Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)

12255 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 19 November 2008 - 20:52

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Vi får nog sluta klaga på boxen här. Enligt Canal Digital är boxen en succé med massor av nöjda kunder.
'
Vi har bästa HD-boxen!

Citat:
Vi har bästa HD-boxen! Den slutsatsen drar tekniktidningen M3

(Släng er i väggen Vantage, Dreambox mfl).

Med en inspelningsbar HD-box från Canal Digital kan du titta på ett program samtidigt som du spelar in ett annat samt pausa i direktsändning för att sedan ta upp tittandet när det passar dig
(Bara vi som har problem med att timeshift bryts när ny inspelning börjar och inte kan titta när det passar oss, jag borde skämmas över mitt gnäll om detta).
Slut Citat

Jag fyllde i enkäten Canal Digital skickade ut och frågorna var väldigt anpassade. Inget om hur nöjd man var med
själva boxens funktionalitet (vibrationer) och handhavande (låsningar, timeshiftbuggen, sega menyer och undermålig epg).

Fast bilden är ju bra på Boxen :)

Redigerat av ruva, 19 November 2008 - 21:08.

Postad 19 November 2008 - 21:53

Unregistered81225ea5
  • Unregistered81225ea5
  • Amatör

• 82 inlägg
  • 0
Måste dock säga att min box är tyst som fanken.. är otroligt nöjd än så länge.. fick den för 3 dagar sedan.. men man ska kanske inte rop hej änn =)
inspelningen funkar också kanon och håridksen håller 40 grader..vet inte om de är okej men jag hör knapp något ljud från den om ja inte är 10-20 cm från den...
så 8 plus av 10 från mig..
EPG kunde ha varit bättre.. men tror att CD fixar säkert de med tiden=)

Postad 19 November 2008 - 22:07

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Var lika nöjd som dig i början, förrutom att den annars tysta fläkten sätter inre skalet i vibration. Sedan började jag bli irriterande på att timeshift avbröts av nypåbörjade inspelningar och sedan på att gamla inspelningar gjorde samma. Därefter att boxen började hänga sig och att jag inte kom på vad det berodde på. Ibland till och med när man bara startade boxen för att vid andra tillfällen kunna gå i veckor utan problem. Började också irritera mig på att serier inte, av oförklariga anledningar, inte spelades in. Sammantaget blev den helt fantastiska boxen till en opålitlig skitbox men kanske en uppdatering kan rätta till det. Men jag tror inte Sagem är kapabla till detta och funderar på en Vantage. Fast spelar man inte in mycket kan man nog stå ut med boxen.

PS - har länge försökt att häva mitt köp av boxen men ännu inte fått svar. Abbet vill jag ha kvar då Canal+ verkar milslångt bättre på HDTV och PPV än Viasat. Och ska man jämföra bildkvalliten på SDTV med Boxer vinner C+ med 9-1.

Redigerat av ruva, 19 November 2008 - 22:12.

Postad 19 November 2008 - 22:10

Unregistereded16d9f8
  • Unregistereded16d9f8
  • Forumräv

• 604 inlägg
  • 0

Var har du varit de senaste månaderna? :)
Detta har varit officiellt sedan september att CD ska distribuera BBC HD i Sverige från början av dec.

Kolla kanalerna i Familjepaket såsom det senaste erbjudandet ser ut:
http://www.canaldigi...-manader-fritt/

Poängen jag ser med favoritlistan är att få med TV6 på plats 6 samt en viss poäng med att kunna byta ut 1'an och 2'an med de lokala SVT1 och SVT2 istället för att behöva komma ihåg nr 25x någonting. (Om man bryr sig om lokala nyheter.)

Jo, det har jag känt till länge, men jag tror INTE att BBC HD kommer sända samma matrial i UK som i Sverige. Men det vore ju kanon om jag har fel.

Postad 19 November 2008 - 23:17

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Jo, det har jag känt till länge, men jag tror INTE att BBC HD kommer sända samma matrial i UK som i Sverige. Men det vore ju kanon om jag har fel.

Nej, men det är en annan sak. Troligen blir det anpassat till Skandinavien.

Postad 19 November 2008 - 23:22

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0
Kl 22.00 råkade jag ut för en super-general-bugg! Boxen var avstängd och skulle börja spela in på SVT1 kl 22.00. Samtidigt som den startar för att påbörja inspelning, när det står "Init" så trycker jag på ON. Då havererar eländet och ställer sig i en oändlig loop med AV-Init-AV-Init. Drog ur sladden, hjälpte inte. Tryckte på knappen på boxen så att det stod 8888, hjälpte inte. Satte då i sladden och lät den vara. Efter att ha loopat i ca 10 min, så kom den igång! Då visade det sig att det var tillfälligt avbrott på SVT1, så inspelningen hade ändå inte blivet något (slumpen eller?).
Slutsats: Försök ej starta boxen manuellt samtidigt som den startar med automatik.

