Det är inte störande så länge inte hårddisken blir för varm. Ibland kan den varva upp under några minuter (temp över 43 grader) och då låter det lite störande. Att ha den i ett skåp är då att rekommendera, men med nackdelen att den då blir ännu varmare (jag har gjort så och hör den knappt).Min fråga har säkert redan besvarats men jag har tyvärr inte tid att läsa igenom sidorna.
Hur är det med fläktljud i denna boxen, läste någonstans att det var mindre fläktljud i de boxar som Canal digital säljer nu. Stämmer detta eller är fläktljudet störande?
Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 04 november 2008 - 14:24
Postad 04 november 2008 - 19:31
Köpte en multifjärr logitech 525 o det fungerar perfekt ihop.
Du får även fram din lista på inspelat.Kallas my tv.
Redigerat av puts, 04 november 2008 - 19:31.
Postad 04 november 2008 - 22:12
Tänkte att jag skulle trigga en uppdatering och tryckte på OK och sedan menu när det stod 8888 i displayen.
Den gick då direkt till läget att 00-- står i displayen och ingen bild visas, tänkte att om det nu betyder att den håller på att uppdatera eller något så är det kanske inte så bra att avbryta den...
Nåväl, den får en halvtimme på sig att bli klar, sen rycker jag strömmen om ingen här kommit med en förklaring innan dess...
Postad 04 november 2008 - 22:39
00-- ska var första steget i uppdateringen, sedan 01-- osv. Men har du en 1.4.1 så ska det inte finnas något nytt att hämta.Är det någon som vet vad 00-- där strecken blinkar betyder ?
Tänkte att jag skulle trigga en uppdatering och tryckte på OK och sedan menu när det stod 8888 i displayen.
Den gick då direkt till läget att 00-- står i displayen och ingen bild visas, tänkte att om det nu betyder att den håller på att uppdatera eller något så är det kanske inte så bra att avbryta den...
Nåväl, den får en halvtimme på sig att bli klar, sen rycker jag strömmen om ingen här kommit med en förklaring innan dess...
Någon som fått ändrad favortilista idag? Jag fick in SVT1 tal och SVT2 tal med svart bild på kanal 1 och 2 i min lista. Innan dess så började TV4HD att hacka, bilden stannade i reklaminslaget mitt i House samt att inspelning bröts, när jag skulle gå till my TV för att kolla om det fanns någon inspelning så låste sig boxen också. En riktigt toppendag alltså

Postad 04 november 2008 - 23:05
Jag har inte fått in TV4 HD till och från i några veckor, har bra styrka på alla andra kanaler, pendlar mellan 180-190 och med grön stapel. Har dock röd stapel på TV4 HD men styrkan ligger runt 180.
Postad 04 november 2008 - 23:31
Upplevde samma sak, tappade halva programmet.snip
Innan dess så började TV4HD att hacka, bilden stannade i reklaminslaget mitt i House samt att inspelning bröts, när jag skulle gå till my TV för att kolla om det fanns någon inspelning så låste sig boxen också. En riktigt toppendag alltså
Det fanns ju information i den senaste fakturan från CD om att man skulle göra ny kanalsökning.
Min gissning är att de "städar" bland kanalerna inför bl.a. BBC HD lanseringen.
Det går tydligen inte helt smärtfritt.
Postad 05 november 2008 - 07:13
Nä, tydlligen inte. Såg senare att den inspelning som skulle ha startat 22.00 inte heller gick igång. Troligen så stoppas inspelningarna när programmen åker runt i kanallistan. Jag såg att inspelningen var markerad för 22.00 i början på kvällenUpplevde samma sak, tappade halva programmet.
Det fanns ju information i den senaste fakturan från CD om att man skulle göra ny kanalsökning.
Min gissning är att de "städar" bland kanalerna inför bl.a. BBC HD lanseringen.
Det går tydligen inte helt smärtfritt.
Postad 06 november 2008 - 21:38
Någon annan som har samma fenomen?
Wasgo

Postad 06 november 2008 - 22:04
Någon som fått ändrad favortilista idag? Jag fick in SVT1 tal och SVT2 tal med svart bild på kanal 1 och 2 i min lista. Innan dess så började TV4HD att hacka, bilden stannade i reklaminslaget mitt i House samt att inspelning bröts, när jag skulle gå till my TV för att kolla om det fanns någon inspelning så låste sig boxen också. En riktigt toppendag alltså
Fick mina favoritlistor ändrade igår och även idag. Satte mig för en stund sedan och justerade favoritlistan, men blev riktigt trött när jag upptäckte att jag tappat kanalplats 1 i min aktuella favoritlista.

Ingen räddning utan det är bara att skapa en ny lista från grunden.
Hoppas CD skickar ut en uppdatering som fixar just det felet.
En toppendag här också.

Postad 06 november 2008 - 22:45
Ja, det är bedrövligt vad ljudet fungerar dåligt på TV4HDLjudet hackar på TV4HD just nu när jag tittar på "Medium". Vanliga TV4 har ej detta problem.
Någon annan som har samma fenomen?
Wasgo
Postad 07 november 2008 - 08:16
Ja, det är bedrövligt vad ljudet fungerar dåligt på TV4HD
i onsdags fick jag bara ett konstant brus!! när jag skulle se på Oskylldigtdömd. Men när det va reklam så va ljudet bra!!! SUCK

Postad 07 november 2008 - 08:25
Oskyldigt dömd har varit körd ljudmässigt 2 veckor i rad så jag har gett upp att titta på detta.i onsdags fick jag bara ett konstant brus!! när jag skulle se på Oskylldigtdömd. Men när det va reklam så va ljudet bra!!! SUCK
Postad 07 november 2008 - 08:31

Det började med att jag skickade in felbeskrivning om TV4's ljudproblem, så fick jag detta som svar:
Hej och tack för ditt mail Det är bekräftat att det är vissa problem med 5.1 ljud på några fasta kanaler. Detta verkar dock konstigt nog vara kopplade till originalutsändningar och inte repriser. Det verkar också hända på vissa hemmabiosystem. Inte alla har detta ljudproblem.
Man kan prova i ett sånt skede en fabriksåterställning samt prova nyinstallera ljudsystemet igen.
Med vänliga hälsningar
Göran Sjöberg
Canal Digital Kundservice
Från mig:
Det är alla användare som har samma ljudproblem tex på Oskyldigt dömd, oberoende av box, även de som har tex Dreambox så det beror på sändning. Jag har frågat på forum. Jag har kopplat till TV'n via HDMI, inget hembiosystem i 5.1 alltså, utan det är boxen i STEREO läge som sänder över HDMI till TV'n. Den sista tiden har det blivit betydligt värre, tex House, Oskyldigt dömd och Halv åtta hos mig, men det är någon enstaka gång i programmen.
Från CD
Hej och tack för ditt mail
Om ni testar att koppla via scart, blir det samma problem då? Om ni redan har testat detta eller att det inte fungerar, skulle jag rekommendera att ni kontaktar våran kundservice via telefon: 0770 -
33 22 11. Så att vi kan göra en felsökning.
Med vänliga hälsningar
Emma Fahlman
Canal Digital Kundservice
Någon som har glädje av om det fungerar via SCART, när det är en HD box????
Edit jag tar en kopia på de seanste inläggen i forumet och skickar in det igen

Redigerat av Unregistered124686ac, 07 november 2008 - 08:32.
Postad 07 november 2008 - 09:31
Eller kvalitetsansvarig för den delen, för en sådan har de väl?
Eller de som köper reklam från TV4 . Javisst ja, under reklamen var ju ljudet bra.
Räknar dessa kallt med att man slår över till TV4 (SD) istället för att byta program?
TV4 borde ju missa reklamintäkter alternativ ta för mycket betalt av de som köper reklamen.
En långsökt väg är att kanske kontakta reklamköparna.
Postad 07 november 2008 - 10:18
Men herregud!!! Det är väl för /&%¤%% samma SPDIF ut oavsett om man kopplar via scart eller HDMI!!Om ni testar att koppla via scart, blir det samma problem då? Om ni redan har testat detta eller att det inte fungerar, skulle jag rekommendera att ni kontaktar våran kundservice via telefon: 0770 -
33 22 11. Så att vi kan göra en felsökning.
Postad 07 november 2008 - 16:07
Nja, är inte säker på det. I SCART så ligger du väl ut en helt vanlig analog signal. Jag tror att hon menar att jag ska testa mellan SCART och HDMI. Vilken kanske kanske ????? kan hjälpa, men hur som helst så är det inte så intressant eftersom jag gärna tittar via HDMI. Det var en AC3 sändning så det omkodas väl till analogt via SCART och hur det går via HDMI om man har det i stereo vet jag inte är det en PCM kodning då???Men herregud!!! Det är väl för /&%¤%% samma SPDIF ut oavsett om man kopplar via scart eller HDMI!!
Jag saknar ibland ljud på reklampaus på TV4HD, så jag är inte säker på att sponsorerna tycker att det är så lyckat
Fick ett nytt svar från CD
Hej och tack för ditt mail
Vi är medvetna om detta och Canal Digital för en dialog med TV4 om att lösa detta problem så snart som möjligt!
Postad 07 november 2008 - 21:23
Nu har det mesta fastnat i denna tråd. Vi rullar samma frågor som var för ett par sidor sedan som i sin tur togs upp ett par sidor tidigare.
Den här boxen är vad den är just nu och det är tveksamt om det finns några frågor som inte redan tagits upp 5-12 gånger tidigare.
Det enda som kan få fart på nyhetsvärdet här är att den utlovade firmwareuppdateringen, som Canal Digital utlovat, försenat och fortfarande håller inne.
Förhoppningsvis kommer den snart.
Redigerat av kenta2, 07 november 2008 - 21:24.
Postad 07 november 2008 - 22:02
Det beror ju på att nya användare ska älta samma problem som vi redan dragit x antal gångerHej,
Nu har det mesta fastnat i denna tråd. Vi rullar samma frågor som var för ett par sidor sedan som i sin tur togs upp ett par sidor tidigare.
Den här boxen är vad den är just nu och det är tveksamt om det finns några frågor som inte redan tagits upp 5-12 gånger tidigare.
Det enda som kan få fart på nyhetsvärdet här är att den utlovade firmwareuppdateringen, som Canal Digital utlovat, försenat och fortfarande håller inne.
Förhoppningsvis kommer den snart.

Edit: Och sluta älta TV4 HD's ljudproblem då det inte har något med boxen att göra! Felet ligger helt och hållet hos TV4.
Redigerat av agpath, 07 november 2008 - 22:03.
Postad 07 november 2008 - 22:09
tar hand om 5:1 ljudet. Canaldigital har inget med detta att göra ..
Maveric
Postad 08 november 2008 - 17:20
Oskyldigt dömd har varit körd ljudmässigt 2 veckor i rad så jag har gett upp att titta på detta.
På reprisen förra veckan funkade ljudet... kanske på söndag kl 00.05 också???!!!
Håller tummarna.... men spelar in på TV4 samtidigt...
Lundis
PS Verkar som dom gjort nåt med ljudet på TV4 HD nu för senaste dagarna är det 5.1ljud även på uppskalat
material. Förrut har det varit DD2.0. Kollar Pearl Harbour nu o ljud endast i frontarna... Pust...
Redigerat av lundis68, 08 november 2008 - 17:25.
Postad 08 november 2008 - 18:21
Vad anser Ni med erfarenhet?
//Tjompan
Postad 08 november 2008 - 18:36
Jag tycker du mycket väl kan våga satsa på HD boxen med HDD, visst kan boxen ibland hänga sig (händer kanske någon/några gånger per månad) och den kan någon gång missa satta inspelningar (har väl hänt 3-4 gånger på ett år. Men det finns säker användare där den har fungerat utan problem, så det är nog lite tillfälligheter inblandat också. Det finns väl också några saker som man skulle vilja ha gjort på ett annat sätt, men jag tror ändå att man får ut ett mervärde av boxen. Bilden och ljud är i topp, gäller även uppskalningen av SD kanaler. Det ska komma en uppdatering i år, som lär förbättra fjärröverföringen och lär också minska risken för hängningar. Den ska också inkludera några fixar som är med i bugglistan, vi får vänta och se. Förra uppdateringen kom i våras tror jag, så det är kanske en 7-8 månader sedan sist. Tror ändå att denna box är enklare för användaren att hantera än de alternativ som bjuds, och frågan är om det finns så många andra alternativ med 2 satellitmottagare och en markmottagare där du kan spela in två strömmar samtidigtJag orkar inte gå igenom alla sidor men har läst en del nu på slutet. Verkar vara mycket problem med boxen (inte tv4's ljud alltså). Massa buggar vid inspelning o.s.v. Nu undrar jag om det är någon ide' att beställa en box från CD? Finns ju andra boxar men dom är oftast mycket dyrare och verkar vara krångligare att hantera. Funkar den bra "oftast" eller är det krångel hela tiden? Hur lång tid brukar CD ta på sig för att få ut uppdateringar? Jag får snart min nya tv och vill då givetvis ha HDkanaler och då från CD.
Vad anser Ni med erfarenhet?
//Tjompan
Postad 08 november 2008 - 18:47
Jag tycker du mycket väl kan våga satsa på HD boxen med HDD, visst kan boxen ibland hänga sig (händer kanske någon/några gånger per månad) och den kan någon gång missa satta inspelningar (har väl hänt 3-4 gånger på ett år. Men det finns säker användare där den har fungerat utan problem, så det är nog lite tillfälligheter inblandat också. Det finns väl också några saker som man skulle vilja ha gjort på ett annat sätt, men jag tror ändå att man får ut ett mervärde av boxen. Bilden och ljud är i topp, gäller även uppskalningen av SD kanaler. Det ska komma en uppdatering i år, som lär förbättra fjärröverföringen och lär också minska risken för hängningar. Den ska också inkludera några fixar som är med i bugglistan, vi får vänta och se. Förra uppdateringen kom i våras tror jag, så det är kanske en 7-8 månader sedan sist. Tror ändå att denna box är enklare för användaren att hantera än de alternativ som bjuds, och frågan är om det finns så många andra alternativ med 2 satellitmottagare och en markmottagare där du kan spela in två strömmar samtidigt
Ok. Tack för det, det var det jag behövde så nu beställer jag en.

//Tjompan
Postad 10 november 2008 - 00:00
För att avsluta diskussionen om ljudet på Tv4HD så har det varit problem med mixern som
tar hand om 5:1 ljudet. Canaldigital har inget med detta att göra ..
Maveric
Helt otroligt ..
Här skriver man ett inlägg som förklarar kort o gott vad det är som är fel ..
Sedan kan man i inlägget efter detta .... läs själv

Och en annan av er går in i comhemtråden och frågar om de har samma fel som i denna tråden ( idag )
Läs vad jag skrivit .. i det jag citerar från mig själv..
Det är det som gäller och inget annat !
För den som inte fattade vad jag skrev .. Det har varit fel i den mixer som tv4 har för att ta hand
om 5:1 ljud. Detta har åtgärdats och uppkommer förhoppningsvis inte igen ..
Får du bara ljud i frontarna trots att det står 5:1 i din stärkare, så beror det på ..
att många av dessa kanaler inte sänder ljud i alla kanaler trots att det ser så ut.
Tex får ni oftast inte LFE utan bara 5:0 när det är musikprogram.
Maveric
Redigerat av Unregistered1103, 10 november 2008 - 00:05.
Postad 10 november 2008 - 07:37
Och en annan av er går in i comhemtråden och frågar om de har samma fel som i denna tråden ( idag )
Det du skrev om mixerbordet så är det väl inte självklart att det behövde gälla all distribution, så jag var nyfiken på om även det gällde Comhem, eftersom problemet har varat nu i över ett år så tycker jag det är konstigt att TV4 inte har fixat det förrän nu, särskilt konstigt om det gäller till all distribution. Sedan undrar jag fortfarande om allt TV4HD problem är kopplat till mixerbordet, men vi får väl se. Jag startade en egen tråd om detta, men där fick jag inte så många svar, sedan gick debatten upp i denna tråd igen, så då tyckte jag att det var lika bra att fortsätta här.
Tycker du inte ska klaga på oss som skriver i tråden, utan i så fall de som sitter i CD supporten, där de ansåg att man skulle reset'a boxen eller använda SCART.
För att göra det klart så finns det 3 problem med TV4 ljudet, det är att det ibland försvinner ljud i reklampausen och att det även hackar i program, detta kan jag nu tänka mig vara länkat mixerbordet. Har dock fortfarande inte förstått varför TV4 inspelningar låter så konstigt när man markerar dessa i myTV, då kommer det upphackade ljudet (på previsning) och det finns på samtliga markerade inspelningar även om ljudet i programmet är rätt när man öppnar upp dessa, tveksam till om det är kopplat till mixerbordet. Kanske mer till ljudformat och vad myTV klarar av för format?
Just nu från Conhem tråden:
. Verkar inte som det är fixat.Jo igår kväll så märkte jag att det var heltyst på TV4HD en stund. Har märkt det nån gång tidigare oxå.
Redigerat av Unregistered124686ac, 10 november 2008 - 09:09.
Postad 10 november 2008 - 12:14
Det ligger till så att leverantören skulle påbörja felsökning i förra veckan och man
har förmodligen ännu inte funnit felet i sin helhet.
Men då felet är lokaliserat så behöver man inte ringa till CD och fråga något mer
utan det är bara att invänta att Tv4 löser problemet. Att comhem har samma problem
vad gäller Tv4 HD säger ju sig själv. Men däremot får de vanliga Tv4 från boxer
som å sin sida inte tar ner Tv4 från satellit. Så där kan det skilja sig å det mesta.
Det gör det också, då de har en mycket lägre bitrate på Tv4
Att jag reagerade med mitt inlägg, beror på jag tycker det är ganska meningslöst
att skriva, om man inte tas på orden. Då jag lagt min tid till att undersöka saken
i sin helhet.
Maveric
Postad 10 november 2008 - 14:29
CD supporten känner förmodligen inte till problemet, då det inte är ett fel hos CD
Det ligger till så att leverantören skulle påbörja felsökning i förra veckan och man
har förmodligen ännu inte funnit felet i sin helhet.
Men då felet är lokaliserat så behöver man inte ringa till CD och fråga något mer
utan det är bara att invänta att Tv4 löser problemet. Att comhem har samma problem
vad gäller Tv4 HD säger ju sig själv. Men däremot får de vanliga Tv4 från boxer
som å sin sida inte tar ner Tv4 från satellit. Så där kan det skilja sig å det mesta.
Det gör det också, då de har en mycket lägre bitrate på Tv4
Att jag reagerade med mitt inlägg, beror på jag tycker det är ganska meningslöst
att skriva, om man inte tas på orden. Då jag lagt min tid till att undersöka saken
i sin helhet.
Maveric
Såklart är vi tacksamma för att få klarhet, men allt som skrivs behöver inte vara självklart till fullo för alla. Det är kanske inte helt självklart som jag skrev att ett mixerbord på TV4 skulle påverka all distribution, jag har inte den information så jag vet hur tex Comhem får sina program, om tex bitrate och sändningskryptering etc spelar någon roll länkat till hur mixerbord beter sig. Hur som helst så spelar det inte så stor roll för oss vad det beror på, huvudsaken är att TV4 jobbar på det, och att det blir löst. TV4 har haft till och från problem med mixerbordet i över ett år, om det nu är samma fel
Postad 10 november 2008 - 14:33
jag har inte den information så jag vet hur tex Comhem får sina program, om tex bitrate och sändningskryptering etc spelar någon roll länkat till hur mixerbord beter sig.
Man får sålla mellan inläggen så klart .. för det är mycket som påstås på detta forum.
Man lär sig ganska snart, vem som har rätt information eller inte

