LG B7, C7, E7, G7 och W7 2017
5776 svar till detta ämne
Postad 04 January 2018 - 20:46
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Ja det e fel på alla tvn om letar fel hela tiden. 
Njut av svärtan ist det e ju därför ni köpt oled 
Min kommer om en vecka lite drygt. Men jag undrar hur det är ställt bara med antingen personer som sitter och filmar specifika minuter/sekunder i speciella filmer i kolsvart rum och sitter och analyserar, eller om det är en skräp-tv för 10000 jag köpt, om den är mycket sämre än vår 5 år gamla instegsmodell av led för 4000:- med så mycket clouding att grannarna vaknar. Jag förstår inte riktigt, är det fel på TV är det väl garanti.
Postad 04 January 2018 - 20:47
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Ursäkta jag frågar, men vad är grejen med denna diskussion. Är det fel på alla LG OLED från 2017? Eller över-analyserar ni? Jag förstår inte riktigt. Får man byta TV till en annan om man hittar spår av bandning i kolsvart rum?
Nej då, men vissa inklusive jag anser att uniformiteten tagit ett steg bakåt detta året och vill det sig illa kan man få en som visar upp mycket banding i många olika typer av scener. Men syns det typ bara i 5% procent av det man kollar på så är det inte lönt att byta om man annars är nöjd med TVn och sitt köp.
Går man istället över till LCD kan man få samma problem med banding och dessutom clouding som du nämner, dirty screen effect och allt det där. Jag tror du kommer bli nöjd med ditt köp
Redigerat av Chamber, 04 January 2018 - 20:49.
Postad 04 January 2018 - 20:48
phat
-
phat
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Min kommer om en vecka lite drygt. Men jag undrar hur det är ställt bara med antingen personer som sitter och filmar specifika minuter/sekunder i speciella filmer i kolsvart rum och sitter och analyserar, eller om det är en skräp-tv för 10000 jag köpt, om den är mycket sämre än vår 5 år gamla instegsmodell av led för 4000:- med så mycket clouding att grannarna vaknar. Jag förstår inte riktigt, är det fel på TV är det väl garanti.
Hoppas du inte hade tänkt o använda plex 
Judder / eftersläpningar för fullt. Och jag är inte så känslig
Redigerat av phat, 04 January 2018 - 20:48.
Postad 04 January 2018 - 20:51
Dockland
-
Dockland
-
Lärjunge
-
-
318 inlägg
Tackar, då kan jag andas ut.
Nej, inte Plex, det är LG, vet inte vad modellen heter, men B7 kallas den lite slarvigt.
Postad 04 January 2018 - 21:30
Alan31
-
Alan31
-
Lärjunge
-
-
341 inlägg
Det är så många som överanalyserar på gränsen till anal-retentive besatthet med vertical banding, posterisering o.s.v. Ingen teknik är felfri men LGs Oled är banne mig sjukt bra och det bästa just nu!
Enjoy your sets and move on. Diskutera andra aspekter förutom vertcal banding.
Postad 04 January 2018 - 21:38
Greedy
-
Greedy
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Jag har haft Tv:n nu sedan nyår och jag är fruktansvärt nöjd. Har testat det mesta i signalvägoch det är natt och dag mot den gamla LG plasman jag hade innan. Stor skillnad att gå från 50" till 65". Hade ju allvarliga funderingar på LED denna gång men det kändes inte rätt efter att ha kollat på OLED.
Postad 04 January 2018 - 22:04
mrchisholm
-
mrchisholm
-
Forumräv
-
-
859 inlägg
? Plex funkar alldeles utmärkt ...
Postad 04 January 2018 - 22:07
nilhe7
-
nilhe7
-
Användare
-
-
161 inlägg
Håller med om att det är en riktigt bra TV. Lätt den bästa jag ägt. Inte några problem med vare sig eftersläpningar eller banding. Bara en helt perfekt bild och PLEX flyter som en DRÖM!
Postad 04 January 2018 - 22:16
phat
-
phat
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
? Plex funkar alldeles utmärkt ...
Jag får sjukt mycket judder / eftersläpningar när jag kör via XPlay ( plex server på Windows dator). Kör i stort sett 4k o 1080p filmer
Postad 04 January 2018 - 22:57
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Du påstår dig inte vara särskilt känslig för ryckighet i film men står inte ut att köra utan rörelseinterpolering?!
Postad 04 January 2018 - 23:00
phat
-
phat
-
Lärjunge
-
-
309 inlägg
Du påstår dig inte vara särskilt känslig för ryckighet i film men står inte ut att köra utan rörelseinterpolering?!
Jämfört med andra som varit här och kollat på TVn så kan jag lova dig att dom har stört sig betydligt mer på ryckigheten än vad jag gör.
Postad 04 January 2018 - 23:35
Lorryquai
-
Lorryquai
-
Veteran
-
-
1928 inlägg
Vad hände med wi-fi? 5ghz vill inte ens ansluta och 2,4 går som sirap.
//Lorryquai
Postad 04 January 2018 - 23:36
nilhe7
-
nilhe7
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jämfört med andra som varit här och kollat på TVn så kan jag lova dig att dom har stört sig betydligt mer på ryckigheten än vad jag gör.
Något är ju uppenbart fel hos dig. Antingen något märkligt med din TV alternativt (vad jag tror på) någon fel inställning i din källa för uppspelning av media. Kan bara inte skilja så mycket i betraktarens ögon... Framförallt då jag äger samma TV och inte har ett spår av det fenomen du beskriver. Dessutom kör jag med Truemotion Off och bilden är hur mjuk och följsam som helst. När man ser på fotboll/hockey (då problemet oftast avslöjas tydligast) är bilden helt befriad från hack och eftersläpningar på den här TV.n. Den är hur bra som när det gäller detta. Kikar just nu på hockey, Sverige-USA på TV4, är det verkligen möjligt att du kan ha hack när du även kikar på det??? Fattar ärligt talat ingenting??? Känns väldigt märkligt. Något är det som inte stämmer här...
Postad 04 January 2018 - 23:36
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Mitt tips är att inte kolla men om du ändå vill; Marco Polo avsnitt 3, 14:10 minuter in till 16:00 ungefär. Det man kommer se på de flesta OLEDs är vertikala ränder som gör att ljusstyrkan blir ojämn.
Har sett endast en till scen på mindhunter som hade tydlig banding på min b6. En sån svår grå scen. Så det händer inte så ofta för mig.
Postad 04 January 2018 - 23:48
tuxied
-
tuxied
-
Amatör
-
-
77 inlägg
En fråga om de olika bildlägena.
har valt isf ljust rum på hdmi 1(och alla andra ingångar trode jag)
Jag kollade på marco polo på netflix(har valt 4k abbonemanget)
tog fram bild inställningarna, då har jag inte isf ljust rum som alternativ. Verka vara ett dolby vison bild läge. Och där var truemotion = lågt och skarpbild = on/eller lågt
Är Dolby vision läget bättre än isf ljust rum(kändes som jag hade mindre valmöjligheter, men har tyckt allt set bra ut de tre avsnitten jag har sett)?
Postad 04 January 2018 - 23:48
axion84
-
axion84
-
Forumräv
-
-
748 inlägg
Tru motion skapar ryckighet på min b6. Så den har jag stängt av.
Postad 05 January 2018 - 00:01
Unregisteredc49a1f15
-
Unregisteredc49a1f15
-
Mästare
-
-
3205 inlägg
Eller inte...
Jag måste dessvärre ha igång truemotion då jag stör mig enormt mycket på all hackande och annat skit som uppstår när jag har trumotion av
Testade för någon timme sedan o ha DJ och DB på 0, fast det var bara irriterande att kolla på en film pga hacket.
För o vara ärlig så hade jag aldrig köpt LGn om jag vetat om detta problem med hack / soap opera.
Har test o kolla på två filmer nu utan TruMotion. Fan pallar inte mer 
Lika bra o aktivera skiten igen, min OCD går fan igång utan TruMotion 
Du påstår dig vara betydligt mindre känslig än "andra" när det kommer till ryckighet men ändå skriver du dessa inlägg? Jag tycker själv att det är rentav skrämmande hur somliga köper en bildvisare i denna storlek utan att vara medveten om hur film defacto ser ut och sedan kritiserar TV:n för det.
Prova att se en film på bio, då som antingen DCP eller analog (går att hitta i Sthlm, Gbg och Malmö), och jämför rörelseåtergivningen mellan det du ser på bioduken och din OLED när du matar den med 23.973p eller 24p och TrueMotion avstängt.
Postad 05 January 2018 - 00:21
Greedy
-
Greedy
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Känns som om det är något fel på apparaten ifråga om det är så mycket problem med hack å ryck gällande återgivningen? Särskilt som du säger att du inte är speciellt känslig?! Däremot True Motion! Jag upptäckte att redan när jag kommer till 3 på reglaget på De-Judder så ser jag den eländiga såpaeffekten.
