Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3451

Postad 23 September 2017 - 15:47

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Stämmer bra. Har man tex trepipigt och åker 4-5st i bilen el drar släp drar den lika mycket som en större motor.
Det säger i princip alla jag känner...

#3452

Postad 23 September 2017 - 19:34

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2810 inlägg
  • 0

Ett års skillnad är ju frågan om värdering


Och motorskydded i försäkringen som gäller 10år från regdat.Eller 15000 mil. Så var min,en 2007:a fast uttagen 2006 så när jag behövde en svindyr rep så var den 14 dar för gammal. Surt.

#3453

Postad 23 September 2017 - 19:54

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Och motorskydded i försäkringen som gäller 10år från regdat.Eller 15000 mil. Så var min,en 2007:a fast uttagen 2006 så när jag behövde en svindyr rep så var den 14 dar för gammal. Surt.


Kamkedjan?

#3454

Postad 23 September 2017 - 20:33

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2810 inlägg
  • 0

Kamkedjan?


Nej,nån grej som styrde antispinn i höger framhjul volvo v50,kostade 9 papp!

#3455

Postad 23 September 2017 - 20:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 0

Och motorskydded i försäkringen som gäller 10år från regdat.Eller 15000 mil. Så var min,en 2007:a fast uttagen 2006 så när jag behövde en svindyr rep så var den 14 dar för gammal. Surt.

  

Nej,nån grej som styrde antispinn i höger framhjul volvo v50,kostade 9 papp!

Trist att felet på din dök upp två veckor för sent. Men det spelar ju ingen roll om det är en -11, -13, -14 etc iom det är registreringsdatumet som sätter garantin.

#3456

Postad 24 September 2017 - 09:37

iMats
  • iMats
  • Lärjunge

  • 484 inlägg
  • 0

I sektionen "olika typer av avfall" på följande sida kan läsa en samanfattning.

http://www.stralsake...rk/Karnbransle/

 

Om du sedan har sett hur det ser ut där man bryter brunkol till kraftverken så vet du vad den direkta miljöpåverkan

är.

Lägg sedan till miljöpåverkan vid tillverkningen och restprodukterna från batterierna.

Då ser ivarjefall inte jag någon större vinst för miljön med elalternativet jämnfört med fossila bränslen.

 

 

Stötte på detta idag, intressant... http://www.elbilen.o...ar/elbilsmyter/



#3457

Postad 24 September 2017 - 16:01

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Stötte på detta idag, intressant... http://www.elbilen.o...ar/elbilsmyter/

Den var faktiskt riktigt intressant, har inte varit skeptisk till el utan brukar snarare försvara för el.
Känns dock lite vinklat i.o.m. att sidan är för elbilar.

#3458

Postad 27 September 2017 - 13:45

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

det beror väl på när den är uttagen?  är den tillverkad 2013 och uttagen 2013 så är det en 2013. men är den tillverkad 2013 och uttagen 2014 så är det en 2014.  Så har jag fått det förklarat för mig i alla fall för jag förstod inte heller det där riktigt :)

 

Årsmodell/modellår/MY, tillverkningsdatum och registreringsdatum är inte alltid samma sak!

 

Jag har t.ex. en bil vars modellår är 2017, men den är tillverkad och registrerad 2016! Detta är ganska vanligt då många släpper nästa års modeller redan innan sommaren. Sen händer det även att "lagerbilar" blir liggandes, så en bil med modellår 2017, som är tillverkad 2016 kanske registreras först 2018. Men det kanske hör till ovanligheterna. :)



#3459

Postad 27 September 2017 - 13:50

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Kanske mina däck var lite bättre än vad jag kom ihåg. Mönstret är riktigt bra. Alla dubb verkar finnas, dock så sticker inte dubben ut så mycket. Dom ser slipade ut liksom. Vad tror ni, går dom en säsong till så jag slipper köpa nya nu?

 

obs. Däcken ser bättre ut i verkligheten än på bilden.  djupet är 8-9mm skulle jag tro

 

Hur gamla är däcken och vad är det för märke?

Vinterdäck kan se bra ut i många år. Speciellt här i norr där dom inte slits mycket, men dom kan vara dåliga ändå.

Alla Gislaved jag haft har varit betydligt sämre redan efter ett år och efter tre år har dom varit helt slut. Oftast brukar vinterdäck behövas bytas efter ca: 4. Då har dom hunnit bli hårda och har inte alls samma fäste som tidigare. Men det beror helt på vilka krav man har och hur mycket man kör. Är man inte så noga så kan man säkert köra tio år på ett par vinterdäck, men då börjar det bli riktiga hockeypuckar. :) Och dubbar man av dom kan man använda dom några år till som sommardäck!



#3460

Postad 27 September 2017 - 20:08

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

tänkte jag skulle beställa vinterfälgar, som kanske blir sommarfälgar ;-) och har fastnat mellan dessa två.

 

1. AEZ straight dark  ~13000 - 15000 beroende på vilka däck

2. OZ Ultraleggera HLT ~17000 - 23000 beronde på vilka däck

 

så vilka hade ni valt?

 

 

Bifogad fil(er)



#3461

Postad 27 September 2017 - 20:11

qahwa
  • qahwa
  • Beroende

  • 1322 inlägg
  • 0
OZ av de två alternativen.

#3462

Postad 27 September 2017 - 20:13

Lyfali
  • Lyfali
  • Lärjunge

  • 344 inlägg
  • 0

OZ alla dagar i veckan.



#3463

Postad 27 September 2017 - 20:19

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0
AEZ, men det var först efter en googling och man såg de i bättre vinklar och fick se inbuktningen ;)

#3464

Postad 27 September 2017 - 20:22

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 1
Hade kört original, klart snyggast

#3465

Postad 27 September 2017 - 20:34

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

eller kanske Nitro Razor ~11300 - 14000

 

Själv tycker jag ju OZ är snyggast när man ser bilderna. Funderar ju på att köra 18" Sevilla VW som vinter och antagligen köra OZ 18-19" som sommar. Men det blir ju så himla dyrt eller är det värt att lätta på lädret?

Bifogad fil(er)



#3466

Postad 27 September 2017 - 22:14

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Stötte på detta idag, intressant... http://www.elbilen.o...ar/elbilsmyter/

Intressant läsning helt klart!

 

tänkte jag skulle beställa vinterfälgar, som kanske blir sommarfälgar ;-) och har fastnat mellan dessa två.

 

1. AEZ straight dark  ~13000 - 15000 beroende på vilka däck

2. OZ Ultraleggera HLT ~17000 - 23000 beronde på vilka däck

 

så vilka hade ni valt?

AEZ som vinter och OZ som sommar fälgar.
Hade inte valt OZ som vinter då mina OZ superlegera var väldigt känsliga för ojämnt underlag.



#3467

Postad 27 September 2017 - 23:16

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2810 inlägg
  • 1
Snygga bääge. Var och hämtade ut en sportscombi i torsdags (vw) den trepipiga. Very nicecar :) mj

#3468

Postad 28 September 2017 - 10:32

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

tänkte jag skulle beställa vinterfälgar, som kanske blir sommarfälgar ;-) och har fastnat mellan dessa två.

 

1. AEZ straight dark  ~13000 - 15000 beroende på vilka däck

2. OZ Ultraleggera HLT ~17000 - 23000 beronde på vilka däck

 

så vilka hade ni valt?

OZ får min röst av dessa  :) 

Själv kör jag VMR V810 18" på Golfen, grymt nöjd  :wub: 


Redigerat av -KungCarl-, 28 September 2017 - 10:33.


#3469

Postad 28 September 2017 - 11:11

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 1
Blev en Passat GTE tillslut.

#3470

Postad 28 September 2017 - 11:38

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

Blev en Passat GTE tillslut.

:-D


OZ får min röst av dessa  :)

Själv kör jag VMR V810 18" på Golfen, grymt nöjd  :wub:

de var ju snygga också .. vart köpt dem?



#3471

Postad 28 September 2017 - 11:48

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

:-D


de var ju snygga också .. vart köpt dem?

Jag kontaktade EU importören i Schweiz, tog lite tid o få hem dem dock (men de svenska ÅF jag kontaktade som kunde fixa dem skulle ha nästan dubbla(!) priset för fälgarna så va värt en längre väntetid imho).



#3472

Postad 28 September 2017 - 13:06

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0
Sitter och finderar på en regel gällande belysning på bilarna.
Det står "Gult eller vitt ljus fram". Ska man tolka detta som att man måste välja, eller kan man ha vita DRL och gula halvljus?

#3473

Postad 28 September 2017 - 15:59

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

Någon som vet om det är några problem med att sänka en GTE? Tänkte bara fjädrar. Har Dynamic Chassis Control (DCC) på den, så länge det bara är fjädrarna borde det väl inte vara några konstigheter va? Inte säkert att jag ska göra men om jag tycker det är för tok för mycket luft mellan däck och chassi

 

En till fråga. När jag ska köpa fälgar till Golf GTE'n måste man ha med TPMS eller kan man stänga av det, annars kommer det väl larma som fan

 

har i alla fall bestämt mig för 18" AEZ Straight Dark som vinterfälg, blir ju ca 7000 kr billigare än OZ och jag håller på att renovera en Volvo Penta AQ260B + VP280 drev till båten också så det kommer ju kosta en del slantar.

