Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Comhem Humax HDPVR-1000c

5077 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 03 April 2010 - 07:44

Jens25
  • Jens25
  • Wannabe

• 19 inlägg
  • 0
Nu på morgonen har min box börjat med en massa vita blinkande streck över hela bilden utan att jag själv gjort någonting. Någon som har upplevt något liknande och vet vad det kan bero på? De dyker upp ibland, både när jag tittar på inspelat material och när jag kollar som vanligt på kanaler. Ibland dyker det bara upp nån sekund och ibland en längre tid.

Läste nåt tidigare i tråden om att någon hade fått nåt liknande i överkanten av bilden, men nu har jag det över hela bilden alltså...

Postad 04 April 2010 - 10:25

jhn
  • jhn
  • Användare

• 222 inlägg
  • 0
Ingen annan som har börjat få problem med fjärrkontrollen till boxen? Den beter sig precis som att batterierna är slut - ibland får man trycka 5 gånger för att något ska hända. Ibland funkar det inte alls att använda fjärrkontrollen över huvudtaget.

Jag har provat att byta batterier (och mode-knappen står på PVR) men det hjälps ändå inte. Någon annan som börjar få en krångklande fjärris?

Postad 04 April 2010 - 13:23

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Ingen annan som har börjat få problem med fjärrkontrollen till boxen? Den beter sig precis som att batterierna är slut - ibland får man trycka 5 gånger för att något ska hända. Ibland funkar det inte alls att använda fjärrkontrollen över huvudtaget.

Jag har provat att byta batterier (och mode-knappen står på PVR) men det hjälps ändå inte. Någon annan som börjar få en krångklande fjärris?

Det låter precis som min fjärr när den hamnat i fel 'mode'. Men du skriver ju att den står i rätt mode så...

Postad 04 April 2010 - 16:32

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Jag fick *EXAKT' samma problem idag. Jag kollade MODE tre gånger. Till slut bytt jag MODE runt hela vägen tillbaka till PVR igen, och då fungerade det - tror jag, jag är inte helt säkert, med iaf plötsligt fungerade det. Första gång jag har sett problemet, men jag anävnder en Harmony fjärr till 90% (jag råkade bara tar upp originalfjärren idag).

Postad 06 April 2010 - 13:51

johanwiberg
  • johanwiberg
  • Rookie

• 1 inlägg
  • 0
Tjena

Nån som har koll på hur man kan flytta inspelat material till macen via usb porten?
Måste ju gå att lösa på nåt sätt. Behöver man låsa upp nåt i boxen eller kan den skicka data som standard?

Detta gäller som sagt Humax HDPVR-1000c och jag har Comhem.

Tacksam för svar.

Mvh Johan

Postad 06 April 2010 - 15:30

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Nån som har koll på hur man kan flytta inspelat material till macen via usb porten?
Måste ju gå att lösa på nåt sätt. Behöver man låsa upp nåt i boxen eller kan den skicka data som standard?

Detta gäller som sagt Humax HDPVR-1000c och jag har Comhem.

Nej, du kan varken skicka till Mac eller PC. Du kan skicka inspelat material till USB-minne/extern hårddisk som backup men materialet går inte att spela upp på Mac eller PC sen, du måste kopiera tillbaka materialet till HDPVR:en igen för att titta på det. Trist men sant.

Postad 06 April 2010 - 15:53

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Nej, du kan varken skicka till Mac eller PC. Du kan skicka inspelat material till USB-minne/extern hårddisk som backup men materialet går inte att spela upp på Mac eller PC sen, du måste kopiera tillbaka materialet till HDPVR:en igen för att titta på det. Trist men sant.

Tyvärr sant. Har försökt spela filerna med VLC media player som klarar spela 'normala' ts filer.
Det beror säkert på att Humax krypterar .ts filerna så att de inte går att spela upp.

Någon som har tips om det finns något dekrypterings-program man kan använda ??

MVH HDmax

Postad 06 April 2010 - 16:11

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Frågan har kommit upp otaligt många gånger förut, och än så länge har ingen sträckt upp handen.

Postad 06 April 2010 - 17:58

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Tyvärr sant. Har försökt spela filerna med VLC media player som klarar spela 'normala' ts filer.
Det beror säkert på att Humax krypterar .ts filerna så att de inte går att spela upp.

MVH HDmax

Om man nu vill lägga över filerna till PC el Mac är det väl lättare att skaffa en box som Hauppauge HD PVR. Vad den kan göra är att den tar videosignalen från komponentutgången från Humaxboxen o kodar om till h264 videocodec, som sen kan spelas in i realtid via USB i datorn med lämplig mjukvara. Sedan kan den redigeras o maniplueras som vilken videofil som helst. Jag tror det skrivits om tidigare i detta forum men orkade inte leta upp det.

Nackdelen är ju att den gör om en analog signal till digital igen, men tydligen med ganska bra resultat vad jag läst. Ljudet tas via optiska utgången.

Postad 06 April 2010 - 18:47

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Arrrghhh...

Har skitmycket bild- och ljud-störningar på åtminstone Viasats sändningar, både HD och SD. Är jag ensam om det? Bor i söderförort (Sthlm). Kvalserie och Champions :D

Kommer ungefär var 33:e sekund, mkt irriterande...

Redigerat av Unregisterede118cf15, 06 April 2010 - 21:09.

Postad 06 April 2010 - 21:45

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Har skitmycket bild- och ljud-störningar på åtminstone Viasats sändningar, både HD och SD. Är jag ensam om det? Bor i söderförort (Sthlm). Kvalserie och Champions :D

Kommer ungefär var 33:e sekund, mkt irriterande...

Nej, inget sånt idag för mig. Burkigt ljud under Barcelona-Arsenal men bilden var felfri. Inga störningar. Bor söder om söder.

Postad 07 April 2010 - 11:12

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0

Nej, inget sånt idag för mig. Burkigt ljud under Barcelona-Arsenal men bilden var felfri. Inga störningar. Bor söder om söder.

OK, tackar för info. Bor också söder om söder. Verkar vara nåt tjall med signalen. ComHem håller visst på att uppgradera nät, kanske det har med det att göra, får snacka med dem. Signalstyrka/kvalitet dippar då störningen kommer. Skitirriterande som sagt, ganska exakt var 33:e sekund blir det blockbild och kort ljudtapp.

Postad 07 April 2010 - 18:55

Phunky
  • Phunky
  • Forumräv

• 675 inlägg
  • 0
Ja dom bygger ju om halva sth enligt comhem.se så inget är omöjligt. Finns info om vilka områden som berörs och när.

Postad 08 April 2010 - 09:04

MirkkGoffe
  • MirkkGoffe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0
En simpel fråga bara:

Kan man byta ut programkortet temporärt utan problem? t.ex. att min polare med TV1000 tar med sitt kort till mig och kör det i min box och att vi därmed kan se på hans comhemutbud istället? och sedan kvickt byta tillbaks till mitt eget utan massa strul såklart :( eller blir det nåt fuffens med boxen etc genom detta förfarande? nån som testat?

Postad 08 April 2010 - 11:30

Robbis76
  • Robbis76
  • Användare

• 113 inlägg
  • 0
Det där med att byta kort lär nog inte gå då box och kort är ihopparade.

Postad 08 April 2010 - 13:42

NilSjo
  • NilSjo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0

MVH HDmax

Jo igår provade jag med Windows 7 med Windows Media Player 12. Den spelar .ts utan problem ( i PCn ) :(
Det var då en timmas program i SD-kvalitet.

Så mycket HD går ju inte via USB, men jag skall nu prova en kortare snutt...
Återkommer!

Postad 08 April 2010 - 14:24

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Jo igår provade jag med Windows 7 med Windows Media Player 12. Den spelar .ts utan problem ( i PCn ) :(
Det var då en timmas program i SD-kvalitet.

Så mycket HD går ju inte via USB, men jag skall nu prova en kortare snutt...
Återkommer!

En timmas program säger du? Vilken kanal?
Om det här stämmer är det ju extremt intressant.

edit: Och det vara alltså en inspelning skapad av en Humax HDPVR?

Redigerat av distortion2, 08 April 2010 - 14:27.

Postad 08 April 2010 - 15:30

NilSjo
  • NilSjo
  • Rookie

• 3 inlägg
  • 0
Det var SVT2, med som sagt SD-kvalitet.

Har nu provar ett par olika HD-snuttar. De skapade filerna ser likadana ut med .hmp, .nts och .ts...

Men - .ts-filen är krypterad och kan inte avkodas av något av de specialprogram jag laddade ner. ( VLC, EMpgPlayer, as-hd-converter ). :(

Efter vidare läsning i ett par forum klarnade det - Humaxboxen krypterar den sparade filen med en kod speciell för varje box om programmet sänds i HD. Uppenbarligen är detta för att uppfylla villkoren för HDCP som ju skall förhindra all digital kopiering utom till en bildvisare ( TV ).

Postad 08 April 2010 - 16:08

Unregisterede118cf15
  • Unregisterede118cf15
  • Användare

• 118 inlägg
  • 0
Men vad f-n? Det är ju revolutionerande nyheter för mig i alla fall. Jag har inte ens brytt mig om att prova.Visst skulle det vara kul att visa HD-material, men funkar inspelat från SD-kanaler, så blir jag glad ändå!

Postad 08 April 2010 - 17:04

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0
Själv förstår jag inte riktigt varför man vill kopiera från PVR:n till datorn - om något vill jag göra tvärt om? Men coolt att det går!

Jag felrapporterade mitt problem med Guide imorse, och CH ringde upp mig samma dag! Som tur hade jag redan fått tips härifran: Boota om PVR:n? Check. Byta till kanal 85 (TV1000)? Check. Nästa förslag var att byte till kanal 85 och kolla kvalitén och där hittade vi boven - kvalitén på kanalen var bara 40-50%. Då blev jag beordrad att byta antennkabel, men (Check!) jag hade en där, redo, bytt till den - hjälpte inte. Då fick jag råd IGEN att byta antennkabel, med en lång historia varför, fast jag berättade igen att jag hade gjort det. Hon var på gränsen att (mycket motvilligt) skicka ut en tekniker, när hon kom på en sista grej - hade jag möjligtvis en skarv eller T-plugg? Och just en T-plugg hade jag - jag förstår inte själv varför, eftersom det behövdes inte. Vi tog bort den, och - problemet löst! 100% signalstyrka på kanal 85, och Guide tjänsten fungerar igen.

Det som jag fortfarande tycker är märkligt och tog upp flera gången med teknikern var att Guide tjänsten har fungerat perfekt under lång tid, och vi har inte ändrat något. Varför kom problemet, plötsligt, för en månad sedan? Jag tog också upp vår dålig signalstyrka (23%), men hon sa att det där var ingenting - det går bra med 10%, så länge kvalitén är 100%. Det förklarar inte varför vi får stora blockningar i bilden då och då, men för det mesta fungerar PVR:n väldigt bra, och jag måste säger att jag var ganska impad av teknikern. Hon tog problemet på allvar, och slog mina (otroligt låga) förväntningarna, faktiskt.

Postad 08 April 2010 - 17:28

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Det var SVT2, med som sagt SD-kvalitet.

Har nu provar ett par olika HD-snuttar. De skapade filerna ser likadana ut med .hmp, .nts och .ts...

Men - .ts-filen är krypterad och kan inte avkodas av något av de specialprogram jag laddade ner. ( VLC, EMpgPlayer, as-hd-converter ). B)

Okej, kan du prova lite andra SD-kanaler också? Det kan ju vara så att SVT, TV4 och TV6 fungerar men inte betalkanalerna?

Men vad f-n? Det är ju revolutionerande nyheter för mig i alla fall. Jag har inte ens brytt mig om att prova.Visst skulle det vara kul att visa HD-material, men funkar inspelat från SD-kanaler, så blir jag glad ändå!

Japp, revolutionerande!

Själv förstår jag inte riktigt varför man vill kopiera från PVR:n till datorn - om något vill jag göra tvärt om? Men coolt att det går!

En grej jag vill kunna göra är att ta med mig inspelade program till landet och kolla på datorn, samtidigt som HDPVR:en står kvar hemma och spelar in schemalagda inspelningar.

Postad 09 April 2010 - 11:02

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Okej, kan du prova lite andra SD-kanaler också? Det kan ju vara så att SVT, TV4 och TV6 fungerar men inte betalkanalerna?

Japp, revolutionerande!

En grej jag vill kunna göra är att ta med mig inspelade program till landet och kolla på datorn, samtidigt som HDPVR:en står kvar hemma och spelar in schemalagda inspelningar.

Har samma tanke, att t.ex. kunna ta med inspelade program till landstället.

Intressanta rön: har provat spela in till USB följande kanaler:

SVT1 fungerar !
SVT2 funkar !
TV4 funkar !
TV6 funkar!
Eurosport funkar ej !
SVTHD funkar ej !
Canal+Sport1 funkar ej ! (betal-kanal)
Canal+First funkar ej ! (betal)
Canal+ SF-kanalen funkar ej ! (betal)
Axess TV funkar !

Slutsats: Det går att spela in fria SD-kanaler !
Altid något !
Tyvärr inte betal-kanaler eller HD-kanaler. Har själv åtta favoriter och Canal+ som betal-kanaler.
Ska testa om man kan spela in SVTHD nedskalat till 576i
Använder VLC media player (finns gratis på nätet), funkar även med Windows Media player med rätt
plugin-program.

MVH HDmax

Postad 09 April 2010 - 12:24

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Slutsats: Det går att spela in fria SD-kanaler !
Altid något !
Tyvärr inte betal-kanaler eller HD-kanaler. Har själv åtta favoriter och Canal+ som betal-kanaler.
Ska testa om man kan spela in SVTHD nedskalat till 576i
Använder VLC media player (finns gratis på nätet), funkar även med Windows Media player med rätt
plugin-program.

Tack för testet. Lite roligt att ingen har tänkt på att prova med de fria kanalerna tidigare B)
Bra att veta att man kan plocka med sig vissa inspelningar iaf. Nu är det bara synd att kopieringsfunktionen är så ###### seg!

Postad 09 April 2010 - 13:18

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Tack för testet. Lite roligt att ingen har tänkt på att prova med de fria kanalerna tidigare :)
Bra att veta att man kan plocka med sig vissa inspelningar iaf. Nu är det bara synd att kopieringsfunktionen är så ###### seg!

Testade att spela in SVT-HD nedskalat till 576i i Humax-boxen men det funkar EJ !

Troligen är det forfarande en HD-signal man skickar till USB-porten.

/ HDmax

Postad 09 April 2010 - 15:07

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Testade att spela in SVT-HD nedskalat till 576i i Humax-boxen men det funkar EJ !

Troligen är det forfarande en HD-signal man skickar till USB-porten.

/ HDmax

Går det att bestämma i vilken upplösning man ska spela in? Jag trodde att det alltid spelades in precis som det skickas från ComHem, sedan går det att bestämma i vilken upplösning man vill spela upp inspelningen från HDPVR till TV.

Postad 09 April 2010 - 17:13

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
Nu har även jag bytt hårddisken, det är jättelätt, så den som tvekar bör göra slag i saken. Det tar bara c:a en halvtimme och så har man 1 000 GB i lådan. Placerade den gamla hårddisken i en USB-dockningsstation: http://www.dustinhom...5010169341.aspx
Försökte sedan spela upp filer direkt från USB-minnet och det fungerade för vissa filer men inte för andra. Av vad jag har förstått från andra här på forumet så har man gjort samma erfarenheter, vissa säger att det fungerar andra att det inte fungerar. Tittade då på hur filerna såg ut som inte fungerade att spela upp, och då visade sig att dessa har en ikon som ser ut som en portfölj, en blå fyrkant som finns efter tiden för inspelningen. Om den inspelade filen är i HD-kvalitet så finns denna ikon direkt efter HD-symbolen för inspelningen och det verkar som att alla HD-inspelningar har denna ikon, medan det är mer slumpartat om den hamnar på filer i SD-kvalitet. Spelade in Ekonomiklubben och Vinnare plus igår och denna ikon hamnade på Vinnare plus men inte på Ekonomiklubben, någon som har en idé om varför denna ikon hamnar på vissa inspelningar men inte på andra? Det bästa vore ju om man slapp ikonen helt så att man utan vidare kunde spela upp filer från ett USB-minne. För de filer med denna ikon måste man kopiera tillbaka dom till den interna hårddisken och spela upp dom från denna.

Postad 09 April 2010 - 17:59

bpl
  • bpl
  • Forumräv

• 858 inlägg
  • 0

En simpel fråga bara:

Kan man byta ut programkortet temporärt utan problem? t.ex. att min polare med TV1000 tar med sitt kort till mig och kör det i min box och att vi därmed kan se på hans comhemutbud istället? och sedan kvickt byta tillbaks till mitt eget utan massa strul såklart :) eller blir det nåt fuffens med boxen etc genom detta förfarande? nån som testat?

Jorå det funkar, det är bara HD kanalerna som är pairade mellan kort/box.

Postad 09 April 2010 - 19:19

hyslopc
  • hyslopc
  • Forumräv

• 682 inlägg
  • 0

Nu har även jag bytt hårddisken, det är jättelätt

Om man tar 1TB eller mindre, ja. Det är mycket mer komplicerad om man vill har en större hårddisk.

Postad 10 April 2010 - 17:56

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0
En TB klarar man sig ju långt på, speciellt som man kan använda den gamla hårddisken som backup/extra lagringsutrymme. Nu är det bara problemet med den märkning som inspelade filer får, den blå ikon som finns efter tidsmarkeringen på inspelningar. Spelade idag in Nyhetsmorgon lördag (TV4) vid två tillfällen och dessa inspelningar fick inte denna markering. Spelade så in Vinnare direkt (TV4+) från kl 15.30 och denna inspelning fick denna ikon. Hos mig verkar det helt slumpmässigt huruvida ikonen hamnar på inspelningen eller inte. Pratade med CH och dom verkade helt oförstående och föreslog fabriksåterställning för att avhjälpa detta, trodde själv inte mycket på det men frågan är ju hur det ser ut hos er andra? Kan ni rapportera om era inspelningar har denna ikonen eller inte? Man önskar ju att denna ikon inte finns på inspelningarna så att man enkelt kan spela upp dom från ett anslutet USB-minne. Vore tacksam för feedback om detta då vi som vanligt inte kan förvänta oss någon hjälp från CH.

Postad 11 April 2010 - 10:53

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Nu är det bara problemet med den märkning som inspelade filer får, den blå ikon som finns efter tidsmarkeringen på inspelningar. Spelade idag in Nyhetsmorgon lördag (TV4) vid två tillfällen och dessa inspelningar fick inte denna markering. Spelade så in Vinnare direkt (TV4+) från kl 15.30 och denna inspelning fick denna ikon. Hos mig verkar det helt slumpmässigt huruvida ikonen hamnar på inspelningen eller inte.

Det är långt ifrån slumpmässigt, det är precis som vi skrev för några dagar sedan: de fria kanalerna går att se utanför boxen, resten inte.

Nyhetsmorgon lördag = TV4 = fri kanal, Vinnare direkt = TV4+ = ej fri kanal.

De fria kanalerna är nog lika med Small-paketet:
  • SVT1
  • SVT2
  • TV4
  • TV6
  • Kunskapskanalen
  • SVTB
  • SVT24
  • Axess TV

Postad 11 April 2010 - 11:37

MirkkGoffe
  • MirkkGoffe
  • Wannabe

• 13 inlägg
  • 0

Jorå det funkar, det är bara HD kanalerna som är pairade mellan kort/box.

Tusan också, det var dem vi var intresserade av :D

Postad 11 April 2010 - 16:11

Micke t
  • Micke t
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Tusan också, det var dem vi var intresserade av :P

Det går att be Comhem att tillfälligt paira kortet till en annan HD-box. Det är möjligt att man måste göra om proceduren (fast tvärtom) när man kommer hem.

Postad 12 April 2010 - 08:58

HDmax
  • HDmax
  • Amatör

• 53 inlägg
  • 0

Går det att bestämma i vilken upplösning man ska spela in? Jag trodde att det alltid spelades in precis som det skickas från ComHem, sedan går det att bestämma i vilken upplösning man vill spela upp inspelningen från HDPVR till TV.

Du har troligen rätt, det som spelas in är i orginal-kvalitet medan man kan välja vilken upplösning man
skickar till TVn via HDMI. Troligen sätts en 'tag' på HD-material samt på betal-kanalprogram t.ex Canal + vilket
gör dem krypterade och gör att man inte kan spela upp de filerna via USB-utgången. Man kan ju kopiera sådana
filer men inte spela .ts filerna med t.ex. VLC media player. Det borde ju finnas något sätt att dekryptera filerna
någon som vet om något bra dekrypterings-program ???

MVH HDmax

Postad 12 April 2010 - 10:08

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Du har troligen rätt, det som spelas in är i orginal-kvalitet medan man kan välja vilken upplösning man
skickar till TVn via HDMI. Troligen sätts en 'tag' på HD-material samt på betal-kanalprogram t.ex Canal + vilket
gör dem krypterade och gör att man inte kan spela upp de filerna via USB-utgången. Man kan ju kopiera sådana
filer men inte spela .ts filerna med t.ex. VLC media player. Det borde ju finnas något sätt att dekryptera filerna

MVH HDmax

jag följer en sån tråd finns en del om dekryptering. de i england har liknade kryptering, googla på humax foxsat eller humax pvr (likvärdig kryptring) skulle va kanon om nån vill sätta sig ner och försöka knäcka det.

Redigerat av Duckface21, 12 April 2010 - 10:10.

Postad 12 April 2010 - 10:22

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Om jag inte minns fel så använder ComHem Conax2 för krypteringen och vad jag vet är deras kryptering inte knäckt. Så jag tror att det är kört att kolla på krypterade inspelningar utan programkortet.
Om du har ett DVB-C kort med CA-modul borde du kunna spela upp krypterade, icke-HD inspelningar på något sätt i datorn. Men det är nog inte riktigt vad du hade tänkt dig.

Postad 12 April 2010 - 10:34

Goran99
  • Goran99
  • Amatör

• 95 inlägg
  • 0

Det är långt ifrån slumpmässigt, det är precis som vi skrev för några dagar sedan: de fria kanalerna går att se utanför boxen, resten inte.

Nyhetsmorgon lördag = TV4 = fri kanal, Vinnare direkt = TV4+ = ej fri kanal.

De fria kanalerna är nog lika med Small-paketet:

• SVT1
  • SVT2
  • TV4
  • TV6
  • Kunskapskanalen
  • SVTB
  • SVT24
  • Axess TV

Ja, tack, så är det naturligtvis. Då vet alla att det blir problem att spela upp alla kanaler utom ovanstående från ett anslutet USB-minne. Dessa måste kopieras tillbaka till boxen och spelas upp från denna. Det är en lite seg process och speciellt för stora filer i HD-kvalitet. När jag pratade med CH så var dom helt oförstående om detta så det är tur att vi har detta forumet för utbyte av erfarenheter och kunskaper.

Postad 12 April 2010 - 10:55

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Om jag inte minns fel så använder ComHem Conax2 för krypteringen och vad jag vet är deras kryptering inte knäckt. Så jag tror att det är kört att kolla på krypterade inspelningar utan programkortet.
Om du har ett DVB-C kort med CA-modul borde du kunna spela upp krypterade, icke-HD inspelningar på något sätt i datorn. Men det är nog inte riktigt vad du hade tänkt dig.

du behöver inte ha kortet i för att se inspelat material det är en skild kryptering i detta fall

Postad 17 April 2010 - 01:33

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

För de filer med denna ikon måste man kopiera tillbaka dom till den interna hårddisken och spela upp dom från denna.

Ok, men funkar det då. Jag har först skickat över en fil till ett USB minne o sedan skickat tillbaks det till HUMAX:en men då stod det något om att filen var krypterad. Har du testat det?

Postad 17 April 2010 - 17:13

Unregistered4e1812ee
  • Unregistered4e1812ee
  • Forumräv

• 889 inlägg
  • 0

Ok, men funkar det då. Jag har först skickat över en fil till ett USB minne o sedan skickat tillbaks det till HUMAX:en men då stod det något om att filen var krypterad. Har du testat det?

jag har själv kopierat över filer till extern hårddisk via USB, och senare kopierat tillbaka samma filer till Humax's egna interna hårddisk. Har någon gång fått ett tillfälligt meddelande att filen är krypterad, men den har likaväl kunnat spelas upp. Det verkar som det går att spela upp allt bara det finns på interna hårddisken, däremot går det ej att spela upp direkt från USB-ansluten disk även om filen ifråga var inspelad på boxen från början.

Postad 18 April 2010 - 19:18

it2ceda
  • it2ceda
  • Användare

• 239 inlägg
  • 0

jag har själv kopierat över filer till extern hårddisk via USB, och senare kopierat tillbaka samma filer till Humax's egna interna hårddisk. Har någon gång fått ett tillfälligt meddelande att filen är krypterad, men den har likaväl kunnat spelas upp. Det verkar som det går att spela upp allt bara det finns på interna hårddisken, däremot går det ej att spela upp direkt från USB-ansluten disk även om filen ifråga var inspelad på boxen från början.

Bra då vet jag. Tack för klarläggandet.

Postad 19 April 2010 - 22:09

pipeclay
  • pipeclay
  • Wannabe

• 11 inlägg
  • 0
Går det att nollställa history-funktionen över mest sedda kanaler utan att göra en fabriksåterställning? Går funktionen att inaktivera helt?

Postad 23 April 2010 - 09:03

Duckface21
  • Duckface21
  • Guru

• 4337 inlägg
  • 0

Går det att nollställa history-funktionen över mest sedda kanaler utan att göra en fabriksåterställning? Går funktionen att inaktivera helt?

nej det går inte

Postad 25 April 2010 - 13:08

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0
Var nere på Expert idag och inhandlade en HDPVR-1000c vilket kommer att medföra att jag slänger in min Humax CXHD-1000C i sovrummet.

Nu till min fråga, har ni förslag på en bra cardsplitter så att jag kan se mitt utbud från comhem med bägge boxarna ?
länka gärna till eran rekommendation.

Postad 26 April 2010 - 06:31

Unregistered64f891a5
  • Unregistered64f891a5
  • Lärjunge

• 292 inlägg
  • 0

Var nere på Expert idag och inhandlade en HDPVR-1000c vilket kommer att medföra att jag slänger in min Humax CXHD-1000C i sovrummet.

Nu till min fråga, har ni förslag på en bra cardsplitter så att jag kan se mitt utbud från comhem med bägge boxarna ?
länka gärna till eran rekommendation.

Kanse inte det svar du vill höra men:
Abonnera på Com hme:s syskonkort så får du alla kanaler i ditt paket (t.ex. Large) och alla Canal + (om du habonnerar på dem) i ditt sovrum, dock ej Tv1000 och Viasat eller enstaka tillvalskanaler.
Kostar 99 kr per måna.
Annars blir det till att flytta kortet från respektive obox när du skall titta där eller där.

Postad 26 April 2010 - 20:37

Rickard Andersson
  • Rickard Andersson
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0
I ett par veckor nu har jag haft väldigt irriterande störningar på alla SVT-kanaler (utom HD). Enligt min fru har det ibland varit samma på TV4. Jag pallar inte ringa Comhem för då kommer de säkert bara rekommendera att jag byter antennkabel eller nåt sånt.

http://i.imgur.com/4mDKu.jpg
http://i.imgur.com/RSw0T.jpg

Någon annan som stött på något liknande?

/Rickard

Postad 26 April 2010 - 20:52

Unregistereddf2d825a
  • Unregistereddf2d825a
  • Wannabe

• 34 inlägg
  • 0

I ett par veckor nu har jag haft väldigt irriterande störningar på alla SVT-kanaler (utom HD). Enligt min fru har det ibland varit samma på TV4. Jag pallar inte ringa Comhem för då kommer de säkert bara rekommendera att jag byter antennkabel eller nåt sånt.

http://i.imgur.com/4mDKu.jpg
http://i.imgur.com/RSw0T.jpg

Någon annan som stött på något liknande?

/Rickard

Jag hade liknande i början på min HDPVR. Då mest på Discovery HD samt NG HD. Körde inte med comhems medföljande "plubbkabel" då mitt antennuttag är runt hela rummat från TVn. Efter massa inköp av DYRA guldplätterade kablar m.m visade det sig att det hjälpte att endast "snurra" lite på kabelkontakten på PVRn. Verkar varit kontaktbekymmer men fick upp bitströmmen endast genom att snurra ett kvarts varv eller nåt.

Fast som sagt; jag hade det ju bara på HD-kanaler så kan ju vara något annat i ditt fall.

Postad 26 April 2010 - 21:03

Rickard Andersson
  • Rickard Andersson
  • Wannabe

• 20 inlägg
  • 0

Jag hade liknande i början på min HDPVR. Då mest på Discovery HD samt NG HD. Körde inte med comhems medföljande "plubbkabel" då mitt antennuttag är runt hela rummat från TVn. Efter massa inköp av DYRA guldplätterade kablar m.m visade det sig att det hjälpte att endast "snurra" lite på kabelkontakten på PVRn. Verkar varit kontaktbekymmer men fick upp bitströmmen endast genom att snurra ett kvarts varv eller nåt.

Fast som sagt; jag hade det ju bara på HD-kanaler så kan ju vara något annat i ditt fall.

Tack för det! Snurrade lite på en antennkabel och då försvann det.

Postad 26 April 2010 - 21:27

Unregisterede6970ea2
  • Unregisterede6970ea2
  • Beroende

• 1141 inlägg
  • 0

Kanse inte det svar du vill höra men:
Abonnera på Com hme:s syskonkort så får du alla kanaler i ditt paket (t.ex. Large) och alla Canal + (om du habonnerar på dem) i ditt sovrum, dock ej Tv1000 och Viasat eller enstaka tillvalskanaler.
Kostar 99 kr per måna.
Annars blir det till att flytta kortet från respektive obox när du skall titta där eller där.

Ok, det blir kanske ett syskonkort då eller springa i mellan.

Nästa fråga:
Var kan jag hitta IR-koder för min Philips TSU9600 Pronto för denna ?
När jag tittar i Philips Database hittar jag bara Humax PVR 8100T och Humax PVR 9200T.
Eller är det nos mot nos som gäller ?

Postad 26 April 2010 - 23:44

Unregistered4fe51e59
  • Unregistered4fe51e59
  • Lärjunge

• 270 inlägg
  • 0
Kort fråga, kan man använda en NTFS formaterad USB-drive för att föra över inspelade program från HDPVR:n?

// T

Postad 27 April 2010 - 09:51

distortion2
  • distortion2
  • Mästare

• 2520 inlägg
  • 0

Kort fråga, kan man använda en NTFS formaterad USB-drive för att föra över inspelade program från HDPVR:n?

En snabb sökning på NTFS i tråden ger svaret att NTFS inte fungerar, det är FAT eller ext2/3 som gäller.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Akustikväggen klar inåt rummet, köpte en skön fåtölj
    genstruktur
    2026-05-20 17:06:21
  • Snart klar med akustikväggen, är bara gaveln kvar
    genstruktur
    2026-05-20 17:04:36
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.