Jag hoppas på att den skickas på fredag, så man kan få den i början av nästa vecka:)
mm jag med! Klas kanske kan ta reda på detta
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
5 relaterade trådar
Postad 02 December 2009 - 10:15
mm jag med! Klas kanske kan ta reda på detta Postad 02 December 2009 - 10:25
Sa inte Nokia att de får in dem v50? Visst kan man drömma om att den kommer några dagar tidigare, men det är väl ingen mening att tjata på Nokia.. De kommer att skicka telefonerna så fort de kan.. Postad 02 December 2009 - 10:34
Maemo Mapper finns nu under Extras-devel.
Maemo Mapper is a mapping app made specially for Maemo, supporting the following maps: OpenStreet, GoogleMaps, VE, Yahoo, and more. Funkar vist fint med N900
maemo_mapper.jpg 32.56K
0 Antal nerladdningar
maemo_mapper2.jpg 33.95K
0 Antal nerladdningar
Postad 02 December 2009 - 10:38
lugna ner dig kan du inte läsa att vi drömmer om det inte kräver något.
behöver man vara uppkopplad för att använda den? typ att den streamar maps. För det är inte relevant i många fal Postad 02 December 2009 - 10:49
Njaee ställ inte så svåra frågor
Snabbgooglade på maemo å hittade Maemo-Mapper and Map Storage On Tue, Jun 9, 2009 at 11:14 AM, R. A. Bilonick<[email protected]> wrote: > Would it be better to clone the OS on the flash card to the external > memory card and boot from there, or would it be better to store all the > maps on the external memory card? Or the internal memory? I downloaded > maps for London and now I've run out of space on the N810 (latest > version of Diablo, Dec. 2009). > > Rick B. > My advice would be to store the maps on the external memory card. If you run out of room there, you can always get a bigger card and just copy everything straight over and keep on going. Mark ------------------------------------------------------------------------- Verkar gå att ladda ner Postad 02 December 2009 - 11:07
openstreetmaps går att exportera från; http://www.openstreetmap.org/ Postad 02 December 2009 - 11:18
Känner till det där från andnav. Men! Är den som andnav där man måste ha en uppkoppling för att skapa en rutt? Raptor Postad 02 December 2009 - 12:34
Wiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii! Fast det hade känts lite mer upphetsande att ha fått den för någon vecka sedan. Är säkert för att man är lite sur efter alla förseningar. Min polare som har förbeställt X6 börjar också bli sur på förseningar. Han är en mainstream användare. Raptor Redigerat av raptor18, 02 December 2009 - 12:47. Postad 02 December 2009 - 12:55
Utskick v.50 kan dock innebära v.51. Med tanke på Nokias tidigare bravader utgår jag från det senare. Postad 02 December 2009 - 13:07
Sant sant.
En annan fråga. Enligt Nokia.co.uk shoppen så finns X6'an ute där men inte i Sverige! Jag vet att detta är en N900 tråd, men jag tänkte försöka fånga Klas och fråga vad det är frågan om och när Sverige får den? Raptor Postad 02 December 2009 - 13:22
Uppföljaren påväg!
NOKIA:RÄKNAR MED STARTA LEV 1:A MOBILDATOR MED MAEMO 6 2H 2010 2009-12-02 12:20 STOCKHOLM (Direkt) Nokia räknar med att starta leveranser av sin första mobildator baserad på operativsystemet Maemo 6 under andra halvan av 2010. Det framgår av ett pressmeddelande på onsdagen inför Nokias kapitalmarknadsdag. Börsredaktionen +46 8 5191 7911 Nyhetsbyrån Direkt Redigerat av razumichin, 02 December 2009 - 13:22. Postad 02 December 2009 - 13:33
Låt oss överleva tills dess först, och sen kan vi börja tänka på om vi vill/kan köpa den.
Raptor Postad 02 December 2009 - 14:31
Ok om vi förutsätter att den nu kommer nästa vecka (ta i trä) vilken operatör har då dom bästa villkoren?
Jag misstänker att genomsnittsanvändaren som köper denna telefonen kommer "surfa upp" cirka 8-9 gig/månad samt ringa en del. Är det någon operatör som har något erbjudande som verkar passa? Jag skall nämligen byta från Tre (*suprise*) till någon ny bättre operatör med bättre villkor som passar för N900. Förslag någon? Postad 02 December 2009 - 14:41
För det första kommer ju inte telefonen ens fungera med Tre... Men varför skulle jag ha kvar dom? Dom har ju begränsningar på sin mobilsurf, tex. så får du bara tanka 1gb/månad för 49:-... Redigerat av Unregistered6144aa51, 02 December 2009 - 14:42. Postad 02 December 2009 - 14:44
Ska köra telenor. Deras turbo för 119 i månaden upp till 6mBit tror jag det är och helt obgänsad surf
Postad 02 December 2009 - 15:03
Tar Tre eftersom det brukar nästan inte kosta nå om man binder sig på 18/24 månader
3 mobilsurf plus 6mbits 5gig data 89/mån N97 som kostar ca 5700 spänn kontant betalar du 499/mån x 24 för abb..Tar data abb. då får ja ringa för 410/mån..Betalr ingenting för telefonen Postad 02 December 2009 - 15:11
Ringer man inte så mycket men vill utnyttja mer surf så har ju 3 "mobilsurf max" också... Då drar de av 149:- från din pott men du får surfa upp 10gb data per månad i upp till 10 Mbit/s Den kan jag känna är aktuell i mitt fall.. Postad 02 December 2009 - 15:20
Yepp hade jag bara haft nog snabbt nät så hade ja tagit de med...
Har nog bara 3g fart där jag bor... Skulle nog klara mig med 2 gig.. Kör wlan hemma Postad 02 December 2009 - 15:43
Jag kan säga såhär, att tre inte är billiga någonstans. De tar 69 öre för SMS och per samtalsminut. Bara för att du får mobilen "gratis" så äts det ändå upp av de dyra samtalskostnaderna. Jag själv räknade precis ut att jag skulle spara 3000 spänn per år att ha tele2 istället, TROTS att jag skulle få pröjsa 200 spänn i månaden för mobilen. I mitt fall suger tre ekonomiskt, svindyra. Och det beror på att jag har väldigt varierande samtalsminuter olika månader. En månad kanske jag ringer för 300 spänn, nästa för 1400 ... därför fungerar inte tre för mig, för de månader som jag ringer mycket vill jag ha en låg minutavgift oavsett vem jag ringer till. i tele2s fall hade jag pröjsat ca 300 spänn då jag ringt lite samt kanske 600 spänn den månaden jag ringde mycket (istället för 1400 som hos 3). Skulle du hamna i situationen att du behöver ringa mycket , t.ex 2 timmarssamtal (bilen trasig, tjejjen gör slut, telefonkö etc etc..) så får du för detta samtal pröjsa 85 spänn hos tre och 23 spänn hos tele2 eller 11 spänn hos telenor. Go figure ni som vill ha frihet! Postad 02 December 2009 - 15:56
Beror ju såklart till vem man ringer och hur mycket...
Har flatrate nu ....50 timmar samtal till alla utan uookopplingsavgift..3000sms/månad Postad 02 December 2009 - 16:06
jobbigt dyrt den månaden då du inte skulle ringt mer än för 100 spänn med tele2 abb... Postad 02 December 2009 - 16:26
Jämför med deras fast pris så blir det billigare mer Tre om du ringer mycket...
Tre har ingen uppkopplingsavgift... Billigare data Beror som sagt på....Har jag Telia och bara ringer telia så blir de ändå dyrt om jag ringer 50 korta samtal/dag bara i uppkopplingsavgift.. Brukar väl ligga på 69öre st tele2 har till å me 79öre/samtal... bara räkna...10 samtal/dag...7.90x30-237 spänn bara i uppkopplingsavgift.... Det är ju de dom tjänar pengar på Redigerat av moparman, 02 December 2009 - 16:36. Postad 02 December 2009 - 16:44
I heard that Tre works by being online with the Tre network in 3G mode all the time and when it falls to 2G Tre will be charged a roaming fee with partner in this case its Telenor. So if you really want to screw with Tre always use GSM. This also confirms that Tre uses a different type of SIM card. I may be wrong but it sure does make sense? Postad 02 December 2009 - 16:49
3 kör bara på 3g...inget gsm(2g) längre... Postad 02 December 2009 - 17:11
har ni tänkt på tele2 kompis med surf medium?
