Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 24 February 2010 - 17:18

Lo-Fi Heroes
  • Lo-Fi Heroes
  • Forumräv

• 576 inlägg
  • 0

Nope, inte vad jag vet (testade med boxen igår och hittade inga sådana inställningar iaf)...

Ok tack.

Postad 26 February 2010 - 01:11

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

FInns det någon chans att det kommer ny firmware som medför redigeringsmöjligheter?

Detta väntar även jag på, samt snabbspolning med ljud skulle vara välkomnat.

1,5X hastigheten med ljud, har min HDD-inspelare från Sony med DVB-T, vilket medför att ett 1 tim program klaras av på 40 min. Sony-maskinen har även en supersmidig redigeringsfunktion...

Redigerat av Latman, 26 February 2010 - 01:13.

Postad 09 March 2010 - 12:34

mongo
  • mongo
  • Forumräv

• 872 inlägg
  • 0
Orkar inte heller plöja igenom hela tråden..., hur är det med buggen vid inspelning?
Har märkt att många program kapas lite hur som helst....

Postad 09 March 2010 - 16:16

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Undrar om de kommer att uppdatera boxen nån mer gång. Det finns ju en hel del funktioner som borde rättas till eller läggas till. Det första som borde prioriteras är ju bild-ljud synk problemet. Under OS var det väldigt dålig synk mellan ljud o bild på SVT's HD-sändningar. Att bara kunna ändra ljudet åt ena hållet är ju minst sagt värdelöst eftersom det alltid är tvärtom på HD sändningarna.

Lite andra saker att fixa till:
En spellista så att man kan tex se flera inspelade program i rad utan att starta programmen en o en.
Att inte tappa favoritlistan stup i kvarten som det är idag. Fruktansvärt irriterande.
Att kunna redigera inspelningarna. Åtminstone kunna klippa i början o i slutet av en inspelning.
Att kunna spela in ifrån början på ett program man tittat på en stund ifall man kommer på att man vill spela in programmet efter ett tag eller har glömt att sätta på inspelningen. Vore väl också ganska enkelt o fixa till.
Finns ju en massa fler saker att fixa till men detta är i alla fall något som borde kunna ingå i en uppdatering. Är det verkligen ingen här som jpbbar på ComHem o som kan vidarebefodra våra önskemål. Det var iofs längesedan jag var på Twitter men jag antar att snubben där inte är speciellt tekniskt inriktad.

Postad 09 March 2010 - 18:57

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0

Lite andra saker att fixa till:
En spellista så att man kan tex se flera inspelade program i rad utan att starta programmen en o en.

Spellistor finns visst! Lite märkligt att du inte hittat den funktionen. Tryck Edit, markera inspelningarna och tryck sedan på grön knapp. Valen finns ju i menyn, så det är bara att läsa innantill.

Postad 15 March 2010 - 14:13

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Spellistor finns visst! Lite märkligt att du inte hittat den funktionen. Tryck Edit, markera inspelningarna och tryck sedan på grön knapp. Valen finns ju i menyn, så det är bara att läsa innantill.

Otroligt att jag inte hittad den funktionen. Trodde inte att den fanns helt enkelt då jag inte läst om det någonstans. Tack för upplysningen. Testade precis o det funkade ju galant.

Postad 19 March 2010 - 23:04

mattsh
  • mattsh
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Kan inte annat än att ta upp felet med att boxen "växlar" bort favoritlistan när man tittar på inspelat material och istället visar listan "tv" med alla kanaler. Jag var har denna vecka haft kommunikation med Com Hem via e-post och även direkt kontakt med tekniker via telefon som faktiskt två dagar i rad ringt mig. Vad sa de? De hade aldrig hört att någon haft detta fel??? Väldigt skumt då flera personer på detta forum säger sig rapporterat detta fel. De var dock förstående och sa att jag skulle lämna boxen till mitt inköpsställe och få en ny box på garantin med mig hem.

När jag pratar med inköpsstället för boxen, sa de att jag visst kunde lämna boxen där på garantin. Men att få en ny box där var uteslutet, de kan inte ge bort nya boxar. Om de ev hade en lånebox kunde jag få låna en sådan. Men det känns inte så lockande att vara utan PVR-box i veckor eller en månad när Com Hem/Humax felsöker. Får ta ett snack med Com Hem på måndag och se om de tänkt om.

Ville förmedla mina erfarenheter om detta "okända fel" och höra om någon har några uppmuntrande ord om garantihantering.

Matte

Postad 19 March 2010 - 23:59

Unregisteredd638cb12
  • Unregisteredd638cb12
  • Wannabe

• 33 inlägg
  • 0

Kan inte annat än att ta upp felet med att boxen "växlar" bort favoritlistan när man tittar på inspelat material och istället visar listan "tv" med alla kanaler. Jag var har denna vecka haft kommunikation med Com Hem via e-post och även direkt kontakt med tekniker via telefon som faktiskt två dagar i rad ringt mig. Vad sa de? De hade aldrig hört att någon haft detta fel??? Väldigt skumt då flera personer på detta forum säger sig rapporterat detta fel. De var dock förstående och sa att jag skulle lämna boxen till mitt inköpsställe och få en ny box på garantin med mig hem.

När jag pratar med inköpsstället för boxen, sa de att jag visst kunde lämna boxen där på garantin. Men att få en ny box där var uteslutet, de kan inte ge bort nya boxar. Om de ev hade en lånebox kunde jag få låna en sådan. Men det känns inte så lockande att vara utan PVR-box i veckor eller en månad när Com Hem/Humax felsöker. Får ta ett snack med Com Hem på måndag och se om de tänkt om.

Ville förmedla mina erfarenheter om detta "okända fel" och höra om någon har några uppmuntrande ord om garantihantering.

Matte

Jag har detta fel flera gånger per vecka (i snitt).
För varje person som nämner detta fel på forumet, borde det statistiskt sett finnas massor med folk som läst om problemet och inte orkat nämna någonting om just detta eftersom folk redan gjort det (och heller inte orkat ringa och anmäla till Comhem, utan snarare hoppas på nya firmwares). Och för varje sådan person lär det ju finnas hur många som helst, som aldrig ens hört talas om om forumet.

Jobbar själv med både mjuk- och hårdvara och har extremt svårt att tänka mig att detta skulle vara ett hårdvaruproblem. Kan ju ha fel, men det låter osannolikt. Byte av box skulle ju i så fall vara helt meningslöst.
Kanske kunde vara av intresse att slänga ut en fråga vilka på det här forumet som har, resp. inte har detta problem, för att få någon sorts procentsats (folk som använder favoritlistor då, förstås :) )

Personligen har jag inte orkat bry mig riktigt om detta problem tidigare. Det är ju ändå rätt harmlöst och lätt avhjälpt. Det som dock stör mig när jag läser detta är att man om och om igen får höra om liknande "förnekande" beteende från Comhems kundtjänst. Detta problem har ju rapporterats i åratal, och inte ens bara på denna Humax-box, om jag inte missminner mig. Varför, Comhem? Dålig stil ... *suck*

Postad 20 March 2010 - 00:39

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0
Favoritlist-buggen är inte ett hårdvarufel. Jag skulle vilja säga att alla har det problemet men jag tror att de flesta inte orkar att felanmäla det. Att säga att man inte hört talas om det är ju rent utsagt ett hån mot oss boxkunder. Undrar vad man egentligen skulle kunna göra för att de skulle börja lyssna på oss användare. En rejäl folkstorm på något sätt vore på sin plats. Det är ju ändå en hel del buggar som borde lösas snart tycker jag. Vi är betalande kunder som borde kunna få lite mer tillbaks från comhem. Det är ju oss de lever på.

Postad 20 March 2010 - 10:55

Figgis
  • Figgis
  • Användare

• 190 inlägg
  • 0
Funderar på att skaffa en till HDPVR.

Jag skulle då ha 3 st HD-boxar.

Min fråga är om det är någon här på forumet som lyckats få kundtjänst att para ihop kortet så det funkar med 3 HD boxar?

Det var ett evigt trassel innan jag fick det att funka med 2 st

Jag har HDPVR 1000c och CXHD1000C just nu.

/Figg

Redigerat av Figgis, 20 March 2010 - 11:01.

Postad 21 March 2010 - 14:15

mattsh
  • mattsh
  • Rookie

• 2 inlägg
  • 0
Tack för era input om "förlorad" favoritlista. Förstod att jag inte var ensam om problemet och förnekandet.

Vet inte om jag orkar bry mig om att tramsa med ComHem och affären där jag köpt boxen om en ersättningsbox.

Matte

Postad 22 March 2010 - 10:56

pakarlss
  • pakarlss
  • Forumräv

• 893 inlägg
  • 0
Det "lustiga" är ju att i stort sett alla Humax-boxar har, eller har haft, problem med tappade favoritlistor. Comhems första HD-box (CXHD-1000) hade länge samma problem, men till slut kom ny SW som avhjälpte felet.

Postad 23 March 2010 - 22:05

Unregistered196ee4af
  • Unregistered196ee4af
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0
Är det någon som hittat något sätt att ställa tiden hur länge "tidslisten" längst ner i bild visas efter att man spolat tex?

Det går att ställa hur länge info-rutan ska visas när man tex byter kanal, men jag hittar ingenstans att ställa tiden hur länge "tidslisten" efter spolning visas. Den visas alltid ca 12 sekunder, vilket är otroligt irriterande när man spolar reklam och så ligger "tidslisten" kvar över texten i, som sagt, uppåt 10-15 sekunder.

Någon som hittat någon sådan inställning?

Postad 23 March 2010 - 22:40

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Är det någon som hittat något sätt att ställa tiden hur länge "tidslisten" längst ner i bild visas efter att man spolat tex?

Är det inte bara att trycka på knappen "EXIT" så försvinner den omedelbums ?

Postad 23 March 2010 - 23:47

Unregistered196ee4af
  • Unregistered196ee4af
  • Rookie

• 4 inlägg
  • 0

Är det inte bara att trycka på knappen "EXIT" så försvinner den omedelbums ?

Duh - nu känner man sig inte alls dum... :)

Tack för hjälpen dock!

Postad 24 March 2010 - 16:23

hakanh65
  • hakanh65
  • Forumräv

• 876 inlägg
  • 0
Jag har haft den här burken i några månader nu och har tyckt att textremsorna på kanaler med DVB-text är groteskt stora. Jag har väl tänkt att det kanske ska vara så men när jag häromdagen körde igång min gamla Humax CXHD 1000 C så upptäckte jag att textremsorna är i en mycket behagligare storlek i den, på samma kanaler. Detta fenomen ser jag bara på SD-kanaler, exv TV4 Sci-Fi och Travel (det finns många fler exempel). På HD-kanalerna ser jag att storlek och typsnitt kan variera ganska mycket och detta indikerar ju att standarden innehåller parametrar för att ändra detta. Varför har de i så fall valt en sådan grotesk storlek på vissa SD-kanaler? Eftersom det skiljer mellan mina boxar så kan man ju också misstänka att någon av boxarna inte följer standarden. Lite besynnerligt att ingen hos Com Hem har reagerat på detta och sett till att det blivit åtgärdat (använder personalen överhuvudtaget deras egna tjänster?). Är det någon annan som reagerat på detta?

Postad 24 March 2010 - 20:37

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Orkar inte heller plöja igenom hela tråden..., hur är det med buggen vid inspelning?

Jag har också haft inspelningar som varit kapade, boxen har då börjat o slutat en inspelning för tidigt. Jag spelade in Michael Palin's new europe från BBC HD, och då började inspelningen med slutet på föregående program för att stanna strax innan slutet på programmet. Som tur var för mig låg nästa avsnitt direkt efter, så nästa inspelning började med slutet på det förra avsnittet. En redigeringsfunktion skulle vara mycket användbar där. Fick med allt utom kanske några minuter, men oerhört irriterande, då serien inte verkar sändas igen o inte finns att köpa på BD. :)

Postad 24 March 2010 - 21:09

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

Michael Palin's new europe från BBC HD, och då började inspelningen med slutet på föregående program för att stanna strax innan slutet på programmet. Som tur var för mig låg nästa avsnitt direkt efter, så nästa inspelning började med slutet på det förra avsnittet.

En redigeringsfunktion skulle vara mycket användbar där. Fick med allt utom kanske några minuter, men oerhört irriterande, då serien inte verkar sändas igen o inte finns att köpa på BD. :)

Michael P programmen återkommer ju flera gånger varje dygn..och varje månad. Kolla EPG.n samt gå in i menyn och lägg till en minut ( eller fler ) för inspelning på slutet av programmet.

Ja...varför i h...te kan inte Humax fixa en redigeringsfunktion ?

En fråga rörande HDMI-ingången..någon annan som har en glappande sådan, då menas att kabeln in sitter sladdrigt.

Annan fråga..kollar regelbundet signalstyrkan vilket för en stund sedan på tuner 1 låg på 50% och 2:an på 53%.
Lägsta nivå kan vara 49% och högsta 70%. Oftast ligger nivåerna runt 53-55%.

Har haft gammel-Humaxen inkopplad samtidigt vid några tillfällen och med gammeln ligger signalstyrkan stabilt på 60%.
Någon klok forum-medlem som har ett bra svar på detta med signalstyrkan ?

Redigerat av Latman, 24 March 2010 - 21:20.

Postad 25 March 2010 - 08:51

Robbis76
  • Robbis76
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Någon som vet om det går att få klockan i displayen på boxen mer än när man använder sig av timeshift???

Postad 25 March 2010 - 18:48

Unregistered4232f8c0
  • Unregistered4232f8c0
  • Wannabe

• 12 inlägg
  • 0
Tecknade härromdagen 8 favoriter HD från comhem och köpte humax 1000c kontant på mediamarkt.
Har pluggat in den och har perfekt bild på 1,2 & 4 tex. men när jag växlar över till någon av mina tillvalda kanaler så är dom svarta, och en blå ruta kommer upp mitt i skärmen som det står "Laddar konfigurationsdata. Var god dröj" någon som vet hur lång tid detta tar? boxen har stått så i snart 1½ timme, provade nyss att byta kanal och det funkar, så den har inte låst sig.
Irriterande är det iallafall.

//MVH Robert

Ber om ursäkt, hittade svaret på comhems hemsida.
Vad betyder "laddar konfigurationsdata"?

Första gången du placerar ditt programkort i HD-boxen visas ett meddelande som säger "Laddar konfigurationsdata var vänlig vänta". Denna laddning sker automatiskt men kan ta upp till en timme.

I enstaka fall kan det vara så att den så kallade pairingen mellan kort och digitalbox inte genomförs automatiskt, då stannar boxen i detta läge. Har du avvaktat i över en timme och digitalboxen fortfarande signalerar "Laddar konfigurationsdata..." kontaktar du Com Hems Kundservice på telefon 0771 55 00 00 så hjälper vi dig.

Redigerat av Unregistered4232f8c0, 25 March 2010 - 18:59.

Postad 28 March 2010 - 12:59

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
NY HÅRDDISK

Efter mycket krångel och frustration har jag nu lyckats installera en 1,5 TB Seagate hårddisk i boxen. Boxen rapporterar 1,4 TB tillgängligt för video :)

Jag använde mig utav Gparted live, ett Linuxprogram, för att formatera disken i förväg. Ett problem som uppstod var att boxen insisterade att formatera på nytt, när disken väl var installerad i densamma. Första gången boxen skulle formatera verkade det inte fungera, andra gången gick det, av outgrundlig anledning.

Jag började genom att undersöka den gamla disken, där finns fyra partitioner på den, alla format ext3. Jag gjorde så fyra partitioner på den nya 1,5 TB disken också. o lät den tredje ( betecknad dev/sdb 3 i Linux) vara den största, det är den som verkar användas för inspelning.

Ge er INTE på detta om ni inte har ett gigantiskt tålamod, hög frustrationstolerans eller inspelningar på hårddisken som inte backats upp till en extern USB disk !

Nu återstår att se om jag kan flytta över filmer från den gamla hårddisken till den nya, genom att montera den i ett hårddiskchassi o ansluta via USB.

Postad 28 March 2010 - 13:14

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Fungerar också flytta filmer från gamla hdd till nya hdd via USB ser jag nu, men det tar mycket tid...

Postad 29 March 2010 - 13:25

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Fungerar också flytta filmer från gamla hdd till nya hdd via USB ser jag nu, men det tar mycket tid...

Tackar så mycket för infon, är väldigt intresserad av att göra samma sak. Min HDD är ständigt så gott som full, det är lite jobbigt.
Om jag förstod dig rätt så behöver man inte formattera den nya disken i förväg, boxen gör det åt dig. Det man behöver göra är att kopiera alla inspelningar till en usb-disk, och sedan kopiera tillbaka dem efteråt? Ungefär hur lång tid tar det (per inspelad timme eller något sånt)?

Postad 29 March 2010 - 16:19

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Har monterat den switch jag för en tid sedan visade, vilket är en sk A-B switch för smidigt växla mellan två hårddiskar.

Kablar modell passande har dock ej införskaffats, för hårddisk utanför chassit eller innanför om kortläsaren flyttas
och om ork och lust infaller sig...

1 TB disk sitter i lådan förnärvarande.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Latman, 29 March 2010 - 16:41.

Postad 29 March 2010 - 16:36

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
distortion2,

Jo, jag tror man behöver förformatera ändå, åtminstone med en hårddisk över 1 TB. Se även tidigare inlägg i tråden om detta !

Jag gjorde fyra partitioner formaterade ext3, för så var originalhårddisken partitionerad. Den tredje partitionen lät jag vara störst (1,4 TB), de andra ganska små. Varför boxen ville formatera disken igen själv vet jag inte, men det verkade inte som boxen ändrade något i partitionerna. Nu har jag utrymme för ca 130 timmar inspelat i HD.

Det är nog säkrast att göra backup på sina inspelningar på extern hårddisk först, även om det går att använda originalhårddisken monterad i ett externt chassi o ansluta via USB.
Tog inte tiden på hur snabbt man kan flytta filer tillbaka via USB, men skulle tro 15-20 min per inspelad timme (HD), det går väääldigt långsamt... boxens USB-port är inte så snabb.

Redigerat av Unregistered4e1812ee, 29 March 2010 - 16:40.

Postad 29 March 2010 - 17:33

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0
Nu tog jag tiden: 120 min inspelat tar ca 43 min(!) att flytta...

Jag satte äggklockan på 43 min för nästa överföring.. :)

Postad 29 March 2010 - 18:31

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jo, jag tror man behöver förformatera ändå, åtminstone med en hårddisk över 1 TB. Se även tidigare inlägg i tråden om detta !

Okej, tack för infon. Får vänta med det projektet tills man har någon ledig dag då.

Postad 29 March 2010 - 18:53

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Jag har sedan några veckor tillbaka otroliga problemet med Guide:n. Den visar upp bara en bråkdel av programmen. Tidigare har det ibland tagit lång tid innan alla program fylls i, men sedan ett tag tillbaka spelar det inget roll hur lång tid man väntar - efter flera timmar finns det fortfarande många kanaler utan någon Guide info alls, och vissa kanaler saknar vissa program. Jag sökt igenom tråden men hittade inget. Har någon annan här råkat ut för samma problem?

Postad 30 March 2010 - 01:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jag har sedan några veckor tillbaka otroliga problemet med Guide:n. Den visar upp bara en bråkdel av programmen. Tidigare har det ibland tagit lång tid innan alla program fylls i, men sedan ett tag tillbaka spelar det inget roll hur lång tid man väntar - efter flera timmar finns det fortfarande många kanaler utan någon Guide info alls, och vissa kanaler saknar vissa program. Jag sökt igenom tråden men hittade inget. Har någon annan här råkat ut för samma problem?

Jepp, händer då och då den senaste tiden. Senast nu ikväll. Efter ett tag börjar det dock fungera igen, oklart varför. Rätt så irriterande att behöva använda tv.nu hela tiden istället.

Redigerat av distortion2, 30 March 2010 - 01:15.

Postad 30 March 2010 - 07:55

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Jepp, händer då och då den senaste tiden. Senast nu ikväll. Efter ett tag börjar det dock fungera igen, oklart varför. Rätt så irriterande att behöva använda tv.nu hela tiden istället.

Ja, framförallt om man ska spelar in, så måste man knappar in programnamnet manuellt, och det går inte att göras i förväg, heller - det måste göras i efterhand.

"Ett tag" - hur lång tid tar det hos dig? Förut har det ibland tagit några minuter, men nuförtiden går det ibland inte över efter flera timmar. Vad har du för signalstyrka?

Postad 30 March 2010 - 07:58

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

NY HÅRDDISK

Efter mycket krångel och frustration har jag nu lyckats installera en 1,5 TB Seagate hårddisk i boxen. Boxen rapporterar 1,4 TB tillgängligt för video :)

Jag använde mig utav Gparted live, ett Linuxprogram, för att formatera disken i förväg. Ett problem som uppstod var att boxen insisterade att formatera på nytt, när disken väl var installerad i densamma. Första gången boxen skulle formatera verkade det inte fungera, andra gången gick det, av outgrundlig anledning.

Jag började genom att undersöka den gamla disken, där finns fyra partitioner på den, alla format ext3. Jag gjorde så fyra partitioner på den nya 1,5 TB disken också. o lät den tredje ( betecknad dev/sdb 3 i Linux) vara den största, det är den som verkar användas för inspelning.

Ge er INTE på detta om ni inte har ett gigantiskt tålamod, hög frustrationstolerans eller inspelningar på hårddisken som inte backats upp till en extern USB disk !

Nu återstår att se om jag kan flytta över filmer från den gamla hårddisken till den nya, genom att montera den i ett hårddiskchassi o ansluta via USB.

Tack för infon !

Mycket intressant att veta om man skall byta till större hårddisk nån gång. Slipper man problemet med kryperade
.ts filer om man för över från orginaldisken till en ny disk via USB ?

När man för över filer till en PC via USB får man ju problem med krypteringen, är det någon som vet
om någon har knäckt hur man kan dekryptera filerna i en PC ?? Finns det något bra program att använda ??

Lycka till från HDmax.

Postad 30 March 2010 - 07:58

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Bara om man har tidigare satt in en hårddisk som är inte korrekt formaterade - då sätts en flagga in i firmwaren som säger "Jag måste formatera", och då måste en hårddisk formateras, spelar inget roll vilken. När det är gjort så tas flaggan bort, och då kan du sätter in en färdigformaterade hårddisk utan problem.

Postad 31 March 2010 - 08:52

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

Bara om man har tidigare satt in en hårddisk som är inte korrekt formaterade - då sätts en flagga in i firmwaren som säger "Jag måste formatera", och då måste en hårddisk formateras, spelar inget roll vilken. När det är gjort så tas flaggan bort, och då kan du sätter in en färdigformaterade hårddisk utan problem.

Men detta gäller alltså bara diskar över 1 TB? Jag har en 1TB disk som jag tänkte sätta dit. Den behöver jag inte förformatera då?

Postad 31 March 2010 - 08:55

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Men detta gäller alltså bara diskar över 1 TB? Jag har en 1TB disk som jag tänkte sätta dit. Den behöver jag inte förformatera då?

Korrekt, du behöver inte göra något, eftersom PVR:en är kapabel av att formatera en 1TB hårddisk själv, fast du kommer förstås förlora allt som fanns på hårddisken innan formateringen, och inget kommer kopieras över från gamla hårddisken per automatik. PVR:n kan inte formatera en hårddisk större än 1TB.

Postad 31 March 2010 - 11:31

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Jag har åxå detta problem lite då och då. Ringde comhem supporten och frågade om det och fick följande svar...
Inget om varför det händer, men det går att åtgärda genom att ställa in TV1000 en liten stund (några sekunder brukar räcka), även om man inte har den kanalen, eftersom den används som "bärare" av all epg information... slugt va? Lite krångligt är det tycker jag och egentligen en BUG i boxen! men det fungerar för mig att få tillbaka epg-infon. Kanske man skulle lägga till TV1000 i favvislistan så den blir lättillgänglig.

Redigerat av BestRip, 31 March 2010 - 11:35.

Postad 31 March 2010 - 12:59

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Det är ju som någon sa inte fel på boxen, utan på programleverantören, att dom inte håller sig till angivna sändningstider... börjar lite före eller efter angivna tidpunkter.

Det finns 2 olika vägar att angripa detta... man kan göra en generell inställning på all inspelning. Att den ska börja si och så antal minuter före och avsluta si och så många minuter efter avslutat program. Detta kan vara lite jobbigt för man får den där minuten eller minutrarna tillagda på alla inspelningar, och program som kommer direkt efter varandra kan bli svårt att få in.

Det andra sättet är bra om man vill spela in varje dag på en kanal eller specifikt program som slarvar med tiderna eller anger + / - 5, 10, 15 minuter olika starttider varje dag.

Gör så här: Efter att ha ställt in "veckovis", "veckodag" eller någon annan repeterande inspelning... gå in på TVguiden och tryck på "Schemaläggning". Välj där den aktuella inspelningen och tryck på OK-knappen, så får du en ruta "Reservation"... där kan du tidigareställa starttiden och senarelägga stoptiden med hur många minuter du vill... sedan är det bara att snabbspola när man ska titta, roligare än att behöva göra en ny programmering varje dag tycker jag.

Underbar box det här :angry:

Postad 31 March 2010 - 15:16

Unregistered251276b9
  • Unregistered251276b9
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0
Hej

är det någon som har förstått sig på den dialog jag får när jag antingen:
1) försöker programera en inspelning men det finns inte tillräckligt med resurser. T ex att jag skulle behövt tre tuners.
2) om Boxen vill starta en inspelning men jag har belagt en resurs genom att titta på en (annan) kanal.

Dialogen består av en text och tre alternativ.

Jag förstår vad den borde be mig att välja mellan men, jag kan inte tolka det sätt som den frågar på.

I andra fallet så borde ju huvudfrågan vara
"Jag kan inte spela in om du fortsätter att titta på denna kanal.
Ska jag skippa inspelningen eller ändra kanalen du tittar på?"

Det står inte i handboken och ComHem har ingen komplettering.
Frågan har studsat till tre handläggare i ComHems första försvarslinje.

Kjell E.

Postad 31 March 2010 - 15:21

Unregistered251276b9
  • Unregistered251276b9
  • Rookie

• 8 inlägg
  • 0

Jag har åxå detta problem lite då och då. Ringde comhem supporten och frågade om det och fick följande svar...
Inget om varför det händer, men det går att åtgärda genom att ställa in TV1000 en liten stund (några sekunder brukar räcka), även om man inte har den kanalen, eftersom den används som "bärare" av all epg information... slugt va? Lite krångligt är det tycker jag och egentligen en BUG i boxen! men det fungerar för mig att få tillbaka epg-infon. Kanske man skulle lägga till TV1000 i favvislistan så den blir lättillgänglig.

ComHem ska skicka ut 4 dagar i förväg. Min box får bara tag på 2 dagar.
Har ett Large abonnemang. Kan inte inte boxen svälja så många program?

Kjell E.

Postad 31 March 2010 - 15:27

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

är det någon som har förstått sig på den dialog jag får när jag antingen:
1) försöker programera en inspelning men det finns inte tillräckligt med resurser. T ex att jag skulle behövt tre tuners.
2) om Boxen vill starta en inspelning men jag har belagt en resurs genom att titta på en (annan) kanal.

Dialogen består av en text och tre alternativ.

Japp, den dialogen (2) är lite knepig att förstå, men jag får upp den rätt ofta så jag vet åtminstone hur man använder den. Du får upp tre olika val (kanaler du spelar in på eller tittar på) och ska välja bort den du vill missa, om du förstår vad jag menar.
Du väljer alltså vilken kanal som ska förlora, de andra två fortsätter att spela in/visas.

Postad 31 March 2010 - 16:50

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

ComHem ska skicka ut 4 dagar i förväg. Min box får bara tag på 2 dagar.
Har ett Large abonnemang. Kan inte inte boxen svälja så många program?

Kjell E.

Min box får tag i 3 dagar ungefär... vet inte varför man valt att begränsa utskicket så.
Tror nog att boxen skulle kunna hålla mer, men det känns ofta inte speciellt praktiskt.

Jag har bara 8 favoriterHD, men under "alla kanaler" som boxen ofta byter till finns alla kanalers program att avläsa. Ibland kan programinfon försvinna medan man sitter och läser den, väntar man då en stund så kommer den oftast tillbaka av sig självt... :angry: och om inte så kan man som jag sa tidigare ställa in kanal TV1000 så kommer epg-infon tillbaka på några sekunder.

Redigerat av BestRip, 31 March 2010 - 16:52.

Postad 31 March 2010 - 19:23

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

...det går att åtgärda genom att ställa in TV1000 en liten stund (några sekunder brukar räcka), även om man inte har den kanalen...

Testade nu - fungerar inte. Hur rapportera man bäst in ett problem till ComHem - via telefon, email, eller via webben?

Postad 31 March 2010 - 19:36

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0
Begriper ingenting ??

Måste erkänna att jag har misslyckats en längre tid att spela in vissa kanaler.

Har febrilt försökt att spela in kanalerna TV3 och Femman och några flera men det fungerar inte.

Grannen hävdar bestämt att dessa kanaler betalas via hyran, alltså dessa kanaler bla TV3 och Femman, är bland dessa.

Drar jag antennsladden direkt till TV:n så fungerar det att se kanalerna men när jag ansluter antennsladden till Humax PVR så fungerar det tametusan inte att spela in kanalerna. Det var ju vitsen med inspelaren att kunna spela in programmen.

Vad gör jag för fel?

Kan det möjligen vara antennsladden som behöver bytas ?

Postad 31 March 2010 - 19:48

Noobman
  • Noobman
  • Forumräv

• 635 inlägg
  • 0

Du är ej ensam som du märker, och även jag har efter senaste FW'n fått problem med att EPG'n ej uppdateras fort nog, kan ibland ta flera minuter, men ej i den utsträckning du nu råkat ut för.

Svaret på frågan jag fått från Comhems prisvinnande :D kundservice är inte mer värt än ett BLÄÄÄHHHHH!, men i en annan tråd så har representanter(om ej helt officiellt) från Viasat och Comhem svarat mer eller mindre direkt på mina och andra forumiters frågor(självklart är dom ej aktiva längre eftersom det började blåsa snålt kring deras argument).

På frågan varför ej EPG'n uppdateras som den sig bör efter senaste FW'n var svaret likt 'goddag yxskaft':
"kan tyvärr inte ge några klara besked. bara svara precis som ja svarar alla andra, visst känner vi till våra brister och buggar mer än gärna vill vi också åtgärda dessa dessvärre tar det längre tid och krävs mera hård kodning innan systemet fungerar som det ska. tyvärr har comhem flera stora problem runt om i sverige som ligger före i prio både när det gäller pengar och personal så har inget END date på dessa problem".

Mvh.
Mats

Postad 31 March 2010 - 20:04

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Testade nu - fungerar inte. Hur rapportera man bäst in ett problem till ComHem - via telefon, email, eller via webben?

Det var märkligt... prova att ha TV1000 kanalen på med "du har ingen tillgång..." lite längre tid, fungerar det inte då heller?

Jag har ringt till comhems support ett flertal gånger. Ibland med lite olika bra resultat men för det mesta med någon slags lösning. Då dom inte haft svar på frågorna brukar dom återkomma när dom kollat upp problemen. Jag tycker att comhem bättrat sig mkt jämfört med för 5 - 10 år sedan. E-mail och webb har jag åxå använt, men jag tycker mer om den personliga kontakten när man kan förklara mera nogrannt vad problemet är och har personen kvar tills problemet är löst.
...så slipperom inte undan... :D

Postad 31 March 2010 - 21:37

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Begriper ingenting ??

Har febrilt försökt att spela in kanalerna TV3 och Femman och några flera men det fungerar inte.

Grannen hävdar bestämt att dessa kanaler betalas via hyran, alltså dessa kanaler bla TV3 och Femman, är bland dessa.

Drar jag antennsladden direkt till TV:n så fungerar det att se kanalerna men när jag ansluter antennsladden till Humax PVR så fungerar det tametusan inte att spela in kanalerna. Det var ju vitsen med inspelaren att kunna spela in programmen.

Vad gör jag för fel?

När du har antennsladden kopplad till TV'n direkt får du de analoga signalerna från TV3 och 5'an. Humaxboxen har ingen analog mottagare i sig och då är du tvungen att ta emot dom digitalt, och digitalversionerna av TV3 och 5'an är INTE gratis... Comhem skulle ha stängt av de analoga sändningarna senast i november -09 men har av någon anledning bestämt sig för att ha dem kvar... eller nån kanske bara glömde bort att stänga av... ? :D

Postad 31 March 2010 - 21:52

Latman
  • Latman
  • Forumräv

• 612 inlägg
  • 0

När du har antennsladden kopplad till TV'n direkt får du de analoga signalerna från TV3 och 5'an. Humaxboxen har ingen analog mottagare i sig och då är du tvungen att ta emot dom digitalt, och digitalversionerna av TV3 och 5'an är INTE gratis... Comhem skulle ha stängt av de analoga sändningarna senast i november -09 men har av någon anledning bestämt sig för att ha dem kvar... eller nån kanske bara glömde bort att stänga av... ? :D

Jag har blivit blåst av Comhem alltså ?

Jag mitt nöt trodde faktiskt att jag skulle kunna spela in kanaler jag betalar för...men så är det tydligen icke.

Måste jag skaffa en sådandär analog/digitalomvandlare för få in programmen i inspelaren.

Och vad kostar en sådan ?

Postad 01 April 2010 - 03:48

BestRip
  • BestRip
  • Användare

• 145 inlägg
  • 0

Jag har blivit blåst av Comhem alltså ?

Jag mitt nöt trodde faktiskt att jag skulle kunna spela in kanaler jag betalar för...men så är det tydligen icke.

Måste jag skaffa en sådandär analog/digitalomvandlare för få in programmen i inspelaren.

Och vad kostar en sådan ?

Vet inte om det är comhem som gjort det, men det verkar iaf. ha blivit gjort... ;)

En handycam 1 - 3 meter framför tv'ns katodrör kan åxå fungera, då slipper du även dyra analog/digitalomvandlare, jag tror att dom kostar många många tusenlappar... iaf. om man ska ha någon av de senaste 0,3 millibitars modellerna...

Lycka till! :D

Redigerat av BestRip, 01 April 2010 - 07:28.

Postad 01 April 2010 - 07:14

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Begriper ingenting ??

Vad gör jag för fel?

April april herr Latman? :D

Postad 01 April 2010 - 12:39

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Jag har tror jag hittat lösningen på problemet. När du nämde att du fick tillbaka ljudet när du bytt firmware fast det var lägre så kom jag på att jag själv hadde sänkt ljudet helt på boxen och eftersom jag inte har något analogt ljud kopplat så borde det inte ha någon betydelse. Men så provade jag att trycka på volyme knappen och då kom ljudet tillbaka precis som på samma sätt när jag tryckte på info knappen (även mute knappen fungerade).
Jag provade då att höja volymen helt och då verkar det funka som det ska.

pinkgoat prova och se om det kan vara samma hos dig.

Thomas

Samma här, har dragit ned boxens volym efter att ha kopplat optiskt ljud in till stärkaren. Sänkte ljudet på boxen för att matcha en annan TV som jag har kopplat vi scart. En "bugg" som bara märks om volymen dras ned alltså...

Postad 01 April 2010 - 12:44

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Kan inte annat än att ta upp felet med att boxen "växlar" bort favoritlistan när man tittar på inspelat material och istället visar listan "tv" med alla kanaler.
...

Det finns åtminstone två buggar med detta.

Den ena löses om man slår av Automatisk uppdatering", fått tipset av ComHem:s kundtjänst, och det funkar till viss del.

Den andra vet jag inte riktigt när den uppstår, men tror att det har att göra med att jag kikar på ett program som spelas in, men som inte är färdigt, dvs fotboll kl 2045-2230, jag börjar titta kl 22 på inspelningen. Eller så är det bara när man kikar på ett inspelat program. Lik förbaskat så tappar man favoritlistan i alla fall...

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.