Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

#3651

Postad 26 October 2017 - 18:01

fristil
  • fristil
  • Mästare

  • 3279 inlägg
  • 1

Fick i alla fall mail om att min Golf GTE börjar tillverkas vecka 45 istället för vecka 49 :-D så jag får nog min före Jul ... tjoho .. men j*vlar vad jobbigt det är att vänta



#3652

Postad 26 October 2017 - 18:56

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

Samma här, min passat kommer i januari.. man är som ett barn!
Kör du franskt? :D

Nä, sydkoreansk jänkare på tysk bottenplatta med "något" sämre komponenter... Nånstans har det tydligen infunnit sig språkförbistring i tillverkningen..



#3653

Postad 26 October 2017 - 21:13

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

Nä, sydkoreansk jänkare på tysk bottenplatta med "något" sämre komponenter... Nånstans har det tydligen infunnit sig språkförbistring i tillverkningen..

Hmmm är det Cheva(Daewoo)?

#3654

Postad 27 October 2017 - 06:06

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0
Yup, Chevrolet Aveo -12

#3655

Postad 27 October 2017 - 06:17

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

GLC, XC60, V90CC eller nya X3? Nån som har några erfarenheter?

Kommer behöva dra 2400kg nästa år så ny dragbil behövs, gärna med lite extra på sig (R-design, AMG, M-sport) för en "vettig" peng.

 

Kör en Golf GT R-line idag och vill inte gå ner i utrustning, funktioner eller kvalitetskänsla.

Redan dissade bilar: Q5 (dyr), Macan (dyr), F-pace (dyr), Land Rover (dyr), Tiguan (för lik Golfen inuti), Skoda (zzz), "alla asiatiska märken typ" (får ej dra tillräckligt/zzz/fördom?).

Har man missat nåt annat? 



#3656

Postad 27 October 2017 - 06:35

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 0

GLC, XC60, V90CC eller nya X3? Nån som har några erfarenheter?
Kommer behöva dra 2400kg nästa år så ny dragbil behövs, gärna med lite extra på sig (R-design, AMG, M-sport) för en "vettig" peng.

Kör en Golf GT R-line idag och vill inte gå ner i utrustning, funktioner eller kvalitetskänsla.
Redan dissade bilar: Q5 (dyr), Macan (dyr), F-pace (dyr), Land Rover (dyr), Tiguan (för lik Golfen inuti), Skoda (zzz), "alla asiatiska märken typ" (får ej dra tillräckligt/zzz/fördom?).
Har man missat nåt annat?

Du får väll inte dra så mycket med xc60? Tror den har max släpvagnsvikt på 1600kg.

Edit: sorry max 2000 kg med största motorn

Redigerat av ZooN_86, 27 October 2017 - 06:36.


#3657

Postad 27 October 2017 - 06:57

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Du får väll inte dra så mycket med xc60? Tror den har max släpvagnsvikt på 1600kg.

Edit: sorry max 2000 kg med största motorn

Kollar du framhjulsdriven? Man får dra 2400kg med fyrhjulsdrift :)



#3658

Postad 27 October 2017 - 07:35

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

  • 157 inlägg
  • 1

Kollar du framhjulsdriven? Man får dra 2400kg med fyrhjulsdrift :)

Å fan! Ser nu att jag kolla på 2015 års modell, där är det 2000 max med stora motorn och awd :) my bad

https://www.media.vo.../specifications

#3659

Postad 27 October 2017 - 07:59

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Är bara tvungen :)

 

Air France and Porsche: New Guinness World Records title. A completely standard Porsche Cayenne Turbo S has successfully towed an Air France Airbus A380 weighing 285-tonnes

https://www.youtube....h?v=g-OqEzK4uxg



#3660

Postad 27 October 2017 - 10:12

-KungCarl-
  • -KungCarl-
  • Amatör

  • 60 inlägg
  • 0

Är bara tvungen :)

 

Air France and Porsche: New Guinness World Records title. A completely standard Porsche Cayenne Turbo S has successfully towed an Air France Airbus A380 weighing 285-tonnes

https://www.youtube....h?v=g-OqEzK4uxg

Såååå du menar att det är en Cayenne Turbo S jag behöver?  :P mäktigt iaf... sätter mig i en A380 den 10/11, undera om det är en Cayenne som taxar ut oss från gaten då? :)



#3661

Postad 27 October 2017 - 12:28

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Såååå du menar att det är en Cayenne Turbo S jag behöver?  :P mäktigt iaf... sätter mig i en A380 den 10/11, undera om det är en Cayenne som taxar ut oss från gaten då? :)

Precis!!

:)

 

Finns någon video när Volvo lastbilar slår något record med på tuben.



#3662

Postad 27 October 2017 - 13:00

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Precis!!

:)

 

Finns någon video när Volvo lastbilar slår något record med på tuben.

Worlds largest object unboxing kanske?  :rolleyes:

 

http://www.guinnessw...-unboxed-480946


Redigerat av MartinAberg, 27 October 2017 - 13:00.


#3663

Postad 27 October 2017 - 14:33

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 1

:D

Dom är iaf en frisk fläkt när det kommer till reklam.

 

Annars var det den här jag tänkte på.

https://www.youtube....h?v=5UUz1zTZFfU

Volvo Trucks - Volvo Trucks vs 750 Tonnes


Redigerat av johan b-lund, 27 October 2017 - 14:33.


#3664

Postad 27 October 2017 - 14:48

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Låter ju som hjullager, men det brukar normalt låta mer i kurvor då.
Detta kollas på besiktning, man kan få anmärkning på det iaf.

Enkelt sätt att kolla:
1) Palla upp bilen på pallbockar. Behöver bara palla upp en sida i taget.

2) Ta o snurra hjulet samtidgt som du håller en hand på fjädern på den sidan. Känner du hemska vibrationer samtidigt som däcket snurrar så är hjullagren helt slut/på väg att ge upp.

Enkelt o snabbt sätt att kolla hjullagren. Litet sidotips. Om du har en sidan som du är säker att lagret är kasst på så kontrollera även den anda sidan. Ibland gör oljudet så man bara hör den ena sidan.

 

 

Det visa sig att du hade helt rätt . Det var ett hjullager. Höger bak. Problemet som jag inte hade räknat med är att verkstäderna är fullbokade och jag pendlar 10mil om dagen. Men fick en tid 10 nov med möjlighet att lämna bilen tidigare om det verkar gå åt skogen helt tidigare. Då måste jag dock fixa fram en annan bil. I värsta fall får det väl bli en hyrbil.

 

Men blir inga nöjes resor alls förrän det är fixat.

 

Men Tack för hjälpen.



#3665

Postad 28 October 2017 - 01:04

Turtle
  • Turtle
  • Beroende

  • 1399 inlägg
  • 0

Hämtade ut min bil från verkstaden idag och var riktigt nöjd med deras jobb vad gäller lackering och inpassning av nya fronten.

Dom har haft ett **** med bilen rent elektriskt då den vägrat acceptera den nya radarn bla.

Och nu när jag kört den under dagen så har jag upptäckt en del el fel på den. :(

Backspeglarna går inte fälla in när man låser med nyckeln.

Går inte heller öppna eller stänga rutorna längre via fjärren och auto upp/ner funktionen funkar på alla rutor utom en.

Låter som dom har lite kvar att göra. :(

Så tråkigt när man varit utan bil i 5 veckor.



#3666

Postad 28 October 2017 - 07:01

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

  • 22892 inlägg
  • 0

Det visa sig att du hade helt rätt . Det var ett hjullager. Höger bak. Problemet som jag inte hade räknat med är att verkstäderna är fullbokade och jag pendlar 10mil om dagen. Men fick en tid 10 nov med möjlighet att lämna bilen tidigare om det verkar gå åt skogen helt tidigare. Då måste jag dock fixa fram en annan bil. I värsta fall får det väl bli en hyrbil.

Men blir inga nöjes resor alls förrän det är fixat.

Men Tack för hjälpen.

Du har inget hyrbils-tillägg på försäkringen? Väldigt behändigt.

#3667

Postad 28 October 2017 - 07:05

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Någon som har något tips om bra sida när det kommer till beg fälgar förutom Blocket?



#3668

Postad 28 October 2017 - 07:50

Pioneerman
  • Pioneerman
  • Användare

  • 127 inlägg
  • 0

Hämtade ut min bil från verkstaden idag och var riktigt nöjd med deras jobb vad gäller lackering och inpassning av nya fronten.
Dom har haft ett **** med bilen rent elektriskt då den vägrat acceptera den nya radarn bla.
Och nu när jag kört den under dagen så har jag upptäckt en del el fel på den. :(
Backspeglarna går inte fälla in när man låser med nyckeln.
Går inte heller öppna eller stänga rutorna längre via fjärren och auto upp/ner funktionen funkar på alla rutor utom en.
Låter som dom har lite kvar att göra. :(
Så tråkigt när man varit utan bil i 5 veckor.

Låter så som min gamla A6a betedde sig när verkstan hade satt på dragkrok och fått fel mjukvara inlagd från Audi...

Redigerat av Pioneerman, 28 October 2017 - 07:50.


#3669

Postad 28 October 2017 - 08:14

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Någon som har något tips om bra sida när det kommer till beg fälgar förutom Blocket?

Tror att Garaget har en "Köp & Sälj"-del.



#3670

Postad 28 October 2017 - 09:11

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Du har inget hyrbils-tillägg på försäkringen? Väldigt behändigt.

 

Tack för tipset . Får kolla upp det.



#3671

Postad 28 October 2017 - 11:42

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 0

Någon som har något tips om bra sida när det kommer till beg fälgar förutom Blocket?


Om du har Facebook så finns det många bra köp å sälj sidor där

#3672

Postad 28 October 2017 - 13:07

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0
Tydligen bilens dag idag, så ut och kör!

http://feber.se/bil/...g_r_det_bilens/

#3673

Postad 28 October 2017 - 13:45

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Tror att Garaget har en "Köp & Sälj"-del.

 

 

Om du har Facebook så finns det många bra köp å sälj sidor där

Tack :)



#3674

Postad 28 October 2017 - 16:18

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3166 inlägg
  • 0

Är bara tvungen :)

 

Air France and Porsche: New Guinness World Records title. A completely standard Porsche Cayenne Turbo S has successfully towed an Air France Airbus A380 weighing 285-tonnes

https://www.youtube....h?v=g-OqEzK4uxg

 

Vafan, skaka tass och dunka rygg på föraren när det var bilen som gjorde jobbet  :rolleyes:

 

 

 

Ni som tvättar era bilar själva i gör-det-själv-hall eller liknande hur tvättar ni bilens undersida?



#3675

Postad 28 October 2017 - 16:41

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 2

Ni som tvättar era bilar själva i gör-det-själv-hall eller liknande hur tvättar ni bilens undersida?

Tar sikte på djupa vattenpölar så sköter det sig själv ;)

#3676

Postad 28 October 2017 - 16:47

Lactoferrin
  • Lactoferrin
  • Mästare

  • 3166 inlägg
  • 0

Tar sikte på djupa vattenpölar så sköter det sig själv ;)

 

Som är snart fulla med salt... :rolleyes:



#3677

Postad 28 October 2017 - 22:24

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Hmmm pratade med en bekant idag som nog egentligen kan mindre om bilar än jag(jo det är möjligt)

 

Tydligen är det riktigt dåligt att back om hjullagren är dåliga. Kan det verkligen stämma??

Låter lite skumt i mina öron.



#3678

Postad 28 October 2017 - 22:31

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 0

Hmmm pratade med en bekant idag som nog egentligen kan mindre om bilar än jag(jo det är möjligt)

Tydligen är det riktigt dåligt att back om hjullagren är dåliga. Kan det verkligen stämma??
Låter lite skumt i mina öron.

Nja, ett lager är ju alltid ett lager.
Spelar ingen roll åt vilket håll du kör åt, lagret tar lika mycket stryk oavsett.

Fråga din kompis vad som händer om man monterat lagret ”bak-o-fram”, ska du bara backa då? ;) :) :D

#3679

Postad 28 October 2017 - 22:38

bahama
  • bahama
  • Forumräv

  • 977 inlägg
  • 0

Nja, ett lager är ju alltid ett lager.
Spelar ingen roll åt vilket håll du kör åt, lagret tar lika mycket stryk oavsett.

Fråga din kompis vad som händer om man monterat lagret ”bak-o-fram”, ska du bara backa då? ;) :) :D

Tanken är nog när lagret är skadat inte när det är nytt och fungerar som det ska..

 

Men låter ändå som rent nonsens



#3680

Postad 29 October 2017 - 04:54

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 0

Hmmm pratade med en bekant idag som nog egentligen kan mindre om bilar än jag(jo det är möjligt)

 

Tydligen är det riktigt dåligt att back om hjullagren är dåliga. Kan det verkligen stämma??

Låter lite skumt i mina öron.

Där finns lite sanning i det o det gäller lager som mestadels har rullat på samma håll och är riktigt dåliga.

Så dåliga att kulorna har börjat förlora sin position, då vill det gärna nipa om det ska rulla på andra hållet.

Jag har aldrig sett det på ett hjullager men däremot flertalet ggr på våra tryckpressar o där rullar det mestadels åt samma håll.



#3681

Postad 29 October 2017 - 19:52

johan b-lund
  • johan b-lund
  • Mästare

  • 3421 inlägg
  • 1

Har lagt en massa mil dom senaste dagarna med den nya gokarten :)

 

Det kändes lite svajigt i början med GT ratten och Sport+ med den snabbheten man får men vilken känsla!

Kurvtagningsförmågan är Otrolig och att gå över 1G i sidled känns hur stabilt som helst.

På det hela känns bilen ganska mycket bättre än föregående generation när det kommer till väghållning o fartresurser.

En del av det ligger nog i att där sitter delar både från 911 och GT4 i den.

 

Dom 3 körlägena där finns (plus en individuell) ökar skarpheten i perfekta steg, där är dock en nackdel (katastrof)

Jag har inte sportavgas men i sportläget baktänder det som tusan och dom stackarna som inte har Sport Chrono får leva med det om du vill få snabbare respons.

Det är under all kritik att det inte går att ändra på men det är iofs inget problem för mig för i Sport+ slutar det och oftast ligger jag i det läget för att slippa den lilla turbolagg där är i normalläget.

 

Som långfärdsbil går den som en dröm, man sitter som en kung njuter allt eftersom milen går.

 

 

Nackdelar.

20" med 35 profil är inte min grej och det kommer jag ev ändra på nästa år.

Nya 4:an kan låta lite hård i kupén men den ylar på rätt bra och att jag inte har sportavgas gör det samma.

Boxersexor är helt vibrationslösa vilket man inte kan säga om boxerfyror men det är lite av en vanesak.



#3682

Postad 31 October 2017 - 11:14

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Där finns lite sanning i det o det gäller lager som mestadels har rullat på samma håll och är riktigt dåliga.

Så dåliga att kulorna har börjat förlora sin position, då vill det gärna nipa om det ska rulla på andra hållet.

Jag har aldrig sett det på ett hjullager men däremot flertalet ggr på våra tryckpressar o där rullar det mestadels åt samma håll.

 

Ja, lagret och kulorna nöts in, kulorna kan vara lite "äggformade" och du har mer spel mellan dom. Och teoretiskt så kan det bli problem om man byter håll... Men jag skulle se det som väldigt långsökt. Lagret skall vara väldigt slitet isf.

 

Att byta lager bak är ju inte direkt jättesvårt, men kräver att man har lite grejer. En press kan vara bra att ha.



#3683

Postad 08 November 2017 - 12:13

FederalMano
  • FederalMano
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0
Dags att skaffa en liten andrabil, har funderat på privatleasing för att det är sjukt problemfritt (i min teori iaf).
Nån som privatleasar och kan ge tips på vad man ska ha för bil samt vad man ska tänka på? En månadskostnad för det är max 2500:-

Alternativ 2 är är att köpa nåt för max 85000:-. Vad skulle ni köpt, så nytt som möjligt eller gå efter andra preferenser?

#3684

Postad 08 November 2017 - 12:26

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

  • 1185 inlägg
  • 0

Dags att skaffa en liten andrabil, har funderat på privatleasing för att det är sjukt problemfritt (i min teori iaf).
Nån som privatleasar och kan ge tips på vad man ska ha för bil samt vad man ska tänka på? En månadskostnad för det är max 2500:-

Alternativ 2 är är att köpa nåt för max 85000:-. Vad skulle ni köpt, så nytt som möjligt eller gå efter andra preferenser?

.

Va i samma sits i våras. För mig blev det en Kia Ceed -13 diesel.
Lite plastig men trivs rätt bra med den faktiskt. Billigt ägande. Än så länge iaf :)

#3685

Postad 08 November 2017 - 18:43

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0

Dags att skaffa en liten andrabil, har funderat på privatleasing för att det är sjukt problemfritt (i min teori iaf).
Nån som privatleasar och kan ge tips på vad man ska ha för bil samt vad man ska tänka på? En månadskostnad för det är max 2500:-

Alternativ 2 är är att köpa nåt för max 85000:-. Vad skulle ni köpt, så nytt som möjligt eller gå efter andra preferenser?

 

Här är ett exempel som inte lär sjunka mer än nyvärdet iaf... Fyrhjulsdrift som extrem bonus i prisspannet. Har en faster som är grymt nöjd med denna nybil för 99.000kr!!!  :D

 

https://www.dacia.se/duster/


Redigerat av PML73, 08 November 2017 - 18:50.


#3686

Postad 08 November 2017 - 19:50

FederalMano
  • FederalMano
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0

Här är ett exempel som inte lär sjunka mer än nyvärdet iaf... Fyrhjulsdrift som extrem bonus i prisspannet. Har en faster som är grymt nöjd med denna nybil för 99.000kr!!! :D

https://www.dacia.se/duster/

Problemet är att för 99000:- får man inte tex ac vilket jag anser viktigt.

Edit: har kollat på dustern tidigare och då skulle den kosta 140 000:- med den utrustning man vill ha vid köp av ny bil.

Redigerat av FederalMano, 08 November 2017 - 19:52.


#3687

Postad 08 November 2017 - 20:03

Dez
  • Dez
  • Lärjunge

  • 286 inlägg
  • 0

Dags att skaffa en liten andrabil, har funderat på privatleasing för att det är sjukt problemfritt (i min teori iaf).
Nån som privatleasar och kan ge tips på vad man ska ha för bil samt vad man ska tänka på? En månadskostnad för det är max 2500:-

Alternativ 2 är är att köpa nåt för max 85000:-. Vad skulle ni köpt, så nytt som möjligt eller gå efter andra preferenser?

 

Var i samma sits. Ville inte ha franskt, helst turbo, manuell, inte diesel och helst inte minsta storleken.

 

Kikade på Fabia, Polo, Kia piccanto och Rio, i20, och Zoe (batteri) förstås. För privatleasing var Fabian mest aktuell.

 

Leasingen föll på att jag inte var säker på att behöva 2 bilar hela 3 år. Fabia och Polo föll på att de var för dyra (70-80k för en 4-5 år gammal bil!) samt till viss del tveksamheten kring 1.2tsi, men drivlinan här är helt klart den bästa jag testat rent kör och förbrukningsmässigt. Zoe hittade jag ingen tillräkligt billig begagnad, samma sak med Rio.

 

Det slutade på......en Peugeot 208! Allt blir inte alltid som man tänker sig. 2 år gammal så 1år nybilsgaranti kvar hoppas jag täcker de flesta problem.



#3688

Postad 08 November 2017 - 20:21

PML73
  • PML73
  • Guru

  • 4155 inlägg
  • 0

Problemet är att för 99000:- får man inte tex ac vilket jag anser viktigt.

Edit: har kollat på dustern tidigare och då skulle den kosta 140 000:- med den utrustning man vill ha vid köp av ny bil.

 

Håller med dig där, man måste dra en egen gräns för utrustningen. Men som pendlarbil är det svårslaget. Och då rätt utrustad för 140.000 med 4*4 är ju ganska svårslaget. Den enda anledningen till att jag inte kan köpa den är lastförmågan, den är för liten.   :(



#3689

Postad 09 November 2017 - 08:36

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Var i samma sits. Ville inte ha franskt, helst turbo, manuell, inte diesel och helst inte minsta storleken.

 

Kikade på Fabia, Polo, Kia piccanto och Rio, i20, och Zoe (batteri) förstås. För privatleasing var Fabian mest aktuell.

 

Leasingen föll på att jag inte var säker på att behöva 2 bilar hela 3 år. Fabia och Polo föll på att de var för dyra (70-80k för en 4-5 år gammal bil!) samt till viss del tveksamheten kring 1.2tsi, men drivlinan här är helt klart den bästa jag testat rent kör och förbrukningsmässigt. Zoe hittade jag ingen tillräkligt billig begagnad, samma sak med Rio.

 

Det slutade på......en Peugeot 208! Allt blir inte alltid som man tänker sig. 2 år gammal så 1år nybilsgaranti kvar hoppas jag täcker de flesta problem.

 

Bara lite fundersam... varför har man turbo som ett krav?!

Är det inte bättre med en sugmotor som har samma prestanda!? ...om man nu inte är ute efter en prestandabil. Inte för att det är så lätt att få tag i en vettig sugmototor längre, men det är ju en annan sak.



#3690

Postad 09 November 2017 - 09:47

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

  • 2318 inlägg
  • 2

Bara lite fundersam... varför har man turbo som ett krav?!
Är det inte bättre med en sugmotor som har samma prestanda!? ...om man nu inte är ute efter en prestandabil. Inte för att det är så lätt att få tag i en vettig sugmototor längre, men det är ju en annan sak.

Han kanske vill höra dumpens ”pssssssssss” :) :D ;)

#3691

Postad 09 November 2017 - 12:54

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 0

Sugmotorer är tråkiga, har dålig prestanda och dålig bränsle-ekonomi.



#3692

Postad 09 November 2017 - 13:15

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Sugmotorer är tråkiga, har dålig prestanda och dålig bränsle-ekonomi.

 

Annars är det ofta tvärt om med dagens små turbomatade motorer utan vridmoment, så fort man gasar lite och turbon får jobba så blir dom också törstiga. Sen har du en turbo med högst begränsad livslängd som behöver bytas inom ett par år. Men visst, turbomatar man en "normal" motor så får du ju helt okej prestanda. :)



#3693

Postad 09 November 2017 - 14:11

phil neal
  • phil neal
  • Mästare

  • 2625 inlägg
  • 1

Sen har du en turbo med högst begränsad livslängd som behöver bytas inom ett par år.

 

Nu ska vi inte överdriva. En turbo idag håller minst 20.000 mil, beroende på skötsel ännu längre.



#3694

Postad 09 November 2017 - 15:37

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Nu ska vi inte överdriva. En turbo idag håller minst 20.000 mil, beroende på skötsel ännu längre.

 

Det tror jag när jag ser det... Visst finns det turboaggregat som håller, men det sparas rätt friskt i alla dussinbilar som alla skall ha turbo idag. Det är skillnad på en dyr och en billig turbo.



#3695

Postad 09 November 2017 - 16:27

id_t83
  • id_t83
  • Forumräv

  • 664 inlägg
  • 1

Det tror jag när jag ser det... Visst finns det turboaggregat som håller, men det sparas rätt friskt i alla dussinbilar som alla skall ha turbo idag. Det är skillnad på en dyr och en billig turbo.


Vi åker inte Saab 99 längre, ytterst få Turbo som går sönder innan 20000mil nu för tiden

#3696

Postad 09 November 2017 - 16:43

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

  • 4115 inlägg
  • 1
Håller med, varifrån har du fått att turbon rasar inom något år?

#3697

Postad 09 November 2017 - 16:55

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

  • 857 inlägg
  • 0

Håller med, varifrån har du fått att turbon rasar inom något år?

 

Nu pratar vi inte något år, men bra många turbos rasar inom de tio första åren.

Men tar man t.ex. Volvo som exempel så har dom haft turboproblem ganska länge... men det är ju ett annat kapitel! Riktigt så uselt hoppas jag inte det är hos andra tillverkare.

 

Tar man även i beaktning allt runt omkring turbon så finns det många fler saker som ställer till problem förutom att själva turbon i sig rasar.

Sen kanske det inte är lika stora påfrestningar på en lättrycksturbin... dom borde ju hålla lite bättre om dom är någorlunda vettigt byggda.



#3698

Postad 09 November 2017 - 18:07

hampestampe
  • hampestampe
  • Beroende

  • 1051 inlägg
  • 0

Nu pratar vi inte något år, men bra många turbos rasar inom de tio första åren.
Men tar man t.ex. Volvo som exempel så har dom haft turboproblem ganska länge... men det är ju ett annat kapitel! Riktigt så uselt hoppas jag inte det är hos andra tillverkare.
 
Tar man även i beaktning allt runt omkring turbon så finns det många fler saker som ställer till problem förutom att själva turbon i sig rasar.
Sen kanske det inte är lika stora påfrestningar på en lättrycksturbin... dom borde ju hålla lite bättre om dom är någorlunda vettigt byggda.

Min förra bil som jag sålde i våras var en Volvo V50 T5, som efter 49000 mil och 13 år hade en turbo som fungerade klanderfritt.
Skötte alltid service och oljebyten, såg till att bilen var varm innan jag pressade den och när den gått hårt körde jag den alltid snällt på slutet innan jag stannade motorn.
Det är lite mer att tänka på om man vill att det ska hålla, är man bara medveten om hur turbon bör skötas, så håller den oftast bra länge tror jag.

#3699

Postad 09 November 2017 - 19:50

FederalMano
  • FederalMano
  • Forumräv

  • 750 inlägg
  • 0

Var i samma sits. Ville inte ha franskt, helst turbo, manuell, inte diesel och helst inte minsta storleken.

Kikade på Fabia, Polo, Kia piccanto och Rio, i20, och Zoe (batteri) förstås. För privatleasing var Fabian mest aktuell.

Leasingen föll på att jag inte var säker på att behöva 2 bilar hela 3 år. Fabia och Polo föll på att de var för dyra (70-80k för en 4-5 år gammal bil!) samt till viss del tveksamheten kring 1.2tsi, men drivlinan här är helt klart den bästa jag testat rent kör och förbrukningsmässigt. Zoe hittade jag ingen tillräkligt billig begagnad, samma sak med Rio.

Det slutade på......en Peugeot 208! Allt blir inte alltid som man tänker sig. 2 år gammal så 1år nybilsgaranti kvar hoppas jag täcker de flesta problem.

Tog en sväng te storstan idag, och valet föll på privatleasing och en Fabia. All utrustning man behöver och inte för liten. 2300:-/mån och då är allt utan skatten medräknad. Comfortpaket, vinterhjul, metallic, 1500mil/år. Bara tuta o köra när jag hämtar den nästa torsdag, o betala varje månad måste man väl med :)

Edit: Soffan om du läser detta, titt så fort jag bestämde mig;)

Redigerat av FederalMano, 09 November 2017 - 20:28.


#3700

Postad 09 November 2017 - 20:34

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

  • 606 inlägg
  • 0

står valet mellan en 1.2TSI med 90 kusar och 125 i vrid eller en 1.2 sugmotor med 86 kusar och 110nm, så...

s*tan i gatan så långsam och trött min bil är (sistnämnda motoralternativet). Siffermässigt skiljer det inte så mycket, men i verkligheten och i känslan är fdet oerhört stor skillnad. Skodas/Polons TSI 90/105 är väldigt väldigt trevlig på den storleken på bil...

 

Senaste bil i samma storlek jag testade var en Kia Rio 1.2 med typ 90 sughästar. Den var drevad/växlad oerhört konstigt, vilket gjorde att ettan och tvåan brakade igenom direkt och man fick känslan "ooh vilken pigg bil", men biljäveln var väl uppe i 40km/h då tvåan kändes slut, och med en normaldrevad trea så blev det raskt segt igen.

 

Inte testat Peugeot 208, sedan 2012 då den trots i stort sett identiska kupémått som min och polon/fabian var mindre än dessa och min nuvarande..

 

edit: var en massa nya motoralternativ i år :D Länge sedan jag provkörde, märker jag.


Redigerat av Unregistereda9666aa5, 09 November 2017 - 20:35.





Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

  • Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.