Det var en bekant som såg priset i deras datorsystem när en säljare skulle kolla upp modellen.Tror inte ens de köper in de för 38k. Snarare 32k
Postad 17 januari 2016 - 21:15
Postad 17 januari 2016 - 21:16
Postad 17 januari 2016 - 23:05
De har sålt den för 46000 en sväng så att de skulle vara så högt som 38 000 och de väljer o gå back tror jag inte:)
Fast när de stora prissänkningarna infaller så är det oftast tillverkarna som gör en drive och går in och subventionerar produkterna till återförsäljarna.
Postad 19 januari 2016 - 19:43
Undra hur många Oleds Panasonic har sålt i Sverige ännu med tanke på priset
https://www.prisjakt...t.php?p=3379049
Postad 21 januari 2016 - 17:52
Så nu är jag lite mer på min vakt om att skärmsläckaren går igång om jag pausar något och går ifrån en stund. Skärmsläckaren är ju en historia i sig, den känns ganska buggig då den ibland inte startar vid pausad netflix/film och envist kommer fram hela tiden om man kollar på något via browsern. Någon gång har jag lyckats kolla på längre saker på webben utan att den gått igång men vet inte hur.

Och innan någon frågar så är den röda pricken bara någon reflektion.
Postad 21 januari 2016 - 23:09
Är bilden tagen direkt efter att texten spotify har visats eller har det varit annat på skärmen sedan dess?
Postad 22 januari 2016 - 00:56
Är bilden tagen direkt efter att texten spotify har visats eller har det varit annat på skärmen sedan dess?
Bilden är tagen dagen efter jag hade lyssnat en av gångerna, kollade även dagen efter det då jag kollat på annat och TVn kört sitt grejs efter man stängt av den och kunde fortfarande urskilja det fast lite svagare, så det kanske fortfarande går att se om man verkligen vill.
Postad 22 januari 2016 - 07:58
Intressant. Börjar komma laptops med OLED skärm, och såg att folk är oroliga över hur det blir med inbränning på dessa. Finns tydligen stor risk för detta på OLED då. Synd.
Postad 22 januari 2016 - 09:10
Intressant. Börjar komma laptops med OLED skärm, och såg att folk är oroliga över hur det blir med inbränning på dessa. Finns tydligen stor risk för detta på OLED då. Synd.
Alla självilluminerande displayteknik där varje pixel genererar sitt eget ljus och materialet åldras och tappar i ljusstyrka över tid av användande kommer att slitas ojämnt vid statiska bilder. Det kommer aldrig att ändras och OLED är just en sådan teknik, sen kan den såklart förbättras för att minska effekterna och bli mer tålig mot sådant på samma sätt som med plasma.
Postad 22 januari 2016 - 09:55
Har läst att OLED skärmar kommer att ha en mer aktiv skydd mot detta genom pixelshift och att skärmen släcks om den känner av att ingen sitter framför tex.
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 22 januari 2016 - 09:56.
Postad 22 januari 2016 - 12:46
Alla självilluminerande displayteknik där varje pixel genererar sitt eget ljus och materialet åldras och tappar i ljusstyrka över tid av användande kommer att slitas ojämnt vid statiska bilder. Det kommer aldrig att ändras och OLED är just en sådan teknik, sen kan den såklart förbättras för att minska effekterna och bli mer tålig mot sådant på samma sätt som med plasma.
Många laptoppar används ju minst 8timmar dagligen, bland annat sådana man använder till jobb. Hos mig är datorn på tre fjärdedelar mer än TV,n. Nu byter ju jag dator varannat eller vartredje år så datorn kanske inte hinner bli så dålig innan den är dags att byta ut. Men det är intressant att ha i åtanke

Postad 22 januari 2016 - 13:15
Har sagt det förr och säger det igen, det där med pixelshift/orbiter är jag mycket tveksam till vad det egentligen kan hjälpa. Om man har ett statiskt objekt så består det rimligtvis ett antal pixelrader både vertikalt och horisontellt, man kan ju knappast flytta pixlarna mer än nått enstaka steg vilket innebär att de flesta pixlarna kommer ändå visa samma färg och ljusstyrka som innan skiftningen. Möjligt att det kan sudda ut skarpa linjer och få det att synas lite mindre tydligt så men att det gör någon större nytta kan jag inte se, eller missar jag något avgörande här?
Postad 22 januari 2016 - 16:04
Det är lite skillnad mot min gamla LG42PG6000 plasma som har Eurosport loggan inbränd i full färg efter några dagar med tour de france på TV'n för 5år sedan...

Redigerat av Petter Lindgren, 22 januari 2016 - 18:16.
Postad 22 januari 2016 - 16:14
Det går tydligen att bränna fast en bild, om man tittar noga kan man se att det står spotify på bilden. Visserligen måste jag stå typ 2dm ifrån TVn för att se det och det är på en 5% grå bild men ändå. Och jag har kanske använt spotify två ggr på TVn ca 30 min var gång.
Det borde försvinna om du lämnar TVn i standby över natten. Dra inte ut sladden.
Postad 22 januari 2016 - 17:10
Postad 22 januari 2016 - 23:45
Det borde försvinna om du lämnar TVn i standby över natten. Dra inte ut sladden.
Jaha jag ska alltså inte dra ur sladden ur TVn för att stänga av den? Sorry men kunde inte hålla mig från att vara ironisk men vem drar ut sladden på kvällen? Nä den står alltid i standby och kör sina cyklar och det fanns även kvar en liten gnutta efter cykel. Men eftersom jag bara kan urskilja det med mycket vilja på gråskala och mindre än en meter från TVn så är der ju inget problem i praktiken men jag tänkte bara varna för att det finns en möjlighet.
Postad 23 januari 2016 - 04:17
Exakt. Kunde inte sagt det bättre.
Postad 23 januari 2016 - 04:20
Har sagt det förr och säger det igen, det där med pixelshift/orbiter är jag mycket tveksam till vad det egentligen kan hjälpa. Om man har ett statiskt objekt så består det rimligtvis ett antal pixelrader både vertikalt och horisontellt, man kan ju knappast flytta pixlarna mer än nått enstaka steg vilket innebär att de flesta pixlarna kommer ändå visa samma färg och ljusstyrka som innan skiftningen. Möjligt att det kan sudda ut skarpa linjer och få det att synas lite mindre tydligt så men att det gör någon större nytta kan jag inte se, eller missar jag något avgörande här?
En sak jag inte tänkt över mycket. Men det låter logiskt när du säger det. Det enda en pixel-shifter gör är att åldra materialet över en större yta. Det enda sättet att hålla sin display "fräsch" är att använda hela ytan, med olika bildinnehåll.
Postad 23 januari 2016 - 11:39
Jaha jag ska alltså inte dra ur sladden ur TVn för att stänga av den? Sorry men kunde inte hålla mig från att vara ironisk men vem drar ut sladden på kvällen? Nä den står alltid i standby och kör sina cyklar och det fanns även kvar en liten gnutta efter cykel. Men eftersom jag bara kan urskilja det med mycket vilja på gråskala och mindre än en meter från TVn så är der ju inget problem i praktiken men jag tänkte bara varna för att det finns en möjlighet.
Ironisk eller inte, vi stänger av alla våra prylar i tv-rummer på natten eller om vi inte är hemma och sätter på dom då först när vi använder dom igen. Gör detta via en Nexafjärr. Nu tror jag inte många gör detta, men vi är inte ensamma om det så du kunde varit en av "oss"
Läst på avforums om folk som stänger av allt och funderade på att skaffa oled och diskuterade just att tv:n skall ha ström hela tiden.
Postad 23 januari 2016 - 11:40
Jaha jag ska alltså inte dra ur sladden ur TVn för att stänga av den? Sorry men kunde inte hålla mig från att vara ironisk men vem drar ut sladden på kvällen?
Alla som har sett hur elektronik kan se ut inuti efter åska drar ut elen när anläggningen inte används, eller åtminstone när man kör hemifrån. Strömspikar i elnätet efter t ex ett strömavbrott kan också skada elektroniken. Om du inte förstår det, så får det stå för dig, men spara på drygheterna är du vänlig.
Och nej, jag har inte skrivit att du ska stänga av den genom att dra ut sladden. Det gör du på fjärrkontrollen
Läst på avforums om folk som stänger av allt och funderade på att skaffa oled och diskuterade just att tv:n skall ha ström hela tiden.
Det räcker att du kopplar ifrån innan du kör till jobb på morgonen. Så gör jag iaf.
Redigerat av Ageve, 23 januari 2016 - 11:47.
Postad 23 januari 2016 - 12:20
Ironisk eller inte, vi stänger av alla våra prylar i tv-rummer på natten eller om vi inte är hemma och sätter på dom då först när vi använder dom igen. Gör detta via en Nexafjärr. Nu tror jag inte många gör detta, men vi är inte ensamma om det så du kunde varit en av "oss"
Det ironiska i det är att mottagaren för Nexa troligen drar mer ström än en modern TV som i stort sett drar noll i stand-by pga de nya EU-kraven.
Postad 23 januari 2016 - 16:51
Det ironiska i det är att mottagaren för Nexa troligen drar mer ström än en modern TV som i stort sett drar noll i stand-by pga de nya EU-kraven.
Finns iofs en annan ännu viktigare anledning och det är brandrisk.
Var på MM igen och kollade runt....910,920......hade tyvärr ingen media med så man fick titta på det värdelösa demo skiten.
Sen ställde man sig vid oled 65 tummaren. Helt magisk bild som fick småsyskonen se dåliga ut i jämförelse.
Sen är det där med priset...och att de är egentligen redan gamla då nya annonserades ut. I den här takten/utvecklingen kommer man aldrig köpa ngt
Postad 23 januari 2016 - 21:13
Kommer man pressa priserna nu när utveckligen går framåt och fler modeller släpps, både från andra tillverkare och just de främsta inom segmentet, LG?
Kan tillägga att den enbart kommer gå mot en HTPC för film (viss statisk bild) och TV via analogt/digitalt coaxnät, om det är av värde att veta.
Vill bara inte köpa grisen i säcken så att säga för 15k är ju trots allt en rackarns mycket pengar.
Postad 23 januari 2016 - 21:33
Postad 23 januari 2016 - 21:43
?Finns iofs en annan ännu viktigare anledning och det är brandrisk.
Var på MM igen och kollade runt....910,920......hade tyvärr ingen media med så man fick titta på det värdelösa demo skiten.
Sen ställde man sig vid oled 65 tummaren. Helt magisk bild som fick småsyskonen se dåliga ut i jämförelse.
Sen är det där med priset...och att de är egentligen redan gamla då nya annonserades ut. I den här takten/utvecklingen kommer man aldrig köpa ngt
65 tummaren har inte bättre bild än motsvarande 55 tummare så förklaringen ligger snarare i missvisande demoförhållanden.
Postad 23 januari 2016 - 22:46
Det kommer alltid att komma något bättre och priserna går alltid ner så du kan spendera hela livet på att vänta...
Absolut, men om man t ex ser till 4k, hur "viktigt" är det att ha det, egentligen alltså?
Postad 23 januari 2016 - 23:10
Säker på det, på hemsidan är det 55" som kostar det.65EF950 för ca 36000 på Rea i tyska MM.
Jodåsåatt
Postad 23 januari 2016 - 23:14
Följer tyskarna och deras OLED snack, knackigt med översättning med men
http://www.hifi-foru...312-17-194.html
Postad 23 januari 2016 - 23:32
Nu vet jag inte vad du "tror", men har själv mätt upp dessa mottagare (av lite olika märken) och gjorde det nu igen idag för att verifiera. Dom drar mindre än 1 watt. Självklart har jag den kopplat framför alla mina grejer så det är ju inte bara TV:n vi pratar om, eller har du bara TV i ditt tv-rum? Själv har jag en htpc, surround receiver, slutsteg, spelkonsoler mm. Det blir lite prylar man stänger av.
Sen inte att glömma, som ändra nämnde, åska och brandrisk.
Ser det som onödigt att ha igång grejerna när dom inte används.
Har samtidigt en kollega som berättade att han aldrig stänger av sin receiver då han tycker att det tar för lång tid att få upp den i arbetstemp där ljudet låter som bäst. ca 2 timmar tycker han att den behöver. Den lär ju käka lite ström över åren. Vi är alla olika.
Finns iofs en annan ännu viktigare anledning och det är brandrisk.
Precis
Postad 23 januari 2016 - 23:50
Nu vet jag inte vad du "tror", men har själv mätt upp dessa mottagare (av lite olika märken) och gjorde det nu igen idag för att verifiera. Dom drar mindre än 1 watt. Självklart har jag den kopplat framför alla mina grejer så det är ju inte bara TV:n vi pratar om, eller har du bara TV i ditt tv-rum? Själv har jag en htpc, surround receiver, slutsteg, spelkonsoler mm. Det blir lite prylar man stänger av.
Sen inte att glömma, som ändra nämnde, åska och brandrisk.
Ser det som onödigt att ha igång grejerna när dom inte används.
Har samtidigt en kollega som berättade att han aldrig stänger av sin receiver då han tycker att det tar för lång tid att få upp den i arbetstemp där ljudet låter som bäst. ca 2 timmar tycker han att den behöver. Den lär ju käka lite ström över åren. Vi är alla olika.
Precis
Vill bara informera om att en nexa hjälper inte vid blixtnedslag. Det lilla brytavståndet som existerar där hoppar strömmen lätt över.
Postad 24 januari 2016 - 00:02
Nu verkar det hända grejer med priset i Tyskland för en 65 tummare:
lg_639873.png 420,67K
7 Antal nerladdningar
Postad 24 januari 2016 - 09:48
Ni som har erfanheter, har föregående års modeller reas ut så kraftigt i Sverige någon gång de senaste 5 åren?
Postad 24 januari 2016 - 09:53
Lysande då kanske det till och med kan bli nyköp i år.
38000 riksdaler är inte så billigt
Postad 24 januari 2016 - 10:59
?
65 tummaren har inte bättre bild än motsvarande 55 tummare så förklaringen ligger snarare i missvisande demoförhållanden.
Could be, 65" var iaf den alla flockades runt vid. Demo var någon slags opera/teater grej. Samtliga OLED's hade USB stickor i sig, men vet inte vad den respektive TV läste/visade från. Kanske är det storleken som gör sitt för "wow" effekten.
910 och 920 såg iaf inte märkvärdiga ut. Då MM ville ha 19000 (om jag minns rätt) för 910, så knalla vi över till EG där de tar 15000, men där fanns ingen demo snurra alls. Gick in på YT för det där banding klippet, men det gick så där att testa det med tanken på belysningen i butiken
Så ja, du har säkert rätt, men just då hade jag tagit med mig 960-an hem om priset var runt 30-35
Redigerat av zsh, 24 januari 2016 - 11:00.
Postad 24 januari 2016 - 12:17
Redigerat av Per S, 24 januari 2016 - 12:20.
Postad 24 januari 2016 - 13:24
Jag gör precis likadant.
Jag har ca 16 olika apparater i mitt ljud och bildsystem så det känns litet onödigt att ha
dem stående i stand-by all den tid den inte används.
Mvh,
Ingvar
Postad 24 januari 2016 - 13:44
Jag gör precis likadant.
Jag har ca 16 olika apparater i mitt ljud och bildsystem så det känns litet onödigt att ha
dem stående i stand-by all den tid den inte används.
Mvh,
Ingvar
Kan vi inte försöka hålla denna tråd till oled snack, ta nexasnacket i en annan tråd
Postad 24 januari 2016 - 13:46
Nja, enligt EU-reglerna så får stand-by dram max 1 W från 2010 och max 0,5 W från 2013.
De Nexa-brytare jag har är specade till 0,25W.
Äldre utrustning kan dra mycket mer; En av mina datorer drar 20W i stand-by så det är ingen
tvekan om att jag sparar pengarmen den främsta anledningen till att jag använder Nexa är
att det är bekvämt.
Mvh,
Ingvar
Postad 24 januari 2016 - 13:49
Kan vi inte försöka hålla denna tråd till oled snack, ta nexasnacket i en annan tråd
Den kommentaren hör i så fall hemma mycket tidigare i tråden och inte riktat till mig.
Om du dessutom är ute efter att hålla tråden ren så bör du ta det vi PM och inte i tråden.
Mvh,
Ingvar
Postad 25 januari 2016 - 17:21
LG 55EF950: 29890kr på elgiganten!
Underbart! Det har jag väntat på läääänge. Jag högg en direkt! Leverans på onsdag
Postad 25 januari 2016 - 17:27
Underbart! Det har jag väntat på läääänge. Jag högg en direkt! Leverans på onsdag
Helt rätt!
Postad 25 januari 2016 - 20:01
Postad 25 januari 2016 - 20:11
Ja, samma för 920v. Ingen ide att spekulera för min del, EG prissättning för OLED är helt bananas i övrigt.
Redigerat av Unregisteredb7f6d076, 25 januari 2016 - 20:32.
Postad 26 januari 2016 - 00:51
Redigerat av Prism, 26 januari 2016 - 13:41.
Postad 26 januari 2016 - 13:47
funderar om man ska slå till på denna eller inte.......what to do, what to do.....
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar