillgänglig för nedladdning i slutet av december. Uppdateringen ger Nokia N900 full kompabilitet med alla operatörers SIM-kort på den svenska markanden samt en del andra nya funktioner. Så snart mjukvaru-uppdatering 1.1 finns tillgänglig för nedladdning kommer en länk till denna att publiceras på produktsidan för Nokia N900.”

Postad 28 November 2009 - 12:06

Crockett
  • Crockett
  • Användare

• 111 inlägg
  • 0

Jag tänkte på det faktum att det har dykt upp tre låsta n900 hos leveratörer och det sker samtdigt som man börjar skicka ut mail att dem som förbeställt ska få sina nu.

Man har sen tidigare lovat att dem som förbeställt ska få först, sen så vill man säkra att tre är på banan samtidigt som andra operatörer och butiker. Som det har nämnts så är tre fixen ordnad innan 1.1 även fast dem nämnt 1.1 hela tiden.

Jag tror att dem hållt på dem så att tre inte ska hamna på efterkälken då dem är en viktig säljkanal för Nokia i Sverige :lol:

Postad 28 November 2009 - 12:13

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Nu gnälls det för att dom släpper den utan uppdateringen!!!

Kan ju vara så att dom lyssnat lite på alla klagomål som tex att vi vet det med problemet med 3 simkortet och att vi som förbokat är "powerusers" för det mesta, och sen att dom märkte att 1.1 tog lite längre tid än dom tänkt sig och därför tänkte att vi släpper den till Nokia shop kunder som vet vad det handlar om. Och sen kommer den inte ut i vanliga butiker förren 1.1 är släppt.

För i deras mail står det ju om problemet med vissa simkort och det va ju det dom va rädda för att i vanliga butiker kanske den infon inte kommer ut till kunder på rätt sätt!

Redigerat av Gurra101, 28 November 2009 - 12:16.

Postad 28 November 2009 - 12:16

Ganmar
  • Ganmar
  • Amatör

• 59 inlägg
  • 0

Nu gnälls det för att dom släpper den utan uppdteringen!!!

Kan ju vara så att dom lyssnat lite på alla klagomål som tex att vi vet det med problemet med 3 simkortet och att vi som förbokat är "powerusers" för det mesta, och sen att dom märkte att 1.1 tog lite längre tid än dom tänkt sig och därför tänkte att vi släpper den till Nokia shop kunder som vet vad det handlar om. Och sen kommer den inte ut i vanliga butiker förren 1.1 är släppt.

För i deras mail står det ju om problemet med vissa simkort och det va ju det dom va rädda för att i vanliga butiker kanske den infon inte kommer ut till kunder på rätt sätt!

Där slog du nog huvudet i spiken!!

Postad 28 November 2009 - 12:26

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
Jupp, de har lyssnat och gett oss den möjligheten till telefonen som vi förslagit här i denna tråd. De är nog nyfikna nu över hur många som kommer maila dem på måndag och fråga varför den inte fungerar till deras simkort. Varje supportsamtal kostar i snitt 20kr per minut för dem så detta kan bli en liten förlust faktiskt... Däremot så lär många ringa dit o fråga när telefonen kommer oxå så det lär vara skitsamma.

Aja, jag är glad att jag fått lite klarare besked iaf nu och får hoppas att de kan hålla sina ord. jag tror dock inte att vi får den föräns vecka 51... Men nu har vi väntat tillräckligt länge så 1 vecka mer eller mindre kvittar faktiskt. Så länge den är i min hand 2009 så att säga :lol: Till julen vill man ju sitta hemma och utveckla sköna applikationer till telefonen!

Postad 28 November 2009 - 12:36

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Riktigt skönt att det börjar röra på sig iaf

Postad 28 November 2009 - 13:00

jensw
  • jensw
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
fan, varför beställde jag inte från nokias butik i oktober. nu äre ju helt klart för sent. jaja, blir väll att vänta tills 2010

Postad 28 November 2009 - 13:22

Unregisteredb1c4c722
  • Unregisteredb1c4c722
  • Wannabe

• 44 inlägg
  • 0
#N900 pre-order users via Nokia online shop to get their N900's in Sweden on current SW to ensure deliveries in a world screaming for N900.

från klas twitter

Postad 28 November 2009 - 13:39

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

#N900 pre-order users via Nokia online shop to get their N900's in Sweden on current SW to ensure deliveries in a world screaming for N900.

från klas twitter

nokia.se (shop)
OBS! Produkten skickas till kunder som har förbeställt direkt när den finns på lager, i den turordning som beställningar kommit in. Första levereras till Nokia Shop kunder vecka 50 .

Postad 28 November 2009 - 13:46

passan1
  • passan1
  • Beroende

• 1019 inlägg
  • 0

Ok för att detta var ett intressant klipp. Men jag måste bara fråga. Vad har detta med N900 att göra?
Är jag bara helt korkad eller? :)

Du måste ju ladda den, om det nu inte fixas med 1.1 ;)

Postad 28 November 2009 - 14:30

klasstrom
  • klasstrom
  • Användare

• 103 inlägg
  • 0

fan, varför beställde jag inte från nokias butik i oktober. nu äre ju helt klart för sent. jaja, blir väll att vänta tills 2010

Hej, det är inte alls försent om du agerar hyfsat snabbt.

trevlig helg och kul att ni slog huvudet på spiken.

-Klas

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.