Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 17 December 2009 - 15:57

JanOWe
  • JanOWe
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Bryter diskussionen för en NY fråga :

Funderar på att köpa denna HDPVR-box (just nu 3.000:- ./. 5 % MedMera-rabatt hos Expert - tillsammans med ComHems prova-på-Large-i-3-mån.) = 2.850:-.

Tycker fortfarande egentligen att det är LITE för dyrt, men en avgörande fråga kan vara om boxen i viss mån kan användas som MEDIACENTER och visa resp. spela in från SCART-ingång ?
Det innebär ju i så fall, att man kan titta på ANALOGA ComHem-kanaler via boxen och en ansluten VCR, och att man även kan titta på gamla VHS-band via boxen och få uppskalningen på köpet.
( Jag VET alltså, att boxen i sig inte har någon analog tuner, och att allt blir i SD-kvalitet, om det ev. skulle gå att göra som jag hoppas. Dock skulle detta höja funktionaliteten avsevärt i mina ögon jämfört med att bara kunna titta på och spela in från det DIGITALA ComHem-utbudet ! )

En försäljare på en Expert-butik, som sade sig själv ha HDPVR-1000C, påstod i varje fall att det var möjligt att spela in från en SCART-ingång.
Har sökt efter info - och jag har även läst manualen - men jag hittar inget som nämner detta. Någon i forumet som vet ?

Postad 18 December 2009 - 13:04

Unregisterede645e24b
  • Unregisterede645e24b
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Alla ni som upplevt det här med att bilden ligger lite före ljudet på var och varannan kanal, och riktigt tydligt på vissa HD-kanaler då och då, har ni fortsatt detta problem? Eller har ni klagat vidare och orkat prova om det hjälpt att få en ny box skickad till en? Eller hittat andra felkällor som dåliga kablar som löst det etc etc?
Vill helt enkelt se om några fått det att bli bättre, eller om ni som jag inte orkat bry er mer och mot sin vilja "vant sig " av att det är som det är, trist nog. Det var ju snack om att det eventuellt berodde på var man bodde huruvida man upplevde detta problem eller ej, och jag bor fortsatt kvar i en förort söder om Sthlm om det kan vara till någon hjälp.

Postad 19 December 2009 - 13:34

Unregisteredba1e861f
  • Unregisteredba1e861f
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Alla ni som upplevt det här med att bilden ligger lite före ljudet på var och varannan kanal, och riktigt tydligt på vissa HD-kanaler då och då, har ni fortsatt detta problem? Eller har ni klagat vidare och orkat prova om det hjälpt att få en ny box skickad till en? Eller hittat andra felkällor som dåliga kablar som löst det etc etc?
Vill helt enkelt se om några fått det att bli bättre, eller om ni som jag inte orkat bry er mer och mot sin vilja "vant sig " av att det är som det är, trist nog. Det var ju snack om att det eventuellt berodde på var man bodde huruvida man upplevde detta problem eller ej, och jag bor fortsatt kvar i en förort söder om Sthlm om det kan vara till någon hjälp.

Jag hade problem med svt HD för nån månad sen.Har inte bytt nå kablar eller så. Kollar iofs inte så ofta på den men igår när de var På Spåret så synkade allt perfekt!!
Bor i Sandviken!

Postad 19 December 2009 - 15:59

xpert-tips
  • xpert-tips
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Är det någon som har märkt att TVn börjar buzza extra mycket när denna box är igång? Min TV (pionner 5090h) är hur tyst som helst när man kollar på film via PS3 eller spelar spel via PS3 men så fort jag ska kolla på DigitalTV och sätter på denna box kommer buzzande ljudet..... jävligt störande, vet inte vad problemet kan vara...

Postad 19 December 2009 - 17:13

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Är det någon som har märkt att TVn börjar buzza extra mycket när denna box är igång? Min TV (pionner 5090h) är hur tyst som helst när man kollar på film via PS3 eller spelar spel via PS3 men så fort jag ska kolla på DigitalTV och sätter på denna box kommer buzzande ljudet..... jävligt störande, vet inte vad problemet kan vara...

Nej.

Postad 20 December 2009 - 10:18

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Kolla om det har något att göra med vilken upplösning du skickar från boxen. Om du tex låter tv:n skala upp, ändra så att boxen skickar 1080p istället, då kanske ljudet försvinner.

Postad 20 December 2009 - 12:03

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0

Har du ställt boxens ljudvolym på max? Den bör vara högt ställd iaf. Använder du antennkabeln som föjde med boxen? Alltså den med en liten "puckel". Har man inte den så kan man få liknande problem.

Postad 20 December 2009 - 18:24

atr
  • atr
  • Amatör

• 62 inlägg
  • 0
Behöver man CA-modul till Humax HDPVR-1000c?

Postad 20 December 2009 - 19:27

Unregisteredd6fd98d2
  • Unregisteredd6fd98d2
  • Användare

• 221 inlägg
  • 0

Behöver man CA-modul till Humax HDPVR-1000c?

Nej. Bara att trycka in kortet i kortläsaren.

Postad 23 December 2009 - 15:54

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Jag ska flytta till ett radhus där det bara finns comhem digitaltv, inget bredband och ingen telefoni och därmed så säger comhem att dom inte kan leverera HD-kanalerna. Nu går jag i köpar tankar på en hårddisk-box men vet inte vilken jag ska välja, Samsung DCB-P770Z eller Humax HDPVR-100c!
Samsungen har ingen HDMI och enligt den tråden så är det problem med att få ut komponent i från scart, Humaxen däremot är onödigt lyxig eftersom jag inte drar nytta av HD-kanalerna.
Hjälp mig gärna att välja box, ni som har erfarenhet av båda boxarna, kom gärna med råd om vilken man ska välja! :-)

Postad 23 December 2009 - 16:08

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag ska flytta till ett radhus där det bara finns comhem digitaltv, inget bredband och ingen telefoni och därmed så säger comhem att dom inte kan leverera HD-kanalerna. Nu går jag i köpar tankar på en hårddisk-box men vet inte vilken jag ska välja, Samsung DCB-P770Z eller Humax HDPVR-100c!

Om du har pengarna skulle jag välja HDPVR:en. Den större HDD:n (320 GB mot 80 GB) och den bättre bilden är värt det.

Postad 23 December 2009 - 17:49

Aeroaero
  • Aeroaero
  • Användare

• 115 inlägg
  • 0
Hur är det med buggar i Humaxen nu? Är det mesta löst?
Hur är handhavandet mellan dom två, vilken är lättast att sköta?
Skiljer det i mycket i bildkvalitet mellan dom två (självklart SD-kanalerna)?

Postad 23 December 2009 - 18:50

Unregistered492e0c0f
  • Unregistered492e0c0f
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag ska flytta till ett radhus där det bara finns comhem digitaltv, inget bredband och ingen telefoni och därmed så säger comhem att dom inte kan leverera HD-kanalerna.

Är i precis samma situation. Jag har idag bara en "vanlig" digitalbox men tänker nu uppgradera till en HD box. När jag nämnde flytt till ett icke "tre-hål-i-väggen-hus" så sa hon att om jag ringer så skickar dom ut en tekniker och byter uttaget, det är det enda som behövs. Dom gör det dessutom gratis. Om det stämmer låter det ju alldeles förträffligt, annars så slipper man väl HD framåt våren.

Sen är det läge på att teckna sig för 12 månader just nu hos ComHem för då får man HD-PVR'en för 995:- ;)

Postad 23 December 2009 - 19:46

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Sen är det läge på att teckna sig för 12 månader just nu hos ComHem för då får man HD-PVR'en för 995:- ;)

Hmm...teckna sig för 12 månader på vad ?

Postad 23 December 2009 - 19:48

hofwing
  • hofwing
  • Lärjunge

• 421 inlägg
  • 0

Vart hittar du det erbjudandet? Om jag kolla via hemsidan kan jag bara se vanlig PVR för 995:-, HD-PVR kostar fortfarande 3495:-...

Postad 23 December 2009 - 19:49

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0
Hej!

Ringde precis till Comhem, det är den vanliga PVR boxen som kostar 995 med det abonemanget. HD PVR kostar fortfarande 3495.

Mvh D

Postad 23 December 2009 - 20:30

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Hej!

Ringde precis till Comhem, det är den vanliga PVR boxen som kostar 995 med det abonemanget. HD PVR kostar fortfarande 3495.

Mvh D

Ringde för 10 minuter sedan till kundtjänst och frågade om detsamma och svaret var HDPVR för 995 kr.

Jag beställde en sådan HDPVR i förrgår för 3495 kr och frågade vid tecknande av abb förra torsdagen om ev erbjudande.. men icke.

Nu sade ktj att det var "vintererbjudande som har varit några månader".

Rådde mig att ringa "ånger o uppsägningsavd" i morrn före kl 18.00

Hmrpgrrr...

Postad 23 December 2009 - 20:48

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0
För att få HDPVR för 995, vilket eller vilka abonnemang är det man behöver teckna på 12 mån?

Postad 23 December 2009 - 20:49

JanOWe
  • JanOWe
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
Upprepar en tidigare fråga (ställd för en vecka sedan - men hittills inget svar) :

Har funderat på att köpa denna HDPVR-box (just nu 2,995:- ./. 5 % MedMera-rabatt hos Expert - tillsammans med ComHems prova-på-Large-i-3-mån.) => priset = 2.850:-.

Tycker fortfarande egentligen att det är LITE för dyrt, men en avgörande fråga har varit om boxen i viss mån kan användas som MEDIACENTER och visa resp. spela in från SCART-ingång ?
Det innebure ju i så fall, att man även skulle kunna titta på ANALOGA ComHem-kanaler via boxen och en ansluten VCR, och att man t.ex. kan titta på gamla VHS-band via boxen och ev. få uppskalning på köpet.
( Jag VET alltså, att boxen i sig inte har någon analog tuner, och att allt blir i SD-kvalitet, om det ev. skulle gå att göra som jag hoppas. Dock skulle detta höja funktionaliteten avsevärt i mina ögon jämfört med att bara kunna titta på och spela in från det DIGITALA ComHem-utbudet ! )

En försäljare på en Expert-butik, som sade sig själv ha HDPVR-1000C, påstod i varje fall att det var möjligt att spela in från en SCART-ingång. En annan säljare i en annan butik höll med.
( Har f.ö. även SÖKT efter info - och jag har läst såväl specifikationerna som manualen - men jag hittar inget DÄR som nämner detta. )

När jag skulle genomföra köpet igår frågade jag en gång till - för säkerhets skull - och DÅ fick jag ett annat svar :
SCART-kontakterna är i princip bara UTGÅNGAR, och analoga signaler skickas bara vidare via ANTENN-UT. Det ENDA som kan spelas in är signalerna från de inbyggda digital-tuners, som boxen innehåller.
( När jag hörde detta, avstod jag från köpet - åtminstone just nu ! )

Någon i forumet som MED SÄKERHET vet det rätta svaret ?

Postad 24 December 2009 - 02:35

Unregisteredc7b312fb
  • Unregisteredc7b312fb
  • Forumräv

• 596 inlägg
  • 0
JanOWe/

Nu kan jag inte svara med säkerhet, men jag kan inte tänka mig att du kan göra något av det du önsakar. Den analoga signalen avkodas inte av boxen, utan skickas endast ut vidare från boxen för de fall man önskar använda den (t.ex. en TV eller VHS). Endast digital signal kodas av. Scarten är endast utgång.
Om du har VHS-kassetter som du vill titta på så tror jag inte att det är så säkert att boxen skulle vara bättre på att skala upp bilden än TV:n ändå, och med tanke på att det är VHS-kvalitet så spelar nog inte uppskalning någon större roll, så det är lika bra att dra en scartkabel direkt till TV:n.
Tror inte du har nån större behållning av boxen om du inte använder digital-TV. Om du ämnar köra på analog TV så kan du nog lika gärna köra på en inspelningsbar DVD. Vet inte riktigt om det finns de som kan koda av den digitala sändningen (DVB-C), men analogt går bra och även från scart. Fast med tanke på att det kommer bli gratis digitalt grundutbud hos Comhem under första kvartalet och att det analoga nätet troligvis släcks ned tids nog, så är det ju kanske lika bra att ligga före utvecklingen och köra på den nyare tekniken redan nu. Hur som helst så är användarvänligheten med HD-PVR:n överlägsen en inspelningsbar DVD.
Förresten, läste du inläggen precis innan att det går att få boxen för endast 995:- och binda sig för endast 12 mån (abonnemang oklart)? Även oklart om vilken box det faktiskt gäller. :huh:

Postad 24 December 2009 - 09:54

JanOWe
  • JanOWe
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0
> Garfinkel !
Tack för svar !

Det är ju lite synd att försäljarna i butikerna inte vet vad de pratar om (och att t.o.m. någon som säger sig SJÄLV ha boxen ger felaktiga besked, trots att han borde veta genom egen erfarenhet) !
Har f.n. Humax CXHD-1000C (= motsvarande HD-box UTAN inspelning), och jag vet ju, att man inte kan skicka någon SCART-insignal vidare genom DEN boxen och ut via HDMI, därför blev jag intresserad av om möjligheten fanns hos PVR:en.

Jag har på andra sätt gjort digitala inspelningar i format 720x576 från de analoga kanalerna och tittat på dem på TV:n via dess VGA-ingång - och jag tycker att kvaliteten är klart bättre än att spela in på VHS-band och titta via SCART. Därför hoppades jag att möjligheten skulle finnas även här. Min TV:s bildbehandling är i sig tyvärr ganska dålig, framför allt för analoga kanaler via antenningången, så jag hoppades på en förbättring via HDPVR-boxen.
( Ville ev. kunna ha ett "snål"-abonnemang och slippa betala flera hundralappar i månaden genom att även utnyttja det analoga grundutbytet, så länge det finns - och kunna få en viss bildförbättring där - och att även kunna rensa upp lite bland alla apparater under TV:n. Betalar man nära 3.000:- för en inspelare, skulle jag vilja ha lite större flexibilitet än vad denna PVR tydligen ger !)
Det kanske får bli någon mediacenter-lösning i alla fall !

Såg dock priset 995:- för boxen hos ComHem - och att det tydligen gällde även för Prova-på-i-3-mån - och i så fall är det hela prismässigt intressant igen !

Postad 24 December 2009 - 10:36

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Samsungen har ingen HDMI och enligt den tråden så är det problem med att få ut komponent i från scart, Humaxen däremot är onödigt lyxig eftersom jag inte drar nytta av HD-kanalerna.
Hjälp mig gärna att välja box, ni som har erfarenhet av båda boxarna, kom gärna med råd om vilken man ska välja! :-)

Har man en platt tv och har råd så tycker jag att man ALLTID skall köpa en digitalbox med hdmi-utgång.
Varför? Jo för att behålla den klart bättre bildkvaliten man får via digitalutsändningar, alltså digitalt till digitalboxen sedan digitalt via hdmi-kablen till platt-tv:n = digitalt hela vägen - inga kvalitetsförluster.
Har man inte en digitalbox med hdmi-utgång så måste man ju använda en scart kabel eller komponentkabel mellan boxen och platt-tv:n och då måste ju boxen omvandla till analogt och sedan tv:n omvandla tillbaka till digigtal, snacka om att förlora bildkvalitet!

Köp ALLTID en digitalbox med hdim-ugång oavsett om du skall se HD-tv eller inte, ta vara på det som tekniken ger och snåla inte.

Redigerat av Unregistered64f891a5, 24 December 2009 - 10:38.

Postad 24 December 2009 - 10:38

Mazzix
  • Mazzix
  • Rookie

• 6 inlägg
  • 0

> Garfinkel !
Tack för svar !

Det är ju lite synd att försäljarna i butikerna inte vet vad de pratar om (och att t.o.m. någon som säger sig SJÄLV ha boxen ger felaktiga besked, trots att han borde veta genom egen erfarenhet) !
Har f.n. Humax CXHD-1000C (= motsvarande HD-box UTAN inspelning), och jag vet ju, att man inte kan skicka någon SCART-insignal vidare genom DEN boxen och ut via HDMI, därför blev jag intresserad av om möjligheten fanns hos PVR:en.

Jag har på andra sätt gjort digitala inspelningar i format 720x576 från de analoga kanalerna och tittat på dem på TV:n via dess VGA-ingång - och jag tycker att kvaliteten är klart bättre än att spela in på VHS-band och titta via SCART. Därför hoppades jag att möjligheten skulle finnas även här. Min TV:s bildbehandling är i sig tyvärr ganska dålig, framför allt för analoga kanaler via antenningången, så jag hoppades på en förbättring via HDPVR-boxen.
( Ville ev. kunna ha ett "snål"-abonnemang och slippa betala flera hundralappar i månaden genom att även utnyttja det analoga grundutbytet, så länge det finns - och kunna få en viss bildförbättring där - och att även kunna rensa upp lite bland alla apparater under TV:n. Betalar man nära 3.000:- för en inspelare, skulle jag vilja ha lite större flexibilitet än vad denna PVR tydligen ger !)
Det kanske får bli någon mediacenter-lösning i alla fall !

Såg dock priset 995:- för boxen hos ComHem - och att det tydligen gällde även för Prova-på-i-3-mån - och i så fall är det hela prismässigt intressant igen !

Det som kostar 995kr är den vanliga PVR-boxen utan HD-funktion utav märket Samsung
Med Com Hems "Prova-På" kampanj så kostar HDPVR-boxen 3495 riksdaler

Postad 24 December 2009 - 10:50

JanOWe
  • JanOWe
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Det som kostar 995kr är den vanliga PVR-boxen utan HD-funktion utav märket Samsung

Ja, det var ju vad jag trodde också - och det låter rimligt. Kan man få priset = 995:- för HDPVR, måste det säkert vara med något annat abonnemang än "Prova-på" !

Och, som sagt var :
Om man betalar nära 3.000:- för en inspelare, då borde det vara en GENERELL inspelare. Inte att man dessutom måste hålla sig med FLER inspelningsapparater !

Postad 24 December 2009 - 11:39

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Och, som sagt var :
Om man betalar nära 3.000:- för en inspelare, då borde det vara en GENERELL inspelare. Inte att man dessutom måste hålla sig med FLER inspelningsapparater !

Jag tror att 99% av alla som sitter med en HD-kapabel box har övergett analoga sändningar nu, och skulle inte kunna gå tillbaka till det.
Jag håller med om att det vore praktiskt att kunna spela in från video, men eftersom det ändå inte går att bränna ut på DVD eller till hårddisk som går att spela upp utan att flytta tillbaka filerna till boxen, så blir en sådan funktion ganska värdelös i längden.

EDIT: dessutom: för 8-9 år sedan kostade en vanlig videospelare 3.000kr, och den klarar ju ingenting jämfört med den här HDPVR:en. Visst, 3.000 är mycket pengar, men man får mycket för det också.

Redigerat av distortion2, 24 December 2009 - 11:41.

Postad 25 December 2009 - 13:34

Unregistered492e0c0f
  • Unregistered492e0c0f
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jag ringde ComHem för att kolla vad det egentligen är jag har beställt. I beställningen ligger en Humax HD-PVR för 995:-, jag har bundit mej på 12 månader med prova-på Large paketet i 3 månader för 99:- som jag sen kan omvandla till t.ex M8HD. På frågan "-Och det här är ett erbjudande som ni har nu? " blev svaret, nej men du har tydligen fått det av en kollega så vitt jag kan se. Jag kommer inte att klaga :(

Postad 25 December 2009 - 15:00

JanOWe
  • JanOWe
  • Rookie

• 7 inlägg
  • 0

Jag tror att 99% av alla som sitter med en HD-kapabel box har övergett analoga sändningar nu, och skulle inte kunna gå tillbaka till det.
Jag håller med om att det vore praktiskt att kunna spela in från video, men eftersom det ändå inte går att bränna ut på DVD eller till hårddisk som går att spela upp utan att flytta tillbaka filerna till boxen, så blir en sådan funktion ganska värdelös i längden.

EDIT: dessutom: för 8-9 år sedan kostade en vanlig videospelare 3.000kr, och den klarar ju ingenting jämfört med den här HDPVR:en. Visst, 3.000 är mycket pengar, men man får mycket för det också.

Citat från Ejnar :
<< På frågan "-Och det här är ett erbjudande som ni har nu? " blev svaret, nej men du har tydligen fått det av en kollega så vitt jag kan se. Jag kommer inte att klaga >>

Alltså är detta (HDPVR-boxen för 995 kr med "Prova-på-Large") inte något erbjudande som någon annan kan räkna med att få, men jag får väl säga "GRATTIS!" då, Ejnar, till en bra affär !

Svar till 'distorsion2' (inlägget ovan) :
Det jag vill ha är PVR-funktionen (HDD-inspeln. + Time-shift), och jag uppskattar bildkvaliteten på HD-sändningar - och även den bildförbättring som man får på SD-sändningar med en HD-box och HDMI.
Däremot tittar jag så pass lite på TV (egentligen), att jag mot den bakgrunden inte tycker det är rimligt att tvingas betala 300(+) kr/månad för att få alla kanaler man *sporadiskt* vill titta på i DIGITAL form, när de FINNS gratis som analoga kanaler.

Det *GÅR* rent tekniskt att få (för mig) acceptabel bildkvalitet även från analoga sändningar och t.o.m. på en HD-Ready TV, men det finns tyvärr inte speciellt mycket utrustning som erbjuder den funktionen !
( Och man tycker att den mer avancerade, "framtidssäkra" utrustning som nu finns, åtminstone borde ha VISS "bakåtkompatibilitet" ! )

Postad 25 December 2009 - 22:53

Doraso
  • Doraso
  • Forumräv

• 657 inlägg
  • 0

Jag ringde ComHem för att kolla vad det egentligen är jag har beställt. I beställningen ligger en Humax HD-PVR för 995:-, jag har bundit mej på 12 månader med prova-på Large paketet i 3 månader för 99:- som jag sen kan omvandla till t.ex M8HD. På frågan "-Och det här är ett erbjudande som ni har nu? " blev svaret, nej men du har tydligen fått det av en kollega så vitt jag kan se. Jag kommer inte att klaga

Ja man får gratulera :(

Men känns inte tryggt att dom har så dålig koll kan jag känna som ny comhem kund o allt. Är det detta man kan vänta sig? :D

Mvh D

Postad 27 December 2009 - 12:51

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0

Är i precis samma situation. Jag har idag bara en "vanlig" digitalbox men tänker nu uppgradera till en HD box. När jag nämnde flytt till ett icke "tre-hål-i-väggen-hus" så sa hon att om jag ringer så skickar dom ut en tekniker och byter uttaget, det är det enda som behövs. Dom gör det dessutom gratis. Om det stämmer låter det ju alldeles förträffligt, annars så slipper man väl HD framåt våren.

Jag vill bara lägga in en varning om att det inte alltid är så enkelt... Själv har jag "tre hål i väggen" men Comhem vägrar erkänna att jag se HD-kanalerna. Min hyresvärd har haft hit en tekniker som konstaterat att allt är i sin ordning. Både jag själv och hyresvärden har meddelat Comhem detta, ändå ännu ett år senare så står det på Comhems hemsida att jag inte kan beställa HD-kanaler till min bostadsadress. Jag tvingades ange en falsk adress till Comhem för att få igenom min beställning. Jag har haft HDPVR-1000 och HD-kanaler i ett år nu utan problem. Boxen ger så pass bra bild på SD-kanalerna att jag aldrig kommer att gå tillbaka till en scart-box även om jag en dag skulle tappa HD-kanalerna. Även Panasonics inbyggda digitalboxar har betydligt sämre bild än HDPVR-1000.

Postad 29 December 2009 - 16:12

Unregisteredc4c90e91
  • Unregisteredc4c90e91
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Hej
Har varit duktig forumit och sökt men inte funnit någon annan med mitt problem.

Helt plötsligt har fjärrkontrollen börjat krångla. Eller så är det IR-ögat i boxen.

Varje gång jag vill trycka på någon knapp på fjärrkontrollen, kvittar vilken, så måste jag trycka ca 5 gånger på knappen innan det händer något. Det spelar ingen roll hur hårt jag trycker eller om jag trycker 5 snabba eller långsamma tryckningar. Jag får uppfattningen att fjärrkontrollen eller IR-ögat har hamnat i ett "sovläge" och behöver kickas igång på något sätt före IR-signalerna kan sändas eller tas emot. När jag väl har gått igenom ovannämnda procedur och "väckt" IR-signalerna till liv kan jag få knapprespons som vanligt efter bara ett enda tryck på vilken knapp jag vill på fjärren, men så fort det har gått någon minut från det att jag senast tryckte på någon knapp måste jag "väcka" fjärren till liv igen genom de där ca 5 tryckningarna på aktuell knapp.

Ett annat sätt att "väcka" fjärren är att helt enkelt hålla den önskade knappen nertryckt tills det händer något; Om jag tex vill in i guiden så måste jag hålla Guide-knappen intryckt, och sända IR, ända tills guidemenyn poppar upp. Även i det här fallet kvittar det hur hårt jag håller inne knappen. Det tar ca 3 sekunder från det jag börjar hålla inne aktuell knapp tills något händer.

Hoppas att ni förstår den här lite röriga förklaringen :) Jag förstår verkligen inte vad felet kan vara.
Batterierna är helt nya och korrekt insatta. Jag siktar givetvis rakt mot IR-ögat på boxen och avståndet är detsamma som det alltid har varit, ca 2 meter. Jag har varken mixtrat med boxen eller fjärren fysiskt. Helt plötsligt en dag var det bara så här. Jag kan ju fortfarande få boxen att göra det jag vill men det är ett väldigt irriterande problem.

Någon annan som känner igen det? Tror ni det är fjärrkontrollen eller IR-mottagaren i boxen som är problemet? Kan jag enkelt få fjärren utbytt från Humax, har garanti kvar? Kan jag själv "resetta" IR-kommunikationen på något sätt?

Tack på förhand
Vänliga hälsningar
// andii

Postad 29 December 2009 - 19:20

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0

Hej
Har varit duktig forumit och sökt men inte funnit någon annan med mitt problem.

Helt plötsligt har fjärrkontrollen börjat krångla. Eller så är det IR-ögat i boxen.

Varje gång jag vill trycka på någon knapp på fjärrkontrollen, kvittar vilken, så måste jag trycka ca 5 gånger på knappen innan det händer något. Det spelar ingen roll hur hårt jag trycker eller om jag trycker 5 snabba eller långsamma tryckningar. Jag får uppfattningen att fjärrkontrollen eller IR-ögat har hamnat i ett "sovläge" och behöver kickas igång på något sätt före IR-signalerna kan sändas eller tas emot. När jag väl har gått igenom ovannämnda procedur och "väckt" IR-signalerna till liv kan jag få knapprespons som vanligt efter bara ett enda tryck på vilken knapp jag vill på fjärren, men så fort det har gått någon minut från det att jag senast tryckte på någon knapp måste jag "väcka" fjärren till liv igen genom de där ca 5 tryckningarna på aktuell knapp.

Ett annat sätt att "väcka" fjärren är att helt enkelt hålla den önskade knappen nertryckt tills det händer något; Om jag tex vill in i guiden så måste jag hålla Guide-knappen intryckt, och sända IR, ända tills guidemenyn poppar upp. Även i det här fallet kvittar det hur hårt jag håller inne knappen. Det tar ca 3 sekunder från det jag börjar hålla inne aktuell knapp tills något händer.

Hoppas att ni förstår den här lite röriga förklaringen :) Jag förstår verkligen inte vad felet kan vara.
Batterierna är helt nya och korrekt insatta. Jag siktar givetvis rakt mot IR-ögat på boxen och avståndet är detsamma som det alltid har varit, ca 2 meter. Jag har varken mixtrat med boxen eller fjärren fysiskt. Helt plötsligt en dag var det bara så här. Jag kan ju fortfarande få boxen att göra det jag vill men det är ett väldigt irriterande problem.

Någon annan som känner igen det? Tror ni det är fjärrkontrollen eller IR-mottagaren i boxen som är problemet? Kan jag enkelt få fjärren utbytt från Humax, har garanti kvar? Kan jag själv "resetta" IR-kommunikationen på något sätt?

Tack på förhand
Vänliga hälsningar
// andii

Det är väl inte så enkelt att "Mode" knappen fastnat på något sätt så du inte står i rätt läge på fjärren.
Du är isåfall inte den förste att råka ut för det problemet.
Tryck på Mode-knappen upprepade gånger så du ser att den röda lampan är tänd under PVR
(tänd när du trycker)

Redigerat av Figgis, 29 December 2009 - 19:22.

Postad 29 December 2009 - 20:02

Unregistered1f5de008
  • Unregistered1f5de008
  • Lärjunge

• 395 inlägg
  • 0

[text]

Det kan vara IR störning från någon annan apparat, har du bytt eller skaffat någon ny pryl? Annars skriver du inte att du provat det som verkar vara standardlösningen på skumma fel, dra ut sladden ur vägguttaget och vänta en stund.

Postad 29 December 2009 - 21:07

Unregisteredc4c90e91
  • Unregisteredc4c90e91
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0
Tack för svaren Figgis och 7hues!

Ujujuj är mitt ansikte rött :)
Visst fixade en simpel omstart via sladdutdragning problemet, än så länge iaf.
I normala fall är det en ryggradsreaktion att först av allt testa med grundlig omstart. Får väl skylla på all fet julmat och ledighet.
Tack för hjälpen!

Postad 03 January 2010 - 23:13

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0
Detta är ju helt sjukt! Min gamla HD-box från Humax dog häromdagen efter drygt 2 år. Går och köper nya HD-PVR boxen i tron att bilden självklart är minst lika bra om inte bättre på både SD- och HD-kanalerna efter alla positiva omdömen här och externa testresultat. Jag blir chockad över att konstatera att bilden på både SD- och HD-kanlerna är SÄMRE än gamla HD-boxen! Inte dålig, men ändå sämre. Utan tvekan! Jag bara undrar hur detta är möjligt? Har en Sony Bravia TV (KDL-40W2000) och HDMI-kabel från Supra. Färgerna är inte lika naturliga längre, det ser ut som färgerna smetar, skärpan är inte alls lika bra längre... ja man känner bara direkt att bilden med den andra var MYCKET bättre – både på SD- och HD-kanalerna! Jag har testat att ändra inställningarna lite. Det har blivit något bättre, men fortfarande inte alls i samma klass som den förra HD-boxen.
Har sett nu att några ytterst få också noterat denna skillnad till sin besvikelse och att folk här nästan inte tror oss.
Men jo, hur märkligt det än låter tycker jag utan tvekan att rent BILDMÄSSIGT är den andra boxen bättre för mig.
Det är en gåta för mig att många här upplever den nya boxen som bättre än den den förra, medans några upplever det precis tvärtom! Jag säger det igen, hur är detta möjligt, rent tekniskt? Skulle gärna vilja veta det. Är det fel på boxen? Är den nya boxen bättre kompatibel med vissa TV-apparater än andra? Eller vad? Detta är som sagt mycket märkligt! Jag kommer troligtvis byta den nya boxen mot den förra igen. Synd för PVR boxen har många schyssta nya funktioner som jag skulle behöva. Men inte på bekostnad av sämre bild!

Postad 03 January 2010 - 23:20

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Detta är ju helt sjukt! Min gamla HD-box från Humax dog häromdagen efter drygt 2 år. Går och köper nya HD-PVR boxen i tron att bilden självklart är minst lika bra om inte bättre på både SD- och HD-kanalerna efter alla positiva omdömen här och externa testresultat. Jag blir chockad över att konstatera att bilden på både SD- och HD-kanlerna är SÄMRE än gamla HD-boxen! Inte dålig, men ändå sämre.

Har haft boxen i en vecka och är av samma åsikt.

Skiftande kvalitet ? Någon som har bytt ut boxen ?

Och var hittar man funktion för byta av RGB format ? Nej har inte läst igenom manualen...

Postad 04 January 2010 - 09:12

guth
  • guth
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Detta är ju helt sjukt! Min gamla HD-box från Humax dog häromdagen efter drygt 2 år. Går och köper nya HD-PVR boxen i tron att bilden självklart är minst lika bra om inte bättre på både SD- och HD-kanalerna efter alla positiva omdömen här och externa testresultat. Jag blir chockad över att konstatera att bilden på både SD- och HD-kanlerna är SÄMRE än gamla HD-boxen! Inte dålig, men ändå sämre.

Jag kan inte påstå att jag märkte någon skillnad alls när jag bytte, och jag är väldigt känslig för sånt. (Har även projektor, där man lätt ser eventuella brister.)
Se till att boxen skickar rätt upplösning och se till att TV:n inte är inställd på full RGB, utan limited RGB. Förra boxen kunde ju skicka full RGB, men inte denna.
Annars vet jag inte...

Postad 04 January 2010 - 11:39

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Min gamla HD-box från Humax dog häromdagen efter drygt 2 år. Går och köper nya HD-PVR boxen i tron att bilden självklart är minst lika bra om inte bättre på både SD- och HD-kanalerna efter alla positiva omdömen här och externa testresultat. Jag blir chockad över att konstatera att bilden på både SD- och HD-kanlerna är SÄMRE än gamla HD-boxen! Inte dålig, men ändå sämre.

Var i samma situation. Nätaggregatet på min gamla HD-box gav nu upp för andra gången, så det blev HD-PVR istället. Bilden har helt klart en annan karaktär än den gamla boxen. Bilden är mycket mjukare, har mindre skärpa, men det har framkommit tidigare i tråden.
Sen är jag lite besviken på att HD-PVR-boxen fortfarande är ganska buggig. Trodde man hade hunnit fixa till buggarna, boxen har ju trots allt varit ute på marknaden ett tag nu.

Postad 04 January 2010 - 13:25

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Se till att boxen skickar rätt upplösning och se till att TV:n inte är inställd på full RGB, utan limited RGB. Förra boxen kunde ju skicka full RGB, men inte denna.
Annars vet jag inte...

Alla nyare TV-appararater har nog inte denna funktion. I alla fall inte min Sony Bravia som är bara två år gammal. Ska bildkvaliten hänga på vilka möjligheter till inställningar man har på TVn så måste ju Humax, Comhem och övriga underleverantörer UPPLYSA om detta! Om det beror på detta är det ju sjukt dåligt!

Postad 04 January 2010 - 13:48

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Kan tyckas märkligt efter alla turen med den tidigare HD-boxen...( inställningsmöjligheter )

Någon ägare av Panna PX80 som har kalasbild med kombinationen ?

Har kollat och jämfört inspelningar av Bla Disc HD, Nat Geo HD, från Canal Digital liggandes på HDD kopplad till en Vantage 7100 TS vilket ger helt anna karaktär beträffande bild ( färger/"naturlighet" )

Redigerat av Latman, 04 January 2010 - 13:50.

Postad 04 January 2010 - 14:47

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

Alla nyare TV-appararater har nog inte denna funktion. I alla fall inte min Sony Bravia som är bara två år gammal. Ska bildkvaliten hänga på vilka möjligheter till inställningar man har på TVn så måste ju Humax, Comhem och övriga underleverantörer UPPLYSA om detta! Om det beror på detta är det ju sjukt dåligt!

Den dåliga bildkvalliten har inget med TVn att göra. Det är samma mjuka, oskarpa bild på SD kanaler med Com Hem's Humax CXHD-5000c också.

Bildkvalliten går säkert att få mycket bättre men då krävs det omkodning av processorns drivrutiner...

Postad 04 January 2010 - 14:47

guth
  • guth
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Om du inte kan välja mellan limited och full RGB på TV:n så kan du nog utgå ifrån att den kör med limited RGB, eftersom det är standard. Jag tänkte mest att du kanske råkat ändra på inställningen på TV:n.

Postad 04 January 2010 - 14:52

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Normalt ska en TV själv ställa in sig för korrekt färgrymd (t.ex. limited RGB/full RGB/Ycbcr). Informationen finns i HDMI-protokollet. Sedan kan man på en del TV-apparater tvinga inställningen på färgrymden, men normalt ska det inte behövas.
Några TV-apparater kan dock inte hantera full RGB, eftersom denna främst är avsedd för att användas i datorvärlden. Därför skapade den gamla HD-boxen problem; den kunde i början endast ge full RGB ut. I senare mjukvara kom dock en funktion för att ändra färgrymden på boxen. Normalt ska den funktionen inte behövas på en digitalbox.

Postad 04 January 2010 - 16:23

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Den dåliga bildkvalliten har inget med TVn att göra. Det är samma mjuka, oskarpa bild på SD kanaler med Com Hem's Humax CXHD-5000c också.

Bildkvalliten går säkert att få mycket bättre men då krävs det omkodning av processorns drivrutiner...

För tydligheten skull så syftar jag på att HD-boxen Humax CXHD-1000 (inte Humax CXHD-5000c) ger bättre bild hos mig är Humax HDPVR-1000C.

Postad 04 January 2010 - 17:07

Rock-Lente_2
  • Rock-Lente_2
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

Normalt ska en TV själv ställa in sig för korrekt färgrymd (t.ex. limited RGB/full RGB/Ycbcr). Informationen finns i HDMI-protokollet. Sedan kan man på en del TV-apparater tvinga inställningen på färgrymden, men normalt ska det inte behövas.
Några TV-apparater kan dock inte hantera full RGB, eftersom denna främst är avsedd för att användas i datorvärlden. Därför skapade den gamla HD-boxen problem; den kunde i början endast ge full RGB ut. I senare mjukvara kom dock en funktion för att ändra färgrymden på boxen. Normalt ska den funktionen inte behövas på en digitalbox.

På baksidan av boxen kan man välja mellan RGB och Ycbcr, jag kan köra bägge lägena med min Pioneer 4280 men vilket lägge borde ge bäst bild? Det är svårt att se någon skillnad p g a att det tar ju en stund att stänga ner boxen - switcha - dra igång boxen.

Postad 04 January 2010 - 17:15

Rock-Lente_2
  • Rock-Lente_2
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

På baksidan av boxen kan man välja mellan RGB och Ycbcr, jag kan köra bägge lägena med min Pioneer 4280 men vilket lägge borde ge bäst bild? Det är svårt att se någon skillnad p g a att det tar ju en stund att stänga ner boxen - switcha - dra igång boxen.

Jag har inte haft tillgång till HD så länge (endast SVT HD). SVT HD ger ger väldigt bra bild när jag ställer boxen i "Orginal" 720p men nu har tillgång till samtliga HD utsändningar och har valt till TV4HD och är inte alls imponerad av kvaliten när jag kör "Orginal" i 1080i från boxen.

Postad 04 January 2010 - 17:55

Unregisteredc2e5ee9c
  • Unregisteredc2e5ee9c
  • Lärjunge

• 447 inlägg
  • 0
När kom senaste mjukvaru-uppdateringen? Jag sökte nu och boxen påstår att min version 1.00.21 som installerades i juni är den senaste.

Anledningen till att jag undrar är att jag tycker det tagit lång tid att återställa EPGn. Den fungerade ju bra första halvåret men strular sedan i somras. Det borde väl vara snabbt gjort att rätta till det som gick snett vid senaste uppdateringen?

Postad 04 January 2010 - 18:47

Unregistered7f802c91
  • Unregistered7f802c91
  • Lärjunge

• 259 inlägg
  • 0

Är inte det enbart om man använder komponentkabel? HDMI-kabel ska ge bästa bildkvalite.
Vore intressant att höra om något testat skillnaden mellan komponentkabel (och de två lägena RGB - YPbPr) och HDMI-kabel med just DENNA box med tanke på vad som sagts i tråden nyligen.

Redigerat av Unregistered7f802c91, 04 January 2010 - 18:48.

Postad 04 January 2010 - 19:08

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0

Är inte det enbart om man använder komponentkabel? HDMI-kabel ska ge bästa bildkvalite.

Jo, det stämmer.

Vore intressant att höra om något testat skillnaden mellan komponentkabel (och de två lägena RGB - YPbPr) och HDMI-kabel med just DENNA box med tanke på vad som sagts i tråden nyligen.

Omkopplaren ska normalt stå i läge YPbPr. Vet egentligen inte när man vill köra RGB över komponentkabel. Tv-apparater stödjer det normalt inte.
Jag har kopplat både HDMI och komponent från boxen. Vid en snabb titt ser jag ingen direkt skillnad på min 42-tums TV, med 3m tittavstånd. HDMI borde dock vara något bättre eftersom man slipper en DA och en AD-omvandling.

Postad 04 January 2010 - 19:52

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Anledningen till att jag undrar är att jag tycker det tagit lång tid att återställa EPGn. Den fungerade ju bra första halvåret men strular sedan i somras. Det borde väl vara snabbt gjort att rätta till det som gick snett vid senaste uppdateringen?

Vad är det som strular med EPG:n?

Postad 05 January 2010 - 08:42

TJ_Mackey
  • TJ_Mackey
  • Amatör

• 55 inlägg
  • 0
Latman: Vilken inspelning upplevde du som bäst/mest naturtrogen? Var det med Vantage 7100 TS eller Humax HDPVR-1000C?

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.