 

fan också .. gillar looken med Dezent TD dark också, helt klart det billigaste allternativet ..hmmm .. 15 veckor innan bilen kommer

Bifogad fil(er)


Redigerat av fristil, 28 September 2017 - 17:49.


#3474

Postad 28 September 2017 - 18:22

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

  • 4194 inlägg
  • 0
Hemma igen från min sista resa till Bangalore - trafiken var ännu hemskare än tidigare: 1,5 km tog 40 minuter. Galet. Kaos. Och fruktansvärt skitigt överallt.

#3475

Postad 28 September 2017 - 18:52

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 0

Blev en Passat GTE tillslut.

 

Grattis, riktigt fin bil!



#3476

Postad 29 September 2017 - 14:57

sebb_1
  • sebb_1
  • Användare

  • 161 inlägg
  • 0
Är på väg att köpa diesel bil och trodde man skulle vara safe mot kommande förbud om man satsade på euro6.

Tills jag såg detta http://www.expressen...-dieselbilarna/

Vad säger ni dumt att köpa diesel ändå?

#3477

Postad 29 September 2017 - 15:08

Sir Mix Alot
  • Sir Mix Alot
  • Forumräv

  • 705 inlägg
  • 0

Är på väg att köpa diesel bil och trodde man skulle vara safe mot kommande förbud om man satsade på euro6.

Tills jag såg detta http://www.expressen...-dieselbilarna/

Vad säger ni dumt att köpa diesel ändå?

 

Skulle väl säga att det känns lite dumt att köpa en diesel utan AdBlue i dagsläget iaf. 



#3478

Postad 29 September 2017 - 17:10

stabbe
  • stabbe
  • Veteran

  • 1569 inlägg
  • 0

Är på väg att köpa diesel bil och trodde man skulle vara safe mot kommande förbud om man satsade på euro6.

Tills jag såg detta http://www.expressen...-dieselbilarna/

Vad säger ni dumt att köpa diesel ändå?

 

Ingen fara, slutsatsen är hans egna och inget annat. De hoppas på ett strängare regelverk vilket i praktiken betyder noll och inget.



#3479

Postad 29 September 2017 - 17:38

hugeman
  • hugeman
  • Forumräv

  • 985 inlägg
  • 0

Å andra sidan när de väl fått ner dieselförsäljningen så kommer ett annat gammalt kärt problem tillbaka:

 

https://www.hd.se/20...dieslarna-rasar

 

"Biltillverkarna varnar för att detta skifte till bensinmotorer med högre koldioxidvärden kommer att ge nya utmaningar i arbetet för att möta framtidens mål om begränsning av koldioxiden"

 

Jag anser att förbud är helt fel väg att gå förutom på riktigt gamla bilar möjligtvis, säg 15-20 år. Bättre att stimulera utvecklingen och införskaffandet av nya miljövänliga bilar genom skattesystemet. Ser inte anledningen att kapa fötterna ännu mer på de som inte har råd att införskaffa helt nya bilar utan får köpa 5 år gamla bilar (eller ännu äldre).

 

Därför tycker jag att regeringen är lite på spåren nu genom att sätta låg skatt på miljöfordon och dessto högre skatt på icke miljöfordon. Jag älskar naturligtvis att åka runt i min fyrhjulsdrivna 190 hästars diesel. Men jag har knappast nytta av det utan köpte det endast för att skatten var tämligen låg och det var kul.

 

Jag tänker mig att marknaden blir rätt självreglerande genom ett sådant skattesystem på några års sikt. Dyr skatt = lägre antal som köper miljöbovar då det dels kostar mer att köra samt sänker andrahandsvärdet rejält när ingen vill köpa dessa som begagnade då skatten är hög. Det gör att fler tänker till vad de väljer för motor vilket sänker miljöutsläppen både på nybils- och begangnatmarknaden. Känns bättre än att straffa bilar som är inköpta under helt andra riktlinjer...


Redigerat av hugeman, 29 September 2017 - 18:27.


#3480

Postad 29 September 2017 - 21:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Och där kom beskedet....

https://www.youtube....h?v=Fh8_2zQZ3xM



#3481

Postad 29 September 2017 - 22:50

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Någon som vet om det är några problem med att sänka en GTE? Tänkte bara fjädrar. Har Dynamic Chassis Control (DCC) på den, så länge det bara är fjädrarna borde det väl inte vara några konstigheter va? Inte säkert att jag ska göra men om jag tycker det är för tok för mycket luft mellan däck och chassi

 

En till fråga. När jag ska köpa fälgar till Golf GTE'n måste man ha med TPMS eller kan man stänga av det, annars kommer det väl larma som fan

 

har i alla fall bestämt mig för 18" AEZ Straight Dark som vinterfälg, blir ju ca 7000 kr billigare än OZ och jag håller på att renovera en Volvo Penta AQ260B + VP280 drev till båten också så det kommer ju kosta en del slantar.

 

fan också .. gillar looken med Dezent TD dark också, helt klart det billigaste allternativet ..hmmm .. 15 veckor innan bilen kommer

Dezent kändes för mycket 90tal om du frågar mig.
Aez Straight passade riktigt bra.



#3482

Postad 30 September 2017 - 06:32

Askungen
  • Askungen
  • Mästare

  • 2810 inlägg
  • 0
Lite halvofftopic kanske, men kllockan 10 idag så går ”cars that made america” avs.1.
Klockan 19 går avs.2 och på tors avs.3. History channel.

#3483

Postad 01 October 2017 - 19:23

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

damn damn damn .. var ute och gick med vovven och såg Golfen som jag gillar, grå och med typ 10-12 ekrade fäljar, stannade och kollade lite nogare och visst var det OZ Ultraleggera, men det var en golf IV - V, lite annan grå än den nya Lindium som är ett huvudbry hur den ser ut igentligen,  ibland ljus, ibland mörk. Kollade inte så noga storleken men det såg ut som !7" och golfen var inte sänkte , men de är ju så dyra, tror ni man kan komma undan men Dotz Kendo svarta?

 

Börjar tänka att jag köper de med vinterdäck nu, sen sommardäck och byter till våren och försöker hitta ett par sjyssta 19" billiga fälgar som jag kan ha på vintern.

 

några bilder

1. OZ

2. Dotz kendo 19" på bilväljare

3. Dotz Kendo riktigt foto på bil

 

 

 

 

 

Bifogad fil(er)



#3484

Postad 01 October 2017 - 20:49

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 1

Det var inte mycket profil kvar på dom däcken ;)

Som standard sitter det 205/50ZR17 fram o 255/40ZR17 bak o på en 986 Boxster så är det på gränsen.

Åkt med vänner som har 18" o det är långt ifrån njutbart.



#3485

Postad 01 October 2017 - 21:34

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Inte om man åker s-klass :)

Redigerat av mikkiz, 01 October 2017 - 21:34.


#3486

Postad 01 October 2017 - 21:37

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 1

Lastbil mao :)



#3487

Postad 01 October 2017 - 22:00

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Ingen leksaksbil iaf

#3488

Postad 01 October 2017 - 23:08

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

precis, jag ler o har det kul var gång jag är ute o kör eller är på bana :)



#3489

Postad 01 October 2017 - 23:24

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0
Du växer upp en vacker dag :) Tills dess ler JAG

#3490

Postad 02 October 2017 - 00:03

xenonlampa
  • xenonlampa
  • Wannabe

  • 37 inlägg
  • 0

:D

 Bifogad fil  IMG_2959.JPG   186.31K   0 Antal nerladdningar



#3491

Postad 02 October 2017 - 01:07

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

damn damn damn .. var ute och gick med vovven och såg Golfen som jag gillar, grå och med typ 10-12 ekrade fäljar, stannade och kollade lite nogare och visst var det OZ Ultraleggera, men det var en golf IV - V, lite annan grå än den nya Lindium som är ett huvudbry hur den ser ut igentligen,  ibland ljus, ibland mörk. Kollade inte så noga storleken men det såg ut som !7" och golfen var inte sänkte , men de är ju så dyra, tror ni man kan komma undan men Dotz Kendo svarta?

 

Börjar tänka att jag köper de med vinterdäck nu, sen sommardäck och byter till våren och försöker hitta ett par sjyssta 19" billiga fälgar som jag kan ha på vintern.

 

några bilder

1. OZ

2. Dotz kendo 19" på bilväljare

3. Dotz Kendo riktigt foto på bil

Dotz är snygga också!
Var riktigt snygga på den vita Leon!



#3492

Postad 02 October 2017 - 04:56

masse70
  • masse70
  • Mega-Guru

  • 8528 inlägg
  • 0

 En till fråga. När jag ska köpa fälgar till Golf GTE'n måste man ha med TPMS eller kan man stänga av det, annars kommer det väl larma som fan


"Enligt EU-förordningen 661/2009 ska alla bilar som är typgodkända efter november 2012 och alla nya bilar sålda efter november 2014 ha ett tryckövervakningssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Förordningen gäller inte äldre bilar, om de inte har ett tryckövervakningssystem så behöver man inte montera det i efterhand."

https://vianor.se/in...em/tpms-faq/#Q1

#3493

Postad 02 October 2017 - 05:43

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Du växer upp en vacker dag :) Tills dess ler JAG

Nej för tusan det hoppas jag inte :blink:  men det har inget med att jag vill att du ska sluta le.

 

 

Ang TPMS

Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.

Källa:https://www.transpor...vakningssystem/



#3494

Postad 02 October 2017 - 08:15

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

såg att VW har kontrollen via ABS så behöver ingen givare i däcket :-D då spar man någon tusing där i alla fall



#3495

Postad 02 October 2017 - 09:14

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Sverige lyckades förhandla bort det där med TPMS eftersom man hävdade att svensken ändå kollade trycket när man bytte hjul en gång per halvår. Men har du en bil med TPMS och monterar hjul utan, så får du leva med varning hela tiden. Enklare system kör via ABS-givarna och mäter rullomkretsen på hjulen mot varandra.



#3496

Postad 02 October 2017 - 11:03

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Sverige lyckades förhandla bort det där med TPMS eftersom man hävdade att svensken ändå kollade trycket när man bytte hjul en gång per halvår. Men har du en bil med TPMS och monterar hjul utan, så får du leva med varning hela tiden. Enklare system kör via ABS-givarna och mäter rullomkretsen på hjulen mot varandra.

 

Var har du läst det?

 

När jag kollat upp så skall TPMS fungera, har du en varning så går inte bilen genom besiktningen och funktionen får inte avaktiveras.

Att hitta däcksfirmor som kan TPMS är inte heller det lättaste, tänkte försöka få mina givare till vinterdäcken klonade till samma som sommardäcken då Subaru inte klarar av att hålla två uppsättningar i minnet.

 

TPMS är ren idioti, men förhoppningsvis blir givarna billigare och man kan få tag i däckkrängare som förstår sig på skiten. Menar, hur svårt kan det vara... det finns ju Google! Känns som att jag vet mer än alla däcksfirmor jag besökt så här långt. Och att köpa egna verktyg för att programmera skiten är ju inte billigt!



#3497

Postad 02 October 2017 - 11:16

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

såg att VW har kontrollen via ABS så behöver ingen givare i däcket :-D då spar man någon tusing där i alla fall

Fick punktering i våras och då kostade ny givare och programmering runt 500:- enligt fakturan till min Kia, blev förvånad för jag hade räknat med det dubbla.

#3498

Postad 02 October 2017 - 11:46

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 0

Sverige lyckades förhandla bort det där med TPMS eftersom man hävdade att svensken ändå kollade trycket när man bytte hjul en gång per halvår. Men har du en bil med TPMS och monterar hjul utan, så får du leva med varning hela tiden. Enklare system kör via ABS-givarna och mäter rullomkretsen på hjulen mot varandra.

Det där har jag också läst någonstans. Men som sagt, kan man inte stänga av varningen så blir det ju kanske lite jobbigt



#3499

Postad 02 October 2017 - 13:22

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Var har du läst det?

 

När jag kollat upp så skall TPMS fungera, har du en varning så går inte bilen genom besiktningen och funktionen får inte avaktiveras.

Att hitta däcksfirmor som kan TPMS är inte heller det lättaste, tänkte försöka få mina givare till vinterdäcken klonade till samma som sommardäcken då Subaru inte klarar av att hålla två uppsättningar i minnet.

 

TPMS är ren idioti, men förhoppningsvis blir givarna billigare och man kan få tag i däckkrängare som förstår sig på skiten. Menar, hur svårt kan det vara... det finns ju Google! Känns som att jag vet mer än alla däcksfirmor jag besökt så här långt. Och att köpa egna verktyg för att programmera skiten är ju inte billigt!

Transportstyrelsen hemsida. Nej förstås kan du inte besikta med varningen, du får nedslag vilken varningslampa som än lyser, airbag eller vad som helst. Men OM du vill snåla så kan du ju besikta med TPMS-däck på tex sommaren och sen köra vinterdäck utan och ignorera varningen. Men verkstäderna får aldrig programmera bort varningen (även om dom säkert kan).



#3500

Postad 02 October 2017 - 15:02

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Läste ni inte på länken till Transportstyrelsen?

 

. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.






Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.