Men det jag citerar från ditt inlägg har väl aldrig någon påstått ?
Maveric
Postad 10 november 2008 - 16:27
Nej, du har helt rätt, det skrev jag ihop själv för någon timme sedanMan får sålla mellan inläggen så klart .. för det är mycket som påstås på detta forum.
Man lär sig ganska snart, vem som har rätt information eller inte
Men det jag citerar från ditt inlägg har väl aldrig någon påstått ?
Maveric

Vad jag ville förklara med detta var att även om problemet skulle ligga i mixerbordet så var det inte självklart för alla att det skulle betyda att det påverkade all distribution (därför min fråga i Comhemtråden). Min helt personliga tolkning kunde tex vara att från mixerbordet så har Comhem annan bitrate i sändningen och annan kryptering som eventuellt kunde göra att det blev OK ljud på Comhem men dåligt på CD??? men att felet ändå såklart kan ligga i mixerbordet men det inte påverkar alla på samma sätt. Men vi behöver inte förklara detta mer i denna tråd

Summering:
Vad vi nu vet är att TV4 har problem med mixerbord som påverkar både Comhem och Canal Digitals sändningar. Vi vet att de försöker att göra något åt det, vi får hoppas att de lyckas.
Vad vi inte vet är varför markerade avsnitt i boxens MyTV låter apa om det är en TV4 inspelning, dvs i preview, men OK om man spelar upp det. Samt varför låter de andra kanalerna inte på samma sätt?
Postad 11 november 2008 - 17:43
På boxen sitter det ju S/pdif (qoax) men jag har på min förstärkare coax upptagen och skulle vilja koppla till en optisk ingång?
Finns det nån sån kabel?
Postad 11 november 2008 - 21:12
Om du har sökt men inte hittat dessa konvertrar kan du försöka med följande sökord ("optisk" = TOSLINK).Vill ha hjälp med hur jag ska koppla ljudet från min box,eller vad jag ska ha för kabel?
På boxen sitter det ju S/pdif (qoax) men jag har på min förstärkare coax upptagen och skulle vilja koppla till en optisk ingång?
Finns det nån sån kabel?
S/PDIF coax TOSLINK converter
Postad 11 november 2008 - 21:35
Postad 11 november 2008 - 23:14
JaOk men ska det vara en vanlig coax-kabel från boxen in i konverten och sen i andra änden då en optisk från konv till förstärkaren?
Postad 12 november 2008 - 08:20
Det finns konverterare. Kolla på tex Dustin Home.Vill ha hjälp med hur jag ska koppla ljudet från min box,eller vad jag ska ha för kabel?
Finns det nån sån kabel?
Postad 12 november 2008 - 09:02
Efter att ha läst igenom tråden är det med skräckblandad förtjusning jag sitter och väntar på leverans.
Det verkar som om boxarna av senaste version är stabilare, stämmer det?
Undrar också angående leveranstid, säljaren på MediaMarkt sa "mellan 1-4 arbetsdagar", när jag hörde med CD så var det "mellan 7-10 arbetsdagar".
Någon som beställt nyligen, hur lång tid tog det att få hem den?
Postad 12 november 2008 - 09:18
Satte House på inspelning igår på TV4 HD och den startade upp som den skulle och allt var frid och fröjd, började titta på programmet c:a 12minuter efter att sändningen startade och allt fungerar kanon till 34minuter in i avsnittet då hela boxen beslutat sig för att totalt hänga sig mitt i inspelningen! Enda sättet att få den ur hängningen var att gå fram tilll boxen och hålla in powerknappen i några sekunder men i samma veva avbyts ju inspelningen och jag blir både utan en komplett inspelning och utan möjlighet att se färdigt hela avsnittet.
Boxen står fritt, blir inte ens i närheten av vad jag kallar varm eller har någon risk för överhettningen och signalstykan ligger på runt "184" om man kollar i boxens information.
Någon mer som har eller haft problem med att boxen får spel och hänger sig under pågående inspelning? Detta är inte första gången detta händer mig så nu börjar jag blir måttligt road av detta...
Postad 12 november 2008 - 09:20
Postad 12 november 2008 - 10:39
Någon har bra tips på mitt problem ett är det bara ringa Canal Digital i eftermiddag och be dem skicka ut en ny box?
Satte House på inspelning igår på TV4 HD och den startade upp som den skulle och allt var frid och fröjd, började titta på programmet c:a 12minuter efter att sändningen startade och allt fungerar kanon till 34minuter in i avsnittet då hela boxen beslutat sig för att totalt hänga sig mitt i inspelningen! Enda sättet att få den ur hängningen var att gå fram tilll boxen och hålla in powerknappen i några sekunder men i samma veva avbyts ju inspelningen och jag blir både utan en komplett inspelning och utan möjlighet att se färdigt hela avsnittet.
Boxen står fritt, blir inte ens i närheten av vad jag kallar varm eller har någon risk för överhettningen och signalstykan ligger på runt "184" om man kollar i boxens information.
Någon mer som har eller haft problem med att boxen får spel och hänger sig under pågående inspelning? Detta är inte första gången detta händer mig så nu börjar jag blir måttligt road av detta...
Läs i denna tråd några sidor bakåt.
Postad 12 november 2008 - 11:18
Satte House på inspelning igår på TV4 HD och den startade upp som den skulle och allt var frid och fröjd, började titta på programmet c:a 12minuter efter att sändningen startade och allt fungerar kanon till 34minuter in i avsnittet då hela boxen beslutat sig för att totalt hänga sig mitt i inspelningen!
Jag spelade in House utan problem igår, men i förra veckan så hängde sig boxen jag tror att det var länkat till en reklampaus där boxen bara frös. Av någon anledning så verkar det var mer problem runt Tv4HD, har inte riktigt förstått varför. Nästan så man tror att boxen får jobba mer i läge TV4HD än för andra kanaler

"Normalt"

Postad 12 november 2008 - 11:25
Que: Jag spelade uppavsnittet som samtidigt höll på att spela in men då hängningen inträffade hade jag inte rört fjärrkontrollen sen den tidigare reklampausen som var circka 10minuter innan boxen beslutade för att totalt hänga sig, men som du säger är det väl kanske ingen idé att ropa på hjälp från Canal Digital innan nästa uppdatering kommit kanske?
Postad 12 november 2008 - 12:34
Något liknande har hänt mig 2-3 gånger.Någon har bra tips på mitt problem ett är det bara ringa Canal Digital i eftermiddag och be dem skicka ut en ny box?
Det har dock visat sig att inspelningen fortsätter trots att boxen hängt sig.
Om man väntar med reset till programmet man spelar in är slut så förlorar man inget (det har ialla fall varit så för mig).
Problemet är vad man ska syssla med till man kan göra omstart av boxen...

Postad 12 november 2008 - 12:38
De gånger den har hängt sig under inspelning så har jag micklat med annat samtidigt, tex gått in i Guide och programmera nya inspelningar, eller kolla i My TV. Ibland verkar boxen inte kunna hantera flera saker samtidigt. Dock har den aldrig hängt sig under inspelning om jag bara har tittat utan att röra något.Någon mer som har eller haft problem med att boxen får spel och hänger sig under pågående inspelning? Detta är inte första gången detta händer mig så nu börjar jag blir måttligt road av detta...
Postad 12 november 2008 - 17:48
Nej, "fragmenteringen" gällde alla HD-kanaler och ja, det har blivit bättre efter omstart av boxen.Solhaga: Syftade du fragmenterings inlägget?
Snarare menade jag det som que berör ovan. TV4HD verkar ha problem överlag och då inte bara ljudet.
Förra tisdagens House hängde sig också efter en dryg halvtimme hos mig. Jag har dock slängt denna inspelning.
Har du möjlighet att kolla vad som hände när din inspelning avbröts, reklamavbrott?
Att TV4HDs ljudproblem finns i andra HD-boxar vet vi, men finns detta fenomen hos andra HD-boxar?
Redigerat av solhaga, 12 november 2008 - 17:50.
Postad 12 november 2008 - 19:39
Å andra sidan ska man aldrig säga aldrig...
34 minuter och 13 sekunder in i avsnittet då Foreman berättar för sin stackars patitent att de lyckats ha ihjäl henne mer eller mindre och hon drar repliken "Försöker du skrämma mig?" hängde sig boxen utan att jag varit i närheten av fjärrkontrollen och då kanal loggan ligger kvar antar jag att det inte var sekunder bort från en reklam men jag kan inte svara på hur långt bort reklam var heller då boxen blev obrukbar tills jag fick gjort en liten "reset" av den. Antar att någon som fick en fullt fungerande inspelning av avsnittet skulle kunna svara på frågan.

Postad 12 november 2008 - 21:01
Inga problem med fläktsurr eller hängningar än så länge.
Har dock ett par buggar:
1. Volymen går inte att ljustera med boxdosan.
Händer ingenting når jag höjer eller sänker. Stapeln går upp och ner som den ska men det påverkar inte volymen.
Har testat att växla mellan stereo och hemmabio under ljusinställningar men ingen skillnad.
Kör Box -> TV (Samsung LE46-A656) direkt med medföljande HDMI.
2. För sporadiskt 4:3 aspect ratio på bilden, ändrar i bildmenyn men ingen skillnad. Två feta svarta fält i kanterna. Tv'n är inställd på 16:9 liksom boxen.
Ringde tekinska supporten på CD och blev uppmanad att göra en fabriksåterställning vilket löste problemet temporärt men det dök upp igen under dagen, till en början bara på HD-kanalerna men senare även SD.
Det som var lite lustigt var att under reklamen så blev det 16:9 och bilden fyllde hela skärmen, men så fort programmet började igen så blev det 4:3..
Ska upp på taket och vingla i morrn och byta till quad-lnb'n så jag kan prova att programmera lite inspelningar.
Postad 12 november 2008 - 21:23
Jag har i mitt yrkesliv varit med om betydligt besynnerligare buggar.Att TV4 HD haft "lite" problem med ljudet känner jag till men att deras sändning skulle lyckas hänga ensaka Canal Digital PVR boxar slupmässigt känns lite väl långsökt?
Å andra sidan ska man aldrig säga aldrig...
Nåja, det är väl inte värt att felsöka mer innan den efterlängtade programvaruuppdateringen kommer.
Nu är i varje fall den hängningen loggad, tack.34 minuter och 13 sekunder in i avsnittet då Foreman berättar för sin stackars patitent att de lyckats ha ihjäl henne mer eller mindre och hon drar repliken "Försöker du skrämma mig?" hängde sig boxen utan att jag varit i närheten av fjärrkontrollen och då kanal loggan ligger kvar antar jag att det inte var sekunder bort från en reklam men jag kan inte svara på hur långt bort reklam var heller då boxen blev obrukbar tills jag fick gjort en liten "reset" av den. Antar att någon som fick en fullt fungerande inspelning av avsnittet skulle kunna svara på frågan.
Här har du svaret: "Kör Box -> TV (Samsung LE46-A656) direkt med medföljande HDMI."1. Volymen går inte att ljustera med boxdosan.
Händer ingenting når jag höjer eller sänker. Stapeln går upp och ner som den ska men det påverkar inte volymen.
Har testat att växla mellan stereo och hemmabio under ljusinställningar men ingen skillnad.
Då kan du inte höja eller sänka volymen, mute fungerar dock.
Redigerat av solhaga, 12 november 2008 - 21:39.
Postad 12 november 2008 - 22:19
Då har boxen dykt upp och installerats.
Inga problem med fläktsurr eller hängningar än så länge.
Har dock ett par buggar:
1. Volymen går inte att ljustera med boxdosan.
2. För sporadiskt 4:3 aspect ratio på bilden, ändrar i bildmenyn men ingen skillnad. Två feta svarta fält i kanterna. Tv'n är inställd på 16:9 liksom boxen.
Ringde tekinska supporten på CD och blev uppmanad att göra en fabriksåterställning vilket löste problemet temporärt men det dök upp igen under dagen, till en början bara på HD-kanalerna men senare även SD.
Det som var lite lustigt var att under reklamen så blev det 16:9 och bilden fyllde hela skärmen, men så fort programmet började igen så blev det 4:3..
Ska upp på taket och vingla i morrn och byta till quad-lnb'n så jag kan prova att programmera lite inspelningar.
1. Konstigt det med ljudet, jag kan reglera ljudet via HDMI enligt de förutsättningar som jag angivit i "bugglistan", enligt nedan, kan Samsungs 1.3 spela roll?, jag har en Samsung med 1.1:
LJUD
Med inställning HEMMABIO:
Ljudegleringen med fjärrkontroll samt i menyn, så är det enbart PCM ljud som påverkar S/PDIF interfacet inte AC3. Därför måste man ha både fjärr och regleringen på max för att få samma ljudnivå på PCM som AC3
Men för HDMI interfacet så påverkar fjärrkontrollen både PCM och AC3 ljudet. När man sätter reglering till HEMMABIO så får man inget AC3 ljud via HDMI.
Sätt både fjärrkontroll och mätaren i menyn på max för att få samma ljudnivå mellan AC3 och PCM
Med inställning STEREO:
I detta läge så är det ingen ljudnivåreglering via meyn. Regleringen med fjärrkontrollen påverkar nu både AC3 och PCM ljud och detta till både HDMI och S/PDIF interface
2. Har du ändrat via fjärrkontrollen "On demand"? Det finns ett tilfälle där man inte kan dra ut bilden och det är HD sändningar som sänds i 16:9 men är inspelade i 4:3, för dessa så är det bättre att byta till en icke HD kanal. Sändningen gör med svarta streck vid sidorna, därför blir det så
Postad 13 november 2008 - 07:18
1. Konstigt det med ljudet, jag kan reglera ljudet via HDMI enligt de förutsättningar som jag angivit i "bugglistan", enligt nedan, kan Samsungs 1.3 spela roll?, jag har en Samsung med 1.1:
snip
Jag har ljudvolymen (fjärrkontrollen) från boxen till noll i alla lägen. Reglerar ljudet med tvns (Pioneer 5090H) volymkontroll i STEREO-läget och med hemmabions (HK AVR255) volymkontroll i HEMMABIO-läget. Det jag gör i ljudväg från boxen är "mute".
Jag kör HDMI till tvn samt S/PDIF till hemmabion.
Programvara 1.4.1a.
Logiskt (?) för mig, men lite svårt för övriga i familjen att förstå att de måste pilla med två fjärrkontroller, en för bilden (boxen) samt en för tvn/hemmabion.
Men jag förstår på dig que att detta kanske inte är rätt. Får kolla upp det vid tillfälle.
Postad 13 november 2008 - 08:03
Jag har mjukvara 1.4.1, någon mer med 1.4.1a som inte kan reglera ljudet med fjärrkontrollen (kan det vara orsaken)?Jag har ljudvolymen (fjärrkontrollen) från boxen till noll i alla lägen. Reglerar ljudet med tvns (Pioneer 5090H) volymkontroll i STEREO-läget och med hemmabions (HK AVR255) volymkontroll i HEMMABIO-läget. Det jag gör i ljudväg från boxen är "mute".
Jag kör HDMI till tvn samt S/PDIF till hemmabion.
Programvara 1.4.1a.
Logiskt (?) för mig, men lite svårt för övriga i familjen att förstå att de måste pilla med två fjärrkontroller, en för bilden (boxen) samt en för tvn/hemmabion.
Men jag förstår på dig que att detta kanske inte är rätt. Får kolla upp det vid tillfälle.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar