Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 25 November 2009 - 22:52

rickardl
  • rickardl
  • Beroende

• 1242 inlägg
  • 0

har lite frågor om denna box

orkar inte läsa igenom alla sidor..

vilka filer kan man spela upp på den inbyggda hårdisken?

mp3,divx,mpeg m.m?

funderar påatt köpa den nu,man får den för 3500 på comhems sida?

Video: du kan bara spela upp det som spelats in med boxen.
Bild: JPEG(jpeg, jpg, jpr, jfi f)
Ljud: MP3(mp3, mp2, mp1)

Postad 26 November 2009 - 09:17

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

har lite frågor om denna box

orkar inte läsa igenom alla sidor..

vilka filer kan man spela upp på den inbyggda hårdisken?

mp3,divx,mpeg m.m?

funderar påatt köpa den nu,man får den för 3500 på comhems sida?

Hårddisken kan läsa/skriva jpg, jpeg, jpr, jfif, mp3, mp2, mp1 filer via USB-porten vad jag vet.
Däremot är det problem vid utläsning till USB av video-inspelat material från PVR-hårddisken. Den använder
ett krypterad .ts fil format som EJ kan läsas av en Windows dator utan problem. Om man ansluter en extern
hårddisk eller ett USB flashminne måste den vara formaterad med FAT32 filsystemet om man skall kunna
kopierat material från USB-disken till PVR:ens hårdddisk. Jag har kopierat mp3 musikfiler samt jpg bilder från USB
flash minne till PVR hårddisken, det går utmärkt. Däremot verkar det vara problem att kopiera videofiler t.ex.
avi (DivX) till PVR:ens hårddisk, den vägrar att kopiera avi, mpg, mp4 filer, till och med PVR:ens egna ts-filer som man kopierat från PVR till USB går inte att kopiera tillbaka.

Detta tycker jag är en STOR nackdel med denna PVR, den borde i alla fall kunna hantera enkla videoformat
som avi (Divx) och mpg vilket nästan alla nyare Mediaservrar typ TVIX mm. klarar. Det är väl COMHEM (COMBORT ??) som ställt dessa krav för att förhindra kopiering av Copyright skyddat matrial ?? Vilket är konstigt, man kan ju ändå kopiera videofiler från PVR:ens hårddisk analogt via SCART-kontakten och sedan digitalisera detta om man önskar.

Det borde vara möjligt via en firmware uppdatering från COMHEM av PVR-boxen fixa till detta så att kan kopiera videofiler samt att nätanslutning fungerar via befintlig ethernet nätverksport ( = Internetuppkoppling ).

Annars är det en utmärkt PVR med bra bildkvalitet även på standard-TV, uppskalning tyvärr bara till 1080i samt stor disk att oxå lagra digital foton för enkel visning på TVn och spela mp3 musik via inkopplad hembio-anläggning.

MVH

HDmax

Postad 26 November 2009 - 12:26

Unregisteredba1e861f
  • Unregisteredba1e861f
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Hej!
Jag undrar om det är fler som har problem med inspelningarna , allt fungerar som de ska om man alltid har boxen på.
Men tex igår så ställde jag in 3 program, stängde av den och åkte och jobbade. Sen visade de sig att dom 2 första
programmen blev inspelat ca 2-5 minuter och de sista blev hela inspelat! Har hänt förut, har senaste uppdateringen.
Nån som har nån ide vad de kan vara?

Postad 26 November 2009 - 16:10

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hej!
Jag undrar om det är fler som har problem med inspelningarna , allt fungerar som de ska om man alltid har boxen på.
Men tex igår så ställde jag in 3 program, stängde av den och åkte och jobbade. Sen visade de sig att dom 2 första
programmen blev inspelat ca 2-5 minuter och de sista blev hela inspelat! Har hänt förut, har senaste uppdateringen.
Nån som har nån ide vad de kan vara?

Jag litar fortfarande inte på boxen och har den alltid på. Då misslyckas inga inspelningar. I stand-by-läge hade jag problem med att vissa programmerade inspelningar hoppades över. Det var dock i en tidigare firmware-version.

Postad 27 November 2009 - 10:43

Unregisteredba1e861f
  • Unregisteredba1e861f
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Jag litar fortfarande inte på boxen och har den alltid på. Då misslyckas inga inspelningar. I stand-by-läge hade jag problem med att vissa programmerade inspelningar hoppades över. Det var dock i en tidigare firmware-version.

Ja man får väl låta den stå på för jämnan...

Postad 27 November 2009 - 21:23

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

Vi har fortfarande problem med att vissa inspelningar hoppas över... någon annan? Vet inte om det händer endast då boxen är i stand-by läge, eller om det händer oavsett läge... har inte tänkt på det.

Postad 27 November 2009 - 21:34

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Vi har fortfarande problem med att vissa inspelningar hoppas över... någon annan? Vet inte om det händer endast då boxen är i stand-by läge, eller om det händer oavsett läge... har inte tänkt på det.

För mig så funkar det att spela in med boxen i standby efter den näst senaste FW uppdateringen, Har nu spelat in runt 3 program per dag dom senaste månaderna utan problem.

Mvh.
Mats

Postad 27 November 2009 - 21:40

sheeevil
  • sheeevil
  • Användare

• 136 inlägg
  • 0

För mig så funkar det att spela in med boxen i standby efter den näst senaste FW uppdateringen, Har nu spelat in runt 3 program per dag dom senaste månaderna utan problem.

Mvh.
Mats

Vi verkar ha programversion HDPXCX 1.00.21, uppgraderingsdatum 16 jun 2009.
Uppdateringar går väl per automatik...?

Postad 30 November 2009 - 08:11

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Vi verkar ha programversion HDPXCX 1.00.21, uppgraderingsdatum 16 jun 2009.
Uppdateringar går väl per automatik...?

Ja uppgraderingarna går ut automatiskt MEN om man har boxen på jämt så "ser" man ju inte att det kommit en ny uppgradering förrän man slår av och sedan på boxen igen.
Man kan iofs också gå in i menyn då och då och maneullt kolla om det finns en ny uppgradering.

Postad 30 November 2009 - 17:37

Unregistered431b4216
  • Unregistered431b4216
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Någon mer än jag som har problem med att klockan går fel i boxen?
Klockan går 24 timmar efter (tror att det är söndag i ställer för måndag)
Det började i går när jag märkte att EPG:n visade fel och bryta strömmen hjälpte inte och någon manuell klockinställning hittar jag ej.

Postad 30 November 2009 - 18:41

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Någon mer än jag som har problem med att klockan går fel i boxen?
Klockan går 24 timmar efter (tror att det är söndag i ställer för måndag)
Det började i går när jag märkte att EPG:n visade fel och bryta strömmen hjälpte inte och någon manuell klockinställning hittar jag ej.

Tittade på kanal 95 (Silver) för första gången på väldigt länge, och noterade just detta. Datumet för den transportström som ligger på 386000 kHz ligger exakt 24 timmar bakåt i tiden, vilket Humax-boxen tar åt sig helt okritiskt av och ställer om den interna klockan. Detta medför att man ej får upp någon relevant programinformation från EPG:n så länge man står kvar på en programplats tillhörande denna "MUX"-frekvens.

Gäller följande kanaler, med reservation för att MUX-listan jag klippte informationen från ej är den allra senaste:
--
401 386000 Byt&Beställ
46 386000 Discovery Science
47 386000 Discovery Travel & Living
45 386000 Discovery World
49 386000 God Channel *** Utbytt mot "Kanal 10" ***
95 386000 Silver
126 386000 Sky News
93 386000 TCM
--

Om man byter bort från dessa kanaler så går klockan rätt igen efter några sekunder. Har ej undersökt hur schemalagda inspelningar påverkas av detta, men risken är överhängande att de missar att spela in alternativt spelar in fel program.

Gjorde en felanmälan till Com Hem via deras hemsida igår kväll, men är osäker på om den registrerades. Någon som vet om web-formuläret som finns vid "Kontakta Kundservice" brukar ge kvittens på lagda ärenden? Kändes inte helt tryggt att man inte fick någon som helst bekräftelse, vare sig via hemsidan eller e-post... ;)

Postad 30 November 2009 - 22:48

Unregistered431b4216
  • Unregistered431b4216
  • Wannabe

• 21 inlägg
  • 0
Tur att det finns genier på detta forum, jag bytte kanal och klockan går rätt igen.
TACK!

Postad 01 December 2009 - 00:20

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
"Vi har störst utbud av HD-kanaler"

Detta uppger Comhem i reklam idag.

Bland kanal-exemplen hittas bla BBC HD som dessutom anges som nyhet, och kommer den att ingå i HD-paketet.
Ytterligare nyheter hittades dock ej på hemsidan där HD-paketet för 99 kr ger endast sex kanaler, finns det fler som ej ingår i HD-paketet ( undantaget C+ samt TV1000 ). Canal Digital har ju dessutom Animal Planet HD samt Rush HD.

Om Comhem hävdar större utbud vilka har jag missat ?

I Comhem-reklamen anges även Eurosport HD som nyhet...den kanalen har väl funnits ett år åtminstone eller ?

Är det möjligt att numera ta ett abb endast på HD-paketet eller krävs det small i botten nu när detta ska ges utan kort....

Sedan tillkommer förmodligen dendär kortavgiften ...

Redigerat av Latman, 01 December 2009 - 00:40.

Postad 01 December 2009 - 00:43

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

I Comhem-reklamen anges även Eurosport HD som nyhet...den kanalen har väl funnits ett år åtminstone eller ?

Pinsamt att benämna denna kanal som en nyhet, Precis som du säger har den funnits sedan HD paketet tillkom(Har slutat bry mig om vad idioterna hos COMBORT lovar runt och håller tunt :P ).

Mvh.
Mats

Postad 01 December 2009 - 12:07

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0
Enligt ComHems hemsida finns det 13 HD-kanaler i utbudet:

• BBC HD
  • Canal+ Sport HD
  • Canal+ Film HD
  • Discovery HD
  • Eurosport HD
  • History Channel HD
  • National Geographic Channel HD
  • Rush HD
  • Silver HD
  • SVT HD
  • TV4 HD
  • TV1000 HD
  • Viasat Sport HD

Jag har ingen koll på de andra distributörerna men det är väl möjligt att det är störst utbud i Sverige?

Postad 01 December 2009 - 13:50

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
För tillfället ser det ut som 1 kanal mer än Canal digital levererar som länge pushat för att de är största HDleverantören. Well no more. BBC HD och Rush HD är de nya kanalerna.

Redigerat av Phunky, 01 December 2009 - 13:52.

Postad 01 December 2009 - 18:33

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Gjorde en felanmälan till Com Hem via deras hemsida igår kväll, men är osäker på om den registrerades. Någon som vet om web-formuläret som finns vid "Kontakta Kundservice" brukar ge kvittens på lagda ärenden? Kändes inte helt tryggt att man inte fick någon som helst bekräftelse, vare sig via hemsidan eller e-post... ;)

Gjorde en själv alldeles nyss (se mitt inlägg #3481), o fick då följande meddelande på deras websida:

"Tack!

Ditt ärende har nu registrerats och kommer att hanteras så fort som möjligt."

Så ditt ärende blev nog tyvärr inte registrerat. Sedan brukar det ta ett tag innan de svarar, några dagar åtminstone.

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 01 December 2009 - 18:37.

Postad 01 December 2009 - 21:36

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

För tillfället ser det ut som 1 kanal mer än Canal digital levererar som länge pushat för att de är största HDleverantören. Well no more. BBC HD och Rush HD är de nya kanalerna.

Ja i dag trillade de övriga nya HD-kanalerna in på hemsidan...

Kanske man ska damma av gammel-Humaxen nu när paketet börjar bli intressant..men

Vad eller vilken är den minsta månadskostnaden jag kommer undan med ? Alltså för enbart HD-paketet.

Postad 01 December 2009 - 22:11

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Gjorde en själv alldeles nyss (se mitt inlägg #3481), o fick då följande meddelande på deras websida:

"Tack!

Ditt ärende har nu registrerats och kommer att hanteras så fort som möjligt."

Så ditt ärende blev nog tyvärr inte registrerat. Sedan brukar det ta ett tag innan de svarar, några dagar åtminstone.

OK, bra att veta till nästa gång. Tack för den upplysningen! ;)

Ringde in igår och felanmälde (just eftersom jag misstänkte att det blev fel vid användandet av webb-formuläret), och fick ett sms idag att problemet har åtgärdats. Kan bekräfta att det fungerar nu igen: Rätt datum och EPG i ordning även när man kollar på kanaler tillhörande 386000 kHz.

Postad 01 December 2009 - 23:43

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Ja i dag trillade de övriga nya HD-kanalerna in på hemsidan...
Kanske man ska damma av gammel-Humaxen nu när paketet börjar bli intressant..men
Vad eller vilken är den minsta månadskostnaden jag kommer undan med ? Alltså för enbart HD-paketet.

Det billigaste du kommer undan med är small (39kr/mån) + hd-paketet (99kr/mån). Kortavgiften ingår i small så den slipper du. Iaf så verkar det vara så här efter en kort titt på hemsidan.

Ringde in igår och felanmälde (just eftersom jag misstänkte att det blev fel vid användandet av webb-formuläret), och fick ett sms idag att problemet har åtgärdats. Kan bekräfta att det fungerar nu igen: Rätt datum och EPG i ordning även när man kollar på kanaler tillhörande 386000 kHz.

Snyggt felsökt + felrapporterat!

Postad 02 December 2009 - 01:05

Unregistered8d8bab68
  • Unregistered8d8bab68
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0
God natt!

Är lite intresserad av att försöka hitta en beg HDPVR-1000c och undrar om det finns någon här som kan svar på lite frågor.

VIlka codec´s finns i spelaren? Klarar den att spela upp .mkv filer som man har på en bärbar hårdisk? Eller flyttar över till spelarens hårddisk.
Klarar den musik i FLAC format?

Bläddrade igenom manualen som fanns på deras hemsida men tycker det var knapphändigt med spec´s ang detta.
Har en popcorn hour idag men skulle vara skönt om man kunnde använda denna som lite mer mediabox.

Tacksam för svar!

Mvh

Postad 02 December 2009 - 07:30

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Är lite intresserad av att försöka hitta en beg HDPVR-1000c och undrar om det finns någon här som kan svar på lite frågor.

VIlka codec´s finns i spelaren? Klarar den att spela upp .mkv filer som man har på en bärbar hårdisk? Eller flyttar över till spelarens hårddisk.
Klarar den musik i FLAC format?

Bläddrade igenom manualen som fanns på deras hemsida men tycker det var knapphändigt med spec´s ang detta.
Har en popcorn hour idag men skulle vara skönt om man kunnde använda denna som lite mer mediabox.

Tyvärr, det är ingen mediaspelare på det sättet. Den kan inte spela upp några andra videoformat än de filer den spelar in. Det enda den klarar utöver det är jpeg och mp3. Du får behålla din PCH ett tag till.

Postad 02 December 2009 - 09:05

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Pinsamt att benämna denna kanal som en nyhet, Precis som du säger har den funnits sedan HD paketet tillkom(Har slutat bry mig om vad idioterna hos COMBORT lovar runt och håller tunt ;) ).

Nja, Eurosport HD är ju faktiskt ny i Largepaketet, precis som BBC HD och Rush HD History HD. Den har bara ingått i HD-paketet tidigare.

Edit: Inte Rush HD utan History HD ingår i Large.

Redigerat av hakanh65, 02 December 2009 - 18:56.

Postad 03 December 2009 - 00:02

Unregistered8d8bab68
  • Unregistered8d8bab68
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Tyvärr, det är ingen mediaspelare på det sättet. Den kan inte spela upp några andra videoformat än de filer den spelar in. Det enda den klarar utöver det är jpeg och mp3. Du får behålla din PCH ett tag till.

Tack för svar!

Okej, synd, är inte riktigt nöjd med min PCH =/ Kommer dock antagligen köpa en LG BD370, den verkar ju läsa .mkv iaf så säljer jag PCH;n.

Hur är bildkvalitén med humax;en då? och kör den upscale på kanaler som inte är i HD?

/B

Postad 03 December 2009 - 00:10

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Ja, den skalar upp om du vill

Postad 03 December 2009 - 15:38

Unregistered8d8bab68
  • Unregistered8d8bab68
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

Ja, den skalar upp om du vill

Okej, det gör lite på bild kvalitén faktiskt på icke HD kanaler kan jag tänka mig.

Står och väger lite mellan denna boxen och Dreambox DM800HD.

Någon som testat båda? Det viktigaste är nästan bildkvalité för mig, men även användarvänlighet.

/B

Postad 03 December 2009 - 17:08

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Okej, det gör lite på bild kvalitén faktiskt på icke HD kanaler kan jag tänka mig.

Står och väger lite mellan denna boxen och Dreambox DM800HD.

Någon som testat båda? Det viktigaste är nästan bildkvalité för mig, men även användarvänlighet.

/B

Om du vill titta på HD kanaler måste du ha en Com Hem box pga. pairingen...

Annars är DM800 en mycket bättre HD box om man har lite datorvana.

Redigerat av bpl, 03 December 2009 - 17:10.

Postad 03 December 2009 - 18:25

Unregistered8d8bab68
  • Unregistered8d8bab68
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

okej, det var mer än jag visste, tackar för den infon.

Men vad ska man då med en HD dreambox till?

/B

Postad 03 December 2009 - 18:48

Unregistered8d8bab68
  • Unregistered8d8bab68
  • Wannabe

• 17 inlägg
  • 0

okej, det var mer än jag visste, tackar för den infon.

Men vad ska man då med en HD dreambox till?

/B

Postad 03 December 2009 - 19:09

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0
Alla operatörer kör inte med pairing som tur är och hos dom får man själv VÄLJA vilken box man vill ha, tex CD satellit och typ övriga Europas satellit operatörer...

SVT HD funkar dock i en DM800 :rolleyes: med Com Hem.

Klaga hos Com Hem, det är dom som tvingar på sina kunder HD boxar som inte jag vill ha iaf. om man vill se HDTV via Com Hem...

Redigerat av bpl, 04 December 2009 - 08:36.

Postad 04 December 2009 - 08:46

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
En kort fråga bara.

Kan jag, och i så fall hur, få boxen att visa klockan i displayen?

Postad 04 December 2009 - 08:49

-Palle-
  • -Palle-
  • Mästare

• 3878 inlägg
  • 0

En kort fråga bara.

Kan jag, och i så fall hur, få boxen att visa klockan i displayen?

Du kan "fula" fram klockan genom att pausa och sen trycka på play igen, något annat sätt finns mig veteligen ej. Dock så försvinner klockan så fort du byter kanal...

Postad 04 December 2009 - 10:45

Loo755
  • Loo755
  • Forumräv

• 673 inlägg
  • 0
Ja, precis - på min förra HD-box från Humax fanns ju klockan där i dispalyen helatiden. Det var nog det enda som var bättre med den boxen :rolleyes:

Postad 04 December 2009 - 14:00

Nattsvart
  • Nattsvart
  • Forumräv

• 737 inlägg
  • 0
Jag får ett skumt fel i EPG:n.

Om jag väljer Discovery World och sedan går in i EPG så syns alla program i ett par sekunder. Sedan blir hela EPG:n tom, på alla kanaler och stannar tom så länge jag har kvar Discovery World.

Om jag byter till en annan kanal är EPGn tom i runt 20 sekunder sen syns allt som vanligt. Inklusive att även Discovery Worlds program finns med.

Det händer bara på den kanalen, ingen annan. Rätt skumt va??!!

Postad 04 December 2009 - 22:17

Unregisteredcd833335
  • Unregisteredcd833335
  • Amatör

• 93 inlägg
  • 0

Jag får ett skumt fel i EPG:n.

Om jag väljer Discovery World och sedan går in i EPG så syns alla program i ett par sekunder. Sedan blir hela EPG:n tom, på alla kanaler och stannar tom så länge jag har kvar Discovery World.

Om jag byter till en annan kanal är EPGn tom i runt 20 sekunder sen syns allt som vanligt. Inklusive att även Discovery Worlds program finns med.

Det händer bara på den kanalen, ingen annan. Rätt skumt va??!!

Detta fel åtgärdades tidigare i veckan (under tisdagen), och gällde även andra kanaler i transportströmmen där Discovery World ingår (dvs 386000 kHz, åtminstone i Sthlmsområdet). Symptomet för EPG'n var exakt som du skriver, och den uppmärksamme hade förmodligen också upptäckt att klockan indikerade föregående dags datum. Har du sett felet efter tisdag eftermiddag? (Kolla även tidigare inlägg från toppen av denna sida...)

Postad 05 December 2009 - 23:01

pelle2004
  • pelle2004
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0
Frågor

1. Går det att titta på filerna i datorn om man flyttar filer från PVR disken till Linux eller Windows?
2. Är det någon som har provat att flytta filer mellan två HDPVR box, d.v.s. kan man dela med sig av det man har spelat in?

/Pelle :unsure:

Postad 06 December 2009 - 01:13

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

1. Går det att titta på filerna i datorn om man flyttar filer från PVR disken till Linux eller Windows?
2. Är det någon som har provat att flytta filer mellan två HDPVR box, d.v.s. kan man dela med sig av det man har spelat in?

1. Nej.
2. Ingen aning.

Postad 07 December 2009 - 21:58

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Frågor

/Pelle :)

1. Nej, har provat att kopiera till USB-minne, går ej att spela på Windows-dator, troligen inte Linux heller.
Filen är krypterad... Tyvärr kan man inte spela upp .mpg eller .avi (Divx) video heller. Däremot läser den .jpg
bilder och spelar musik mp3-filer.

2. Troligen inte pga krypteringen.

/ HDmax

Postad 10 December 2009 - 10:41

Dunbar
  • Dunbar
  • Lärjunge

• 474 inlägg
  • 0
En ljudfråga:

Är det någon som använder en HDMI-splitter eller liknande till sin Humax-box för att kunna titta på TV utan att behöva slå på receivern varje gång? Eller är det vettigare att dra digital optisk ut från box till receiver och en HDMI-kabel direkt till TV? Jag vill helt enkelt ha valmöjligheten att antingen få ljudet via hemmabioanläggningen eller direkt via TV-högtalarna.

/Kalle

Postad 11 December 2009 - 13:28

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Tjena,

är bra sugen på denna box. Har den gamla Humax HD boxen och klarar mig egentligen ganska bra. Vill dock gärna ha inspelningsfunktionen.

3495 kr för boxen om man binder sig 12 månader känns ganska mycket just nu. Har priset varit så länge nu eller? Finns det chans att priset sänks inom kort typ några månader? Nån som kan spekulera lite kanske? :)

Postad 11 December 2009 - 14:44

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

3495 kr för boxen om man binder sig 12 månader känns ganska mycket just nu. Har priset varit så länge nu eller? Finns det chans att priset sänks inom kort typ några månader? Nån som kan spekulera lite kanske? :D

Hej,

det är rätt många som fått boxen för 2800-3000 utan problem. Kolla tråden: Comhem Humax HDPVR 1000c - Bästa pris, En tråd där man diskutera pris på denna box på olika ställen etc.

Postad 11 December 2009 - 16:46

Krisch
  • Krisch
  • Användare

• 170 inlägg
  • 0
Typiskt att man missade den tråden. Men tack för din hjälp!

Postad 13 December 2009 - 18:36

Unregistered46900350
  • Unregistered46900350
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0
Nu har jag haft denna boxen i snart en vecka. Jämfört med min tidigare box (Samsung DBC-850Z) har jag upptäckt många brister.

Bland fördelarna är givetvis bättre bildkvalitet, men jag tänkte mest gå in på de grejer som jag stör mig på:

- Kan ej välja en favoritlista som sedan är standard. Måste hela tiden välja om listan i guiden.
- Kan ej numrera om kanalerna i en favoritlista.
- Ofta när man pausar eller spolar i något man tittar på så försvinner ljudet. Måste stoppa filen och starta igen för att få igång ljudet
- Tidsmarkeringen fryser ibland vid uppspelning av media
- Kan inte markera flera media och sen radera alla på en gång. Måste radera en och en.
- Måste trycka två gånger i guiden för att titta på ett program. Första gången så visas det bara i det lilla förhandsvisningsfönstret.
- Texten i displayen borde rulla så man kan läsa hela programnamnet/kanalnamnet om det är längre.
- Listan över inspelad media borde gå att få i listformat i en kolumn istället för två kolumner. Och man borde kunna välja bort thumbnails.
- Man kan inte ha schemalagd inspelning där den börjar t.ex. 1 minut innan och stannar 1 minut efter. Vill man spela in två program efter varandra klagar den bara istället för att lösa problemet (spela in på tid vid krock)

Har någon några lösningar på dessa problemen eller är det så det är?

Postad 13 December 2009 - 20:08

atr
  • atr
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Skall köpa mig en sån här innan jul!

Hur många och vilka kanaler har comhem i HD?

Billigaste/bästa abonnemanget för att få tillgång till så många av deras HD kanaler som möjligt?

Existerar pairingen fortfarande?
Innebär pairingen att jag ej kan använda mitt HD abonnemangskortet direkt i min PANASONIC TX-P50G10?

Postad 13 December 2009 - 20:59

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

- Kan ej välja en favoritlista som sedan är standard. Måste hela tiden välja om listan i guiden.

stämmer, så är det tyvärr.

- Ofta när man pausar eller spolar i något man tittar på så försvinner ljudet. Måste stoppa filen och starta igen för att få igång ljudet

det händer aldrig mig och jag pausar och spolar mycket. använder iof oftast "hopp"-knappen (pil framåt)

- Tidsmarkeringen fryser ibland vid uppspelning av media

vilken tidsmarkering menar du?

- Kan inte markera flera media och sen radera alla på en gång. Måste radera en och en.

Om du trycket på 'edit'-knappen kan du sedan markera x antal inspelningar och radera dem alla på en gång.

- Måste trycka två gånger i guiden för att titta på ett program. Första gången så visas det bara i det lilla förhandsvisningsfönstret.

mm. eller så kan du trycka en gång och vänta 5-10 sekunder :)

- Texten i displayen borde rulla så man kan läsa hela programnamnet/kanalnamnet om det är längre.

nä, rullande text är störande. Fast det borde finnas valbart i inställningarna

- Listan över inspelad media borde gå att få i listformat i en kolumn istället för två kolumner. Och man borde kunna välja bort thumbnails.

Har för mig att det går att få en kolumn, men jag hittar det inte nu.

- Man kan inte ha schemalagd inspelning där den börjar t.ex. 1 minut innan och stannar 1 minut efter. Vill man spela in två program efter varandra klagar den bara istället för att lösa problemet (spela in på tid vid krock)

Den klagar bara om du försöker spela in 3 eller fler överlappande program men det vet du nog. Det är lite störande att den klagar när överlappet bara är en minut. Jag skulle vilja kunna välja bort överlappet för ett visst program, men som det är nu så gäller ju 1 minut före/1 minut efter för alla inspelningar utan undantag.

Postad 13 December 2009 - 21:05

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Hur många och vilka kanaler har comhem i HD?

Billigaste/bästa abonnemanget för att få tillgång till så många av deras HD kanaler som möjligt?

Existerar pairingen fortfarande?
Innebär pairingen att jag ej kan använda mitt HD abonnemangskortet direkt i min PANASONIC TX-P50G10?

Jag la upp en lista över alla HD-kanaler på ComHem på förra sidan. Här kommer den igen:

* BBC HD
* Canal+ Sport HD
* Canal+ Film HD
* Discovery HD
* Eurosport HD
* History Channel HD
* National Geographic Channel HD
* Rush HD
* Silver HD
* SVT HD
* TV4 HD
* TV1000 HD
* Viasat Sport HD

Pairing existerar fortfarande och gör att du inte kan se HD-kanaler i en digitalbox/tv som inte är godkänd av ComHem. Billigaste sättet att få HD-kanaler är ett Small-abonnemang + ett HD-paket. Men då ingår inte Canal+ HD, TV1000 HD och Viasat Sport HD, de ligger i egna paket.

Postad 13 December 2009 - 22:31

Unregistered46900350
  • Unregistered46900350
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

vilken tidsmarkering menar du?

Den som står i displayen när man spelar upp media. (och den som finns på OSD när man spolar etc)

Den klagar bara om du försöker spela in 3 eller fler överlappande program men det vet du nog. Det är lite störande att den klagar när överlappet bara är en minut. Jag skulle vilja kunna välja bort överlappet för ett visst program, men som det är nu så gäller ju 1 minut före/1 minut efter för alla inspelningar utan undantag.

Klart jag inte kan spela in fler program än boxen rent fysiskt klarar av. Men de extra tider man kan ställa in före och efter ett program, borde automatiskt kapas bort om det föreligger en krock. Så är inte fallet idag, utan den håller benhårt på det. Till och med den flera år gamla Samsung-PVRen som Comhem haft i sitt sortiment klarade av att göra det.

Tittar inte företag på konkurenternas boxar när de gör egna? Det är väl en självklarhet att köpa in alla boxar man kan hitta och ta bra idéer från dem? (så länge det inte är patentstöld så klart)

Postad 13 December 2009 - 23:49

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Den som står i displayen när man spelar upp media. (och den som finns på OSD när man spolar etc)
...
Tittar inte företag på konkurenternas boxar när de gör egna? Det är väl en självklarhet att köpa in alla boxar man kan hitta och ta bra idéer från dem? (så länge det inte är patentstöld så klart)

Okej, den tidsmarkeringen har jag aldrig märkt några fel på när man ser ett inspelat program, MEN om man tittar med chase play (kollar samtidigt som man spelar in samma program) så är tidsmarkeringen jättebuggig. Särskilt när programmet är slut live, men man kollar fortfarande ikapp. Då är det bara att stoppa och sedan starta uppspelningen, annars fungerar inte tidsmarkeringen alls.

Jag fattar inte heller varför konkurrenterna tittar mer på varandra, och inspireras av de bra sakerna. Pioneer gjorde (gör?) grymma interface och features till sina DVD-inspelare, har tyvärr aldrig sett någon inspelningsbar digitalbox som kommer i närheten av det.

Postad 14 December 2009 - 18:26

DB9
  • DB9
  • Forumräv

• 616 inlägg
  • 0

Det har funkat innan jag la på senaste firmware, kanske kommer det tillbaka.

Det går att ändra ordning på programmen i en favoritlista, görs under inställningar ("Menu") någonstans. Inte helt logiskt placerad.

Använd "mittknappen" och navigera vi programlistan istället (förutsätter ju dock att man vet vilken kanal man vill titta på).

Generellt gäller ju att man informerar Comhem om det man tycker funkar dåligt, annars blir det aldrig någon ändring. Ju mer som hör av sej desto större fokus.

Postad 14 December 2009 - 19:08

Unregistered46900350
  • Unregistered46900350
  • Wannabe

• 38 inlägg
  • 0

Det har funkat innan jag la på senaste firmware, kanske kommer det tillbaka.

Då får man hoppas det återkommer i nästa version.

Det går att ändra ordning på programmen i en favoritlista, görs under inställningar ("Menu") någonstans. Inte helt logiskt placerad.

Ändra ordning på kanalerna går säkert. Men det är inte vad jag är ute efter. Jag vill bestämma kanalnumret. Så som man har kunnat göra på analog TV i typ 30 år.

Använd "mittknappen" och navigera vi programlistan istället (förutsätter ju dock att man vet vilken kanal man vill titta på).

Inte riktigt den funktionaliteten jag var ute efter.

Generellt gäller ju att man informerar Comhem om det man tycker funkar dåligt, annars blir det aldrig någon ändring. Ju mer som hör av sej desto större fokus.

Självklart. Men innan jag vet om det verkligen är en brist, eller bara jag som missuppfattat boxen så är det onödigt att skicka det till dom.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.