* Officiell Tråd - Iphone 3G *
4925 svar till detta ämne
Postad 13 december 2008 - 23:38
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
musik fick jag in nu, men hittar inte nån bild till den på itunes, jag har ju bilder i min mapp till musiken dock så kan man inte lägga in den i nån mapp på telefonen. går det inte att mappa i telen, utan allt lägger sig i en lång lista? hur menar du att tagga rätt, måste jag göra om all min musik för att få med bilder, det bli ett häst jobb.
Förstår inte riktigt vad du menar med att "mappa". Du har inte kontroll över filstrukturen på iPhonen. Se varje låt som en låt istället för en fil så kanske iTunes blir lite lättare att förstå. Vill du använda den automatiska funktionen för att hämta hem bilder så måste låtarna vara hyffsat rätt taggade. Gör du det manuellt så är det som sagt bara att välja visa info på låten/albumet och dra in bilden till rätt ställe.
Postad 14 december 2008 - 09:39
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Förstår inte riktigt vad du menar med att "mappa". Du har inte kontroll över filstrukturen på iPhonen. Se varje låt som en låt istället för en fil så kanske iTunes blir lite lättare att förstå.
Vill du använda den automatiska funktionen för att hämta hem bilder så måste låtarna vara hyffsat rätt taggade. Gör du det manuellt så är det som sagt bara att välja visa info på låten/albumet och dra in bilden till rätt ställe.
nu fattar jag bättre när det gäller musiken, jag är för insnöad på windows och min gamla SE mobil, trodde man kunde bara dra in en mapp i Iphone med bilder och allt. har nu lagt in en del albums i den, men ett av dom får jag inte fram nån bild på, jag hittar albumet i itunes men kan inte få fram det via högerklicka och söka på info, då står det bara att det inte finns nån bild att hämta.
Postad 14 december 2008 - 09:43
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
nu fattar jag bättre när det gäller musiken, jag är för insnöad på windows och min gamla SE mobil, trodde man kunde bara dra in en mapp i Iphone med bilder och allt.
har nu lagt in en del albums i den, men ett av dom får jag inte fram nån bild på, jag hittar albumet i itunes men kan inte få fram det via högerklicka och söka på info, då står det bara att det inte finns nån bild att hämta.
Då får du göra det manuellt. CDON och Gina har stora fina bilder.
Postad 14 december 2008 - 10:58
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Då får du göra det manuellt. CDON och Gina har stora fina bilder.
 jag försöker men får inte till det, jag har ju omslag i mina mappar, men hur får jag bilden att matcha albumet.
Postad 14 december 2008 - 11:04
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
många av mina album som jag inte kan få en bild att matcha i telefonen eller få fram i itunes.
Postad 14 december 2008 - 12:32
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
 jag försöker men får inte till det, jag har ju omslag i mina mappar, men hur får jag bilden att matcha albumet.
Högerklicka låten eller albumet i iTunes, därefter så har du en tab eller ett fält dit du kan dra ditt omslag.
Postad 14 december 2008 - 13:38
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Högerklicka låten eller albumet i iTunes, därefter så har du en tab eller ett fält dit du kan dra ditt omslag.
 hittar inga fält att dra bilden till.
Postad 14 december 2008 - 14:15
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Ja, det går, men det är lite omständligt. Jag öppnar Garageband, drar in min låt som jag vill ha som ringsignal dit och markerar det jag vill ha som ringsignal av låten, max upp till 40 sek, det är maxlängd man kan ha som ringsignal. Sen väljer man bara "dela" och "skicka ringsignal till iTunes" Då hamnar den bland ringsignalerna i iTunes, vid synkning markerar man sen att man vill ha den synkad och därefter är det bara att ställa in den som ringsignal i iPhone'n.
Det finns några program som fixar detta 'auto-magiskt', men jag har inte testat dem, så jag kan inte uttala mig om hur de funkar eller så...
EDIT: Hoppsan, nu ser jag att du frågade om alarmsignaler, inte ringsignaler, men om man gör precis som ovan så finns de att välja även som alarmsignal under 'custom' i listan av alarmsignaler.
Efter lite egen forskning kom jag fram till följande: Ringsignaler och alarmsignaler är samma, alltså lägger man till en ny ringsignal finns den även med som alarmsignal, precis som du säger. Sen hittade jag ett relativt enkelt sätt att skapa nya ringsignaler utan att gå via andra program. 1) Högerklicka på mp3 låten i itunes (den du vill skapa ringsignal från) 2) Välj "Skapa version för AAC", vänta till nya "m4a" filen är skapad 3) Högerklicka (i itunes) på den nya filen och gå till fliken "alternativ" 4) Skriv in "stoptid" på "0:40" eller mindre, tryck sedan "ok" 5) Högeklicka på den nya filen igen och välj "Skapa version för AAC" igen och vänta tills den är skapad 6) Du kan nu kasta den första "m4a" filen som du skapde i början 7) Leta upp den nu skapade "m4a" filen i windows (inte i itunes!) 8) Byt namn på den så att den heter "m4r" istället i filändelsen (OBS du måste ha filändelser synliga i windows) 9) Gå till fliken "ringsignaler" i itunes och importera filen dit och synka sen med din iphone Hoppas det är någorlunda klart med guiden
Postad 14 december 2008 - 14:18
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Efter lite egen forskning kom jag fram till följande: Ringsignaler och alarmsignaler är samma, alltså lägger man till en ny ringsignal finns den även med som alarmsignal, precis som du säger. Sen hittade jag ett relativt enkelt sätt att skapa nya ringsignaler utan att gå via andra program. 1) Högerklicka på mp3 låten i itunes (den du vill skapa ringsignal från) 2) Välj "Skapa version för AAC", vänta till nya "m4a" filen är skapad 3) Högerklicka (i itunes) på den nya filen och gå till fliken "alternativ" 4) Skriv in "stoptid" på "0:40" eller mindre, tryck sedan "ok" 5) Högeklicka på den nya filen igen och välj "Skapa version för AAC" igen och vänta tills den är skapad 6) Du kan nu kasta den första "m4a" filen som du skapde i början 7) Leta upp den nu skapade "m4a" filen i windows (inte i itunes!) 8) Byt namn på den så att den heter "m4r" istället i filändelsen (OBS du måste ha filändelser synliga i windows) 9) Gå till fliken "ringsignaler" i itunes och importera filen dit och synka sen med din iphone
Hoppas det är någorlunda klart med guiden 
Bra att det löste sig, själv sitter jag på en Mac så jag fortsätter nog med GarageBand-metoden, men bra att du hittade ett sätt att lösa det! Finns nog många windowsanvändare som kan ha glädje av din guide !
Postad 14 december 2008 - 14:20
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Om du högerklickar på låten skall du välja fliken "bildmaterial" om du högerklickar på "albumet" skall du i fliken "info" ha en fyrkantig ruta till höger där det står "bildmaterial" dra din bildfil dit så får alla filer/låtar i det albumet den bilden som albumart. När du högerklickar skall du välja "Visa info". Hoppas du hitta nu.
Postad 14 december 2008 - 14:23
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
Är det någon mer än mig som får ofta upp ett felmeddelande efter man lagt på ett samtal där det står "Samtalet misslyckades" och man får välja "avbryt" eller "ring upp igen"? man har ju precis haft samtalet redan och lagt på själv, väldigt knepigt.
Postad 14 december 2008 - 14:44
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Markerar du bara en låt....
en.png 111,03K
1 Antal nerladdningarMarkerar du flera....
flera.png 46,26K
1 Antal nerladdningar... så har du rutan till höger.
Postad 14 december 2008 - 18:34
fastball
-
fastball
-
Användare
-
-
143 inlägg
hur menar du att tagga rätt, måste jag göra om all min musik för att få med bilder, det bli ett häst jobb.
tagga musik (o annat) tar tid, hållit på i 8 år..men se det inte som ett jobb utan en rutin 20 min varje vecka så blir det så fint till slut tag and renamer är ett mycket bra verktyg
Postad 14 december 2008 - 20:38
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Om du högerklickar på låten skall du välja fliken "bildmaterial" om du högerklickar på "albumet" skall du i fliken "info" ha en fyrkantig ruta till höger där det står "bildmaterial" dra din bildfil dit så får alla filer/låtar i det albumet den bilden som albumart. När du högerklickar skall du välja "Visa info".
Hoppas du hitta nu.
NU har jag hittat vad du menade, den rutan var gömd för mig så jag har inte kunnat dra dit något. Phindus, bilderna du visade i senaste inlägget, när jag gick in i info så är allt där inne "gråat" jag kan inte ändra nått eller lägga till tex bilder. men nu så har jag fått allt att funka på ett enkelt sätt utan att tagga om musiken och jag är mycket tacksam för er hjälp, ledsen att man är sån noob på detta.
Postad 14 december 2008 - 22:03
Termos
-
Termos
-
Forumräv
-
-
732 inlägg
NU har jag hittat vad du menade, den rutan var gömd för mig så jag har inte kunnat dra dit något.
Phindus, bilderna du visade i senaste inlägget, när jag gick in i info så är allt där inne "gråat" jag kan inte ändra nått eller lägga till tex bilder. men nu så har jag fått allt att funka på ett enkelt sätt utan att tagga om musiken och jag är mycket tacksam för er hjälp, ledsen att man är sån noob på detta.
Hej Kul att vi kunde hjälpa till. Alla är alltid noob i början
Postad 15 december 2008 - 10:19
tapetlax
-
tapetlax
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
Illusions Labs har utvecklat detta spelet http://www.dicecube.euRätt coolt ändå.
Postad 16 december 2008 - 00:25
Lindhardsen
-
Lindhardsen
-
Lärjunge
-
-
374 inlägg
Nu har jag letat en del på nätet, men jag är tydligen inte vass nog på att leta
Hur stänger jag av "Dial Tone" (eller var det nu heter)? Alltså hur stänger jag av så att det inte kommer ett BEEEP för varje knapp jag trycker när jag skall ringa någon?
Ljudet försvinner jo om telefonen är på ljudlös, men jag vill att det skall försvinna för alltid!
Ett litet tips, om någon annan är i samma sits som jag:
Om du har en telefon som inte är från Telia, och du har problem med att få till funktionen (knappen) för Voice Mail, så är detta lösningen:
Open the Phone application, then tap the keypad function. Enter the following:
*5005*86*phonenumber# (where "phonenumber" is the number you dial to get to your voicemail) then press the Call button.
Postad 16 december 2008 - 01:26
Unregisteredcededbef
-
Unregisteredcededbef
-
Användare
-
-
186 inlägg
Det här är kanske en dum fråga, men har inte riktigt funnit klarhet i detta.
Mitt scenario är att jag vill använda iPhone både på jobbet och hemma. Hemma vill jag föra över bilder, musik och film. På jobbet behöver jag synka min kalender och mina kontakter med Outlook. Kan jag stöta på patrull på detta simpla scenario?
På vissa ställen har jag läst att man bara kan köra iTunes på en dator, detta kan väl inte stämma? Jag kommer ju nämligen behöva köra iTunes på både jobbdatorn och hemmadatorn samt ha två synkstationer för att uppnå mitt mål ovan.
Redigerat av Unregisteredcededbef, 16 december 2008 - 01:27.
Postad 16 december 2008 - 02:09
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Nu har jag letat en del på nätet, men jag är tydligen inte vass nog på att leta
Hur stänger jag av "Dial Tone" (eller var det nu heter)? Alltså hur stänger jag av så att det inte kommer ett BEEEP för varje knapp jag trycker när jag skall ringa någon?
Tror faktiskt inte att det går om man inte jailbreakar. Däremot, om du har jailbreakat så kan du helt enkelt ta bort/byta ut de filerna som innehåller de ljuden. De finns under: system>library>audio>UISounds>dtmf-0.caf <--- = "0"-ljudet Det finns en fil för varje ljud, 0-9 och "pound" (fyrkant) och "Star" (Stjärna).
Postad 16 december 2008 - 08:06
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Mitt scenario är att jag vill använda iPhone både på jobbet och hemma. Hemma vill jag föra över bilder, musik och film. På jobbet behöver jag synka min kalender och mina kontakter med Outlook. Kan jag stöta på patrull på detta simpla scenario?
På vissa ställen har jag läst att man bara kan köra iTunes på en dator, detta kan väl inte stämma? Jag kommer ju nämligen behöva köra iTunes på både jobbdatorn och hemmadatorn samt ha två synkstationer för att uppnå mitt mål ovan.
Skulle eventuellt fungera om du sätter upp ställer in manuellt läge för hantering av musiken och filmer. Men jag har inte testat på länge så jag vet inte. Brukar alltid bli problem om man synkar med flera olika källor. Apples lösning är nog att du skall använda MobileMe, vilket ju inte är en så gångbar lösning  .
Postad 16 december 2008 - 17:30
`rzr
-
`rzr
-
Beroende
-
-
1 067 inlägg
Trevliga nyheter för alla iphone ägare som inte vill använda telia  Läs mer på dev team eller modmyifone
Postad 16 december 2008 - 18:14
macmic
-
macmic
-
Användare
-
-
215 inlägg
Jag ser inga som helst problem med detta förutsatt att din arbetsgivare stöder ActiveSync, då behöver du aldrig 'synka' med något iTunes utan det sker automatiskt 'over-the-air'. Kör själv på det sättet (förutom att jag även synkar mail den vägen) och synkar sen foton/filmer/musik med iTunes på normalt sätt hemma, funkar klockrent.
Postad 16 december 2008 - 23:12
Slater
-
Slater
-
Lärjunge
-
-
439 inlägg
Kör med Rebelsim nu, undra om det kommer vara skillnad, bättre eller sämre att köra softunlock när det kommer vid nyår.
Är det någon som förresten vet hur man blir av med "Call forwarding active"? Får det varje gång jag ringer ett samtal.
Postad 17 december 2008 - 21:19
Baily
-
Baily
-
Forumräv
-
-
504 inlägg
Försöker igen....
Ingen som fått sin utbytt p.g.a sprickor i plasten på sin vita iphone ? Har 3 sprickor varav 1 är längre än 1cm och sitter på kanten nere till vänster. Var inne och pratade med Telia idag, och försäljaren hade aldrig hört talas om det och hänvisade till Anovo. Han sa att jag fick lämna in den där, men riskera att få betala serviceavgiften om de inte byter ut den.....
Postad 18 december 2008 - 01:09
fastball
-
fastball
-
Användare
-
-
143 inlägg
Försöker igen....
Ingen som fått sin utbytt p.g.a sprickor i plasten på sin vita iphone ? Har 3 sprickor varav 1 är längre än 1cm och sitter på kanten nere till vänster. Var inne och pratade med Telia idag, och försäljaren hade aldrig hört talas om det och hänvisade till Anovo. Han sa att jag fick lämna in den där, men riskera att få betala serviceavgiften om de inte byter ut den.....
skall inte gå in i detalj på vad jag tycker om försäljare MEN nog är det märkligt att så många av dom är så borta från verkligheten, blir dom inlåsta efter arbetstid ? läser dom inte nånting om den hypade iphonen på nätet om man säljer den ? eller är det så enkelt att dom är instruerade att spela "dum dum" mot kund och svara precis så "har jag aldrig hört talas om" hursomhaver, det finns ju en uppsjö med folk (min gissning 10 tusentals drabbade) på diverse (många) svenska, engelska som har råkat ut för just detta..iom att jag själv är undantagen (..i trä) så har jag inte satt mig in i det hela..förutom att det verkar vara mer en slump om det räknas som självförvållande eller en defekt vara... kolla runt lite på forum och se vad som sägs, printa gärna ut foruminläggen och "kasta" dom i ansiktet på din teliafigur och fråga varför han inte vet om att det existerar.. självklart skall du få detta på garantin men du måste ju få nån form av kvittens på att dom kommer att fixa luren, så att det inte blir så att den kommer tillbaka med en faktura på 2 laxar eller vad det nu kan vara..
Postad 22 december 2008 - 12:35
ChristofferO
-
ChristofferO
-
Användare
-
-
159 inlägg
Hoppas det är rätt tråd att ställa frågan i, annars får någon gärna flytta den..
Fick precis min Iphone 3G (köpte från telia). Har dock ett par funderingar om hur och när den egentligen hämtar data från något nät.
Har gjort så att jag stängt av 3G, tills jag behöver det, eftersom jag läst att det drar mycket batteri. Har även inaktiverat Wifi (bara för test) nu står det "TELIA E" lägst upp till vänster på skärmen. Jag gissar att E:et står för Edge.
I huvudmenyn är E:et vitt, men när jag går in i inställningar, väder, youtube, blir det istället blått. Samt att all information i dessa "applikationer" uppdateras precis som om jag satt på Wifi-nätet.
Så min fråga är då om Iphone:en automatiskt aktiverar edge när jag går in på dessa applikationer? Om ja, så varför gör den det när jag bara går in i inställningarna? Och finns det något sätt att ställa in så den alltid frågar innan den aktiverar tjänser som så att säga, tar en ut på nätet?
Kanske är basic-frågor, men jag förstår mig inte riktigt på den
Annars verkar det vara en riktigt trevlig telefon!
Postad 22 december 2008 - 12:48
shapic
-
shapic
-
Beroende
-
-
1 446 inlägg
Hoppas det är rätt tråd att ställa frågan i, annars får någon gärna flytta den..
Fick precis min Iphone 3G (köpte från telia). Har dock ett par funderingar om hur och när den egentligen hämtar data från något nät.
Har gjort så att jag stängt av 3G, tills jag behöver det, eftersom jag läst att det drar mycket batteri. Har även inaktiverat Wifi (bara för test) nu står det "TELIA E" lägst upp till vänster på skärmen. Jag gissar att E:et står för Edge.
I huvudmenyn är E:et vitt, men när jag går in i inställningar, väder, youtube, blir det istället blått. Samt att all information i dessa "applikationer" uppdateras precis som om jag satt på Wifi-nätet.
Så min fråga är då om Iphone:en automatiskt aktiverar edge när jag går in på dessa applikationer? Om ja, så varför gör den det när jag bara går in i inställningarna? Och finns det något sätt att ställa in så den alltid frågar innan den aktiverar tjänser som så att säga, tar en ut på nätet?
Kanske är basic-frågor, men jag förstår mig inte riktigt på den Annars verkar det vara en riktigt trevlig telefon!
Vet faktiskt inte om det går att avaktivera Edge på en icke-jailbreak:ad iphone. Men testa att ta bort din APN i inställningarna. Om rutan för APN är grå så går det inte att ändra/ta bort din APN, med andra ord inte heller att stänga av Edge.. Men jag har för mig att de ändrade det där i fw 2.1 så att det skulle gå att ändra sin APN. Testa..
Postad 22 december 2008 - 13:29
Unregisteredae963e03
-
Unregisteredae963e03
-
Användare
-
-
241 inlägg
gå in i inställningar och ändra din APN från online.telia.se till online.telia.s
Enkelt om du vill hindra telefonen från att använda mobil datatrafik och bara utnyttja WiFi.
Postad 22 december 2008 - 14:29
ChristofferO
-
ChristofferO
-
Användare
-
-
159 inlägg
Sitter med firmware 2.1, ej jailbreak (väntar med att uppgradera till 2.2 för tillfället). Kan gå in och ändra APN-inställningarna.
Men det lilla E:et finns fortfarande kvar även om jag helt tar bort det som står (online.telia.se eller ändrar det till .s) och ändrar färg till blått när jag går in på t.ex. väder (eller fortfarande inställningar, som jag verkligen inte kan begripa varför den behöver edge för).
Måste ju gå att stänga av detta på något sätt.
Eller gör jag månne fel någonstans?
Postad 22 december 2008 - 15:18
Unregistered863154f7
-
Unregistered863154f7
-
Användare
-
-
115 inlägg
Sitter med firmware 2.1, ej jailbreak (väntar med att uppgradera till 2.2 för tillfället). Kan gå in och ändra APN-inställningarna. Men det lilla E:et finns fortfarande kvar även om jag helt tar bort det som står (online.telia.se eller ändrar det till .s) och ändrar färg till blått när jag går in på t.ex. väder (eller fortfarande inställningar, som jag verkligen inte kan begripa varför den behöver edge för).
Måste ju gå att stänga av detta på något sätt. Eller gör jag månne fel någonstans?
vet inte om jag är knäpp.. men du kan ju inte bli av med E:et det hänger ju ihop med GSM nätet o du vill väl använda telefonen till telefonsamtal?? Edge är ju i princip alla GSM sändare idag utrustad med.. så far till en sänadre som inte har det så försvinner det;) sen ändrar ju telefonen färgmönstret ibland.. tex när man är i inställningar så är ju mottagningssymbolerna o batteriet en annan färg.. o det har inget med nerladdning att göra...
Postad 22 december 2008 - 15:22
ChristofferO
-
ChristofferO
-
Användare
-
-
159 inlägg
Ringde Telias kundtjänst och pratade med någon ändå ganska trevlig kille. Frågade om det gick bra att stänga av EDGE och GPRS tjänsterna (vanliga telefonsamtal, sms, mms använder ju gsm vad jag vet) och det var inga som helst problem. Och ville jag ha tillbaka det igen var det bara att ringa igen så sätter dem igång det.
Har dock inte möjlighet att testa huruvida det faktiskt fungerar just nu då jag precis klistrade på en invisible Shield på Iphonen så får vänta tills imorgon.
Men om allt fungerar som det ska används nu aldrig GPRS eller EDGE utan vill jag surfa får jag göra det via antingen Wifi (wlan) eller 3g. Återkommer med lite testinformation imorgon
Postad 22 december 2008 - 15:59
ChristofferO
-
ChristofferO
-
Användare
-
-
159 inlägg
Är lite småskumt detta.
Nu kan jag som förmodat inte komma in på varken väder, App Store eller något sådant.
Dock kan jag fortfarande använda "Kartor" och Iphonen laddar då ner kartorna. Är karttjänsten baserat på något annat än gsm måntro?
Postad 22 december 2008 - 17:14
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
Är lite småskumt detta.
Nu kan jag som förmodat inte komma in på varken väder, App Store eller något sådant. Dock kan jag fortfarande använda "Kartor" och Iphonen laddar då ner kartorna. Är karttjänsten baserat på något annat än gsm måntro?
All datortrafik går i ordningen WiFi, om de finns, sedan 3G, sedan EDGE sedan GPRS. Konstigt att google maps fungerar men inte vädret iom att alla använder samma anslutning. Kanske någon form av caching...?
Postad 22 december 2008 - 17:23
ChristofferO
-
ChristofferO
-
Användare
-
-
159 inlägg
All datortrafik går i ordningen WiFi, om de finns, sedan 3G, sedan EDGE sedan GPRS. Konstigt att google maps fungerar men inte vädret iom att alla använder samma anslutning. Kanske någon form av caching...?
Jag kan nog haft lite fel. Det är möjligt att de kartor som laddades var kartor som jag tidigare laddad in via Wifi. Dock tog det någre (4-6 sek ca.) tills kartan började synas efter det att jag startade kart-applikationen. Dock märker jag att trots att det inte går att få fram varken youtube, väder eller appstore skickar ändå telefonen 1K (antar att det står för KB) varje gång jag försöker ansluta till någon av tjänsterna. Skumt är det.
Postad 22 december 2008 - 18:20
ChristofferO
-
ChristofferO
-
Användare
-
-
159 inlägg
Ringde Telia för tredje gången idag (tur att det är gratis...).
Och det är tydligen så att den inbyggda data-mätaren i Iphone (och telefoner i allmänhet) inte är den bästa. Är tjänsten avstängd så är den och inget kan skickas. Får jag betala för något är det de som gjort fel och då skulle jag höra av mig.
Dock sa hon, precis som markusm skrev att det går bra att ändra APN från online.telia.se till online.telia.s (eller något helt annat, bara inte online.telia.se) för att på så sätt helt spärra telefonen från surfing med annat än Wifi. Vill jag således surfa via t.ex. 3G igen är det bara att skriva till ett "s" i APN inställningarna och köra på. Och ta bort "s"et när man inte vill ha möjligheten (att iphone gör något dumt som kostar pengar) igen.
Nu ska allt vara frid och fröjd.
Då ska man bara försöka lära sig skriva med qwerty-tangentbord också. Går rätt så knackigt än så länge
Postad 23 december 2008 - 10:57
fastball
-
fastball
-
Användare
-
-
143 inlägg
nån som tycker iphonen e seg ? det är väl inte direkt nån nyhet, men visst kan man väl få undra varför apple var så snåla på den biten ! billigare och mer vinst såklar. men måste ju kosta en del med, med användare som blir förbannade.. självklart som winterboard användare så har jag ju mig själv att skylla men ändå. I nyaste "sb settings" så får man reda på hur mycket ram som finns kvar och det är inte mycket även innan jailbrejket så kunde min fon vara seg och det är den för att safari inte stängs ned utan ligger kvar som en "prefetch" tills nästa gång..men det kostar ju RAM så in i bängen..och drar batteri ?! om man har extremt lite ram kvar och öppnar upp ett spel så stängs safari ned, men det är ju inte konstigt iphonen krashar..nu för tiden köper man datorer med RAM på 4 GB och kanske upp till 8 GB, och kör man xp så tar ju det upp en piss i missisippi förhållandevis...på iphonen tar operativet upp mycket..vet inte exakt uppenbarligen är winterboard i komb med andra hacks ala quickgold kanske inte så lyckat.. varianten är att köra myfox som browser, den stängs ned efter användandet..men det går ju inte att sätta den som deafult tyvärr.. det går även att köra "force close" på safari genom att hålla inne homeknappen 5 sekunder..men hur kul är det ? bigboss har lagt till processes i sbsettings..så går det trögt så kan man döda processer. sökte lite på detta och för er andra så kan detta vara intressant att läsa http://thebigboss.or...er-than-before/hur mycket ram har ni andra kvar ?
Postad 23 december 2008 - 11:54
Phindus
-
Phindus
-
Mästare
-
-
2 854 inlägg
nån som tycker iphonen e seg ?
det är väl inte direkt nån nyhet, men visst kan man väl få undra varför apple var så snåla på den biten ! billigare och mer vinst såklar. men måste ju kosta en del med, med användare som blir förbannade..
självklart som winterboard användare så har jag ju mig själv att skylla men ändå. I nyaste "sb settings" så får man reda på hur mycket ram som finns kvar och det är inte mycket
även innan jailbrejket så kunde min fon vara seg och det är den för att safari inte stängs ned utan ligger kvar som en "prefetch" tills nästa gång..men det kostar ju RAM så in i bängen..och drar batteri ?!
om man har extremt lite ram kvar och öppnar upp ett spel så stängs safari ned, men det är ju inte konstigt iphonen krashar..nu för tiden köper man datorer med RAM på 4 GB och kanske upp till 8 GB, och kör man xp så tar ju det upp en piss i missisippi förhållandevis...på iphonen tar operativet upp mycket..vet inte exakt
uppenbarligen är winterboard i komb med andra hacks ala quickgold kanske inte så lyckat..
varianten är att köra myfox som browser, den stängs ned efter användandet..men det går ju inte att sätta den som deafult tyvärr..
det går även att köra "force close" på safari genom att hålla inne homeknappen 5 sekunder..men hur kul är det ? bigboss har lagt till processes i sbsettings..så går det trögt så kan man döda processer.
sökte lite på detta och för er andra så kan detta vara intressant att läsa http://thebigboss.or...er-than-before/
hur mycket ram har ni andra kvar ?
Tycker fortfarande min iPhone är lika snabb som från första början, med undantaget från SMS-appen när det börjar bli många sms. Det flyter ju på bra mycket bättre än någon annan "smart-phone" som jag testat. Min andra, jailbreakade lur, har jag dock fått återställa ett par gånger för att rensa och få fart på igen, men det kan jag ta.
Postad 23 december 2008 - 12:46
fastball
-
fastball
-
Användare
-
-
143 inlägg
Tycker fortfarande min iPhone är lika snabb som från första början, med undantaget från SMS-appen när det börjar bli många sms. Det flyter ju på bra mycket bättre än någon annan "smart-phone" som jag testat. Min andra, jailbreakade lur, har jag dock fått återställa ett par gånger för att rensa och få fart på igen, men det kan jag ta.
det var mest meningen som lite info, jag klarar mig själv rätt bra (oftast) men jag blev lite förundrad över att det kunde vara så lite RAM kvar..det är ju ren snålhet från apple som med mottagningen mm.. att man fortfarande inte kan köra backgroundapps på en EJ jialbrejkad har ju med detta att göra ( + även andra grjjer förstås)..men jag kan ju inte annat än tycka i detta fallet..batteriet kan man fixa, mottagningen kan förhoppningsvis bli bättre med annan leverantör, men RAM:et blir ju svårt däremot :-)
Postad 24 december 2008 - 12:52
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Efter att ha kört med Windows Mobile under flera år och den senaste med det operativet som jag köpte är en Touch HD, vilken jag tycker är jättebra.
Men frestelsen efter en iPhone blev för stor, så i förrgår köpte jag en svart 8GB från Telia för 4795kr utan abonnemang eftersom jag redan har ett bundet abb där.
Jag blev snabbt imponerad av upplägget och den sköna skärmen som reagerar så snabbt... för att inte tala om alla roliga program som jag har köpt från Appstore: Crash Nitro, Super Monkey Ball, och alla gratis program som Google Earth, Shazam, FStream, Wikiamo, iTranslate och underhållande spel som Done Drinking, Pacman Lite, + mycket mycket mer.
Vilka program föredrar ni?
Jag testade också att konvertera videofiler (TV-avsnitt) i Videora iPhone Converter med lyckat resultat.
Jag är väldigt nöjd med telefonen och när jag blir lite mer "varm i kläderna" så kommer jag nog att jailbreaka den.
Jag kommer att läsa igenom tråden så jag kan ta till mig lite tips och sånt, men jag vill slänga ut en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med snabbt:
Jag har lagt in ett POP - mail konto för Comhem, men jag får det inte att fungera med utgående server: smtp.telia.se
Är det något annat jag ska skriva där?
EDIT: Jag hittade svaret på sidan 100 i den här tråden: Jag testade med mailout.telia.com och då fungerade det.
Redigerat av crest, 24 december 2008 - 13:06.
Postad 24 december 2008 - 13:39
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Om du an undvika det så använd inte pop. Det är ett stenåldersprotokoll som är totalt förlegat.
Imap är 100 gånger bättre.
Postad 24 december 2008 - 13:52
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Om du an undvika det så använd inte pop. Det är ett stenåldersprotokoll som är totalt förlegat. Imap är 100 gånger bättre.
Nackdelen är att jag verkar vara låst till POP3 eftersom jag har Comhem. Jag kollade på deras epost-guide på nätet och där hänvisar dom till POP3 och alla inställningar som jag har fått från dom är just POP3 som ska väljas. Och det är dessa inställningar som jag har lagt in i min Outlook (ej Ooutlook Express) på min dator och även lagt in på mina alla telefoner. Så här ser en av beskrivningarna ut.Ändrade dock utgående server till mailout.telia.com på min iPhone. Hur skiljer dig POP3 och Imap?
Redigerat av crest, 24 december 2008 - 13:55.
Postad 24 december 2008 - 15:29
Unregistereddc471864
-
Unregistereddc471864
-
Über-Guru
-
-
24 891 inlägg
Nackdelen är att jag verkar vara låst till POP3 eftersom jag har Comhem. Jag kollade på deras epost-guide på nätet och där hänvisar dom till POP3 och alla inställningar som jag har fått från dom är just POP3 som ska väljas. Och det är dessa inställningar som jag har lagt in i min Outlook (ej Ooutlook Express) på min dator och även lagt in på mina alla telefoner.
Så här ser en av beskrivningarna ut. Ändrade dock utgående server till mailout.telia.com på min iPhone.
Hur skiljer dig POP3 och Imap?
Den största fördelen är att din mailbox är synkad och ser alltid likadan ut vilken klient du än använder. Den kommer också ihåg vilka mail du läst och vilka du inte läst. Du kan ha massa olika foldrar osv. MEd pop laddar du oftast ner alla meddelanden och sen tar bort dem på servern så om du loggar in med en annan klient kan du inte läsa dina gamla mail för de ligger i en annan klient.
Postad 24 december 2008 - 17:07
Om man inte är intresserad av att köpa program/spel via Appstore kan man ju fixa andra gratis spel på annat sätt. Hur får man sedan in dem på telefonen? Har prövat att ladda in dem på iTunes, vilket fungerade prima, men sedan ville inte telefonen ta emot dem. Har även prövat WinSCP, men det gicjk inte heller så bra. Hur gör man då? Har någon några bra tips?
Postad 24 december 2008 - 19:15
Unregisteredae963e03
-
Unregisteredae963e03
-
Användare
-
-
241 inlägg
Om man inte är intresserad av att köpa program/spel via Appstore kan man ju fixa andra gratis spel på annat sätt. Hur får man sedan in dem på telefonen? Har prövat att ladda in dem på iTunes, vilket fungerade prima, men sedan ville inte telefonen ta emot dem. Har även prövat WinSCP, men det gicjk inte heller så bra. Hur gör man då? Har någon några bra tips?
Inget vi diskuterar på minhembio..
Postad 25 december 2008 - 11:55
Unregisteredae963e03
-
Unregisteredae963e03
-
Användare
-
-
241 inlägg
Ett problem som dykt upp för mig i juletid är att min iphone inte kan hitta det trådlösa nätverk som finns i huset där jueln firas. Telefonens inbygda program för att välja Wi-Fnät hittar det inte ens medans WiFinder hittar ett par nät, varav det starkaste (det nätet jag vill åt) som ett namnlöst WEP-krypterat nät vilket gör att man inte kan ansluta till det via det programmet.
Kan det vara så jävligt att iPhone inte klarar av att ansluta till nät med SSID som innehåller åäö?
För det gör nämligen detta nät, slarvigt av dem som satt upp nätet men knäppt att telefonen inte ens hittar det.
Postad 25 december 2008 - 13:34
LinusNilsson
-
LinusNilsson
-
Användare
-
-
115 inlägg
Vad är det som tar sådan tid när iTunes säkerhetskopierar min iPhone? Har ett filmklipp, 15 album, kanske 50 foton. Efter varje uppdatering eller om jag bara ska lägga in ny musik eller något så ska den ju säkerhetskopiera eller synkronisera. Tar ju fan en timma garanterat. Kan man skippa detta?
Postad 25 december 2008 - 16:10
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
När jag trycker på "Bilder" applikationen på hemskärmen så kommer jag in i Kamera Album och alla bilder som jag sparat från e-post och från webben har hamnat i ett album som heter "Kamerarulle" och det är ju inte så kul...
Fler Fotoalbum ska man väl kunna skapa???
Så jag undrar med andra ord:
Hur skapar man olika Album under Bilder?
När man har gjort det, hur flyttar man bilderna mellan albumen?
Edit: Skapade Mappar med bilder på datorn och synkade med iTunes och då skapades det mappar i telefonen (Bilder).
Men hur kommer jag åt och kan flytta bilderna som ligger i Kamera rulle? Jag ser ingen sån mapp när jag är i synk läget, jag ser bara dom mappar som jag har skapat...
Redigerat av crest, 25 december 2008 - 16:26.
Postad 25 december 2008 - 16:17
Unregisteredd2619a18
-
Unregisteredd2619a18
-
Lärjunge
-
-
403 inlägg
Jailbreak kanske?
Postad 25 december 2008 - 16:46
Zargon
-
Zargon
-
Wannabe
-
-
39 inlägg
Efter att ha kört med Windows Mobile under flera år och den senaste med det operativet som jag köpte är en Touch HD, vilken jag tycker är jättebra. Men frestelsen efter en iPhone blev för stor, så i förrgår köpte jag en svart 8GB från Telia för 4795kr utan abonnemang eftersom jag redan har ett bundet abb där. Jag blev snabbt imponerad av upplägget och den sköna skärmen som reagerar så snabbt... för att inte tala om alla roliga program som jag har köpt från Appstore: Crash Nitro, Super Monkey Ball, och alla gratis program som Google Earth, Shazam, FStream, Wikiamo, iTranslate och underhållande spel som Done Drinking, Pacman Lite, + mycket mycket mer. Vilka program föredrar ni?
Jag testade också att konvertera videofiler (TV-avsnitt) i Videora iPhone Converter med lyckat resultat.
Jag är väldigt nöjd med telefonen och när jag blir lite mer "varm i kläderna" så kommer jag nog att jailbreaka den.
Jag kommer att läsa igenom tråden så jag kan ta till mig lite tips och sånt, men jag vill slänga ut en fråga som jag hoppas att ni kan hjälpa mig med snabbt: Jag har lagt in ett POP - mail konto för Comhem, men jag får det inte att fungera med utgående server: smtp.telia.se Är det något annat jag ska skriva där?
EDIT: Jag hittade svaret på sidan 100 i den här tråden: Jag testade med mailout.telia.com och då fungerade det. 
Oh va praktiskt att du har haft en HTC touch HD, och nu en iphone. Jag står och väljer mellan dessa två, och vet inte riktigt vilken väg jag ska ta. Så jag har lite frågor, och är mycket tacksam för svar. Jag har absolut ingen erfarenhet med HTCn, har inte ens sett den på riktigt, så jag vet inte riktigt hur stor den är, hur är den jämfört med iphonen? angående HTC: Jag har ju läst en del om diamond och testat den, och det här med touchflo verkar väldigt bra, men det känns som det faller lite, för varje gång man går för "långt" i menyerna eller vill göra något mer avancerat så kommer windows-interfacet upp, och det är ju fult som stryk (t.ex egenskaper för sms osv) Och hur snabb är den, har ju läst att många är lite missnöjda med både diamond och pro pga att de kan vara ganska slöa, hur är det med denna? själv har jag en G900 just nu, och en anledning till att jag vill byta är för att den är sanslöst långsam, tar ungefär 5 sekunder från och med att jag trycker på nytt sms och tills jag får börja skriva. Och angående iphone: Jag hörde en sak idag om deras touchscreen, som inte känner av beröring, utan värme, så om man är väldigt kall om fingrarna så registrerar den inte tryck (läs: vanlig svensk vinter) någon som upplevt detta? Jag är ju ute och härjar på min bräda om vintern, kommer det orsaka problem om jag vill lyssna på musik?  Jag personligen tycker inte ljudet är det bästa på vanliga ipods, hur är det här, självklart har jag ju tänkt att byta hörlurar, men finns det någon equalizer eller liknande? och hur nöjda är folk överlag, med just interfacet, och hur det är med enbart touchscreen. pillade på en lite idag, och kände att jag saknade en "bakåt"-knapp i menyerna, menmen Tacksam för all feedback, och vad ni tycker om just HTC touch HD vs. iphone.
Redigerat av Zargon, 25 december 2008 - 16:48.
Postad 25 december 2008 - 16:56
crest
-
crest
-
Forumräv
-
-
990 inlägg
Jämförelse mellan båda telefonerna kanske vi kan diskutera i DENNA tråd istället för här. Kopiera in din fråga och klistra in den i tråden jag länkade till så kan säkert jag och andra ge olika synpunkter. Jag tycker att båda 2 är jättebra och båda har sina för och nackdelar... Återigen: Någon som vet hur man kan komma åt "Kamera rulle" bilderna så man kan flytta dessa till andra mappar som man skapat på datorn? Hittar inte den mappen (kamerarulle) på min PC efter synkningen.
Redigerat av crest, 25 december 2008 - 17:24.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Hemma
-
→
Mobiltelefoni & GPS
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Ny surround JTR Noesis 110HT
mange87a
2025-05-14 12:44:27
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|