Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 20 January 2014 - 20:30
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Vill du köpa högtalarna ?
Nej, absolut inte. Jag sitter väldigt nöjd med mina högtalare som dock är några gånger dyrare än Magic F-6. Började dock med Dynavoice jag också, fast M-65. Vad fick dig att tro det? Det känns inte orimligt att få 1' för dem då nya kostar 2'.
Postad 20 January 2014 - 20:42
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Hej, jag skulle sålt RP 1, skaffat en RP 3, om du nu vill fortsätta med Rega dvs, kanske med en bättre PU, samt ett bättre phonosteg som nr 3, Allt beroende på hur långt stålarna räcker! (Du får nog lägga till lite tror jag! Sorry) Satsa på signalkällan först.
Alla på forumet har kanske inte samma guldbyxor som vissa andra har och ärligt talat lite skärpning på inläggen! Vi kan väl försöka hjälpa varandra till vettiga köp och inte bara be folk svälja huvudet och byta kropp. Jag vill inte vara motvalls här inne på forumet och klassas som gnällspiken men om någon har en helt välbalanserad rigg att spisa musik på så är det väl ganska ansvarslöst att be personen byta ut det ena efter det andra och påstå att livet kommer förändras. Om vi ändå har ett bra alternativ just nu i emilwik så tycker jag det borde gälla i flertalet inlägg att vi bör veta vad vi pratar om innan man slänger sig med att byta delar för att det kommer från Kjell o company eller liknande. Det kanske hade varit ett bättre riaa om man skrivit att Svalander säljer samma riaa? Jag är ute på hal is nu då emilwik faktiskt frågade efter uppdateringar och jag bad honom köpa skivor för pengarna och det står jag fast vid fortfarande då jag besökte hans album och fick se hans fina rum med en go soffa och en svarv till vinylen. Nu tyckte jag att vinylsamlingen var det som hade mest att önska då den kanske innehöll ett tiotal skivor och skall jag vara ärlig så skulle jag råda honom att köpa något fint till sambon istället för att byta varken pickup eller riaa mm jag tror det skulle löna sig mera. Nej vänner jag vet faktiskt inte hur jag skall få fram mitt lilla budskap här så ta det för vad det är och dela med er av era erfarenheter så kryper jag in i mitt bo igen då jag är för dålig på att skriva. Lycka till mvh JAS
Postad 20 January 2014 - 20:57
Unregistered4ea4ec52
-
Unregistered4ea4ec52
-
Användare
-
-
118 inlägg
Måste åter igen säga att det är kul att få sån respons här i tråden. Som det ser ut just nu verkar det bli ett nytt riaa och PU som jag komma över billigt tack vare Digitalsixx här på forumet. Sen blir det nog lite nog lite skivor och kanske något fint till sambon om hon har tur! Nästa större uppgradering får bli efter sommaren om man lyckas tjäna ihop några slantar. Dumt att fastna i vinylträsket när man precis börjat studera kanske?
Tack alla som tog sig tid att svara!
Postad 20 January 2014 - 22:18
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Alla på forumet har kanske inte samma guldbyxor som vissa andra har och ärligt talat lite skärpning på inläggen! Vi kan väl försöka hjälpa varandra till vettiga köp och inte bara be folk svälja huvudet och byta kropp. Jag vill inte vara motvalls här inne på forumet och klassas som gnällspiken men om någon har en helt välbalanserad rigg att spisa musik på så är det väl ganska ansvarslöst att be personen byta ut det ena efter det andra och påstå att livet kommer förändras. Om vi ändå har ett bra alternativ just nu i emilwik så tycker jag det borde gälla i flertalet inlägg att vi bör veta vad vi pratar om innan man slänger sig med att byta delar för att det kommer från Kjell o company eller liknande. Det kanske hade varit ett bättre riaa om man skrivit att Svalander säljer samma riaa? Jag är ute på hal is nu då emilwik faktiskt frågade efter uppdateringar och jag bad honom köpa skivor för pengarna och det står jag fast vid fortfarande då jag besökte hans album och fick se hans fina rum med en go soffa och en svarv till vinylen. Nu tyckte jag att vinylsamlingen var det som hade mest att önska då den kanske innehöll ett tiotal skivor och skall jag vara ärlig så skulle jag råda honom att köpa något fint till sambon istället för att byta varken pickup eller riaa mm jag tror det skulle löna sig mera.
Nej vänner jag vet faktiskt inte hur jag skall få fram mitt lilla budskap här så ta det för vad det är och dela med er av era erfarenheter så kryper jag in i mitt bo igen då jag är för dålig på att skriva. Lycka till mvh JAS
Jag gillar ditt inlägg JAS.Noop, jag tycker inte att du är ute och slirar beträffande ditt ställningstagande. Jag brukar personligen uttrycka min skepsis när det kommer till för överilade inköp. För alla som följde mina inlägg inför mitt köp av Rega P3-24 vet nog vad jag talar om.  Jag var minst sagt, grundlig när jag jämförde de olika modellerna från Rega och vad en uppgradering skulle kunna tänkas att ge? Det är det materiella vi talar om: många gånger en sublimering av känslolivet, och vid tillfället landar jag själv under den kategorin. Vi shoppar ibland för att döva tristess, eller pga. bristen av kickar i vardagen. Det är så sant som JAS säger: livet kommer nog inte förändras genom lite tröstshopping, möjligtvis får vi en viss form av livskvalité. Dagligen ser jag användare härute som spenderar obcena belopp på prylar, och som undertecknad kan jag bara hoppas att medlemmarna spenderar pengar av rätt orsak? Musikintresset bör enligt mig komma först, och sedan alla andra gimmicks som följer i kölvattnet. Men trots allt, vi är inte i ett forum reserverat för andliga funderingar, utan vi är här av en orsak: vi är torsk på prylar. Med det sagt: shoppa med lite ansvar. Jag hade nästan roligare med vinylintresset när jag fortfarande ägde en Rega P2 tillsammans med en Goldring-puppa, vilket inte är fy skam det heller. Men i ärlighetens namn har jag blåst mer pengar sedan dess. Att starta med en Pro-Ject eller Rega i instegs-segmentet är väldigt roligt. Tricket antar jag är att inte låta uppgraderings-djävulen slå klorna i en, vilket är lättare sagt än gjort. Anledningen till att jag inte köpt några vinyltillbehör under de senaste två åren är för att jag inte ville att min shopping skulle skymma mitt musikintresse. Därför kan hifi i instegs-segmenet vara minst lika roligt. Jag startade denna tråd för några år sedan för att utröna: vad eventuella uppgraderingar kan ge? Jag ville lära mig mer om mediet, vilket jag också har gjort. Men numera lägger jag fokus på mitt nya boende och ser till att jag trivs i min lägenhet. Både Goldring, Ortofon har bra och billiga puppor som ger fina musikupplevelser. Men ibland finns det andra metoder för att åstadkomma bra resultat: möblering, tänka på hur man använder sig av textilier i lägenheten för att få bättre ljud. Många av dessa alternativ kan faktiskt vara mer prisvärda än att shoppa en vinylrigg för över 10 000:- Visst har jag sneglat åt finare puppor jag också, men mina egna funderingar kring vilken puppa jag skulle kunna köpa har föga att göra med mitt musikintresse: jag har pengarna, men det finns andra saker som ger livskvalité också. Mina kommande projekt handlar mer om design: nya absorbenter med egena tryck + en ny plint till min Rega som jag började bygga idag, nästan bara utifrån hittat kasserat virke på min arbetsplats. Jag är bildlärare till vardags, och jag antar att kickarna jag numera får kommer av att konstruera saker själv.
Redigerat av Glidtassen, 20 January 2014 - 22:34.
Postad 20 January 2014 - 22:29
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Måste åter igen säga att det är kul att få sån respons här i tråden. Som det ser ut just nu verkar det bli ett nytt riaa och PU som jag komma över billigt tack vare Digitalsixx här på forumet. Sen blir det nog lite nog lite skivor och kanske något fint till sambon om hon har tur! Nästa större uppgradering får bli efter sommaren om man lyckas tjäna ihop några slantar. Dumt att fastna i vinylträsket när man precis börjat studera kanske?
Tack alla som tog sig tid att svara!
Hej igen, ledsen att jag svarade lite tanklöst, räknade lite galet, de va inte meningen men det fick man ju äta upp! Jag tycker du gör rätt som köper dessa bra beg prylar o sen får pengar över till sånt som är viktigt på riktigt, sambon t ex! Det blir en bra uppgradering på alla vis! Lycka till!
Postad 20 January 2014 - 22:32
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Du har inte svarat tanklöst Patternmaster, det är fint att du skriver och dina inlägg är värdefulla. Vi är alla här för att lära oss mer om mediet, so keep it up!
Postad 20 January 2014 - 22:44
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Hej igen, ledsen att jag svarade lite tanklöst, räknade lite galet, de va inte meningen men det fick man ju äta upp! Jag tycker du gör rätt som köper dessa bra beg prylar o sen får pengar över till sånt som är viktigt på riktigt, sambon t ex! Det blir en bra uppgradering på alla vis! Lycka till!
Tack tassen för stödet och pattermaster det är stort av dig att visa medhåll. Jag vill också att du skall veta att du inte var ensam som mål för mitt utspel trots att jag citerade ditt inlägg. Att vi skall köpa prylar till vårt underbara nöje är jag helt med på och kommer själv att göra också men vi måste värna om våra vänner så att inte intresset för musiken försvinner. God kväll mvh Jas
Postad 20 January 2014 - 22:54
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Fan va jag gillar stämningen i den här tråden! Emilwik, jag tycker också du bör lägga pengar på skivor. Fastnade också i vinylträsket under studietider, vilket är minst sagt opraktiskt. Men om vi säger så här, har lagt ner på tok för mycket på elektronik då jag egentligen bara ville ha bättre och bättre prylar. Detta ångrar jag nu i efterhand , men något jag aldrig ångrat är de skivor jag köpt. Dom behöver aldrig uppdateras eller bytas ut, de består och det är ju faktiskt dom vi alla här har som stort intresse, dvs musiken. Lycka till!
Postad 20 January 2014 - 23:28
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Alla på forumet har kanske inte samma guldbyxor som vissa andra har och ärligt talat lite skärpning på inläggen! Vi kan väl försöka hjälpa varandra till vettiga köp och inte bara be folk svälja huvudet och byta kropp. Jag vill inte vara motvalls här inne på forumet och klassas som gnällspiken men om någon har en helt välbalanserad rigg att spisa musik på så är det väl ganska ansvarslöst att be personen byta ut det ena efter det andra och påstå att livet kommer förändras. Om vi ändå har ett bra alternativ just nu i emilwik så tycker jag det borde gälla i flertalet inlägg att vi bör veta vad vi pratar om innan man slänger sig med att byta delar för att det kommer från Kjell o company eller liknande. Det kanske hade varit ett bättre riaa om man skrivit att Svalander säljer samma riaa? Jag är ute på hal is nu då emilwik faktiskt frågade efter uppdateringar och jag bad honom köpa skivor för pengarna och det står jag fast vid fortfarande då jag besökte hans album och fick se hans fina rum med en go soffa och en svarv till vinylen. Nu tyckte jag att vinylsamlingen var det som hade mest att önska då den kanske innehöll ett tiotal skivor och skall jag vara ärlig så skulle jag råda honom att köpa något fint till sambon istället för att byta varken pickup eller riaa mm jag tror det skulle löna sig mera.
Nej vänner jag vet faktiskt inte hur jag skall få fram mitt lilla budskap här så ta det för vad det är och dela med er av era erfarenheter så kryper jag in i mitt bo igen då jag är för dålig på att skriva. Lycka till mvh JAS
Nu tog jag för givet att det var det billigaste "Kjell-riaa't" för 299 kr som EmilWik hade. Detta har jag hört o imponerades väl inte direkt, möjligen hyfsat prisvärt. (Jag o en polare köpte en gammal B&O beogram spelare (tangential arm) till en kompis i födelsedagspresent o han fick då med ett sådant riaa, som vi provspelade). Efter att jag tittat i galleriet såg jag att det var en annan modell, detta riaa har jag ej hört någongång, men visst förväntningarna ökar kanske inte med tanke på inköpsställe, ja se fördomar (kommer ofta på skam). O visst, väldigt lätt att bli lite fartblind s.a.s.
Redigerat av Unregistered157cf98c, 20 January 2014 - 23:30.
Postad 21 January 2014 - 11:11
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Jag gillar ditt inlägg JAS.
Noop, jag tycker inte att du är ute och slirar beträffande ditt ställningstagande.
Jag brukar personligen uttrycka min skepsis när det kommer till för överilade inköp. För alla som följde mina inlägg inför mitt köp av Rega P3-24 vet nog vad jag talar om.

Jag var minst sagt, grundlig när jag jämförde de olika modellerna från Rega och vad en uppgradering skulle kunna tänkas att ge? Det är det materiella vi talar om: många gånger en sublimering av känslolivet, och vid tillfället landar jag själv under den kategorin. Vi shoppar ibland för att döva tristess, eller pga. bristen av kickar i vardagen.
Det är så sant som JAS säger: livet kommer nog inte förändras genom lite tröstshopping, möjligtvis får vi en viss form av livskvalité. Dagligen ser jag användare härute som spenderar obcena belopp på prylar, och som undertecknad kan jag bara hoppas att medlemmarna spenderar pengar av rätt orsak?
Musikintresset bör enligt mig komma först, och sedan alla andra gimmicks som följer i kölvattnet. Men trots allt, vi är inte i ett forum reserverat för andliga funderingar, utan vi är här av en orsak: vi är torsk på prylar. Med det sagt: shoppa med lite ansvar.
Jag hade nästan roligare med vinylintresset när jag fortfarande ägde en Rega P2 tillsammans med en Goldring-puppa, vilket inte är fy skam det heller. Men i ärlighetens namn har jag blåst mer pengar sedan dess.
Att starta med en Pro-Ject eller Rega i instegs-segmentet är väldigt roligt. Tricket antar jag är att inte låta uppgraderings-djävulen slå klorna i en, vilket är lättare sagt än gjort. Anledningen till att jag inte köpt några vinyltillbehör under de senaste två åren är för att jag inte ville att min shopping skulle skymma mitt musikintresse. Därför kan hifi i instegs-segmenet vara minst lika roligt.
Jag startade denna tråd för några år sedan för att utröna: vad eventuella uppgraderingar kan ge? Jag ville lära mig mer om mediet, vilket jag också har gjort. Men numera lägger jag fokus på mitt nya boende och ser till att jag trivs i min lägenhet.
Både Goldring, Ortofon har bra och billiga puppor som ger fina musikupplevelser. Men ibland finns det andra metoder för att åstadkomma bra resultat: möblering, tänka på hur man använder sig av textilier i lägenheten för att få bättre ljud. Många av dessa alternativ kan faktiskt vara mer prisvärda än att shoppa en vinylrigg för över 10 000:-
Visst har jag sneglat åt finare puppor jag också, men mina egna funderingar kring vilken puppa jag skulle kunna köpa har föga att göra med mitt musikintresse: jag har pengarna, men det finns andra saker som ger livskvalité också.
Mina kommande projekt handlar mer om design: nya absorbenter med egena tryck + en ny plint till min Rega som jag började bygga idag, nästan bara utifrån hittat kasserat virke på min arbetsplats.
Jag är bildlärare till vardags, och jag antar att kickarna jag numera får kommer av att konstruera saker själv.
Hej Glidtassen! Jag kan hålla med om musiken är viktigare än elektroniken - men samtidigt vill man ju att det ska låta bra. Viktigt tycker jag är, att ibland stanna upp, njuta av skivor man köpt- apparater man investerat i. Upplever att man då och då känner att anläggningen nått en ny nivå - allt faller på plats - man sitter nöjd. Efter en tid ( månader eller ibland t o m år ) vill man uppgradera... tycker då att man ska ta ett rejält steg upp -byte i sidled gör bara att man vill uppgradera snart igen. Om jag t ex skulle plockat max prestanda ur en ( i ditt fall ) Rega P3/24 lär en mc pickup för runt femtusen - och ett rejält riaasteg för fem/tiotusen vara rätt väg om man sen vill sitta nöjd en längre tid. Känner du att du vill uppgradera - Ta i ordentligt!!
Postad 21 January 2014 - 12:54
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Fan va jag gillar stämningen i den här tråden!
Lite off topic från min sida men där slog du huvudet på spiken, flinken!  Stämningen härinne är speciell till skillnad från många andra trådar/diskussioner inne på forumet där det har känts som man har blivit kastad till vargarna ibland när man har gett sin syn på saken. Den stora mysiga vinylfamiljen verkar vara da shit som gäller om ni frågar mig...  Håller också med om Jörgens mycket kloka inlägg närmast här ovanför- jag har själv gjort mina senaste uppgraderingar efter den modell han beskriver. På det sättet tog anläggningen ett rejält kliv uppåt på uppgraderingsstegen- idag sitter jag supernöjd och det kommer jag att göra många år framåt som det känns just nu.
Redigerat av GyroSE, 21 January 2014 - 13:13.
Postad 21 January 2014 - 15:44
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Även jag vill plussa för den fina stämningen här. Många av er verkar vara genuint trevliga människor.
En del av mina största musikupplevelser har jag fått på långt ifrån high end prylar, en bra låt på bilradion eller en trubadur med ostämd gitarr vid rätt tillfälle. Ofta spelar jag singlar på min gamla Philips plastspelare och den lite torra tråkiga ljudbilden blir helrätt på vissa inspelningar. Dyrt är inte alltid bäst.
Redigerat av Sidelakebob, 21 January 2014 - 15:47.
Postad 21 January 2014 - 17:04
Digitalsixx
-
Digitalsixx
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Det är en mycket trevlig tråd detta,så där lagom soft utan rätt och fel.
Ligger nu i soffan och spelar in nya PUn, låter helt ok redan nu. Jag hoppar det släpper lite till om sådär 20 timmar.
Mycket pill med MC, typ 200 inställningar på riaat:-) men då har man lita att pyssla med.
Postad 21 January 2014 - 17:08
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Det är en mycket trevlig tråd detta,så där lagom soft utan rätt och fel. Ligger nu i soffan och spelar in nya PUn, låter helt ok redan nu. Jag hoppar det släpper lite till om sådär 20 timmar. Mycket pill med MC, typ 200 inställningar på riaat:-) men då har man lita att pyssla med.
Det är en viss ton av ångest över ditt inlägg  . Vad känns inte helt bra? Lyssna i all ära men jag tillhör skaran folk som anser att folk generellt lägger alldeles för lite pengar på kvalitet idag. Gratis-abb på spotify och en Bluetooth-låda märkt Andersson från netonnet och sen är man i himlen.. Aigh?
Redigerat av Drobbo, 21 January 2014 - 17:09.
Postad 21 January 2014 - 17:50
Digitalsixx
-
Digitalsixx
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Nej då ingen ångest här inte, den låter klart bättre än m2 blue. Hoppas bara att det blir lite bättre ändå:-)
Både med lite pill på riaat och fin justering på PU.
Och den är ju inte inspelad än, det va samma med 2m. Där blev det stor skillnad efter 20-30 timmar.
Postad 21 January 2014 - 19:51
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Angående tvättning av vinyl. Knosti säger att man absolut inte ska torka rent med microfiberduk. L'Art du Son rengöringsvätska säger istället att man ska det. Vem ska man lyssna på? Hur gör ni? Självtork eller fiberduk?
Postad 21 January 2014 - 20:08
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Jag tror inte att det går fel med något av alternativenNackdelarna med Knosti är att metoden frilägger lite fett och smuts som sedan fastnar på nålhuvudet, men detta inträffar bara vid första spelningen och försvinner sedan. Min kombo är Knosti + Onzow Zerodust . Onzow tar bort all smuts från nålen, och sedan är det inga problem. För egen del så vill jag inte lägga några tusen på en skivtvätt, speciellt när jag shoppar skivor för max 80:- styck. VPI och OKKI NOKKI är säkert bra, men det är för mkt pengar för mig.
Postad 21 January 2014 - 20:26
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag tror inte att det går fel med något av alternativen
Nackdelarna med Knosti är att metoden frilägger lite fett och smuts som sedan fastnar på nålhuvudet, men detta inträffar bara vid första spelningen och försvinner sedan. Min kombo är Knosti + Onzow Zerodust . Onzow tar bort all smuts från nålen, och sedan är det inga problem.
För egen del så vill jag inte lägga några tusen på en skivtvätt, speciellt när jag shoppar skivor för max 80:- styck. VPI och OKKI NOKKI är säkert bra, men det är för mkt pengar för mig.
Jag ställer mig lite frågande till att efter tvätt gnugga med en duk. En stor del av tvätten är ju att bli av med det statiska. Jag tror jag låter de självtorka. Får se om L´art du son blir något skillnad mot IPA-mixen jag kört. Jag har Mr Clean Magic Eraser svampen som funkar bra
Postad 21 January 2014 - 20:29
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Nej då ingen ångest här inte, den låter klart bättre än m2 blue. Hoppas bara att det blir lite bättre ändå:-) Både med lite pill på riaat och fin justering på PU. Och den är ju inte inspelad än, det va samma med 2m. Där blev det stor skillnad efter 20-30 timmar.
Hur går din finjustering av PU'n till? Kör du testskiva eller gör du små små justeringar mot en protractor och lyssnar och lyssnar? Hörlurar kanske? Jag har märkt att Antiskate/bias på min Rega RP3 inte alls följer några regler. Får ställa ner den under 1 för att bli av med värsta inner disten och då är nålvikten 1.80.
Postad 21 January 2014 - 20:36
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Rega säger man så långt det går ska undvika riva bort arm för höjning. De menar på att negativa effekterna av detta är långt större än att ha bakhäng. Så länge puppan inte tar i baktill så är det inget man ska bråka med säger de.
Menar du att ljudskillnaden blev så mycket bättre för dig alltså?
Vilken protractor kör du till Regan?
Det var stora skillnader med Regas 3-point Adjuster. Mkt för att nålen spårar med rätt vinkel. Jag var nästintill tvungen att fixa denna mod. Detta för att jag också köpt deras en ny sub-platter som påverkade höjden på tallriken. Ljudbilden blev fylligare med denna mod, verkar som om nålen kommer åt alla skrymslen. Jag håller inte alls med Rega om att VTA inte behövs justeras. Men modden är för armar med deras 3-punkts fästen. Rega 3-Point VTA (Obs: detta kräver en viss insättning av tonarmen, kolla att den passar) Jag använder Regas egen protractor som fungerat bra
Redigerat av Glidtassen, 21 January 2014 - 21:18.
Postad 21 January 2014 - 20:41
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Det var stora skillnader med Regas 3-point Adjuster. Mkt för att nålen spårar med rätt vinkel. Jag var nästintill tvungen att fixa denna mod. Detta för att jag också köpt deras en ny sub-platter som påverkade höjden på tallriken.
Jag använder Regas egen protractor som fungerat bra

Vettefan om jag vågar ge mig på den modifieringen av armen med skruvar i plattan osv  Finns det instruktioner någonstans? Hur är din nålvikt vs bias?
Redigerat av Drobbo, 21 January 2014 - 20:43.
Postad 21 January 2014 - 20:43
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Tror att min nålvikt ligger på 1,72 gram
Vad menar du med vs. bias?
Har köpt nålvågen via dealextreme
Redigerat av Glidtassen, 21 January 2014 - 20:45.
Postad 21 January 2014 - 21:09
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Beträffande VTAJag var som vanligt skeptisk, men det gör skillnad. Kombinationen av VTA + Subplatter blir en klar förhöjning av prestandan. Men som tidigare nämnt, det är individuellt var ni vill lägga er prismässigt? Jag har gjort mina uppgraderingar under fler års tid, och jag har inte shoppat allt samtidigt. Jag har en dac för runt 4000:- (Musical Fidelity M1 DAC), och även om det är en fin dac så lämnades jag med en längtan efter en mer personlig ljudbild. Det roliga med vinyl är att ni faktiskt kan påverka ljudbilden och skifta karaktär, tills ni hittar ett ljudideal som passar era ändamål. Låter min vinylrigg annorlunda från min rent digitala anläggning? Svar: JA! Det digitala mediet har alla detaljer, kanske ett bredare dynamiskt omfång, men med ett mer kliniskt sound som inte är lika roligt. Jepp, jag vet att vinylutgåvan härstammar från samma digitala master, men någonting händer på vägen som inte kan kläs i ord. Kanske kan det vara alla avvikelser som gör att en analog reproduktion får ljudet att bli mer personligt, jag vet faktiskt inte? Vi kan läsa otaliga inlägg om varför många anser att vinylen överglänser det rent digitala, men jag har inget logiskt svar? It just does!
Redigerat av Glidtassen, 21 January 2014 - 21:12.
Postad 21 January 2014 - 21:10
Digitalsixx
-
Digitalsixx
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Hur går din finjustering av PU'n till? Kör du testskiva eller gör du små små justeringar mot en protractor och lyssnar och lyssnar? Hörlurar kanske?
Jag har märkt att Antiskate/bias på min Rega RP3 inte alls följer några regler. Får ställa ner den under 1 för att bli av med värsta inner disten och då är nålvikten 1.80.
Jag kör med pro-jects protractor, den är så där tycker jag nog. Sen är det bara lyssna och lyssna. Bra skrivet där med inner disten, antar att du menar att nålen vill spåra på insidan av spåret. För jag tyckte att antibakteriella vikten ville dra ut armen när man sänkte ner armen, även med minsta vikt. Så jag prövade att ta bort vikten, men då ville det dista lite. Trodde först att det var för att det va skivan som va kasst inspelad. Ska kolla alla vinklar i helgen, lite mycket jobb nu. Kom gärna med mera tips, är inte så haj på detta.
Postad 21 January 2014 - 21:11
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Tror att min nålvikt ligger på 1,72 gram
Vad menar du med vs. bias?
Har köpt nålvågen via dealextreme
Bias=antiskate på Regaspråk.
Postad 21 January 2014 - 21:15
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Min anti-skate är inställd enligt Regas rekommendationer så den överennstämmer med nåltrycket. Jag har dragit ut min reglaget 1.5 punkter från basen, vilket ungefär motsvarar min nålvikt. Du ser när du sänker tonarmen, den skall varken dra inåt eller utåt vid sänkningen mot skivan.
Redigerat av Glidtassen, 21 January 2014 - 21:16.
Postad 21 January 2014 - 21:19
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Min anti-skate är inställd enligt Regas rekommendationer så den överennstämmer med nåltrycket. Jag har dragit ut min reglaget 1.5 punkter från basen, vilket ungefär motsvarar min nålvikt. Du ser när du sänker tonarmen, den skall varken dra inåt eller utåt vid sänkningen mot skivan.
Om jag ställer min arm i våg så kan den aldrig stå och sväva tex mitt över en skiva. Den vill alltid tillbaka till sin hållare oavsett bias. Har tolkat det som att detta är något speciellt för Rega då de använder magneter istället för vikter för antiskate. För mig låter det bäst med antiskate runt 1 eller till och med mindre. Inte heller ovanligt för Rega.
Redigerat av Drobbo, 21 January 2014 - 21:20.
Postad 21 January 2014 - 21:26
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Inställning av nåltryck och anti-skateI svävande läge är det svårare att korrigera bias. Börja med att nollställa din bias vid inställning av nåltryck, och jag brukar korrigera bias sist av allt. 1. Ställ in nåltrycket 2. Korrigera anti-skating Sedan märker du när du sänker tonarmen vid uppspelning om den drar inåt eller utåt. Regas anti-skate är inte en exakt vetenskap, du märker hur tonarmen beter sig, sedan får du lyssna. Det viktigaste är att nålen inte hoppar, detta gjorde den gärna med min Rega P2000. Jag anser att Rega P2000 inte var lika tillförlitlig som P3-24 när det kommer till att korrigera anti-skate. Mina mods är följande: ISOsub GT2S (Subplatta) Michell Engineering 3-Point VTA-Adjuster (Korrigering av VTA)
Redigerat av Glidtassen, 21 January 2014 - 21:34.
Postad 21 January 2014 - 22:14
Digitalsixx
-
Digitalsixx
-
Wannabe
-
-
35 inlägg
Måste nog uppdatera galleriet också:-)
Postad 21 January 2014 - 22:20
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Tack tassen för stödet och pattermaster det är stort av dig att visa medhåll. Jag vill också att du skall veta att du inte var ensam som mål för mitt utspel trots att jag citerade ditt inlägg. Att vi skall köpa prylar till vårt underbara nöje är jag helt med på och kommer själv att göra också men vi måste värna om våra vänner så att inte intresset för musiken försvinner. God kväll mvh Jas
Hej Jas! De e lugnt, jag förstod såklart vad du menade så jag känner mig inte mobbad! De flesta av oss blir väl lite ivriga när det gäller att hjälpa till! Vi vill ju så väl! Så no hard feelings utan vi fortsätter att ha de trevligt i vår vinylvärld!
Postad 21 January 2014 - 22:31
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Om jag ställer min arm i våg så kan den aldrig stå och sväva tex mitt över en skiva. Den vill alltid tillbaka till sin hållare oavsett bias. Har tolkat det som att detta är något speciellt för Rega då de använder magneter istället för vikter för antiskate.
För mig låter det bäst med antiskate runt 1 eller till och med mindre. Inte heller ovanligt för Rega.
Är inte den bästa metoden att ställa in med hjälp av det ograverade avsnittet på en testskiva? Jag har Deccas gamla skiva "How to give yourself a stereo checkout" och ställer in så att armen står stilla helt enkelt. På Rega kan man ju göra detta under gång. lika bra återgivn över hela sidan efter det tycker jag iaf. Nu är jag också medveten om att inte alla har testskiva så då får man ju hitta på nåt annat. Jag är också övertygad om att VTA är mycket viktigt sen får Rega säga vad dom vill!
Postad 21 January 2014 - 22:47
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
IMG_0131.JPG 3.03MB
5 Antal nerladdningar
Fortsättning följer......
Postad 23 January 2014 - 19:19
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Provtvättat en handfull skivor i Knostin nu med L´art du Son istället för det hembrända (IPA 3/7). Det man direkt märker är att L´art skummar och luktar som diskmedel gör vilket med metoden Knosti/självtork innebär skummet sitter kvar när de ställs på högkant för torkning. Får se hur om det påverkar ljudet eller annat. IPAn däremot luktar ju sprit och dunstar bort på ett annat sätt. Känns klart tuffare mot skivan rent känslomässigt men vet inte om det påverkar. Det ska inte göra det säger man.
Inför nästa tvätt kommer jag nog köpa en microfiberduk och torka av något enligt L´arts instruktioner.
PS: Ger mig katten på att L´art är en variant av diskmedel och renat vatten för 300kr flaskan. Lättlurade vinyltokar
Edit: Kom på jag har en Kärcher fönstertvätt så jag testade den efter Knosti på ett par äldre skräpplattor. Den sög upp all vätska lätt som en plätt
Redigerat av Drobbo, 23 January 2014 - 21:16.
Postad 24 January 2014 - 08:17
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Provtvättat en handfull skivor i Knostin nu med L´art du Son istället för det hembrända (IPA 3/7). Det man direkt märker är att L´art skummar och luktar som diskmedel gör vilket med metoden Knosti/självtork innebär skummet sitter kvar när de ställs på högkant för torkning. Får se hur om det påverkar ljudet eller annat. IPAn däremot luktar ju sprit och dunstar bort på ett annat sätt. Känns klart tuffare mot skivan rent känslomässigt men vet inte om det påverkar. Det ska inte göra det säger man.
Inför nästa tvätt kommer jag nog köpa en microfiberduk och torka av något enligt L´arts instruktioner.
PS: Ger mig katten på att L´art är en variant av diskmedel och renat vatten för 300kr flaskan. Lättlurade vinyltokar 
Edit: Kom på jag har en Kärcher fönstertvätt så jag testade den efter Knosti på ett par äldre skräpplattor. Den sög upp all vätska lätt som en plätt 
Jag tror inte det rör sig om diskmedelsinblandning, när det gäller fettfläckar på skivor så får man ofta upprepa behandlingen en eller två gånger- hade det funnits diskmedel i så hade det löst fett på första försöket. Om du får den färdigblandade lösningen att skumma mycket så har du för "fet" inblandning av den koncentrerade tvättvätskan- kan vara läge att minska lite på det sistnämnda...
Postad 24 January 2014 - 08:20
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag tror inte det rör sig om diskmedelsinblandning, när det gäller fettfläckar på skivor så får man ofta upprepa behandlingen en eller två gånger- hade det funnits diskmedel i så hade det löst fett på första försöket.
Om du får den färdigblandade lösningen att skumma mycket så har du för "fet" inblandning av den koncentrerade tvättvätskan- kan vara läge att minska lite på det sistnämnda...
Jag har i 25ml koncentrat till 1L. L´son anger 22-29ml per liter vatten. När man roterar skivan i Knostin så skummar det. Inte mycket men så det blir kvar lite skum här och där på skivan när den tas upp. Har provkört nu på morgonen och det låter bra och ser bra ut men ska köra samma skivor i IPA och se om det knaster som finns kvar minskar/försvinner.
Postad 24 January 2014 - 08:26
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Jag har i 25ml koncentrat till 1L. L´son anger 22-29ml per liter vatten. När man roterar skivan i Knostin så skummar det. Inte mycket men så det blir kvar lite skum här och där på skivan när den tas upp.
Har provkört nu på morgonen och det låter bra och ser bra ut men ska köra samma skivor i IPA och se om det knaster som finns kvar minskar/försvinner.
Ok. Då kanske du får skaffa ytterligare ett Knosti- kar i vilket du endast har renat vatten för att skölja bort eventuella rester.
Postad 24 January 2014 - 09:23
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Ok. Då kanske du får skaffa ytterligare ett Knosti- kar i vilket du endast har renat vatten för att skölja bort eventuella rester.
Ja jag har funderat på det. Kan man köpa bara karet/underdelen tro? iofs bra med reservdelar..
Postad 24 January 2014 - 10:49
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Ja jag har funderat på det. Kan man köpa bara karet/underdelen tro? iofs bra med reservdelar..
Hittade den här ute på eBay: http://www.ebay.co.u...#ht_3530wt_1277Finns säkert billigare men det verkar helt säkert att den finns som separat del att köpa i alla fall.
Postad 24 January 2014 - 13:16
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Man kan ju tyvärr inte förvänta sig att tvätt fungerar som reparation skivor. Av allt knaster som finns på gamla skivor så är naturligtvis(oftast) inte allt orsakat av smuts o damm. Många skivor är helt enkelt slitna med repor i olika grovlek samt mm bruksslitage. Min erfarenhet har ibland varit, att samtidigt som man kan få ut lite mer "musikalisk information" så kan även "knastret" uppfattas lite tydligare. Hur som helst så är ju rena skivor naturligtvis att föredra ur de flesta aspekter.
Postad 24 January 2014 - 13:19
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Man kan ju tyvärr inte förvänta sig att tvätt fungerar som reparation skivor. Av allt knaster som finns på gamla skivor så är naturligtvis(oftast) inte allt orsakat av smuts o damm. Många skivor är helt enkelt slitna med repor i olika grovlek samt mm bruksslitage. Min erfarenhet har ibland varit, att samtidigt som man kan få ut lite mer "musikalisk information" så kan även "knastret" uppfattas lite tydligare. Hur som helst så är ju rena skivor naturligtvis att föredra ur de flesta aspekter.
Sant. Det är lite 50/50 där när man köper begagnat. En del blir som nya medan andra mest blir skinande rena. Men det är väldigt skönt med blanka skivor  Sen minskar det statiska om man sen lägger ner dom i tex en Nagaoka innerpåse efteråt. Bara den delen är värd en tvätt i torrt väder som nu.
Redigerat av Drobbo, 24 January 2014 - 20:03.
Postad 24 January 2014 - 23:24
Unregistered2a850725
-
Unregistered2a850725
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Någon som vet var jag kan hitta innerfickor och plastfickor till 10"?
Postad 25 January 2014 - 00:58
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Jag köpte ett extrakar för nån hundring från eBay.de - fyllde det med dest.vatten och sköljde skivorna efter att de först fått gå en rond i karet med rengöringsvätska Blev riktigt rena och fina!! Kan tillägga att jag bara gjort detta en gång - tycker nämligen att tvätta skivor manuellt är bland det tråkigaste man kan göra... är tyvärr för lat för att tvätta hela samlingen  Har inget bra utrymme ( vill kunna ha den framme -så man snabbt och lätt kan tvätta de beg. man köpt) att ha en elektrisk med vakuum - annars hade en sån varit att föredra. Men som sagt, 2 knosti-kar, så får man bra resultat!!
Postad 25 January 2014 - 00:59
Vikotnik
-
Vikotnik
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Tänkte bara lägga till en rolig bild på en vinyl
Postad 25 January 2014 - 07:21
GyroSE
-
GyroSE
-
Beroende
-
-
1087 inlägg
Opus 3:s testskivor är klassiska- tror att det finns ytterligare 3 st varianter på vinyl eller kanske ännu fler?
Postad 25 January 2014 - 08:41
Sidelakebob
-
Sidelakebob
-
Forumräv
-
-
967 inlägg
Någon som vet var jag kan hitta innerfickor och plastfickor till 10"?
Jag har handlat av tysken på Skivmässan i Solna.
Postad 25 January 2014 - 09:19
Unregistered2a850725
-
Unregistered2a850725
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Jag har handlat av tysken på Skivmässan i Solna.
Tack! Ser att han har på sin hemsida, får bli att slänga iväg en beställning. Vilken variant av plastfickor brukar ni beställa, PE, PP eller PVC?
Postad 25 January 2014 - 11:56
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Opus 3:s testskivor är klassiska- tror att det finns ytterligare 3 st varianter på vinyl eller kanske ännu fler?
IMG0136Den här har jag! Nähä det funkade inte att lägga in bild denna gång! Mycke att lära!
Redigerat av patternmaster, 25 January 2014 - 11:58.
Postad 26 January 2014 - 12:28
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
IMG_0131.JPG 3.03MB
5 Antal nerladdningar Fortsättning följer......
Bytte till GT drivplatta i går kväll, ett mysigt lördagsnöje! Finns några bilder på evenemanget i albumet för den som är intresserad! Utförligare beskrivn finns på Vinylengineforumet- My first Rega upgrade, av vår norske vän RoDa!
Postad 26 January 2014 - 12:35
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Bytte till GT drivplatta i går kväll, ett mysigt lördagsnöje! Finns några bilder på evenemanget i albumet för den som är intresserad! Utförligare beskrivn finns på Vinylengineforumet- My first Rega upgrade, av vår norske vän RoDa!
Snyggt! Blev det 280USD inkl frakt, tull, moms osv eller vad landade allt på totalt? Svårt att göra A/B test men undrar så klart om du hör någon skillnad och i så fall var?
Postad 26 January 2014 - 13:11
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Snyggt! Blev det 280USD inkl frakt, tull, moms osv eller vad landade allt på totalt? Svårt att göra A/B test men undrar så klart om du hör någon skillnad och i så fall var?
Tack! Vågar knappt nämna priset för att få grejorna i näven! Så här e de: Sub inkl priority mail o försäkr 2222:- sen när jag skulle hämta ut paketet skulle posten o staten ha ytterligare 635 spänn! Jaja det kostar o ligga på topp, men ändå! Vatten o bröd resten av månaden. Själva produkten är dock värd de 280 som GT vill ha, mycket snyggt arbete. Jag svarvar o fräser 5 dar i veckan så ta mig på orden när jag påstår att det är bra gjort, och maskintid och material är inte billgt. Dessutom levererar plattan precis det som GT skryter om och alla vittnar om. Någon här i tråden skrev att när man byter till den fina remmen är det som att få nya bra däck på bilen! Nu låter det som om hjulen e balanserade också! Återkommer med lite mer intryck, jag har inte hunnit lyssna så mycket än, men skillnaden märktes med en gång.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|