Redigerat av agpath, 20 November 2008 - 08:25.

Postad 20 November 2008 - 08:14

Melmac
  • Melmac
  • Mästare

• 3271 inlägg
  • 0
Det ska enligt säker källa komma en ny mjukvara som man kallar "Generation 2", men när den kommer har man inte sagt.

Postad 20 November 2008 - 19:45

ssa
  • ssa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0
Hej,
När jag kör hdmi från CD-boxen så blir bilden numera alldeles för bred, dvs loggor och annat hamnar utanför bilden. Om jag däremot kör scart kommer hela bilden med.

Det här problemet hade jag tidigare enbart på Discovery Science men nu är det på alla kanaler. Fattar inte vad som hänt… Vet inte om jag gjort något eller om det är boxen eller utsändningarna som ändrats...

Har en Pioneer 8 men jag tror inte felet ligger i plasman.

Någon som har haft samma problem ?

--

Inställningar i boxen när jag kör
hdmi : hdsignal-ut : ja, 1080p
scart : hdsignal-ut : nej, 16/9, composite

Postad 20 November 2008 - 19:50

BenganJ
  • BenganJ
  • Användare

• 160 inlägg
  • 0

När jag kör hdmi från CD-boxen så blir bilden numera alldeles för bred, dvs loggor och annat hamnar utanför bilden. Om jag däremot kör scart kommer hela bilden med.

Det är väl inte så enkelt att du råkat trycka på "On Demand" knappen (lustigt namn för en knapp som ändrar storleken på bilden)?

Postad 20 November 2008 - 20:49

Unregisteredc57ea1f4
  • Unregisteredc57ea1f4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

Hej,

Det här problemet hade jag tidigare enbart på Discovery Science men nu är det på alla kanaler. Fattar inte vad som hänt… Vet inte om jag gjort något eller om det är boxen eller utsändningarna som ändrats...

Har en Pioneer 8 men jag tror inte felet ligger i plasman.

Någon som har haft samma problem ?

--

Inställningar i boxen när jag kör
hdmi : hdsignal-ut : ja, 1080p
scart : hdsignal-ut : nej, 16/9, composite

Hade precis samma fel för ett tag sen ... Factory reset löste problemet... hittade inget annat sätt o lösa det

/ V

Postad 20 November 2008 - 22:07

ssa
  • ssa
  • Wannabe

• 15 inlägg
  • 0

Det är väl inte så enkelt att du råkat trycka på "On Demand" knappen (lustigt namn för en knapp som ändrar storleken på bilden)?

Ett stort tack för det tipset Bengan ! Precis det som var problemet.
Något pinsamt kanske, men jag har faktiskt aldrig "sett" den knappen tidigare...

Postad 21 November 2008 - 08:55

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Hade precis samma fel för ett tag sen ... Factory reset löste problemet... hittade inget annat sätt o lösa det

/ V

On Demand verkar ju lättare än en reset :)

Postad 21 November 2008 - 12:48

Unregisteredc57ea1f4
  • Unregisteredc57ea1f4
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0

On Demand verkar ju lättare än en reset :)

Vilket inte hjälpte i mitt fall .....

/ V

Postad 21 November 2008 - 19:12

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Kl 22.00 råkade jag ut för en super-general-bugg! Boxen var avstängd och skulle börja spela in på SVT1 kl 22.00. Samtidigt som den startar för att påbörja inspelning, när det står "Init" så trycker jag på ON. Då havererar eländet och ställer sig i en oändlig loop med AV-Init-AV-Init. Drog ur sladden, hjälpte inte. Tryckte på knappen på boxen så att det stod 8888, hjälpte inte. Satte då i sladden och lät den vara. Efter att ha loopat i ca 10 min, så kom den igång! Då visade det sig att det var tillfälligt avbrott på SVT1, så inspelningen hade ändå inte blivet något (slumpen eller?).
Slutsats: Försök ej starta boxen manuellt samtidigt som den startar med automatik.

Jag fick exakt samma krasch vid samma dag och tid kl 22.00 när inspelningen av Tudor skulle starta, men jag tittade på SVT HD när min box började loopa.

Postad 21 November 2008 - 20:25

PDDNOS
  • PDDNOS
  • Forumräv

• 646 inlägg
  • 0
Den e´ stabilt, som Dr Alban sade på 90-talet!
Min andra box har nu även den börjat att spöka efter ca 3 månader. Skall man vända boxen mot magnetiska Nordpolen, eller Mekka för att den skall funka som Alban vill?

Postad 21 November 2008 - 20:49

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Får dra dagens händelse, boxen har nästan överträffat sig själv :D

Hade programmerat inspelning av Doobidoo SVT-HD och Idol TV4-HD, hade TV'n på Idol. I slutet av pausen så frös bilden, ung 20.16 in på Idol. Jag gick in i My TV och såg då att Idol var avslutad med 20.18, men att Doobidoo fortfarande spelade in. Då gjorde boxen en omstart och gick ner i standy by med Rec på displayen.

Vad tror ni spelades in? Nej, det var inte Doobidoo utan Idol :) , gick tillbaka till My TV och såg då att Doobidoo var avslutad med 20.18.

Jag tittade också på slutet av programmet från Idol som hade spelats in, den hade fortsatt att spelat in på HDD fastän bilden på direktsändningen hade fastnat i TV4-reklamen. Intressant, man undrar hur mycket som är box fel och hur mycket är TV4 :D , faktiskt vad det samma som hände för en två veckor sedan.

Edit, jag la in denna i bugglistan, någon mer som fick detta igår? För några veckor sedan då jag fick något liknade med frusen bild i reklamen så var det ytterligare någon med samma problem.

Funderade på om jag skulle lägga in er med 22.00 problemet också i bugglistan (har inte gjort det ännu). Kan det ha något med omstuvning i favoritlistan, har sett att boxen kan få fnatt med inspelningar när favortilistan har flyttats runt, kan det var en möjlig orsak? Hade ni fått favoritlistan rätt innan inspelningen startade? Någon som vågar trycka On när init inför inspelning visas?

Redigerat av Unregistered124686ac, 22 November 2008 - 08:57.

Postad 22 November 2008 - 16:02

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Funderade på om jag skulle lägga in er med 22.00 problemet också i bugglistan (har inte gjort det ännu). Kan det ha något med omstuvning i favoritlistan, har sett att boxen kan få fnatt med inspelningar när favortilistan har flyttats runt, kan det var en möjlig orsak? Hade ni fått favoritlistan rätt innan inspelningen startade? Någon som vågar trycka On när init inför inspelning visas?

Ja, jag justerader favoritlistan innan inspelningen startade. Jag spelar dessutom in från SVT1 Östnytt. Felet kan ju haft att göra med SVT's avbrott vid den tiden.

Postad 22 November 2008 - 19:06

LabanV
  • LabanV
  • Användare

• 189 inlägg
  • 0

Jag har ingen favoritlista, men det problemen orsakas nog av ändrad kanallista.

Postad 22 November 2008 - 21:37

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Får dra dagens händelse, boxen har nästan överträffat sig själv :blink:

Hade programmerat inspelning av Doobidoo SVT-HD och Idol TV4-HD, hade TV'n på Idol. I slutet av pausen så frös bilden, ung 20.16 in på Idol. Jag gick in i My TV och såg då att Idol var avslutad med 20.18, men att Doobidoo fortfarande spelade in. Då gjorde boxen en omstart och gick ner i standy by med Rec på displayen.

Vad tror ni spelades in? Nej, det var inte Doobidoo utan Idol :D , gick tillbaka till My TV och såg då att Doobidoo var avslutad med 20.18.

Jag tittade också på slutet av programmet från Idol som hade spelats in, den hade fortsatt att spelat in på HDD fastän bilden på direktsändningen hade fastnat i TV4-reklamen. Intressant, man undrar hur mycket som är box fel och hur mycket är TV4 :) , faktiskt vad det samma som hände för en två veckor sedan.

Edit, jag la in denna i bugglistan, någon mer som fick detta igår? För några veckor sedan då jag fick något liknade med frusen bild i reklamen så var det ytterligare någon med samma problem.

Min låste sig 20.01 med samma inspeningar fast TV4 SD och inte TV4 HD. Gjorde en Norsk resert och frugan fick börja titta LIve på Idol för säkerhets skull och struntade i Dobido. Förra veckan låste sig boxen också under en Idolinspelning.

Boxen låser sig nu, på senare tid, 3-5 ggr veckan. Vare gång boxen låser sig blir kylflänsen på moderkortet enormt varmt och har nu monterat en liten minifläkt som blåser på den. Får se om det hjälper.

Redigerat av ruva, 22 November 2008 - 21:38.

Postad 22 November 2008 - 22:42

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Min låste sig 20.01 med samma inspeningar fast TV4 SD och inte TV4 HD. Gjorde en Norsk resert och frugan fick börja titta LIve på Idol för säkerhets skull och struntade i Dobido. Förra veckan låste sig boxen också under en Idolinspelning.

Boxen låser sig nu, på senare tid, 3-5 ggr veckan. Vare gång boxen låser sig blir kylflänsen på moderkortet enormt varmt och har nu monterat en liten minifläkt som blåser på den. Får se om det hjälper.

Prova att göra en fabriksåterrställning, det kan kanske "rensa systemet". Annars är det väl att hoppas att den nya mjukvaran ska göra underverk.

Postad 23 November 2008 - 09:56

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Nej, nej och åter nej! Inte en fabriksåterrställning igen med alla de chemalagda inspelningar jag har proggat in :)
Dags för Canal Digital att fixa denna succedrömbox så den funkar normalt.

Postad 23 November 2008 - 11:32

Falukorv
  • Falukorv
  • Forumräv

• 680 inlägg
  • 0
Ja du har väl jag vunnit på lotto då, för jag kör fortfarande min första box som jag fick för ett år sedan, den hänger sig ibland men det är inte ofta typ max 1 gång per månad annars funkar den stabilt o tyst är den, men en bättre epg o text tv skulle sitta fint i nya firmwaren.

Postad 23 November 2008 - 12:02

Unregistered81406615
  • Unregistered81406615
  • Forumräv

• 887 inlägg
  • 0

Får dra dagens händelse, boxen har nästan överträffat sig själv :D

Vad tror ni spelades in? Nej, det var inte Doobidoo utan Idol :) , gick tillbaka till My TV och såg då att Doobidoo var avslutad med 20.18.

Detta är inte en bug utan en feature. Så länge användaren envisas med att försöka spela in kassa program kommer boxen att agera lika kasst i retur. Prova att titta/spela in något med kvalite så kommer det att fungera. Jag lovar.
:D :D

Postad 23 November 2008 - 13:05

pl1sk3n
  • pl1sk3n
  • Lärjunge

• 399 inlägg
  • 0
lmao

Postad 23 November 2008 - 14:58

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Detta är inte en bug utan en feature. Så länge användaren envisas med att försöka spela in kassa program kommer boxen att agera lika kasst i retur. Prova att titta/spela in något med kvalite så kommer det att fungera. Jag lovar.
:D :D

:D Ok, jag förstår, isdansen funkade ju fint att spela in :)

Postad 23 November 2008 - 21:52

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Ja du har väl jag vunnit på lotto då, för jag kör fortfarande min första box som jag fick för ett år sedan, den hänger sig ibland men det är inte ofta typ max 1 gång per månad annars funkar den stabilt o tyst är den, men en bättre epg o text tv skulle sitta fint i nya firmwaren.

Hur har du placerat din box och hur mycket använder du den till att spela in. Jag misstänker nämligen det är ett värmeproblem eller så kan det vara att jag har en Samsung TV (låter obegripligt men andra med Samsung LCD TV tillverkade före 2007 har visst också skumma problem)

Que - humoristisk en söndagskväll . det gillar jag.

Postad 23 November 2008 - 22:28

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0
Ruva, lite info om min box. Den kanske hänger sig 0-4 gånger per månad, men det är en stor spridning, det har kanske gått 1-2 månader utan någon hängning men det har funnits tillfällen där den har hängt sig 2-3 gånger på en helg. Jag spelar nog in 2-5 timmar programmerade inspelningar per dag. Jag brukar sätta inspelningar på allt jag kan tänka mig att se. Timeshift är ju som den är, så jag spelar in alllt istället så raderar jag desto mer. HDD brukar ligga mellan 40-80%. Jag har en Samsung TV från 2006. Jag har inte hittat någon röd tråd när en hängning inträffar, jag tror dock inte det är temperatur (om du ligger under de 45C). Kanske ogiltliga kommandon pga fjärrsensorn tar in felaktiga kommandon, eller så är det att boxen "bottnar" ibland typ overflow.

Som sagt tidigare så skulle jag prova en fabriksreset om man får väldigt många upprepande hängningar, har du en Samsung med automatisk ljusjustering av ljusnivån så stäng av den. Se till att du inte har några lågenergilampor i rummet med TV'n och ställ gärna boxen i skuggan av Tv'n, dvs att inte den står så att ljuset från skärmen kommer direkt mot sensorn. Hjälper inte detta så är det kanske läge att byta box, eller hoppas på uppdateringen.

Postad 24 November 2008 - 08:39

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Nej, nej och åter nej! Inte en fabriksåterrställning igen med alla de chemalagda inspelningar jag har proggat in ;)
Dags för Canal Digital att fixa denna succedrömbox så den funkar normalt.

Det blir nödvändigt ändå, för efter katastrofhängningen vid SVT1's tillfälliga avbrott i förra veckan så raderades allt som fanns i inspelnignslistan!

En annan underlig sak: När jag tryckte på Paus när Svensson-Svensson hade startat i lördags så gick det inte att få igång det med Play igen. Den fortsatte att stå på paus! Då tryckte jag på Stopp och förväntade mig att komma till Live-läge, men inte då! Istället togs jag till My TV-listan!

Postad 24 November 2008 - 09:34

Monshi
  • Monshi
  • Guru

• 4002 inlägg
  • 0

.. har du en Samsung med automatisk ljusjustering av ljusnivån så stäng av den. Se till att du inte har några lågenergilampor i rummet med TV'n och ställ gärna boxen i skuggan av Tv'n, dvs att inte den står så att ljuset från skärmen kommer direkt mot sensorn.

Det är SJUKT om en box störs ut av det du nämner. Och det är väl konstaterat att det sker. Lågenergilampor? Vafan!
Skapa en fungerande fjärrkontroll är INTE svårt däremot ett helskotta att fixa i redan skeppade produkter. Okej, fixa så att boxen inte hänger sig pga av störningar borde gå men att få fjärren att fungera bättre/använda bättre kodschema knappast en chans.

Eller, hur många boxar stämmer det in på att lågenergilampor stör den? Är det en myt eller ett faktum att så sker?

Postad 24 November 2008 - 10:17

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Det är SJUKT om en box störs ut av det du nämner. Och det är väl konstaterat att det sker. Lågenergilampor? Vafan!
Skapa en fungerande fjärrkontroll är INTE svårt däremot ett helskotta att fixa i redan skeppade produkter. Okej, fixa så att boxen inte hänger sig pga av störningar borde gå men att få fjärren att fungera bättre/använda bättre kodschema knappast en chans.

Eller, hur många boxar stämmer det in på att lågenergilampor stör den? Är det en myt eller ett faktum att så sker?

Ingen myt, min fjärr fungerade klockrent (kunde rikta den vart som helst) först halvåret, därefter så hände något och det bara krånglade, man var tvingad att rikta fjärren direkt mot boxen och liksom "trycka in" varje kommando. Någon i forumet hade upptäckt att boxen helt plötsligt började fungera när han tog bort sina lågeneriglampor, så jag testade att släcka mina lågenergilampor och med fjärren riktade mot TV'n så fick jag in 10 överföringar av 10. Med samma riktning på fjärren med lamporna tända så missades hälften av kommandona. Jag hade skiftat till lågeneriglampor under året.

Kan dock inte konfirmera att hängningaran har minskat med att jag tagit bort lamporna, det är något som CD menar. Själv tycker jag nog att jag fått några fler, då kommandon nu går igenom fortare så kanske det påverkar? Förr så hade man vant sig att man var tvingad att vänta några sekunder mellan varje knapptryckning vilket kanske blev ett filter till boxen att den inte behövde hantera så mycket på samma gång

En uppdatering av överföringen ska var med i nästa mjukvara

Postad 24 November 2008 - 10:25

Tissas
  • Tissas
  • Wannabe

• 41 inlägg
  • 0
Är det ngn som vet varför TV4 HD samt Canal plus HD inte sänder i Dolby Digital? Eller har jag missat ngn inställning. SVT och övriga Canal plus kanaler sänder i Dolby Digital.

Postad 24 November 2008 - 11:07

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Är det ngn som vet varför TV4 HD samt Canal plus HD inte sänder i Dolby Digital? Eller har jag missat ngn inställning. SVT och övriga Canal plus kanaler sänder i Dolby Digital.

De sänder i DD 5.1, men ett fel gör att boxen skickar ut stereo. Ändra språkinställningarna i inställningsmenyn till svenska på både första och andra språk så funkar det. Annars får man manuellt byta med Setup-knappen varje gång man byter kanal.

Postad 24 November 2008 - 13:26

Falcy
  • Falcy
  • ☆ ☆ ☆ ☆ ☆

• 2850 inlägg
  • 0
Är verkligen boxen så jäkla dålig som man får sken av här?

M3 har testat boxen för nåt år sen och den fick ju topp betyg då? (Något - för att den var högljudd då)
Det måste väl kommit minst 2-3 nya firmware efter den testen?

Någon som har en update om när nästa firmware kommer och vad den isåfall innehåller?

Jag hade tänkt köpa hårddisk boxen med familjepaketet, egentligen bara av den anledningen att den är tunnare och snyggare än den gamla tjocka vanliga HD-boxen. EPG och att spela in på hårddisk är troligen inget jag kommer använda speciellt mycket...men vem vet.

Var ytterst nära att lägga en beställning precis, men så kollade jag här...man blir verkligen avskräckt...

Hur länge tror ni de kommer att ta 2995:- för boxen? Priset har ju varit konstant i ett par år nästan?
Vill ju inte lägga 2995:- nu och upptäcka att det kommer en ny box med bättre funktioner om ett halvår. Finns den risken?

Postad 24 November 2008 - 13:31

PojPoj
  • PojPoj
  • Lärjunge

• 277 inlägg
  • 0

Hur länge tror ni de kommer att ta 2995:- för boxen? Priset har ju varit konstant i ett par år nästan?
Vill ju inte lägga 2995:- nu och upptäcka att det kommer en ny box med bättre funktioner om ett halvår. Finns den risken?

Jag har bara haft boxen i en dryg vecka så jag borde kanske inte vara den förste som uttalar sig om kvaliteten på boxen men min är i alla fall tyst och har fungerat exemplariskt så här långt.

Jag var existerande kund hos CD men det erbjudande dom hade för nya kunder fick även jag åtnjuta. Dvs 500 SEK rabatt på boxen, så du betalar 2495 SEK. Dessutom har du ju 3 månader fritt abbonemang (som jag också fick). Drar du av värdet av det på boxen också så har du ju inte belalat allför mycket för nöjet att få ställa upp boxen hemma i TV-rummet.

Redigerat av PojPoj, 24 November 2008 - 13:33.

Postad 24 November 2008 - 17:13

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

Ruva, .... Som sagt tidigare så skulle jag prova en fabriksreset om man får väldigt många upprepande hängningar, har du en Samsung med automatisk ljusjustering av ljusnivån så stäng av den. Se till att du inte har några lågenergilampor i rummet med TV'n och ställ gärna boxen i skuggan av Tv'n, dvs att inte den står så att ljuset från skärmen kommer direkt mot sensorn. Hjälper inte detta så är det kanske läge att byta box, eller hoppas på uppdateringen.

Ingen automatisk ljussensor på här inte då jag tycker funktionen är värdelös.
Inga lågenergilampor i TV rummet, däremot i trappan men den är alltid släkt när vi tittar på TV då den stör.
Boxen står bakom vid sidan om TV:n och är ensam i den sektionen av hyllan.

Har däremot en trådlös router i hyllan ovanför, en DEC station kopplad till routern (Skype/vanlig trådlös telefon) på andra sidan av TV:n . En monsterdator, med 3 upphängda e-Satahårdiskar ovanför sig, för spel under TV:n som används till spel/HTPC-marknät och som ibland är på samtidigt och kan kanske vara den störande länken.

PS - har för mig att vi köpte samma TV ungefär samtidigt Länk.

Redigerat av ruva, 24 November 2008 - 17:16.

Postad 24 November 2008 - 17:35

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Troligen inte ;)

Tråden tar såklart oftare upp problem än tvärt om. Har haft boxen (boxarna) sedan introduktionen, och visst finns det problem men jag skulle inte avhålla mig från köp pga det. Det är egentligen inget problem med bilden eller ljudet och inte heller till möjligheter till inspelningar (detta är ju det tre viktigaste punkterna, detta räcker för köp).

De problem som vi egentligen har är nog länkat till följande:

- boxen hänger sig ibland, det finns boxar som gått utan hängning, det verkar finans boxar som hänger sig flera gånger i veckan. Min ligger väl i mitten. Men det kanske är bättre att ha en box som hänger sig och man får starta om (tar mindre än 1 min) jämfört med att inte ha någon HD PVR box alls?

- när boxen kom så var den högljudd, det var mycket då om dämpning etc, men de nya boxarna är bättre, borde inte vara något större problem

- det finns några funktioner som kan förbättras och det är timeshift, EPG, AC3 ljud via HDMI, fjärrkontrollöverföring

Vad jag har hört så finns det planer på att fixa det mesta av detta med den nya mjukvaran, men om det sedan fungerar ute på fältet får vi se

En smidigare överföring av data ut från boxen är nog det som jag saknar mest, men det är ju utanför specifikationen.

Har däremot en trådlös router i hyllan ovanför, en DEC station kopplad till routern (Skype/vanlig trådlös telefon) på andra sidan av TV:n . En monsterdator, med 3 upphängda e-Satahårdiskar ovanför sig, för spel under TV:n som används till spel/HTPC-marknät och som ibland är på samtidigt och kan kanske vara den störande länken.

PS - har för mig att vi köpte samma TV ungefär samtidigt Länk.

- Har du möjlighet så kanske du skulle testa att flytta i alla fall trådlös telefon och nätverk något. Jo det är den TV som jag fortfarande har kvar, men funderar på en 46W4500 Sony eller en Samung 46A7 något, eller om det kommer något nytt

Redigerat av Unregistered124686ac, 24 November 2008 - 17:40.

Postad 24 November 2008 - 18:19

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Har läst på annat forum att förutom att boxen är känslig för flimmrande "lysrörslampor" så är den även känslig för utrustning på 2.4 GHz bandet - kommer tyvärr ej ihåg vilket forum det var.

Postad 24 November 2008 - 18:48

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0

...
Var ytterst nära att lägga en beställning precis, men så kollade jag här...man blir verkligen avskräckt...
...

Det beror på hur man använder boxen, ju mer man använder timeshift dubbla inspelningar m.m. så är risken större att den hänger sig startar om o.s.v. Speciellt på TV4 HD och om man har haft den i timeshiftat läge en längre tid och den tiden inbegriper avbrott för reklam, så är det ofta den har gett upp när reklamavbrottet börjar i real tid.

Eftersom jag ofta använder timeshift när jag ser på reklamkanaler så drabbas jag nog mer ofta än "slötittaren". Jag har även en fundering på om inte boxen blir mer ostabil när timeshift bufferten blir full, för då börjar den med fifoswappen "first in first out", men då får man ju inte växlat kanal på ett bra tag.

Men mellan omstarterna/hängningarna fungerar boxen bra... ;)

Postad 24 November 2008 - 22:14

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0

- Har du möjlighet så kanske du skulle testa att flytta i alla fall trådlös telefon och nätverk något. Jo det är den TV som jag fortfarande har kvar, men funderar på en 46W4500 Sony eller en Samung 46A7 något, eller om det kommer något nytt

Har provat med att flytta ner Dec och routern men tror inte det var någon skillnad.

Samsung så klart! Är fortfarande nöjd med min förutom att man inte få pixelmappat från datorn (DVI/HDMI) fast VGA duger. Till skillnad mot krångöande Sagems produkter kan i alla fall jag säga att, javisst gärna en Samsung LCD till i framtiden. Tycker TV:n står sig bra fortfarande och bildmässigt blir det bra med Sagemsboxen och Playstation 3. Fast har en kompis med en Pannasonik 48 tums TV för över 30 000 och med det uppskalningschippet är man till och med nöjd med Boxer.

Redigerat av ruva, 24 November 2008 - 22:18.

Postad 25 November 2008 - 08:25

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0
Blir så trött på denna skit...
Den hänger upp sig minst 3 gånger i veckan,det kan jag faktiskt leva med,bara jag blir av med problemen med fjärrkontrollen...aaarggg!!
Körde med "tjocktv" tills för två veckor sen,hade då även lågenergilampor i rummet,fjärren funkade perfekt.
Köpte en Panasonic PX80 42",och fjärren fick spelet fullständigt.
Varje kommando man nu vill göra med fjärren resulterar till minst 10 knapptryckningar innan den fattar,hur roligt är det när man håller på att spola tex förbi reklam och den hinner in 10 min i programmet pga fjärren inte funkar, SEN ska man försöka ta sig tillbaka dit man skulle se ifrån,och hur bra går det då......

Postad 25 November 2008 - 08:33

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Blir så trött på denna skit...
Den hänger upp sig minst 3 gånger i veckan,det kan jag faktiskt leva med,bara jag blir av med problemen med fjärrkontrollen...aaarggg!!
Körde med "tjocktv" tills för två veckor sen,hade då även lågenergilampor i rummet,fjärren funkade perfekt.
Köpte en Panasonic PX80 42",och fjärren fick spelet fullständigt.
Varje kommando man nu vill göra med fjärren resulterar till minst 10 knapptryckningar innan den fattar,hur roligt är det när man håller på att spola tex förbi reklam och den hinner in 10 min i programmet pga fjärren inte funkar, SEN ska man försöka ta sig tillbaka dit man skulle se ifrån,och hur bra går det då......

Det är nog det där med plasmans stora reflekterande skärm...testa toarulletricket :(

Postad 25 November 2008 - 11:03

Unregisteredfafe07e5
  • Unregisteredfafe07e5
  • Användare

• 108 inlägg
  • 0
Det diskuteras rätt friskt på nätet ang. plasma och ir-fjärrar.
http://www.newscient...ed-control.html

Postad 25 November 2008 - 13:23

agpath
  • agpath
  • Mega-Guru

• 7926 inlägg
  • 0

Det diskuteras rätt friskt på nätet ang. plasma och ir-fjärrar.
http://www.newscient...ed-control.html

Varför inte göra som PS3 och gå över till Blåtand ist f IR? Det skulle lösa dessa problem. Plus att man inte behöver ha mottagaren i samma rum.

Postad 25 November 2008 - 13:27

what17ever
  • what17ever
  • Veteran

• 2416 inlägg
  • 0

Varför inte göra som PS3 och gå över till Blåtand ist f IR? Det skulle lösa dessa problem. Plus att man inte behöver ha mottagaren i samma rum.

För mer info om BT fjärrkontroller:
BT

Redigerat av what17ever, 25 November 2008 - 13:28.

Postad 25 November 2008 - 20:03

flygsfors
  • flygsfors
  • Lärjunge

• 445 inlägg
  • 0

Det är nog det där med plasmans stora reflekterande skärm...testa toarulletricket :huh:

Det tricket har jag nog missat,he,he
Känns ju jäkligt surt att betala dyra pengar för en HD-mottagare som du MÅSTE ha en platttv till för att utnyttja HD-tv,och då fungerar den inte tillsammans med platt-tv:n...
Känns jävligt ironiskt!

Postad 25 November 2008 - 21:28

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Varför inte testa en multifjärr? Tex en Logitech Harmony 525. Den har hög WAF och gör tv-livet enklare för den som ej är ett teknikfreak. Som de flesta fruar, tex! :huh:

Wasgo :D

Redigerat av Unregistered7ae15c99, 25 November 2008 - 21:29.

Postad 25 November 2008 - 21:38

ruva
  • ruva
  • Mästare

• 2789 inlägg
  • 0
Blir mer och mer trött på denna box och utfärdar en liten köpvarning

Nu fungerar inte 5.1-ljudet på HD film igen om man inte går in i menyn.
Boxen rensade av oförklarig anledning min inspelningslista (och då passade jag på att göra en fabrikåterställning efteåt).Inte undra på att alla serier jag lagt in inte spelades in.
Gick att zooma bilden innnan men nför en tid sedan med v 1.41 får man som högst 14:9 och varför tog de bort riktig zoom?

Boxen har inte hängt sig sedan jag tog bort locket och satte en extra fläkt mot moderkortsflänsen = misstänkt gör det själv box från Sagem. Jag har också just lyft ur orginalfläkten och hängt den i ett snöre över hårddisken så nu är boxen knäpptyst. Eftersom CD inte ville byta ut min box pga oljud struntar jag nu i garantin.

Snart går det inte köra med alternativa boxar, tror jag, när CD byter ut korten mot Conax CAS 7?

PS - jag är inte lika arg som jag låter för vi har ju ändå fått mycket bra HDTV från Canal Digital och länge haft tillgång till en inspelningsbar box även om det är ett fuskbygge. Och ni som väntat och väntar på en ny FW som ska rätta till alla små och stora brister kan ju bar gissa hur Sagems supertekniker fått slita med en undermålig orginal FW (hur tänkte idioten som lade in att inspelningar/timeshift bryts när en ny startar).

Redigerat av ruva, 25 November 2008 - 21:45.

Postad 25 November 2008 - 21:48

Unregistered7ae15c99
  • Unregistered7ae15c99
  • Lärjunge

• 316 inlägg
  • 0
Som motpart kan jag bara säga att jag är kanonnöjd med boxen! Har haft den sen april i år och kunnat njuta av den bästa bildkvalitén som går att uppbringa i tv-Sverige för närvarande!

Wasgo :huh:

Postad 26 November 2008 - 01:37

Hermster
  • Hermster
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Min box har fungerat väldigt bra ända till igår kväll när olyckan var framme och den åkte i marken från 1.5 meter höjd =(

Ser längre bak i tråden att någon rekommenderar att man inte försöker byta hårddisk, är det fortfarande det som gäller? Man blir rätt sugen på att testa, fast det kan ju vara t.ex. nåt kretskort som gått sönder också. Vilket filsystem används på disken tro?

Ska ringa cd idag och kolla läget med dom också. Kul kul, precis när jag fått hem min första projektor :huh:

Postad 26 November 2008 - 08:10

Unregistered124686ac
  • Unregistered124686ac
  • Über-Guru

• 11229 inlägg
  • 0

Min box har fungerat väldigt bra ända till igår kväll när olyckan var framme och den åkte i marken från 1.5 meter höjd =(

Ser längre bak i tråden att någon rekommenderar att man inte försöker byta hårddisk, är det fortfarande det som gäller? Man blir rätt sugen på att testa, fast det kan ju vara t.ex. nåt kretskort som gått sönder också. Vilket filsystem används på disken tro?

Ska ringa cd idag och kolla läget med dom också. Kul kul, precis när jag fått hem min första projektor :huh:

Du kan säkert inte fixa detta själv, HDD'n har en filstruktur som inte är läsbar via windows. Har inte sett någon lyckats att byta HDD om det nu är den som är trasig. Det kanske också ligger programvara på HDD'n som måste laddas.

Skulle föreslå att boxen gick sönder prova med CD support (boxen fungerar inte), det har ju hänt boxar tidigare :D Den andra varianten är via försäkringsbolaget med kanske en 1000:- i självrisk om du har "otur" i hemförsäkringen

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.