Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Whiskytråden

4731 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 21 June 2014 - 14:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Redbreast är faktiskt inte dum. Gillar själv 15yo med sin lite fylligare vaniljton. Men 97p!? Så högt kanske jag inte skulle sätta den i min bok, men helt klart bland de bättre standardwhiskys som finns att köpa på SB!

Postad 22 June 2014 - 19:32

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
fick smaka en Ardbeg i fredags. Första gången jag smakar en whiskey som är rökig. Väldigt speciellt måste jag säga. Väldigt mycket smak. Kan inte säga att jag tyckte det var sådär jättegott. Men inte äckligt heller Det gick ju att sippa på. Antar att det tar ett tag att uppskatta den smaken.

Finns det ingen sort som är rökig fast inte så väldigt mycket?

Postad 22 June 2014 - 19:39

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Oban eller en HP 18-åring (en av de få HP som jag personligen uppskattar).

Postad 22 June 2014 - 21:13

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Provar just nu en Laphroaig 20yo The Perfect Dram.... Oj vad den var trevlig!
Om någon har sån gammal äcklig Laphroaig hemma och vill bli av med den så skicka den till mig! ;)

Postad 23 June 2014 - 00:15

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

https://www.youtube....user/ralfystuff
http://ralfy.com/

En skön herre som kan en hel del om whisky. Han har recenserat väldigt många olika sorter. Förutom sina egna tankar kring ämnet så kan man lära sig ett och annat då han berättar det han vet om det han smuttar på.

Rekommenderar att besöka hans sida och/eller youtube kanal.

Kan lera mycket av Ralfy, men er inte alltid enig i hans Bedømningar, eller de han inte testar. Till Eksempel Bowmore och en del yngre whisky.

Postad 23 June 2014 - 14:22

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 1
japp ralfy är kul att titta på. gillar hur han berättar och lär ut olika saker och inte bara säger vad han tycker om just den whiskyn han dricker.

Redigerat av andreassofus, 23 June 2014 - 14:27.

Postad 23 June 2014 - 17:07

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Behövs kanske en norrlänsk kallfront för att få fart på postnissarna i Göteborg!Tack o lov inga problem med GPSen!
Paket framme o allt såg bra ut :)

Postad 23 June 2014 - 19:23

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
sitter och funderar på vad för whiskys man borde köpa. Jag vill ju ha med olika karaktär och så läste jag nåt om att det fanns något som heter "six classic malts"
Kanske det är något att satsa på? Dock läste jag att dom har lagt till fler och tagit bort någon men man kanske ändå skulle börja med dom sex som var från örjan?
Vad tycker ni om det?

Postad 23 June 2014 - 21:14

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

sitter och funderar på vad för whiskys man borde köpa. Jag vill ju ha med olika karaktär och så läste jag nåt om att det fanns något som heter "six classic malts"
Kanske det är något att satsa på? Dock läste jag att dom har lagt till fler och tagit bort någon men man kanske ändå skulle börja med dom sex som var från örjan?
Vad tycker ni om det?

6 Classics malt er vel Diageos whiskyer, et gigantisk eierfirma fra alt til whisky, baileys, cognac etc http://en.wikipedia....y:Diageo_brands

http://en.wikipedia....lts_of_Scotland

Jeg ville heller køpt nogåt annat, inte for at jag inte tycker om Diageos, men inte alla av deras merker som interesserar mej. Dalwhinnie 15 var lite tråkig tycker jag.

Men Lagavulin, Talisker och Caol Ila ar jettegoda, de har jo olika mixer..

Forutom øvernemde så er ochså Destillers Edition flaskarna til Diaego jettegoda, hadde dom hatt det i miniatyrboksar så hadde jag løpt och kjøpt...

Classisc malts er vel bare et namn som Diaego har hittat på før at det er talas om eldra destillerier, men gamla destillerier er det många av. Jag tycker nyare Whiskymerken som til eksempel Bruichladdich/Port Charlotte och BenRiach er lite mer intressanta vedrørande kvalite... Men det er bara vad jag tycker....

Redigerat av Danke, 23 June 2014 - 21:21.

Postad 24 June 2014 - 20:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Vad tycker ni om det?

Classic Malts är ett varumärke som Diageo lanserade för att marknadsföra deras produkter. Sen har det tillkommit en del märken i den linen som till början bara var 6st om jag inte missminner mig.
Deras standardbuteljer är mer eller mindre ganska mainstream/mediokra på gott och ont... Visst, Laga, Caol Ila och Talisker är nog deras lite lyxigare märken om man bortser från deras mest exklusiva range.
Deras boxar med tre små (20cl) flaskor är en mycket bra början om man vill utforska lite olika stilar.

BenRiach håller en stadig och hög kvalitet av det jag har smakat. I princip allt dom släpper är från bra till mycket bra.
Sitter själv och smuttar på en Bruichladdich 12yo som är väldigt trevlig. Tyvärr börjar det vara väldigt svårt att få tag i Laddies som har en åldersstämpel på sig och de som är riktigt bra kostar skjortan!
Amrut tycker jag är värd att prova. Indisk whisky är stundtals fantastiskt bra!
Bunnahabhain 12 är en sherrylagrad orökig Islaywhisky som inte många tänker så mycket på men som är väldigt bra.
Finns väldigt mycket trevlig whisky att prova sig igenom, så du kan räkna med att du har en herrans massa trevliga år framför dig om du vill gå igenom all! ;)

Behövs kanske en norrlänsk kallfront för att få fart på postnissarna i Göteborg!Tack o lov inga problem med GPSen!
Paket framme o allt såg bra ut :)

Hehe... hoppas att inte ni också har minusgrader! ;)

Postad 24 June 2014 - 21:07

Unregistered0d487954
  • Unregistered0d487954
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Nä här behöver ingen springa sig varm! ;)

Postad 24 June 2014 - 21:36

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
här är dom 6 st jag menade. En för varje region med olika karaktär. Noga utvalda står det.

Är det alltså en och samma tillverkare som har spritt ut sig över hela scotland och gör massa olika typer av whisky?
http://www.awa.dk/whisky/clasmalt.htm

Postad 24 June 2014 - 21:48

lobo
  • lobo
  • Mästare

• 2842 inlägg
  • 0
Nej, det är olika destillerier men alla under Diaegos paraply, typ som Pernod Ricard koncernen där flera olika varumärken ingår.

Postad 24 June 2014 - 22:19

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

här är dom 6 st jag menade. En för varje region med olika karaktär. Noga utvalda står det.

Är det alltså en och samma tillverkare som har spritt ut sig över hela scotland och gör massa olika typer av whisky?

Diaego eier dom vel, och markedsførar dom... Men sjelvsagt så styr destilleriena med produksjonen sjelv. Mycket av whisky egas av gigantforetag... Jag tycker de som driver allt sjelv, eller med familj ofta tilverkar mer sakar med kvalite og som er interessant.

Til eksempel kan detta vara Port Charlotte/Bruchladdich An Turas Mor, Eller til eksempel BenRiach 12 years sherry wood. Laphroaig eller Ardbeg er vel ochså eide av nåt foretag....

Men Diaego har mycket bra whiskydistillerier som jag nemde gillar jag godt Caol Ila, Talisker och Lagavulin... Men manga andra av de tycker jeg er... lite tråkiga, dels før at de tilsetter karamell, dels for dom har lite svak styrka, och dels før att de kolfiltrerar. Men så har du såna whisky som utmerkar sej positivt anyway, och jag vil då trekka fram de jag har nemt, men så gillar jag ochså røkwhiskys....

Och Destillers Edition utgåvana deras er ofta mycket goda.. iaf dom jag har smakat och hørd talas om...

Istellet før at gå før The classic malts, så tycker jag at du skal fråga her inne om olika goda whiskys från varje distrikt. Men jag vet at Diaego classic malts finnast på systemet i 3 packs 20cl och det kan man jo kjøpa utan at det kostar for mycket.

Redigerat av Danke, 24 June 2014 - 22:23.

Postad 25 June 2014 - 08:09

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Nu finns det gott om Ardebeg Auriverdes på Bolaget. Men är den verkligen värd det mastiga priset? Nu kan ju förvisso inget bli bättre än Uigeadail. men det är kul med nya intryck, men det skall till något extraordinärt för de pengarna.

På tal om pengar ja; Jävlar vad priser kan skena på kort tid. Köpte The Laddie 16 förra sommaren för 700Kr. Nu kostar den över 1200. SÅ bra är den inte.

Postad 25 June 2014 - 10:18

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

lol... noga utvalda! :)
Dom har givetvis tagit vad dom haver i portföljen. Men visst, fint ska det vara när man marknadsför sig!

Nu finns det gott om Ardebeg Auriverdes på Bolaget. Men är den verkligen värd det mastiga priset? Nu kan ju förvisso inget bli bättre än Uigeadail. men det är kul med nya intryck, men det skall till något extraordinärt för de pengarna.

På tal om pengar ja; Jävlar vad priser kan skena på kort tid. Köpte The Laddie 16 förra sommaren för 700Kr. Nu kostar den över 1200. SÅ bra är den inte.

Jupp... Den togs väll bort ur sortimentet om jag inte misstar mig. Och de flaskor som fanns kvar hos den svenska leverantören fick helt plötsligt ett "litet" prispåslag. ;)

Postad 25 June 2014 - 11:46

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Laddie brukar dom fetaste nyaste faten, och er veldig konsentrert om kvalitet. Derfor økas priserna, men då tycker jag An Turas Mor er et mycket godt kjøp.... och den blir nok ennu bedre om några år.

Postad 25 June 2014 - 14:54

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0
Visst var det väl någon här som hade smakat Ardbeg Auriverdes? Är det något att lägga de pengarna på, eller bättre att köpa en ny Corrywreckan tex.?

Postad 25 June 2014 - 17:14

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Diaego eier dom vel, och markedsførar dom... Men sjelvsagt så styr destilleriena med produksjonen sjelv. Mycket av whisky egas av gigantforetag... Jag tycker de som driver allt sjelv, eller med familj ofta tilverkar mer sakar med kvalite og som er interessant.

Til eksempel kan detta vara Port Charlotte/Bruchladdich An Turas Mor, Eller til eksempel BenRiach 12 years sherry wood. Laphroaig eller Ardbeg er vel ochså eide av nåt foretag....

Men Diaego har mycket bra whiskydistillerier som jag nemde gillar jag godt Caol Ila, Talisker och Lagavulin... Men manga andra av de tycker jeg er... lite tråkiga, dels før at de tilsetter karamell, dels for dom har lite svak styrka, och dels før att de kolfiltrerar. Men så har du såna whisky som utmerkar sej positivt anyway, och jag vil då trekka fram de jag har nemt, men så gillar jag ochså røkwhiskys....

Och Destillers Edition utgåvana deras er ofta mycket goda.. iaf dom jag har smakat och hørd talas om...

Istellet før at gå før The classic malts, så tycker jag at du skal fråga her inne om olika goda whiskys från varje distrikt. Men jag vet at Diaego classic malts finnast på systemet i 3 packs 20cl och det kan man jo kjøpa utan at det kostar for mycket.

Tack för infon. Man lär sig hela tiden :)

Då har jag en fråga istället då.
Jag vill ha en fruktig och mild whisky och läste då att man ska välja en från området "lowlands" fick upp ett alternativ då och det var Glenkinchie. Är det en bra whisky eller finns det någon som är mycket bättre (och inte så dyr) från samma område med samma kriterier? fruktig och mild (och god) :)

Det är en stor fördel om den finns i det ordinarie sortimentet så jag slipper beställa

Redigerat av andreassofus, 25 June 2014 - 17:15.

Postad 25 June 2014 - 21:19

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Tack för infon. Man lär sig hela tiden :)

Då har jag en fråga istället då.
Jag vill ha en fruktig och mild whisky och läste då att man ska välja en från området "lowlands" fick upp ett alternativ då och det var Glenkinchie. Är det en bra whisky eller finns det någon som är mycket bättre (och inte så dyr) från samma område med samma kriterier? fruktig och mild (och god) :)

Det är en stor fördel om den finns i det ordinarie sortimentet så jag slipper beställa

Tror inte jag har provat just Glenkinchie, inte mycket iaf.
Rosebank kan vara riktigt fantastisk, men den är svår att få tag i och hittar man något så går doom lös på en herrans massa tusenlappar. :(
Annars tycker jag att Bladnoch är rätt trevlig. Deras sherrylagrade single cask är mycket prisvärd om man hittar en sådan.
Auchentoshan har en del intressant men även en del tråkig whisky. Deras Springwood bör du hålla dig borta från... den var ingen höjdare tyckte jag. :)

Nackdelen med Lowland är att dom ofta är väldigt komplexa enligt mina erfarenheter. Långt ifrån alla brukar uppskatta det.

Visst var det väl någon här som hade smakat Ardbeg Auriverdes? Är det något att lägga de pengarna på, eller bättre att köpa en ny Corrywreckan tex.?

Ja, det är ju alltid en smaksak. Själv tycker jag Auriverdes är mycket bra, men bättre än Ugglan och Corywreckan? Jag vet inte, dom är ganska olik varandra. Om den är prisvärd? Mja.... kanske är den i dyraste laget för vad den presterar. Men jag ångrade inte att jag köpte två.
Den är som en lite snällare version av Alligator enligt mina smaklökar och mitt korta minne. :)

Postad 25 June 2014 - 21:23

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Laddie brukar dom fetaste nyaste faten, och er veldig konsentrert om kvalitet. Derfor økas priserna, men då tycker jag An Turas Mor er et mycket godt kjøp.... och den blir nok ennu bedre om några år.

Laddie är en av mina favoriter.
Dom gör mycket bra men även en hel del riktigt dålig whisky. :)
Dom har haft många experiment för sig och bytt ägare några gånger den senaste tiden. När Beam köpte upp dom och startade upp destilleriet igen så fokuserade dom ganska mycket på kvalitet. Men dom hade mycket mindre bra i lager som kanske hade mått bättre av friskare bourbonfat än konstiga vinfat... men men, det är misstagen man lär sig av sägs det ju.

Postad 25 June 2014 - 21:56

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Tror inte jag har provat just Glenkinchie, inte mycket iaf.
Rosebank kan vara riktigt fantastisk, men den är svår att få tag i och hittar man något så går doom lös på en herrans massa tusenlappar. :(
Annars tycker jag att Bladnoch är rätt trevlig. Deras sherrylagrade single cask är mycket prisvärd om man hittar en sådan.
Auchentoshan har en del intressant men även en del tråkig whisky. Deras Springwood bör du hålla dig borta från... den var ingen höjdare tyckte jag. :)

Nackdelen med Lowland är att dom ofta är väldigt komplexa enligt mina erfarenheter. Långt ifrån alla brukar uppskatta det.

Ja, det är ju alltid en smaksak. Själv tycker jag Auriverdes är mycket bra, men bättre än Ugglan och Corywreckan? Jag vet inte, dom är ganska olik varandra. Om den är prisvärd? Mja.... kanske är den i dyraste laget för vad den presterar. Men jag ångrade inte att jag köpte två.
Den är som en lite snällare version av Alligator enligt mina smaklökar och mitt korta minne. :)

Ok, tackar för det. Får väl ta en funderare. :)

Postad 27 June 2014 - 16:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Investerade i en ny whisky idag :)
Det blev en Dalwhinnie 15
vad jag har förstått det som ska det vara en bra klassisk mild whisky, perfket för en rookie som mig.
Ralfy gav den 90/100 i betyg vilket inte är dåligt.

Hur gör ni, dricker ni upp en flaska i taget eller har ni flera öppnade samtidigt?
Jag har bara öppnat en än så länge (macallan) men det vore ju roligt att smaka på dom andra också. Dock känns det lite onödigt att öppna alla. Det är ju inte gratis direkt

Postad 27 June 2014 - 16:28

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0

vad jag har förstått det som ska det vara en bra klassisk mild whisky, perfket för en rookie som mig.

Hur gör ni, dricker ni upp en flaska i taget eller har ni flera öppnade samtidigt?
Jag har bara öppnat en än så länge (macallan) men det vore ju roligt att smaka på dom andra också. Dock känns det lite onödigt att öppna alla. Det är ju inte gratis direkt

Utpregat honungsmak och kryddrig er hva jag minns, Inte alls dårlig, men synes den er mer middels enn Ralfy.

Når jag har en samling så jag har nu, så smakar jag lite olika. Dalwhinnie er før mig en efter maten drykk, som til eks Rom och cognac.

Postad 27 June 2014 - 16:34

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Jag öppnar i regel alla whiskys direkt när jag kommer hem. Inte alls för att jag lider av svår abstinens, utan för att jag är nyfiken på doften.
Enda jag ångrar lite att jag öppnade är min Port Ellen. Den hade annars kunnat finansiera ett tiotal andra fina whiskys. Men å andra sidan, jag är stolt att äga ett stycke kulturhustoria, och vet man inte hur det smakar är ju värdet noll och intet. :)

Ja, och mycket bra val förresten. Dalwhinnie 15 spöar rumpan av det mesta i del lättare, orökta, klassen oavsett pris. :)

Redigerat av laddie15, 27 June 2014 - 16:37.

Postad 27 June 2014 - 16:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
ok då öppnar jag. Samma här, inte för abstinensen, utan för att jag är nyfiken. Kanske är rätt meningslös att ha massa whiskyflaskor oöppnade som jag inte vet hur det smakar.
Kanske skulle bjuda polaren på ett par sen. Då kan man jämföra lite. Det är kul :)

Postad 27 June 2014 - 16:42

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

ok då öppnar jag. Samma här, inte för abstinensen, utan för att jag är nyfiken. Kanske är rätt meningslös att ha massa whiskyflaskor oöppnade som jag inte vet hur det smakar.
Kanske skulle bjuda polaren på ett par sen. Då kan man jämföra lite. Det är kul :)

Visst är det kul. Och delad glädje är ju som bekant dubbel. För min del blir det nog en Caol Ila DE idag. Skål! :)

Postad 29 June 2014 - 22:01

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Har försökt hålla mig till tio öppnade flaskor, men nu är jag uppe i tjugo, så... ja, jag vet inte. :)
De bästa sparar jag så jag inte dricker upp alla på en gång. Sen händer det kanske att man vill sälja någon i framtiden och då är det ju kört om man öppnat den.

Postad 30 June 2014 - 13:19

Danke
  • Danke
  • Forumräv

• 734 inlägg
  • 0
Har goda venner, fikk en liten 20cl Lagavulin 16 från en kamrat..

Postad 30 June 2014 - 15:26

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Har goda venner, fikk en liten 20cl Lagavulin 16 från en kamrat..

En sån kamrat skall man vara rädd om! ;)

Postad 03 July 2014 - 12:04

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Dags för en ny flaska whisky nu känner jag :)

Jag har Macallan 10
Auchentoshan 12
dalwhinnie 15
Lagavulin 16

Vad ska jag kompletera min "samling" med?

Jag köper direkt i butik, orkar inte beställa.
Här är dom som finns i "min" butik
http://www.systembol...tion=resultlist

Villl inte ha någon som är så rökig.

Redigerat av andreassofus, 03 July 2014 - 12:05.

Postad 03 July 2014 - 12:10

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 1
Kanske en Japansk whisky. Har inte testat Yamazaki men har hört att den skall vara rätt bra.

Postad 03 July 2014 - 12:18

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Kanske en Japansk whisky. Har inte testat Yamazaki men har hört att den skall vara rätt bra.

ja det finns ju en yamazaki 12 för 565kr . det kanske hade varit något?

Postad 03 July 2014 - 22:57

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

ja det finns ju en yamazaki 12 för 565kr . det kanske hade varit något?

Ja, det kan absolut vara någor. Extremt bra whisky som dessutom är lite annorlunda än dem på din lista. Japansk Whisky har oftast en mycket speciell fruktighet som är svår att inte bli väldigt förtjust i. Yoichi 10 finner jag ännu bättre. Men den är ju rökig om än helt annorlunda än tex. Lagavulin. En fantastiskt välbalanserad whisky med en fint integrerad rökighet, mer åt Lagavulin DE-hållet, om du provat den?

Postad 03 July 2014 - 22:58

Birkanoff
  • Birkanoff
  • Mästare

• 2532 inlägg
  • 0
Nu blev jag sugen på en Japanare. Har för mig att jag testade en på Öl och whiskymässan förrförra året och tyckte att den var väldigt trevlig.

Postad 03 July 2014 - 23:12

Poppler
  • Poppler
  • Användare

• 183 inlägg
  • 0
Har sagt det tidigare men det tåls nog att säga igen. Hakushu 12 är i mitt tycke bättre än Yamazakin. Eftersmaken, det är där det händer!

Postad 03 July 2014 - 23:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Ja, det kan absolut vara någor. Extremt bra whisky som dessutom är lite annorlunda än dem på din lista. Japansk Whisky har oftast en mycket speciell fruktighet som är svår att inte bli väldigt förtjust i. Yoichi 10 finner jag ännu bättre. Men den är ju rökig om än helt annorlunda än tex. Lagavulin. En fantastiskt välbalanserad whisky med en fint integrerad rökighet, mer åt Lagavulin DE-hållet, om du provat den?

Båda dom japanerna finns på mitt bolag. Eftersom jag inte gillade rökigheten i Artbeg så kanske det är dumt att köpa yoichi. Kanske måste lära mig att gilla rökighet först. Försöker uppskatta "vanlig" whisky nu vilket går riktigt bra. Tycker det är gott när den är len och god.
Än så länge är macallan en storfavorit.
Sitter och firar semestern med en auchentoshan nu. Den är ok men lite skarp i smaken på nåt sätt. Stor skillnad på den om man låter den stå ett tag, speciellt med en tesked vatten i.

Har sagt det tidigare men det tåls nog att säga igen. Hakushu 12 är i mitt tycke bättre än Yamazakin. Eftersmaken, det är där det händer!

fanns inte på mitt bolag. Verkar intressant annars. Verkar kul att samla på japanska sorter faktiskt.

Postad 04 July 2014 - 09:07

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Båda dom japanerna finns på mitt bolag. Eftersom jag inte gillade rökigheten i Artbeg så kanske det är dumt att köpa yoichi. Kanske måste lära mig att gilla rökighet först. Försöker uppskatta "vanlig" whisky nu vilket går riktigt bra. Tycker det är gott när den är len och god.
Än så länge är macallan en storfavorit.
Sitter och firar semestern med en auchentoshan nu. Den är ok men lite skarp i smaken på nåt sätt. Stor skillnad på den om man låter den stå ett tag, speciellt med en tesked vatten i.

fanns inte på mitt bolag. Verkar intressant annars. Verkar kul att samla på japanska sorter faktiskt.

Nu sade du ju visserligen att du inte ville beställa, utan välja ur det som finns hemma. Men gör dig själv likafullt en tjänst och beställ en Nikka Black. Du kommer inte bli besviken. Här snackar vi len, men samtidigt komplex whisky. Magiskt helt enkelt. :wub: (kolla gärna Whisky Bibles betyg :))

Postad 04 July 2014 - 09:16

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Tack för tipset. Ska kolla upp den. :)

Postad 04 July 2014 - 09:45

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0
Beställde precis lite bourbon från Master of Malt, blev följande:

Eagle Rare 10 Year Old 3Cl Sample

Breckenridge Bourbon 3cl Sample

Noah's Mill

Sen tänkte jag köpa en Blanton's Gold Edition när jag åker hem från jobbet idag.

Redigerat av BrittBastard, 04 July 2014 - 09:46.

Postad 04 July 2014 - 11:04

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0
Tråkigt att inte SB tagit tag i Bourbonefterfrågan på riktigt ännu!
Lite för dåligt utbud och på tok för höga priser på det mesta, även om det blivit lite bättre på senare tid.

Eagle Rare 10 är inte dålig. Noah's Mill har jag inte provat ännu. Får se om det blir någon flaska av den nu när jag åker till staterna.
Angels Envy tycker jag är ganska häftig. En bourbon slutlagrad på port-fat. Väldigt udda, säkert svår att gilla för vissa, men jag älskar den.

Postad 04 July 2014 - 12:09

BrittBastard
  • BrittBastard
  • Oppa is gangnam style

• 7899 inlägg
  • 0

Tråkigt att inte SB tagit tag i Bourbonefterfrågan på riktigt ännu!
Lite för dåligt utbud och på tok för höga priser på det mesta, även om det blivit lite bättre på senare tid.

Agree.

Postad 04 July 2014 - 12:39

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
har nu varit på bolaget och stod länge och funderade på vilken jag skulle välja. Av någon anledning så blev det inte japanskt som jag trodde. Det blev istället en "The Balvenie double wood 12

Får se om den är god eller inte :)

Postad 04 July 2014 - 13:41

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Sitter i Danmark just nu, frågade på campingen om det fanns något ställe i närheten som hade bra sortiment på whisky, då visar det sig att det ligger ett destilleri 7min bort
Fary Lochan Destilleri og Vineri

Är det någon som hört eller tom druckit något ifrån dom?

Postad 05 July 2014 - 08:54

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
Drar till Gotland nu ovh funderar på om ett besök på Gotlandwhisky är värt ett besök? Är det någon som varit där?

Postad 05 July 2014 - 10:24

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

har nu varit på bolaget och stod länge och funderade på vilken jag skulle välja. Av någon anledning så blev det inte japanskt som jag trodde. Det blev istället en "The Balvenie double wood 12

Får se om den är god eller inte :)

Den gör en sällan besviken! :)

Drar till Gotland nu ovh funderar på om ett besök på Gotlandwhisky är värt ett besök? Är det någon som varit där?

Aldrig varit på Gotland, men ett destilleribesök är aldrig fel! Berätta gärna hur det var om du gör et tbesök!

Postad 05 July 2014 - 10:43

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0
absolut. åker jag dit berättar jag hur det var :)

Postad 05 July 2014 - 18:45

laddie15
  • laddie15
  • Guru

• 4190 inlägg
  • 0

Bara läst om i Bosse bildoktors Whiskybok. Otroligt häftigt lokaliserad i en renoverad gammal fabrik. Dessutom med en badplats anlagd vid en sjö intill. Något för hela familjen, vilket ju kan vara bra för att motivera ett besök. :)

Postad 08 July 2014 - 09:20

Evil Homer
  • Evil Homer
  • Guru

• 4127 inlägg
  • 0
Postad bild

Fanns ingen annan Ardbeg än vanliga tian så körde på annat denna gången, dom fyra till vänster är till en kompis, dom andra är mina och en av dom är till salu, ni kan ju gissa vilken :D

Postad 08 July 2014 - 10:26

Unregistered33aea5f7
  • Unregistered33aea5f7
  • Veteran

• 1610 inlägg
  • 0
Den här dök upp på mitt bord idag:

Postad bild

Vem vet någonting om den?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.