LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017
5776 svar till detta ämne
Postad 02 January 2018 - 16:04
Alan31
-
Alan31
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Fortsatt väldigt nöjd med min 55C7 som inköptes på Black friday. Däremot stötte jag på lite bekymmer igår när jag kikade på senaste avsnittet av Bron på SVT-play. Om det i sig beror på källan eller tvn är jag inte rätt människa att avgöra. Så det vore kul om någon annan kunde testa också.
Tv-serien Bron är i sig väldigt mörk och grådassig, vid många scener inomhus och framförallt vid 41:40 (när han kommit in i huset och står vid bordet) in i avsnittet såg jag fenomenet. Det var som att det blev myrornas krig i väggarna, att den grå/vita färgen rörde sig och liksom flimrade fram och tillbaka. Men som sagt, serien är väldigt gråaktig och såg fenomenet vid ett flertal tillfällen genom hela avsnittet.
Ska sägas att jag inte kört några testbilder och heller inte sett några problem med min tv. Däremot är jag skadad av all läsning här så jag tenderar att leta problem ibland.. Provade också lite äldre filmer, exempelvis Matrix i 1080 och såg samma fenomen även där. Framförallt i scenen där Neo blir förhörd i ett helvitt rum. Provade sen flera Netflix-filmer och såg inga bekymmer över huvud taget.
Källan, inget fel på TVen.
Postad 02 January 2018 - 16:12
mikkiz
-
mikkiz
-
Beroende
-
-
1185 inlägg
Kikade lite med min Sony tv (xe9305) men såg inget speciellt myrornas krig där. Visst hela serien e lite grå å dassig men inget spec. Detta genom apple tv...
Postad 02 January 2018 - 17:01
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
En fundering gällande banding. Har inte upplevt detta överhuvudtaget och har nu tittat på film, serier å rubbet i sedan nyårsafton. Upplever fortfarande ingen banding så jag körde dessa youtube banding-test-videos som finns och ser fortfarande ingen banding.
Körde sen videon med 5% grå, ser ingen banding. Tog en bild och där fick jag fram det! När jag kollar på bilden jag tog så ser jag banding. Dock inte i närheten av vad jag ser på bilder här i forumet men det verkar som om kameran förstärker det som finns? Men ni upplever alltså banding i den omfattningen i riktigt material?
Jag oroar mig mest för ev inbränningar när ungarna å frugan kör sina 6 timmars Xbox-race...
Kameran brukar förvärra det. Låter som du har en grym panel. Vilken TV och storlek?
Ser ljusare ut på bilden än i verkligheten men såhär kunde det se ut på Rise of the tomb raider för mig på min A1 ibland när man var inne i grottor och dylikt, man kan även se den ljusa fyrkantiga boxen i mitten som har påverkat vissa paneler och bandingen såg ännu värre ut i rörelse. https://www.avforums...614-jpg.948384/
Redigerat av Chamber, 02 January 2018 - 17:02.
Postad 02 January 2018 - 17:32
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Även jag såg lite snabbt på bron men fann inget som störde mig kanske är inte lika kräsen? 
Postad 02 January 2018 - 18:04
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Främst för soap-opera effekten (folk som ser ut som blanka barbiedockor i ansiktet) och artifakter (främst runt textremsor).
Jag har sagt det många gånger - funktionen finns där av en anledningen - för att användas av de som inte gillar judder och blur som uppstår vid panoreringar, men det har sina biverkningar.
Tyvärr har min C7a sämst truemotionfunktion av mina tre apparater (en 6-7år Samsung, 3-4år Sony). Nackdelarna blir uppenbara redan på dejudder=3, men jag tycker man måste ha lite de-judder påslaget om man sitter typ 2,7m från en 65tummare - annars är det stark epilepsivarning på 24Hz material.
Ofta brukar de-judder vara mer OK än de-blur (undvik livlig) - MIn Sony har i princip 0 soap och lite artifakter på ganska hög dejudder - tyvärr kan man inte säga samma sak om LGn.
Detta är viktigt för mig och jag stör mig på det, men kan inte motivera att lägga 10k extra på en Sony A1a
Fått igång Chromecast till C7 ser skitbra ut - det enda jag saknade med det inbyggda CC på Sony A1
Men kunde inte motivera köp på 10K på det 
Postad 02 January 2018 - 18:47
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Fått igång Chromecast till C7 ser skitbra ut - det enda jag saknade med det inbyggda CC på Sony A1
Men kunde inte motivera köp på 10K på det 
Det har jag lust att testa. Är det 4K-varianten, eller har TV'n inbyggd?
Postad 02 January 2018 - 19:12
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Det har jag lust att testa. Är det 4K-varianten, eller har TV'n inbyggd?
Om du pratar om SONY så har de ett "inbyggt" CC
Det finns ett liknande på LG OS att man "speglar" innehållet på telefonen som kopplar sig till LG TV
Men jag tycker det blir bättre bild wifi på CC och då agerar telefonen bara som fjärr
Det CC jag kör med är första generationen tror det går på 300 - inte värt 10k på TV
Kul grej varför jag kör CC är jag har tvillingabonnemang och Telia anser jag då inte kan ha HD kanaler pga bredbandet
Men med CC kommer jag åt mitt telia play och kan köra kanalerna i HD 
Postad 02 January 2018 - 19:53
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Det finns ett liknande på LG OS att man "speglar" innehållet på telefonen som kopplar sig till LG TV
Men jag tycker det blir bättre bild wifi på CC och då agerar telefonen bara som fjärr
Det CC jag kör med är första generationen tror det går på 300 - inte värt 10k på TV
Kul grej varför jag kör CC är jag har tvillingabonnemang och Telia anser jag då inte kan ha HD kanaler pga bredbandet
Tackar för info. Jag skall köpa en CC, den lite dyrare varianten med 4K-stöd.
Postad 02 January 2018 - 21:15
magnus76
-
magnus76
-
Veteran
-
-
2453 inlägg
Går det spegla en iPhone eller går det bara med android?
Postad 02 January 2018 - 22:47
e3henri
-
e3henri
-
Mästare
-
-
3266 inlägg
Störde mig groteskt mycket på judder o dylikt jag också, men har nu vant ögonen. Judder är normalt förekommande i 24Hz material, men ganska framstående hos just LG kan jag tycka. Försökte tämja detta med TruMotion ett tag men tyvärr introducerar ju interpolering irriterande artefakter som jag kan tycka är värre, även om LG's TruMotion blivit något bättre senaste året. Är upp till var och en vad man tål att leva med, tyvärr kommer vi inte undan varken det enda eller det andra i nuläget.
Synd att LG inte lyckas få till det - tycker som sagt att både Sony och Samsung har lyckats betydligt bättre. Antingen är patenterade algoritmer eller så är det hemliga...synd oavsett
Öppet köp känns absolut som snabbaste sättet, då måste du dock skicka in eller frakta tvn. Bråkar du med LG är det inte säkert du får en ny panel, men då byter dom på plats som jag förstått det.
Om det är värt det kan bara du svara på, ger nog lite att fråga här, stör du dig så byt, verkar ju som att du stör dig på det...
Öppet köp innebär väl alltid en retur, inte ett byte. Alternativet blir väl i så fall att köpa den igen (till ett kanske högre pris)
Postad 02 January 2018 - 23:07
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Öppet köp innebär väl alltid en retur, inte ett byte. Alternativet blir väl i så fall att köpa den igen (till ett kanske högre pris)
Självklart betyder öppet köp att han lämnar igen tvn och köper en ny. Han frågade ju om det var värt att köra på öppet köp nu när tvn är nere på lågt pris igen.
Postad 02 January 2018 - 23:10
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Går det spegla en iPhone eller går det bara med android?
Har ingen aning
På C7 finns det en funktion med "Screen Share"
Om du har det kanske den sen hittar din apple med wifi
Postad 03 January 2018 - 03:05
Greedy
-
Greedy
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Har uppenbarligen haft en väldig tur i panel-lotteriet. Det är en 65" B7...
Kameran brukar förvärra det. Låter som du har en grym panel. Vilken TV och storlek?
Ser ljusare ut på bilden än i verkligheten men såhär kunde det se ut på Rise of the tomb raider för mig på min A1 ibland när man var inne i grottor och dylikt, man kan även se den ljusa fyrkantiga boxen i mitten som har påverkat vissa paneler och bandingen såg ännu värre ut i rörelse.
https://www.avforums...614-jpg.948384/
Redigerat av Greedy, 03 January 2018 - 03:06.
Postad 03 January 2018 - 07:26
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
Tack för svaren! Jag ska kolla en extra gång för säkerhets skull, men jag vet att jag valt "Av" på TruMotion och även valt "Välj detta alternativ för alla ingångar" eller vad det nu heter. Men filmen som jag refererade till tittade jag på med Viaplay via LG-tv:ns egna inbyggda app. Vilken HDMI-ingång/inställning väljs då? Och hur ändrar man TruMotion-inställningen för HDR/SDR?
det är olika inställningar för alla dom alternativen, lgs egna appar har en, varje hdmi har en och hdr/sdr har olika så det blir lite knappande .. vet inte om trumotion-inställningarna kopieras om man väljer för alla ingångar .. vill minnas när jag höll på att vissa inställningar inte kopierades ändå .. kolla en gång till .. rätt inställd ska det inte vara någon soap opera-effekt alls .. filmer på denna TV är en njutning!
Postad 03 January 2018 - 09:14
Gelmax
-
Gelmax
-
Forumräv
-
-
766 inlägg
Är det någon som vet hur man gör för att ansluta en subwoofer direkt till en LG-oled (så att volymen på woofern följer den på TVn... vill inte behöva justera basljudet separat)?
Ingen???
Postad 03 January 2018 - 10:21
phat
-
phat
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Har ni noice reduction och MPEG noice reduction aktiverad?
Kan någon förklara för mig vad dessa två inställningar i trumotion menyn gör: De-Judder och De-Blur. Vad är skillnaden mellan dessa två?
Postad 03 January 2018 - 10:23
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Har ni noice reduction och MPEG noice reduction aktiverad?
Alla (falska) "bildförbättrings-funktioner" bör stängas av. Under förutsättning att du kör material av bra kvalitet. Testa dig fram på egen hand om du ser nån skillnad på olika material/källor.
Postad 03 January 2018 - 10:26
phat
-
phat
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Alla (falska) "bildförbättrings-funktioner" bör stängas av. Under förutsättning att du kör material av bra kvalitet. Testa dig fram på egen hand om du ser nån skillnad på olika material/källor.
Jag måste dessvärre ha igång truemotion då jag stör mig enormt mycket på all hackande och annat skit som uppstår när jag har trumotion av (detta även när jag kollar på 1080p filmer). När jag väljer "användare" så får jag två val o ändra på, ena är De-Judder och andra är De-Blur. Vad gör dessa två?
Postad 03 January 2018 - 10:30
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
De-judder är till för att minska ryckighet. De-blur är till för att "minska" rörelseoskärpa, vilket i praktiken är omöjligt med en slutartid på 1/48sek.
TureMotion (och alla andra sorters rörelseinterpolering) är inget annat än djävulens redskap och kan inte användas i något positivt avseende öht.
Postad 03 January 2018 - 10:31
Udd3n
-
Udd3n
-
Amatör
-
-
73 inlägg
Öppet köp känns absolut som snabbaste sättet, då måste du dock skicka in eller frakta tvn. Bråkar du med LG är det inte säkert du får en ny panel, men då byter dom på plats som jag förstått det.
Om det är värt det kan bara du svara på, ger nog lite att fråga här, stör du dig så byt, verkar ju som att du stör dig på det...
Jo, det vet jag. Det blev ett jäkla huvudbry. Det är jobbigt att åka tillbaka och köpa en ny och LG är sega på att svara mig på mailen.
Jag ska avvakta någon dag och se vad LG säger. Förhoppningsvis är Netonnets pris iaf till i helgen.. Jag är dock rädd att jag har oturen att få en ännu sämre panel men vad jag sett här och på andra forum så verkar jag ju fått ett riktigt bottenex.
Postad 03 January 2018 - 10:33
phat
-
phat
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
De-judder är till för att minska ryckighet. De-blur är till för att "minska" rörelseoskärpa, vilket i praktiken är omöjligt med en slutartid på 1/48sek.
TureMotion (och alla andra sorters rörelseinterpolering) är inget annat än djävulens redskap och kan inte användas i något positivt avseende öht.
Tips på hur man blir av med hack etc utan att ha trumotion igång? Har testat både 720p, 1080p och 4k filmer och "hacket" finns i alla format.
Postad 03 January 2018 - 10:41
ColinZeal
-
ColinZeal
-
Veteran
-
-
1509 inlägg
Tips på hur man blir av med hack etc utan att ha trumotion igång? Har testat både 720p, 1080p och 4k filmer och "hacket" finns i alla format.
Går inte göra något åt det då filmer är filmade i 24 fps. Panorerar man för fort så finns hacket där.
Postad 03 January 2018 - 10:50
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Försöka se till att källan matar ut bilden i rätt frekvens (samma frekvens som materialet är inspelad med) och ha "Real Cinema" påslaget. Men prova för all del TruMotion-User med både De-judder och De-blur satta till '0' utifall du skulle trivas bättre med det istället för TruMotion-Off.
Precis som påpekat är inte det nån garanti för att hack försvinner men du har iaf gjort vad du kan för att din setup inte ska introducera några.
Att tvinga på såpopera-gojjs har förövrigt blivit förbjudet enl lag fr.o.m. 1:a januari 2018 (ett fall av "även en blind höna..." från nuvarande regering). Tanken är att den personal som Radiotjänst tidigare har nyttjat för tv-pejling nu ska omskolas (eftersom tv-licensen är påväg mot skattesedeln) varpå kontroller i hemmen kommer ske på slumpmässigt utvalda orter fr.o.m. halvårs skiftet. En satsning på hälsan i folkhemmet lyder påbudet. Fina grejer.
Redigerat av pacman, 03 January 2018 - 10:52.
Postad 03 January 2018 - 11:09
kribban
-
kribban
-
Mästare
-
-
3037 inlägg
Nu droppade C7 lite i pris. Vad är egentligen den största fördelen med att välja den före B7? Gjorde en jämförelse på prisjakt och tycker inte att det var några större skillnad i specifikationen. Min fråga gäller 65"
MVH Christer
Postad 03 January 2018 - 11:14
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Nu droppade C7 lite i pris. Vad är egentligen den största fördelen med att välja den före B7? Gjorde en jämförelse på prisjakt och tycker inte att det var några större skillnad i specifikationen. Min fråga gäller 65"
MVH Christer
Design.
Postad 03 January 2018 - 11:18
phat
-
phat
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Försöka se till att källan matar ut bilden i rätt frekvens (samma frekvens som materialet är inspelad med) och ha "Real Cinema" påslaget. Men prova för all del TruMotion-User med både De-judder och De-blur satta till '0' utifall du skulle trivas bättre med det istället för TruMotion-Off.
Precis som påpekat är inte det nån garanti för att hack försvinner men du har iaf gjort vad du kan för att din setup inte ska introducera några.
Att tvinga på såpopera-gojjs har förövrigt blivit förbjudet enl lag fr.o.m. 1:a januari 2018 (ett fall av "även en blind höna..." från nuvarande regering). Tanken är att den personal som Radiotjänst tidigare har nyttjat för tv-pejling nu ska omskolas (eftersom tv-licensen är påväg mot skattesedeln) varpå kontroller i hemmen kommer ske på slumpmässigt utvalda orter fr.o.m. halvårs skiftet. En satsning på hälsan i folkhemmet lyder påbudet. Fina grejer.
Spelar upp de flesta av mina filmer via Plex på datorn (xPlay på LGn). Testade för någon timme sedan o ha DJ och DB på 0, fast det var bara irriterande att kolla på en film pga hacket. Testade med att ha DJ på 6 och då blev det lite bättre, mesta av hacket borta men självklart gick "soap opera" effekten igång.
Postad 03 January 2018 - 11:41
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
Spelar upp de flesta av mina filmer via Plex på datorn (xPlay på LGn). ...
Påfallande ofta det är så när "en dator" är inblandad... Du har inga andra källor att prova med?
Postad 03 January 2018 - 11:42
phat
-
phat
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Påfallande ofta det är så när "en dator" är inblandad... Du har inga andra källor att prova med?
Kör ju även med Netflix via LG appen, samma grej där 
Redigerat av phat, 03 January 2018 - 11:43.
Postad 03 January 2018 - 11:56
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Spelar upp de flesta av mina filmer via Plex på datorn (xPlay på LGn). Testade för någon timme sedan o ha DJ och DB på 0, fast det var bara irriterande att kolla på en film pga hacket. Testade med att ha DJ på 6 och då blev det lite bättre, mesta av hacket borta men självklart gick "soap opera" effekten igång.
Du har ju ett litet pest eller kolera dilemma. Vill du "maskera" hacket så är det DJ som måste igång och det innebär att du får "soap opera" effekt. Jag har kört på DJ 3 ett tag och tycker det är en vettig mix, höjer jag till 4 blir det för mycket artefakter i bilden och ojämt flyt..
Hur har du överlevt på andra tv-apparater? Kör man 24fps native utan annat lullull igång så kommer det hacka. Gjorde det på min plasma också. Kan dock tänka mig att man upplever det värre på större apparater dock.
Redigerat av aeqvist87, 03 January 2018 - 11:57.
Postad 03 January 2018 - 12:06
phat
-
phat
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Du har ju ett litet pest eller kolera dilemma. Vill du "maskera" hacket så är det DJ som måste igång och det innebär att du får "soap opera" effekt. Jag har kört på DJ 3 ett tag och tycker det är en vettig mix, höjer jag till 4 blir det för mycket artefakter i bilden och ojämt flyt..
Hur har du överlevt på andra tv-apparater? Kör man 24fps native utan annat lullull igång så kommer det hacka. Gjorde det på min plasma också. Kan dock tänka mig att man upplever det värre på större apparater dock.
Kommer från en Sony Bravia TV (55tum) som är 5 år gammal (köpte den för 30k då) och den har jag inte haft problem med alls. Allt flöt smidigt. Kopplade den via datorn (plex) och chromecast för Netflix. För o vara ärlig så hade jag aldrig köpt LGn om jag vetat om detta problem med hack / soap opera. Men nu är jag här och försöker göra det bästa av situationen 
Redigerat av phat, 03 January 2018 - 12:06.
Postad 03 January 2018 - 12:12
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Kommer från en Sony Bravia TV (55tum) som är 5 år gammal (köpte den för 30k då) och den har jag inte haft problem med alls. Allt flöt smidigt. Kopplade den via datorn (plex) och chromecast för Netflix. För o vara ärlig så hade jag aldrig köpt LGn om jag vetat om detta problem med hack / soap opera. Men nu är jag här och försöker göra det bästa av situationen 
Finns ju öppet köp. Visst man ska helst undvika att lämna tillbaka men du verkar inte vara riktigt nöjd. Sony A1 kanske hade varit ett bättre val? Flyter på bra där, SOE märks sällan och inga artefakter.
Postad 03 January 2018 - 12:22
Legion
-
Legion
-
Beroende
-
-
1029 inlägg
Du har säkert haft motionflow aktiverat på sonyn och är därför van vid det, fortsätt iså fall med det även på LGn om det inte stör dig med lite soe.
Annars går det faktiskt att vänja sig vid riktig 24p-bild.
Redigerat av Legion, 03 January 2018 - 12:23.
Postad 03 January 2018 - 13:09
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Möjligt att Sony har bättre teknik för att maskera ditt problem och du upplever det så Tycker det är synd att tv-tillverkarna lagt till det dock, hade varit bättre att sätta press på dom som faktiskt skapar filmerna och höja den standarden till åtminstone 48 eller 60. Minns att jag såg The Hobbit i 48fps på bio när den kom, var en mycket trevligare upplevelse.
Lämna tillbaka den om du inte är nöjd, aldrig roligt att vara missnöjd med dyra inköp 
Postad 03 January 2018 - 13:16
Alan31
-
Alan31
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Verkligen bara jag som har stora bekymmer med wifi hastigheten efter den senaste firmwareuppdateringen? När jag kontrollerar via Netflix får jag upp max 1 mbit/s och innan dess hade jag cirka 80 mbit/s. Har återställt routern Asus N56u och kopplat in allt på nytt men hastigheten är fortfarande urusel. Har 5GHZ bandet och routern har den senaste firmwareversionen. Routern är placerad cirka 3 meter från TVen utan någon interferens.
Förslag? Anyone?
Postad 03 January 2018 - 13:30
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
ycker det är synd att tv-tillverkarna lagt till det dock, hade varit bättre att sätta press på dom som faktiskt skapar filmerna och höja den standarden till åtminstone 48 eller 60.
Prova att se Billy Lynn's Long Halftime Walk på UHD-BD. Intressant film ur vissa avseenden men man förstår rätt snabbt att det imaginära berättandet inte alls går särskilt bra ihop med en högre bildfrekvens. Klippning, mise-en-scène, statister, props, VFX osv. funkar inte alls som du hoppas på. Det ger visserligen upphov till nya möjligheter men det känns snabbt klichéartat.
Postad 03 January 2018 - 13:42
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Prova att se Billy Lynn's Long Halftime Walk på UHD-BD. Intressant film ur vissa avseenden men man förstår rätt snabbt att det imaginära berättandet inte alls går särskilt bra ihop med en högre bildfrekvens. Klippning, mise-en-scène, statister, props, VFX osv. funkar inte alls som du hoppas på. Det ger visserligen upphov till nya möjligheter men det känns snabbt klichéartat.
Har inte sett den men har varit sugen på att se den bara för den högre frekvensen. Tror det handlar om ovana, sedan sätter det större press på klippning och filmning, det går inte gömma saker lika lätt. Men visst kanske finns andra nackdelar också.
Ska försöka ta mig tid att se den, alltid intressant med nya infallsvinklar, får vi se om jag ändrar min åsikt 
Postad 03 January 2018 - 13:43
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
kan inget om kameror / post production men borde det inte gå få till en filmisk look även med högre framerate på nått sätt 
Postad 03 January 2018 - 14:17
Greedy
-
Greedy
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Jag måste uppenbarligen vara helt blind. Ser inga ryckigheter?!
Postad 03 January 2018 - 14:20
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Enda gång jag får ryckningar är när jag ställer in telia boxen på fel upplösning
Kör på 1080p50 allt flyter på allt jag spelar upp
Postad 03 January 2018 - 14:26
phat
-
phat
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Enda gång jag får ryckningar är när jag ställer in telia boxen på fel upplösning
Kör på 1080p50 allt flyter på allt jag spelar upp
En fråga, hur / vart ställer man in 1080p50? Är det via TVn?
Redigerat av phat, 03 January 2018 - 14:27.
Postad 03 January 2018 - 14:27
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Tror många missförstår, vi pratar inte om slumpmässiga ryckigheter som beror på fel inställning jäntemot källmaterialet. Vi pratar om att 24fps hackar av naturliga skäl, det är helt enkelt för få bilder per sekund för att det ska flyta.
Ser man inte det är det helt okej, kan vara för att man är van det eller andra orsaker men jag lovar att man ser skillnad på 24fps och 60fps om man ser en jämförelse. Kolla en film på youtube där dom jämför 24 mot 60fps så ser ni skillnaderna.
Detta är självklart inget som är specifikt för OLED som teknik, det är för låg fps som är problemet.
Postad 03 January 2018 - 14:39
Greedy
-
Greedy
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Ahh ok men då är man ju inne på att leta fel. Ungefär som att sitta med diverse testbilder m.m. för att hitta saker man egentligen inte skulle störa sig på förrän man vet om det?!? Ser ingen större poäng i det om man nu inte älskar att känna sig blåst varenda gång man köper nån ny pryl.
Tror många missförstår, vi pratar inte om slumpmässiga ryckigheter som beror på fel inställning jäntemot källmaterialet. Vi pratar om att 24fps hackar av naturliga skäl, det är helt enkelt för få bilder per sekund för att det ska flyta.
Ser man inte det är det helt okej, kan vara för att man är van det eller andra orsaker men jag lovar att man ser skillnad på 24fps och 60fps om man ser en jämförelse. Kolla en film på youtube där dom jämför 24 mot 60fps så ser ni skillnaderna.
Detta är självklart inget som är specifikt för OLED som teknik, det är för låg fps som är problemet.
Postad 03 January 2018 - 14:49
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Ahh ok men då är man ju inne på att leta fel. Ungefär som att sitta med diverse testbilder m.m. för att hitta saker man egentligen inte skulle störa sig på förrän man vet om det?!? Ser ingen större poäng i det om man nu inte älskar att känna sig blåst varenda gång man köper nån ny pryl.
Fast du vet väl ändå hur 60fps känns? Lite som när man spelat ett spel i 60fps och går sedan till något med 30fps, känns lite trögt då. Vänjer mig snabbt igen dock.
Postad 03 January 2018 - 14:50
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
En fråga, hur / vart ställer man in 1080p50? Är det via TVn?
Via telia boxen
Postad 03 January 2018 - 16:02
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Tycker det är synd att tv-tillverkarna lagt till det dock, hade varit bättre att sätta press på dom som faktiskt skapar filmerna och höja den standarden till åtminstone 48 eller 60. Minns att jag såg The Hobbit i 48fps på bio när den kom, var en mycket trevligare upplevelse.
Själv tyckte både jag och min sambo att just Hobbit i HFR var en av de sämre upplvevlserna vi haft på bio nånsin.
Vi var tvugna att se om den i en mindre salong som inte körde HFR, snacka om såpopera-effekt.
Alla scener (speciellt vad gäller cgi och set-byggnader) såg utsmetade och konstgjorda ut.
Så denna nyck med 48/60 frames får gärna dö ut likt 3D.
Redigerat av masse70, 03 January 2018 - 16:02.
Postad 03 January 2018 - 16:04
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Nu är info om 2018 år modeller LG-modeller släppta!
Och ja. De är bättre! Nån som trott nåt annat? 
Speciellt det om intern LUT (Look Up Table) som har utökat omfång intressant då det bör kunna minska posterisering om jag förstår det hela rätt. Se själva, men det borde nog in i en ny tråd detta iofs då det gäller LG OLED 2018.
http://www.avsforum....d-tvs-ces-2018/
Postad 03 January 2018 - 16:35
aeqvist87
-
aeqvist87
-
Forumräv
-
-
591 inlägg
Själv tyckte både jag och min sambo att just Hobbit i HFR var en av de sämre upplvevlserna vi haft på bio nånsin.
Vi var tvugna att se om den i en mindre salong som inte körde HFR, snacka om såpopera-effekt.
Alla scener (speciellt vad gäller cgi och set-byggnader) såg utsmetade och konstgjorda ut.
Så denna nyck med 48/60 frames får gärna dö ut likt 3D.
Jo alla tycker olika Borde dock bli betydligt skarpare vid rörelser, så konstigt om det skulle se mer utsmetat ut vid högre fps. Man är väl skadad då man blir galen när fps:en understiger 100 när man sitter och spelar tex 
Postad 03 January 2018 - 16:36
wesslan
-
wesslan
-
Beroende
-
-
1438 inlägg
Hoppas posterisering är förbättrad i stil med sonys teknik med tanke på att C, E och W får nya starka processorn. 120 HFR är intressant men värdelöst att de samtidigt inte slängt in stöd för hdmi 2.1 så man kan inte köra hdmi från tex xbox one x med adaptive sync eller 120hz 4K från dator.
Mest nyfiken på om panellotteriet är utplånat/förbi i och med "förhoppningsvis" optimerad tillverkning....
Lite fula att de går tillbaks till att B modellen blir budget och lite sämre mot årets där de hade exakt samma teknik men den har väl sålt för bra jämfört med alla andra modeller.
Redigerat av wesslan, 03 January 2018 - 16:37.
Postad 03 January 2018 - 16:38
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8528 inlägg
Jo alla tycker olika Borde dock bli betydligt skarpare vid rörelser, så konstigt om det skulle se mer utsmetat ut vid högre fps. Man är väl skadad då man blir galen när fps:en understiger 100 när man sitter och spelar tex 
Utsmetad inser jag nu var fel ordval, det jag egentligen menade var mer att allt såg "plastigt" ut. Men självklart är smaken olika så nog om detta ot.
Postad 03 January 2018 - 16:54
fredl
-
fredl
-
Forumräv
-
-
762 inlägg
HFR passar spel och dator, inte biofilm IMO.
DLP 144 Hz klarar av att visa film på ett bra sätt tycker jag.
SOE och annan plastskit förstör verkligen upplevelsen.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|