Redigerat av Greedy, 05 January 2018 - 06:01.
Postad 05 January 2018 - 08:01
Matte Hedström
-
Matte Hedström
-
Användare
-
-
198 inlägg
Funkar det att streama (direct play) 4K HDR med subtitles via Plex utan problem? Vet att på Sony XE9005 så börjar den transcode om ljudspåret är i DTS t.ex.
Postad 05 January 2018 - 08:09
pacman
-
pacman
-
Über-Guru
-
-
22892 inlägg
tog fram bild inställningarna, då har jag inte isf ljust rum som alternativ. Verka vara ett dolby vison bild läge. Och där var truemotion = lågt och skarpbild = on/eller lågt
Är Dolby vision läget bättre än isf ljust rum(kändes som jag hade mindre valmöjligheter, men har tyckt allt set bra ut de tre avsnitten jag har sett)?
ISF bildlägena är enbart till för SDR-signaler (dvs alla signaler som inte är HDR).
Dolby Vision bildläget går igång om du matar tv:n med Dolby Vision HDR-signaler, vilket du uppenbarligen gjort.
Redigerat av pacman, 05 January 2018 - 08:10.
Postad 05 January 2018 - 08:56
Greedy
-
Greedy
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Du kan stänga av True Motion även i HDR samt Dolby Vision läget.
Postad 05 January 2018 - 09:25
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Har ganska mycket banding på min C7 65" som jag köpte i Oktober från Komplett. Tänkte att man får väl leva med det, men en kollega som köpte en B7 55" nu i veckan har inget banding alls (vi kollade Marco Polo-scenen bl a). Är det lönt att försöka byta?
Jag stör mig väldigt mycket på det och det är synligt ofta. Vad tycker ni?
Redigerat av Unregisteredec19889e, 05 January 2018 - 09:25.
Postad 05 January 2018 - 09:35
Tore3
-
Tore3
-
Forumräv
-
-
864 inlägg
Har ganska mycket banding på min C7 65" som jag köpte i Oktober från Komplett. Tänkte att man får väl leva med det, men en kollega som köpte en B7 55" nu i veckan har inget banding alls (vi kollade Marco Polo-scenen bl a). Är det lönt att försöka byta?
Byt byt eller lämna tillbaka, det är enda sättet att få tillverkarna att begripa vi konsumenter inte tolererar dessa kvalitetsförsämringar.
Postad 05 January 2018 - 10:07
EVOVII
-
EVOVII
-
Veteran
-
-
1892 inlägg
Generellt så är 55" bättre än 65" tyvärr.
Postad 05 January 2018 - 10:08
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Generellt så är 55" bättre än 65" tyvärr.
Ja, det är så jag tänker. Orkar inte byta om man inte är garanterad att det blir bättre... Och 55" vill jag inte ha. Knepigt läge.
Postad 05 January 2018 - 10:14
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Byt byt eller lämna tillbaka, det är enda sättet att få tillverkarna att begripa vi konsumenter inte tolererar dessa kvalitetsförsämringar.
+1
Postad 05 January 2018 - 10:37
oqvist
-
oqvist
-
Über-Guru
-
-
10561 inlägg
+1
Eller så lägger de ned för de blir för dyrt
Postad 05 January 2018 - 10:38
Unregisteredec19889e
-
Unregisteredec19889e
-
Mästare
-
-
2891 inlägg
Precis.
Jag är ändå väldigt nöjd med TVn, bara detta lilla problem som syns ibland. Men när visar sig så blir man ju lite ledsen.
Postad 05 January 2018 - 11:08
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Nu kan man ju onekligen säga att Ang Lee gick in för glatta livet när han gjorde Billy Lynn för det är onekligen ett ambitiöst projekt. Inte nog med den kraftigt avvikande bilduppdateringsfrekvense
... Om vi kikar på rörelseåtergivningen, och då även har i åtanke att filmen är till stor del skjuten i 60b/s samt 120b/s i enstaka scener
...
Det första man slås av är att rörelserna är, konstant, skarpa. Det finns ingen rörelseoskärpa så långt ögat når och vid första anblick kan det liknas vid en såpopera i ett nötskal. Snart försvinner dock den fö
Vad är det då som inte funkar? Svaret är egentligen rätt enkelt, och det är att inget framstår som en film. Det hela kan snarare liknas vid en TV-teater med god kringutrustning.
...
Tycker det är synd att tv-tillverkarna lagt till det dock, hade varit bättre att sätta press på dom som faktiskt skapar filmerna och höja den standarden till åtminstone 48 eller 60. Minns att jag såg The Hobbit i 48fps på bio när den kom, var en mycket trevligare upplevelse.
Hmm, det kan ju vara så att hjärnan lättare luras när bilduppdateringen är 24 b/s, på så sätt att det maskerar bort diverse felaktigheter som vi annars avslöjat vid högre framerate. Kan det vara orsaken till att exempelvis The Hobbit av vissa upplevdes som "plastig", såpopera-aktig? Fördelarna med HFR-tekniken är ju uppenbar när det gäller rörelser och skärpa. Minns några panorerings-scener i Sagan om Ringen där det panorerar över slagfält och ner i Sarumans gruva. Bedrövligt oskarpt och fladdrigt.
För att få HFR-film att kännas som just film så kanske kvaliteten på ljussättning, scenarbete och props helt enkelt behöver steppa upp. Det går inte att fuska, för hjärnan luras inte längre utan "förstår" allt direkt utan att den behöver "fylla i".
Sen måste man ju inte använda HFR i alla scener. Exempelvis om man kör 60 b/s så kan man ju frame-dubbla och då få ner framerate till 30. Eller frame-kvadruppla från 100 Hz till 25. Då blir det "hackigt" och "filmiskt" igen... HFR för mig innebär en möjlighet att få film att bli en alternativ verklighet man stiger in i och upplever. En vanlig film är nåt man ser på utifrån.
Som alla nya tekniska landvinningar så kommer filmmakarna behöva lära om och lära nytt för att använda tekniken på rätt sätt vid rätt tillfälle. Det kommer bli bra med tiden. Låt Marvel och Star Wars gå i bräschen, där kan tekniken verkligen komma till nytta! Avatar är väl redan på G.
LG 2018 har stöd för HFR upp till 120 Hz, men endast via inbyggda applikationer. Via HDMI funkar det först i HDMI 2.1, och där sattes standarden för sent för att TV-tillverkarna skulle hinna med det till årets modeller. Kommer nog brett 2019.
Redigerat av Barsk, 05 January 2018 - 11:09.
Postad 05 January 2018 - 11:15
Unregistered697ee3ef
-
Unregistered697ee3ef
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Inne på min 3e 65 b7a nu. Haft banding på alla 3 i olika variation. Men det stora problemet för mig är helt klart den röda tinten, som jag upplever nå groteskt störande.
Postad 05 January 2018 - 11:32
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Tror inte tillräckligt många lämnar tillbaka för att det ska påverka. Men tycker ändå förra året visar att det finns potential att göra paneler med bättre uniformitet. Kanske det är Sony, Panasonic, Philips etc som påverkat mycket eftersom LG måste tillverka fler och mer skit kommer ut.
Postad 05 January 2018 - 11:41
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Haft min 65 C7 en månad idag
Känns delvis ovant fortfarande, förundras fortfarande hur bra den skalar upp SD kanaler, sen är det skillnad på SD och SD
Tror inte uppskalningen hade blivit mycket bättre med annat märke med den operatör jag har nu
Tror inte det finns många TV under C7 jag skulle bli nöjd med de antal besök man gjort i butiker sett alla man kunde se
Postad 05 January 2018 - 11:58
Chamber
-
Chamber
-
Forumräv
-
-
840 inlägg
Senast jag hade en grym PC var när det var populärt att de skulle kunna klara av Crysis på max så det var ett tag sedan jag hängde med där och spelade de senaste spelen på PC men Gears of War 4 på Xbox One X ser helt sanslöst bra ut på E7an, typ den bästa bilden jag sett när det gäller spel. Älskar verkligen att spela på OLED! Som jag sagt tidigare känns det verkligen som de är som bäst då och kontrasten utnyttjas till max.
Postad 05 January 2018 - 12:06
Greedy
-
Greedy
-
Forumräv
-
-
744 inlägg
Jag har uppenbarligen haft tur? Kollade precis den omtalade Marco Polo scenen. Varken sambon eller jag ser någon som helst banding.
Postad 05 January 2018 - 12:11
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Inne på min 3e 65 b7a nu. Haft banding på alla 3 i olika variation. Men det stora problemet för mig är helt klart den röda tinten, som jag upplever nå groteskt störande.
Ingendera är ok!
Postad 05 January 2018 - 12:20
Unregistered697ee3ef
-
Unregistered697ee3ef
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Ingendera är ok!
Nej verkligen inte. Men inte många verkar störa sig som jag på tinten.
Postad 05 January 2018 - 12:27
RickyDeg
-
RickyDeg
-
Beroende
-
-
1169 inlägg
Nej verkligen inte. Men inte många verkar störa sig som jag på tinten.
Är naturligtvis individuellt vad man ser och reagerar på. Jag ser en hel del banding och tint på min polares 65" B7 men han märker inte av det eller bryr sig. Förmodligen för att bilden i övrigt är så pass fin, vilket den är. Synd att just 65" verkar mer drabbat än 55", annars hade jag själv bytt redan. Frågan är om problemet kommer kvarstå så pass utspritt som det är, eller bättras av LG med tiden...
Postad 05 January 2018 - 12:30
Unregisteredb7c9e078
-
Unregisteredb7c9e078
-
Användare
-
-
135 inlägg
Något är ju uppenbart fel hos dig. Antingen något märkligt med din TV alternativt (vad jag tror på) någon fel inställning i din källa för uppspelning av media. Kan bara inte skilja så mycket i betraktarens ögon... Framförallt då jag äger samma TV och inte har ett spår av det fenomen du beskriver. Dessutom kör jag med Truemotion Off och bilden är hur mjuk och följsam som helst. När man ser på fotboll/hockey (då problemet oftast avslöjas tydligast) är bilden helt befriad från hack och eftersläpningar på den här TV.n. Den är hur bra som när det gäller detta. Kikar just nu på hockey, Sverige-USA på TV4, är det verkligen möjligt att du kan ha hack när du även kikar på det??? Fattar ärligt talat ingenting??? Känns väldigt märkligt. Något är det som inte stämmer här...
Jag har en c7 och upplevde väldiga problem med ryckighet när pucken var i snabb rörelse, min flickvän såg dock inget då hon inte är lika känslig.
Postad 05 January 2018 - 13:32
p1er
-
p1er
-
Lärjunge
-
-
485 inlägg
Det kanske har nämnts tidigare men B7 och C7 verkar ha olika konfigurationer på HDMI och USB portarna.
B7: 2st HDMI åt sidan, 2st HDMI bakåt. 2st USB åt sidan, 1st USB bakåt.
C7: 3st HDMI åt sidan, 1st HDMI bakåt. 1st USB åt sidan, 2st USB bakåt.
Kan någon med en B7 bekräfta?
Det skiljer precis som du skriver men också att B7 har en lite högre "låda" på baksidan jämfört med C7.
B7 vs C7. Inte världens bästa bilder kanske.
Oviktig fråga, mest nyfiken: Har inte B7 en manuell kontrollspak så som C7 på baksidan, för volym, input, av/på osv?
Postad 05 January 2018 - 14:10
da.king
-
da.king
-
Lärjunge
-
-
317 inlägg
Även jag stör mig på judder i 24 fps film/serier, då är Truemotion ett måste tyvärr, dock räcker det med de-judder 3 för att det ska bli hyffsat bra och inte så mycket biverkningar.
De-blur märker jag ingen effekt av.
Postad 05 January 2018 - 14:22
nilhe7
-
nilhe7
-
Användare
-
-
161 inlägg
Jag har en c7 och upplevde väldiga problem med ryckighet när pucken var i snabb rörelse, min flickvän såg dock inget då hon inte är lika känslig.
Vilken var din uppspelningskälla på hockeyn? Vanlig digitalbox via teveleverantör? Isf vilken box och tv leverantör har du? Eller var det via streaming?
Jag har alltid varit mkt känslig för detta fenomen också och ser omedelbart om problemet finns.
Jag har absolut ingen ryckighet överhuvudtaget på min TV.
Isf
Postad 05 January 2018 - 14:23
Unregistered697ee3ef
-
Unregistered697ee3ef
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Är naturligtvis individuellt vad man ser och reagerar på. Jag ser en hel del banding och tint på min polares 65" B7 men han märker inte av det eller bryr sig. Förmodligen för att bilden i övrigt är så pass fin, vilket den är. Synd att just 65" verkar mer drabbat än 55", annars hade jag själv bytt redan. Frågan är om problemet kommer kvarstå så pass utspritt som det är, eller bättras av LG med tiden...
Jo precis så är det. Många ser inte och många vill inte se  Men alla bilder jag sett postat om b7an o c7an har jag sett röd tint på. Kollar man reddit tråden om c7an så ser man att precis alla har det. Men vissa ser det inte.. Önskar jag var en av dom.
Postad 05 January 2018 - 14:44
Unregistered0a756c1f
-
Unregistered0a756c1f
-
Lärjunge
-
-
344 inlägg
Mitt tips är att inte kolla men om du ändå vill; Marco Polo avsnitt 3, 14:10 minuter in till 16:00 ungefär. Det man kommer se på de flesta OLEDs är vertikala ränder som gör att ljusstyrkan blir ojämn.
Sett flera gånger nu och ser inga vertikala ränder på min 55b7 och inga eftersläpningar på hockey eller fotbolls sändningar heller.skarp och fin bild.min är tillverkad oktober 2017.
Postad 05 January 2018 - 15:37
Ironse
-
Ironse
-
Mästare
-
-
2953 inlägg
Jag har bara fått
Enda gång jag upplever ryckigheter är när jag har fel upplösning på boxen
Spelar ingen roll vilka inställningar jag väljer på profilerna på TV
Såg ut som vanligt SVE-USA igår
Postad 05 January 2018 - 15:45
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Samma här, hade 3 st 65" innan jag gav upp OLED för tillfället, provar säkert igen för jag gillar ju bildkvaliteten. Möjligt att jag är extra känslig för tint men tyckte också det var väldigt störande. Jag hade även problem med banding på alla tre och den sista, en Sony A1 65", hade även en inbränd kalibreringsruta som inte minskade på över 200h tittande. Gav upp och köpte en 75" Sony ZD9 i stället, grymt nöjd. 
Postad 05 January 2018 - 16:02
Unregistered864bbb5e
-
Unregistered864bbb5e
-
Användare
-
-
219 inlägg
My new setup! I väntan på Atmos & XBox1X
Redigerat av Unregistered864bbb5e, 05 January 2018 - 16:03.
Postad 05 January 2018 - 16:14
Unregistered697ee3ef
-
Unregistered697ee3ef
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Samma här, hade 3 st 65" innan jag gav upp OLED för tillfället, provar säkert igen för jag gillar ju bildkvaliteten. Möjligt att jag är extra känslig för tint men tyckte också det var väldigt störande. Jag hade även problem med banding på alla tre och den sista, en Sony A1 65", hade även en inbränd kalibreringsruta som inte minskade på över 200h tittande. Gav upp och köpte en 75" Sony ZD9 i stället, grymt nöjd. 
Påväg att göra samma sak jag att ge upp oled denna gång med. Hade massa oled hemma 2015 också o slutade tillslut med en led då. Känns som det kommer sluta så denna gång med..
Postad 05 January 2018 - 16:41
Barsk
-
Barsk
-
Lärjunge
-
-
493 inlägg
Påväg att göra samma sak jag att ge upp oled denna gång med. Hade massa oled hemma 2015 också o slutade tillslut med en led då. Känns som det kommer sluta så denna gång med..
Tja, om du kan leva med en LCD med alla problem de dras med så har du ju helt annan prioritering på bildfel än de flesta andra. Jag kan lätt köpa tinten mot den asboluta svärtan och frånvaron av andra relaterade artefakter (blooming, clouding etc). Förmodligen läge att vänta nåt år tills panelerna blivit än bättre då du kräver perfektion som inte riktigt finns idag.
Postad 05 January 2018 - 17:04
Unregistered697ee3ef
-
Unregistered697ee3ef
-
Lärjunge
-
-
281 inlägg
Tja, om du kan leva med en LCD med alla problem de dras med så har du ju helt annan prioritering på bildfel än de flesta andra. Jag kan lätt köpa tinten mot den asboluta svärtan och frånvaron av andra relaterade artefakter (blooming, clouding etc). Förmodligen läge att vänta nåt år tills panelerna blivit än bättre då du kräver perfektion som inte riktigt finns idag.
Har en 55js9005 också som är fri från alla ledtvns problem. Så man kan få tag i ledtvn med mindre störade problem än röd tint o banding.
Postad 05 January 2018 - 17:05
PassiveA
-
PassiveA
-
Amatör
-
-
78 inlägg
Väl ingen som kräver perfektion, inte jag i alla fall. Men man ska ju kunna titta på TVn utan att störa sig så pass mycket att det förstör upplevelsen. Du har säkert fått ett bra exemplar eftersom du inte stör dig. Det är ju däremot lite problematiskt om alla är okritiska så att tillverkningen inte förbättras, jag tycker i alla fall man ska kunna begära en TV som är fri från störande tint och bandning (dvs en som kanske till viss del har det men inte stör betydligt).
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|