Det säger i princip alla jag känner...
Postad 23 September 2017 - 15:47
Det säger i princip alla jag känner...
Postad 23 September 2017 - 19:34
Ett års skillnad är ju frågan om värdering
Och motorskydded i försäkringen som gäller 10år från regdat.Eller 15000 mil. Så var min,en 2007:a fast uttagen 2006 så när jag behövde en svindyr rep så var den 14 dar för gammal. Surt.
Postad 23 September 2017 - 19:54
Och motorskydded i försäkringen som gäller 10år från regdat.Eller 15000 mil. Så var min,en 2007:a fast uttagen 2006 så när jag behövde en svindyr rep så var den 14 dar för gammal. Surt.
Kamkedjan?
Postad 23 September 2017 - 20:33
Kamkedjan?
Nej,nån grej som styrde antispinn i höger framhjul volvo v50,kostade 9 papp!
Postad 23 September 2017 - 20:40
Och motorskydded i försäkringen som gäller 10år från regdat.Eller 15000 mil. Så var min,en 2007:a fast uttagen 2006 så när jag behövde en svindyr rep så var den 14 dar för gammal. Surt.
Trist att felet på din dök upp två veckor för sent. Men det spelar ju ingen roll om det är en -11, -13, -14 etc iom det är registreringsdatumet som sätter garantin.Nej,nån grej som styrde antispinn i höger framhjul volvo v50,kostade 9 papp!
Postad 24 September 2017 - 09:37
I sektionen "olika typer av avfall" på följande sida kan läsa en samanfattning.
http://www.stralsake...rk/Karnbransle/
Om du sedan har sett hur det ser ut där man bryter brunkol till kraftverken så vet du vad den direkta miljöpåverkan
är.
Lägg sedan till miljöpåverkan vid tillverkningen och restprodukterna från batterierna.
Då ser ivarjefall inte jag någon större vinst för miljön med elalternativet jämnfört med fossila bränslen.
Stötte på detta idag, intressant... http://www.elbilen.o...ar/elbilsmyter/
Postad 24 September 2017 - 16:01
Den var faktiskt riktigt intressant, har inte varit skeptisk till el utan brukar snarare försvara för el.Stötte på detta idag, intressant... http://www.elbilen.o...ar/elbilsmyter/
Känns dock lite vinklat i.o.m. att sidan är för elbilar.
Postad 27 September 2017 - 13:45
det beror väl på när den är uttagen? är den tillverkad 2013 och uttagen 2013 så är det en 2013. men är den tillverkad 2013 och uttagen 2014 så är det en 2014. Så har jag fått det förklarat för mig i alla fall för jag förstod inte heller det där riktigt
Årsmodell/modellår/MY, tillverkningsdatum och registreringsdatum är inte alltid samma sak!
Jag har t.ex. en bil vars modellår är 2017, men den är tillverkad och registrerad 2016! Detta är ganska vanligt då många släpper nästa års modeller redan innan sommaren. Sen händer det även att "lagerbilar" blir liggandes, så en bil med modellår 2017, som är tillverkad 2016 kanske registreras först 2018. Men det kanske hör till ovanligheterna. ![]()
Postad 27 September 2017 - 13:50
Kanske mina däck var lite bättre än vad jag kom ihåg. Mönstret är riktigt bra. Alla dubb verkar finnas, dock så sticker inte dubben ut så mycket. Dom ser slipade ut liksom. Vad tror ni, går dom en säsong till så jag slipper köpa nya nu?
obs. Däcken ser bättre ut i verkligheten än på bilden. djupet är 8-9mm skulle jag tro
Hur gamla är däcken och vad är det för märke?
Vinterdäck kan se bra ut i många år. Speciellt här i norr där dom inte slits mycket, men dom kan vara dåliga ändå.
