Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

BIL-tråden!

7547 svar till detta ämne Bilar Bil Car Cars
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 09 November 2017 - 20:40

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

167 700 för en polo med plusutrustning var inte jättejättedyrt, faktiskt. Lite prutmån på det (eller lägga dragkula + vinterdäck på fälg) 

Postad 09 November 2017 - 21:11

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
Med tanke på att man får golfar för 169000kr med större motor (utr vet jag inte) så känns det rätt dyrt

Postad 09 November 2017 - 23:45

Unregistereda9666aa5
  • Unregistereda9666aa5
  • Forumräv

• 606 inlägg
  • 0

Jag kollade bara på VWs egen sida för att få en prisuppfattning. 

149 verkar vara standardpris på bilfirmorna... Fint sånt. 

Kanske borde kolla runt lite oftare. :)

Fortfarande sugen på att testa nya civicen, dock. Närmaste ÅF är 25-30 mil bort...

Redigerat av Unregistereda9666aa5, 09 November 2017 - 23:48.

Postad 10 November 2017 - 01:08

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0

Tog en sväng te storstan idag, och valet föll på privatleasing och en Fabia. All utrustning man behöver och inte för liten. 2300:-/mån och då är allt utan skatten medräknad. Comfortpaket, vinterhjul, metallic, 1500mil/år. Bara tuta o köra när jag hämtar den nästa torsdag, o betala varje månad måste man väl med :)
Edit: Soffan om du läser detta, titt så fort jag bestämde mig;)

Ta väl hand om den bara..Annars kan det bli dj.. dyrt vid leasingtidens slut. Undvik barnskrap av skor och andra fläckar eller repor inne i bilen. Påpeka även stenskott/ lackskador du fått vid varje servicetillfälle.

Hade en fd kollega som missat detta och skötte sin bil normalt. Slutade med att han fick lösa ut den då allt som var repat invändigt skulle bytas till nytt samt nytt baksäte pga godisfläck samt byte av huv och en framskärm pga stenskott som ansågs för djupa och ej åtgärdade i tid. Tyvärr har bolagen monopol på begreppet "normalt slitage" och det är de som avgör vid återlämnade vad som får anses som sådant.

Redigerat av Hoggeman, 10 November 2017 - 01:09.

Postad 10 November 2017 - 05:03

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0
2300kr x 36 mån = 82800kr?? Plus tillägg för slitage vid återlämning.
Är det inte dyrt för en fabia som kostar drygt 130k inkl vinterdäck på blocket?

Postad 10 November 2017 - 09:09

pacman
  • pacman
  • Über-Guru

• 22892 inlägg
  • 0
1.2 TSI 105/110 funkar utmärkt i Golf och mindre bilar. Går tämligen snålt oxå.

Dricker en hel del olja dock.

Postad 10 November 2017 - 09:19

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

2300kr x 36 mån = 82800kr?? Plus tillägg för slitage vid återlämning.
Är det inte dyrt för en fabia som kostar drygt 130k inkl vinterdäck på blocket?

Jag misstänker att även helförsäkring, service och vdäck ingår i månadsavgiften samt bland det viktigaste man behöver inte oroa sig för plötsliga kostnader vilket är vikigt för många. Att man inte heller behöver ta lån eller ta av sitt sparande är ytterligare fördelar.

Jag tror att i dom flesta fallen så blir totalkostnaden oftast det samma under 3år om man köper eller leasar.

Redigerat av Prism, 10 November 2017 - 10:03.

Postad 10 November 2017 - 12:07

moparman
  • moparman
  • Über-Guru

• 11727 inlägg
  • 0

Aldrig varit med om eller ens hört talas om rasade turbo på väääldigt länge. Å nu sitter de ju turbo i nästan varenda bil

Postad 10 November 2017 - 13:02

_Lucifer_
  • _Lucifer_
  • Forumräv

• 857 inlägg
  • 0

Ta väl hand om den bara..Annars kan det bli dj.. dyrt vid leasingtidens slut. Undvik barnskrap av skor och andra fläckar eller repor inne i bilen. Påpeka även stenskott/ lackskador du fått vid varje servicetillfälle.

Hade en fd kollega som missat detta och skötte sin bil normalt. Slutade med att han fick lösa ut den då allt som var repat invändigt skulle bytas till nytt samt nytt baksäte pga godisfläck samt byte av huv och en framskärm pga stenskott som ansågs för djupa och ej åtgärdade i tid. Tyvärr har bolagen monopol på begreppet "normalt slitage" och det är de som avgör vid återlämnade vad som får anses som sådant.

Jag tror att om man skulle driva frågan till högre instanser så kommer man få rätt som kund.

Det är ju ändå ett bruksobjekt där "normalt slitage" kan vara ganska varierande på ett antal år. Det kan ju knappast vara så att bilen skall vara i nyskick efter tre år!

Även hyresvärdar har fått skärpa till sig, nu finns det ganska bra reglerat för vad som räknas som normalt slitage på lägenheter.

Postad 10 November 2017 - 14:13

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Jag misstänker att även helförsäkring, service och vdäck ingår i månadsavgiften samt bland det viktigaste man behöver inte oroa sig för plötsliga kostnader vilket är vikigt för många. Att man inte heller behöver ta lån eller ta av sitt sparande är ytterligare fördelar.
Jag tror att i dom flesta fallen så blir totalkostnaden oftast det samma under 3år om man köper eller leasar.

Fast på en ny bil behövs bara halvförsäkring. 1 service ingår väl bara iom 2 års service intervaller på vag?
Vilka plötsliga kostnader? Det e väl 2-3 års garanti på ny bil? Många märken har ju till och med 5-7 år (ford, mazda, kia) Vinterdäck ingår även om du köper bilen.iaf dom jag såg på blocket.
Ta lån kanske inte alla vill men å andra sidan betalar du ju 2300kr/mån = lån i princip.
Alla får ju göra som dom vill så klart. Ville mest veta vad som lockar och hur folk tänker kring privat leasing

Postad 10 November 2017 - 14:30

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Jag menade plötsliga kostnader på en begagnad bli som inte har någon garanti kvar. Byte koppling, växellåda är inte så kul. Har man tur så går inget större sönder under tiden man äger bilen men det vet man aldrig.

Jag syftade på att vinterdäck även ingår oftast i privatleasing.

Sedan måste man även räkna med värdeminskningen om man köper en bil vilket man inte behöver ta hänsyn till vid privatleasing.

Postad 10 November 2017 - 16:33

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Jag syftade på att vinterdäck även ingår oftast i privatleasing.

nej det gör det väl inte? tvärtom. Vinterdäck ingår ju nästan aldrig. Alltid tillägg på 150-300kr månad för vinterdäck. I alla fall när jag kollade på leasing. 

Postad 10 November 2017 - 17:11

somoene2
  • somoene2
  • Veteran

• 1989 inlägg
  • 0

finns massor med "paketpriser" där vinterdäck med mera ingår eller rättare sagt är inbakat i månadsavgiften.

Postad 10 November 2017 - 17:13

ZooN_86
  • ZooN_86
  • Användare

• 157 inlägg
  • 0

nej det gör det väl inte? tvärtom. Vinterdäck ingår ju nästan aldrig. Alltid tillägg på 150-300kr månad för vinterdäck. I alla fall när jag kollade på leasing.

Kollade nyligen på privatleasing med vinterdäck och där kom man till att betala tot ca 13500 för vinterdäck på fälg under dom tre åren. Var där sen mindre än 5 eller 6 mm kvar när man lämnade in bilen så fick man stå för nya däck då också.

Då lägger iaf jag hellre dom pengarna på att köpa däck och fälg själv som man dessutom får behålla och kan sälja eller använda på nästa bil om dom passar.

Postad 10 November 2017 - 17:15

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

finns massor med "paketpriser" där vinterdäck med mera ingår eller rättare sagt är inbakat i månadsavgiften.

självklart kan man få ett paket med vinterdäck inkluderat. men då höjer dom ju avgiften såklart. Det blir alltid billigare att välja utan vinterdäck.

Kollade nyligen på privatleasing med vinterdäck och där kom man till att betala tot ca 13500 för vinterdäck på fälg under dom tre åren. Var där sen mindre än 5 eller 6 mm kvar när man lämnade in bilen så fick man stå för nya däck då också.

Då lägger iaf jag hellre dom pengarna på att köpa däck och fälg själv som man dessutom får behålla och kan sälja eller använda på nästa bil om dom passar.

japp, kom fram till samma sak. Mycket bättre att köpa vinterdäcken vid sidan om istället.  då kan man ha dom till nästa bil sen eller sälja dom.

Postad 10 November 2017 - 17:23

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Är väl ganska klart att det inte är billigare att leasa bilen. Var skulle då bilhandlarna ta vinsten ifrån? Självklart är dom ju inte dumma så vinstmarginal, ränta etc är ju inbakat i månadskostnaden. Råkar ha en bekant som jobbar med saken på Bilia.

Enda anledningen enligt honom är om man inte har råd att betala kontantinsatsen som behövs vid billån. Aannars är ett billån per månad billigare än att leasa samma bil. Som sagts ovan så har ju de flesta en nybilsgaranti som är 3-7 år i dagsläget så eventuella dyra kostnader är ju näst intill försumbara.

Dessutom slipper man ju då även problematiken med sltagepålägg och överskridna mil vid återlämnande etc.

Postad 10 November 2017 - 19:05

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Är väl ganska klart att det inte är billigare att leasa bilen. Var skulle då bilhandlarna ta vinsten ifrån? Självklart är dom ju inte dumma så vinstmarginal, ränta etc är ju inbakat i månadskostnaden. Råkar ha en bekant som jobbar med saken på Bilia.

Enda anledningen enligt honom är om man inte har råd att betala kontantinsatsen som behövs vid billån. Aannars är ett billån per månad billigare än att leasa samma bil. Som sagts ovan så har ju de flesta en nybilsgaranti som är 3-7 år i dagsläget så eventuella dyra kostnader är ju näst intill försumbara.

Dessutom slipper man ju då även problematiken med sltagepålägg och överskridna mil vid återlämnande etc.

O andra sidan slipper du problematiken med ett osäkert andrahands/restvärde på bilen om du leasar. Men visst, det är ju inte så bilhandlaren skänker bort nånting bara för att du leasar istället för köper...... 

Redigerat av Pinnen, 10 November 2017 - 19:06.

Postad 10 November 2017 - 20:21

Dez
  • Dez
  • Lärjunge

• 286 inlägg
  • 0

Bara lite fundersam... varför har man turbo som ett krav?!

Är det inte bättre med en sugmotor som har samma prestanda!? ...om man nu inte är ute efter en prestandabil. Inte för att det är så lätt att få tag i en vettig sugmototor längre, men det är ju en annan sak.

Som flera andra redan skrivit är jag ute efter vrid på låga och mellanvarv, där jag gillar att ligga med bilen. Det är kul att varva en sugmotor...på bana. I trafiken vill jag ha en platt momentkurva.

Postad 10 November 2017 - 20:25

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

jag gillar att ligga med bilen.

Ja alla har vi olika läggningar. Jag dömer ingen....

Postad 10 November 2017 - 20:39

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Ja alla har vi olika läggningar. Jag dömer ingen....

Hahaha

Postad 10 November 2017 - 20:40

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0

Suga och ligga? Är det redan fredagsmys?

Postad 10 November 2017 - 22:55

PML73
  • PML73
  • Guru

• 4155 inlägg
  • 0

Det suger att ligga....  :lol:

Postad 10 November 2017 - 23:05

Unregistereda299ec85
  • Unregistereda299ec85
  • Guru

• 4115 inlägg
  • 0
Är man sugen vill man nog ligga
:)

Redigerat av Unregistereda299ec85, 11 November 2017 - 09:37.

Postad 10 November 2017 - 23:30

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Lite som hon i 100 höjdare med Berlinmuren...

Postad 11 November 2017 - 14:57

FederalMano
  • FederalMano
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0

Fast på en ny bil behövs bara halvförsäkring. 1 service ingår väl bara iom 2 års service intervaller på vag?
Vilka plötsliga kostnader? Det e väl 2-3 års garanti på ny bil? Många märken har ju till och med 5-7 år (ford, mazda, kia) Vinterdäck ingår även om du köper bilen.iaf dom jag såg på blocket.
Ta lån kanske inte alla vill men å andra sidan betalar du ju 2300kr/mån = lån i princip.
Alla får ju göra som dom vill så klart. Ville mest veta vad som lockar och hur folk tänker kring privat leasing

Kan ju bara tala för mig själv men jag tänkte iaf att jag ville ha det problemfritt, vid strul med bilen är det bara o lämna in den. Ville ha det så enkelt som möjligt. Har en V70 -08 som kostar att hålla ordning på så tycker att det räcker bra då jag avskyr att hålla på med bilar själv. Har lagt ut närmre 20000:- i år på den.

Rent ekonomiskt tvistar fortfarande de lärde i Lund om vilket som blir mest förmånligt.

Redigerat av FederalMano, 11 November 2017 - 14:58.

Postad 11 November 2017 - 15:13

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Kan ju bara tala för mig själv men jag tänkte iaf att jag ville ha det problemfritt, vid strul med bilen är det bara o lämna in den. Ville ha det så enkelt som möjligt. Har en V70 -08 som kostar att hålla ordning på så tycker att det räcker bra då jag avskyr att hålla på med bilar själv. Har lagt ut närmre 20000:- i år på den.
Rent ekonomiskt tvistar fortfarande de lärde i Lund om vilket som blir mest förmånligt.

Absolut men man måste ju jämföra med en ny bil å där har du ju garantier i vilket fall

Postad 11 November 2017 - 15:26

FederalMano
  • FederalMano
  • Forumräv

• 750 inlägg
  • 0

Absolut men man måste ju jämföra med en ny bil å där har du ju garantier i vilket fall

Det jag valde på var att köpa en bil för runt 85-95000:- dvs inte en ny bil. Landade i att det känns bekvämast att leasa, fråga mig om 3 år vad jag tycker då:)

Postad 11 November 2017 - 16:32

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

Det är väl ingen som har sagt att det är billigare att leasa där emot så har man påstått att det är billigare att köpa eller ta lån och det är inte säkert att det är så. Handlarna tar ut vinst på alla affärer inget konstigt med det.

Jag har varit negativ till att privatlease men har ändrat mig då jag anser att det är bättre att investera mina sparpengar i aktier eller fonder där dom förhoppningvis växer än i en bruksbil som garanterat tappar värde.

Redigerat av Prism, 11 November 2017 - 16:32.

Postad 11 November 2017 - 16:50

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Det är väl ingen som har sagt att det är billigare att leasa där emot så har man påstått att det är billigare att köpa eller ta lån och det är inte säkert att det är så. Handlarna tar ut vinst på alla affärer inget konstigt med det.
Jag har varit negativ till att privatlease men har ändrat mig då jag anser att det är bättre att investera mina sparpengar i aktier eller fonder där dom förhoppningvis växer än i en bruksbil som garanterat tappar värde.

Men om du tar lån har du ju lägre mån kostnad och därmed kan lägga mer på aktier. Som ändå kommer sjunka i värde :) :)

Postad 11 November 2017 - 16:53

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Men om du tar lån har du ju lägre mån kostnad och därmed kan lägga mer på aktier. Som ändå kommer sjunka i värde :) :)

Kontantinsatsen......

Postad 11 November 2017 - 17:04

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Kontantinsatsen......

Ja det va mer på skämt men det kanske inte alla förstod. Sorry

Postad 11 November 2017 - 18:49

MrSpokk
  • MrSpokk
  • Guru

• 4194 inlägg
  • 0

Det jag valde på var att köpa en bil för runt 85-95000:- dvs inte en ny bil. Landade i att det känns bekvämast att leasa, fråga mig om 3 år vad jag tycker då:)

För 4 år sedan köpte jag en bil för 100k. Efter att ha kastat ut mellan 25-30k på reparationer gav jag upp och bytte in skrothögen mot en ny Kia.
Nu har vi haft Kian i 2.5 år och är väldigt nöjda men kommer ändå leasa nästa gång.

Postad 12 November 2017 - 11:53

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Mikkiz; Den bilen jag tittar på nu så blir månadskostnaden lägre med privatleasing jämfört med lån med samma bindningstid.

Postad 12 November 2017 - 12:36

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Men ett lån kan man ju alltid lösa, allså sälja bilen.

En leasing är väl 3 år(eller hur långt det). punkt.

Bara att lida genom om det händer något så att säga.

Kanske jag som fattat fel iofs.

Postad 12 November 2017 - 12:38

andreassofus
  • andreassofus
  • Über-Guru

• 12146 inlägg
  • 0

Men ett lån kan man ju alltid lösa, allså sälja bilen.
En leasing är väl 3 år(eller hur långt det). punkt.
Bara att lida genom om det händer något så att säga.
Kanske jag som fattat fel iofs.

Fast du har ju ingen aning om vad du får för bilen om du skulle sälja den innan tre år. Troligtvis får du mindre än du hunnit amortera. Då sitter du med en restskuld.

Postad 12 November 2017 - 12:52

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Mikkiz; Den bilen jag tittar på nu så blir månadskostnaden lägre med privatleasing jämfört med lån med samma bindningstid.

Jo men riktigt så kan du inte jämföra.
Efter 3 års avbetalning äger du bilen.
Efter 3 års leasing har du ingen bil el så får du ta lån å lösa bilen för restvärdet.

Postad 12 November 2017 - 13:19

Erik_N
  • Erik_N
  • Veteran

• 1571 inlägg
  • 0

Om bilen är värd mindre än man har lån på så amorterar man för lite!

Jag tror att det är lätt att lura sig själv på det här med kontantinsats och amortering. Låt säga att man köper en bil för 400 kkr och lägger lägsta kontantinsatsen 20 % så blir lånet på 320 kkr.

Om man sen dagen efter man köpt bilen får för sig att sälja den privat eller byta in den hos en bilhandlare så tror jag att man inte får mycket mer än de där 320 kkr man har lån på.

Kontantinsatsen försvann i värdeminskning när man körde ut ur bilhallen, och det är väl därför man inte får låna mer än 80 % med bilen som säkerhet.

På en ny bil tror jag att man ska lägga amorteringen på max sex år för att lyckas hålla jämna steg med värdeminskningen. Eftersom värdeminskningen planar ut med åren har man då förmodligen ett skapligt värde i bilen igen som man kan använda till kontantinsats på nästa. Lite grovt uppskattar jag att en bil som kostat 400 kkr ny efter sex år är värd c:a 100 kkr.

Postad 12 November 2017 - 15:36

JonnyVT
  • JonnyVT
  • Lärjunge

• 293 inlägg
  • 0

Fast du har ju ingen aning om vad du får för bilen om du skulle sälja den innan tre år. Troligtvis får du mindre än du hunnit amortera. Då sitter du med en restskuld.

Sant, men den biten får man ju styra lite med handpenning iofs.

Men blir man utan jobb så känns det ju lättare att gå framåt i livet med ett lån än med leasing, med att kunna sälja av eller vara fast i så många år med leasing. Plus då att man ska betala slitaget på leasingbilen då.

Postad 12 November 2017 - 16:16

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Dum fråga men hur kan man teckna försäkring för en bil man inte äger?

När man leasar äger man ju inte bilen.

Blir det så att det är "uthyraren" väljer bolag osv??

Efter 3 års leasing har du ingen bil el så får du ta lån å lösa bilen för restvärdet.

Du har ju heller ingen aning om hur mycket du måste betala för att bli av med leasingbilen pga slitage då det är "uthyraren" som bedömer vad som inte är normalt slitage.

Redigerat av bahama, 12 November 2017 - 16:14.

Postad 12 November 2017 - 16:41

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0
Försäkring brukar oftast ingå i privatleasing så det finns inget behov att teckna en försäkring själv.

Postad 12 November 2017 - 16:49

Prism
  • Prism
  • Forumräv

• 856 inlägg
  • 0

Det var du som skrev att tar man lån så har man en lägre månadskostnad.

Efter 3år så har man oftast endel kvar att betala på lånet så man "äger" inte bilen inte rikigt ännu.

Den enda nackdelen med leasing att det inte går att avbryta i förtid om man skulle behöva det. Känner man sig okej med det så är privatleasing ett bra alternativ.

Redigerat av Prism, 12 November 2017 - 16:53.

Postad 12 November 2017 - 16:53

bahama
  • bahama
  • Forumräv

• 977 inlägg
  • 0

Försäkring brukar oftast ingå i privatleasing så det finns inget behov att teckna en försäkring själv.

Kan ju vara rätt bra att kolla upp vad den täcker osv.

Jag har t.ex rabatt på min bilförsäkring pga att jag har hemförsäkringen hos samma bolag.

Postad 12 November 2017 - 17:41

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Det var du som skrev att tar man lån så har man en lägre månadskostnad.
Efter 3år så har man oftast endel kvar att betala på lånet så man "äger" inte bilen inte rikigt ännu.
Den enda nackdelen med leasing att det inte går att avbryta i förtid om man skulle behöva det. Känner man sig okej med det så är privatleasing ett bra alternativ.

Ja men jag sa inget om 3års lånetid i min första post innan DU tog upp det.
Menade att man kan få lägre kostnad om du tar lån på tex 48 el 60 mån. Sen måste du ju givetvis ha kontantinsatsen.

Men väljer du betala av bilen på 3 år så får du något högre mån kostnad givetvis men du äger du bilen efter det.
Vid 3 år leasing har du ju massa restvärde kvar när tiden löpt ut. Ska du då ”köpa” bilen så måste du ju iaf ta lån eftersom du inte ha pengar till det.

Men man gör ju givetvis som man själv vill. Va mest intressant å höra hur folk resonerar

Postad 12 November 2017 - 18:24

Hoggeman
  • Hoggeman
  • Användare

• 243 inlägg
  • 0
Sedan går det ju inte att köra hur mycket eller hur långt med leasingbilar heller. Övermil brukar ju kosta en rejäl slant. Det är många som glömmer bort det när man ser priset. Har ett gäng gamla kollegor som åkt på rejäla smällar vid återlämbande av personalbilar med liknande upplägg där man räknade för lågt för att komma ner i kostnader. Man bör veta ganska exakt hur mycket man kommer att köra samt vara ute i god tid med att beställa en ny bil då det ofta är väntetider på bilar.

Hade en ex-kollega vars nya personalbil blev 2 månader försenad. Den kostnaden blev ingen rolig historia då han fick köra sin gamla ett antal 100 mil över avtal.

Sker ju ingen återbetalning av undermil heller så att köra räkna högt för att vara säker är ju lika med att skänka bort pengar till leasingbolaget.

Redigerat av Hoggeman, 12 November 2017 - 18:26.

Postad 12 November 2017 - 19:19

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Ja men jag sa inget om 3års lånetid i min första post innan DU tog upp det.
Menade att man kan få lägre kostnad om du tar lån på tex 48 el 60 mån. Sen måste du ju givetvis ha kontantinsatsen.

Men väljer du betala av bilen på 3 år så får du något högre mån kostnad givetvis men du äger du bilen efter det.
Vid 3 år leasing har du ju massa restvärde kvar när tiden löpt ut. Ska du då ”köpa” bilen så måste du ju iaf ta lån eftersom du inte ha pengar till det.

Men man gör ju givetvis som man själv vill. Va mest intressant å höra hur folk resonerar

Att påstå att månadskostnaden blir ​något​ högre om man amorterar av bilen på tre år stämmer väl ändå inte riktigt..... Skulle vilja påstå att det blir rejält mycket högre + att du fortfarande måste in med 20% kontant och stå risken med ett osäkert rest/andrahandsvärde...

Det jag kan tänka mig är lockande med privatleasing är att det är relativt lätt att göra en kalkyl på vad ditt bilägande kommer kosta de närmaste tre åren, du slipper risken med ett osäkert andrahandsvärde och du får en sprillans ny bil. Väldigt förenklat är väl tanken att leasingavgiften ska täcka bilens värdeminskning under leasingperioden + ränta + så klart en liten premie till bilhandlaren. När du börjar prata om billån på 4-5 år så kommer vi ju plötsligt in på bilar där nybilsgarantin löpt ut i många fall o då kan ju bilägandet bli riktigt dyrt om man har otur.....

Att man skulle köpa loss en privatleasad bil efter leasingperioden har väl aldrig varit tanken med upplägget. Om planen är att behålla samma bil under ett flertal år är nog inte privatleasing rätt väg att gå

Postad 12 November 2017 - 19:26

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Att påstå att månadskostnaden blir ​något​ högre om man amorterar av bilen på tre år stämmer väl ändå inte riktigt..... Skulle vilja påstå att det blir rejält mycket högre + att du fortfarande måste in med 20% kontant och stå risken med ett osäkert rest/andrahandsvärde...

Det jag kan tänka mig är lockande med privatleasing är att det är relativt lätt att göra en kalkyl på vad ditt bilägande kommer kosta de närmaste tre åren, du slipper risken med ett osäkert andrahandsvärde och du får en sprillans ny bil. Väldigt förenklat är väl tanken att leasingavgiften ska täcka bilens värdeminskning under leasingperioden + ränta + så klart en liten premie till bilhandlaren. När du börjar prata om billån på 4-5 år så kommer vi ju plötsligt in på bilar där nybilsgarantin löpt ut i många fall o då kan ju bilägandet bli riktigt dyrt om man har otur.....

Att man skulle köpa loss en privatleasad bil efter leasingperioden har väl aldrig varit tanken med upplägget. Om planen är att behålla samma bil under ett flertal år är nog inte privatleasing rätt väg att gå

Ja man kan ju vrida å vända det hur man vill. Men billigare blir det aldrig.
Fabian (136k ny) ex blir 3000kr/ mån med 36mån lån plus kontantinsats givetvis (har aldrig sagt nåt annat) Då äger du bilen å kan sälja den för ca 70-75k.
Leasing 2300-2400kr/ mån. Det kallar inte jag rejält mycket dyrare....men men u do the math.

Postad 12 November 2017 - 19:49

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Ja man kan ju vrida å vända det hur man vill. Men billigare blir det aldrig.
Fabian (136k ny) ex blir 3000kr/ mån med 36mån lån plus kontantinsats givetvis (har aldrig sagt nåt annat) Då äger du bilen å kan sälja den för ca 70-75k.
Leasing 2300-2400kr/ mån. Det kallar inte jag rejält mycket dyrare....men men u do the math.

Du glömde nog räntan på billånet nu om vi nu ska "do the math"....  ;)

O grejen är ju den att du idag egentligen inte har en aning om vad du kan sälja bilen för om tre år. Kan ju, i ditt exempel, hypotetiskt bli allt mellan 40k och 80k vilket gör rätt stor skillnad för den totala kostnaden för ditt bilägande 

Jag har aldrig påstått att det är billigare med privatleasing men därmed inte sagt att det alltid behöver bli dyrare....

Redigerat av Pinnen, 12 November 2017 - 19:51.

Postad 12 November 2017 - 20:09

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Du glömde nog räntan på billånet nu om vi nu ska "do the math"....  ;)

O grejen är ju den att du idag egentligen inte har en aning om vad du kan sälja bilen för om tre år. Kan ju, i ditt exempel, hypotetiskt bli allt mellan 40k och 80k vilket gör rätt stor skillnad för den totala kostnaden för ditt bilägande 

Jag har aldrig påstått att det är billigare med privatleasing men därmed inte sagt att det alltid behöver bli dyrare....

Stämmer! Skulle stå 3000/mån plus ränta.
Liksom det hypotetiskt kan bli extra kostnader upp till hur mycket som helst när du lämnar tillbax leasingbilen.
Inte ovanligt med 10-20k vad jag hört...
Men alla är vi olika så vi lämnar det där! Lär aldrig vara överrens iaf :)

Postad 12 November 2017 - 20:28

Pinnen
  • Pinnen
  • Forumräv

• 916 inlägg
  • 0

Stämmer! Skulle stå 3000/mån plus ränta.
Liksom det hypotetiskt kan bli extra kostnader upp till hur mycket som helst när du lämnar tillbax leasingbilen.
Inte ovanligt med 10-20k vad jag hört...
Men alla är vi olika så vi lämnar det där! Lär aldrig vara överrens iaf :)

Jo, jag skulle säga att det är ovanligt med den typen av extrakostnad när du lämnar tillbaka en leasad bil men jag har ungefär lika mycket fakta bakom mitt påstående som du bakom ditt  :) ​men jag är rätt övertygad om att om bilhandlarna överlag skulle vara övernitiska i bedömningen av normalt kontra onormalt slitage på en återlämnad bil så skulle de ganska effektivt ta död på hela marknaden för privatleasing. Och hade man orsakat skador på sin "egenägda" Fabia i den omfattningen så hade man nog kunnat glömma att få ut 75k vid en försäljning  :D 

Postad 12 November 2017 - 20:39

mikkiz
  • mikkiz
  • Beroende

• 1185 inlägg
  • 0

Jo, jag skulle säga att det är ovanligt med den typen av extrakostnad när du lämnar tillbaka en leasad bil men jag har ungefär lika mycket fakta bakom mitt påstående som du bakom ditt  :) ​men jag är rätt övertygad om att om bilhandlarna överlag skulle vara övernitiska i bedömningen av normalt kontra onormalt slitage på en återlämnad bil så skulle de ganska effektivt ta död på hela marknaden för privatleasing. Och hade man orsakat skador på sin "egenägda" Fabia i den omfattningen så hade man nog kunnat glömma att få ut 75k vid en försäljning  :D

Men dom kostnaderna jag pratade om var nog inte bara skador utan extra mil m.m oxå när jag tänker efter.
Men skador borde gå ta på försäkringen.
Så 70 borde man få :)

Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars

0 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.