Är det 24p hack du ser?
Vet ej, kör mestadels Netflix, HBO, Viaplay, har inte kommit igång med Blu-ray än.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
38 relaterade trådar
Postad 22 January 2017 - 17:23
Vet ej, kör mestadels Netflix, HBO, Viaplay, har inte kommit igång med Blu-ray än. Postad 22 January 2017 - 21:36
Jag brottas fortfarande med min svärta efter isf-kalibrering... Den är inte svart utan grå. Ser mer ut som en gammal samsung LCD för 7000kr än som den oled-bild jag upplevde innan kalibrering.
Hur jag än forcerar med brightness, kontrast och Oled light så går det inte att få svart till svart. Har lagt in bilder i mitt album med några dåliga foton på TVn som kanske med nöd och näppe visar problemen samt dokumentet med kalibreringsdatan. Kan någon bli klok på vad felet är? Upplevs både med inbyggda netflix-appen och med bluray på xbox one s. https://www.minhembi...kleinis/365481/ Redigerat av kleinis, 22 January 2017 - 21:43. Postad 22 January 2017 - 21:39
Var ställer jag in YCbCr på xboxen? Lyckas inte hitta ngt om detta...? Postad 22 January 2017 - 22:21
japp ser direkt vad felet är eller vad som kan orsaka det
nu har jag inte B6an utan hade en annan oled men det borde vara samma inställningar under 2 point whiteballance sätt tillbaka RGB LOW till 0 på RÖD GRÖN BLÅ.
Det verkar som dom har dragit på lite för mycket med att få fram detaljer nära svart. det går bara till en viss gräns sen ökar man svärtan istället.
problemet här är ju att du tappar deras kalibrering som du betalat för. testa och jämför vad som ser bäst ut Redigerat av sune bejas, 22 January 2017 - 22:24. Postad 22 January 2017 - 22:33
Tack för tips! Nu har jag inte hunnit testa ännu, men jag kan ju också gissa att det är där det blivit tokigt eftersom det i stort sett är det enda man ändrat vid kalibrering... Hur kan det bli så fel då? Har färger blivit mer korrekt efter kalibrering? Har gråskalan blivit mer korrekt? Svärtan känns ju bananas. Känns just idag som att jag betalat 1000kr för att få en helknäpp bild som även en novis ser är fel. Går det få bättre med en ny kalibrering? Borde man gjort en 20-pointskalibrering för white? Han som kalibrerade sa att det var hans första B6 att kalibrera, och det kändes inte så förtroendeingivande... Jag var ju nöjd med TVn som ny och kan såklart leva gott på den bilden, men nu har jag ju betalat pengar på att få en så korrekt bild som möjligt... Postad 22 January 2017 - 22:41
ja gråskalan är bra men den kunde ha blivit bättre om dom hade använt 20 point reglagen då hade du fått en spikrak linje med röd/grönt/blått blandade lika mycket.(=vitt) det är lite svajigt fortfarande mellan blandningen av röd/grön/blå från svart till vitt Grön är fortfarande för hög i mellanregistret.
men betydligt bättre än innan.
Färgerna är knappt nån skillnad på nu du hade redan bra färger innan kalibrering eftersom du hade vitt nära referens redan innan. alla färger följer med vitt så är vitt fel då stämmer inte färgerna heller. imponerande ändå att vitt var så bra innan kalibreringen
OLEDs är inte helt stabila. man måste testa med olika material och kolla detaljer nära svart. det funkar inte bara att ställa in efter en testfil. utvärdera vanligt material efter kalibrering tycks dom ha glömt. det måste man göra Redigerat av sune bejas, 22 January 2017 - 22:49. Postad 22 January 2017 - 23:30 Har nu lusläst rapporten efter kalibreringen mer noga.
Tyvärr kleinis så fick du överlag sämre färger än innan kalibreringen. Den enda färgen som vart "synligt" bättre var Grön Röd färg har nu för lite färgmättnad mot innan Turkos är förskjuten mot blått istället.
Man kan säga att du betalade för en mer korrekt gråskala men inte över hela registret då det var bra högre upp mot vitt redan innan Du fick en förhöjd svärta. Du fick också något sämre färger. Gamma kurvan vart även den sämre med för låg gamma i låg och mellanregistret Gamma kurvan du hade innan var klart bättre med mer pop i bilden och färgerna
Så kan det gå Redigerat av sune bejas, 23 January 2017 - 01:21. Postad 23 January 2017 - 08:41 Är det någon som vet hur man får fram informationen om signalen som bilden visar? Jag har sett i youtube-videos att vissa tar fram den infon i en liten ruta längst upp till vänster. Ingen av knapparna på fjärren verkar ju vara rätt i alla fall. Postad 23 January 2017 - 08:59
Vad säger kalibreraren/butiken då? Postad 23 January 2017 - 09:06
Det är olika för olika appar, det funkade exempelvis tidigare med Netflix men gör det inte längre efter en uppdatering av den inbyggda netflixappen. Du behöver en universalfjärr typ Harmony, eller en fjärr från LGs E eller G-serie. Den som följer med B-serien saknar infoknapp. Eventuellt funkar det genom att föra upp pekaren längst upp i bildkanten och dubbelklicka på scrollhjulet, men det har jag inte testat. Postad 23 January 2017 - 09:10
Tack, ska testa det. Postad 23 January 2017 - 10:58
Det funkade! Postad 23 January 2017 - 12:49
Nu har jag haft TVn i snart 2 månader, inköpt på Black Friday. Otroligt nöjd med bildkvaliteten och svärtan är precis så djup som jag önskat. Men jag har aldrig riktigt varit nöjd med rörelsehanteringen. Har testat det mesta med de-judder, real Cinema och allt vad det heter. Testat med allt möjligt material, Netflix, Bluray, tv-serier, filmer etc. Får aldrig riktigt till det hundra procent känns det som. Med min gamla Sony LCD var det aldrig några problem.
Imorgon är sista dagen att lämna tillbaka TVn och när man lagt ner 16k så vill man ju gärna att det ska vara perfekt bild. Så i ett sista försök att få till schysst rörelsehantering tänkte jag kolla lite med er experter. Jag kan köpa att bilden kanske inte blir helt rätt med 60p, särskilt serier och annat genom Netflix. Då känns det okej att använda trumotion på låga inställningar för att få bättre flyt. Men vid 24p borde det inte behövas. Enligt rtings så ska TVn visa 24p korrekt. Deras beskrivning på vad judder är: "Judder created by 24 frames per second video (also called 24p) makes camera movement look stuttered, and is especially noticeable with panning shots" B6 testresultat: "Judder-free 24p: Yes" Detta tolkar jag som att 24p ska visas korrekt på TVn utan ryckigheter i bilden vid panoreringar. Panoreringar är väldigt ryckiga när jag tittar men även andra scener. Störst problem märkte jag på Cowboys and Aliens öppningsscen. Det rycker enormt mycket och var väldigt irriterande för ögonen att titta på. Tittade på Bluray genom datorn (Kodi) "adjust display to refresh rate", med andra ord 24hz. Real Cinema on, trumotion off. Filmade med mobilen, ser inte riktigt likadant ut som i "verkligheten", troligtvis eftersom kamerans frekvens är en annan. Men man ser ändå hur det rycker något förfärligt i bilden. https://drive.google...ew?usp=drivesdk Ursäkta att inlägget blev så långt men är det någon som har något tips? Har jag några felaktiga inställningar eller är det helt enkelt såhär bilden är? Något fel på mitt exemplar som gör att den hanterar signalerna fel? Det är så tråkigt att det rycker då bilden i övrigt är så klockren. Postad 23 January 2017 - 13:02 Synd. Aspect ratio Original? Bör det vara. Hemmabio, limpa emellan? Postad 23 January 2017 - 13:07
Är en dator inblandad brukar det finnas många felkällor. *Vet* du att det är rätt signal ut eller bara förutsätter du det?
Jämför med filmen genom en stationär Blu-rayspelare inställd på 24p ut? För filmen du länkar till påminner om släp-rycken som jag många gånger observerat på LG:s apparater när källan omvandlar 24 till 60 Hz. Det skulle också kunna vara en 24->30Hz omvandling som kommer av att datorn kör 4K/30 Hz till TV:n.
Annars har detta för en del endast fungerat rätt efter uppdatering av mjukvara och fabriksåterställning. Postad 23 January 2017 - 13:09
Hej,
Jag har en E modell och upplever samma problem som dig, rörelser är ett bekymmer ibland, många parameterar som påverkar, den lever ett eget liv beroende av materialet och alla inställningar... så jag har slutat att hänga mig på.... ett annat problem är att detaljerna försvinner vid riktigt mörka scener jämfört med min förra vt50 (panasonic plasma) . allt annat verkar vara nära perfekt Redigerat av hafrse, 23 January 2017 - 13:12. Postad 23 January 2017 - 13:14
Har True Motion Off vid uppspelning av Ultra HD BD och alla andra källor. Men när jag spelar vanliga Blu Ray filmer på skiva så upplever jag också bilden som ryckig vid panoreringar i filmer. Men löste det genom att ha på "Användare" i True Motion och D-Judder på 6 och De-Blur på 6. Tycker det fungerar bra för mig. Testa det. Med de "färdiga" True Motion inställningarna blir resultatet inte alls bra så de ska man undvika. Redigerat av castortroy33, 23 January 2017 - 13:29. Postad 23 January 2017 - 13:51 Wow! Hade verkligen inte väntat mig såhär många svar på så kort tid, riktigt skoj att ni är så engagerade!
Japp, Aspect Ratio Original. Datorn är kopplad via HDMI till min receiver (Yamaha) som i sin tur är kopplad via HDMI till TVn.
Eftersom det tyvärr inte går att se vad TVn får för signal, hur tänkte LG egentligen när de skippade infoknapp, så är jag ju inte helt hundra. Men det fungerade utan bekymmer på min gamla TV. Då blinkade skärmen till när jag startade en film och sen dök det upp i hörnet "1080p24". Jag har även testat att ändra refresh rate i Windows, 24hz och 23hz, och sen stängt av refreshändringen i Kodi, men bilden blir lika ryckig. Har dessvärre inte någon stationär Bluray-spelare.
Nu vet jag inte vad Amazon Prime kör för utsignal om man kör med den inbyggda appen i TVn, 60p? Men jag såg att filmen finns i deras bibliotek och resultatet blev exakt likadant för mig.
Jag måste alltså vänta på en uppdatering? Det räcker inte att fabriksåterställa?
Mycket tråkigt att du har samma problem.
Verkar ju märkligt att det skulle skilja mellan UHD och vanlig Bluray, båda är ju 24p. Med trumotion på så höga inställningar som du nämner upplever jag tyvärr för mycket SOE och artefakter för att det ska kännas okej för min del. Postad 23 January 2017 - 14:30 Kan det vara så att lg visar bilden korrekt och att din sony hade nått fuffens för sig. Eller att den höga kontrasten i plasman får bildbyten att verka skarpa Postad 23 January 2017 - 14:55
Mailat killen som kalibrerade men inte fått svar ännu. Har bett dem se över resultatet i dokumentet och om de kan se vad som blivit fel. Även bifogat några av de bilder som jag har här: https://www.minhembi...kleinis/365481/ Stämmer det att saker blivit sämre efter kalibrering (vilket jag iofs också kunnat konstatera) så antar jag att det inte ska vara några konstigheter att få det korrigerat. Postad 23 January 2017 - 14:57
Provat med datorn direkt t TVn? Bara för att. Alla appar avslagna? Recentknappen hålls nere, appar slås av via krysset ovanför. Hade varit intressant med stationär br... Postad 23 January 2017 - 16:37
Det var nytt med recentknapp, helt missat att det fanns. Tyvärr ingen skillnad. Skramlade även fram min gamla PS3 och ställde in den på 24p. Det är så nära stationär Bluray som jag kan komma. Bilden visas på samma sätt som när jag tittade genom datorn. Postad 23 January 2017 - 17:18 HDfury Linker eller HDFury Integral 4K60 4:4:4 600MHz
https://www.hdfury.c...k60-444-600mhz/ https://www.hdfury.c...k60-444-600mhz/
http://www.avsforum....ury-linker.html
skulle dessa kunna fixa problemen?
har beställt en E6 men inte fått den än. Redigerat av ROBRUG, 23 January 2017 - 17:26. Postad 23 January 2017 - 17:18
Det har kommit uppdateringar som hjälpt. Men det kan kräva att du också återställer TV:n. Har du redan senaste uppdateringen så har du redan senaste uppdateringen.
Så test och återställ. Postad 23 January 2017 - 17:21
Nja.. Med UHD så går ju TV:n in i "HDR läge", med vanlig Blu Ray då TV:n går in i "Expert Mörkt rum."
Jag kanske inte är så petig, men SOE och artefakter? Märker ingenting av detta med mina inställningar? Kör med Samsungs UHD spelare. Beror säkert på källan mycket med.
Ska nämna att jag har en E6, men är väl ingen större skillnad mot B6? Redigerat av castortroy33, 23 January 2017 - 17:27. Postad 23 January 2017 - 18:20 Scenen har varit uppe till debatt på flera forum, t ex pana vt65ägare uppgav sig ha problem. Har inte filmen på br men prövar med trumotion 1/10 på Netflix. Funkar hyfsat (jag är inte "känslig") när wifin är stabil. Minsta darr på överföringen och det hackar vilt. Ringblixts tips ovan kan hjälpa? Redigerat av dsirk, 24 January 2017 - 00:21. Postad 25 January 2017 - 10:08 var är uppdateringen !? jag ska ju ha rocket league kväll i helgen... Postad 25 January 2017 - 14:15
De måste ha grova problem med att implementera uppdateringen i Europa då de är 3 veckor sen USA fick den.
Postad 26 January 2017 - 01:51 Kanske så att de sitter och har fullt upp med 2017 års modeller just nu? Vilket fall så är det lite dumt att de inte surfar fullt ut på lg oled vågen som gick igång, för denna fördröjning tar bort en del av glansen/tilltron i alla fall för mig. När det gäller översättning så ligger det normalt i en specifik area som man pekar till beroende på språkval där man rycker upp den rad med text man valt, dvs inte så mycket fippel att lägga till lite ny text, håller man på med programvara som ska till flera olika språkgrupper så bygger man för det från start, även om en del ny text ska till vid senare tillfällen. Den här förändringen var dessutom framanad på ett synnerligen synbart sätt med massor av artiklar och t.o.m. en fet namninsamling, jag är i alla fall förvånad att de inte tar tillvara på den positiva vågen som finns bättre. Nu sitter jag själv med en b6, men lek nu med tanken att du ännu inte köpt och följt tråden ett tag och kanske står som spekulant av en b6 eller b7 och det segas på som det nu gör på ett så omskrivet problem skulle du inte få en liten knäck på tilltron? Men EU har väl ofta fått spela i b-ligan om man ser till släpp på allt från spel släpp, innehåll i streaming tjänster osv, 500 miljoner innevånare < 310 miljoner sett som marknad Sitter väl som vanligt någon världsfrånkopplad bönräknare och ställer till det som vanligt. -ld99 Redigerat av Unregistered8addaf2c, 26 January 2017 - 08:59. Postad 26 January 2017 - 10:30
Helt korrekt. Man borde vart överdrivet angelägen om att få ut den. En sån här uppdatering som effektiviserar panelen är ju inte regionlåst. Därför tycker man ju att de inte borde ta så lång tid att få ut den i Europa.
Men kan vara så att de har lagt till massa annat också. En större uppdatering med massa annat. Vem vet.
Den kommer när den kommer. Men att vänta har ALDRIG varit en teknikintresserads bästa egenskap Postad 26 January 2017 - 18:46
Chatta med dom idag angående denna uppdatering.
Dom jobbar med den för fullt och lär komma ganska snart, dom våga dock inte lova ungefär när den kan anlända. Postad 26 January 2017 - 18:55
Sagt så i 3 veckor Postad 26 January 2017 - 22:14
Jag tror inte att ngn som sitter på den svenska supportchatten har en aning om hur mycket eller lite det jobbas på denna uppdatering. Jag chattade också med dem idag och fick det ärliga svaret: "jag vet inte heller varför den dröjer". Postad 26 January 2017 - 22:33
Europa modellerna har något konstigt i chippet som gör att de inte går att reducera input lagen Postad 28 January 2017 - 13:27
Nja, OLED har högre kontrast än plasma, och skarpare bild. Det är därför 24Hz kan upplevas som mer hackigt. Man ser helt enkelt mer av hur filmen verkligen ser ut. 24Hz är som sagt inte tillräckligt för att ge en jämn rörelse. Ju skarpare bild/kontrast i scenen, desto tydligare blir det.
Titta man på 60Hz material får man helt jämna rörelser (eller 50Hz). Då menar jag material som verkligen är producerat, och visas i den hastigheten.
Truemotion och liknande interpolerar 24p till 60Hz, dvs lägger till bildrutor mellan de riktiga. Det ger en 60Hz bild med jämna rörelser, men det lägger också till massor av bildfel. Dessutom räknar den fel ibland, vilket ger ryck i bilden.
Det ska vara helt avstängt, inte bara nerdraget till 0/0 på deblur/dejudder.
24Hz film är producerad med hänsyn till den låga bildhastigheten, så det kommer att se väldigt onaturligt ut med interpolering.
Ska man bara gå efter ren fakta, så återger B6 och E6 24p helt korrekt, dvs utan judder, men bara i 24Hz läge. Det finns testklipp som man enkelt* kan använda för att verifiera det. Jag har testat, och både 910V och 55B6 visar det helt korrekt, utan judder.
De som har en tidig B6, kan testa att uppdatera till senaste mjukvara och sen göra en fabriksåterställning.
Allt ovan har såklart nämnts ett antal gånger redan i tråden.
* Man behöver en kamera med ställbar slutartid (1 sek). Postad 28 January 2017 - 13:36
Typ! Supporten hos LG blir sällan informerad om kommande uppdateringar, och tråkigt nog är den situationen förhållandevis vanlig bland elektronikjättarna. OPPO är fortfarande referenspunkten och flertalet bolag har mycket att lära av dem på den här punkten. Samtliga uppdateringar vi fick till B6 förra året tog ett antal veckor innan de landade i Europa och Sverige. Postad 28 January 2017 - 13:47
Tror du personligen på ett genombrott framöver för fler bildrutor med film-material...? "The Hobbit" trilogin i 48fps var väl ett tidigt försök av Hollywood om jag inte minns fel. Dock kom det mycket kritik från flera håll tror jag, sedan dess har det varit tunt. Personligen tyckte jag det så bra och behagligt ut när jag såg dem på bio, även om det krävdes en liten tillvänjning. James Cameron's kommande uppföljare till "Avatar" ryktas bli inspelade i 60fps, om det nu stämmer. Frågan är om vi får sådana bildvisare för hemmet?
Själv kan jag (efter mycket om och men) njuta av det mesta utan interpolering på B6. Finns dock material som ser bedrövligt ut för mina ögon och då måste jag tyvärr aktivera sparsam TruMotion, även om det introducerar lustiga artefakter emellanåt. Med... med högre antal bildrutor i ursprungsmaterialet kunde man ju hoppas (i teorin) att all sån här problematik försvinner. Postad 28 January 2017 - 16:28 Det kommer ta lång tid innan det slår igenom på bred front men iaf kommande uhd blu-ray filmen Billy Lynn´s Long Halftime Walk kommer ha 60 bilder i sekunden.
Meanwhile, the Ultra HD Blu-ray will feature 2160p video at 60 frames per second (FPS) and a Dolby Atmos soundtrack.
http://www.highdefdi...hd-bluray/37825 Postad 28 January 2017 - 20:10
Den discen blir intressant att titta närmare på...! När man skaffat sig en UHD-spelare... Postad 29 January 2017 - 00:37 Det har ju konstatetats också i den här tråden att andra tv tillverkare gör det bättre, utan ryckighet i bilden med deras motion interpolation på. Till exempel min förra phillips jag hade. Visst det var lite soap opera effects och små genomskinliga mosaic rutor runt om en person vid rörelse. Men ingenting man tänkte på om man inte leta fel. Postad 29 January 2017 - 07:50
Det var min personliga erfarenhet av interpoleringstekniken från bl a Sony, Panasonic och Samsung som jag ägt. De klarade jobbet bättre än LG's TruMotion, som dock blivit lite bättre senaste tiden. Rätt inställt såg jag inga anmärkningsvärda artefakter eller soap opera effects från någon av dem. LG har inte direkt legat i framkant när det gäller detta. Nu gör det mig inte något personligen längre då jag kan köra majoriteten av allt material utan TruMotion påslaget. Postad 29 January 2017 - 12:07
Ta i beräkningen vilken källa du använder. Netflix är rena katastrofen Postad 29 January 2017 - 12:12
men då lär du ju få massivt hack i bilden? Postad 29 January 2017 - 12:38
E6 här men kör också Netflix utan trumotion. Upplever att det flyter bra utan.
Postad 29 January 2017 - 13:10 Jag hoppas, men är skeptisk. Hobbit sågades ju för att det "såg ut som en såpopera". Om Avatar 2 blir 60fps och utnyttjar det bra, så finns det hopp iaf. Edit: Är inte säker på om 4K60 finns med i UHD Bluray-standarden, men det finns iaf spelare som stödjer det. Redigerat av Ageve, 29 January 2017 - 13:17. Postad 29 January 2017 - 13:15
Samma här, inga problem och absolut inga fel med bilden. (B6) Fortfarande oförstående inför att man köper en så bra TV och önskar att se bilden interpolerad..? Men vet ju att många vill ha det på det sättet, så bara att konstatera att vi är olika. Borde finnas en separat interpoleringstråd, eller kanske redan finns? Postad 29 January 2017 - 17:00
Ungefär så. Med Netflix använder jag nästan alltid TruMotion User, men med Blu-ray i stort sett aldrig numera.
Beror på källan. Utesluter jag TruMotion med inbyggda Netflix appen blir det jobbigt att titta, men kör jag externt med Blu-ray är det riktigt njutbart med majoriteten av materialet jag sett hittills. Naturligt förekommande judder existerar ju i varierande grad, men ser inga som helst hack eller andra artefakter med Blu-ray. Däremot hade jag stora problem före senaste mjukvaruuppdateringarna och fabriksåterställning i höstas. Så LG har förbättrat vissa aspekter.
Ska bli intressant att se folks reaktioner på Avatar i 60fps!
Tydligen ska det släppas en UHD Blu-ray skiva med 60fps... http://http://www.hi...hd-bluray/37825
Postad 29 January 2017 - 17:26
Okey, ska nog chilla tills jag får in min blu-ray till TV:n Postad 29 January 2017 - 17:45
Vilken spelare tänker du införskaffa? En OLED 'förtjänar' ju verkligen bästa möjliga källa och material. Telias digital-tv i mitt lägenhetshus ser inget vidare kul ut, även om HD-kanalerna är helt ok. Jag ska testa inbyggda Netflix appen i min Oppo BDP-103D (vilket jag skulle gjort för länge sedan) för att se om den ger bättre resultat än LG's inbyggda i B6. Har hört flera som vida föredrar motsvarande i Oppo istället. 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |