Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Vinyltillbehör

4965 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara
Denon DP-47F (Skivspelare) 1 8.2 (4) Inga priser
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2 (Försteg) 0 (0) Inga priser

Postad 12 August 2014 - 08:03

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Även jag har tittat runt efter en ny puppa och då ortofon bronze är ett av alternativen har jag sett att bla Hifiklubben säljer den för 3098:-

Andra som jag funderat på är bla Dynavector 10 x 5, kanske ska titta på otello med.

Drobbo: vad för spelare/tonarm har du din bronze på?

Jag kör en Rega RP6.

Redigerat av Drobbo, 14 August 2014 - 19:14.

Postad 12 August 2014 - 16:29

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Jag har hittat den på Origin Live's hemsida

Soundsmith Otello

Och om den håller en bra prestanda så kommer jag sannolikt att komma undan billigare än om jag skulle köpa en Ortofon. Men vad skulle JAS säga om Ljudet från dessa puppor: ljusare, mörkare, varmare? Det var lätt för mig i jämförelsen mellan Golding 2200 och Ortofon 2M Blue: Blue-puppan har samma öppenhet som Goldring, men har en varmare klang och lite rundare i kanten. Goldring 2200 är kanske en bättre detaljförmedlare, men är ljusare i topparna.

Tack för tipset JAS! Jag kanske rent av tjänar en slant på att välja Otello framför Ortofon dvs. om jag nu kan köpa den till samma pris som länken ansvisar.

Den länken går till en Otello som verkar vara en utgående modell och jag vet idag inte vad som är skillnaden mot den nya. Troligen inte mer än skalet men jag vågar inget säga mer om det.
Akkelis säljer nog den nya för liknande pengar om jag inte minns fel.
Ang ljudet är det alltid så subjektivt hur man uppfattar olika nyanser mm men om jag skall försöka mig på en något sånär beskrivning skulle det nog bli att din före detta goldring 2200 skulle hamna i ett försök att locka med hifi utan att lyckas och ortofon skulle tyvärr i min mening inte klassas som mörk mjuk o rund mm utan istället vara ganska tråkig då det inte förmedlar så mycket engagemang o glädje i musiken utan vänder sig lite mer till stillsamma mörka kvällar med fin musik vilket i sig inte är fel men skivsamlingen blir smal. Om jag nu tar en Soundsmith så har jag musik alla dar i veckan vilken känsla jag än vill åt och det ser jag som något ovanligt då jag lyssnar på allt mellan himmel o jord och Lisa Ekdahl skall vara skör lika väl som Cohen bör ha fundamentet och Accept skall rocka fett med gnisslande riff och allt skall funka.
Till alla som har ortofon goldring mm så är det inte så att jag klagar på dom då det är tycke o smak och jag har kanske inte samma smak som er bara. Ser man på storleken på företagen så kanske det är jag som har fel men jag står för min åsikt.
Glöm nu inte resten av anläggningen skall ju vara med men att börja med något bra är ju inte fel.
haD gött vänner.......

Postad 13 August 2014 - 05:59

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Första dagen på jobbet

Har varit ledig from 20:e juni fram tills idag, så nu åter till kolgruvan. Hoppas att ni alla har haft en fin sommar, jag vet att jag har haft den bästa på länge.

Under en lång tid har mitt intresse för vinyl tacklat av, men känner återigen att det håller på att blomma upp. Mycket av detta beror på att jag fick besök av en gammal vän, och tillsammans introducerade jag honom för min vinyltvätt. Han hade några skabbiga secoond hand skivor med sig som alla var smutsiga. De fick sig ett bad i min Knosti, och vi tog därefter en fika tillsammans under tiden som plattorna stod och torkade. Vi var noga med att pröva vinylerna före rengöring. När skivorna väl torkat var det dags för test, och visst hade mkt av knastret försvunnit.

Jag kommer nog att hålla ögonen öppna efter en OKKI NOKKI, detta eftersom min skivsamling har vuxit till sig så pass mycket. Vidare så har jag lagt så pass mycket pengar på min spelare så jag tycker att det är dags för en ordentlig tvätt.

För några år sedan gjorde jag en plint till min Rega: björkplywood, MDF, furu. Tanken var att få upp spelaren en bit från stereobänken. Visst fungerade det, och jag föredrar att ha Regan på plinten, även om skillnaderna inte är enorma. Jag har skissat på en ny plint med andra material, och denna kommer nog att bli mer resonansdöd, även om det fortfarande primärt handlar om ett estetiskt uttryck.

Eftersom jag undervisar så har jag tillgång till en slöjdsal där jag kan få hjälp av undervisande lärare. Så lite planer för mig är: ersätta Knostin med en OKKI, byta puppa, bygga ny plint, få ordning på resten av vardagsrummet med nya absorbenter, puh detta kommer att ta tid.

JAS: Tack för ditt inlägg angående puppan, och den har fått fin feedback från flera Engelska trådar där jag läst om den, hoppas jag får pröva den framöver.

:)

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 13 August 2014 - 06:01.

Postad 13 August 2014 - 07:18

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Tassen, vad härligt att du sneglar på en Okki Nokki! ;) Har man som du en ständigt växande skivsamling och ett seriöst intresse för vinylen så är detta med att skaffa en skivtvätt ett naturligt steg att ta. Behöver du feedback och tips runt detta med Okki Nokki så får du gärna hojta, har haft min Okki i snart 3 år och för min del är den nog bland de bästa investeringarna jag har gjort till min anläggning...

Postad 13 August 2014 - 08:51

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Åh, Gyro skriv gärna några rader här och utvärdera så jag får lite att gå på.

Postad 13 August 2014 - 12:55

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Okki Nokki är en enkel men väl fungerande skivtvätt, den gör verkligen vad den ska med bravur tycker jag. Handhavandet är enkelt, när man väl får in rutinen och känslan för hur man tvättar skivor så går det förhållandevis snabbt att tvätta. En fördel med Okki Nokki mot några av konkurrenterna i samma prisklass är att man kan köra skivtallriken i båda riktningarna vilket gör att man verkligen lyfta upp smutsen ur skivspåren och få till ett än bättre slutresultat. Sugmotorn är effektiv och lämnar mycket lite i övrigt att önska.

Som jag ser det så behöver man inte satsa på en dyrare skivtvätt av denna halvautomatiska typ, den gör vad den ska och den gör det mycket bra. Dessutom ser den helt ok ut rent estetiskt, numera kan man få den i två kulörer, svart eller vit. Jag vet att tillverkaren Cadence nyligen har flyttat produktionen av Okki Nokki till Kina, de tillverkades tidigare i Tyskland. Har ingen aning om kvalitéten skiljer sig något åt på de tysk- gentemot de kinesiskillverkade motsvarigheterna.

Läs gärna manualen så du får lite koll på handhavandet:

http://www.okkinokki...kiNokki_web.pdf

Sammanfattningsvis kan man säga att det är en mycket prisvärd och väl fungerande skivvätt. Den får verkligen jobbet gjort med ett strålande slutresultat.

Postad 13 August 2014 - 13:52

Draj
  • Draj
  • Lärjunge

• 306 inlägg
  • 0
Fyller på några rader om Okki Nokkin själv innan Gyro får chansen ;) Edit: lol hann inte

Efter att ha börjat med en Knosti och insett dess brister kändes Okki Nokkin för mig som det bästa alternativet (om jag inte hade haft en fet plånbok för då hade jag köpt en likadan som Kronkan har -> bild). Nu har jag inte hundratals skivor så av den anledningen känns priset kanske svårmotiverat, men jag såg det som en investering, jag har ju inte tänkt att sluta lyssna på skivor.

Rent mekaniskt om man tittar på rengöringsprocessen är det egentligen bara sugfunktionen som skiljer sig från Knostin, men med Okki Nokkin har du full kontroll över hela processen. Sugfunktionen är för övrigt en av de huvudsakliga fördelar den har.

Min rengöringsrutin ser ut ungefär så här:
Om det är en ny skiva eller skiva jag inte tvättat förut tar jag fram 1 ny innerficka och 1 plastficka till konvolutet, innerfickan för att inte sabba tvätten den precis fått och den andra för att jag vill skydda konvoluten och ha en smidig hantering av skivorna när jag lirar dem.

Eftersom jag inte har ett lock till min Okki börjar jag med att rengöra tallriken med en sån där klistrig hårborttagare man rullar med. Sen åker skivan på och torrengöringen inleds med hjälp av min Super Exstatic som har både kolfiberborste och sammetsplatta. Jag kör rätt hårt med den så att sammeten sliter upp den värsta skiten och borsten får med det bort. Sen är det dags att köra på rengöringsvätskan, jag kör med den Okki Nokkin skickade med ur pipett (jag vet att Gyro kör L'art du Son). Mängden vätska får man till efter ett tag, för mycket och det kan rinna över kanterna och bli söligt, bättre att börja med lite tills man lärt sig så är det bara att dra på mer om det blir för torrt.

Själva borstningen sköter jag med medföljande borste som fungerar väldigt bra. Det finns många olika tekniker här, YouTube så får du se. Själv brukar jag köra både med- och mothårs, statiskt och med svepande rörelser några varv åt varje håll tills jag känner mig nöjd.

När skivan är rengjord är det dags för dammsugning. Jag brukar sällan köra mer än 2-3 varv om ens det då det finns en risk för att den laddas upp med statisk energi efter att den torkat och fortfarande åker runt. När jag stänger av sugarmen brukar jag hjälpa den lite lätt upp med fingret då den gärna stannar en halv sekund extra mot skivan annars och kan lämna en liten rand av vätska kvar på skivan. Detta är mest om man tvättat ett par skivor i rad och sammetsranden är ordentligt blöt. I vilket fall som helst torkar det på sekunder om det blir något kvar och tills att man tagit fram sin nya antistatiska innerficka är den torr :)

När man är klar är det bara att skölja ur borsten ordentligt och eventuellt rengöra sammetsranden på undersidan av sugmunstycket.

Har jag glömt nåt? Den låter en del, finns risk att ens eventuella partner tror att man dammsuger och drabbas av besvikelse när de upptäcker vad som egentligen händer.

Redigerat av Draj, 13 August 2014 - 13:53.

Postad 13 August 2014 - 14:18

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Yttre plastfickor.

Fick precis hem de PP-fickor som CDON säljer. 229kr för 100st men finns i mindre pack med. De är väldigt klara jämför med PE-fickorna som är dassiga och trista och sitter tajtare runt skivorna (Gatefold får andra). Utan att veta hur de håller så är jag i alla fall mycket nöjd med dessa gällande transparens och passform och kommer åka vidare med dom.

PE vänster. Tunna PP höger.
https://www.dropbox....E%20Vs%20PP.JPG

Redigerat av Drobbo, 13 August 2014 - 14:28.

Postad 13 August 2014 - 19:57

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Tassen, vad är det för skivbackar du har?

Postad 13 August 2014 - 20:10

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0

Yttre plastfickor.

Fick precis hem de PP-fickor som CDON säljer. 229kr för 100st men finns i mindre pack med. De är väldigt klara jämför med PE-fickorna som är dassiga och trista och sitter tajtare runt skivorna (Gatefold får andra). Utan att veta hur de håller så är jag i alla fall mycket nöjd med dessa gällande transparens och passform och kommer åka vidare med dom.

PE vänster. Tunna PP höger.
https://www.dropbox....E%20Vs%20PP.JPG

Bra att du är nöjd med PP fickorna...tyskens PE fickor är nog lika grumliga som de du tänker på/visar...tror att de flesta PE-fickor ser likadana ut...Jag har i alla fall nu befriat all vinyl från PVC-fickorna och ersatt med PE och gívit all vinyl PE fordrade innerfickor..

Det var otroligt vad det doftade då PVC-fickorna avlägsnades..ganska gott iofs med det säger sig själv att något som avsöndrar så mycket lukt inte kan vara allt igenom nyttigt.......

Postad 13 August 2014 - 20:34

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Kollar igenom aktiviteten i tråden igen, och jag ser en stor skara igen: - Coolt, nu kör vi!

Undersöker mest priser just nu, och har några andra åtagande i lägenheten först innan det blir vinyluppgraderingar. Jag är tacksam för all feedback beträffande vinyltvätten, och det tål att tänkas på. Visst kliar det i fingrarna redan nu inför kommande inköp, men jag måste hålla i slantarna några månader till. Förbereder också tre st nya porträtt som skall hänga tillsammans på väggen. Det är mest redigeringsarbeten som pågår nu i Photoshop. Måste även köpa lite ramar, men det blir roligt.

Bifogad fil(er)

• Bifogad fil  väggen.jpeg   767.94K   6 Antal nerladdningar
  • Bifogad fil  1.jpg   2.35MB   4 Antal nerladdningar

Postad 13 August 2014 - 22:41

Spiritwalker
  • Spiritwalker
  • Forumräv

• 704 inlägg
  • 0
Nästa problem upptäckt. Förvarar i gamla backar men eftersom samlingen växt fattades det för ett tag sedan förvaring så jag köpte en låda från Granit i pressad kartong....Upptäcker nu att den bågnar i bakkant och att de bakersta LP-skivorna i den lådan möjligen kan ha formats något efter det...Det är väl själva fan att det inte kan komma en tillverkare som producerar ändamålsenliga lådor/backar till ett rimlgt pris för oss som inte vill köpa fasta hyllor....IKEA briljerar vart femte år med en schysst låda för att nästa år ha ändrat i kollektíonen igen till värdelösa ersättare.

Postad 14 August 2014 - 05:58

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Stora skillnader i pris när det kommer till import

Soundsmith Carmen kostar 5995:- på Vinylbutiken, men 3064:- innan frakt via Origin Live? Vad har jag missat, priserna kan väl inte skilja så pass mkt.
Jag är väl medveten om att frakt tillkommer, men det är ändå riktigt stora skillnader. Om jag ändå var redo att spendera 3000:- för en 2M Bronze så kanske Carmen kan vara värt att snegla på?

Postad 14 August 2014 - 07:08

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0

Stora skillnader i pris när det kommer till import

Soundsmith Carmen kostar 5995:- på Vinylbutiken, men 3064:- innan frakt via Origin Live? Vad har jag missat, priserna kan väl inte skilja så pass mkt.
Jag är väl medveten om att frakt tillkommer, men det är ändå riktigt stora skillnader. Om jag ändå var redo att spendera 3000:- för en 2M Bronze så kanske Carmen kan vara värt att snegla på?

Du glömmer momsen.

EDIT: UK. Ingen moms :) Då borde inte priserna skilja så mycket nej.

Redigerat av Drobbo, 14 August 2014 - 07:55.

Postad 14 August 2014 - 07:54

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Kollar på http://www.originliv...soundsmith.html och priset för Carmen är 445 pund, dvs 5440kr. Är inte så att du blandat ihop pund och us-dollar? ;-)

Postad 14 August 2014 - 08:54

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Glidtassen!

När du ändå är uppe och sniffar i de här prisklasserna; varför inte snegla på en schysst MC- pickis också? Finns flera prisvärda MC- pickuper som verkligen skulle kunna lyfta ditt vinylljud till en ny nivå...

Postad 14 August 2014 - 09:42

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Har fortfarande bara MM-RIAA :)

Postad 14 August 2014 - 09:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0

Kollar på http://www.originliv...soundsmith.html och priset för Carmen är 445 pund, dvs 5440kr. Är inte så att du blandat ihop pund och us-dollar? ;-)

Tror att jag kanske har gjort det :(

Trodde att Soundsmith var Amerikanskt företag?

Postad 14 August 2014 - 10:07

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Glidtassen!

Finns högnivå MC så det behöver aldrig bli något problem med vilken typ av RIAA- steg du har....

Postad 14 August 2014 - 11:05

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Nu är det samma som innan att denna pickup ni kollar på är en utgående modell och det är klart det blir lite billigare.
Akkelis tar 4405sek för den nya serien av carmen men jag ser inte varför du skulle välja den. Det är dom billiga BRA produkterna man blir glad av inte hålet i plånboken efter en utgift man inte riktigt fick valuta för.
Ang högnivå mc som jag har ägt skulle det vara intressant att veta vilka som kan tänkas ställa en Soundsmith på plats när det kommer till musikaliska egenskaper.
FÖR ER SOM MISSAT!!!!!! ACCEPT SLÄPPER NYTT IMORGON!!!!!!!!!!
HaD mvh Jas

Postad 14 August 2014 - 11:18

Mange36
  • Mange36
  • Veteran

• 1865 inlägg
  • 0
Kul att se all aktivitet bland vinylentusiasterna! :)

Själv varvar jag numera vinyl med Wimp Hifi via en Bluesound Node. Det är två olika sätt att lyssna på musik, tycker jag. Med Wimp gör jag mest listor och testar nytt. Med vinylspelaren blir det en hel skiva med en artist.

Jag har en fråga. Är det någon som har goda erfarenheter av The Q-Up (http://www.ljudmakar..._id=2336&menu=1). Jag har en Pro-Ject RPM 5.1 och hoppas att det ska gå att montera en Q-Up på den. Fast det känns lite som åverkan på skivspelaren att klistra på en Q-Up. Tacksam för era erfarenheter innan jag gör det.

Postad 14 August 2014 - 12:26

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0

Det är dom billiga BRA produkterna man blir glad av inte hålet i plånboken efter en utgift man inte riktigt fick valuta för.

Det var nog det klokaste jag läst(hört) på ett bra tag, var iaf precis det jag behövde höra =)

Det jag nu har läst om Otello'n har iaf gjort mig rejält nyfiken på att prova den, lär säkerligen bli en beställning inom en snar framtid.

Sen ska jag bara hitta tiden att installera och provlyssna vilket är ett projekt i sig just nu med en 4 månaders hundvalp =)

Postad 14 August 2014 - 13:16

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Det var nog det klokaste jag läst(hört) på ett bra tag, var iaf precis det jag behövde höra =)

Det jag nu har läst om Otello'n har iaf gjort mig rejält nyfiken på att prova den, lär säkerligen bli en beställning inom en snar framtid.

Sen ska jag bara hitta tiden att installera och provlyssna vilket är ett projekt i sig just nu med en 4 månaders hundvalp =)

Stort grattis till valpen....
Skall själv hämta hem en valp om två veckor.... skall bli så skönt efter uppehållet som blev efter den förra hunden.
haD gött mvh jas

Postad 15 August 2014 - 10:50

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Visst har jag funderat över nytt RIAA, men ett bra RIAA som både tar MM/MC kostar lite pengar.

Postad 15 August 2014 - 20:35

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0
Jag hoppas jag hittat ett riaa som kommer passa mig och förhoppningsvis fösa mitt groteska MF riaa åt sidan.
För er som vill läsa lite så kolla länken.
Har någon hört det så får ni gärna dela med er för jag vet ingen som gjort det.

http://www.decware.com/newsite/ZP3.htm

Vi får se om jag någon gång beställer ett så får isåfall framtiden utvisa om jag hade rätt eller inte men specen är ju väldigt rätt och ingen återkoppling mm gör mig iallafall intresserad.

HaD mvh Jas

Postad 16 August 2014 - 09:03

barrman
  • barrman
  • Användare

• 153 inlägg
  • 0
Gillar man sin mm-RIAA så går det ju alltid väldigt bra att hänga på en step-up trafo. Jag kör den lösningen kontaktade det här företaget och fick svar från mister konstruktör, http://www.rothwella...html/hi-fi.html

Jag ville ha en Box för mc förstärkning och sen frihet att välja mm RIAA. Dock dessa step up har inga inställningsmöjligheter så det finns ingen Box för alla mc pickisar.

Redigerat av barrman, 16 August 2014 - 09:21.

Postad 16 August 2014 - 14:05

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Kanske fel tråd detta egentligen. Men eftersom alla hör är vinylnördar så kanske det lämpar sig ändå...Hur som helst. Känner ni att ni lyssnar mer på vinyl och att det är roligare att lyssna på vinyl med en bättre skivspelare. Har haft min Rega P2 3-4 år nu. Lyssnar nästan dagligen på den. Men jag känner att jag vill ha ut mer, är det bara ett behov man känner för att skaffa något nytt och roligt?. Eller får ni ut mer av att lyssna på en spelare för runt 10 000 och framförallt, är det roligare?

Postad 16 August 2014 - 15:48

hultin
  • hultin
  • Forumräv

• 747 inlägg
  • 0
Bra fråga - vinylen blir ju att man sitter ner och lyssnar på hela sidan - det finns ju ingen snabbspolningsknapp...

Får jag ut mer av vinylen nu än tidigare? Ja, men det går i vågor. Största lyftet var nog från Linn Basik till Rega P7 - både vad gäller verket och pickupen. Nästa steg var stort, men inte lika stort som tidigare.

Om du njuter av vinylen nu - testa att lyssna på några bra spelare - för de låter olika.

Postad 17 August 2014 - 22:56

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag hade själv ett break från musik under två års tid.

Efter att jag tagit min examen hattade jag runt mellan olika lägenheter i Stockholm, och det fanns aldrig riktigt tid att slå sig till ro. Det var fler lägenheter där jag inte trivdes med lyssningsrummet, och därför snurrade vinylerna mindre också.

Jag gick från Rega P2 till P3-34, kanske inte för prestanda, utan mer för hantverket som återfinns hos Regas finare spelare. De ljudmässiga skillnaderna mellan min Rega P2 och P3-24 var inte direkt stora när jag fick hem den senare. Möjligtvis hade P3-24 bättre timing och flyt. Desto större skillnader blev det dock när jag började byta ut delar på min P3:a själv: subplatter, VTA-adjuster, ny rem. Den största uppgraderingen på själva spelaren var inte den dyraste, utan det var VTA-adjustern som gav en mer balanserad ljudbild med mer detaljer.

Om jag skulle rangordna skillnaderna i min vinylrigg efter vad som gjort störst skillnad skulle det se ut så här:

1. RIAA
2. Puppa
3. VTA-Adjuster
4. Sub-Platter
5. Vit Rem

Jag tröstshoppar nog som många andra härute. Blev jag en lyckligare person var en hottad Rega P3? Tja, lite kanske? Jag lyssnar mer och mer nu, men det har att göra med att jag äntligen fått förstahandkontrakt där jag bor, och därför kan jag lägga ned mer tid på: möbler, absorbenter och därigenom trimma akustiken lite mer.

Just nu bygger jag både absorbent och en ny plint till min spelare. Dessvärre har jag inte varit så pank på flera år pga. att jag lägger undan pengar till nytt boende. Som jag skrivit tidigare i tråden så tacklade mitt vinylintresse av under några år, kände mig lite uppgiven och loj. Men nu när hösten närmar sig så kommer jag också shoppa en liten pläd, och krypa ihop i soffan med en Caoi Ila.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 18 August 2014 - 06:05.

Postad 18 August 2014 - 17:21

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Det är det som jag anser är fördelen med just Rega. Att det finns så mycket uppgraderingar man kan göra att det nästan blir som en ny spelare. Har själv funderat på en VPI Traveler. Har fått mycket gott omdömme och verkar som en fin spelare. Ska över till staterna senare iår så man kanske får ta en audition då. Men det är just grejen, blir det roligare? Jag lyssnar egentligen lika mycket på musik nu som jag gjorde tidigare med sämre system. Nästan kanske ännu mer nu. Var dock student innan så resurserna var mer begränsade. Nu när man jobbar statligt med fast jobb är möjligheterna större.

Postad 18 August 2014 - 17:53

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Jag skapade denna tråd för några år sedan, och om du kolla över första sidan i tråden förstår du mina resonemang. :)

Ofta blev jag konfunderad när jag såg tonarmar säljas för över 10 000:- och kände, detta måste vara nåt lurt? Jag skall hålla mina åsikter dämpade denna gång, just för att jag aldrig ägt en tonarm för dessa pengar. Just nu lägger jag istället pengarna på möbler i lägenheten och arbetar vidare med akustiken som för mig kommer innebära mer valuta för pengarna.

Anledningen till att jag byggt på min Rega P3-24 är för att jag ville förbättra kvalitets-intrycket, men också det estetiska. Visst låter spelaren bra, men jag har inte haft mkt annat att jämföra med på länge.

Postad 18 August 2014 - 19:14

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Sticker ut hakan lite i frågan runt tonarmens betydelse. Faktum är att tonarmen är oerhört viktig i sammanhanget, jag har uppfattningen att många underskattar dess betydelse i vinylavspelningskedjan. Tonarmen är ett precisionsinstrument vars uppgift är att se till att flera parametrar uppfylls som bidrar till slutprodukten- välljudet som strömmar ur högtalarna. Det eviga förhållandet pris/prestanda som hela tiden finns närvarande i någon form inom denna hobby gör sig påmint även inom området tonarmar.

I mitt fall fick sig vinyljudet sig en rejäl skjuts framåt när jag investerade i en SME IV till min GyroDec, skivsamlingen fick verkligen nytt liv och det är otroligt kul att på upptäcka nyheter på skivor som man trodde sig ha full koll på ljudmässigt. Vill med detta framföra att om man har möjligheten att uppgradera tonarmen på sin skivspelare så bör man ta sig en ordentlig titt på detta om man kikar på en uppgradering inom vinylavspelningskedjan. Det finns absolut mer välljud att hämta med hjälp av en schysst tonarm....

Redigerat av GyroSE, 18 August 2014 - 19:14.

Postad 19 August 2014 - 06:03

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Snyggaste armen jag sett måste vara RB700, men vet inte om den passar med min spelare?

Postad 19 August 2014 - 07:45

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Tassen!

Har du en RB301 på din P3-24 så funkar det även med RB700 som har likadana infästningar mot plinten.

Men om jag var i dina kläder och övervägde att skaffa denna tonarm till en P3-24 så skulle jag snegla på att gå upp ett snäpp eller två och skaffa en skivspelare i prisklasserna över P3-24.

Redigerat av GyroSE, 19 August 2014 - 08:00.

Postad 19 August 2014 - 12:06

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
När får vi se nya bilder på anläggningen Gyro SE?

Postad 19 August 2014 - 18:23

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Det låter som om RB700 skulle passa, får kolla om jag hittar nån begagnad.

I fredags började jag bygga en absorbent, snickade en spännram från grunden: 138x88 cm. Den innehåller 2,5 cm gullfiber som ligger an mot en botten av säckväv. Det blev en stor skillnad för rummet ljusmässigt. Den dämpar främst diskant men även en del mellanregister. Kostnad att bygga: 0:-

Materialet till ramen var spillvirke på jobbet, säckväven var skräp. Marimekko-tyget var rester sedan jag sydde gardiner för 1,5 år sedan.

Bifogad fil(er)

Redigerat av Glidtassen, 19 August 2014 - 20:49.

Postad 19 August 2014 - 18:52

Unregisteredd2fae390
  • Unregisteredd2fae390
  • Lärjunge

• 253 inlägg
  • 0
Snyggt!

Postad 20 August 2014 - 10:26

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Tassen!

Snygg hemmagjord absorbent!

Flinken!

Jag är alltför medveten om att jag inte har uppdaterat mitt galleri på så länge. Det är snart två år sedan jag gjorde uppgraderingarna nu så bilderna som finns i mitt galleri är inte alls aktuella. Ny tonarm (SME IV), ny pickup (Benz Micro Wood SM), nytt RIAA (ARC PH5), ny/nytt förförstärkare/linjesteg (ARC LS17) så förändringarna är ganska radikala....lovar att jobba på att skaffa fram lite aktuella bilder....

Postad 20 August 2014 - 21:14

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Sticker ut hakan lite i frågan runt tonarmens betydelse. Faktum är att tonarmen är oerhört viktig i sammanhanget, jag har uppfattningen att många underskattar dess betydelse i vinylavspelningskedjan. Tonarmen är ett precisionsinstrument vars uppgift är att se till att flera parametrar uppfylls som bidrar till slutprodukten- välljudet som strömmar ur högtalarna. Det eviga förhållandet pris/prestanda som hela tiden finns närvarande i någon form inom denna hobby gör sig påmint även inom området tonarmar.

I mitt fall fick sig vinyljudet sig en rejäl skjuts framåt när jag investerade i en SME IV till min GyroDec, skivsamlingen fick verkligen nytt liv och det är otroligt kul att på upptäcka nyheter på skivor som man trodde sig ha full koll på ljudmässigt. Vill med detta framföra att om man har möjligheten att uppgradera tonarmen på sin skivspelare så bör man ta sig en ordentlig titt på detta om man kikar på en uppgradering inom vinylavspelningskedjan. Det finns absolut mer välljud att hämta med hjälp av en schysst tonarm....

Det är inte varje gång vi har samma åsikt men här delar vi en hel del.
Nu tycker jag det är bra med skilda åsikter å ser inte det som något besvärand utan något som kan leda till en bredare kunskap i mitt fall.
Ang tonarmar har jag hållit på hanen ett tag men kanske någon gång vågar skriva ett par rader, men än så länge är jag lite rädd om tårna för jag tror jag kommer få en del frågor som jag inte är säker på att jag kan svara på.
Jag som många andra var rätt nöjd med den jag hade men nyfikenheten runt ämnet gjorde att jag till slut skaffade en till och en sak är säker!!!!! en bra tonarm är roligt men den skall passa med maskinen man har.
haD

Postad 20 August 2014 - 22:45

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Det har du absolut rätt i Jas:en....matchningen skivspelare/tonarm är sannerligen viktig i sammanhanget. Är själv supernöjd med SME IV som f.ö. är en ypperlig matchning ihop med Michell GyroDec- kommer aldrig byta bort detta ingenjörsmästerverk till tonarm.

Postad 21 August 2014 - 13:43

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Det kom ett paket nu på lunchen ... kommer mer info när jag funnit tid för installation av PU'n.

Då jag inte (fattar hur jag ska göra) kan bifoga bilder får jag länka till den i stället ;-)

https://www.minhembi...c_id=466743.jpg

Redigerat av Unregisteredf8bd25e3, 21 August 2014 - 13:46.

Postad 21 August 2014 - 14:09

Jas 74
  • Jas 74
  • Lärjunge

• 291 inlägg
  • 0

Det kom ett paket nu på lunchen ... kommer mer info när jag funnit tid för installation av PU'n.

Då jag inte (fattar hur jag ska göra) kan bifoga bilder får jag länka till den i stället ;-)

https://www.minhembi...c_id=466743.jpg

Grattis!!!!
Kul att se ditt val och jag hoppas att du kommer gilla det du hör då jag kanske är del av varför du valde den. Du kan ju givetvis ha hittat detta guldkorn själv. Har du några frågor så bara att ställa dom så svara vi.
Jag har sagt det varje gång men säger det igen....... låt nu grejerna snurra ett gäng skivor innan ni överhuvudet taget lägger någon större vikt vid hur det verkar.
Och ett tips till kanske alla. Lyssna inte så intensivt på alla parametrar utan känn känslan i musiken, den är för mig iallafall klart mer intressant än allt snack om höjd bredd o djup mm för känns det bra så finns troligen dom parametrarna med.
Lycka till marklunda.

Postad 21 August 2014 - 16:38

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Grattis till nyinköpet marklunda!

Gillar ditt råd Jas angående att känna av musiken i stället för att fokusera på alla parametrar. Det är väl alltför ofta så inom den här hobbyn att man fokuserar lite fel och glömmer att det är musiken som förmedlas som är det väsentliga i sammanhanget. Tendensen är att många i stället "lyssnar" på elektroniken i stället för musiken. Jag har själv varit sådan tidigare men har släppt det där nu och har en mer avslappnad inställning där musiken ställs i första rummet....

Redigerat av GyroSE, 21 August 2014 - 16:40.

Postad 21 August 2014 - 18:38

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
Jas 74, det är du som fick mig att titta på Soundsmith och just då Otello, sen blev det lite efterforskning vilket bara stärkte bilden av denna PU (och tillverkare) ...

Helt rätt att sätta musiken i fokus i stället för alla parameters etc. Att jag byter PU är just för att jag vill få ut en "större känsla" ur mina skivor, något som blev ganska tydligt när jag bytte upp mig några steg i spelare i vintras.

2M Blue är utan tvekan en bra PU men jag har över tiden börjat sakna engagemang och "livlighet" och vad jag kunnat läsa mig till är Otello ett steg i den riktning.

Postad 21 August 2014 - 18:54

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Marklunda!

Blir lite nyfiken när du skriver om att du har bytt upp dig på skivspelarfronten.....vad är det för skivspelare du har?

Postad 21 August 2014 - 21:19

Unregisteredf8bd25e3
  • Unregisteredf8bd25e3
  • Wannabe

• 43 inlägg
  • 0
I julas bytte jag från en Rega P2 till en Pro-Ject RPM 9.2 Evolution, kom över den till ett bra pris när den lokala HIFI butiken upphörde.

Postad 21 August 2014 - 22:40

GyroSE
  • GyroSE
  • Beroende

• 1087 inlägg
  • 0
Trevlig skivspelare, marklunda! Har aldrig hört den själv men jag har sett att den fått goda omdömen....

Postad 21 August 2014 - 22:41

MartinAberg
  • MartinAberg
  • Veteran

• 2318 inlägg
  • 0
Kanske fel tråd, men jag chansar för jag vet att ni kan detta.

Har en äldre Sony-spelare med inbyggt RIAA, men jag tycker den spelar dåligt.
Får kräma på ordentligt (jämfört med TV) för att få någorlunda ljud.
Dags för mig att satsa på ny spelare?

Postad 22 August 2014 - 05:40

Glidtassen
  • Glidtassen
  • Guru

• 4510 inlägg
  • 0
Om du intresserar dig för vinyl, så är Rega och Pro-Ject bra märken att börja med. Rega gör fina grundmodeller och där finns möjligheter för att bygga på spelaren med olika uppgraderingar.

Postad 22 August 2014 - 05:48

Drobbo
  • Drobbo
  • Användare

• 208 inlägg
  • 0
Ju längre jag haft Rega ju mer undrar jag om inte alla möjligheter skapats för att grundspelarna har så mycket problem... :huh:

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.