gratis sms 60öre öppenavgift sen ingenting mer och 80kr för surf medium Postad 02 December 2009 - 17:14 Själv kommer man ha Tele2 Kompis Student 19kr/månaden och Surf medium. Postad 02 December 2009 - 17:21 jag är 16 år och man måste vara över 18 för att ha student :'(((( så drygt Postad 02 December 2009 - 17:25 +1 på den. Riktigt förmånligt abonnemang faktiskt, glad att man studerar Postad 02 December 2009 - 17:28
Kör också Tele2 Kompis + Medium (har Small nu, lyckas tydligen använda ~20MB i månaden på n95 trots att jag surfar (dn/facebook och irc) så fort jag sitter på tunnelbana eller buss), hade slagit till på Student om jag inte ogillat bindningstid så jävligt... Särskilt eftersom LTE är på ingång *snart*
Postad 02 December 2009 - 17:38 vad är LTE ? ni med medium surf på tele2 hur fungerar det? får man ett antal MB att surfa för eller är hastigheten så stort? Postad 02 December 2009 - 17:38
Man kan inte göra mycket annat än att surfa till http://vecka.nu/ dagligen =)
Ingen som fått pengarna reserverade på kontot antar jag? Postad 02 December 2009 - 17:52
efterföljaren till 3g, kallas även av en del för 4G Postad 02 December 2009 - 17:53
Kastar in en snabb recap här på några av de recensioner som finns ute och kan vara värda att kolla in för dem av er som missat detta, när jag ändå har en sådan tråd på MaemoSverige
Okej att t.ex tidningen Mobil skrev en recension av mobilen redan för någon månad sedan, vilket jag personligen tyckte var lite sisådär att göra då det bara var en testversion och Nokia trots allt har uppgraderat mjukvaran sedan dess, men det är nu som de riktiga testerna börjar komma och en av de sidor som man ju verkligen kan lyssna på är phone Arena: "We are not going to beat about the bush, because we guess you must be exhausted from the long reading. The Nokia N900 is definitely an exceptional device that lends color to the cell phone market. With its incredible internet browser, ability to deliver phone call functionality over cellular networks, almost impeccable in-call quality, handy multitasking and proper multimedia capabilities, the N900 has what it takes to become a fearsome rival to even the cream of the crop smartphone range." "All told, we think the N900 is worth its price and will probably become a really popular internet tablet that offers rich functionality, quite close to what smartphones deliver, although we still find it hard to believe the device will actually manage to replace smartphones entirely. Not just yet. If Nokia improves the interface so that it´s fully functional in portrait mode, finds enough developers willing to put efforts into applications for Maemo 5 and adds proper organizer app, then the N900 and all future devices with running the mentioned operating system would definitely stand a fair chance of taking over the cell phone world." Hela recensionen En annan populär arena-sida är GSMArena som hade följande att säga efter inte mindre än 10 sidors kritiskt granskande: "The Nokia N900 is different from anything else we have seen recently in the touch phone market. Better yet, it's different with a purpose. The Maemo platform is all about simplicity and multitasking - we guess that's music to the ears of power users. The Maemo will certainly seem unusual but - take our word - never unfriendly. Of course there are a few shortcomings left to fix but the internet tablet background has made sure none of them is a deal-breaker." "There are very few handsets we would so much as consider against the N900 for Internet browsing. Its tablet roots are strong enough to take care of that. The N900 has put Maemo on the mobile platform map and has finally given Nokia an edge in the catch-up game they've been playing with their controversy-ridden Symbian S60 5th so far. Nokia now have two touch platforms to work with and we have front row seats. We can hardly wait." Hela recensionen Och så har vi ju även det välkända NokNok som i sin väldigt korta och koncisa artikel hade följande att säga om mobilen: "We’ve been playing with the Nokia N900 for the last few days and found this first hit of the new Maemo 5 OS to be nothing short of