Humax HDPVR-1000C 320GB
(Digitalboxar)
|
3
|
(94)
|
Inga priser |
Postad 31 January 2010 - 20:03
Postad 31 January 2010 - 20:28
Har också dålig SD-bild (HD-bilden är bra). Bilden är faktiskt bättre med komponent, så jag kör med dubbelkoppling: HD-kanalerna ser jag med HDMI och SD-kanalerna med komponent.Nu kan jag inte hålla det inom mig längre, jag har nu köpt HD-PVR:en för tredje gången för att jag har konstaterat att jag inte klarar mig utan PVR fuktionen pga. mina arbetstider. Jag kan för mitt liv inte förstå hur alla kan sitta och vara nöjd med kvaliten på SD-kanalerna som denna box lämnar. Den gamla HD-boxen lämnar sju resor bättre bild på SD material hos mig.
Postad 31 January 2010 - 20:38
Fel, har du sparat något på HDDn så kan du se det även om du inte längre har den kanalen kvar.... fast man kan (förstås) bara kollar på det om man fortf prenumerar på kanalerna som du spelade in.
Postad 31 January 2010 - 21:45
Japp det stämmer. Jag har filmer kvar sedan provveckorna. Var ju evigheter sedan jag körde Linux men i värsta fall får jag väl installera det då. Är det bara sedan att koppla in diskarna o göra en överföring eller är det något annat o tänka på? När jag har överfört en film till ett USB minne så har jag sedan inte kunnat titta på filmen när jag fört tillbaks den till Humaxen. Någon som lyckats med det?Fel, har du sparat något på HDDn så kan du se det även om du inte längre har den kanalen kvar.
Postad 31 January 2010 - 22:10
Vad tror ni om att föra över det man har på original HDD:n efter att ha formaterat en ny HDD. Någon som vet om det går?
Jag funderar på att koppla den gamla disken via en Y-koppling beträffande kablaget.
En 4-polig AB-switch för strömkablarna samt ansluta signalkablarna direkt till uttaget på moderkortet.
Ett kabinett för det yttre disken vars kablar dras ut genom öppning på baksidan.
Skiftar disk med att sätta mottagaren i stb därefter ställa om switchen och strömsätter respektive disk.
Postad 31 January 2010 - 22:27
Därefter kan naturligtvis flera HDD anslutas till kabeln på baksidan med ett enkelt handgrepp.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Latman, 31 January 2010 - 22:35.
Postad 31 January 2010 - 22:54
Från Conrad.se, art nr 870141-13
http://media.conrad....B_02_FB.EPS.jpg
Postad 03 February 2010 - 22:31
Postad 03 February 2010 - 22:59
Postad 03 February 2010 - 23:02
Samma för migNu har min box fått spader, klockan står på 0129 och datumen är 1/1-2000!!! Är det en försenad millennium-bug? Har gjort två omstarter med strömlös box och allt. Hur ser det ut hos er?
Det hände medans jag hade boxen igång, kollade först TV tablån, slog på en rulle, kollade TV tablån igen och då var det bugg.
Bor i Uppsala om det har någon betydelse.
Redigerat av -Palle-, 03 February 2010 - 23:04.
Postad 03 February 2010 - 23:03
same shit here... klockan är nu 23:06 och boxen säger 1:38.Nu har min box fått spader, klockan står på 0129 och datumen är 1/1-2000!!! Är det en försenad millennium-bug? Har gjort två omstarter med strömlös box och allt. Hur ser det ut hos er?
Edit: fast nu kl 23:11 funkar det med klockan o guide...
Redigerat av rickardl, 03 February 2010 - 23:11.
Postad 03 February 2010 - 23:20
Postad 03 February 2010 - 23:40
Postad 03 February 2010 - 23:48
Jag startade också en inspelning under denna tiden men den hamnade naturligtvis först i listan av inspelningar, kolla där. Datumen på inspelningen är ju 1/1-2000!!!Samma sak här, fick tillbaks rätt tid/datum kl 23:30, går heller inte att se på TV8. En annan sak var att jag började spela in ett program medan tid/datum var tio år bak i tiden, detta program syns inte i mediabiblioteket, däremot vet jag att det spelats in då hårddiskutrymmet minskat, så nu sitter man alltså med en namnlös "ghost"-inspelning som kommer ligga att ta upp plats utan att man kan göra nåt åt det förutom att formatera disken?
Postad 04 February 2010 - 00:16
Postad 04 February 2010 - 00:26
Postad 04 February 2010 - 01:34
Hade samma problem men det löste sig av sig själv, efter en stund funkade de igen utan ens att sätta den i standby.Hade kvarstående kanalproblem efter ovanstående "ComHem-hicka" på TV3, TV7 och TV8 (eventuellt någon mer). Endast att sätta boxen i standby och slå på igen hjälpte ej. Efter kallstart (strömlös box ~30 s) så funkar dessa kanaler igen. (Symptom för felet: Svart bild, inget felmeddelande).
Postad 06 February 2010 - 12:03
Postad 07 February 2010 - 23:24
Postad 08 February 2010 - 00:41
Vilka varv har den som sitter i?
Denna modell satt tidigare i min lådda...en 7200 RPM
https://www.prisjakt...kt.php?p=177082
Postad 08 February 2010 - 01:30
Postad 08 February 2010 - 21:17
Ok, Latman men varför valde du då en Western Digital Caviar Green WD10EADS som kör på 5400 rpm?
Skall jag gissa.
Ljud och värmen blir mindre.
Postad 09 February 2010 - 00:53
Postad 09 February 2010 - 01:13
ok, låter ju troligt men det jag undrar över är ju om man kommer märka nån skillnad prestandamässigt då originalet är på 7200 rpm.
Jag provade att spela in tre HD-kanaler samt en SD-kanal..samtidigt som jag kollade på en tidigare inspelad HD-kanal.
Så..skriv och läs kapaciteten är nog fullt tillräcklig, trots 5400 varv.
Och ljudnivån...kan inte påstå att jag kan höra disken överhuvudtaget...endast lite susande från fläckten.
Så, du kan nog vara lugn med ett hårddiskval med lågvarvare.
Bara att springa iväg och handla...
Postad 09 February 2010 - 01:37
Låter kanon men jag köper nog 64 mb cache varianten eftersom 32 mb är slut på många håll. Det kan väl inte skada eller?Bara att springa iväg och handla...
Postad 11 February 2010 - 23:55
I orginal, vad låter mest, disken eller fläkten?Jag provade att spela in tre HD-kanaler samt en SD-kanal..samtidigt som jag kollade på en tidigare inspelad HD-kanal.
Så..skriv och läs kapaciteten är nog fullt tillräcklig, trots 5400 varv.
Och ljudnivån...kan inte påstå att jag kan höra disken överhuvudtaget...endast lite susande från fläckten.
Så, du kan nog vara lugn med ett hårddiskval med lågvarvare.
Bara att springa iväg och handla...
kan man byta fläkten också?
Postad 12 February 2010 - 21:34
Kollade ( lyssnade )nyss på studiosnacket från OS-studion och det var märkbart osynkat från Comhem medan från marknätet var ljudet helt i synk. Detta gäller alltså SVT-HD.
Någon som har problemfritt ljud..eller har felanmält till Comhem ?
Postad 16 February 2010 - 20:43
Håller med, helt oacceptabelt! Jag har inte felanmält ännu, men ska göra det. Kan vi inte passa på och sätta lite truck på dem, dvs att så många som möjligt hör av sig? Jag tänker klaga på följande:OSYNK PÅ HD-KANALER...
Kollade ( lyssnade )nyss på studiosnacket från OS-studion och det var märkbart osynkat från Comhem medan från marknätet var ljudet helt i synk. Detta gäller alltså SVT-HD.
Någon som har problemfritt ljud..eller har felanmält till Comhem ?
Ljud-synk.
Favoritlistan som tappas.
Nåt mer som ska tas upp?
Postad 16 February 2010 - 23:20
du kan passa på att klaga på ljudet (eller avsaknaden av ljudet) för regionala nyhetssändningarHåller med, helt oacceptabelt! Jag har inte felanmält ännu, men ska göra det. Kan vi inte passa på och sätta lite truck på dem, dvs att så många som möjligt hör av sig? Jag tänker klaga på följande:
Ljud-synk.
Favoritlistan som tappas.
Nåt mer som ska tas upp?
när man har DD inställt. dock är felet inte i sändningarna från SVT eller i boxen utan i nätet.
Christoffer Peilitz, produktchef TV Comhem, säger i detta inlägg , ca 1:45, att det skall åtgärdas i comhems
nät under hösten 2009 men så har icke skett eller?
Det verkar producerat 1:a April 2009 så det kanske var ett april skämt att det skulle fixas...
http://svtplay.se/v/...bc_s_sandningar
Postad 17 February 2010 - 11:08
Det kan jag göra, fast jag tänkte försöka trigga igång en reaktion från lite fler än bara lilla jag. Får de lite press på sig från flera kunder kanske kanske de uppmärksammar problemet. Sitter alla bara hemma och knyter näven i byxfickan lär de ju inte göra något...du kan passa på att klaga på ljudet (eller avsaknaden av ljudet) för regionala nyhetssändningar
när man har DD inställt.
...
Postad 17 February 2010 - 11:48
du kan passa på att klaga på ljudet (eller avsaknaden av ljudet) för regionala nyhetssändningar
när man har DD inställt. dock är felet inte i sändningarna från SVT eller i boxen utan i nätet.
Christoffer Peilitz, produktchef TV Comhem, säger i detta inlägg , ca 1:45, att det skall åtgärdas i comhems
nät under hösten 2009 men så har icke skett eller?
Det verkar producerat 1:a April 2009 så det kanske var ett april skämt att det skulle fixas...
Beror på vart ni bor skulle jag tro, vad jag vet är det löst i skåne + stockholm där comhem lanserat ondemand. Iom att den utrustningen automatiskt kan trigga över så man får ljud på de lokala sändningarna utan att man själv ska behöva byta bort DDljud. Ondemand ska väl vara utbyggt i hela sverige i år så problemet lär byggas bort sakta men säkert. Ang osynk vet jag inte, fungerat den korta tiden jag kollat +-20min.
Postad 17 February 2010 - 17:32
När jag tittar på ett inspelat program och sedan spolar fram för att slippa reklamen så blir ljudet väldigt lågt när jag trycker på play igen. Jag har HDMI till projen och optiskt till förstärkaren. Trycker jag på info knappen så blir ljudet som vanligt. Detta händer varje gång jag spolar och är väldigt irriterande. Någon som har liknande problem eller någon lösning på det?
Thomas
Postad 18 February 2010 - 07:57
men befintliga disken har filmer på ca 170GB någon som vet om man kan flytta dom till den nya disken
i en Vista Home Premium stationär PC på något sätt ?
flytta över till en usb disk tar nog ca 20-30timmar så det är bara att glömma.
om det finns någon Linux + Vista Home kunnig person som kanske kan ha något tipps.
Tack tack
Postad 18 February 2010 - 09:03
Jag fick hem den här boxen från Com hem för ca 1,5 månader sedan och det var inte förrän jag hade köpt hem en denon 3310 och kopplade in den med HDMI (tidigare hade jag enYamaha 661 som den var inkopplad med HDMI) till som det blev problem.
Ibörjan funkade allt jätte bra hade inga problem men sen började jag pilla med inställningarna för receiver och då blev allt skit det kom inte fram något ljud först sen efter ett par dagar fick jag inte fram någon bild heller. Så jag ändrade lite mer i receivern sen funkade nästan ingenting inte ens PS3:an fick bild eller ljud. Så jag beslutade att reseta receivern och sedan dess har allt funkat utan problem. Ljud och bild kommer fram utan några problem har inte haft några problem på inspelningar heller.
Postad 18 February 2010 - 09:04
Det funkar i alla fall fortfarande inte Sollentuna som tydligen inte räknas till Stockholm...Beror på vart ni bor skulle jag tro, vad jag vet är det löst i skåne + stockholm där comhem lanserat ondemand. Iom att den utrustningen automatiskt kan trigga över så man får ljud på de lokala sändningarna utan att man själv ska behöva byta bort DDljud. Ondemand ska väl vara utbyggt i hela sverige i år så problemet lär byggas bort sakta men säkert. Ang osynk vet jag inte, fungerat den korta tiden jag kollat +-20min.
En annan irriterande sak är den feta genererade texten (subtitles) från boxen.
Folk har ju nuförtiden ganska stora TV och det blir ju ännu större på duk och då
känns det fånigt med en stor blaffig text som skymmer stor del av bilden.
Postad 18 February 2010 - 15:42
Har klippt in svaren kursivt efter mina frågor. Punkt 2 kan ju vara ett tips, har inte kollat ännu om det fungerar (att det gått fort när han svarat är väl uppenbart, eftersom han inte sett att jag skrivit box-beteckningen, och inte heller kikat på länken). Jag svarade direkt och bad dem klargöra Ljudsynk (box respektive stärkare kan ju bara justera åt "fel" håll, och det blir ju en global justering) och DD-ljud, men lustigt nog dröjer det längre denna gång att få svar. Kanske mäts inte eskalerade frågor på samma sätt... Jag hatar f.ö. CRM-system!
PS Bor "söder om söder", och här är varken ljudsynk eller DD-ljudet fixat heller.
1, Ljudsynk. Jag och flera andra har fruktansvärda problem med bl.a. SVT HD (även andra kanaler). Ljudet ligger konstant efter, och detta går inte att justera på varken box eller förstärkare.
"Gällande ljudsynk
Humax CXHD-1000C Manualen: Sidan 22 Avsnitt 4,3
Humax HDPVR-1000C Manualen: Sidan 46 Avsnitt 7,5"
2, HDPVR1000C, favoritlistan "tappas" när man stänger av boxen mha fjärren. Varje ny start kräver att jag väljer favoritlistan manuellt, annars är alla kanaler med...
Gällande Favoritlistan måste du gå in i menyn och inaktivera systemuppdatering (ni skriver inte vilken box ni avser detta fel)
3, Ljud på lokala sändningar fungerar inte om man inte väljer bort DD prio. Det skulle fixas hösten 2009 enl. denna länk:
"Gällande hösten 2009 enligt SVT, det får stå för dem, Dem sänder ännu inte i detta ljudformat vid lokalsändningar, inget vi kan påverka."
Redigerat av Unregisterede118cf15, 18 February 2010 - 15:44.
Postad 18 February 2010 - 22:23
Eh, det var ju för fasiken Christoffer Peilitz, produktchef TV Comhem som sade att comhem skulle fixa sina nät till hösten 2009.3, Ljud på lokala sändningar fungerar inte om man inte väljer bort DD prio. Det skulle fixas hösten 2009 enl. denna länk:
"Gällande hösten 2009 enligt SVT, det får stå för dem, Dem sänder ännu inte i detta ljudformat vid lokalsändningar, inget vi kan påverka."
Och inte ska SVT ändra ljduformatet, det är comhems nät som skall bugfixas!
Vilka klåpare, noll koll på vad det handlar om...
Redigerat av rickardl, 18 February 2010 - 22:31.
Postad 18 February 2010 - 22:41
Detta problem har jag med, fast inget ljud alls efter framspolning av ett inspelat program. Mycket irriterande.Skaffade boxen i fredags och har inte hunnit med att testa så mycket men jag har upptäckt ett problem (Bugg?).
När jag tittar på ett inspelat program och sedan spolar fram för att slippa reklamen så blir ljudet väldigt lågt när jag trycker på play igen. Jag har HDMI till projen och optiskt till förstärkaren. Trycker jag på info knappen så blir ljudet som vanligt. Detta händer varje gång jag spolar och är väldigt irriterande. Någon som har liknande problem eller någon lösning på det?
Thomas
Postad 19 February 2010 - 11:36
Jo, som sagt, ser ut som de har tävling i att snabbsvara. Inte kollat innehållet i frågorna, förmodligen bara sett svtplay i länken, och huggit till med något.Eh, det var ju för fasiken Christoffer Peilitz, produktchef TV Comhem som sade att comhem skulle fixa sina nät till hösten 2009.
Och inte ska SVT ändra ljduformatet, det är comhems nät som skall bugfixas!
Vilka klåpare, noll koll på vad det handlar om...
Fortfarande inget svar på mina kompletterande frågor (där jag hänvisar till Hr Peilitz) 24 h senare.
Trist, annars är jag riktigt nöjd med boxen.
Postad 19 February 2010 - 14:46
Redigerat av Dunbar, 19 February 2010 - 14:47.
Postad 19 February 2010 - 16:43
Postad 20 February 2010 - 09:02
Detta problem har jag med, fast inget ljud alls efter framspolning av ett inspelat program. Mycket irriterande.
Okey då är vi två stycken som har problemet. Jag antar att dom flesta har både ljud och bild via HDMI och att det kan vara en anledning att till att inte så många har samma problem.
Thomas
Postad 20 February 2010 - 09:21
Jag kör optiskt till förstärkaren och hdmi till lcd'n och har inte upplevt något problem med ljudet vid fram- eller tillbakaspolning i inspelade program. kan inte heller minnas att jag sett någon beskriva detta problem tidigare i tråden, men kanske bara missat det.Okey då är vi två stycken som har problemet. Jag antar att dom flesta har både ljud och bild via HDMI och att det kan vara en anledning att till att inte så många har samma problem.
Thomas
Postad 20 February 2010 - 10:22
Detta började efter nya firmwaren. Igår återställde jag till fabriksinställning och då fick jag ljudet tillbaka, fast lägre volym efter framspolning av inspelat program. Kör Hdmi och optiskt toshlink.Detta problem har jag med, fast inget ljud alls efter framspolning av ett inspelat program. Mycket irriterande.
Postad 20 February 2010 - 10:22
Jag har likadan koppling som du och har inte heller något problem.Jag kör optiskt till förstärkaren och hdmi till lcd'n och har inte upplevt något problem med ljudet vid fram- eller tillbakaspolning i inspelade program. kan inte heller minnas att jag sett någon beskriva detta problem tidigare i tråden, men kanske bara missat det.
Postad 21 February 2010 - 12:46
Detta började efter nya firmwaren. Igår återställde jag till fabriksinställning och då fick jag ljudet tillbaka, fast lägre volym efter framspolning av inspelat program. Kör Hdmi och optiskt toshlink.
Har du samma problem om det är 5.1 ljud?. Jag spelade in melodifestivalen i HD och 5.1 ljud och då funkar det att spola fram utan problem. Jag provade även att ställa om förstärkaren så att den endast ska låsa på digitalsignaler men problemet kvarstår på SD kanaler.
Thomas
Postad 21 February 2010 - 19:54
Jag har tror jag hittat lösningen på problemet. När du nämde att du fick tillbaka ljudet när du bytt firmware fast det var lägre så kom jag på att jag själv hadde sänkt ljudet helt på boxen och eftersom jag inte har något analogt ljud kopplat så borde det inte ha någon betydelse. Men så provade jag att trycka på volyme knappen och då kom ljudet tillbaka precis som på samma sätt när jag tryckte på info knappen (även mute knappen fungerade).Skall testa vid tillfälle
Jag provade då att höja volymen helt och då verkar det funka som det ska.
pinkgoat prova och se om det kan vara samma hos dig.
Thomas
Postad 23 February 2010 - 20:05
Har dom ändrat så att man kan skicka ut RGB genom HDMI?
Postad 24 February 2010 - 09:19
Orkar inte läsa igenom hela tråden och hittar inget på söket:
Har dom ändrat så att man kan skicka ut RGB genom HDMI?
Nope, inte vad jag vet (testade med boxen igår och hittade inga sådana inställningar iaf)...
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
3
ComHem - Humax HDPVR-1000C eller Samsung BD-E8900N ???
1 bild
369 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?