Alla Gislaved jag haft har varit betydligt sämre redan efter ett år och efter tre år har dom varit helt slut. Oftast brukar vinterdäck behövas bytas efter ca: 4. Då har dom hunnit bli hårda och har inte alls samma fäste som tidigare. Men det beror helt på vilka krav man har och hur mycket man kör. Är man inte så noga så kan man säkert köra tio år på ett par vinterdäck, men då börjar det bli riktiga hockeypuckar.
Och dubbar man av dom kan man använda dom några år till som sommardäck!
Postad 27 September 2017 - 20:08
tänkte jag skulle beställa vinterfälgar, som kanske blir sommarfälgar ;-) och har fastnat mellan dessa två.
1. AEZ straight dark ~13000 - 15000 beroende på vilka däck
2. OZ Ultraleggera HLT ~17000 - 23000 beronde på vilka däck
så vilka hade ni valt?
Bifogad fil(er)
Postad 27 September 2017 - 20:19
Postad 27 September 2017 - 20:34
eller kanske Nitro Razor ~11300 - 14000
Själv tycker jag ju OZ är snyggast när man ser bilderna. Funderar ju på att köra 18" Sevilla VW som vinter och antagligen köra OZ 18-19" som sommar. Men det blir ju så himla dyrt eller är det värt att lätta på lädret?
Bifogad fil(er)
Postad 27 September 2017 - 22:14
Stötte på detta idag, intressant... http://www.elbilen.o...ar/elbilsmyter/
Intressant läsning helt klart!
tänkte jag skulle beställa vinterfälgar, som kanske blir sommarfälgar ;-) och har fastnat mellan dessa två.
1. AEZ straight dark ~13000 - 15000 beroende på vilka däck
2. OZ Ultraleggera HLT ~17000 - 23000 beronde på vilka däck
så vilka hade ni valt?
AEZ som vinter och OZ som sommar fälgar.
Hade inte valt OZ som vinter då mina OZ superlegera var väldigt känsliga för ojämnt underlag.
Postad 27 September 2017 - 23:16
Postad 28 September 2017 - 10:32
tänkte jag skulle beställa vinterfälgar, som kanske blir sommarfälgar ;-) och har fastnat mellan dessa två.
1. AEZ straight dark ~13000 - 15000 beroende på vilka däck
2. OZ Ultraleggera HLT ~17000 - 23000 beronde på vilka däck
så vilka hade ni valt?
OZ får min röst av dessa
Själv kör jag VMR V810 18" på Golfen, grymt nöjd
Redigerat av -KungCarl-, 28 September 2017 - 10:33.
Postad 28 September 2017 - 11:38
Blev en Passat GTE tillslut.
:-D
OZ får min röst av dessa
Själv kör jag VMR V810 18" på Golfen, grymt nöjd
de var ju snygga också .. vart köpt dem?
Postad 28 September 2017 - 11:48
:-D
de var ju snygga också .. vart köpt dem?
Jag kontaktade EU importören i Schweiz, tog lite tid o få hem dem dock (men de svenska ÅF jag kontaktade som kunde fixa dem skulle ha nästan dubbla(!) priset för fälgarna så va värt en längre väntetid imho).
Postad 28 September 2017 - 13:06
Det står "Gult eller vitt ljus fram". Ska man tolka detta som att man måste välja, eller kan man ha vita DRL och gula halvljus?
Postad 28 September 2017 - 15:59
Någon som vet om det är några problem med att sänka en GTE? Tänkte bara fjädrar. Har Dynamic Chassis Control (DCC) på den, så länge det bara är fjädrarna borde det väl inte vara några konstigheter va? Inte säkert att jag ska göra men om jag tycker det är för tok för mycket luft mellan däck och chassi
En till fråga. När jag ska köpa fälgar till Golf GTE'n måste man ha med TPMS eller kan man stänga av det, annars kommer det väl larma som fan
har i alla fall bestämt mig för 18" AEZ Straight Dark som vinterfälg, blir ju ca 7000 kr billigare än OZ och jag håller på att renovera en Volvo Penta AQ260B + VP280 drev till båten också så det kommer ju kosta en del slantar.
fan också .. gillar looken med Dezent TD dark också, helt klart det billigaste allternativet ..hmmm .. 15 veckor innan bilen kommer
Bifogad fil(er)
Redigerat av fristil, 28 September 2017 - 17:49.
Postad 28 September 2017 - 18:22
Postad 29 September 2017 - 14:57
Tills jag såg detta http://www.expressen...-dieselbilarna/
Vad säger ni dumt att köpa diesel ändå?
Postad 29 September 2017 - 15:08
Är på väg att köpa diesel bil och trodde man skulle vara safe mot kommande förbud om man satsade på euro6.
Tills jag såg detta http://www.expressen...-dieselbilarna/
Vad säger ni dumt att köpa diesel ändå?
Skulle väl säga att det känns lite dumt att köpa en diesel utan AdBlue i dagsläget iaf.
Postad 29 September 2017 - 17:10
Är på väg att köpa diesel bil och trodde man skulle vara safe mot kommande förbud om man satsade på euro6.
Tills jag såg detta http://www.expressen...-dieselbilarna/
Vad säger ni dumt att köpa diesel ändå?
Ingen fara, slutsatsen är hans egna och inget annat. De hoppas på ett strängare regelverk vilket i praktiken betyder noll och inget.
Postad 29 September 2017 - 17:38
Å andra sidan när de väl fått ner dieselförsäljningen så kommer ett annat gammalt kärt problem tillbaka:
https://www.hd.se/20...dieslarna-rasar
"Biltillverkarna varnar för att detta skifte till bensinmotorer med högre koldioxidvärden kommer att ge nya utmaningar i arbetet för att möta framtidens mål om begränsning av koldioxiden"
Jag anser att förbud är helt fel väg att gå förutom på riktigt gamla bilar möjligtvis, säg 15-20 år. Bättre att stimulera utvecklingen och införskaffandet av nya miljövänliga bilar genom skattesystemet. Ser inte anledningen att kapa fötterna ännu mer på de som inte har råd att införskaffa helt nya bilar utan får köpa 5 år gamla bilar (eller ännu äldre).
Därför tycker jag att regeringen är lite på spåren nu genom att sätta låg skatt på miljöfordon och dessto högre skatt på icke miljöfordon. Jag älskar naturligtvis att åka runt i min fyrhjulsdrivna 190 hästars diesel. Men jag har knappast nytta av det utan köpte det endast för att skatten var tämligen låg och det var kul.
Jag tänker mig att marknaden blir rätt självreglerande genom ett sådant skattesystem på några års sikt. Dyr skatt = lägre antal som köper miljöbovar då det dels kostar mer att köra samt sänker andrahandsvärdet rejält när ingen vill köpa dessa som begagnade då skatten är hög. Det gör att fler tänker till vad de väljer för motor vilket sänker miljöutsläppen både på nybils- och begangnatmarknaden. Känns bättre än att straffa bilar som är inköpta under helt andra riktlinjer...
Redigerat av hugeman, 29 September 2017 - 18:27.
Postad 29 September 2017 - 22:50
Någon som vet om det är några problem med att sänka en GTE? Tänkte bara fjädrar. Har Dynamic Chassis Control (DCC) på den, så länge det bara är fjädrarna borde det väl inte vara några konstigheter va? Inte säkert att jag ska göra men om jag tycker det är för tok för mycket luft mellan däck och chassi
En till fråga. När jag ska köpa fälgar till Golf GTE'n måste man ha med TPMS eller kan man stänga av det, annars kommer det väl larma som fan
har i alla fall bestämt mig för 18" AEZ Straight Dark som vinterfälg, blir ju ca 7000 kr billigare än OZ och jag håller på att renovera en Volvo Penta AQ260B + VP280 drev till båten också så det kommer ju kosta en del slantar.
fan också .. gillar looken med Dezent TD dark också, helt klart det billigaste allternativet ..hmmm .. 15 veckor innan bilen kommer
Dezent kändes för mycket 90tal om du frågar mig.
Aez Straight passade riktigt bra.
Postad 30 September 2017 - 06:32
Klockan 19 går avs.2 och på tors avs.3. History channel.
Postad 01 October 2017 - 19:23
damn damn damn .. var ute och gick med vovven och såg Golfen som jag gillar, grå och med typ 10-12 ekrade fäljar, stannade och kollade lite nogare och visst var det OZ Ultraleggera, men det var en golf IV - V, lite annan grå än den nya Lindium som är ett huvudbry hur den ser ut igentligen, ibland ljus, ibland mörk. Kollade inte så noga storleken men det såg ut som !7" och golfen var inte sänkte , men de är ju så dyra, tror ni man kan komma undan men Dotz Kendo svarta?
Börjar tänka att jag köper de med vinterdäck nu, sen sommardäck och byter till våren och försöker hitta ett par sjyssta 19" billiga fälgar som jag kan ha på vintern.
några bilder
1. OZ
2. Dotz kendo 19" på bilväljare
3. Dotz Kendo riktigt foto på bil
Bifogad fil(er)
Postad 01 October 2017 - 20:49
Det var inte mycket profil kvar på dom däcken ![]()
Som standard sitter det 205/50ZR17 fram o 255/40ZR17 bak o på en 986 Boxster så är det på gränsen.
Åkt med vänner som har 18" o det är långt ifrån njutbart.
Postad 01 October 2017 - 21:34
Redigerat av mikkiz, 01 October 2017 - 21:34.
Postad 01 October 2017 - 23:08
precis, jag ler o har det kul var gång jag är ute o kör eller är på bana ![]()
Postad 02 October 2017 - 01:07
damn damn damn .. var ute och gick med vovven och såg Golfen som jag gillar, grå och med typ 10-12 ekrade fäljar, stannade och kollade lite nogare och visst var det OZ Ultraleggera, men det var en golf IV - V, lite annan grå än den nya Lindium som är ett huvudbry hur den ser ut igentligen, ibland ljus, ibland mörk. Kollade inte så noga storleken men det såg ut som !7" och golfen var inte sänkte , men de är ju så dyra, tror ni man kan komma undan men Dotz Kendo svarta?
Börjar tänka att jag köper de med vinterdäck nu, sen sommardäck och byter till våren och försöker hitta ett par sjyssta 19" billiga fälgar som jag kan ha på vintern.
några bilder
1. OZ
2. Dotz kendo 19" på bilväljare
3. Dotz Kendo riktigt foto på bil
Dotz är snygga också!
Var riktigt snygga på den vita Leon!
Postad 02 October 2017 - 04:56
En till fråga. När jag ska köpa fälgar till Golf GTE'n måste man ha med TPMS eller kan man stänga av det, annars kommer det väl larma som fan
"Enligt EU-förordningen 661/2009 ska alla bilar som är typgodkända efter november 2012 och alla nya bilar sålda efter november 2014 ha ett tryckövervakningssystem TPMS (Tire Pressure Monitoring System). Förordningen gäller inte äldre bilar, om de inte har ett tryckövervakningssystem så behöver man inte montera det i efterhand."
https://vianor.se/in...em/tpms-faq/#Q1
Postad 02 October 2017 - 05:43
Du växer upp en vacker dag
Tills dess ler JAG
Nej för tusan det hoppas jag inte
men det har inget med att jag vill att du ska sluta le.
Ang TPMS
Det här innebär i praktiken att TPMS som system kommer vara ett obligatoriskt utifrån EU-krav fram till ibruktagandet, det vill säga när bilen ställs på första gången. Därefter blir det ett frivilligt system för svenska fordonsägare. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.
Källa:https://www.transpor...vakningssystem/
Postad 02 October 2017 - 08:15
såg att VW har kontrollen via ABS så behöver ingen givare i däcket :-D då spar man någon tusing där i alla fall
Postad 02 October 2017 - 09:14
Sverige lyckades förhandla bort det där med TPMS eftersom man hävdade att svensken ändå kollade trycket när man bytte hjul en gång per halvår. Men har du en bil med TPMS och monterar hjul utan, så får du leva med varning hela tiden. Enklare system kör via ABS-givarna och mäter rullomkretsen på hjulen mot varandra.
Postad 02 October 2017 - 11:03
Sverige lyckades förhandla bort det där med TPMS eftersom man hävdade att svensken ändå kollade trycket när man bytte hjul en gång per halvår. Men har du en bil med TPMS och monterar hjul utan, så får du leva med varning hela tiden. Enklare system kör via ABS-givarna och mäter rullomkretsen på hjulen mot varandra.
Var har du läst det?
När jag kollat upp så skall TPMS fungera, har du en varning så går inte bilen genom besiktningen och funktionen får inte avaktiveras.
Att hitta däcksfirmor som kan TPMS är inte heller det lättaste, tänkte försöka få mina givare till vinterdäcken klonade till samma som sommardäcken då Subaru inte klarar av att hålla två uppsättningar i minnet.
TPMS är ren idioti, men förhoppningsvis blir givarna billigare och man kan få tag i däckkrängare som förstår sig på skiten. Menar, hur svårt kan det vara... det finns ju Google! Känns som att jag vet mer än alla däcksfirmor jag besökt så här långt. Och att köpa egna verktyg för att programmera skiten är ju inte billigt!
Postad 02 October 2017 - 11:16
Fick punktering i våras och då kostade ny givare och programmering runt 500:- enligt fakturan till min Kia, blev förvånad för jag hade räknat med det dubbla.såg att VW har kontrollen via ABS så behöver ingen givare i däcket :-D då spar man någon tusing där i alla fall
Postad 02 October 2017 - 11:46
Sverige lyckades förhandla bort det där med TPMS eftersom man hävdade att svensken ändå kollade trycket när man bytte hjul en gång per halvår. Men har du en bil med TPMS och monterar hjul utan, så får du leva med varning hela tiden. Enklare system kör via ABS-givarna och mäter rullomkretsen på hjulen mot varandra.
Det där har jag också läst någonstans. Men som sagt, kan man inte stänga av varningen så blir det ju kanske lite jobbigt
Postad 02 October 2017 - 13:22
Var har du läst det?
När jag kollat upp så skall TPMS fungera, har du en varning så går inte bilen genom besiktningen och funktionen får inte avaktiveras.
Att hitta däcksfirmor som kan TPMS är inte heller det lättaste, tänkte försöka få mina givare till vinterdäcken klonade till samma som sommardäcken då Subaru inte klarar av att hålla två uppsättningar i minnet.
TPMS är ren idioti, men förhoppningsvis blir givarna billigare och man kan få tag i däckkrängare som förstår sig på skiten. Menar, hur svårt kan det vara... det finns ju Google! Känns som att jag vet mer än alla däcksfirmor jag besökt så här långt. Och att köpa egna verktyg för att programmera skiten är ju inte billigt!
Transportstyrelsen hemsida. Nej förstås kan du inte besikta med varningen, du får nedslag vilken varningslampa som än lyser, airbag eller vad som helst. Men OM du vill snåla så kan du ju besikta med TPMS-däck på tex sommaren och sen köra vinterdäck utan och ignorera varningen. Men verkstäderna får aldrig programmera bort varningen (även om dom säkert kan).
Postad 02 October 2017 - 15:02
Läste ni inte på länken till Transportstyrelsen?
. Sverige har heller inga regler om att TPMS på personbilar ska kontrolleras vid exempelvis kontrollbesiktning.
Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
|
Ljud →
Bilstereo →
Sätta in 6030cs fram, (hjälp med beräkning av volym)Startad av Oliwer_98 , 14 Apr 2015 |
|
|
|
|
Övrigt →
Off Topic →
Skoda Yeti - 4x4, Diesel, Automat och snökörning...Startad av Unregistered5299859a , 08 Oct 2011 |
|
|
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
20 bilder


Minhembio - Senaste nyheterna






Fler
Vilka bilder visas här?