Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

* Officiell Tråd - Nokia N900 *

7894 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 28 November 2009 - 19:31

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Och som alltid är det betydligt fler som söker upp forum för att de har problem än att folk utan problem reggar sig

Postad 28 November 2009 - 19:31

stefan-78
  • stefan-78
  • Wannabe

• 25 inlägg
  • 0

Välkommen hit :)

Tack .. hoppas det fortsätter att var lika mycket fart i den här tråden då folk fått sina lurar också då jag förmodligen kommer att behöva en del hjälp, nog för att jag är väldigt intresserad av manicker men någon "poweruser" är jag nog inte och absolut novis på linux ;)

just för närvarande sitter jag på en samsung omnia 900 och den tråden dog väldigt fort här på forumet!!

Postad 28 November 2009 - 19:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Ett tips är ju att du/ni även tittar in på vårat svenska maemoforum
Lättare med ett eget forum både när man behöver hjälp och när man letar info..

sidan har precis startat men vi hoppas att det strömmar till många nya användare :)

www.maemosweden.com

Postad 28 November 2009 - 20:23

fjanttu
  • fjanttu
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
hej, är också ny här :) och har följt med tråden ganska flitigt... undrar om nån vet om/hur bra det går att köra debianprogram på n900?

Postad 28 November 2009 - 20:31

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
Får nog dumpa n900:an till förmån för den här nya Xphone. Den har ju allt man behöver :)

http://www.youtube.c...h?v=udlxr8t1nZM

Redigerat av theclone, 28 November 2009 - 20:32.

Postad 28 November 2009 - 20:46

Unregistered45806226
  • Unregistered45806226
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0
Hej
efter att jag läst artikeln på mobil.se om att telefonen kommer levereras först till kunder som förhandsbokat via Nokia shop så tänkte jag förhandsboka en sådan.
Men jag tänkte höra tror ni jag som förhandsbokar nu så sent också får den under vecka 50 och om jag inte gör det och lyckas få tag på det på annat sätt tror ni att jag kan avboka min förhandsbokning?
Svara någon så att jag lägger min beställning direkt.
//Mobilproffs

Postad 28 November 2009 - 20:48

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Avbeställa kan du.

Vet ej om du får den? Bästa du kan göra är ringa på måndag och höra.

Postad 28 November 2009 - 20:51

Unregistered45806226
  • Unregistered45806226
  • Lärjunge

• 350 inlägg
  • 0

Avbeställa kan du.

Vet ej om du får den? Bästa du kan göra är ringa på måndag och höra.

haha kunde inte vänta på svar, har redan beställt. Får jag leveransbesked någonannastanns eller får jag tag på den på annat sätt så avbeställer jag den. Annars vill jag ha den :). Så lycklig jag är nu! Vilken vecka är det nu ?
Hur vet man vad man har för beställningsnummer, eller könummer?
//Mobilproffs

Redigerat av Unregistered45806226, 28 November 2009 - 20:54.

Postad 28 November 2009 - 20:55

jensw
  • jensw
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0

haha kunde inte vänta på svar, har redan beställt. Får jag leveransbesked någonannastanns eller får jag tag på den på annat sätt så avbeställer jag den. Annars vill jag ha den :). Så lycklig jag är nu! Vilken vecka är det nu ?
Hur vet man vad man har för beställningsnummer, eller könummer?
//Mobilproffs

chansen finns ju att du får den i första leveransen, läs vad klas skriver tidigare i denna tråd, alltså en sida tillbaka eller nått.

Postad 28 November 2009 - 20:58

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0
v48 så för så håller planen så är det 10 dagar med express, 13 dagar med vanlig leverans.

Redigerat av theclone, 28 November 2009 - 20:58.

Postad 28 November 2009 - 21:00

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Intressant....

Tomaszd

Hi, if you have extras-devel enabled (do not do this if you are not an experienced Maemo user), you might have noticed my new package, which replaces the ac3-support package.

Decoders Support 0.1

It currently doesn't do everything I wanted it to do, but it's a start.

It installs GStreamer decoders and registers some new formats, so that they become supported in the Media Player.

* AC-3 audio support in video files

This doesn't need explanation and was probably the most anticipated format to get support. Works fine, tested.

* MKV support

Yes, it works. This is basic support, which means no options for changing audio streams or subtitles, nothing. Just playback.

Remember that MKV is just a container format, so it has to contain video and audio encoded in a format supported by the N900 (h.264 baseline, DivX/XviD video, MP3, AAC, AC-3 audio). It also does not magically add support for HD resolutions. Works fine, tested with a .mkv sample with XviD video and MP3 audio.

Playback from the file manager still results in asking which application to use, I will try fixing this some time later. Playback from the Media Player is not an issue (.mkv files get indexed as any other video files).

* FLV support

Not tested, but should work.

* MPEG2 Transport Stream support

Not tested, might work. Need feedback.

Plans:

* RM and RMVB demuxing

Any suggestions, questions, trolling?

http://talk.maemo.or...7776#post397776

Kommer ju bra grejor hela tiden :)

Postad 28 November 2009 - 21:22

theclone
  • theclone
  • Forumräv

• 831 inlägg
  • 0

Intressant....

...

http://talk.maemo.or...7776#post397776

Kommer ju bra grejor hela tiden :)

japp, ser riktigt intressant ut. Kan bli en kanon lur av det här.

Personligen har jag inte så höga krav på vilka format som kan spelas upp.

1.Få ordning på mail konfig exchange. Söka på mail osv. vet inte hur det ser ut för jag har ingen nalle än.
2. ordbehandlingsprogram
3 spotify.

Sedan kan jag jobba från hängmattan medan jag väntar på harmattan.

Redigerat av theclone, 28 November 2009 - 21:25.

Postad 28 November 2009 - 21:37

Unregistered1814
  • Unregistered1814
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

Det borde väl din farbror som jobbar på Nokia veta...?? Lägg ner nu och skriv ingenting förrän du har något vettigt att komma med...

nokia sverige

fast ne

Postad 28 November 2009 - 22:11

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0
Inga fler skämt någon?

Postad 28 November 2009 - 22:35

ojva
  • ojva
  • Lärjunge

• 370 inlägg
  • 0

Inga fler skämt någon?

Vill du skämta så skriv på bollibompaforumet...och ta med Zaffe93 dit oxå. Här var det väl N900 vi diskuterar?

Postad 28 November 2009 - 22:44

Unregistered0417a23d
  • Unregistered0417a23d
  • Användare

• 179 inlägg
  • 0

Inga fler skämt någon?

Får nog dumpa n900:an till förmån för den här nya Xphone. Den har ju allt man behöver :D

http://www.youtube.c...h?v=udlxr8t1nZM

Expected release Q1 2010? Ångar redan mitt köp! ;) Skulle dock gärna vilja ha större zoom utan att behöva köpa till extra objektiv. Brödrost-applikationen var häftig - ingår den eller måste den laddas ned från Xapp store?

---

Ang. Apples vilja att kontrollera vad man får och inte får;

Apple börjar ta över min dator och mitt liv...! Satt och kollade youtube-klippet ovan. Halvvägs in i filmen bara allt försvinner - inte bara videoklippet utan hela webbläsaren med alla dess 13 fönster försvinner pang bom. De är bara borta. När ögonen vant sig stirrar jag på vad som är kvar. En ruta med texten "Status: iTunes stoppar program". :D Är väl kanske inte något konstigt under en installation, men kändes rätt lustigt ändå, med tanke på Apples rykte. Snart ger den sig väl på min kalender, hindrar mig från vissa saker (stryker saker ur min agenda) och lägger in annat som den tycker ska göras. Som "köp Mac" i Uppgifter. Börjar frukta att iTunes är en elakartad artificiell intelligens som nästlat sig in i min PC. :)

Postad 28 November 2009 - 22:46

Unregistered6144aa51
  • Unregistered6144aa51
  • Användare

• 242 inlägg
  • 0

Vill du skämta så skriv på bollibompaforumet...och ta med Zaffe93 dit oxå. Här var det väl N900 vi diskuterar?

Du har helt rätt, jag ber om ursäkt. Jag är mycket ångerfull för att jag stört ditt seriösa och allvarliga funderande en kväll som denna.

Redigerat av Unregistered6144aa51, 28 November 2009 - 22:47.

Postad 28 November 2009 - 22:51

Unregistered1814
  • Unregistered1814
  • Amatör

• 81 inlägg
  • 0

jo

fast ne

Postad 28 November 2009 - 23:27

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0
hahaha fan fick mig ett litet skratt. först hamnade jag på ojvas sida, sen när jag lästa patricks inlägg hamnade jag på hans sida. sen när jag såg zaffes inlägg så kändes det som en stor och kärleksfull N900familj :)

Postad 28 November 2009 - 23:28

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0
Jahopp, då har man belastat kontot med 6000 riksdaler... Det känns faktiskt riktigt skönt :)

Postad 28 November 2009 - 23:48

Corran Horn
  • Corran Horn
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Tack .. hoppas det fortsätter att var lika mycket fart i den här tråden då folk fått sina lurar också då jag förmodligen kommer att behöva en del hjälp, nog för att jag är väldigt intresserad av manicker men någon "poweruser" är jag nog inte och absolut novis på linux ;)

just för närvarande sitter jag på en samsung omnia 900 och den tråden dog väldigt fort här på forumet!!

Hoppas precis som du Stefan-78 på att det kommer att fortsätta att vara aktivitet i det här forumet framöver. Har även jag en Omnia i900 som jag har haft problem med. Har snart haft den inne på service i åtta veckor då den låser sig när jag har använt ett stereobluetooth headset för att lyssna på musik och kopplar ifrån detta från telefonen. Enda sättet att få skiten att börja fungera igen är att göra en reset. Så just nu hoppas jag att det kommer att var samma fel på den fortfarande när jag får tillbaka den från service snart. Då ska jag banne mig kräva att få en N900 i utbyte mot Omnian. :)

Postad 29 November 2009 - 00:13

Alien08
  • Alien08
  • Lärjunge

• 268 inlägg
  • 0

hej, är också ny här :) och har följt med tråden ganska flitigt... undrar om nån vet om/hur bra det går att köra debianprogram på n900?

Välkommen till forumet!

Går nog att installera easy debian på den dock får du då tänka på att programmen oftast inte är anpassade till touch plus att de kan vara rätt sega att köra då de oftast är gjorde för att köras på betydligt vassare maskiner.

Kan nog även krävas att man kompilerar om programm från x86 arkitektur till ARM 11

Redigerat av Alien08, 29 November 2009 - 00:16.

Postad 29 November 2009 - 00:17

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Aww här tar man en paus från N900:an och den här tråden i nästan en månad, så kommer man tillbaka - 30 sidor senare (!) - och mobilen är fortfarande inte ute på marknaden! :D Men nu är det ju åtminstone nära på riktigt, så den här gången stannar jag :)
Regade mig nyss på MaemoSverige också.

Kul med riktiga recensioner som börjar trilla in nu! Som på phone Arena t.ex ;)

Såg även ett klipp @ YouTube där någon emulerade ScummVM på sin N900 :D Himla fint :D

Det blir nog värt att sitta här och vänta in mobilen nu under den här sista tiden :D Typ 80% säker på att jag vill ha den nu :D

Postad 29 November 2009 - 00:18

tha_neo
  • tha_neo
  • Lärjunge

• 314 inlägg
  • 0

Jahopp, då har man belastat kontot med 6000 riksdaler... Det känns faktiskt riktigt skönt :)

Inget är draget från mitt än:( Har nog aldrig velat att någon ska dra pengar från mitt kort lika mycket som nu!

Hoppas bara inte N900 blir en flopp som min gamla N97 vart... (Villket jag iofs inte tror)

Postad 29 November 2009 - 00:43

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Bara 80% :)

Aldrig velat ha en mobil så här mycket i hela mitt liv..Finns inte ord att beskriva ;)

Det kommer från en som aldrig velat ta i en Nokia med tång och skrattat hånfullt åt Nokiaanvändare ....

Så ni kan ju tänka er vad mina vänner säger nu :D

Postad 29 November 2009 - 00:45

Unregisteredd6ec6b32
  • Unregisteredd6ec6b32
  • Amatör

• 71 inlägg
  • 0

Inget är draget från mitt än:( Har nog aldrig velat att någon ska dra pengar från mitt kort lika mycket som nu!

Hoppas bara inte N900 blir en flopp som min gamla N97 vart... (Villket jag iofs inte tror)

Nä mina är visserligen inte heller dragna... Det lär dröja ett bra tag tills några pengar försvinner, förbeställde så sent som idag :)

Postad 29 November 2009 - 01:15

teevfik
  • teevfik
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
hej!
En väldigt viktig sak för mig är att smsa. Vet någon om man kan smsa med n900an i upprätt läge? Dvs kan man få upp en knappsats på skärmen som på de flesta touchtelefonerna idag.

Postad 29 November 2009 - 01:31

Pfizer
  • Pfizer
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

hej!
En väldigt viktig sak för mig är att smsa. Vet någon om man kan smsa med n900an i upprätt läge? Dvs kan man få upp en knappsats på skärmen som på de flesta touchtelefonerna idag.

Hej
Nope, inte i dagsläget iaf. Misstänker att det kommer med 1.1 uppdateringen.

Postad 29 November 2009 - 02:19

Dr Cain
  • Dr Cain
  • Lärjunge

• 492 inlägg
  • 0

hej!

Det måste ju dock vara fantastiskt mycket lättare att sms:a med tangentbordet än med taskig t9 eller vad du får om du skall ha det upprätt.

Postad 29 November 2009 - 02:52

matte_amal
  • matte_amal
  • Wannabe

• 27 inlägg
  • 0

Jaha OCH?? Då är ni väl nöjda för då slipper ni ju vänta tills Januari?

Men icke ändå ska det fortsätta ältas. För nu e det plötsligt fel att det bara släpps med 1.0 var det inte så ni ville ha det eller?!?

Vad du än säger är det ett otroligt patetiskt omoget gnäll här bland många av er.

Visst kan man gnälla på att folk gnäller, och jag antar att du är en nöjd ägare av en Nokia 3310 köpt 2002 för 250SEK med Coop's Medmera-förmåner precis som min far. Hela din nuvarande lön skänker du säkert dessutom varje månad till Afrikanerna?
Det jag menar är att att man alltid kommer att kunna jämföra med extremt värre och bättre saker, eftersom att jag bor i Sverige, är ung och har en relativt bra lön så är mina största och jobbigaste problem teknikrelaterade. Struntar fullkomlig i de som bor i U-länderna precis som de flesta andra i Sverige även om de inte erkänner det och har fadderbarn eller skänker några kronor för att döva sitt samvete.

Det jag störde mig på i mitt inlägg var att Nokia länge skyllt på version 1.1 och Tre:s nya SIM-kort trots att det ändå inte var det som var grejen, störde mig även på att ett e-postmeddelande med information om en försening dröjde 4 veckor efter första utlovade veckan när man förbeställde. Varför inte nu berätta vad förseningen verkligen berodde på "klasstrom", skulle ge mycket mer respekt.

Känner att jag borde vara lite positiv också :) Det verkar som en kanontelefon ni har fått till, känns verkligen kul med ett Mobilt OS som verkar så nära Debian och Linux, för mig som utvecklare är jag assugen på börja leka med N900.

Redigerat av matte_amal, 29 November 2009 - 03:25.

Postad 29 November 2009 - 04:15

Pfizer
  • Pfizer
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Det måste ju dock vara fantastiskt mycket lättare att sms:a med tangentbordet än med taskig t9 eller vad du får om du skall ha det upprätt.

Det skiljer sig från person till person, vissa föredrar T9, andra tangentbordet. En komplett telefon har båda.

Det jag menar är att att man alltid kommer att kunna jämföra med extremt värre och bättre saker, eftersom att jag bor i Sverige, är ung och har en relativt bra lön så är mina största och jobbigaste problem teknikrelaterade. Struntar fullkomlig i de som bor i U-länderna precis som de flesta andra i Sverige även om de inte erkänner det och har fadderbarn eller skänker några kronor för att döva sitt samvete.

Du är inte ensam om den åsikten vännen. Men jag ska inte heller säga att jag gör som vi tänker, blir ändå irriterad när mobilen blir försenad hela tiden.

Postad 29 November 2009 - 07:49

monodc
  • monodc
  • Användare

• 182 inlägg
  • 0

Både ja och nej. Det är ett j-a aber att behöva dra ut tangentbordet och använda båda händerna varje gång man bara vill skicka ett kort SMS på fem bokstäver. Bara en sådan sak som att kunna skicka med ena handen fri är oerhört behagligt.

Men visst, power-SMS:ar man så är det förstås ett riktigt tangentbord och båda handerna som gäller. Men ärligen, är inte merparten av alla SMS just korta meddelanden på ett eller en handfull ord skickade med en hand samtidigt som man gör något annat?

Jag är glad att jag har båda alternativen tillgängliga på min i övrigt antika HTC Dream (Android).

Postad 29 November 2009 - 09:22

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0
Jag har en HTC Hero nu (som jag är väldigt nöjd med) men kommer nog snart byta upp mig till någto med lite mer punch i. Väger då mycket mellan N900 och Motorola Milestone.
Känns som att Milestone har en hel del fördelar jämfört med N900 såsom större och mer högupplöst skärm (knappt iofs), starkare CPU men framförallt Android OS och därmed tillgång till ett betydligt större utbud av apps. Känner mig också tveksam till att portrait i princip inte stödjs alls i N900...
Varför skulle jag välja N900 istället?

Redigerat av Golgo_13, 29 November 2009 - 09:26.

Postad 29 November 2009 - 09:35

Clob
  • Clob
  • Användare

• 151 inlägg
  • 0
Rösta för Dropbox till N900!

https://www.dropbox....ent-for-maemo-5
och
https://www.dropbox....mo-linux-client

Redigerat av Clob, 29 November 2009 - 09:41.

Postad 29 November 2009 - 10:35

floffe
  • floffe
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

hej!

Det går att få tangentbord på skärmen men i nuläget inte upprätt utan QWERTY.

Postad 29 November 2009 - 10:40

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Om ni läser tråden så vet ni att Nokia kommer med en uppdatering strax före jul med porträtt läge bla :)

Postad 29 November 2009 - 10:41

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Det kommer ju komma en massa som fixar olika grejor och massa nya apps :) Tänkt på att mobilen inte finns i så stora upplagor ute på marknaden än.

Kan ju inte jämföra med andra telefoner som har massa grejor ute till dom, men där det är ett OS som funnits ute sen innan ;)

Postad 29 November 2009 - 10:56

Unregistered201eff61
  • Unregistered201eff61
  • Wannabe

• 46 inlägg
  • 0

Rösta för Dropbox till N900!

https://www.dropbox....ent-for-maemo-5
och
https://www.dropbox....mo-linux-client

Gjort! Bra initiativ!

Postad 29 November 2009 - 11:20

raptor18
  • raptor18
  • Användare

• 200 inlägg
  • 0
Det jag tycker är kul är att vi har slagit iphone 3gs tråden (inkl alla andra 3gs småtrådar tillsammans) HÅRT :)
lol

Raptor

Postad 29 November 2009 - 11:24

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Mindre kul är väl att så otroligt många sidor bara är dynga :) Som hela den här "3 suger"-grejen.

Jag har ju som sagt kommit tillbaka nu efter 1 månads uppehåll och det var inte direkt så att jag fann mycket av intresse i de 30 sidor som hade tillkommit på den tiden...

Riktigt bra kommer det att bli först när mobilen är släppt och man inte längre behöver se en massa "ska jag eller ska jag inte avboka" och "h-vete Nokia vad håller ni på med?!"

Redigerat av ConraDargo, 29 November 2009 - 11:25.

Postad 29 November 2009 - 11:30

Gurra101
  • Gurra101
  • Veteran

• 1891 inlägg
  • 0
Kan tycka det är rätt naturligt att det blir sånt snack. Sen att det inte blir så mycket annat snack är ju svårt då vi inte har telefonen ;) Men det kommer ju ändras nu :)

Postad 29 November 2009 - 11:33

ConraDargo
  • ConraDargo
  • Forumräv

• 819 inlägg
  • 0
Ja fr.o.m nu räknar jag då verkligen med mer kvalitativa inlägg här eftersom mobilen ändå är ute i vissa länder och det betyder att det blir fler intryck och recensioner att läsa om och färre längtansfulla suckar samt bittra tårar :)

Postad 29 November 2009 - 11:34

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Det kommer ju komma en massa som fixar olika grejor och massa nya apps :) Tänkt på att mobilen inte finns i så stora upplagor ute på marknaden än.

Kan ju inte jämföra med andra telefoner som har massa grejor ute till dom, men där det är ett OS som funnits ute sen innan ;)

Nej, just därför känns en Android-lur som ett mycket bättre alternativ. Jag kommer också sakna den underbara Gmail-integreringen som Android har samt Spotify som inte finns till Meamo (än iaf), ytterligare två stora nackdelar med N900, i min mening.

Postad 29 November 2009 - 11:44

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0
Yepp helt klart...

Men man måste ju fråga sig om alla andra delar av N900 överväger de minus man har..

Och även om man vill vara med från "början"

Vissa kanske hellre klarar sig med en Android mobil eller Htc eller vad som nu passar en tills Maemo vuxit till sig

Postad 29 November 2009 - 11:47

frals_
  • frals_
  • Amatör

• 78 inlägg
  • 0

Om ni läser tråden så vet ni att Nokia kommer med en uppdatering strax före jul med porträtt läge bla :)

För browsern, ingenting annat är sagt (rätta mig gärna med en vettig källa om jag har fel ;)).

Postad 29 November 2009 - 12:08

FFaael
  • FFaael
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Jag har lekt lite med sdk. Där har jag fått debian paket att funka i maemo genom att helt enkelt först ladda ner src paketet från deras resititory med kommandot "dget -x <adress>". -x betyder att det även unzippas.
Sedan körjag "dpkg-buildpackage -rfakeroot" har jag tur kommer nu paketet kompilera och jag får ett körbart och installerbart deb paket. Har jag otur (större program) måste jag tillfredsställa en rad dependency. Men det är iallafall fullt möjligt att få många debianprogram (och även övriga linuxprogram, men då kan det vara lite lirkande innan man får dpkg-buildpackage att köra) att kompilera utan större besvär.

Postad 29 November 2009 - 12:19

Golgo_13
  • Golgo_13
  • Forumräv

• 779 inlägg
  • 0

Yepp helt klart...

Men man måste ju fråga sig om alla andra delar av N900 överväger de minus man har..

Och även om man vill vara med från "början"

Vissa kanske hellre klarar sig med en Android mobil eller Htc eller vad som nu passar en tills Maemo vuxit till sig

Jo, och det är just N900s fördelar jag är ute efter att få höra om så jag kan ställa dem mot Milestonens :)

Postad 29 November 2009 - 12:27

FFaael
  • FFaael
  • Amatör

• 63 inlägg
  • 0

Jag har en HTC Hero nu (som jag är väldigt nöjd med) men kommer nog snart byta upp mig till någto med lite mer punch i. Väger då mycket mellan N900 och Motorola Milestone.
Känns som att Milestone har en hel del fördelar jämfört med N900 såsom större och mer högupplöst skärm (knappt iofs), starkare CPU men framförallt Android OS och därmed tillgång till ett betydligt större utbud av apps. Känner mig också tveksam till att portrait i princip inte stödjs alls i N900...
Varför skulle jag välja N900 istället?

Anledningen att välja n900 är ju om du vill ha Maemo. Annars ser jag ingen direkt anledning.

Själv tycker jag Android var ett ganska tråkigt och lite av ett antiklimax :) Faktum är ju att jag tycker windows mobile är roligare där jag har tillgång till ett bättre ndk än på android. (Även qt finns till windows mobile numera)
Maemo verkar vara precis vad jag vill ha. Lätt att kompilera linuxprogram och libs. Och en rad språk som jag redan kan hjälpligt så jag slipper bekymra mig om java (vilket jag inte behärskar och vad jag kan se dessutom börjar bli åldrigt i jämförelse med språk som C#, så jag känner inte för att lär mig det).
Dessutom är det ju så att många program kan du till stor del i dagsläget sammutveckla för både för maemo, windows mobile, Symbian och Iphone. För Android måste du däremot skriva om allt....

Redigerat av FFaael, 29 November 2009 - 12:29.

Postad 29 November 2009 - 12:34

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

För browsern, ingenting annat är sagt (rätta mig gärna med en vettig källa om jag har fel :)).

Jasså?

Hm..Jag trodde att det var för allt...

Mm nu när ju googlat lite så verkar det mycket riktigt vara endast webbläsare...
Däremot är det väl inte omöjligt att det kommer fler uppdateringar

Jaja för mig kvittar det..Är van att bara använda min i landscape så

Edit
Bara jämföra spec och ta den som passar dig bäst...

Men de avgörande bör ju vara vilket OS du vill ha..
Och om de är nått du inte kan leva utan

Redigerat av moparman, 29 November 2009 - 12:43.

Postad 29 November 2009 - 12:51

jensw
  • jensw
  • Amatör

• 58 inlägg
  • 0
ni som redan har den, klas t.ex. hru upplever ni batteritiden? överlever den en dag med normalt användande. i mitt fall inte SÅ mycket surfande, men en del sms o samtal.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.