Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
12255 svar till detta ämne
Postad 26 October 2008 - 07:41
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Jag har alltid haft svenska som standardljud (måste ju ha det för barnkanalernas skull) och engelska som alternativt ljud. Inte har det hjälpt!
Har man engelska som alternativljud blir det bara PCM ut på C+ FILM HD! Sätt det på svenska också så funkar det. Lundis
Redigerat av lundis68, 26 October 2008 - 07:42.
Postad 26 October 2008 - 08:33
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Har man engelska som alternativljud blir det bara PCM ut på C+ FILM HD! Sätt det på svenska också så funkar det.
Lundis
Hur ska jag ändra detta så att det blir rätt? LJUDSPÅR För program där det finns möjlighet att välja flera ljudspår (info: siffran efter högtalaren visar antal ljudspår). Om det är en 2:a så finns det två spår men det kan vara så att man ändå inte kan välja spår med boxen via setupknappen på fjärrkontrollen. Spåren kan då vara tex svenska AC3 eller svenska PCM och boxen väljer då som default AC3 och ger inga valmöjligheter. Är det så att det finns flera ljudspår tex siffran 4, så ligger det ett antal olika språk och man kan då välja tex engelska, danska eller svenska etc. Tänk på att det kan vara så att AC3 enbart finns under ett av språken (originalspråket), är inte AC3 markerad så kan detta bero på att du har svenska som standardspråk och att programmet har originalspråk på engelska, välja då engelska i detta fall för att få AC3
Postad 26 October 2008 - 12:04
norem
-
norem
-
Rookie
-
3 inlägg
Jag har ett annat problem med min box. Min kära sambo har ändrat mottagarkoden (1234 fabriksinställning) och nu glömt bort den. Jag har ringt CD ett par gånger och de har skickat ut en "nollställning" av boxen men det har inte funkat. Det är tydligt att de inte kan hjälpa mig. Är det nån här som har en lösning (förutom att testa 10000 olika kombinationer)?
Jag har annars upplevt en del buggar med boxen. Om min TV (Samsung PS50A556) är AV samtidigt som boxen är PÅ och jag startar TVn hänger sig boxen, varenda gång. CD vet om problemet och meddelar att problemet upphör om jag kopplar med scart istället för HDMI.. men jag gillar high def så det känns inte som ett bra alternativ. Ett annat problem är att jag inte kan använda TVns eminenta text-tv- eller OSD-funktioner när jag använder HDMI. Surt det också.
Jag kan ju fråga er om det finns andra motsvarande boxar som ni kan rekommendera? Börjar tröttna på eländet. Men just nu önskar jag först en lösning på mottagarspärren.....
Postad 26 October 2008 - 12:10
lundis68
-
lundis68
-
Lärjunge
-
-
442 inlägg
Hur ska jag ändra detta så att det blir rätt?
LJUDSPÅR För program där det finns möjlighet att välja flera ljudspår (info: siffran efter högtalaren visar antal ljudspår). Om det är en 2:a så finns det två spår men det kan vara så att man ändå inte kan välja spår med boxen via setupknappen på fjärrkontrollen. Spåren kan då vara tex svenska AC3 eller svenska PCM och boxen väljer då som default AC3 och ger inga valmöjligheter. Är det så att det finns flera ljudspår tex siffran 4, så ligger det ett antal olika språk och man kan då välja tex engelska, danska eller svenska etc. Tänk på att det kan vara så att AC3 enbart finns under ett av språken (originalspråket), är inte AC3 markerad så kan detta bero på att du har svenska som standardspråk och att programmet har originalspråk på engelska, välja då engelska i detta fall för att få AC3
Du kan nog ta bort sista meningen eftersom nu funkar det perfekt vad jag kan se med endast svenska som val. Anledningen till att man tidigare valde engelska som standardspråk var att få ut AC3 på C+FILM HD. (Kanske var det så även på C+ SD-kanaler.Kommer inte ihåg!). Nu ligger AC3 under samtliga ljudspår på C+ SDkanaler (som boxen "ser", både eng,sv,da,fi .no). Kollade vad ljudspåren på FILM HD heter på min andra HD-box o där finns 2 engelska ljudspår PCM o AC3. Inget Audio1 som CD HD-box säger. Det är nåt skumt med hur den hanterar ljudspåren alltså.. Lundis
Redigerat av lundis68, 26 October 2008 - 12:16.
Postad 26 October 2008 - 12:42
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Alla kanalerna var aktiverade även "vuxen", det som det var strul var faktiskt HD kanalerna som låg utanför "kortet", dessa fick man be CD att aktivera (men detta var ett år sedan). Det pågår kampanjer till och från att man inte ska ha möjlighet att kunna se det som man inte vill se, kanske är det en sådan som pågår nu
Uselt av CD att ej informera om att alla kanaler inte ingår under gratisveckorna. Tydligen är det så att det inte ska ingå några HD-kanaler (förutom möjligen SVT HD) under gratisveckorna, inte ens Discovery HD m.fl. som faktiskt ingår i Familjepaketet. Ringde till CD för att klaga på bristen av vuxenunderhållning, men innan jag hann förklara vad det var jag ville så så supportkillen att inga HD-kanaler ingår under gratisveckorna. Men saken är den att jag har alla HD-kanaler, utom Canal+ Sport HD som ej finns med i kanallistan, vilket jag inte borde ha. Vilket gjorde att jag bestämde mig för att inte klaga då jag hellre ser Canal+ Film HD än Jenna Jameson. Tänkte att det är onödigt att be dem kolla vilka kanaler som jag ska ha tillgång till, vilka som är kodade etc., ifall de upptäcker sitt misstag. norem: Jag antar att du testat en fabriksåterställning av boxen? I manualen står att alla inställningar tas bort om du återställer. Då borde boxen på nytt få tillbaka 1234 som kod.
Postad 28 October 2008 - 21:49
MagnusBio
-
MagnusBio
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
Satt i lugna ro och tittade på en timeshiftinspelning 20 minuter tillbaka i tiden. Då påbörjar boxen en tidsinställd inspelning. Och då avbryter den min uppspelning och jag förlorar de 20 minuterna jag är back.
Känd bugg, jag vet. Men får nog ringa CD och göra en felanmälan ändå imorgon, det är ju en jättebugg som gör att timeshift inte går att lita på.
När jag sedan var klar skulle jag titta på inspelningen, givetvis hänger sig boxen i menyn med de olika inspelningarna.
Så får man dra ut sladden och sätta i den igen.
Man kan bli sur för mindre!
Postad 28 October 2008 - 23:10
ruva
-
ruva
-
Mästare
-
-
2789 inlägg
Det idiotiska med Timeshift kommer fixas i nästa uppdatering då jag inte hört något från Canal Digital om att jag klagat och hotar lämnar tillbaka Box + programkort om denna fix inte är med nästa gång. Hur länge har Boxen funnits och varför inte fixat till detta problem tidigare, var ligger svårigheten... någon teknisk kunnig här på forummet kan kanske ha en teori?
Postad 29 October 2008 - 07:53
leadolfsson
-
leadolfsson
-
Wannabe
-
-
25 inlägg
Det idiotiska med Timeshift kommer fixas i nästa uppdatering då jag inte hört något från Canal Digital om att jag klagat och hotar lämnar tillbaka Box + programkort om denna fix inte är med nästa gång. Hur länge har Boxen funnits och varför inte fixat till detta problem tidigare, var ligger svårigheten... någon teknisk kunnig här på forummet kan kanske ha en teori?
Någon som vet när nästa uppdatering kommer? Har ju snackats om denna sedan i augusti:::
Postad 29 October 2008 - 07:54
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Har denna bugg funnits sedan första versionen eller har den introducerats med någon uppdatering? Om den tillkommit senare så kan det ju förklara en del.
Postad 29 October 2008 - 08:55
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Har denna bugg funnits sedan första versionen eller har den introducerats med någon uppdatering? Om den tillkommit senare så kan det ju förklara en del.
Den har varit så från början. Någon som vet när nästa uppdatering kommer? Har ju snackats om denna sedan i augusti:::
Den SW-uppdatering som CD fick att testa för en månad sedan underkändes av CD, den fick gick i retur. Hörde med CD för någon vecka sedan och de visste inte när de skulle få en uppdatering av SW. Jag börjar tro på slutet av året nu, men man kan ju hoppas på tidigare. Det lär vara en SW som fixar en del, kan vara därför det dröjer om det kan vara svårt att få till allt så att det inte ger andra problem. Det idiotiska med Timeshift kommer fixas i nästa uppdatering då jag inte hört något från Canal Digital om att jag klagat och hotar lämnar tillbaka Box + programkort om denna fix inte är med nästa gång. Hur länge har Boxen funnits och varför inte fixat till detta problem tidigare, var ligger svårigheten...
Svårt att gissa, antingen kommer det en fix i nästa uppdatering eller så går det inte att rätta till med mjukvaran skulle jag tro. Det kan ju också ligga hårdkodat nere i en ASIC eller FPGA som inte kan justeras via mjukvaran Satt i lugna ro och tittade på en timeshiftinspelning 20 minuter tillbaka i tiden. Då påbörjar boxen en tidsinställd inspelning. Och då avbryter den min uppspelning och jag förlorar de 20 minuterna jag är back.
Känd bugg, jag vet. Men får nog ringa CD och göra en felanmälan ändå imorgon, det är ju en jättebugg som gör att timeshift inte går att lita på.
Det man kan göra för att undvika detta är att alltid starta en inspelning om man vet att kommer att ligga och släpa i timeshift en längre tid. Spola tillbaka och starta inspelningen, tror också att man måste spola fram igen till direkt för att få inspelningen att gå i real tid, därefter kan man gå in i inspelningen eller titta på timeshift. Skulle timeshift avbrytas, så har man alltid inspelningen som går i bakgrunden som back-up. Jag har annars upplevt en del buggar med boxen. Om min TV (Samsung PS50A556) är AV samtidigt som boxen är PÅ och jag startar TVn hänger sig boxen, varenda gång. CD vet om problemet och meddelar att problemet upphör om jag kopplar med scart istället för HDMI.. men jag gillar high def så det känns inte som ett bra alternativ.
Självklart ska man inte behöva köra med scart, men jag tycker nog att det är konstigt att boxen hänger sig. Har du testa med SCART och sett om det beror på HDMI länken? Samsung har ju haft kompabilitetsproblem med HDMI1.1, men det borde väl ändå inte göra att boxen hänger sig kan man tycka. Om boxen är på och man sätter på TV'n, så måste jag byta kanal på boxen för att få upp länken (TV'n visar lite grönt på halva bilden ung.) men boxen har aldrig hängt sig pga detta. Nu har jag en Samsung med HDMI 1.1. Har du hört med Samsung om de känner till just detta, Samsung har ju gjort en uppdatering för HDMI länken tidigare som kunde laddas på förra årets modeller av Samsung, de första med HDMI1.3
Redigerat av Unregistered124686ac, 29 October 2008 - 09:16.
Postad 29 October 2008 - 09:28
MagnusBio
-
MagnusBio
-
Lärjunge
-
-
270 inlägg
En ren gissing på vad det kan bero på är att timeshift använder samma mottagare (SAT1 eller SAT2) som inspelningen vill använda. Man väljer då att låta inspelningen få den som den vill ha och avbryter timeshift. Bestäms det vilken mottagare man skall använda när man programmerar. Kanske skall testa att spela in med markbundet och se om timeshift blir avbruten även då, för i så fall kan inte min teori stämma.
Postad 29 October 2008 - 10:00
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
En ren gissing på vad det kan bero på är att timeshift använder samma mottagare (SAT1 eller SAT2) som inspelningen vill använda. Man väljer då att låta inspelningen få den som den vill ha och avbryter timeshift. Bestäms det vilken mottagare man skall använda när man programmerar. Kanske skall testa att spela in med markbundet och se om timeshift blir avbruten även då, för i så fall kan inte min teori stämma.
Den bryter även om man håller på med att titta på en redan gjord inspelning från HDD'n, så det borde inte ha med mottagarna att göra. Kan vara så att den vill ha full koll på HDD'n därför bryter den användarens aktiviter på HDD'n när en inspelning ska starta, kan vara någon begränsning med access till HDD'n?????
Postad 29 October 2008 - 10:22
pl1sk3n
-
pl1sk3n
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Det värsta är ju att det räcker att gå in i epg'n lr byta kanal.
Så länge man inte har 2 inspelningar igång så borde timeshift spela in oavsett vad jag gör.
Postad 29 October 2008 - 12:09
mangeP
-
mangeP
-
Lärjunge
-
-
369 inlägg
Nu ringer en varningsklocka! En frostad glasdörr framförr boxen? Hur ska IR kunna gå igenom den?
IR har normalt inga som helst problem att gå igenom frostat glas.
Postad 29 October 2008 - 12:26
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Funderade mycket på denna boxen, när jag övergick till parabol och canaldigital Men jag valde en annan väg som jag inte ångrar en sekund Jag betalade 4500 kr för en HD box från Dreambox ¨ http://www.dream-mul...ducts_dm800.phpDenna box kör med Linux, vilket innebär att det är fritt för alla att ändra på mjukvaran. ( detta vet nog de flesta redan om, men jag säger det i alla fall ) Det finns ett antal mycket duktiga "amatörer" som gör detta till oss andra "okunniga" och dessutom ett antal plugins som gör boxen till en riktig multimediamaskin. ( visst finns det problem med denna boxen också .. men de är så små i jämförelse med er box's ) Uppdateringar kommer veckovis från Dreambox och så även från de som förädlar mjukvaran. Om någon är fel i mjukvaran, så finns det en fix inom ett par dagar. Dreambox fungerar perfekt med alla canaldigitals kanaler och så även HD samtidigt som man kan ha hur många sat positioner man vill. Som pvrbox är det en riktig höjdare. Inspelat material kan läggas på dator och spelas upp från vilken mediaspelare man vill och man är inte begränsad till boxen för uppspelning. Ett alternativ för er som tröttnat på Canaldigitals boxar Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 29 October 2008 - 12:26.
Postad 29 October 2008 - 12:45
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Funderade mycket på denna boxen, när jag övergick till parabol och canaldigital
Men jag valde en annan väg som jag inte ångrar en sekund
Jag betalade 4500 kr för en HD box från Dreambox ¨ http://www.dream-mul...ducts_dm800.php
Denna box kör med Linux, vilket innebär att det är fritt för alla att ändra på mjukvaran. ( detta vet nog de flesta redan om, men jag säger det i alla fall ) Det finns ett antal mycket duktiga "amatörer" som gör detta till oss andra "okunniga" och dessutom ett antal plugins som gör boxen till en riktig multimediamaskin. ( visst finns det problem med denna boxen också .. men de är så små i jämförelse med er box's )
Uppdateringar kommer veckovis från Dreambox och så även från de som förädlar mjukvaran. Om någon är fel i mjukvaran, så finns det en fix inom ett par dagar.
Dreambox fungerar perfekt med alla canaldigitals kanaler och så även HD samtidigt som man kan ha hur många sat positioner man vill.
Som pvrbox är det en riktig höjdare. Inspelat material kan läggas på dator och spelas upp från vilken mediaspelare man vill och man är inte begränsad till boxen för uppspelning.
Ett alternativ för er som tröttnat på Canaldigitals boxar
Maveric
Tack för tipset! Ett alternativ är den ju iofs (finns väl fler alternativ också?) men knappast ett alternativ med motsvarande funktionalitet väl? Ingen HDD och bara en mottagare t.ex. Dubbla satellitmottagare är väl en av höjdarna med CD's box tycker jag. HDD + dubbla mottagare till ett pris av 3000 SEK att jämföra med över 4000 för denna med en mottagare och ingen HDD. Nästa steg upp på Dreambox är väl den kommande som heter 8000 nånting och då verkar vi prata priser på över 6000 SEK och fortfarande ingen HDD, dock två mottagare iofs  Detta inlägg bara som en motvikt för att kanske försöka säga att det inte bara är skit med CD's box och att kanske Dreambox inte är den ultimata drömboxen heller.
Redigerat av PojPoj, 29 October 2008 - 12:50.
Postad 29 October 2008 - 12:57
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Den ultimata boxen som passar alla finns inte..
Ingen HDD ? Det väljer man själv .. dessutom vilken storlek man vill ha på den ..
Jag betalar hellre det dubbla för en box som DB .. om jag kan välja vilken mjukvara
jag vill ha och dessutom kunna påverka den själv.
För det är just mjukvaran, som ni klagar på i denna tråden och det var därför
jag skrev inlägget om DB av just den anledningen.
Nej, det finns ingen annan box än DB som har dessa uppdateringsmöjligheter
i den grad som erbjuds med DB ... hur många motvikts inlägg  du än skriver !!
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 29 October 2008 - 12:57.
Postad 29 October 2008 - 13:14
PojPoj
-
PojPoj
-
Lärjunge
-
-
277 inlägg
Nej du har rätt, den ultimata finns ju inte eftersom dom personliga behoven skiftar. En del hänger upp sig på HDD och andra på EPG'n och den tredje på dubbla DVB-S (som jag).
Jag har ännu inte valt box. Jag har den gamla från CD utan HDD och med en sattelitmottagare. Den kommande 8000 med dubbla mottagare skulle ju kunna vara nått för mig då. Måste väl bara övertyga mig själv att det är värt dom extra tusenlapparna + inköp av HDD.
Postad 29 October 2008 - 14:01
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
Jag har valt att vänta med dubbla tuners, då jag inte har behovet och inte tycker det finns någon box för det ännu.
Valde istället att inte ha hd på mina andra apparater. ( ser så lite på hd och sporten i hd ser vi på stora skärmen )
Så till de andra har jag valt en ypperlig liten pvr från DB som ger kalasbild och som integreras i nätverket och på så sätt använder samma kort som jag har i huvudboxen. Samma med dessa .. man väljer själv vilken mjukvara som passar en bäst.
Framtiden kommer att erbjuda helt andra boxar .. men då måste canaldigital öppna sig mot andra tillverkare
och låta oss kunder själva bestämma var och från vem vi vill köpa våra boxar. De kan ju tex inte stå emot
alla tv apparater som nu kommer med både DVB-C och DVB-S och inte minst pioneers sista H-modell som dessutom
har Mpeg4 i den inbyggda boxen.
Maveric
Postad 29 October 2008 - 15:35
BenganJ
-
BenganJ
-
Användare
-
-
160 inlägg
Börjar inte diskussionerna bli lite OT nu?
Postad 29 October 2008 - 15:38
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Börjar inte diskussionerna bli lite OT nu?
Precis.
Postad 29 October 2008 - 15:46
Unregistered1103
-
Unregistered1103
-
Guru
-
-
5967 inlägg
OT är det om man pratar om 2 kanalsförstärkare i digitalbox forumet.
Man måste vidga vyerna lite och om du är helt ointresserad av vad som finns runt hörnet
eller vad som kommer att finnas runt hörnet... eller som i detta fall vad din box kan som inte andra
kan eller vad din box borde kunna om den fått rätt mjukvara ...
så hoppa över inlägget/en ..
Jag läst varenda ett inlägg i denna tråden sedan den startade och det har nästan uteslutande handlat
om vad som inte fungerar och att man längtar efter en ny mjukvara som aldrig kom.
Maveric
Ps. snacka om OT .. att svara på ett inlägg med "precis"
Redigerat av Unregistered1103, 29 October 2008 - 15:48.
Postad 29 October 2008 - 17:20
illern_
-
illern_
-
Rookie
-
4 inlägg
Hejsan
Har installerat detta paket med parabol och denna PVR HD-box efter en massa meck. Nu funkar allt, nästan allt bra. Har dock ett problem, jag kan inte spela in på TV4 HD? Jag kan spela in från alla andra kanaler inkl. andra HD-kanaler men när jag försökert pausa eller spela upp ett inspelat program från TV4 HD spelar den ett par sekunder sen fryses bilden. Boxen hänger sig inte eller liknande, bara uppspelningen som verkar frysa.
Någon som har en lösning eller samma problem?
Jag har också samma problem. Men den kan även mitt under en uppspelning frysa utan att jag pausar el liknande. För att få igång det igen måste jag snabbspola en kort stund och sedan trycka på play igen. Oftast fungerar det inte om jag snabbspolar framåt utan måste göra det bakåt.
Postad 29 October 2008 - 17:56
T.P.
-
T.P.
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Nu när Viasat har On Demand tjänst i deras HD PVR box, borde Canal Digital svara med samma tjänst i deras HD PVR box, men det är säkert för mycket begärt från Sagem. De klarar ju inte ens av att fixa alla dessa buggar.
Postad 29 October 2008 - 18:14
solhaga
-
solhaga
-
Forumräv
-
-
662 inlägg
Jag har också samma problem. Men den kan även mitt under en uppspelning frysa utan att jag pausar el liknande. För att få igång det igen måste jag snabbspola en kort stund och sedan trycka på play igen. Oftast fungerar det inte om jag snabbspolar framåt utan måste göra det bakåt.
Hade detta problem för ett tag sedan. Slog av spänningen och satte på igen och det blev bättre ett tag. Nu verkar det dock vara dags igen; familjen jublar när man äntligen fått igång uppspelningen efter reklamsnabbspolningen. Min teori är att disken blir för fragmenterad, den är i varje fall inte för varm (runt 40 grader)
Postad 29 October 2008 - 21:43
qarcus
-
qarcus
-
Rookie
-
8 inlägg
Har också samma problem vi uppspelning som solhaga och illern. Plus hängningar och plötslig avstägning av mottagaren. Skickade mail till kundtjänst för 3dagar sedan och fick detta till svar: ]Hej och tack för ditt mail
Felet med ljudet på TV4HD har tyvärr funnits ett tag men det är felanmält och vi håller på att titta på det och försöker lösa detta problem. Vi har en ny mjukvara liggandes hos oss som är under bevakning för eventuella buggar som ska släppas ut som ska lösa problem som att boxen hänger sig eller stänger av sig själv.
Med vänliga hälsningar Canal Digital Kundservice Tel: 0770-33 22 11 Fax: 08-772 27 77 http://www.canaldigital.seSkickade tillbaka en fråga när uppgradering skulle komma får se vad jag får till svar. Är det någon som fått kompensation för att mottagaren är så buggig? /Marcus
Postad 30 October 2008 - 11:00
Lamajo
-
Lamajo
-
Wannabe
-
-
21 inlägg
Har också samma problem vi uppspelning som solhaga och illern. Plus hängningar och plötslig avstägning av mottagaren. Skickade mail till kundtjänst för 3dagar sedan och fick detta till svar:
]Hej och tack för ditt mail
Felet med ljudet på TV4HD har tyvärr funnits ett tag men det är felanmält och vi håller på att titta på det och försöker lösa detta problem. Vi har en ny mjukvara liggandes hos oss som är under bevakning för eventuella buggar som ska släppas ut som ska lösa problem som att boxen hänger sig eller stänger av sig själv.
Med vänliga hälsningar Canal Digital Kundservice Tel: 0770-33 22 11 Fax: 08-772 27 77 http://www.canaldigital.se
Skickade tillbaka en fråga när uppgradering skulle komma får se vad jag får till svar. Är det någon som fått kompensation för att mottagaren är så buggig?
/Marcus
Jag har också problemet med plötsliga avstängningar av boxen.  Bara då jag använder hårddisken eller startar upp den från Stand By. Inte annars. Den bryter alla inspelningar eller uppspelningar man har igång vid tillfället. Har bytt ut boxen en gång. Ringde i går igen till CD supporten och får en ny box igen. Dom viste inte om det här skulle vara löst i kommande uppdatering. Det är något i boxen som inte får tillräkligt med ström, då lägger den av. Jag har även fått en ny transformatorn och även kört boxen med ett eget spännings aggregat utan något bättre resultat. Boxen står för sig själv och kommer inte upp över 39 grader på hårddisken vid full användning. Så den borde inte bli för varm. Detta var visst ett vanligt problem erkännde hon till slut i supporten. Det är något grund fel i boxen som inte är bra. Såg att samma box nu fanns till marknätet. Där finns en EPG som är av det bättre jag sett. Annars är allt lika med boxen i menyer mm. Hoppas något sådant kommer till denna box då den inte briljerar med sin EPG i nuläget. Fast bilden är bra på HD kanalerna. Där är jag nöjd.  Bara jag törs röra boxen vid inspelning eller uppspelning så vore allt bra. lamajo
Postad 30 October 2008 - 12:23
bolak_jr
-
bolak_jr
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
hej!
Har programvaruversion 1.1.0 i min box men den vill inte uppdatera till 1.4.1 eller vad nu den nyaste är!
Vad kan vara fel? Har provat att trycka ok och sedan meny när den startat. Men då säger den Err09
/christoffer
Postad 30 October 2008 - 14:09
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
hej!
Har programvaruversion 1.1.0 i min box men den vill inte uppdatera till 1.4.1 eller vad nu den nyaste är! Vad kan vara fel? Har provat att trycka ok och sedan meny när den startat. Men då säger den Err09
/christoffer
Uppdateringen är spärrad för det finns nu två HW-version som kräver olika mjukvara 1.4.1 och 1.4.1a. Känns som du har fått en gammal box, jag hade nog försökt att få den utbytt (om det inte är ett bra ex som du är väldigt nöjd med). Det finns ju mycket som inte fungerar på din box, du borde inte ha någon markmottagare, du kan inte sätta på boxen om den gör en inspelning i stand-by mode. Du kan inte heller föra ut program från HDD'n till tex DVD recorder som några exempel. Man vet ju inte när nästa version av SW släpps som möjliggör automatiska nedladdningar igen, så frågan är om du kan leva med detta så länge.
Postad 30 October 2008 - 14:15
bolak_jr
-
bolak_jr
-
Wannabe
-
-
12 inlägg
Uppdateringen är spärrad för det finns nu två HW-version som kräver olika mjukvara 1.4.1 och 1.4.1a. Känns som du har fått en gammal box, jag hade nog försökt att få den utbytt (om det inte är ett bra ex som du är väldigt nöjd med).
Det finns ju mycket som inte fungerar på din box, du borde inte ha någon markmottagare, du kan inte sätta på boxen om den gör en inspelning i stand-by mode. Du kan inte heller föra ut program från HDD'n till tex DVD recorder som några exempel.
Man vet ju inte när nästa version av SW släpps som möjliggör automatiska nedladdningar igen, så frågan är om du kan leva med detta så länge.
Hej! Det skumma är att jag haft boxen i snart 1 år, har uppdateringen vart spärrad så länge! Den har aldrig frågat om jag vill uppgradera. Det är inget bra ex jag har, den låter som ett jetplan. Skall nog slå en pling till canal digital. edit: dom skickar en ny box, hon i supporten sa även att dom släppt på mjukvaruuppgradering via satellit igen då det kommit en ny mjukvara. mvh christoffer
Redigerat av bolak_jr, 30 October 2008 - 14:41.
Postad 30 October 2008 - 15:25
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
edit: dom skickar en ny box, hon i supporten sa även att dom släppt på mjukvaruuppgradering via satellit igen då det kommit en ny mjukvara.
Är det den nya som vi väntat på eller har de bara släppt på 1.4.1 igen? Edit: inte dök det upp någon ny programvara på min box!
Redigerat av agpath, 31 October 2008 - 07:59.
Postad 31 October 2008 - 12:04
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Är det den nya som vi väntat på eller har de bara släppt på 1.4.1 igen?
Edit: inte dök det upp någon ny programvara på min box!
Vad jag har förstått från CD så dröjer det med ny mjukvara, så det borde inte finnas en ny tillgänglig så fort. Jag tror tidigast mitten av november och senast i slutet december, men det är bara min gissing. Vad kundtjänst menar med ny nedladdningsbar mjukvara, kan nog betyda vad som helst. De kanske tror att den nya mjukvaran som de fick för några veckor sedan, som underkändes, blev frisläppt? Det kan ju vara så att de har kunnat modifiera den nedladdningsbara mjukvaran att nu den enbart går till rätt HW version om det då är 1.4.1 eller 1.4.1a mjukvara, i så fall, vet jag inte.
Postad 31 October 2008 - 17:39
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Hittade en konstig sak med min mottagare idag.
Jag använder den mestadels via scart till min vanliga tjock-tv men kopplar då och då in mottagaren
till min projektor.
Nu har jag skaffat mig en Octava HDS-32 HDMI Switch för att kunna ha alla källor inkopplade till projektorn samtidigt.
Alla källor funkade fint utom mottagaren. Jag fick enbart bild om jag aktiverade hd-ut i menyn samtidigt som denna källa var vald på switchen. Jag prövade olika kablar + upptänkliga kombinationer i menyn, ingen skillnad. Bytte jag källa på switchen för att sedan återgå till mottagarens ingång så var det ingen bild igen.
Skam den som ger sig. Jag testar en reset på mottagaren tänkte jag. Vips så funkade allt som det skulle.
Nu fick jag bild hela tiden och även om hd-utsignal inte var aktiverad. Det funkar också som det ska när jag byter källa på min hdmi switch.
Jag funderar dock på en sak. HD-utsignal som man kan aktivera, i läge nej får jag 575i i upplösning på HDMI utgången och i läge JA får jag 720p eller 1080i beroende på vilken kanal jag ser på. Undrar jag om man måste ha något inkopplat på HDMi porten när man startar boxen första gången eller efter en reset för att det ska funka.
Vad betyder hd-utsignal alternativet? HDMI-porten slås på eller av,eller all upplösning över 575i slås på eller av?
Tittar man i manualen står det att om HD-utsignal är satt till nej skickas ingen videosignal ut på HDMI-porten.
Jag får iallafall signal ut hela tiden nu.
Edit:
Var nog lite snabb. Efter några skiftande av hd-utsignal på och av så blev det som förut =(
Redigerat av Unregistered841d930f, 01 November 2008 - 20:06.
Postad 01 November 2008 - 22:33
zitzo
-
zitzo
-
Lärjunge
-
-
301 inlägg
Fick min box från polarn idag och det var som sagt lite småbuggar. Men inget allvarligt. Snackade även med canal digital ang uppdateringarna och hon sa att det ska komma en ny inom ett par veckor. Den skulle egentligen släppts för 2 veckor sen men dom tyckte inte den funkade tillräckligt bra.
Postad 02 November 2008 - 09:17
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Hittade en konstig sak med min mottagare idag.
Jag använder den mestadels via scart till min vanliga tjock-tv men kopplar då och då in mottagaren till min projektor.
Nu har jag skaffat mig en Octava HDS-32 HDMI Switch för att kunna ha alla källor inkopplade till projektorn samtidigt.
Alla källor funkade fint utom mottagaren. Jag fick enbart bild om jag aktiverade hd-ut i menyn samtidigt som denna källa var vald på switchen. Jag prövade olika kablar + upptänkliga kombinationer i menyn, ingen skillnad. Bytte jag källa på switchen för att sedan återgå till mottagarens ingång så var det ingen bild igen.
Skam den som ger sig. Jag testar en reset på mottagaren tänkte jag. Vips så funkade allt som det skulle. Nu fick jag bild hela tiden och även om hd-utsignal inte var aktiverad. Det funkar också som det ska när jag byter källa på min hdmi switch.
Jag funderar dock på en sak. HD-utsignal som man kan aktivera, i läge nej får jag 575i i upplösning på HDMI utgången och i läge JA får jag 720p eller 1080i beroende på vilken kanal jag ser på. Undrar jag om man måste ha något inkopplat på HDMi porten när man startar boxen första gången eller efter en reset för att det ska funka.
Vad betyder hd-utsignal alternativet? HDMI-porten slås på eller av,eller all upplösning över 575i slås på eller av? Tittar man i manualen står det att om HD-utsignal är satt till nej skickas ingen videosignal ut på HDMI-porten. Jag får iallafall signal ut hela tiden nu.
Edit: Var nog lite snabb. Efter några skiftande av hd-utsignal på och av så blev det som förut =(
Nu har jag inte kört med någon switch men det är problem om tex boxen är på före TV'n, då går inte HDMI länken upp som den ska. På min TV synkar bilden in men inte ljudet, det verkar finnas kombinationer där bilden inte kommer alls om boxen är på först. Detta problem med HDMI länken kan kanske ge problem i en växel? Vad sedan kommer ut vid HD on/off, är jag osäker på. Gissar att uppskalningen stängs av. Stänger man av HD så går en SCART över till RGB, så det ser ut som det finns funktioner som delas i boxen. Komponentutgången ger ju uppskalat vid HD inställning och standard i off, så det borde betyda att uppskalningen stängs av. Jag vet inte hur standarden är på HDMI om den accepterar en standard upplösning i så fall så skulle den kunna ge en lägre upplösning i off och en uppskalad i on??
Postad 02 November 2008 - 18:03
janb
-
janb
-
Användare
-
-
228 inlägg
... Vad sedan kommer ut vid HD on/off, är jag osäker på. Gissar att uppskalningen stängs av. Stänger man av HD så går en SCART över till RGB, så det ser ut som det finns funktioner som delas i boxen. Komponentutgången ger ju uppskalat vid HD inställning och standard i off, så det borde betyda att uppskalningen stängs av. Jag vet inte hur standarden är på HDMI om den accepterar en standard upplösning i så fall så skulle den kunna ge en lägre upplösning i off och en uppskalad i on??
Jo, HDMI "stödjer" 720x576i/50Hz (men det är inte alla apparater som klarar av det). (Någon kanske tänker felaktigt att det är bättre att skala om SD-signaler redan i boxen ... eller så försöker de snåla in någon krona.) Hur HDMI beter sig i läge OFF kan möjligen bero på vilken TV den är inkopplad till. Jag har CD:s (Sagem) HD-box utan HDD och när jag bytte TV noterade jag att med den gamla TV:n inkopplad till HDMI-utgången så blev HD-inställningen i boxen kvar i OFF (tills jag valde den ingången på TV:n), men den nya TV:n 'pratar' hela tiden på HDMI så den aktiverar HD-inställningen igen.
Postad 02 November 2008 - 19:23
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Jag har CD:s (Sagem) HD-box utan HDD och när jag bytte TV noterade jag att med den gamla TV:n inkopplad till HDMI-utgången så blev HD-inställningen i boxen kvar i OFF (tills jag valde den ingången på TV:n), men den nya TV:n 'pratar' hela tiden på HDMI så den aktiverar HD-inställningen igen.
Detta var intressant, för det är en här på tråden som boxen hänger sig för, detta när han har boxen på före att TV'n sätt på. Jag har inte riktigt förstått varför, men det kan ju vara att TV'n skickar iväg något som då gör att boxen hänger sig, jag trodde inte att HDMI interfaces var dubbelriktat. Det är en Samsung HDMI 1.3 och där lär det var något kompabilitetsproblem.
Postad 02 November 2008 - 20:01
Unregistered841d930f
-
Unregistered841d930f
-
Användare
-
-
151 inlägg
Nu har jag inte kört med någon switch men det är problem om tex boxen är på före TV'n, då går inte HDMI länken upp som den ska. På min TV synkar bilden in men inte ljudet, det verkar finnas kombinationer där bilden inte kommer alls om boxen är på först. Detta problem med HDMI länken kan kanske ge problem i en växel?
Vad sedan kommer ut vid HD on/off, är jag osäker på. Gissar att uppskalningen stängs av. Stänger man av HD så går en SCART över till RGB, så det ser ut som det finns funktioner som delas i boxen. Komponentutgången ger ju uppskalat vid HD inställning och standard i off, så det borde betyda att uppskalningen stängs av. Jag vet inte hur standarden är på HDMI om den accepterar en standard upplösning i så fall så skulle den kunna ge en lägre upplösning i off och en uppskalad i on??
Kan tillägga att det inte spelar någon roll om switchen är med eller inte. Jag har inte fått ut 575i via HDMI till projektorn förut, bara fått signal via HDMI om jag slagit på hd-utsignal. När jag hade bild 575i via hdmi så kunde jag ha RGB på scarten samtidigt, de delar nog på funktionerna där. Switchen upptäcker signal på HDMI-porten oavsett om jag har bild eller inte och oavsett om hd-signal är på eller av. Att HDMI är dubberiktad är ingen nyhet. En källa kan få reda på vilka upplösningar displayen kan visa via en funktion som kallas Auto EIDE. Senare standarder kan väl även annan information skickas, som att starta andra apparater m.m vad jag förstått.
Redigerat av Unregistered841d930f, 02 November 2008 - 20:03.
Postad 03 November 2008 - 13:14
Unregistered3ef25644
-
Unregistered3ef25644
-
Amatör
-
-
53 inlägg
Hej jag har en fundering här, jag har denna hd-box från canal digital (Sagem HD PVR 101-st)
När jag har inspelat material på denna kan jag föra över detta till en dator? Jag har en laptop med hdmi anslutning.
Finns det något sätt? eller är det spärrat pga upphovsrättslagar? Jag bara gissar men är väldigt tacksam för svar!
Mvh!
Postad 03 November 2008 - 13:48
agpath
-
agpath
-
Mega-Guru
-
-
7926 inlägg
Hej jag har en fundering här, jag har denna hd-box från canal digital (Sagem HD PVR 101-st)
När jag har inspelat material på denna kan jag föra över detta till en dator? Jag har en laptop med hdmi anslutning.
Finns det något sätt? eller är det spärrat pga upphovsrättslagar? Jag bara gissar men är väldigt tacksam för svar!
Mvh! 
Om du har ett videokort och en scart->s-video-adapter så går det bra att spara till en dator.
Postad 03 November 2008 - 22:48
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Fick hem min nya fjärrkontroll, men den fungerar lika illa som den förra. Börjar tro att det är min TV (en Samsung LE-40A656) som "stör" fjärrkontrollens IR-signaler. Frågan är vad man gör åt detta? Jag vill inte ställa boxen någon meter eller så ifrån TV:n, då det är varken är snyggt eller praktiskt. Kan man skärma av TV:n eller boxen på något sätt? Om den enda lösningen är att ställ boxen långt ifrån TV:n så blir det nog till att reklamera hela köpet för det är riktigt störande att behöva trycka 5-10 gånger på fjärren innan boxen reagerar.
Skulle man eventuellt kunna koppla in någon form av IR-förstärkning/förlängning mellan CD-boxen och dess fjärrkontroll för att minska störningen? Känns lite hårt (och svårt) att behöva byta ut TV:n för att digitalboxen ska fungera....
Redigerat av MalcolmX7, 03 November 2008 - 23:19.
Postad 03 November 2008 - 23:24
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
 Känner mig lite dum men jag har beställt en box från CD och jag undrar följer det med ett nytt huvud till boxen med flera utgångar på? Glömde att ta reda på detta.
mvh/Örnvik
Postad 03 November 2008 - 23:27
QAM
-
QAM
-
Forumräv
-
-
755 inlägg
Fick hem min nya fjärrkontroll, men den fungerar lika illa som den förra. Börjar tro att det är min TV (en Samsung LE-40A656) som "stör" fjärrkontrollens IR-signaler. Frågan är vad man gör åt detta? Jag vill inte ställa boxen någon meter eller så ifrån TV:n, då det är varken är snyggt eller praktiskt. Kan man skärma av TV:n eller boxen på något sätt? Om den enda lösningen är att ställ boxen långt ifrån TV:n så blir det nog till att reklamera hela köpet för det är riktigt störande att behöva trycka 5-10 gånger på fjärren innan boxen reagerar.
Skulle man eventuellt kunna koppla in någon form av IR-förstärkning/förlängning mellan CD-boxen och dess fjärrkontroll för att minska störningen? Känns lite hårt (och svårt) att behöva byta ut TV:n för att digitalboxen ska fungera....
Jag känner en kille som har precis det problem som du beskriver, teven blockerar fjärrkontrollen till boxen. Konstruktörerna har lyckats även på denna punkt, fantastiskt dålig IR-selektivitet och uppenbarligen även riktigt undermålig produkttestning.
Postad 03 November 2008 - 23:32
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Känner mig lite dum men jag har beställt en box från CD och jag undrar följer det med ett nytt huvud till boxen med flera utgångar på? Glömde att ta reda på detta.
mvh/Örnvik
Japp, det gör det (gjorde det till min i alla fall...)
Postad 03 November 2008 - 23:34
Örnvik
-
Örnvik
-
Användare
-
-
108 inlägg
Japp, det gör det (gjorde det till min i alla fall...)  Tack för infon. mvh/Örnvik
Postad 04 November 2008 - 01:24
Greve_G
-
Greve_G
-
Lärjunge
-
-
354 inlägg
Denna box har väl ethernetuppkoppling???
finns det så att man kan logga in på den via annan dator och registrera en inspelning?
Postad 04 November 2008 - 07:42
what17ever
-
what17ever
-
Veteran
-
-
2416 inlägg
Denna box har väl ethernetuppkoppling??? finns det så att man kan logga in på den via annan dator och registrera en inspelning?
Ethernet porten är spärrad så den kan inte användas till något, eventuellt kan servicetekniker göra något med den men inte vi vanliga dödliga....
Postad 04 November 2008 - 08:32
Unregistered124686ac
-
Unregistered124686ac
-
Über-Guru
-
-
11229 inlägg
Har du igång sensorn för ljusnivå så stäng av den på TV'n. Se till att du inte har några lågenergilampor i rummet. Försök ställa boxen i "skugga". Om inget av detta fungerar så får du hoppas på nästa uppdatering av mjukvaran, den lär innehålla en förbättring av fjärrkontrollöverföringen. Många har också fått bättre överföringar med en universalfjärr.
Postad 04 November 2008 - 10:28
MalcolmX7
-
MalcolmX7
-
Veteran
-
-
1610 inlägg
Är inte helt säker på vad sensorn är för något, men just nu är jag på jobbet så jag får undersöka saken när jag kommer hem. Jag har lågeneriglampor i rummet, men boxen/fjärren fungerar lika dåligt även om de är släckta. För de kan väl endast inverka om de är på? Vad gäller förlyttning av boxen till "skugga" så är utrymmet ganska så begränsat. TV-bänken står i ett hörn med element på vardera sida där det inte finns plats att ställa en hylla eller att ha boxen på golvet. Visst skulle jag kunna flytta boxen längst ned i TV-bänken, men Telias digitalbox stördes ut när den stod nere på golvet framför TV-bänken så jag tror inte att det hjälper.
Ska testa med en enklare universalfjärrkontroll som jag tidigare lånat ut till en kompis och inte haft möjlighet att prova. Men det finns ingen möjlighet att en förstärkning av IR-signalen skulle kunna fungera? Visserligen så kostar det lika mycket som att skaffa en hyfsad universalfjärrkontroll, men då förlorar man väl en del av orginalfjärrkontrollens funktioner som t.ex. listan över vad man spelat in? Dock låter det lovande att man åtminstone har uppmärksammat problemet med fjärrkontrollöverföringen.
Men jag är lite konfunderad över att jag inte sett att det är många som klagar över det här problemet? Jag kan knappast vara ensam om att ha kombinationen Samsung LE-40A656 och Canal Digitals inspelningsbara HD-box, med tanke på hur populär TV:n är. Man tycker att alla borde drabbas av det här problemet. Visserligen har jag inga dörrar på min TV-bänk men det är ändå en träskiva mellan TV:n och boxen och det torde vara fler än jag som har det så.
Postad 04 November 2008 - 14:19
sumpan77
-
sumpan77
-
Användare
-
-
170 inlägg
Min fråga har säkert redan besvarats men jag har tyvärr inte tid att läsa igenom sidorna.
Hur är det med fläktljud i denna boxen, läste någonstans att det var mindre fläktljud i de boxar som Canal digital säljer nu. Stämmer detta eller är fläktljudet störande?
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
genstruktur
2026-05-20 17:06:21
-
Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
genstruktur
2026-05-20 17:04:36
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|