Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

LG OLED55B6V / 65B6V

6349 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
LG B6 55" 4K Ultra HD OLED Smart TV - OLED55B6V (TV) Rapporterad 9 9.28846 (51) Inga priser
LG B6 65" 4K Ultra HD OLED - OLED65B6V (TV) 8 9.159998 (24) Inga priser
38 relaterade trådar
OLED-tv (4912 inlägg) 2 år sedan
LG G6, E6, C6 och B6 UHD HDR OLED 2016 (1744 inlägg) 2 år sedan
Besviken om byte LG OLED55B6V mot SONY KE-75XH9096 ? (2 inlägg) 4 år sedan
Allt om Dolby Vision (101 inlägg) 6 år sedan
LG OLED65B6V - problem med missfärg - garanti ärende (0 inlägg) 7 år sedan
Hjälp med setup (4 inlägg) 7 år sedan
LG OLED65B6V Ljudproblem via HDMI ARC Och Optisk (11 inlägg) 7 år sedan
Sony 55XE8505 eller LG 55SJ810V (16 inlägg) 8 år sedan
Hjälp vid val av ny TV. (7 inlägg) 8 år sedan
LG Oled65b6v IntelNUC "Ogiltig Format" Hjälp !!!!&# (12 inlägg) 8 år sedan
OLED55B6V Bytesråd (6 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V LG OLED65B7V Skillnad ? (2 inlägg) 8 år sedan
Suddig bild LG OLED 65B6V (14 inlägg) 8 år sedan
Köp av 65" hjälp (15 inlägg) 8 år sedan
Vilse i hembiodjungeln, vad ska jag välja??? (6 inlägg) 8 år sedan
65" för PC - Mediakonsumption och sport sändingar? (10 inlägg) 8 år sedan
Väggmontera Tv på gipsvägg 60 cm CC reglar (9 inlägg) 8 år sedan
Philips 55POS901F eller LG OLED55B6V (7 inlägg) 8 år sedan
Byta ut gammal Panasonic plasma. Har tydligen hänt en del.... (8 inlägg) 8 år sedan
Ny Tv 55-60" (2 inlägg) 8 år sedan
Sommarrea eller Black Friday? 55" OLED (5 inlägg) 8 år sedan
Ljusstark prisvärd 60-65 tums TV? (1 inlägg) 8 år sedan
LG OLED65B6V Ljust Sträck Över Hela Skärmen !!! Behöver hjälp (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED55B6V vs Samsung UE60KS7005 vs LG 65UH664v (vs Philips 65PUS7101) (2 inlägg) 9 år sedan
Välja 55” OLED istället för 65” LED? (36 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9505 eller LG OLED65B6V (17 inlägg) 9 år sedan
OLED 4K 65" med HDR eller Led 4K 75" utan HDR? (62 inlägg) 9 år sedan
TV att köpa idag (11 inlägg) 9 år sedan
55" vs 65" OLED vs LCD | 15tusen - PS4 / Netflix (9 inlägg) 9 år sedan
LG 65B6V för 24790kr eller 65E6V för 29990kr? (10 inlägg) 9 år sedan
köpa LG OLED55B6V nu eller vänta till höst? (6 inlägg) 9 år sedan
Samsung UE65KS9005 eller LG OLED65B6V (2 inlägg) 9 år sedan
LG OLED65B6V eller LG OLED55E6V eller... (6 inlägg) 9 år sedan
LG oled55B6V " Instabilt nätverk" (5 inlägg) 9 år sedan
LG OLED eller Sony LCD? (5 inlägg) 9 år sedan
Ny tv??? (13 inlägg) 9 år sedan
Panna VT30 sönder. Vilken tv är bra nog att ersätta? (37 inlägg) 9 år sedan
Ska köpa en OLED, vilken ska jag välja? (8 inlägg) 9 år sedan

Postad 16 January 2017 - 08:03

EVOVII
  • EVOVII
  • Veteran

• 1892 inlägg
  • 0

Stilren, men teven är aningen högt upp. Det bästa är att ögonen hamnar i mitten av bilden.

Precis, ögonen ska vara i centrum av tvn. Hade min förra lite för högt upp. Stor skillnad nu. Ansträngande för ögonen att sitta och titta uppåt.

Jag trivs personligen bäst med att ha ögonen 2/3 upp på TVn, alltså lite över mitten. TVn hänger alltså ytterligare lite längre ner.

Yes...måtta precis & den sitter 10cm för högt.5cm till kan jag få ner den sen kommer center högtalaren

Håller med. Ev mediamöbel samt center-högtalare styr dock ofta höjden på tv'n i mångas fall. Jag har lyckats få min ungefär så ögonen hamnar i mitten av bilden, men skaffar jag en större center-högtalare måste ju tv'n höjas uppåt. Får se om jag hittar en högre soffa då... hehe

Vår tv har vi placerad på en bänk som egentligen inte är en tv bänk.
Så ögonhöjden hamnar mellan mitten och botten på tv ( mer mot botten )

Inget som jag direkt tycker stör eller får ont av :)

Med tanke på att betraktningsvinkeln är såpass bra på en OLED så är det ju från person till person hur man vill ha TV:n... själv så gillar jag att ha den lite högre än ögonhöjd!

Det här har diskuterats många gånger och det är flera faktorer som kan påverka, t ex. hur långt ifrån man sitter samt såklart personliga preferenser. Men jag har för mig att THX-rekommendationen säger att man ska ha ögonhöjden 1/3 upp från botten av skärmen, så alltså ska skärmen sitta något högre än att man har ögonen mitt i.

Postad 16 January 2017 - 08:13

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Yes finns 4k, Dolby vision och HD att välja på. De som inte har OLED får HDR där vi ser Dolby vision då?

Och andra sidan ser jag ingen som helst skillnad på "mer" färger i Dolby vision och vanligt.

Poängen med DV är iofs inte nödvändigtvis heller att det ska bli "mer" färg.

Det är inte alls oroväckande eftersom det inte finns något "problem" när Truemotion är avstängt. Jag förklarade det senast på förra sidan i tråden.

Interpolering kan liknas med att man kör all mat i en mixer och dricker den. Allt får samma konsistens, men är det bra? ;)

En dålig mixer dessutom eftersom det ofta blir klumpar/hack lite slumpmässigt här och där. ;)

Redigerat av pacman, 16 January 2017 - 10:27.

Postad 16 January 2017 - 08:40

mstoltz
  • mstoltz
  • Über-Guru

• 12727 inlägg
  • 0

Det här har diskuterats många gånger och det är flera faktorer som kan påverka, t ex. hur långt ifrån man sitter samt såklart personliga preferenser. Men jag har för mig att THX-rekommendationen säger att man ska ha ögonhöjden 1/3 upp från botten av skärmen, så alltså ska skärmen sitta något högre än att man har ögonen mitt i.

Då har jag min perfekt :)
Utan att ens tänkt på det..he he

Jag försöker hänga med så mycket jag kan i denna tråd ang Oled, men jag får en uppfattning att det är en hel del strul med denna tv?
Jag kan ju ha fel då jag oftast får skumma igenom tråden.

Är ni nöjda eller ångrar ni ert köp ?

Redigerat av mstoltz, 16 January 2017 - 08:44.

Postad 16 January 2017 - 09:56

rojo_98
  • rojo_98
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

Jag har lite problem med att min B6a med HDMI-CEC påslaget inte är kompis med min Harmony-fjärr.

Av naturliga skäl kan inte fjärren slå på och av alla apparater på en gång utan den startar/slår av en pryl i taget och dessutom är det en liten fördröjning innan min receiver (Yamaha RX-A3050) har hajat att prylen är på och skickar signalen vidare till TVn. Under denna tid hinner TVn få tråkigt, då börjar den fråga mig om den skall lista alla möjliga inputs och efter ytterligare några sekunder ber den receivern byta bildkälla mer eller mindre slumpvis. Det är lika illa om man försöker byta från källa A till källa B. Harmony-fjärren börjar då att stänga av A och sedan start B. Det blir en tillräckligt lång paus även här för att TVn skall leta efter något annat att visa.

Den enkla lösningen är ju givietvis att stänga av HDMI-CEC, men då blir jag av med Audio Return Channel :(

Är det någon annan som haft liknande problem? Vad har ni gjort åt dem?

Går det inte att ändra ordningen som den slår på apparaterna? 

Postad 16 January 2017 - 10:19

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Jag har lite problem med att min B6a med HDMI-CEC påslaget inte är kompis med min Harmony-fjärr.

Av naturliga skäl kan inte fjärren slå på och av alla apparater på en gång utan den startar/slår av en pryl i taget och dessutom är det en liten fördröjning innan min receiver (Yamaha RX-A3050) har hajat att prylen är på och skickar signalen vidare till TVn. Under denna tid hinner TVn få tråkigt, då börjar den fråga mig om den skall lista alla möjliga inputs och efter ytterligare några sekunder ber den receivern byta bildkälla mer eller mindre slumpvis. Det är lika illa om man försöker byta från källa A till källa B. Harmony-fjärren börjar då att stänga av A och sedan start B. Det blir en tillräckligt lång paus även här för att TVn skall leta efter något annat att visa.

Den enkla lösningen är ju givietvis att stänga av HDMI-CEC, men då blir jag av med Audio Return Channel :(

Är det någon annan som haft liknande problem? Vad har ni gjort åt dem?

Samma problem för mig, visserligen startar receivern  samtidigt som jag sätter igång tvn men den hoppar i princip alltid till annan HDMI-ingång (på receivern) från den som jag var aktiv när jag stängde av. Exempelvis har jag Tivo-boxen kopplat till CBL/SAT på receivern och stänger ofta av med denna aktiv, när jag sen startar hamnar receivern antingen i Media player (som jag har Apple TV kopplad till), eller TV audio som hanterar ARC för inbyggda apparna. Har inte heller hittat någon lösning men har å andra sidan inte lagt så mycket tid på att försöka fixa det. Hade dock inga problem med detta på min gamla tv, där hamnade den alltid på samma receiver ingång som var aktiv när jag stängde av.

Postad 16 January 2017 - 10:39

dalle
  • dalle
  • Forumräv

• 537 inlägg
  • 0

Går det inte att ändra ordningen som den slår på apparaterna?

Jo, det kan man. Men om IPTV-lådan (Motorola VIP-1963) vet om att det som sitter i andra änden av HDMI-kabeln kan visa HD stoppar den in HD-kanalerna på SD-kanalernas platser och då kommer andra i familjen åt kanal X utan att behöva välja kanal 40X. Det finns för- och nackdelar med alla val man måste göra...

Jag får väl hitta en annan pryl för Netflix och stänga av CEC.

Postad 16 January 2017 - 10:39

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Jag försöker hänga med så mycket jag kan i denna tråd ang Oled, men jag får en uppfattning att det är en hel del strul med denna tv?

SUPERNÖJD

Postad 16 January 2017 - 12:52

Xhit
  • Xhit
  • Användare

• 159 inlägg
  • 0

Från en gammal THX-sida:

Make sure each seating position in your home theater has a clear site line to the screen. Try not to place the screen too high on the wall – viewers should not have to look up more than 15°.

Så det enda de rekommenderar är att inte sätta TV:n för högt (överkanten ska inte vara mer än 15 grader uppåt). Gissningsvis beror det på mänsklig anatomi snarare än något annat. Varför bioduken oftast är placerad högt är väl för att alla i salongen ska se den utan att huvuden framför blockerar bilden, vilket sällan är ett problem i ett vardagsrum. En gammal regel för datorskärmar är annars att placera dom så att överkanten är i linje med ögonen. Det rekommendationen är säkerligen också baserad på mänsklig anatomi. 

Redigerat av Xhit, 16 January 2017 - 12:53.

Postad 16 January 2017 - 13:20

Unregisteredeb564170
  • Unregisteredeb564170
  • Amatör

• 61 inlägg
  • 0

SUPERNÖJD

+1

Postad 16 January 2017 - 14:26

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

• 526 inlägg
  • 0

Hur castar man musik från t.ex. Spotify via en Android-telefon till TV:n? (är medveten om att Spotify finns inbyggt)

Postad 16 January 2017 - 14:40

Unregistered242b20f0
  • Unregistered242b20f0
  • Forumräv

• 686 inlägg
  • 0

Visserligen har jag inte denna modell och årsgång utan 930V 2014..så är jag supernöjd..finns ingen bättre oavsett från vilken betraktningsvinkeln man tittar på,och sen att Tv är billigt i förhållande vad man får är bara ett plus

Postad 16 January 2017 - 14:51

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Jo, det kan man. Men om IPTV-lådan (Motorola VIP-1963) vet om att det som sitter i andra änden av HDMI-kabeln kan visa HD stoppar den in HD-kanalerna på SD-kanalernas platser och då kommer andra i familjen åt kanal X utan att behöva välja kanal 40X. Det finns för- och nackdelar med alla val man måste göra...

Jag får väl hitta en annan pryl för Netflix och stänga av CEC.

Stängar aldrig av min Teliaburk (VIP 1003), den tar en evighet att starta upp.

Har ställt in så att förstärkaren startar före Tv:n och då blir det bättre.

Om det blir fel så fixar Help knappen det.

Annars kan du ju koppla in förstärkaren via opto och skippa ARC.

Blir samma ljud kvalitet.

Postad 16 January 2017 - 14:53

xarl
  • xarl
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

något nytt om inputlag fixen?

Postad 16 January 2017 - 14:57

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Jag mailade dom och fick svar förra veckan på måndagen.

Då visste dom inte när denna uppdatering skulle komma till Sverige. 

Redigerat av Unregisteredd71d8c15, 16 January 2017 - 14:58.

Postad 16 January 2017 - 15:14

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Till C, E och G modellerna släpptes den till Europa 12 dagar efter USA.

12 dagar är idag så kanske kommer den ikväll?

Postad 16 January 2017 - 15:56

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Om jag förstått det rätt ser det ut som följer.

Negativt:
Vissa lcd toppmodeller kan i HDRmaterial i mycket ljusstarka scener visa en något större färgnyansrikedom (lg oled klarar det bättre med Dolbyvision, se Pacmans kommentar nedan).
Vissa lcd toppmodeller kan visa ett snäpp bättre detalj i nyansen intill helt svart.
Vissa få märken, som Sony, har i sina bästa lcd en rörelsehantering som anses bättre. Bland annat kan man på konstlad väg överbrygga, bättre än lg oled sägs det, det inbyggda judder film normalt har. Dessutom klarar t ex Sony och Samsung, tekniskt sett en högre upplösning på bild i rörelse än lg oled.

Positivt:
Totalt sett anses allmänt, av experter och konsumenter, LG Oled 2016 vara den bästa tvn sammantaget och ge den bästa upplevelsen av t ex film och naturprogram och vara alldeles utmärkt till sport. Jag håller med.

Strul, nej. Om någon av de tre negativa är det viktigaste i ens tvupplevelse skall man inte köpa årets oled LG.

Redigerat av dsirk, 16 January 2017 - 20:29.

Postad 16 January 2017 - 17:47

Unregisteredd71d8c15
  • Unregisteredd71d8c15
  • Forumräv

• 914 inlägg
  • 0

Till C, E och G modellerna släpptes den till Europa 12 dagar efter USA.

12 dagar är idag så kanske kommer den ikväll?

Det som skrämde mig mest via chatten efter mail svaret var att dom visste inte ens om denna uppdatering skulle komma till Europa.

Men vi får väll hoppas att det blir så.

Detta var för 7 dagar sedan och känns som denna kan dröja om man har otur.

Postad 16 January 2017 - 18:10

FettAnka
  • FettAnka
  • Forumräv

• 803 inlägg
  • 0

Det som skrämde mig mest via chatten efter mail svaret var att dom visste inte ens om denna uppdatering skulle komma till Europa.

Klart den kommer till Europa ;) prata med han Erik på LG Sverige som är med i filmerna. Han sa att de kan ta tid pga anpassning till Europa. Samtidigt gå snabbare om de inte är så mycket anpassning.

Bara vänta. Tror den kommer i veckan, definitivt innan fredag.

Postad 16 January 2017 - 18:44

Mrhenrik
  • Mrhenrik
  • Amatör

• 54 inlägg
  • 0

Jag har haft min 65B6 några månader och är mycket nöjd med tvn.
Jag är ingen expert men tittar mycket på film, serier,sport och spelar tv spel.
Såg star wars the force awakens i 1080p förra veckan, och satt bara och njöt av färgerna och den totala svärtan.
Man ska nog inte bedöma tv efter hur den presterar genom den inbyggda Netflix,Viaplay apparna för tvn kan så mycket bättre med bra material.

Postad 16 January 2017 - 18:44

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0

Om jag förstått det rätt ser det ut som följer.

Negativt:
Vissa lcd toppmodeller kan i HDRmaterial i mycket ljusstarka scener visa en något större färgnyansrikedom (gäller "HDR" men inte Dolbyvisionvarianten).
Vissa lcd toppmodeller kan visa ett snäpp bättre detalj i nyansen intill helt svart.
Vissa få märken, som Sony, har i sina bästa lcd en rörelsehantering som anses bättre. Bland annat kan man på konstlad väg överbrygga, bättre än lg oled sägs det, det inbyggda judder film normalt har. Dessutom klarar t ex Sony och Samsung, tekniskt sett en högre upplösning på bild i rörelse än lg oled.

Positivt:
Totalt sätt anses allmänt, av experter och konsumenter, LG Oled 2016 vara den bästa tvn sammantaget och ge den bästa upplevelsen av t ex film och naturprogram och vara alldeles utmärkt till sport. Jag håller med.

Strul, nej. Om någon av de tre negativa är det viktigaste i ens tvupplevelse skall man inte köpa årets oled LG.

Att vissa LCD:er har "större färgrymd att ta av" är sant oavsett om man pratar om HDR10 eller Dolby Vision.

Däremot tycks det vara så att LGs Oleds tone-mapping (att "skala ner" signalens dynamik till den dynamik tvn mäktar med) funkar lite bättre för DV än för HDR10 signaler.

Redigerat av pacman, 16 January 2017 - 18:45.

Postad 16 January 2017 - 20:57

axion84
  • axion84
  • Forumräv

• 748 inlägg
  • 0

En dålig mixer dessutom eftersom det ofta blir klumpar/hack lite slumpmässigt här och där. ;)

Exakt, plus en vit linje längst högra kanten som hoppar fram då och då.

Postad 16 January 2017 - 21:28

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

• 526 inlägg
  • 0

Två frågor.

Är det möjligt att casta ex. Spotify direkt till TV:n via en Android-telefon (Samsung)? Hur isf?

Får ni artefakter i bilden när en bildkälla visas som är inställd på 50 eller 60 hz? Vad kan vara galet?

EDIT: Var tvungen att ställa ner Telias motorola-digitalbox till 24p.

Redigerat av aftersun, 16 January 2017 - 21:29.

Postad 16 January 2017 - 22:18

sutcher
  • sutcher
  • Amatör

• 56 inlägg
  • 0

Hej,

när jag ser live-tv, t.ex. Vinterstudion så är bilden snabbare än ljudet, d.v.s. när de pratar så kommer munrörelserna före ljudet. Sjukt störande. Någon som upplevt detta? Är det detta som är tvn:s rörelsehanteringsproblem? Går det att få bukt med det?

Jag har inte rört inställningarna än då jag är osäker på hur de ska vara inställda för bästa resultat.

Tack på förhand!

Postad 16 January 2017 - 22:53

Unregistered798c58da
  • Unregistered798c58da
  • Användare

• 192 inlägg
  • 0

Två olika frågor gällande Netflix.

1)
I inbyggda appen hade jag igår märkliga bildproblem. Hela bilden kändes generellt sämre, brusig och nästan som om cloudingfenomen i hörnen (kollade bla. på The Crown). Även svarta kanter över och under hade märklig artefakter och blocking och crushing och allt vad det kan tänkas kallas. Såg även ut som klassiska LCD bleeding i hörnen... Släckte jag ner så kändes det svarta snarare mörkgrått. Pixlarna var absolut inte nedsläckta, vilket jag trodde att de ALLTID var i de svarta kanterna!?
Backade jag ut i menyn så uppfattades det svarta som svart igen - och helt stilla.

Testade att starta en UHD-film på skiva från Xbox One S och även den såg normal ut med helsvarta kanter över och under.

När jag testade idag kunde jag i dagsljus inte se felen - så förhoppningsvis var det ngt tillfälligt. Ngn som sett ngn liknande?

Hade även problem tidigare på dagen igår med textning som hamnade fladdrandes längst upp i vänsterhörnet på TVn.

Felen har dykt upp kort efter att jag fått TVn ISF-kalibrerad, kan det ha ngn koppling?

2)
Jag har problem med Netflix-appen i Xbox One S. Så fort jag startar upp appen går min B6 in i HDR-läge och jag kan bara välja bildlägena för HDR. Går jag manuellt in i Xboxens inställningar för bild och avaktiverar HDR så kan jag välja bildläge som normalt.
Ligger felet i xboxen eller i TVn?

Jag upplever samma bildproblem med den inbyggda Netflix-appen på OA - vissa scener ser ut som en dålig LCD med backlight som lyser igenom och vissa scener är otrolig svärta i. När man kommer ut till menyn är det återigen riktigt bra svärta. Jag vet inte om detta beror på materialet, netflix eller den inbyggda appen.

Totalt sett så är jag otroligt nöjd med tv:n dock. 

Postad 16 January 2017 - 23:00

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0
Kollade Belägringen av Jadotville ikväll genom tvns Netflix app i ett näst intill kolsvart rum (haft tvn sedan jul men inte klllat i ett såpass mörkt rum förns nu). Expert dark room med bt1886, oled light på 65 etc (testade även att sänka denna). Upplevde tyvärr inte svärtan som kolsvart på de svarta ramarna över och under bilden, definitivt inte på den undre och speciellt inte i mörka partier av filmen. Anade till och med att vänstra undre delen av skärmen var ljusare än den högra, typ back light bleeding fenomen även om inte detta ska förekomma på oled. Är det här problem som relaterar till appen och som någon annan har upplevt? Tips på vad man isånafall bör testa för att säkerställa svärtan? Gärna då film med mörka partier samt med svart ram över och under för att kunna göra en vettig jämförelse. Tack.

Postad 16 January 2017 - 23:13

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Kollade Belägringen av Jadotville ikväll genom tvns Netflix app i ett näst intill kolsvart rum (haft tvn sedan jul men inte klllat i ett såpass mörkt rum förns nu). Expert dark room med bt1886, oled light på 65 etc (testade även att sänka denna). Upplevde tyvärr inte svärtan som kolsvart på de svarta ramarna över och under bilden, definitivt inte på den undre och speciellt inte i mörka partier av filmen. Anade till och med att vänstra undre delen av skärmen var ljusare än den högra, typ back light bleeding fenomen även om inte detta ska förekomma på oled. Är det här problem som relaterar till appen och som någon annan har upplevt? Tips på vad man isånafall bör testa för att säkerställa svärtan? Gärna då film med mörka partier samt med svart ram över och under för att kunna göra en vettig jämförelse. Tack.

Har haft exakt samma upplevelse med Netflix, både med inbyggda appen och med appen på xbox one s. Dassig svärta på ramarna och hörnor som upplevs som blödande.

När jag testat 4K UHD-film från skiva så har det varit svart. Helt svart vill jag minnas. Ska göra mer ingående tester.

Men känslan är att även det svarta på ramarna på netflix är väldigt hårt komprimerat och att det är detta som orsakar problemen..!?

Postad 16 January 2017 - 23:34

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0
Satte på J-ville. Mörkt rum. Oled light 40. Brightness 52. Contrast 80. Helt svart inramning.

Postad 17 January 2017 - 00:51

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Hur castar man musik från t.ex. Spotify via en Android-telefon till TV:n? (är medveten om att Spotify finns inbyggt)

Finns säkert andra sätt men köp en Chromecastaudio och koppla in i förstärkaren så får du bästa möjliga ljud (eller så bra det nu går att få med Spotify)

Kör du Spotify via TVns högtalare får du inte i närheten av bästa möjliga ljud. Två felkällor där.

Kanske inte gäller just dig men upphör aldrig att förvånas över hur så många kan lägga tio-tusentals kronor på att få bästa möjliga bild men inte nånting på att få acceptabelt ljud. För övrigt rätt vanligt med tvärtom också. Skumt.

Postad 17 January 2017 - 00:58

Unregistered3bee90b5
  • Unregistered3bee90b5
  • Rookie

• 5 inlägg
  • 0

Konseus verkar vara som så att de inbyggda apparna Netflix och viaplay osv. inte visar perfekt bild pga "sämre" källa (likaså svts HD kanaler?). På vilket sätt märks det är jag nyfiken på?

Postad 17 January 2017 - 15:51

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Satte på J-ville. Mörkt rum. Oled light 40. Brightness 52. Contrast 80. Helt svart inramning.

Var rummet kolsvart och tittade du på de scener där det i princip inte finns någon ljus i from av lampor etc på bilden? Läs nattscener, vilka är få. Möjligt att du har oled light såpass lågt att det inte blir synligt, men om rummet var kolsvart tycker jag ändå att du borde kunnat ana att ramarna blev marginellt ljusare, åtminstone om din tv fungerar motsvarande min, vilket den borde göra med hänsyn till oled-teknikens hantering av svärta - kan inte tänka mig att det är tvn som felar, snarare källan (hoppas jag).

Redigerat av Unregistered8f76c99a, 17 January 2017 - 15:53.

Postad 17 January 2017 - 15:59

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Var rummet kolsvart och tittade du på de scener där det i princip inte finns någon ljus i from av lampor etc på bilden? Läs nattscener, vilka är få. Möjligt att du har oled light såpass lågt att det inte blir synligt, men om rummet var kolsvart tycker jag ändå att du borde kunnat ana att ramarna blev marginellt ljusare, åtminstone om din tv fungerar motsvarande min, vilket den borde göra med hänsyn till oled-teknikens hantering av svärta - kan inte tänka mig att det är tvn som felar, snarare källan (hoppas jag).

kan tyvärr inte åstadkomma kolsvart rum. Natthimlen trillar in genom gardinerna.

Postad 17 January 2017 - 16:11

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

kan tyvärr inte åstadkomma kolsvart rum. Natthimlen trillar in genom gardinerna.

Var nog i och för sig samma för mig, inte helt kolsvart.... men kollade du de scener som är mörkast i filmen?

Redigerat av Unregistered8f76c99a, 17 January 2017 - 16:11.

Postad 17 January 2017 - 16:52

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Var nog i och för sig samma för mig, inte helt kolsvart.... men kollade du de scener som är mörkast i filmen?

Subjektiva upplevelser är svårt. I mörk scen (nattscen med hus med något upplyst fönster) kunde jag få till något som liknar det du beskriver genom att höja Brightness till över 60. Det är möjligt att den nyansskillnad du beskriver kom tidigare.
På blu ray behöver jag inte gå lika långt för att få grått i det svarta. Men "rätt" inställt är det svart.

Redigerat av dsirk, 17 January 2017 - 17:39.

Postad 17 January 2017 - 17:08

prelatur
  • prelatur
  • Lärjunge

• 367 inlägg
  • 0

Två frågor.

Är det möjligt att casta ex. Spotify direkt till TV:n via en Android-telefon (Samsung)? Hur isf?

Får ni artefakter i bilden när en bildkälla visas som är inställd på 50 eller 60 hz? Vad kan vara galet?

EDIT: Var tvungen att ställa ner Telias motorola-digitalbox till 24p.

Inga problem en Telia VIP 1003. Inställt på 1080P 50Hz.

Postad 17 January 2017 - 17:56

Unregistered0b884712
  • Unregistered0b884712
  • Veteran

• 1690 inlägg
  • 0
Märklig mjukvara i lgs operativsystem gör att tv'n föredrar wifi över trådat om båda är inställda. Trode att min htpc var för slö för att streama vissa filmer. Men efter jag slog av wifi så kan jag streama t.o.m 4k utan problem från min snorbilliga amd apu.
Ja, jag har tokslött wifi

Redigerat av Unregistered0b884712, 17 January 2017 - 18:19.

Postad 17 January 2017 - 21:01

MarcoPontiac
  • MarcoPontiac
  • Amatör

• 79 inlägg
  • 0

Fick min B6 isf-kalibrerad idag. Blev väldigt nöjd med resultatet och enligt killen som kalibrerade såg det väldigt bra ut på värdena... Har inte fått resultatet i pappersform ännu, men är som sagt väldigt nöjd med hur jag upplever bilden!

Gav verkligen det där lilla extra, vilket var precis vad jag hoppades på.

Via MediaMarkt eller?

Postad 17 January 2017 - 21:53

Crazyberra
  • Crazyberra
  • Lärjunge

• 401 inlägg
  • 0

Via MediaMarkt eller?

Titta några rader under så står det ju att det var MM!

Postad 17 January 2017 - 22:16

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Via MediaMarkt eller?

Jepp... Men nu efter några dagars tittande börjar jag tveka lite över om jag är riktigt nöjd med bilden. Känns som att man inte varit tillräckligt noggrann och att ngt värde skapat något fel i bilden.

Kan kännas lite urtvättad i bilden och svärtan har blivit tokig. Fel jag inte såg tidigare...

Svärtan upplevs inte alls lika djup där det borde vara kol svart. Jämför jag med grundläget Bright room så ser det bättre ut i svärtan.

Min gissning är att man fått till färgerna bra men sabbat ngt annat på vägen.
Det var hans första b6 att kalibrera och jag är rädd att han missat någon av svårigheterna att få den bra.

Testvärdena var dock mkt bra enligt kalibreraren...
När Hdr game-läget kommer ska jag köra en fabriksåterställning och göra en ordentlig koll av bilden i ursprungligt läge samt med kalibrerade inställningar.

Jag har ju fått testvärden. Kanske kan jag lägga in dem här om ngn kan tyda dem bättre än jag!?

Postad 17 January 2017 - 23:18

dsirk
  • dsirk
  • Amatör

• 65 inlägg
  • 0

Jepp... Men nu efter några dagars tittande börjar jag tveka lite över om jag är riktigt nöjd med bilden. Känns som att man inte varit tillräckligt noggrann och att ngt värde skapat något fel i bilden.

Kan kännas lite urtvättad i bilden och svärtan har blivit tokig. Fel jag inte såg tidigare...

Svärtan upplevs inte alls lika djup där det borde vara kol svart. Jämför jag med grundläget Bright room så ser det bättre ut i svärtan.

Det var hans första b6 att kalibrera och jag är rädd att han missat någon av svårigheterna att få den bra.

När Hdr game-läget kommer ska jag köra en fabriksåterställning och göra en ordentlig koll av bilden i ursprungligt läge samt med kalibrerade inställningar.

Jag har ju fått testvärden. Kanske kan jag lägga in dem här om ngn kan tyda dem bättre än jag!?

Om MM kalibrerat är det inte säkert du fått alla vitbalans och färgvärdena. Gå i så fall igenom och skriv ner.

Postad 18 January 2017 - 00:37

Unregisteredc49a1f15
  • Unregisteredc49a1f15
  • Mästare

• 3205 inlägg
  • 0

Det låter som att TV:n tolkar videonivåer som PC-nivåer och således ger en väldigt kontrastfattig, blek bild. Går du in på bildalternativ så ska svartnivå ligga på låg för allt videomaterial. Om den gör det och det ändå är bananas så bör du se över reglaget för ljusstyrka (dvs svartnivå) och vilka inställningar du använder på källan.

Har haft exakt samma upplevelse med Netflix, både med inbyggda appen och med appen på xbox one s. Dassig svärta på ramarna och hörnor som upplevs som blödande.

När jag testat 4K UHD-film från skiva så har det varit svart. Helt svart vill jag minnas. Ska göra mer ingående tester.

När du kollar på film på Xboxen så ska den vara inställd på YCbCr för all filmvisning, annars kommer Blu-Ray och DVD att skickas ut i RGB med fullt intervall medan UHD-BD skickas ut i YCbCr (som det ska). Ändock märkligt att du upplever BD och DVD bli gråblaskigt då det snarare borde ge dig raka motsatsen eftersom låg- och högdagrarna inte får täckning om bildvisaren är kalibrerad mot videonivåer och visar upp PC-nivåer.

Redigerat av Unregisteredc49a1f15, 18 January 2017 - 00:42.

Postad 18 January 2017 - 09:53

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

• 526 inlägg
  • 0

Inga problem en Telia VIP 1003. Inställt på 1080P 50Hz.

Jag får stora artefakter med samma digitalbox inställd på 50Hz oavsett jag kopplar den rakt till TV:n eller via receivern. Fick även samma problem med PS4. Vad kan vara galet här?

Bifogad fil  20170118_095047_002.jpg   264.46K   2 Antal nerladdningar

Redigerat av aftersun, 18 January 2017 - 09:54.

Postad 18 January 2017 - 11:51

Unregisteredba8de291
  • Unregisteredba8de291
  • Wannabe

• 49 inlägg
  • 0

Det låter som att TV:n tolkar videonivåer som PC-nivåer och således ger en väldigt kontrastfattig, blek bild. Går du in på bildalternativ så ska svartnivå ligga på låg för allt videomaterial. Om den gör det och det ändå är bananas så bör du se över reglaget för ljusstyrka (dvs svartnivå) och vilka inställningar du använder på källan.

När du kollar på film på Xboxen så ska den vara inställd på YCbCr för all filmvisning, annars kommer Blu-Ray och DVD att skickas ut i RGB med fullt intervall medan UHD-BD skickas ut i YCbCr (som det ska). Ändock märkligt att du upplever BD och DVD bli gråblaskigt då det snarare borde ge dig raka motsatsen eftersom låg- och högdagrarna inte får täckning om bildvisaren är kalibrerad mot videonivåer och visar upp PC-nivåer.

Är det samma för Ps4 Pro?

Postad 18 January 2017 - 13:19

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

Är det samma för Ps4 Pro?

På PS4 pro väljer man mellan YUV420, RGB eller automatic. Jag har inställt på automatic (rätt eller fel) och upplever att filmer från t.ex. Netflix blir rätt mörka, betydligt mörkare än i tvn:s inbyggda Netflix app trots samma inställningar på expert dark (ändrar mellan game mode och expert dark när jag spelar respektive kollar film). 

Någon skriver följande på avforums:

Set it to Automatic , what should happen is whilst playing a standard non HDR game then the Pro will go normal RGB. When playing a game with HDR metadata the the pro should revert to YUV420 to take account of the higher bandwidth that hdr needs.

Detta relaterar ju dock till spel och inte till film. Någon som har koll på vad som är mest lämpligt för typ Netflix, Youtube etc?

/Philip

Postad 18 January 2017 - 13:36

Ringblixt
  • Ringblixt
  • Mästare

• 3370 inlägg
  • 0

4:2:0 är normen för alla konsument-källor där ute.

Postad 18 January 2017 - 14:10

Unregistered8f76c99a
  • Unregistered8f76c99a
  • Användare

• 147 inlägg
  • 0

4:2:0 är normen för alla konsument-källor där ute.

Vad innebär det i förhållande till YUV420 och RGB om nu svaret relaterade till det inlägget?

Postad 18 January 2017 - 14:58

Chamber
  • Chamber
  • Forumräv

• 840 inlägg
  • 0

Hmm, kanske man skulle skita i kalibreringen då. Speciellt eftersom det har gått veckor och MM har inte hört av sig trots att jag förra veckan ringde och frågade varför ingenting händer.

Postad 18 January 2017 - 15:02

kleinis
  • kleinis
  • Forumräv

• 524 inlägg
  • 0

Hmm, kanske man skulle skita i kalibreringen då. Speciellt eftersom det har gått veckor och MM har inte hört av sig trots att jag förra veckan ringde och frågade varför ingenting händer.

Jag hade samma bekymmer. Fick själv gå in till dem efter tre veckor... Då hade mitt köp "trillat mellan stolarna"... Seriöst...

Jag ska efter fabriksåterställning och lite efterforskning och nya tester ta en kontakt med MM och se vad de säger. Har de gjort ett dåligt jobb får de väl göra om och rätt.

Postad 18 January 2017 - 15:13

pewi78
  • pewi78
  • Forumräv

• 730 inlägg
  • 0

Testat inställningarna (Kaliberring) via AVForum?

Postad 18 January 2017 - 15:16

aftersun
  • aftersun
  • Forumräv

• 526 inlägg
  • 0

Någon som såg mitt inlägg om artefakter där jag la med en bild (en sida bak) och kan hjälpa mig med ett svar?

Postad 18 January 2017 - 16:34

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Det var hans första b6 att kalibrera och jag är rädd att han missat någon av svårigheterna att få den bra

Det var väl någon som skrev att det var flera hundra från Media Markt som gått utbildningen? Oavsett så kan man ju fråga sig hur många av dem som gjort uppdrag på just 'din' modell när du bokar. Jag menar hur många i Sverige bokar egentligen en kalibrering för ett par tusen? Känns som om man får vara glad om personen man får gjort ett par stycken.

Sen måste ju någon vara 'först' för alla oavsett vad man jobbar med. Kommer ihåg att när jag kalibrerade min Pioneer för 10 år sen var det ett av de första jobben för en forumprofil härifrån. Gjorde ett bra jobb då men det tog sin tid att få till det.

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.