Vinyltillbehör
4965 svar till detta ämne
Postad 26 January 2014 - 15:21
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Tack! Vågar knappt nämna priset för att få grejorna i näven! Så här e de: Sub inkl priority mail o försäkr 2222:- sen när jag skulle hämta ut paketet skulle posten o staten ha ytterligare 635 spänn! Jaja det kostar o ligga på topp, men ändå! Vatten o bröd resten av månaden. Själva produkten är dock värd de 280 som GT vill ha, mycket snyggt arbete. Jag svarvar o fräser 5 dar i veckan så ta mig på orden när jag påstår att det är bra gjort, och maskintid och material är inte billgt. Dessutom levererar plattan precis det som GT skryter om och alla vittnar om. Någon här i tråden skrev att när man byter till den fina remmen är det som att få nya bra däck på bilen! Nu låter det som om hjulen e balanserade också! Återkommer med lite mer intryck, jag har inte hunnit lyssna så mycket än, men skillnaden märktes med en gång.
Skönt med lite bättre material i vissa delar! Nu till en liten fråga då jag kollade in på ditt fina album och jag fastnade lite på ett kort där man ser sätet i axeln för keramik kulan och är det så att dom fräst in en PET plast för kulan? Fråga två är om remmen driver på plasten under aluminiumen? Och isåfall är den också svarvad? ha det gött mvh Jas
Postad 26 January 2014 - 16:17
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Skönt med lite bättre material i vissa delar! Nu till en liten fråga då jag kollade in på ditt fina album och jag fastnade lite på ett kort där man ser sätet i axeln för keramik kulan och är det så att dom fräst in en PET plast för kulan? Fråga två är om remmen driver på plasten under aluminiumen? Och isåfall är den också svarvad? ha det gött mvh Jas
Ja nu är känslan som den ska! Gjutna plastbitar kan knappast vara lika bra som svarvad aluminium. Fråga1: Ljuset blev helt galet, det ser ut som en plastbit på bilden, men det är en infälld platta av syntetisk safir. Den snurrar i sin tur på den nya zirconiumkulan. Mycket låg friktion o hög slitstyrka enl GT. "much lower noise floor"! 2: Du menar alltså originalplattan. Jo, remmen driver på plasten, som inte är svarvad. Inget att bli hänförd över kanske. Måste ändå framhålla att RP6 i original låter o funkar jäkligt bra! En annan finess med GT tallriken är att lagerpinnen inte har kontakt med "skivpinnen", allt för att minska dåliga vibbar att nå pu.
Postad 26 January 2014 - 17:42
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Att lägga in bilder i forumtråden1. Använd "Fullständig Editor" när ni skall ladda upp bilderna och skriver i tråden. Man tar alternativet "Välj Fil" och sedan bifoga denna fil" 2. Bilder som ni lägger in kan alt. "Sparas för Webb" i Photoshop, eller minskar ni dem när ni sparar dessa som JPEG. Om vi laddar upp foton i tråden som är över 2MB så kan tråden bli väldigt trög, så försök att hålla filstorleken till ett minimum.
Redigerat av Glidtassen, 26 January 2014 - 17:44.
Postad 26 January 2014 - 17:52
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Roligt Patternmaster att du gillade din subplatter. Det är en fin kombination att även köra med VTA-Adjuster, och tillsammans blir det mkt bra.
Postad 27 January 2014 - 11:45
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Har ganska mycket problem med inner distorsion. Vissa plattor orkar jag inte igenom låten på för det distar så. Eller beror det också på pressningarna dvs en platta som distar skulle även dista på en perfekt inställd svindyr rigg?
Är det mer än antiskate som påverkar detta? Kör en Nagaoka MP-110 som har bra rykte om sig när det gäller spårning. Har testat alla olika lägen på antiskate men tycker skillnaderna är minimala.
Redigerat av Drobbo, 27 January 2014 - 11:46.
Postad 27 January 2014 - 22:57
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Har ganska mycket problem med inner distorsion. Vissa plattor orkar jag inte igenom låten på för det distar så. Eller beror det också på pressningarna dvs en platta som distar skulle även dista på en perfekt inställd svindyr rigg?
Är det mer än antiskate som påverkar detta? Kör en Nagaoka MP-110 som har bra rykte om sig när det gäller spårning. Har testat alla olika lägen på antiskate men tycker skillnaderna är minimala.
Kanske pu inte är rätt inställd med hänsyn till överhäng o vinkel. Sen har du ju lite bakåtlutning också men kan det verkligen vara det som är orsaken? Förvrängn i innerspåren är normalt inte så stor så det stör. Regas mall (om du använt den) är väl gjord för att ge minsta fel mot slutet av skivan, det har jag för mig iaf. Bara mina gissningar!
Postad 27 January 2014 - 23:02
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Roligt Patternmaster att du gillade din subplatter.
Det är en fin kombination att även köra med VTA-Adjuster, och tillsammans blir det mkt bra.
Ja jag är nöjd, den verkar hålla vad den lovar o den pryder ju sin plats också ! Kommer nog att skaffa adj. om inte annat så när det kanske, möjligtvis, eventuellt, blir tal om ny pu!
Postad 28 January 2014 - 06:19
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Kanske pu inte är rätt inställd med hänsyn till överhäng o vinkel. Sen har du ju lite bakåtlutning också men kan det verkligen vara det som är orsaken? Förvrängn i innerspåren är normalt inte så stor så det stör. Regas mall (om du använt den) är väl gjord för att ge minsta fel mot slutet av skivan, det har jag för mig iaf. Bara mina gissningar!
Kollar man på PU så ser den ut att ha bakhäng men jag har kollat armen med laserpass och den är mer eller mindre exakt rak. På sin höjd lite bakhäng vilket alltid är att föredra framför framhäng (mot PUn). Jag har svårt att tro att det skulle påverka när Rega och många andra som varit med länge säger det har mindre betydelse. Ska ge mig på en ny inställning med protractor får vi se. Har kört med både Regas medföljande samt Stevensons Rega. Vikten är rätt då jag har nålväg. Ställt den på 1.75g som är mittemellan vad Nagaoka föreslår. Spelaren står exakt i våg. Ni andra får aldrig några större problem med inner groove distortion på vissa skivor? Med större menar jag att det spricker upp så man vill stänga av. Ytterspår på samma skivor låter fantastiskt rent och bra.
Postad 28 January 2014 - 07:01
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Dom är inte slitna dom plattorna som distar då? Har en ett par skivor som också distar på samma ställe, men de allra flesta fungerar fint. Dock hade jag för ett tag sedan problemet att ljudet sprack upp, då var det min pu som shade släppt lite i fasätet. Skruvade åt dom så de satt ordentligt, nu låter det fint.w
Postad 28 January 2014 - 09:45
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Ni andra får aldrig några större problem med inner groove distortion på vissa skivor? Med större menar jag att det spricker upp så man vill stänga av. Ytterspår på samma skivor låter fantastiskt rent och bra.
Jag märker större tendens till dist längre in på skivan än i ytterkant, men inte av den grad som du verkar ha. Det verkar dock inte gälla alla skivor heller (samtliga nya). Jag har en Pro-Ject RPM 1.3 Genie med 2M Red PU. Har endast ställt in nåltryck med medföljande vippbräda (inte så exakt) samt kontrollerat så att VTA är hyffsat okej (har också liiite bakhäng), men inte ändrat något. Ställt in anti-skating efter manualen (har endast 3 alternativ). Tycker ändå att det borde gå att spela en hel skiva utan ens minsta dist. Vad krävs för att få till detta?
Postad 29 January 2014 - 13:45
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Vad jag har förstått det så har det endel att göra med vad man har för nåltyp, är verkligen ingen expert på området och självklart gäller det ju att allt är rätt inställt som redan har tagits upp här. Själv kör jag med en rega p1 som kom med en förmonterad ortofon om5e och som har en elliptisk nål, med denna pickup och nål så blir det en hel del inre distortion. Samma med min at95e pickup som har samma nåltyp. Råkade trycka till nålen så den blev helt sne så jag bytte då till en ersättningsnål av märket jico som är en hyper eliptisk nål med en helt annan slipning. Upplever inte alls dessa problem längre och de jobbiga s-ljudena är borta. Har surfat runt på de amerikanska forumena och många hyllar at440ml pickupen med en liknande nål som jag har nu just för dess spårnings förmåga och ej ett uns av inre distortion. Detta är vad jag har läst mig till och upplevt själv men är som sagt ingen expert på området, sen är det ju så att ljudkvaliten är sämre längre in på skivan men det ska inte dista så det inte går att lyssna på. Upplevde samma sak innan jag bytte nål att vissa låtar som är längst in på skivan lät rent förjävligt så man ville bara stänga av skiten!
Postad 29 January 2014 - 15:03
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag ska testa att riva allt och ställa in från början får vi se. Det följde med plastbrickor till min nagaoka. Jag satte dom mellan skruv och arm men man kanske vill ha helt stumt där så det kan vara en orsak? Den ser helt rak och rätt ut mot Stevenson samt Rega protractor.
Postad 29 January 2014 - 16:27
Unregistered4ea4ec52
-
Unregistered4ea4ec52
-
Användare
-
-
118 inlägg
Fick tidigare i veckan min Ortofon 2M Blue, den sitter nu på min rega och det låter kanon! Tack för det Digitalsixxx!
Testade igår att finjustera den lite med Rega Baerwald protractor men fick det inte riktigt till att stämma. När jag ska kolla nålen på de två punkterna får jag inte dom att stämma hur mycket jag än justerar PU't fram och tillbaks. Kollade så att skalan var rätt, vilket den var. Följde sedan instruktionerna steg för steg men som sagt utan någon större framgång.
Ljudet låter trots allt bra ändå men man skulle ju vilja få det till att stämma ändå. Är det någon här inne som har någon idé på vad jag gör fel eller vad jag kanske missat? Borde man testa en annan protractor?
Postad 29 January 2014 - 18:53
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Fick tidigare i veckan min Ortofon 2M Blue, den sitter nu på min rega och det låter kanon! Tack för det Digitalsixxx!
Testade igår att finjustera den lite med Rega Baerwald protractor men fick det inte riktigt till att stämma. När jag ska kolla nålen på de två punkterna får jag inte dom att stämma hur mycket jag än justerar PU't fram och tillbaks. Kollade så att skalan var rätt, vilket den var. Följde sedan instruktionerna steg för steg men som sagt utan någon större framgång.
Ljudet låter trots allt bra ändå men man skulle ju vilja få det till att stämma ändå. Är det någon här inne som har någon idé på vad jag gör fel eller vad jag kanske missat? Borde man testa en annan protractor?
Grattis till ett bra köp! Tog du RIAA:t också? Jag läste på något forum att det var någon som försökte få till det med en 2Mblue, det lyckades inte så bra. Då riktade han in den så den passade precis med REGA armens front och då blev det perfekt. Har du inte Regas mall som följde med spelaren? Den har bara ett kryss. Undanröjer mycke ångest!
Postad 29 January 2014 - 19:07
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Jag använde mig utav REGA STEVENSON ARC PROTRACTOR istället för den du nämner då jag inte heller fick till det med den.
Postad 29 January 2014 - 19:18
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Har dubbelkollat min inställning nu mot Regas medföljande samt Stevenson och den är perfekt enligt mina ögon. Satte igen på reissuen med AC/DC "Back in Black" (ny) och det låter grymt på ytterspår men innerspåret distar som sjutton. Sätter på andra skivor men de låter inte i närheten av så illa och man får lyssna extremt noga för att höra minsta lilla dist. Skillnaden är 1-10 där 1 är lite och 10 är olyssningsbart. Vore det felinställt borde allt låta lika illa på innern eller?
Så jag tänker ge skivan dåligt betyg och inte min inställning. De måste pressat in för mycket dist och skrik på innern
Postad 29 January 2014 - 21:09
Unregistered4ea4ec52
-
Unregistered4ea4ec52
-
Användare
-
-
118 inlägg
Grattis till ett bra köp! Tog du RIAA:t också? Jag läste på något forum att det var någon som försökte få till det med en 2Mblue, det lyckades inte så bra. Då riktade han in den så den passade precis med REGA armens front och då blev det perfekt. Har du inte Regas mall som följde med spelaren? Den har bara ett kryss. Undanröjer mycke ångest!
Yes, det blev ett nytt riaa-steg med! Har tyvärr knappt hunnit lyssna, men oj va bra det låter. Förväntade mig ett uppsving i ljudbilden men trodde inte det skulle göra så mycket. Riktigt kul när man kan fynda begagnat och få så mycket för pengarna. Jo jag har kvar Regas mall, men fick för mig att tex Rega barwald protractor skulle kunna vara mer precis. Är jag helt ute och cyklar? Jag använde mig utav REGA STEVENSON ARC PROTRACTOR istället för den du nämner då jag inte heller fick till det med den.
Skönt att höra att det inte bara verkar vara jag. Ska faktiskt ta och prova stevensons imorgon kväll innan jag fortsätter och njuter av mitt nya PU och riaa!
Postad 29 January 2014 - 21:13
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Har du skrivit ut den i rätt storlek? Väldigt vanligt att folk bara skriver ut den och då blir det i 9/10 fall fel. Kontrollmät punkterna. Är det fel så är den inte utskriven i 100% och då blir justeringarna fel. Baerwald fungerar tydligen inte alltid på Rega pg.a dess konstruktion så testa Stevenson.
Redigerat av Drobbo, 29 January 2014 - 21:14.
Postad 29 January 2014 - 21:41
Unregistered4ea4ec52
-
Unregistered4ea4ec52
-
Användare
-
-
118 inlägg
Har du skrivit ut den i rätt storlek? Väldigt vanligt att folk bara skriver ut den och då blir det i 9/10 fall fel. Kontrollmät punkterna. Är det fel så är den inte utskriven i 100% och då blir justeringarna fel.
Baerwald fungerar tydligen inte alltid på Rega pg.a dess konstruktion så testa Stevenson.
Okej tack för infon! Ska kolla igen för säkerhets skull men är hyffsat säker på att den är rätt skalad, då jag mätte innan jag började justera. Fast visst det är ingen omöjligt att det diffade på några millimeter, så lika bra att dubbelkolla.
Postad 30 January 2014 - 09:24
Unregisteredd2fae390
-
Unregisteredd2fae390
-
Lärjunge
-
-
253 inlägg
Vad blev det för ett riaa?
Postad 30 January 2014 - 18:14
Unregistered4ea4ec52
-
Unregistered4ea4ec52
-
Användare
-
-
118 inlägg
Det blev Cambridge azur 540p som jag köpte tillsammans med PU't för en bra peng. Mycket nöjd med det faktiskt, tänkte jag skulle jämföra den lite någon dag med Riaat från Kjell & Co. en skillnad som jag garanterat vet enbart kommer från riaat är att jag bara behöver vrida på volymen hälften så mycket.
Postad 30 January 2014 - 23:16
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Kanske får tillbaka min Hegel från verkstaden imorgonDå blir det musik, ååå vad jag saknat!
Postad 30 January 2014 - 23:52
Vikotnik
-
Vikotnik
-
Wannabe
-
-
49 inlägg
Fick min Kina RCA idag, ska kopplas in mellan spelare och RIAA imorgon, sen blir det fin lyssning
Redigerat av Vikotnik, 30 January 2014 - 23:54.
Postad 31 January 2014 - 15:54
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Kollar man på PU så ser den ut att ha bakhäng men jag har kollat armen med laserpass och den är mer eller mindre exakt rak. På sin höjd lite bakhäng vilket alltid är att föredra framför framhäng (mot PUn). Jag har svårt att tro att det skulle påverka när Rega och många andra som varit med länge säger det har mindre betydelse.
Ska ge mig på en ny inställning med protractor får vi se. Har kört med både Regas medföljande samt Stevensons Rega. Vikten är rätt då jag har nålväg. Ställt den på 1.75g som är mittemellan vad Nagaoka föreslår. Spelaren står exakt i våg.
Ni andra får aldrig några större problem med inner groove distortion på vissa skivor? Med större menar jag att det spricker upp så man vill stänga av. Ytterspår på samma skivor låter fantastiskt rent och bra.
Distar båda kanalerna - om inte, kan det va anti skate som behöver justeras. -För mycket AS, och du får dist i vänster högtalare - samt en viss förskjutning av ljudbilden åt höger. Antagligen lättast att justera med hjälp av ett par hörlurar. Bara att spela en skiva som du känner väl. Justera sen i små steg till du känner att ljudet stabiliseras mitt i stereobilden. Har du haft dist ute till höger eller vänster bör det försvinna - nu när nålen är centrerad i spåret.
Redigerat av Jörgen A., 31 January 2014 - 15:55.
Postad 31 January 2014 - 17:01
Unregistered0b884712
-
Unregistered0b884712
-
Veteran
-
-
1690 inlägg
Detta är precis vad jag gjorde med min 2M Black och RP6a. Dock var jag tvungen att ha distanser för att höja armen
Postad 31 January 2014 - 17:55
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Distar båda kanalerna - om inte, kan det va anti skate som behöver justeras. -För mycket AS, och du får dist i vänster högtalare - samt en viss förskjutning av ljudbilden åt höger. Antagligen lättast att justera med hjälp av ett par hörlurar. Bara att spela en skiva som du känner väl. Justera sen i små steg till du känner att ljudet stabiliseras mitt i stereobilden. Har du haft dist ute till höger eller vänster bör det försvinna - nu när nålen är centrerad i spåret.
Disten är mest i höger kanal. Innebär det att att jag borde rent tekniskt öka antiskate (vikten) dvs på en Rega dra ut armen mer? Har dock testat allt från inget till max. Men har idag spelat lite andra plattor och det är inga större problem. Det är vissa plattor med mycket ljud tex rock med dist och massa trummor samt skrikande sång som krånglar.
Postad 31 January 2014 - 18:33
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Disten är mest i höger kanal. Innebär det att att jag borde rent tekniskt öka antiskate (vikten) dvs på en Rega dra ut armen mer? Har dock testat allt från inget till max. Men har idag spelat lite andra plattor och det är inga större problem. Det är vissa plattor med mycket ljud tex rock med dist och massa trummor samt skrikande sång som krånglar.
Högerdist borde betyda mer AS -på med en låt som distar- lyssna i lurar och tryck in spaken till disten avtar, samt att du känner ljudet centreras (ljudet ligger antagligen i nuläget lite mer i den kanal som inte distar dvs vänster) Lycka till!!
Postad 01 February 2014 - 11:06
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Detta är precis vad jag gjorde med min 2M Black och RP6a. Dock var jag tvungen att ha distanser för att höja armen
Jag tycker också att man bör höja armen. Rega spelarna är ju gjorda för Rega pu som är flera mm lägre än andra. Jag köpte ju min inkl Exact så där behövdes ingen inställn. alls i den vägen. En sak jag undrar över är hur ni här på forumet går tillväga för att ställa in pu med hänsyn till vinkel o överhäng osv. Använder ni bara den vanliga enkla mallen till båda inst.? Armens effektiva längd och monteringsavståndet arm/skivcentrum bestämmer ju överhänget och det är väl spikade värden från tillverkaren för just den spelaren/konstruktionen? Nu tänker ni säkert att vet han inte det redan?? Men ibland blir man lite tveksam om man gör riktigt rätt eller ej! (På andra spelare till kompisar inte på 6:an!) Hoppas någon vill upplysa lite. Högerdist borde betyda mer AS -på med en låt som distar- lyssna i lurar och tryck in spaken till disten avtar, samt att du känner ljudet centreras (ljudet ligger antagligen i nuläget lite mer i den kanal som inte distar dvs vänster) Lycka till!!
Stämmer det att behovet av motkraft ökar ju längre in mot centrum man kommer?
Postad 01 February 2014 - 11:10
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Kanske får tillbaka min Hegel från verkstaden imorgon
Då blir det musik, ååå vad jag saknat!
De låter skönt! O det är ju så att även om man spelar sällan så ska grejorna stå där!!
Postad 01 February 2014 - 15:16
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Jag tycker också att man bör höja armen. Rega spelarna är ju gjorda för Rega pu som är flera mm lägre än andra. Jag köpte ju min inkl Exact så där behövdes ingen inställn. alls i den vägen. En sak jag undrar över är hur ni här på forumet går tillväga för att ställa in pu med hänsyn till vinkel o överhäng osv. Använder ni bara den vanliga enkla mallen till båda inst.? Armens effektiva längd och monteringsavståndet arm/skivcentrum bestämmer ju överhänget och det är väl spikade värden från tillverkaren för just den spelaren/konstruktionen? Nu tänker ni säkert att vet han inte det redan?? Men ibland blir man lite tveksam om man gör riktigt rätt eller ej! (På andra spelare till kompisar inte på 6:an!) Hoppas någon vill upplysa lite.
Stämmer det att behovet av motkraft ökar ju längre in mot centrum man kommer?
Fast RP1 tex säljs ju med deras Carbon PU vilket är en AT91. Har läst ganska mycket om detta och det verkar som de flesta PUs funkar bra med Rega och många höjer armen men säger de inte märker skillnad. Jag tror det är mer för magkänslan man höjer armen än ljudet men det är bara vad jag läst mig till. En höjning på 2mm i bakändan blir väl typ 1grad vinkel längst fram eller så..
Redigerat av Drobbo, 01 February 2014 - 15:17.
Postad 01 February 2014 - 16:04
patternmaster
-
patternmaster
-
Amatör
-
-
84 inlägg
Fast RP1 tex säljs ju med deras Carbon PU vilket är en AT91. Har läst ganska mycket om detta och det verkar som de flesta PUs funkar bra med Rega och många höjer armen men säger de inte märker skillnad. Jag tror det är mer för magkänslan man höjer armen än ljudet men det är bara vad jag läst mig till. En höjning på 2mm i bakändan blir väl typ 1grad vinkel längst fram eller så..
Läste just på Analog Planet att det tydligen blir känsligare ju mer avancerad slipning man har. Det kan kanske stämma. Det finns en beskr på A P om hur man kollar nålspetsvinkeln med hjälp av ett billigt digitalmikroskop(Kjell) kopplat till datorn, det har jag gjort(inte på RP6) det var ganska pilligt men intressant!
Postad 01 February 2014 - 16:40
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Jag har nu haft min skivspelare i några veckor (Pro-Ject RPM 1.3 Genie 2M Red) och lyssnat en del. Jag använder min förstärkares inbyggda RIAA (XTZ Class-A D3) och märker att det har vissa begränsningar. Dels måste jag höja volymen ca dubbelt så mycket som vid lyssning från andra källor och dels är brusnivån ganska hög (ökar med volymen).
Jag behöver nu tips på RIAA i prisklassen säg 1000-2000 kronor. Begagnat går också bra.
Postad 01 February 2014 - 20:00
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
Säger som alla andra "HEED Questar" för 3000:- och du hittar ett begagnat sådant så lär du skatta dig lycklig.
Postad 01 February 2014 - 20:55
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Säger som alla andra "HEED Questar" för 3000:- och du hittar ett begagnat sådant så lär du skatta dig lycklig.
Har hört mycket gott om detta. Vad är det som gör det så bra? Egentligen är det över min budget, men dyker det upp begagnat så är det ju såklart av högt intresse.
Postad 01 February 2014 - 21:01
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Köp mitt Rega Fono Mini A2D för 700kr så köper jag ett Heed och berättar ;-)
Postad 01 February 2014 - 21:42
Glidtassen
-
Glidtassen
-
Guru
-
-
4510 inlägg
HEED QUESTAR: Lågt brus, mkt värme och detaljer, närvaro.
Postad 02 February 2014 - 11:08
falkn
-
falkn
-
Beroende
-
-
1032 inlägg
Någon som känner till skillnaderna mellan Heed Questar och Heed Quasar? Om man bortser från nätdelen. Har ett sådant på gång begagnat för en mycket överkomlig summa.
Postad 02 February 2014 - 11:24
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Någon som har testat denna?
http://www.snyggtlju...isk-tonarmslyft
The Q up heter den och är en automatisk tonarmslyft till manuella skivspelare.
Postad 04 February 2014 - 16:16
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Kör ni med eller utan plastfickor runt era vinylskivor? Tycker plastfickan förstör känslan och utseendet mycket men vet inte hur hårt de slits i en vanlig skivback med lite rotation? Tycker det är fint med lite patina och jag har inga visioner om att bli rik på mina skivor i framtiden
Postad 04 February 2014 - 16:26
Jas 74
-
Jas 74
-
Lärjunge
-
-
291 inlägg
Kör ni med eller utan plastfickor runt era vinylskivor? Tycker plastfickan förstör känslan och utseendet mycket men vet inte hur hårt de slits i en vanlig skivback med lite rotation? Tycker det är fint med lite patina och jag har inga visioner om att bli rik på mina skivor i framtiden 
Jag håller med dig! Har också plockat bort mina plastfickor då det var lättare att läsa på ryggen och jag har inte för avsikt att sälja för att göra vinst utan köper till mig själv så får dom efter mig ta det för vad det är. För vi är nog den sista generationen som vinylen kommer att vara så attraktiv och skulle den dö ut så är det nog sista gången. Men den som lever får se. HaD bra
Postad 05 February 2014 - 11:45
Jörgen A.
-
Jörgen A.
-
Lärjunge
-
-
471 inlägg
Jag håller med dig! Har också plockat bort mina plastfickor då det var lättare att läsa på ryggen och jag har inte för avsikt att sälja för att göra vinst utan köper till mig själv så får dom efter mig ta det för vad det är. För vi är nog den sista generationen som vinylen kommer att vara så attraktiv och skulle den dö ut så är det nog sista gången. Men den som lever får se. HaD bra
Håller verkligen inte med här.... Har alltid efter inköp stoppat fodralen i plastfickor - vilket innebär att de fortfarande är i mint Cond. Sålde en gång en amerikansk promoutgåva av Black Sabbath Paranoid för 4000:- Detta hade inte varit möjligt om fodralet varit slitet. Visar om något, att gamla originalpressar värderas högt om skicket är riktigt bra. Lägger gärna ett par kronor på en plastficka - problemet med att det är svårt att läsa texten på ryggen - övervägs av att konvolutet förblir i nyskick... men detta är förstås min högst personliga åsikt! Klart att en -slit och släng- holländare inte betingar nåt högre värde, men varför inte va rädd om grejerna?!
Redigerat av Jörgen A., 05 February 2014 - 11:46.
Postad 05 February 2014 - 12:37
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Håller verkligen inte med här.... Har alltid efter inköp stoppat fodralen i plastfickor - vilket innebär att de fortfarande är i mint Cond. Sålde en gång en amerikansk promoutgåva av Black Sabbath Paranoid för 4000:- Detta hade inte varit möjligt om fodralet varit slitet. Visar om något, att gamla originalpressar värderas högt om skicket är riktigt bra. Lägger gärna ett par kronor på en plastficka - problemet med att det är svårt att läsa texten på ryggen - övervägs av att konvolutet förblir i nyskick... men detta är förstås min högst personliga åsikt! Klart att en -slit och släng- holländare inte betingar nåt högre värde, men varför inte va rädd om grejerna?!
Finns ju många vinklar på det. Man kan ju också tänka att om du skippat plastfickan så hade du fått känna närheten till skivan i 44 år mot en värdesänkning på en tusing eller två vilket kanske är 2-3kr per månad
Postad 05 February 2014 - 14:01
Black Mamba
-
Black Mamba
-
Användare
-
-
100 inlägg
Så att någon i tråden sökte plast till 10". För er som inte kan besöka tex Solnamässan så fins det en utmärkt tysk firma http://protected.deDom har allt mellan himmel och jord när det gäller tillbehör till vinyl som plast, innerpåsar etc.
Postad 06 February 2014 - 09:40
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Vad har ni för att ställa spelaren i våg? Har kört med vattenpass men den är inte så exakt. iPhonen har ju appar med men känns inte pålitligt heller.
Är detta tillräckligt?
http://www.svalander...=info&pid=16567
Postad 06 February 2014 - 16:12
Unregistered157cf98c
-
Unregistered157cf98c
-
Användare
-
-
205 inlägg
Vad har ni för att ställa spelaren i våg? Har kört med vattenpass men den är inte så exakt. iPhonen har ju appar med men känns inte pålitligt heller.
Är detta tillräckligt? http://www.svalander...=info&pid=16567
Ja, lr ett motsvarande från Biltema för en hundring mindre.
Redigerat av Unregistered157cf98c, 06 February 2014 - 16:14.
Postad 06 February 2014 - 18:51
Drobbo
-
Drobbo
-
Användare
-
-
208 inlägg
Någon med egen erfarenhet av Rega Fono MM? Inte minstingen alltså utan denna.
http://www.rega.co.u...tml/Fono MM.htm
Suktat efter Heed Audio Questar men kan inte bestämma mig. Så extremt få kommentarer om den vilket är lite märkligt om den är fantastisk?
Postad 06 February 2014 - 19:03
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Kör med det inbyggda riaat i min onkyo 805 och när jag höjer endel så hör man hur det brusar, slår jag över till en annan ingång än phono så blir det tyst. Beror detta på riaat eller pickupen eller vad? Finns det riaa som är näst intill tysta?
Postad 06 February 2014 - 19:52
hultin
-
hultin
-
Forumräv
-
-
747 inlägg
Ja, det finns riaa som är helt tysta. Men tyvärr brukar de kosta en del pengar...
Postad 06 February 2014 - 20:06
Unregisteredf8bd25e3
-
Unregisteredf8bd25e3
-
Wannabe
-
-
43 inlägg
Drobbo, jag har det riaa:t, för mig var det en klar uppdatering från det integrerade riaa:t i min rotel stärkare. Nu har jag inte hört Heed Questar men kan varmt rekommendera rega riaat i den prisklassen.
Postad 06 February 2014 - 22:13
Tomlund
-
Tomlund
-
Lärjunge
-
-
299 inlägg
Ja, det finns riaa som är helt tysta. Men tyvärr brukar de kosta en del pengar...
Okej...nån som har något tips på ett prisvärt och relativt tyst riaa?
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Media & Mediauppspelning
-
→
Bild/Ljuduppspelning (Övriga format & Vintage)
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
nimman
2026-06-08 07:49:07
-
-
-
Två sittplatser men behöver två till
genstruktur
2026-06-04 20:51:09
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|