Jag tycker bilden är fin. Den skulle vara lika fin med lite mindre mörker, men det är en smaksak. Det är något med ljuset i ögonen som jag inte kan sätta fingret på. Är dom för ljusa kanske? Eller har mörkret runtomkring gjort att man uppfattar det så?En gammal bild med ny redigering. Kanske att det blev lite för mycket...
[Dagens bild] Tema: Porträtt
Postad 17 August 2011 - 22:09
Postad 17 August 2011 - 22:13
Postad 17 August 2011 - 23:03

Pentax K-7 + Pentax DA 18-55 WR
För blåst både högdager och skuggor i redigering men ville ha siluettliknande effekt och fortfarande kunna se personen så bakgrunden fick ryka. Sen för att få bra kontrast så fick vissa skuggpartier också ge med sig.
Postad 18 August 2011 - 06:25
Tycker den bilden är riktigt bra! Bra jobbat!Råkade hitta en lite äldre bild i arkivet.
För blåst både högdager och skuggor i redigering men ville ha siluettliknande effekt och fortfarande kunna se personen så bakgrunden fick ryka. Sen för att få bra kontrast så fick vissa skuggpartier också ge med sig.
Postad 18 August 2011 - 21:18
Nej, du får inte nypa vovven i nosen.
Härlig bild den med. You are on a roll, som jänkarna säger.Busig
Vet inte om jag håller med om ögonen direkt, kanske lite. Men bakgrunden kanske kunde ljusas upp lite...? Hmm.. Gillar bilden, men det är ändå något som jag inte riktigt gillar men inte kan sätta fingret på. Tror det är bakgrunden (vinjettering?) som sagt.Jag tycker bilden är fin. Den skulle vara lika fin med lite mindre mörker, men det är en smaksak. Det är något med ljuset i ögonen som jag inte kan sätta fingret på. Är dom för ljusa kanske? Eller har mörkret runtomkring gjort att man uppfattar det så?
+1Verkligen fin bild access, bildvinkel och röken är perfekt
En av de första bilderna med nya gluggen, togs på lunchen samma dag det köptes. Endast import/export via LR:
En kollega
IMG_9482.jpg 230.28K
0 Antal nerladdningarTror att fokus sitter där den ska, bara det att det är väldigt svårt att sätta den på f/1.4. Angenämt problem dock.
Postad 18 August 2011 - 22:31
Postad 19 August 2011 - 05:45
+1Det där ser riktigt bra ut knobbe.. skönt att du fått en sigma som fokuserar rätt
Postad 19 August 2011 - 05:59
Ser riktigt bra, vet inte så mycket om Sigma 30/1.4 men det kanske något att tänka på om man vill ha ett 1.4. Borde väl ge något större skärpedjup än 50/1.4, om nu det är något man önskarEn av de första bilderna med nya gluggen, togs på lunchen samma dag det köptes. Endast import/export via LR:
Tror att fokus sitter där den ska, bara det att det är väldigt svårt att sätta den på f/1.4. Angenämt problem dock.
Postad 19 August 2011 - 07:33
Det där ser riktigt bra ut knobbe.. skönt att du fått en sigma som fokuserar rätt
Tack Ronny och Micke! Ja, känns väldigt skönt om man slipper skicka in det för justering.+1
Tack Que. Jo, 30 borde väl ge något större skärpedjup med tanke på den kortare brännvidden. Jag hade ju redan 50/1.8 som kändes lite snäv ibland (även den passar bra för porträtt) och då känns ju Sigman som ett bra komplement i kameraväskan. Har visserligen även sneglat på 50/1.4 men nu var det en kollega som plötsligt skulle sälja sin glugg så det blev lite av ett impulsköp även om jag suktat efter 30/1.4 ganska länge nu.Ser riktigt bra, vet inte så mycket om Sigma 30/1.4 men det kanske något att tänka på om man vill ha ett 1.4. Borde väl ge något större skärpedjup än 50/1.4, om nu det är något man önskar
Postad 19 August 2011 - 08:30
Knob, väldigt bra porträtt. Väldigt mycket karaktär! Objektivet verkar du hittat hem med på en gång. Riktigt kul att se!
Postad 19 August 2011 - 10:03
Postad 20 August 2011 - 12:29
Postad 21 August 2011 - 15:33
_DSC0049liten.jpg 279.78K
0 Antal nerladdningar
Postad 21 August 2011 - 18:31
Postad 21 August 2011 - 19:11
Den är såpass stor att den kan belysa lite större saker så den kommer nog att bli använd mera, rekomenderas!
elias_110821.jpg 669.75K
0 Antal nerladdningarEdit: bilddublett..
Redigerat av akterspegel, 21 August 2011 - 19:12.
Postad 21 August 2011 - 20:02
Tack för input Overhard.Väldigt bra jobbat med exponering och komposition xray men jag tycker bilden känns lite för neutral, lite grå. Jag får inte känslan av total lycka osv som man vill att bröllopsbilder ska förmedla. Kanske du kunde testa öka kontrasten lite, eller brightness och kanske ljusa upp hudtonerna lite. Bara ett förslag på en i övrigt mycket fin bild.
Sedan hade jag också i åtanke hur bilden kommer att bli ”misshandlad” efter att den lämnad redigeringsstadiet på min dator. Men det lutar mot att det är jag som skall bestämmer var bilderna skall ”framkallas” eller skrivas ut. Ganska trist om bröllopsparet väljer ngt ställe som använder automatisk bildkorrigering som helt ändrar bildernas utseende…
Tack Ronny!
Postad 21 August 2011 - 23:01
DSC_0594.jpg 354.99K
0 Antal nerladdningar
Redigerat av overhard, 21 August 2011 - 23:03.
Postad 22 August 2011 - 10:34
EDIT: Glömde säga TACK!
Redigerat av overhard, 22 August 2011 - 10:35.
Postad 22 August 2011 - 12:54
kreativt och snyggt behandlatI'm swinging in the rain, I'm swinging in the rain.
Postad 23 August 2011 - 07:56
Visserligen ca 20 minuter kvar tills nästa bild men jag kör på redan nu.
EDIT:
Skulle inte haft någon blöja på henne då den är enormt störande, men nu blev de så av bara farten medan hon var vaken samt nöjd med livet för stunden
Snygga bilder. jag skulle gjort såna bilder jag med när lillen var liten. men det hade aldrig gått. kan lova att ingen av er hade lyckats heller. fön han vägrade och gör fortfarande att vara stilla den lilla killen kan inte vara stilla längre än 3 min om han inte är fastspänd.
Fint bröllops porträttHär är en jag blev nöjd med. Så nu är man en erfarenhet rikare. Inte så angenäm känsla egentligen, snarare lite stressigt att fotografera bröllop. Hade underlättat väldigt mkt om jag haft ett hus med fler snabbknappar än D5000. Och om det nu blir fler bröllop kommer jag förmodligen att använda två hus samtidigt (om man nu inte har t ex Nikon 24-70mm f/2.8G, som ju både är ljusstark och har variabel brännvidd inom lämpligt område).
Härlig bildJag har köpt en guld/silver reflexskärm som jag testade på en pojk, väldigt roligt vetyg att använda och som även roar och underhåller barn en liten stund så att man hinner ta fler kort innan tålamodet tryter..
Den är såpass stor att den kan belysa lite större saker så den kommer nog att bli använd mera, rekomenderas!
Edit: bilddublett..
Fräck bild.I'm swinging in the rain, I'm swinging in the rain.
Snyggt överhård
En liten bild på en trött pöjk
Ebbe_lite_nere.jpg 822.04K
0 Antal nerladdningarHade velat haft skärpen mera på ansiktet, men jag vart nöjd med denna i allafall så jag ville dela med mig
Postad 23 August 2011 - 12:41
Snyggt Knob! Har själv tagit många "tittar ut genom rutan från bilbarnstolen" bilder men denna slår mina med hästlängder. Riktigt bra skärp(edjup)a, ljus och komposition.
Postad 23 August 2011 - 13:42
Tack! Måste erkännas att det har blivit ganska många såna bilder själv.
Postad 24 August 2011 - 13:50
Fint Knob!
Can't see the people for all the bokeh?
Mycket kreativt där Overhard. Första bilden kunde vart lite närmare, men ljuset som kommer från höger är riktigt fränt! Det fick du till bra.Well here I am!
Andra bilden är också cool! Frän ljus sättning. Den bakom dig är klockren. Den framför är också bra. Fick för mig att det skulle vara fränt om den var placerad på marken till höger nedanför kameran och mer koncentrerad på ansiktet.
Men återigen, bra jobbat. Jag är grymt imponerad!
Bra bild knob, fin redigering och bra bakgrund.
Postad 24 August 2011 - 14:01
Jag ville ha med mycket omgivning för att jag skulle se lite liten ut.
Intressant synpunkt på ljuset! Skulle vara kul att se hur den blivit med ljuset så som du säger. Jag gillar ju när man visar skuggsidan av ansiktet och ljuset nerifrån brukar inte vara optimalt, men är det riktigt stort borde det bli typ som en reflektor ungefär så det kan nog funka. Ska testa det nån gång.
Jag blev inte riktigt nöjd med det bakre ljusets placering, men jag fick slut på idéer och började slarva lite. Hade velat få bättre drag i konturen på min högra sida.
Tack så mycket för kommentarerna! Kul att du gillar bilderna och kommer med konstruktiv kritik! Uppskattas jättemycket!
Postad 24 August 2011 - 16:03
Redigerat av Unregistered6e59ce73, 24 August 2011 - 16:03.
Postad 25 August 2011 - 22:16
rolig och bra bild overhard.
Härlig "bröllop/fest" bild. vill också testa mig på bröllop. men då vill jag inte vara huvudfotografen utan bara vara med på ett hörn och testa på.
Här är mitt bidrag för ikväll.
Linnea.
DSC_0273.jpg 931.96K
0 Antal nerladdningar
Postad 25 August 2011 - 22:25
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
11 bilder

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler