Postad 23 March 2012 - 16:35
Men det är väl bara Unita och ett par dyra Sierra?
Yes, inte är det många inte. Men fortfarande styckeplock.
Postad 23 March 2012 - 16:45
bilden blev lite mörk men hur som helst så är det soligt och varmt
Bifogad fil(er)
Postad 23 March 2012 - 17:14
man kan ha det sämre
bilden blev lite mörk men hur som helst så är det soligt och varmt
Ser toknajs ut.
Postad 23 March 2012 - 17:26
Blev så sugen efter att jag såg din
Bifogad fil(er)
Postad 23 March 2012 - 17:37
härligt att det börjar bli sånt väder så att man kan sitta ute, dock är det fortfarande lite kallt när solen inte är framme
Postad 23 March 2012 - 17:49
ja du vinner med din hardcore
jäkligt god
härligt att det börjar bli sånt väder så att man kan sitta ute, dock är det fortfarande lite kallt när solen inte är framme
Märkte precis det
Vad var det du drack på din bild
Postad 23 March 2012 - 17:59
jag drack en sigtuna east coast ipa. tycker den är ganska god faktiskt
Postad 23 March 2012 - 18:04
Tyckte jag också häromdagen!jag gick också in
jag drack en sigtuna east coast ipa. tycker den är ganska god faktiskt
Postad 23 March 2012 - 19:45
EK
Postad 23 March 2012 - 23:29
Postad 24 March 2012 - 10:54
Postad 24 March 2012 - 11:49
Inte mkt om själva ölen utan mer med tyngd på fenomenet och kulturen omkring vårt favorit ämne.
EK
Postad 24 March 2012 - 12:07
Postad 24 March 2012 - 23:48
s*tan vad Southern Tier Mokah smakar choklad, vilken dessert!
Postad 25 March 2012 - 10:00
Kul!I dagens helgbilaga till Göteborgs Posten, Två Dagar är ett lite annorlunda reportage om ölkulturen med micro, de besöker och intervjuar ägarna till Tre Små Rum respektive Ölkultur/The Rover.
Inte mkt om själva ölen utan mer med tyngd på fenomenet och kulturen omkring vårt favorit ämne.
EK
Reza (ägaren till 3 små rum) har också varit med i en p3-dokumentär tidigare som heter "riven av humle". Finns att hitta på SR-play om man vill lyssna
Postad 26 March 2012 - 10:56
Postad 26 March 2012 - 11:00
Postad 26 March 2012 - 11:07
Postad 26 March 2012 - 11:09
Tror att den här funktionen kommer gynna en hel del av de små bryggerierna. Bra!
Postad 26 March 2012 - 12:18
- Helsingborgs Chilipeppar (nr 89263) kan inte beställas till vald butik
- Helsingborgs India Pale Ale (nr 89208) kan inte beställas till vald butik
- Malmö Brygghus Beerssons IPA (nr 89466) kan inte beställas till vald butik
- Stockeboda Gårdsbryggeri IPA (nr 89966) kan inte beställas till vald butik
- Charlis ipalla (nr 89721) kan inte beställas till vald butik
Postad 26 March 2012 - 12:22
För att det fortfarande är begränsat, vilket är så fruktansvärt löjligt och tråkigt.Jaha, det var ju bara Anders som gick att beställa -alla andra jag var sugen på blev så här:
Varför går bara vissa lokala sorter att beställa?
- Helsingborgs Chilipeppar (nr 89263) kan inte beställas till vald butik
- Helsingborgs India Pale Ale (nr 89208) kan inte beställas till vald butik
- Malmö Brygghus Beerssons IPA (nr 89466) kan inte beställas till vald butik
- Stockeboda Gårdsbryggeri IPA (nr 89966) kan inte beställas till vald butik
- Charlis ipalla (nr 89721) kan inte beställas till vald butik
Läs
http://humligheter.b...ortimentet.html
Personligen ska jag inte beställa ett skit. Är så trött på systemet och deras velande nu att jag inte ens orkar bry mig.
Fick precis en bekräftelse från Brill och nu blir det fattigt denna månaden. Helt galet att så få öl kan kosta så mkt pengar XD
Postad 26 March 2012 - 12:26
Postad 26 March 2012 - 12:31
Postad 26 March 2012 - 12:35
Jaha, det där sög ju rätt hårt måste jag säga. Det är nästan så jag skulle vilja ta tillbaka min beställning, men den ende det skulla straffa är ju mig själv.
Jo, men exakt. Varför straffa sig själv?
Tycker ändå att utvecklingen går åt rätt håll, alternativet hade ju varit att vi inte kunnat besälla någon lokalproducerad öl.
Postad 26 March 2012 - 12:38
Det som är tråkigt är att de ändrat sig från att ha ambitionen att kunna erbjuda i princip allt, till en ganska begränsad variant.
Postad 26 March 2012 - 12:41
Sen 2 Cantillonlådor och 1 "Besök det lille bryggeri" från doorstepbrew.
Tänk vad begränsad man var för bara något år sedan när man trodde att det som stod på hyllorna på systembolaget var det som fanns
Postad 26 March 2012 - 12:43
Känns så onödigt på nått vis.
Postad 26 March 2012 - 12:44
ICA skulle sälja ett rött, ett vitt, och Norrlands Guld i olika format. (Kanske även ett eget märke...)
Specialbutiker skulle finnas i Stockholm, Götet och Malmö.
Webbutiker skulle poppa upp som skulle ha fokus på billligt eller billigast.
Bättre som nu , att monopolet har press på sig att tillhandahålla flera sorter, för så värst kommersiellt lönsamt tror jag inte det är, dvs ytterst få aktörer skulle vilja hantera det på en avreglerad marknad. (Läs bara storstäder)
Postad 26 March 2012 - 12:49
Dvs typ som Ica i exemplet ovan
Redigerat av Sgart, 26 March 2012 - 12:50.
Postad 26 March 2012 - 12:59
Lustigt jag har inte särskilt imponerande ölsortiment på mitt lokala Systembolag (Lessebo) De har faktiskt ingenting alls från mikrobryggerier.
Dvs typ som Ica i exemplet ovanIallaf när det gäller öl. När det gäller vin och sprit har de givetvis mer än vad en ICA nära skulle haft
Menar du Lessebo utanför Kalmar? I sånt fall är jag imponerad av att det ens finns ett Systembolag. Jag är uppvuxen i en håla av liknande storlek och där finns det inte ens ett ombud. Invånarna får skava in till Örebro för att handla. Fast majoriteten konsumerar drycker som hämtats i Tyskland istället.
Postad 26 March 2012 - 13:07
Ha allt på centrala lager, det borde ju vara perfekt för att stävja alkisarna som hänger på låset klockan 10 och ska ha en pripps blå 7.2
Postad 26 March 2012 - 13:16
Lägg ner systembolaget helt och gör det till en webshop.
Ha allt på centrala lager, det borde ju vara perfekt för att stävja alkisarna som hänger på låset klockan 10 och ska ha en pripps blå 7.2
Asch, då står de väll och hänger hos grannen istället
Postad 26 March 2012 - 14:02
Rejäl (?) offtopic, men personligen tror jag inte NÅGOT skulle bli bättre om monopolet skulle försvinna.
ICA skulle sälja ett rött, ett vitt, och Norrlands Guld i olika format. (Kanske även ett eget märke...)
Specialbutiker skulle finnas i Stockholm, Götet och Malmö.
Webbutiker skulle poppa upp som skulle ha fokus på billligt eller billigast.
Bättre som nu , att monopolet har press på sig att tillhandahålla flera sorter, för så värst kommersiellt lönsamt tror jag inte det är, dvs ytterst få aktörer skulle vilja hantera det på en avreglerad marknad. (Läs bara storstäder)
Jag tror du har fel. Det finns ju även inom ICA stora skillnader i ambitionen hos handlarna. I Norrköping har vi ett ICA Kvantum som levererar kött, ost, olivolja och liknande på en nivå som matchar vilken specialbutik som helst. Skulle han/hon ha möjlighet att ta in öl och vin kan jag nästan garantera att det skulle finnas mycket roligt i den butiken. Människor som brinner för mat och dryck av god kvalitet finns inte bara i de tre största städerna.
Men men, det är väl som sagt lite off-topic...
På måndag är det ju nysläpp igen! Vad blir det för kul?
Postad 26 March 2012 - 14:10
Nögne och Dragets om det finns några kvar sen.
Postad 26 March 2012 - 14:32
Ligger mellan Kalmar och Växjö ungefär ja. Tog bara ett exempel. Finns ju massor med såna systembolagMenar du Lessebo utanför Kalmar? I sånt fall är jag imponerad av att det ens finns ett Systembolag. Jag är uppvuxen i en håla av liknande storlek och där finns det inte ens ett ombud. Invånarna får skava in till Örebro för att handla. Fast majoriteten konsumerar drycker som hämtats i Tyskland istället.
Postad 26 March 2012 - 14:58
Ligger mellan Kalmar och Växjö ungefär ja. Tog bara ett exempel. Finns ju massor med såna systembolag
Det jag ville komma fram till var väl mer eller mindre att bara för att man går på systemet vill jag inte påstå att man har ett bra utbud.
Nu är jag visserligen en sån som vill kunna gå och botanisera i hyllorna, plocka färska flaskor och det jag är sugen på för tillfället. Håller också med om att vissa bolag är horribla vad gäller utbud. Men det går ju alltid att beställa styckvis från T9 i värsta fall. Tror inte t.ex. ICA eller andra matvaruaffärer skulle ha samma möjlighet. Nu vet jag inte riktigt vilken sida jag argumenterar för, blev rätt så OT då jag blev överraskad över att en så pass liten ort hade ett Systembolag.
Jag har förresten provat igenom de öl som Galatea släpper på bolaget den 2:a april. Jag fick dock inga Thornbridge vilket var dem jag var mest sugen på. Braunstein Organic Wheat var bra och rekomenderas om man gillar veteöl. Men jag tyckte inte den var bättre än de som redan finns (t.ex. Weihenstephaner etc). Brakspear Triple är nog ett lovande lagringsobjekt. Pabst Blue Ribbon är nog den vidrigaste öl jag druckit, min flaska luktade svavel, toalett, nagellack och massa annat "godis". Ofiltrerat gav den dock bra betyg och han hittade inga felsmaker så kan vara en felaktig flaska från min sida. S:t Eriks APA har potential som balkongbira, men min flaska hade problem med kokta grönsaker (DMS) och jord. Enligt Ratebeer så verkar inte andra recensenter haft såna flaskor så kanske bara är en batch som är åt skogen. Det gick dock bra att dricka ölen ändå och många skulle nog inte ens tänka på grönsakerna. Även Allt om Öl rapporterade en sån flaska.
Det finns recensioner på några av dessa på www.beerdrivel.se, resten kommer under veckan. Blindprovningen med Miler, Bud och Pabst var ehrm... intressant att genomföra
Postad 26 March 2012 - 15:09
Postad 26 March 2012 - 15:23
Nu är jag visserligen en sån som vill kunna gå och botanisera i hyllorna, plocka färska flaskor och det jag är sugen på för tillfället. Håller också med om att vissa bolag är horribla vad gäller utbud. Men det går ju alltid att beställa styckvis från T9 i värsta fall. Tror inte t.ex. ICA eller andra matvaruaffärer skulle ha samma möjlighet. Nu vet jag inte riktigt vilken sida jag argumenterar för, blev rätt så OT då jag blev överraskad över att en så pass liten ort hade ett Systembolag.
Lessebo är ju även en kommun så det är väl därför det finns ett system.
Tycker inte detta är allt för OT, det är ju trots allt tillgången på öl som diskuteras
Jag vill gärna som du, kunna gå runt och kika på hyllor. Det är dock inte på särskilt många av de bolag man besöker som det är särskilt givande. Beställa går ju och det är mer eller mindre vad jag får göra varje gång. Ofta får jag inte det jag vill ha eftersom det tar slut. Oavsett försvinner lite granna känslan.
Min åsikt är att om man nu tvunget måste beställa för att få den öl man egentligen vill ha så kan man lika gärna tillåta att andra aktörer sysslar med det.
Jag tror inte att varje håla i Sverige kan ha en Ölbutikken direkt men större orter kan garanterat ha en sådan, och skulle de dessutom finnas en e-handlare med denna typ av handel vore saken biff för mig.
Idag vallfärdar ju en hel del svenskar med bil till grannlandet för att handla, det skulle folk säkert göra inom landet också.
Ang. nästa släpp blir det ingenting för min del tyvärr. Men cashen är låg för tillfället pga andra inköp och jag har hyfsat med öl för stunden.
Postad 26 March 2012 - 15:29
Lite OffTopic angående OffTopic, som sista komun i Sverige:Lessebo är ju även en kommun så det är väl därför det finns ett system.
http://sverigesradio...artikel=5013636
Postad 26 March 2012 - 15:38
Om jag inte minns fel är detta vad amerikanska a-lagare gärna konsumerar tillsammans med Old Milwaukee (som ägs av Pabst) och Miller High Life (the Champagne of Beers).
Själva ölet funkar som masskonsumtionsöl under en grillkväll. Om jag inte missminner har det funnits i beställningssortimentet under tid, men betydligt dyrare än vad det lanseras för nu den 2/4.
Ett öl jag saknar i den här genren är Rolling Rock (ursprungligen bryggt av Latrobe, men nu av Bud koncernen) i sin gröna flaskor med vit text, inte för att ölet är så speciellt utan mer för att det dricks frekvent i The Deer Hunter, såldes förr på bolaget, mer ett ambiance öl.
EK
Postad 26 March 2012 - 15:45
Provade Sierra Nevada "Torpedo" i helgen. Toppar nog ligan så här långt! Det till synes höga priset var plötsligt högst motiverat måste jag säga.
Om du inte redan gjort det så rekomenderar jag att du även provar Mohawk Extra IPA, BrewDog Punk IPA och Oppigårds Amarillo om du inte redan gjort det. Det bör dock nämnas att jag just listade de i ordning starkast och smakrikast ner till mildast. Så ska du prova samtliga skulle jag vända på det och börja med Amarillon.
Postad 26 March 2012 - 22:12
Jag har beställt en låda emelisse white label imperial russian stout från Brill
Sen 2 Cantillonlådor och 1 "Besök det lille bryggeri" från doorstepbrew.
Nice, har faktiskt inte smakat deras white label men den vanliga imperial russian stouten är god.
Är också lite sugen på att testa nåt paket från doorstep, när får du hem grejerna?
Återkom gärna med betyg.
Postad 27 March 2012 - 06:09
stefan gör väl det ? hade varit grymt kul att testa tycker jag. vart börjar jag?
Postad 27 March 2012 - 06:27
ingen här som brygger eget öl?
stefan gör väl det ? hade varit grymt kul att testa tycker jag. vart börjar jag?
Jepp jag brygger eget öl. Det finns många sätt att börja, ett bra tips är att skriva upp dig på en av Hembryggarföreningens kurser, de är billiga och fokuserade på att lära dig brygga hemma i köket. Du hittar deras kurser på deras hemsida: www.shbf.se.
Ett annat alternativ är att börja med en enkel extraktsats. Humlegården har ett par bra där de packar humlen i små strumpor, det var så jag började en gång i tiden. Då behöver du en stor gryta, hävert, jäshink och sen några flaskor att tappa upp på, alt ett cornelius fat (men det kostar en del). Det kan även vara bra att ha klorrent eller annan desinfecerings-vätska samt en termometer. Saker du kokar behöver du dock inte desinfecera.
Processen för att brygga en extraktsats är väldigt enkel. Värm upp vatten, tillsätt maltextrakt, tillsätt humle utefter det schema som givits (förutsatt att extraktet inte redan innehåller humle). Låt det koka tiden ut (tid brukar stå på förpackningen) sen ställer du ner grytan i vasken och spolar vatten mot sidorna (noga här att inte spola ned i vörten), jag brukar lägga en disktrasa mot utloppet för att få ett bra flöde och konstant med kallt vatten mot grytans sidor. När vörten är kyld till ca 22-18 grader (beroende på recept) så är det bara att tappa över till jäskärlet (som måste desinfeceras innan). Nu är det helt ok att syresätta vörten genom att hälla direkt från grytan. När ölet sedan jäst klart är det bara att tappa över på fat och flaska, då vill man inte syresätta vörten och tappa då över med hjälp av en hävert av något slag så att det rinner försiktigt ner i behållaren. Ska du kolsyresätta så kan man tillsätta lite socker, 5g/liter kommer nog funka bra första gången. Låt stå i rumstemperatur i ca 7 dagar. Då efterjäser ölet på flaska/fat och kolsyra bildas.
Ska du tappa på flaska kan det vara bra att skaffa ett kapsyleringsverktyg och en påse kapsyler. Börja spara och tvätta flaskor som en del av en rutin, flaskor blir det bruna guldet när man kommer igång med hembryggandet.
Överlag är det viktigt med renligheten och hela tiden desinfecera saker man ska använda så att man inte infekterar ölet.
Nästa steg är att gå på helmaltsbryggning. Ett tips då är att gå med i en brygg-förening alt. köra med t.ex. Brew In A Bag (BIAB). Finns en del metoder för att göra enklare brygder hemma. Det går även bra att pimpa sin extraktbrygd med annan humle, torrhumling eller kanske en annan jäst. Går ju alldeles utmärkt att göra ett eget recept och köpa allt styckvis om man vill det.
Postad 27 March 2012 - 08:04
Har ju fått lite hintar att den är guds gåva till mänskligheten, så jag slog till.Nice, har faktiskt inte smakat deras white label men den vanliga imperial russian stouten är god.
Dessutom älskar jag Laphroaig, så det känns inte som det kan bli fel.
Jag återkommer, förhoppningsvis kommer det hemma den här vecka.Är också lite sugen på att testa nåt paket från doorstep, när får du hem grejerna?
Återkom gärna med betyg.
12 helflaskor Cantillon är jag rätt nöjd med
Som Örebroare måste man ju jobba på detta med att vara sur och bitter
Postad 27 March 2012 - 09:59
Punk Ipa är en given favorit men de andra två har jag inte provat. Tackar för tipset.Om du inte redan gjort det så rekomenderar jag att du även provar Mohawk Extra IPA, BrewDog Punk IPA och Oppigårds Amarillo om du inte redan gjort det. Det bör dock nämnas att jag just listade de i ordning starkast och smakrikast ner till mildast. Så ska du prova samtliga skulle jag vända på det och börja med Amarillon.
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
12 bilder
46 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?