astonishing. We may have started out being a little ‘anti-tablet’ but the Nokia N900 has easily cured us of that feeling." "So, is the Nokia N900 here to save the world? It’s a great first attempt and definitely pushes Nokia in the right direction. Sure, the lack of apps and the resistive screen are obvious flaws but as a first-generation device, we think the Nokia N900 is winner!" Hela recensionern Den senaste recensionen står CNET för, som gav mobilen 8.4 i betyg och hade följande sammanfattning att ge: It's early days for the Maemo 5 operating system, and the Nokia N900 isn't the most straightforward phone out there. Its app store is just getting started, and it's designed to be a two-handed typing machine, rather than a handset for single-fisted use on the move. But it packs a fresh user interface, a decent keyboard, heaps of memory and great connectivity into a stylish, if slightly chunky, body. Getting in the N900 elevator on the ground floor may mean a bumpy ride as new features and apps come your way, but we think that Maemo's already so good that it has the potential to go all the way to the top. Hela recensionen Postad 02 December 2009 - 17:54
Inte en spänn har man blivit av med så här långt. Det är ju skandal Postad 02 December 2009 - 17:57
Jag som inte trodde veckorna kunde gå långsammare, men nu känns en dag längre än veckorna... :S
Postad 02 December 2009 - 18:02
Det har det gjort sedan vi fick första datumet i september... Postad 02 December 2009 - 18:35 wow tiden går snabbt Postad 02 December 2009 - 18:44
Det är inte så bra abb som man kanske kan tro. Dom har nämligen 69 öre i minuten i samtalsavgift istället för 19 öre / minut som det är på "snackis". Det finns egentligen inget bra studenterbjudande... det du vinner i karusellen förlorar du i gungorna så att säga. BLAJ och BS är det! Postad 02 December 2009 - 18:55
Såg just scratchtestet och blev besviken, snacket tidigare gick ju om att den skulle vara lika tålig som n97an. Det blir väl till att förstöra telefonen med en screenprotector då.
För att få tiden att gå snabbare så rekommenderar jag er att skaffa brutalt mkt att göra på jobbet/skolan detta har jag gjort och har således en normal tid. Postad 02 December 2009 - 19:07
3000 fria sms till alla nät anser jag som väldigt förmånligt. Men det beror ju som sagt helt på hur man utnyttjar sin telefon. Postad 02 December 2009 - 19:49
det stämmer ju såklart... men SMS-paket brukar man kunna köpa för under hundringen, tele-2 för 69 spänn. Gör man det till ett vanligt abbonemang så får man ju dessutom ringa för en låg peng Postad 02 December 2009 - 19:51
Nu har man avbeställt n900:an från clickok.se ok beställt från nokia shop. Får väl hoppas att den kommer så snart som möjligt.
Att ja skulle få den redan v.50 är nog inte så troligt men man får väl hoppas... Nu är frågan vilket abonnemang man ska skaffa. Eftersom all polare har comviq får det väl bli comviq kompis med surftillägg. Men vete fan comviq verkar ju ha sämst mobilsurf av alla Postad 02 December 2009 - 19:57
Njaa..Ringer du lite och klarar dig på de du får ringa av Tre så får du ju en mobil ofta betydligt billigare än nån annanstans ...
Min tytn2 betalar jag 80 spänn/mån i 24 månader...De är allt..1920 spänn totalt.. Nypris låg på 7k... Har flatrate och det är som sagt inte direkt dyrare än nå annat flatrate.. Men de blir att byta för mig..Ringer inte nog mycket för att det ska vara riktigt värt det iaf.. Bara räkna på vad det kostar att ringa 10 samtal/dag med en öppningsavgift som tele2 har...Drar fort iväg 100-lappar varje månad. Därför känns de tugt att byta för mig...För i slutändan blir de kanske inte så stor skillnad i pris. Ringer massor men korta samtal. Edit Igentligen borde ALLA stödja den operatör som inte har tak på sitt data abb.. Funderar på att ta telia eller halebop också.. Men de brukar vilja ha såna hutlösa priser för telefonerna fast man binder sig...störande Redigerat av moparman, 02 December 2009 - 19:58. Postad 02 December 2009 - 20:07
hur menar du då? skulle tele2´s öppningsavgift vara högre än andras? 0 användare läser detta ämne0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |