Grilltråden
4196 svar till detta ämne
Postad 12 maj 2018 - 22:58
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2 008 inlägg
Någon här som gjort sin egen kebabstock?
Jag är vansinnigt förtjust i perfekt kebab (ja enligt mig då), en fin kebab i bra bröd med lite grönt och en halvstark ljus, rinnig sås är väldigt väldigt gott!
Men att köpa stockar som slutkund är ju inte lätt, vet inte heller vilken fabrikant som gör den jag gillar (är på det kebabhaket sällan pga. avstånd så kan inte fråga vilken dom kör på just nu) samt att 15kg kebabstock kanske blir svårt för rotisseriet och att käka rent allmänt!
Så, vilka erfarenheter har ni? gjort egen, recept, hur skära utan en 2k kebabkniv osv. ? hur få till långa väldigt tunna strimlor?
Måste vara helt utan griskött då jag inte tål det tyvärr!
Redigerat av Mikolino, 12 maj 2018 - 23:04.
Postad 13 maj 2018 - 03:13
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1 399 inlägg
https://www.k-rauta....er-ranch-kettle
Shit va surt att dom är slut överallt! 
Postad 13 maj 2018 - 07:54
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
https://www.k-rauta....er-ranch-kettle
Shit va surt att dom är slut överallt! 
När den introducerades var listpriset runt 12.000kr. Fanns på nästan alla byggvaruhus. Tror inte försäljningen gick jättebra. Nu ser jag priser runt 17.000. Bara beställning. Jag letar själv efter så sådan. Men vill inte behöva hosta upp 17lakan.
Postad 13 maj 2018 - 11:28
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Någon här som gjort sin egen kebabstock?
Jag är vansinnigt förtjust i perfekt kebab (ja enligt mig då), en fin kebab i bra bröd med lite grönt och en halvstark ljus, rinnig sås är väldigt väldigt gott!
Men att köpa stockar som slutkund är ju inte lätt, vet inte heller vilken fabrikant som gör den jag gillar (är på det kebabhaket sällan pga. avstånd så kan inte fråga vilken dom kör på just nu) samt att 15kg kebabstock kanske blir svårt för rotisseriet och att käka rent allmänt!
Så, vilka erfarenheter har ni? gjort egen, recept, hur skära utan en 2k kebabkniv osv. ? hur få till långa väldigt tunna strimlor?
Måste vara helt utan griskött då jag inte tål det tyvärr!
Jag har gjort med kyckling, kycklinglårfilé som jag marinerat i en yoghurt marinad (och "klassiska" kebabkryddor) över natten. Då jag saknar kebabsvarv (rotisserie) så har jag istället inhandlat grillspett modell grövre och större där jag klär de dubbelvikta kycklinglårfilérna på två spett med ca 1-2cm mellanrum mellan spetten, det viktiga är att packa köttet tätt, till grillspetten följde det med två metallbitar som träs på och sedan glider på spettet samt kan låsas, med hjälp av dessa packar jag köttet tätt.
Själva grillningen sker ca 20 minuter på varje sida direkt på gallret, jag hettar upp grillen till max under 10 minuter, rejält med olja på kycklingen, lägger den på gallret, drar ner värmen till 20-25% och vänder på kycklingen efter ca 20 minuter. Temperaturen ligger strax under 200 grader enligt Webergrillens locktermometer. Det tar allt från 30-45 minuter innan inntertempen når 75 grader.
Vid servering lutar jag spettet mot skärbrädan och skär längsmed med min filékniv.
Jag såg en YouTube film om hur de byggde upp en kebabstock, det var på turkiska så jag förstod inte var de sa, men de började med grovstyckade bitar av nöt (inte lamm som jag trott de skulle använda!) och sen skar det tunna skivor stora som typ en pizza och de trädde på spettet, då och då hade de en tunn skiva nöttalg mellan köttskivorna. Det verkade vara väldigt viktigt att pressa ordentligt hela tiden vid montering.
Bonus effekten var när en av personalen stämde upp i en smäktande serenad helt random och alla började klappa i takt, episkt. Programledaren verkade välkänd och ngn form av tv-personlighet.
EK
Postad 14 maj 2018 - 02:40
Turtle
-
Turtle
-
Beroende
-
-
1 399 inlägg
När den introducerades var listpriset runt 12.000kr. Fanns på nästan alla byggvaruhus. Tror inte försäljningen gick jättebra. Nu ser jag priser runt 17.000. Bara beställning. Jag letar själv efter så sådan. Men vill inte behöva hosta upp 17lakan.
Vart kan man beställa den för enligt min Weber åf så kan dom inte beställa den längre.
Utgått ur sortiment fick jag som svar.
Postad 14 maj 2018 - 03:07
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Vart kan man beställa den för enligt min Weber åf så kan dom inte beställa den längre.
Utgått ur sortiment fick jag som svar.
Oj, då kanske du sitter på mer uppdaterad info... Ja tider ändras. Finns ett par nya på ebay och amazon, free shipping men momspålägg osv...
https://www.ebay.com...fkAAOSwLnBat~Wi
https://www.amazon.c...L70_&dpSrc=srch
Det är lite lockande. Men för egen del så kommer semeserkassan först. 
Postad 14 maj 2018 - 18:04
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2 008 inlägg
Jag har gjort med kyckling, kycklinglårfilé som jag marinerat i en yoghurt marinad (och "klassiska" kebabkryddor) över natten. Då jag saknar kebabsvarv (rotisserie) så har jag istället inhandlat grillspett modell grövre och större där jag klär de dubbelvikta kycklinglårfilérna på två spett med ca 1-2cm mellanrum mellan spetten, det viktiga är att packa köttet tätt, till grillspetten följde det med två metallbitar som träs på och sedan glider på spettet samt kan låsas, med hjälp av dessa packar jag köttet tätt.
Själva grillningen sker ca 20 minuter på varje sida direkt på gallret, jag hettar upp grillen till max under 10 minuter, rejält med olja på kycklingen, lägger den på gallret, drar ner värmen till 20-25% och vänder på kycklingen efter ca 20 minuter. Temperaturen ligger strax under 200 grader enligt Webergrillens locktermometer. Det tar allt från 30-45 minuter innan inntertempen når 75 grader.
Vid servering lutar jag spettet mot skärbrädan och skär längsmed med min filékniv.
Jag såg en YouTube film om hur de byggde upp en kebabstock, det var på turkiska så jag förstod inte var de sa, men de började med grovstyckade bitar av nöt (inte lamm som jag trott de skulle använda!) och sen skar det tunna skivor stora som typ en pizza och de trädde på spettet, då och då hade de en tunn skiva nöttalg mellan köttskivorna. Det verkade vara väldigt viktigt att pressa ordentligt hela tiden vid montering.
Bonus effekten var när en av personalen stämde upp i en smäktande serenad helt random och alla började klappa i takt, episkt. Programledaren verkade välkänd och ngn form av tv-personlighet.
EK
Haha ska leta upp den. Tack för tipset är dock inte dönerkebab jag är ute efter, mer åt det okända pressade kraven, lite halvgråa, på rätt pizzeria kan den bara gudomlig Premiär på rotisserie, frugan kom hem med en bit kalv!
Skär i skivor och marinerade ned massa gott, får se hur det blir efter en stund snurrandes.
Postad 14 maj 2018 - 18:32
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Haha ska leta upp den. Tack för tipset är dock inte dönerkebab jag är ute efter, mer åt det okända pressade kraven, lite halvgråa, på rätt pizzeria kan den bara gudomlig
Premiär på rotisserie, frugan kom hem med en bit kalv!
Skär i skivor och marinerade ned massa gott, får se hur det blir efter en stund snurrandes.
Smarrigt!
Jag tror iofs det är precis döner du är ute efter 
EK
EDIT: hittade denna på YouTube, samma programledare men ett annat avsnitt.
EDIT 2: och här var den jag skrev om i första inlägget (det var viss lamm och inte nöt såg jag nu)... underhållningen börjar 12:49 in i klippet 
Redigerat av Unregisteredcec18524, 14 maj 2018 - 18:46.
Postad 15 maj 2018 - 09:10
Mikolino
-
Mikolino
-
Veteran
-
-
2 008 inlägg
Smarrigt!
Jag tror iofs det är precis döner du är ute efter 
EK
EDIT: hittade denna på YouTube, samma programledare men ett annat avsnitt.
EDIT 2: och här var den jag skrev om i första inlägget (det var viss lamm och inte nöt såg jag nu)... underhållningen börjar 12:49 in i klippet 
ska kolla när jag är på jobbet (och har tid haha)
Döner!? är inte det som typ det vi kallar gyros här i Svedala?
Kalven som ser så god ut blev inte speciellt bra, familjen gillade det men inte jag! körde på halvvärme i nästan 2h men det blev segt och smaken satt inte där! får nog läsa lite recept innan jag gör nästa nya outforskade bbq seans!
Postad 15 maj 2018 - 11:53
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
ska kolla när jag är på jobbet (och har tid haha)
Döner!? är inte det som typ det vi kallar gyros här i Svedala?
Kalven som ser så god ut blev inte speciellt bra, familjen gillade det men inte jag! körde på halvvärme i nästan 2h men det blev segt och smaken satt inte där! får nog läsa lite recept innan jag gör nästa nya outforskade bbq seans!
Nu är jag ute på väldigt tunn is och mer eller mindre spekulerar men gyros är något mindre (och tjockare) bitar som mer skärs av vertikalt, typ random kebab på pizzerian medans döner är mer långa smala bitar som hyvlas av vertikalt.
EK
Postad 15 maj 2018 - 12:17
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3 637 inlägg
Är det inte typ samma sak men från olika ställen? Döner är turkisk och Gyros grekiskt. Båda är väl kött som sätts på en spätt och grillas. Gyro, betyder inte det snurra på latin eller något sådant? Sedan hur det skär kan jag tänka mig beror mycket på restaurang till restaurang. Kanske är olika kryddat i de olika länderna? Båda kan vara av lamm, biff eller nötkött vad jag vet...
Redigerat av Johan_i_burken, 15 maj 2018 - 16:58.
Postad 15 maj 2018 - 12:49
K1M
-
K1M
-
Lärjunge
-
-
298 inlägg
Döner betyder snurra på Turkiska. Gyros är samma fast grekisk .
Sen är väl kebab grillspett på Arabiska.
Postad 16 maj 2018 - 12:04
Buddypresley
-
Buddypresley
-
Guru
-
-
4 114 inlägg
Test av medelstora grillar i GP. Lista, bäst till sämst. http://www.gp.se/liv...grill-1.5932492
1. Weber Genesis II E-310
2. Grillstar Brisbane 4B
3. Broil King Baron 490
4. Nordic Season Edison 3+1
5. Rusta Excellence 4+1
6. Landmann Milton 4.1
Postad 16 maj 2018 - 17:05
Mentos
-
Mentos
-
Mästare
-
-
3 992 inlägg
Nån som provat att grilla på pizzasten? Såg att biltema sålde dessa för 99 spänn och tänkte kanske testa med min Weber Q3200a.
Och vilken typ av spade använder ni i så fall?
Postad 16 maj 2018 - 17:09
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Nån som provat att grilla på pizzasten? Såg att biltema sålde dessa för 99 spänn och tänkte kanske testa med min Weber Q3200a.
Webers egna pizzasten har en medföljande 'bakplåt/spade".
thumbnail.jpeg 13,08K
0 Antal nerladdningar
Postad 16 maj 2018 - 20:11
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Test av medelstora grillar i GP. Lista, bäst till sämst. http://www.gp.se/liv...grill-1.5932492
1. Weber Genesis II E-310
2. Grillstar Brisbane 4B
3. Broil King Baron 490
4. Nordic Season Edison 3+1
5. Rusta Excellence 4+1
6. Landmann Milton 4.1
Hur många tror du prenumererar på GP här?
Här är länk till källan Testfakta så slipper man betala för att läsa artikeln.
https://www.testfakt...t-av-sex-marken
Postad 16 maj 2018 - 20:27
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Hur många tror du prenumererar på GP här?
Här är länk till källan Testfakta så slipper man betala för att läsa artikeln.https://www.testfakt...t-av-sex-marken
Saknar Napoleon
Postad 16 maj 2018 - 22:34
alka
-
alka
-
Användare
-
-
198 inlägg
Jag har en kamado Joe pizzasten och är riktigt nöjd. Den är ordentligt tjock och jag lägger den på deflektorplattorna i min kamado så blir den ännu tjockare. Köper nästan aldrig pizza längre eftersom det blir så mycket bättre hemma. Det du ska tänka på är att du vill ha en tjock sten som inte sjunker i temperatur så snabbt och du vill ha ordentligt varmt i grillen. Jag brukar sikta på runt 400 grader. Tänk även på att lägga på tillbehören på pizzan i absolut sista sekund innan pizzan ska på grillen eftersom botten annars lätt blir kladdig av tomatsåsen.
Många köper idag en pizzasten som heter fredstone som inte blir för varm och är mycket nöjda. Skulle jag köpa en ny idag hade jag nog valt en sådan. Jag har även haft en billigare variant av pizzasten som var mycket tunnare men tyckte resultatet blev mycket sämre. Det är kanske min teknik som har förbättrats också och inte bara stenen som spelar roll.
Jag har en pizzaspade i trä som är värdelös så jag bakar ut pizzan på bakplåtspapper, drar över allt på en ugnsplåt och flyttar över pizzan med papperet till stenen. Det överblivna papperet bränns bort ögonblickligen och det som är kvar under plockar jag bort när pizzan börjar vara klar efter 60-90 sekunder. När den är klar har jag en enorm stekspade jag använder för att flytta pizzan från stenen till talkrik/galler
Postad 27 maj 2018 - 09:08
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Apropå pizzasten, tänkte åka upp och köpa en från Stenbolaget https://www.stenbola...en-baksten.html
Någon som testat denna eller kommer på något don’t med denna och gasol?
Edit:
Blev lite osäker på om den skulle kunna riskera att spricka då det är granit. Köpte den samt även ICA´s https://www.icahemma...414-c-2055.aspx
så får vi se hur de båda beter sig. Blir att testa och jämföra ugnen och grillen ikväll 
Edit 2:
Körde Stenbolaget i ugnen med varmluft och grillelementet i 230C.
ICA’s hamnade på grillen, fullt ös fram till gräddning då jag slog av mittbrännaren och drog ner yttre med 1/3.
Lade degarna på bakplåtspapper som drogs bort efter ca 2 min och redan då blev det tydligt att temperaturen i grillen var för hög.
Kontrollerade efter ytterligare 3 minuter och då hade pizzorna på grillen fått alldeles för mycket färg medan ugnens var perfekta.
Knapriga och smarriga trots ICA’s pizza-kit. Nästa gång blir det hemgjort för hela slanten.
Redigerat av Unregistereda299ec85, 27 maj 2018 - 17:35.
Postad 28 maj 2018 - 06:20
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Apropå pizzasten, tänkte åka upp och köpa en från Stenbolaget https://www.stenbola...en-baksten.html
Någon som testat denna eller kommer på något don’t med denna och gasol?
Edit:
Blev lite osäker på om den skulle kunna riskera att spricka då det är granit. Köpte den samt även ICA´s https://www.icahemma...414-c-2055.aspx
så får vi se hur de båda beter sig. Blir att testa och jämföra ugnen och grillen ikväll 
Edit 2:
Körde Stenbolaget i ugnen med varmluft och grillelementet i 230C.
ICA’s hamnade på grillen, fullt ös fram till gräddning då jag slog av mittbrännaren och drog ner yttre med 1/3.
Lade degarna på bakplåtspapper som drogs bort efter ca 2 min och redan då blev det tydligt att temperaturen i grillen var för hög.
Kontrollerade efter ytterligare 3 minuter och då hade pizzorna på grillen fått alldeles för mycket färg medan ugnens var perfekta.
Knapriga och smarriga trots ICA’s pizza-kit. Nästa gång blir det hemgjort för hela slanten.
Jag har testat ICA:s sten och lösningen för mig för att få till det var att lägga pizzorna på de plåtar som kom med i paketet. När jag lade pizzorna direkt på stenen så blev de brända väldigt fort. Provade även att använda bakplåtspapper men det funkade inte alls. Sen kör jag grillen så het som möjligt med mycket kol. Jag lade alltså pizzorna på plåtarna och sen lade jag plåten på grillen, tog bort plåten när pizzan var klar. Känns lite trist att det inte funkar att lägga pizzan direkt på stenen, men resultatet blev mycket bra.
Jag har även testat att lägga på ett par bitar (2-3 st) hickory på kolen men det blev på tok för rökigt. Hela ovansidan av pizzan blev gul-brun av röken. Men det är förstås en smaksak.
Postad 28 maj 2018 - 17:49
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Jag har testat ICA:s sten och lösningen för mig för att få till det var att lägga pizzorna på de plåtar som kom med i paketet. När jag lade pizzorna direkt på stenen så blev de brända väldigt fort. Provade även att använda bakplåtspapper men det funkade inte alls. Sen kör jag grillen så het som möjligt med mycket kol. Jag lade alltså pizzorna på plåtarna och sen lade jag plåten på grillen, tog bort plåten när pizzan var klar. Känns lite trist att det inte funkar att lägga pizzan direkt på stenen, men resultatet blev mycket bra.
Jag har även testat att lägga på ett par bitar (2-3 st) hickory på kolen men det blev på tok för rökigt. Hela ovansidan av pizzan blev gul-brun av röken. Men det är förstås en smaksak.
Körde du kolen under stenen eller i ring runtomkring?
Postad 29 maj 2018 - 05:30
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Körde du kolen under stenen eller i ring runtomkring?
Både och, hade kol i hela botten. Kanske bättre att köra en ring? Får man tillräckligt med värme? Men det funkar iofs fint om jag använder plåtarna som kom med stenen.
Postad 29 maj 2018 - 19:59
Unregisteredb2bbb925
-
Unregisteredb2bbb925
-
Amatör
-
-
63 inlägg
någon som har testat napoleon 605 kolgrill.
med höj och sänkbar kolbädd.
http://cdon.se/hem-t...166na-p39246244
Postad 29 maj 2018 - 20:13
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Både och, hade kol i hela botten. Kanske bättre att köra en ring? Får man tillräckligt med värme? Men det funkar iofs fint om jag använder plåtarna som kom med stenen.
Vad jag har förstått från att ha läst andras erfarenheter är att man ska ha dem i en ring annars blir stenen för varm och bottnen på pizzan bränns lätt. Jag har själv inte provat ännu trots att jag haft pizzastenen hemma i sedan i fredags. 
Postad 30 maj 2018 - 05:30
Stefan - Ölsvammel
-
Stefan - Ölsvammel
-
Professionellt fyllo
-
-
553 inlägg
Vad jag har förstått från att ha läst andras erfarenheter är att man ska ha dem i en ring annars blir stenen för varm och bottnen på pizzan bränns lätt. Jag har själv inte provat ännu trots att jag haft pizzastenen hemma i sedan i fredags. 
Ok då ska jag prova det nästa gång 
Postad 30 maj 2018 - 07:13
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
någon som har testat napoleon 605 kolgrill.
med höj och sänkbar kolbädd. http://cdon.se/hem-t...166na-p39246244
Den du,109 kg!
15000 spänn! Då må man vara stor familj
Postad 02 juni 2018 - 11:56
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Någon i Stockholmstrakten som är sugen på en Weber 47cm klotgrill? Inte använd på ett par år men gott skick ändå. Sköljde av locket som hastigast och fotade den.
Postad 02 juni 2018 - 13:09
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Idag är det 12 års kalas och på menyn står hamburgare, min lokala slaktare gjorde min special blandning i morse, (men malde finmalet istället för grovmalet).: 2 kg fransyska och 1 kg entrecote där köttbitarna skärs i stora kuber och blandas före malning.
Eftersom det var ett antal hamburgare att göra så köpte jag Webers hamburgerpress, över förväntan faktiskt, bra form på burgarna och lätt att använda. Bra att vikten var "definierad" för de båda lägena så blir det inte för kompakt pressat. Dagens plus.
Nu är det några timmar kvar tills det är dags att grilla!
EK
EDIT: Glömde att skriva att jag normalt kör "rullen" när jag hamburgare: se till att färsen hamnar med fibrerna i en riktning och sen rulla ihop lätt till en tjock "korv" och sedan skära upp puckarna.
Redigerat av Unregisteredcec18524, 02 juni 2018 - 13:11.
Postad 02 juni 2018 - 13:57
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3 637 inlägg
Kör också på rullmetodem, fått klart bäst resultat så personligen. Och saltar och pepprar först på grillen och vara fin på handen med färsen
Postad 05 juni 2018 - 07:33
Askungen
-
Askungen
-
Mästare
-
-
2 744 inlägg
Jag bestäälde ett rotisseri från byggmax för 900 spänn. Helt super! Men så surfade jag runt lite och hittade den här bl.a. Trots växelkurs och frakt tror jag man tjänar nån hundring eller två.
https://www.frishop....4681_21762.aspx
Ett litet tips ifall ni går i rotisseritankar😋
Postad 05 juni 2018 - 07:49
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Takeo,
Ta med den på hifikvällen. Alltid bra att komplettera med fler grillar. Bra att ha tre olika värme och proteinval... Hehe
Postad 05 juni 2018 - 08:27
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
PML, det är taget.
Postad 05 juni 2018 - 17:02
fristil
-
fristil
-
Mästare
-
-
3 278 inlägg
Idag är det 12 års kalas och på menyn står hamburgare, min lokala slaktare gjorde min special blandning i morse, (men malde finmalet istället för grovmalet).: 2 kg fransyska och 1 kg entrecote där köttbitarna skärs i stora kuber och blandas före malning.
Eftersom det var ett antal hamburgare att göra så köpte jag Webers hamburgerpress, över förväntan faktiskt, bra form på burgarna och lätt att använda. Bra att vikten var "definierad" för de båda lägena så blir det inte för kompakt pressat. Dagens plus.
Nu är det några timmar kvar tills det är dags att grilla!
EK
EDIT: Glömde att skriva att jag normalt kör "rullen" när jag hamburgare: se till att färsen hamnar med fibrerna i en riktning och sen rulla ihop lätt till en tjock "korv" och sedan skära upp puckarna.
fetthalt??
Postad 05 juni 2018 - 18:59
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Skulle vilja ha lite tips av er grymma grillmästare här inne 😊
Är sugen på att göra mig en riktigt god hamburgare. Har ni några tips på själva färsblandningen hur man får den god? Vad ska ja ha i för grejer och kryddor?
Tar också gärna emot tips om vad jag ska ha i hamburgaren sen, dressing och sånt.
Ni sitter säkert på goda recept 😊
Postad 05 juni 2018 - 19:34
22mc
-
22mc
-
Veteran
-
-
1 977 inlägg
Högrev och bringa ev tillsätt talg om köttet är magert. Krydda med salt & peppar och någon god bbq krydda el dyl. Min favorit är Lawrys kryddsalt men är lite svårare att få tag på sen Ica slutade sälja den.
Edit glöm inte ett riktigt bra bröd som nya Brioche brödet "La Boulangere" som finns på Willys/hemköp.
Redigerat av 22mc, 05 juni 2018 - 19:37.
Postad 05 juni 2018 - 19:54
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Högrev och bringa ev tillsätt talg om köttet är magert. Krydda med salt & peppar och någon god bbq krydda el dyl. Min favorit är Lawrys kryddsalt men är lite svårare att få tag på sen Ica slutade sälja den.
Edit glöm inte ett riktigt bra bröd som nya Brioche brödet "La Boulangere" som finns på Willys/hemköp.
Jag ska inte mala köttet själv alltså. Köper färdig färs i affären. Ska det vara ägg i och vad för kryddor? Eller är det bara salt och peppar som gäller?
Riktigt bröd ska jag köpa. Och nån god ost. Sen vet jag inte 😊
Postad 05 juni 2018 - 19:59
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Jag ska inte mala köttet själv alltså. Köper färdig färs i affären. Ska det vara ägg i och vad för kryddor? Eller är det bara salt och peppar som gäller?
Riktigt bröd ska jag köpa. Och nån god ost. Sen vet jag inte
Nej för bövelen, du vill inte skapa köttbullar utan hamburgare.
Så inga tillsatser alls utan rent malet kött med önskvärd fetthalt.
Sen bara salt och peppar, inga konstigheter.
Postad 05 juni 2018 - 20:05
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Skulle vilja ha lite tips av er grymma grillmästare här inne 😊
Är sugen på att göra mig en riktigt god hamburgare. Har ni några tips på själva färsblandningen hur man får den god? Vad ska ja ha i för grejer och kryddor?
Tar också gärna emot tips om vad jag ska ha i hamburgaren sen, dressing och sånt.
Ni sitter säkert på goda recept 😊
Köpte härom veckan en färsblandning av hängmörad biff, entrecote, njurtapp och talg. Det var helt klart de bästa burgarna jag grillat hemma. Om du ska köpa färdigförpackad färs, sök efter högrevsfärs, gärna grovmalen som ICA:s, inte finmalen som Nyhlén Hugossons. Annars kanske någon butik kan mala ihop någon rolig blandning.
Absolut inga ägg eller ströbröd. Endast salt och peppar på utsidan. Pepparn kan med fördel väntas med tills de är färdiggrillade och innan osten läggs på om du ska ha ost.
Dressing brukar vi köra med fake shack.
Sedan kan man ha det man tycker om i form av gurka(rå/inlagd), tomat, sallad, lök (rå/stekt/karamelliserad), jalapeños (färsk/inlagd).
Nystekt bacon
Kanske någon BBQ-sås, köpt eller hemkokt.
Ost finns det lite olika varianter. Själv tycker jag Pepper Jack-osten är hyfsad av de som går att köpa i butik.
Postad 05 juni 2018 - 20:08
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Nej för bövelen, du vill inte skapa köttbullar utan hamburgare.
Så inga tillsatser alls utan rent malet kött med önskvärd fetthalt.
Sen bara salt och peppar, inga konstigheter.
Rack för det enkla tipset . Har alltid haft i det innan samt massa kryddor.
Ska testa detta i morgon 😊
Postad 05 juni 2018 - 20:09
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3 637 inlägg
Nej jag kör inte ägg i, det kör jag till pannbiff. Kör liknande Erik lite längre upp och var varsam med färsen utan att knåda den så mycket. Många säger säkert emot mig här men upplever att salta gör jag precis innan grillning eller när de ligger på grillen. Vet inte varför men upplever det bättre! Och det som är viktigast av allt, talg. Pensla de jäklarna så de blir riktigt feta och rinniga, hög värme på grillen.
Postad 05 juni 2018 - 20:11
masse70
-
masse70
-
Mega-Guru
-
-
8 528 inlägg
Här finns en massa bra recept och förslag på olika dressimgar, ostar och annat som hör till hamburgare. http://www.hamburgare.org
Redigerat av masse70, 05 juni 2018 - 20:12.
Postad 05 juni 2018 - 20:20
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Köpte härom veckan en färsblandning av hängmörad biff, entrecote, njurtapp och talg. Det var helt klart de bästa burgarna jag grillat hemma. Om du ska köpa färdigförpackad färs, sök efter högrevsfärs, gärna grovmalen som ICA:s, inte finmalen som Nyhlén Hugossons. Annars kanske någon butik kan mala ihop någon rolig blandning.
Absolut inga ägg eller ströbröd. Endast salt och peppar på utsidan. Pepparn kan med fördel väntas med tills de är färdiggrillade och innan osten läggs på om du ska ha ost.
Sedan kan man ha det man tycker om i form av gurka(rå/inlagd), tomat, sallad, lök (rå/stekt/karamelliserad), jalapeños (färsk/inlagd).
Nystekt bacon
Kanske någon BBQ-sås, köpt eller hemkokt.
Ost finns det lite olika varianter. Själv tycker jag Pepper Jack-osten är hyfsad av de som går att köpa i butik.
Nu blev jag hungrig. Tack så mycket för bra tips 😊
Nej jag kör inte ägg i, det kör jag till pannbiff. Kör liknande Erik lite längre upp och var varsam med färsen utan att knåda den så mycket. Många säger säkert emot mig här men upplever att salta gör jag precis innan grillning eller när de ligger på grillen. Vet inte varför men upplever det bättre! Och det som är viktigast av allt, talg. Pensla de jäklarna så de blir riktigt feta och rinniga, hög värme på grillen.
Pensla med vad? Smör?
Här finns en massa bra recept och förslag på olika dressimgar, ostar och annat som hör till hamburgare.
http://www.hamburgare.org
Tackar. Där jag jag kika och dregla. 😊
Postad 05 juni 2018 - 20:26
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
Absolut godaste dressingen, alla kategorier, i mitt tycke. Kör enbart numer.
Postad 05 juni 2018 - 20:27
Johan_i_burken
-
Johan_i_burken
-
Mästare
-
-
3 637 inlägg
Du köper talg och smälter det i en kastrull och sedan penslar du talgen på färsen när den är på grillen
Postad 05 juni 2018 - 21:34
PML73
-
PML73
-
Guru
-
-
4 063 inlägg
Johan,
Alltså pensla speck helt enkelt. Att röka den gör den än godare.
Postad 05 juni 2018 - 21:36
andreassofus
-
andreassofus
-
Über-Guru
-
-
12 146 inlägg
Du köper talg och smälter det i en kastrull och sedan penslar du talgen på färsen när den är på grillen
Låter som överkurs. Har på lite extra dressing bara 😊
Postad 05 juni 2018 - 21:37
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Vet faktiskt inte, men entrecoten tillför tillräckligt för min smak. Fransyska/högrev är ju relativt lean.
EK
Postad 05 juni 2018 - 21:46
Unregisteredcec18524
-
Unregisteredcec18524
-
Beroende
-
-
1 195 inlägg
Har man inte talg hemma så är smörsprayen från Arla ett "ful-alternativ, spreja burgarna innan de går på grillen. Jag använder stekplatta i gjutjärn till gasolgrillen, jag tycker det blir bättre än galler, stekytan blir bättre, men det är ju en personlig preferens.
Ang. "ful-alternativ", när jag var på MartinCervera i helgen köpte jag Rydbergs Tryffelmajo (1l flaska) bara för det var extrapris, överraskande nära originalet även om det förmodligen inte är en gnutta tryffel i...
Ikväll blev det grovmalen högrev från lokala ICA butiken med pepper jack ost (m´Monterey jack på övrigas) och egen picklad rödlök... om ni undrar vad det är för bröd så är det Frias glutenfria då jag är glutenintolerant (på riktigt med diagnos från doktorn). Puckarna är formade med min nya favorit från Weber som jag skrev om tidigare.
EK
Redigerat av Unregisteredcec18524, 05 juni 2018 - 21:50.
Postad 05 juni 2018 - 22:17
boombaaz
-
boombaaz
-
Beroende
-
-
1 174 inlägg
Ang. "ful-alternativ", när jag var på MartinCervera i helgen köpte jag Rydbergs Tryffelmajo (1l flaska) bara för det var extrapris, överraskande nära originalet även om det förmodligen inte är en gnutta tryffel i...
EK
Tryffel är inte fettlösligt så feta produkter som tryffelolja och tryffelmajo innehåller sällan riktig tryffel. Gör de ändå det så är det inte tryffeln som ger smaken utan är bara där för syns skull och gör produkten onödigt dyr. 
Postad 06 juni 2018 - 00:43
Unregistereda299ec85
-
Unregistereda299ec85
-
Guru
-
-
4 115 inlägg
När vi körde tävlingar (dragrace) så använde vi ett stort gasoldrivet dubbel-stekbord med en fördjupning mellan stekborden. Fördjupningen brukade vi fylla med vatten och lade ner de färdigstekta burgarna i för värmehållning. Det blev så j*vla saftigt och gott, otroligt uppskattat av tävlande och publik 
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Övrigt
-
→
Off Topic
-
Personuppgiftspolicy
|
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Nya versionen av bion med nya surroundhögtalare och akustik från vicoustic
mange87a
2025-05-14 12:39:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|