Hoppa till innehåll

Sökresultat Sökningen pågår Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
Stäng

Xbox One

10195 svar till detta ämne
  • Vänligen logga in för att kunna svara

Postad 02 August 2013 - 15:16

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
En fråga med molnet här. Det kan säkert vara så starkt i teorin, men det kommer att sköta ai och andra såna processer, yes? Ja, sen har jag fått för mig att det kommer att ha typ banor i ett catchminne så att laddtider kortas ner mycket. Många såna saker låter ju sweet, men jag undrar hur många som molnet kan serva samtidigt med denna teknik. Är det en feeet spelkväll i framtiden med 10.000.000 enheter uppe, ska molnet ha en teoretisk kapacitet på 70 MILJONER enheter då?

Postad 02 August 2013 - 15:32

letmefly
  • letmefly
  • Veteran

• 2258 inlägg
  • 0
MS har ju sitt moln för affärsbruk/företag också vilket torde borde innebära att de har en hel del kapacitet över "out of business hours" vilket är då majoriteten spelar. Därav borde det vara bra mycket billigare för MS att ha ett moln jmf med Sony. Enbart gissningar från min sida.

Postad 02 August 2013 - 15:41

Freezard
  • Freezard
  • Beroende

• 1306 inlägg
  • 0

Microsoft Confirms Xbox One GPU Boost

Clock speed increased from 800 MHz to 853.

http://www.ign.com/a...x-one-gpu-boost

Postad 02 August 2013 - 16:25

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
En 6%-ig ökning i POWAHHH... de effektiviserade visst också på något sätt.

Postad 02 August 2013 - 16:32

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

http://www.ign.com/articles/2013/08/02/microsoft-confirms-xbox-one-gpu-boost

Mycket positiva nyheter för Xbox One de senaste veckorna. Av med hatten för deras hårda jobb!

Normalt hade man varit nöjd.

MEN.....fortfarande dyrare och sämre kraft. Ett faktum som kommer hålla mig borta i början.

Postad 02 August 2013 - 16:55

Freezard
  • Freezard
  • Beroende

• 1306 inlägg
  • 0
På pappret: 40% svagare än PS4.
Enligt Carmack: Prestandamässigt väldigt nära varandra, gör samma sak.

Postad 02 August 2013 - 17:05

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

En fråga med molnet här. Det kan säkert vara så starkt i teorin, men det kommer att sköta ai och andra såna processer, yes? Ja, sen har jag fått för mig att det kommer att ha typ banor i ett catchminne så att laddtider kortas ner mycket. Många såna saker låter ju sweet, men jag undrar hur många som molnet kan serva samtidigt med denna teknik. Är det en feeet spelkväll i framtiden med 10.000.000 enheter uppe, ska molnet ha en teoretisk kapacitet på 70 MILJONER enheter då?

catchminne? Menar du cacheminne? I så fall tvivlar jag på att man laddar upp banor där. L1 cache rymmer bara några kb och L2 ett par Mb. Du måste mena RAM-minnet då, det är det enda logiska.

Angående den teoretiska toppen så skalar det med all sannolikhet inte linjärt (som du beskrev) utan logaritmiskt. Alltså istället för 7x blir det 7log(x). Enkelt uttryckt för stora värden på x.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 02 August 2013 - 17:07.

Postad 02 August 2013 - 17:58

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Shoot, självfallet ramminnet (eller det minne som minns en liten del av en film trots att hårddisken slutat snurra.
Ja, i vilket fall som helst, hur kan man ha räknat prestandan på molnet? Det ska ju ändå serva ett gäng maskiner.

Postad 02 August 2013 - 18:15

Unregisteredf64a5233
  • Unregisteredf64a5233
  • Über-Guru

• 14825 inlägg
  • 0
Edit: learn to read articles

Redigerat av Unregisteredf64a5233, 02 August 2013 - 18:17.

Postad 02 August 2013 - 18:32

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10553 inlägg
  • 0
Ska vi sluta säga molnet och säga serverpark i stället? molnet börjar kännas lika b som när man började säga att man surfade på internet :)

Postad 02 August 2013 - 18:32

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

På pappret: 40% svagare än PS4.
Enligt Carmack: Prestandamässigt väldigt nära varandra, gör samma sak.

DF hade en bra simulering. PS4 kommer vara snabbare men inte konstant 40%

Postad 02 August 2013 - 18:36

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Ska vi sluta säga molnet och säga serverpark i stället? molnet börjar kännas lika b som när man började säga att man surfade på internet :)

Säger man inte det fortfarande? Jag känner mig... gammal.

Postad 02 August 2013 - 19:05

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10553 inlägg
  • 0

Säger man inte det fortfarande? Jag känner mig... gammal.

Japp precis det som är grejen. Sluta med dumma termer innan de blir standard ;)

Postad 02 August 2013 - 20:26

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 0
Om Kincet blir som Jonas Mäki säger så är jag helt klar för!

• Nya Kinect - Jag tror vi kan enas om att den första Kinect tekniskt sett lämnade en del i övrigt att önska, men det betyder inte att idén är dum alls. Tvärtom. Med Kinect som ett komplement istället huvudsakligt styrdon, kommer den göra livet för oss spelare betydligt mycket lättsammare. Några exempel på det är att du och dina vänner kan ha olika knappuppsättningar i alla spel som var slagen/sparkarna ska sitta i Mortal Kombat eller om Halo ska spelas inverted. Varje gång du ger din handkontroll till en polare så ställs knapparna ögonblickligen om till det han föredrar och hans egen profil laddas in för achievements-jakt. Spelaren längst till vänster får dessutom automatiskt fightingfiguren längst till vänster, alternativt en ruta till vänster om det vankas delad skärm. Inget mer pusslande för att alla ska se så bra som möjligt.
Lägg till det att Kinect kan fungera som en tredje analogspak. Säg att du spelar Battlefield 4 och trycker bredvid en dörrpost där du tror att en fiende hänger på andra sidan. Istället för att strejfa i sidled och exponera hela kroppen (eller trycka en knappkombination för lutande) så kan du bara tilta kroppen lite och glutta fram om kusten är klar. Samma sak för att skjuta över hinder, bara sträck på dig lite så reser din figur lagom mycket på sig. Ingen knappexercis, inget krångel. Kinect kommer göra spelandet lättare på flera sätt som om några år lär kännas helt självklart och tack vare att alla Xbox One-ägare har en, så kommer utvecklarna faktiskt bemöda sig med att göra fiffiga grejer med den.

http://www.gamereactor.se/artiklar/116524/Tre+f%F6rdelar+med+Playstation+4+och+Xbox+One/?sid=b98bb9ff296b22255f3b29923ef941f8

Postad 02 August 2013 - 20:31

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
Sträcka på sig för att titta över hinder är ju precis det jag känner att jag vill göra när jag sitter bakåtlutad i fåtöljen och spelar. Låter naturligt ;)

Sluta med dumma termer innan de blir standard ;)

Det tåget har nog redan gått...

Postad 02 August 2013 - 23:41

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10553 inlägg
  • 0
Jo headtracking har sina fördelar. Nu kan det ju bli klurigt få till bra om du inte är helt stationär i soffan om man ska göra det hundra procent och inte något kontext när man trycker b för att gömma sig bakom hinder. Detta är nog något de verkligen måste ha som en option. En del stör sig på att vyn ändrar sig i racinglir ex och att inte hela bilden följer med dig när du vrider huvudet. Det är givetvis bättre i sådana fall men det kräver ju HMDs.

Kommer återigen in på the Hunter det borde bli launchspel för Xbox One. Kan så enkelt visa på fördelarna med plattformen. action fpsn där tror jag inte många vill ha separat huvud på. Garanterat inte för multiplayer i alla fall.

Nu så tror jag väl soffliggarna är i majoritet men återigen skadar inte som en feature... Vilket ju det kommer bli då Kinect ska gå att stänga av.

Postad 03 August 2013 - 07:22

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Fett drygt. Att titta fram runt hörn är lika mycket nextgen som flyende fiskar. Metal gear solid är många år gammalt nu, kom i slutet av psone-eran och där kunde man titta runt hörn. Helt utan att börja fara runt i soffan som ett annat mähä dessutom. Jag avskydde wii pga en idiotisk kontroll. Värdelös, rly! Srsly! Så länge man inte kan få en feedback på sina rörelser så kommer dessa kontroller vara tämligen onaturliga och värdelösa. Tänk på att allt vi gör i samhället är designat att ge feedback. Tangenter rör sig neråt. Mobiler låter, blippar, lyser eller ändrar färg på knappar. Våra hjärnor är fortfarande byggda för att få feedback på vad vi gör.

Så wii, kinect och ps... vad skiten nu heterr: ni går emot en halv miljard år av evolution. Förbättra system som fungerar. Vem tycker att en kontroll på en surfplatta är lika naturlig som en handkontroll som ger respons iom att knapparna trycks ner? Precis.

Koncentrera er påmspelen, inte på hur man ska styra och sen göra en spelide efter det. Suck! Anställ åtminstone en kognitionspsykolog (jag ställer mer än gärna upp) innan ni tar fram mer idiotiska styrdon tack.

Postad 03 August 2013 - 07:45

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0
Handkontroll är inte per definition bättre än touchinterface. Det beror på kontext. En svepgest kan kännas mer intuitiv än en knapp. Det beror på kontext.

Postad 03 August 2013 - 07:54

Johan_i_burken
  • Johan_i_burken
  • Mästare

• 3637 inlägg
  • 0

Handkontroll är inte per definition bättre än touchinterface. Det beror på kontext. En svepgest kan kännas mer intuitiv än en knapp. Det beror på kontext.

Visst är det så, jag tror problemet rent tekniskt blir att få till med tanke på att vissa kanske ligger i soffan, vissa kanske spelar i sängen, vissa sitter med mera. Jag tror problemet blir att hitta rörelser som känns naturliga oavsett position den spelaren använder

Postad 03 August 2013 - 09:38

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Fett drygt. Att titta fram runt hörn är lika mycket nextgen som flyende fiskar. Metal gear solid är många år gammalt nu, kom i slutet av psone-eran och där kunde man titta runt hörn. Helt utan att börja fara runt i soffan som ett annat mähä dessutom. Jag avskydde wii pga en idiotisk kontroll. Värdelös, rly! Srsly! Så länge man inte kan få en feedback på sina rörelser så kommer dessa kontroller vara tämligen onaturliga och värdelösa. Tänk på att allt vi gör i samhället är designat att ge feedback. Tangenter rör sig neråt. Mobiler låter, blippar, lyser eller ändrar färg på knappar. Våra hjärnor är fortfarande byggda för att få feedback på vad vi gör.

Så wii, kinect och ps... vad skiten nu heterr: ni går emot en halv miljard år av evolution. Förbättra system som fungerar. Vem tycker att en kontroll på en surfplatta är lika naturlig som en handkontroll som ger respons iom att knapparna trycks ner? Precis.

Koncentrera er påmspelen, inte på hur man ska styra och sen göra en spelide efter det. Suck! Anställ åtminstone en kognitionspsykolog (jag ställer mer än gärna upp) innan ni tar fram mer idiotiska styrdon tack.

Ojojoj vad du kommer få problem i framtiden.

Framtiden ligger i röst o rörelsekommando, utan feedback. Om det inte var framtiden så skulle det inte satsat så mycket på det. Touchscreen o knappar är väldigt begränsad teknik för interaktion och kräver dessutom plats vilket inte gäller för sensorer till röst o rörelse.

Så att feedback är ett måste är bara påhitt.

Sen att titta runt hörnet. Kunde man göra deted kamera på PSone?

Funktionen är ett bra tillägg då att titta kring hörnet är en låst funktion på komtroll. Du måste först ge kommando att låsa dig till en väg eller objekt för att sen få möjligheten att titta runt hörn.

Och jag antar att detta som vanligt är något man själv kan välja att stänga av eller ha på.

Postad 03 August 2013 - 09:46

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Självfallet. Men ta ett fightingspel där du ska göra en kick. Eller skyrim när du ska hugga något. Det fungerar verkligen verkligen inte alls. Såna här kontroller fungerar när man inte har behov av feedback, ex i fps, där melee-anfall som mest är väldigt grundläggande och inte behöver feedback av vad du gör. Det fanns ju en kontroll med en matta och pinnar i luften som skulle simulera riktig fighting, men den gick åt skogen. Kolla angry joe och hans recensioner på kinectspel så ser du direkt hur totalt skandalöst värdelös kontrollen är.

360 har en skitbra kontroll som är lätt att programmera. Wii har en urusel kontroll som var totalt omöjlig att spela med. Med wii u har nintendo backat ett steg då dom märkte att kontrollen i wii inte fungerade lika bra som en normal kontroll. Föga förvånande. Sen har vi hela konceptet med att endel spelar i begränsade utrymmen och gärna sittandes eller liggandes. Det går inte att styra så många spel sittande om den man spelar står, det blir ointuitivt. Ligger man ner blir det ännu värre.

Det är lite som att man ska börja tillverka bilar med åtta hjul. Det kan ju bli bättre, men skaran som använder fyra hjul är fortfarande många fler och inte i behov abv fler hjul ^^

Palmis: hugg ett svärd mot en sten i ett spel. Vart tar ditt hugg vägen och hur ska spelet tolka ditt hugg?
Vi har feedback på våra apparater för att det är naturligt för hjärnan att få feedback, annars hade det inte funnits. Röstkontroll ger alltid feedback på något sätt, har aldrig upplevt att en röstkontroll inte gjort det.

Redigerat av Zartok, 03 August 2013 - 09:47.

Postad 03 August 2013 - 09:51

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Precis. Stor skillnad på att försöka helt ersätta eller att försöka addera samt bygga om från grunden.

Spel som Dance Central eller Wii Sport skulle t ex vara jävligt tråkigt med handkontroll.

Postad 03 August 2013 - 09:58

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Självfallet. Men ta ett fightingspel där du ska göra en kick. Eller skyrim när du ska hugga något. Det fungerar verkligen verkligen inte alls. Såna här kontroller fungerar när man inte har behov av feedback, ex i fps, där melee-anfall som mest är väldigt grundläggande och inte behöver feedback av vad du gör. Det fanns ju en kontroll med en matta och pinnar i luften som skulle simulera riktig fighting, men den gick åt skogen. Kolla angry joe och hans recensioner på kinectspel så ser du direkt hur totalt skandalöst värdelös kontrollen är.

360 har en skitbra kontroll som är lätt att programmera. Wii har en urusel kontroll som var totalt omöjlig att spela med. Med wii u har nintendo backat ett steg då dom märkte att kontrollen i wii inte fungerade lika bra som en normal kontroll. Föga förvånande. Sen har vi hela konceptet med att endel spelar i begränsade utrymmen och gärna sittandes eller liggandes. Det går inte att styra så många spel sittande om den man spelar står, det blir ointuitivt. Ligger man ner blir det ännu värre.

Det är lite som att man ska börja tillverka bilar med åtta hjul. Det kan ju bli bättre, men skaran som använder fyra hjul är fortfarande många fler och inte i behov abv fler hjul ^^

Palmis: hugg ett svärd mot en sten i ett spel. Vart tar ditt hugg vägen och hur ska spelet tolka ditt hugg?
Vi har feedback på våra apparater för att det är naturligt för hjärnan att få feedback, annars hade det inte funnits. Röstkontroll ger alltid feedback på något sätt, har aldrig upplevt att en röstkontroll inte gjort det.

Så mycket trams så man blir trött. Du jämför ralt av första generationens rörelse kontroller mot handkontroller som utvecklats i flera generationer.

Att skriva av ny teknik bara för att första generationen har tekniska begränsningar, ja då är man per definition inte specielt visionstänkande.

Innan iPhone skrattade konkurrenterna åt Neo Node för att deras touch teknik var begränsad. Vem skrattar idag?

Ja Kinect hade problem, lika så Wii. Men det hindrar inte faktumet att kontrollerna möjligör interaktion som tidigare var mer eller mindre omöjlig.

Som sagt, x antal miljoner människor har haft det väldigt roligt med spel som Wii Sports. Dessa skulle aldrig haft roligt med en handkontroll i soffan.

Tänk ut ett större perspektiv, inte utifrån dig själv.

Postad 03 August 2013 - 09:59

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Att vara ett komplement köper jag, men absolut absolut inte som main styrenhet. Det finns ett fåtal såna spel till kinect (mecha någpt och dragonball), hur totalt värdelöst fungerade det inte? Wii fick en kontrolluppgradering eftersom det var ospelbart. Iden är god men man glömmer hur vi använder oss av våra enheter idag. Många vill slappna av istället för att hoppa framför tvn.

Ett exempel på feedback. Du ska hugga ner ett träd. Du hugger. Yxan går rakt igenom trädet utan att låta eller skaka till. Du ser inget märke på trädet. Då tolkar du det som att du missat. Ännu bättre, du ser ett märke på trädet, men avsaknaden av feedback gör att du ändå tror att du missat. Det är det som är problemet i spel när feedback behövs för att avgöra en träff. Som sagt, när man skjuter någon behövs ingen feedback, men hugger man någon eller ska ha svärdsduell (red steel, wii sports 2) så fungerar det inte alls :/

Wii sports är ett typexempel. Ett spel som baseras på kontrollen. Kontrollen ska baseras på spelet. Det är som att göra en film för att kameran har blivit bättre eller för att man nyss fått tillgång till specialeffekter. Spela fifa, nhl eller andra storsäljare. Går ju inte på kinect då vi har begränsade utrymmen att röra oss på. Tekniken kan säkert bli bättre, men den får ju samtidigt inte hindra mig från att sitta eller ligga och spela ^^

Exempelvis ett spel som flygsimulatur gör sig bra i teorin med alla knappar som man inte ka ha på en kontroll, men det blir svårt för kameran att veta vilket reglage man vill komma åt. Växla i ett bilspel blir även det knepigt att bestämma växeln såvida man inte bara sätter in en fram och bak-igenkänning. Men även växelspakar har feedback när vi manipulerar dom :)

Redigerat av Zartok, 03 August 2013 - 10:05.

Postad 03 August 2013 - 10:03

Unregistered42176b20
  • Unregistered42176b20
  • Lärjunge

• 368 inlägg
  • 0

360 har en skitbra kontroll som är lätt att programmera. Wii har en urusel kontroll som var totalt omöjlig att spela med.

Det där håller inte jag med om. Problemet med Wii-kontrollen är att utvecklarna sett sig tvungna att använda rörelsekänsligheten bara för att den finns. I Twilight Princess så var styrningen (bortsett från viftandet) helt fantastisk. Min idealkontroll skulle vara en 360-kontroll med IR-kameran från Wii (fast med högre precision). Mindre viftande - mer pekande!

Postad 03 August 2013 - 10:23

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Självfallet. Men ta ett fightingspel där du ska göra en kick. Eller skyrim när du ska hugga något. Det fungerar verkligen verkligen inte alls. Såna här kontroller fungerar när man inte har behov av feedback, ex i fps, där melee-anfall som mest är väldigt grundläggande och inte behöver feedback av vad du gör. ...

Kontext är A och O. Ett turodningsbaserat strategispel kanske blir bättre med touchinterface istället för mus och tangentbord. Ett RTS med Wiimote. Ett dansspel med kamera. Ett fightingspel med arkadsticka. Ett bilspel med ratt, pedaler och växelspak. Ett fotbollsspel med handkontroll.

Att översätta vissa delar av webbtjänster till mobila platformar med touchinterface ger möjlighet att göra upplevelsen så mycket rikare.

O.s.v.

Redigerat av Unregisterede32cf070, 03 August 2013 - 10:37.

Postad 03 August 2013 - 10:27

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0

Att vara ett komplement köper jag, men absolut absolut inte som main styrenhet. Det finns ett fåtal såna spel till kinect (mecha någpt och dragonball), hur totalt värdelöst fungerade det inte? Wii fick en kontrolluppgradering eftersom det var ospelbart. Iden är god men man glömmer hur vi använder oss av våra enheter idag. Många vill slappna av istället för att hoppa framför tvn.

Ett exempel på feedback. Du ska hugga ner ett träd. Du hugger. Yxan går rakt igenom trädet utan att låta eller skaka till. Du ser inget märke på trädet. Då tolkar du det som att du missat. Ännu bättre, du ser ett märke på trädet, men avsaknaden av feedback gör att du ändå tror att du missat. Det är det som är problemet i spel när feedback behövs för att avgöra en träff. Som sagt, när man skjuter någon behövs ingen feedback, men hugger man någon eller ska ha svärdsduell (red steel, wii sports 2) så fungerar det inte alls :/

Wii sports är ett typexempel. Ett spel som baseras på kontrollen. Kontrollen ska baseras på spelet. Det är som att göra en film för att kameran har blivit bättre eller för att man nyss fått tillgång till specialeffekter. Spela fifa, nhl eller andra storsäljare. Går ju inte på kinect då vi har begränsade utrymmen att röra oss på. Tekniken kan säkert bli bättre, men den får ju samtidigt inte hindra mig från att sitta eller ligga och spela ^^

Exempelvis ett spel som flygsimulatur gör sig bra i teorin med alla knappar som man inte ka ha på en kontroll, men det blir svårt för kameran att veta vilket reglage man vill komma åt. Växla i ett bilspel blir även det knepigt att bestämma växeln såvida man inte bara sätter in en fram och bak-igenkänning. Men även växelspakar har feedback när vi manipulerar dom :)

Då så, du sa precis att den var värdelös att satsa på men sen medger du att den fungerar om spelen är anpassade. Hur ska du ha det?

Svärdduell fungerar fortfarande 100ggr bättre med en Wii kontroll än en traditionell kontroll. Dels håller du i något med en Wii kontroll och dels blir det naturligt att svinga. Visst hade feedback gett mer känsla men att det är ett behov för att det öht ska fungera stämmer inte.

Kinect hade fungerat som Main om konsolen bara hade haft Kinect för då hade spelen gjort för Kinect från grunden. Nu är inte Kinect main utan handkontrollen är main vilket gör att många utvecklare tar grunder som är gjorda för handkontroll och sen "mappar" över det med ett schema för Kinect - då blir det dåligt.

Men att skriva av en teknik som värdelös bara för att utvecklarna gör "Cheap tricks" är väldigt bakåt strävande. Jag tror inte att Kinect kan fungera på det vi idag har vant oss för spelsätt utan Kinect ska vara där för att bygga upp nya områden som tidigare var omöjliga med handkontroll.

T ex så är handkontroll allt för komplex för ett barns motorik vilket gör att det är svårt att gå ner i åldrarna med spel. Man se redan idag hur Touchscreens, som inte kräver utvecklad motorik, har välkomnat in tusentals barn till digitala spel. Ett spel som Angry Birds hade varken varit kul eller populärt utan Touchscreen, same goes for many games.

Som sagt är jag helt övertygad om där finns en grovt oanvänd kundbas i kvinnor och barn som Sony och Microsoft inte har lyckats fånga speciellt bra. Den kundgruppen kanske inte köper lika många spel eller spelar lika ofta men den är där och den har pengar.

Tyvärr tror jag mycket i svaret ligger i att kvinnor saknas i branschen vilket syns på produkterna.

Postad 03 August 2013 - 10:31

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0

Det där håller inte jag med om. Problemet med Wii-kontrollen är att utvecklarna sett sig tvungna att använda rörelsekänsligheten bara för att den finns. I Twilight Princess så var styrningen (bortsett från viftandet) helt fantastisk. Min idealkontroll skulle vara en 360-kontroll med IR-kameran från Wii (fast med högre precision). Mindre viftande - mer pekande!

Nu pratar vi! Det är exakt det här jag menar, kinect får inte ersätta, men kan få vara ett komplement. Man ska inte använda ny teknik för att man kan, man ska använda ny teknik när den är bättre än den gamla. Komplettera om det behövs. Ersätta om det blir bättre (ex dansspel). Fps fungerar ok med alternativ kontroll, men man får lite problem med att röra sig runt. Detta går ju att anpassa på ett bra sätt och således kan det vara en bra kontroll då man imo inte behöver feedback på sånt. Att vara en dirigent i ett spel fungerar nog bättre med en rörelsesensor och då bör tekniken överta kontrollen. Till fifa... nej, gamla kontrollen fungerar bäst till det. Så visst finns det möjligheter, bara man inte forcerat ska använda sig av allt nytt vara för att ^^

Postad 03 August 2013 - 10:43

Unregistered5deb0b1d
  • Unregistered5deb0b1d
  • Guru

• 4329 inlägg
  • 1

Sträcka på sig för att titta över hinder är ju precis det jag känner att jag vill göra när jag sitter bakåtlutad i fåtöljen och spelar. Låter naturligt ;)

Det tåget har nog redan gått...

Jag börjar alltid spel bakåtlutad i soffan men slutar sittandes på kanten lutades lätt framåt mot tv:en. Så för mig är det idealiskt. Dock är jag mer lyrisk över att den kan känna igen ansikten och laddar profiler, inställningar etc. Nu när barnen är äldre och spelar mer är det idealiskt att ha hemma. Och att den skulle känna igen vem som sitter var och anpassa automatisk därefter! Så många bråk i soffan som jag slipper (ja min yngsta dotter på 8 år anser att det är viktigt att man sitter "rätt").

Fett drygt. Att titta fram runt hörn är lika mycket nextgen som flyende fiskar. Metal gear solid är många år gammalt nu, kom i slutet av psone-eran och där kunde man titta runt hörn. Helt utan att börja fara runt i soffan som ett annat mähä dessutom.

Drar vi de stora spakarna på en gång. Vem pratar om att flyga runt soffan? Du lutar huvudet och överkroppen 30-45 grader och kan se runt ett hörn. Du kan du använda mappning av knapparna på kontrollen till annat, redan idag börjar man bli begränsad vad man kan göra med en handkontroll. Konsolen känner automatiskt vem som spelar och anpassar sig därefter med inställningar. Fan vad skönt att bara kunna sätta sig ner framför Xbox One, säga "Xbox, Netflix" och automatisk loggas du in på din profil.

Om kameran sedan blir bättre så att det blir lättare att känna igen rörelser för dansspel etc ser jag en fördel med det också.

Redigerat av Unregistered5deb0b1d, 03 August 2013 - 10:44.

Postad 03 August 2013 - 10:48

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Röststyrning är jag absolut för. Körde bara med det på min nokia 7650 när jag hade den. Megasmidigt! Jag gillar konceptet så länge röstigenkänningen är bra. Xbox on. Netflix. Breaking bad. Fungerar det så så är det episkt. Gör det det? :)

Postad 03 August 2013 - 12:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Ett exempel på feedback. Du ska hugga ner ett träd. Du hugger. Yxan går rakt igenom trädet utan att låta eller skaka till. Du ser inget märke på trädet. Då tolkar du det som att du missat. Ännu bättre, du ser ett märke på trädet, men avsaknaden av feedback gör att du ändå tror att du missat. Det är det som är problemet i spel när feedback behövs för att avgöra en träff.

Det skulle man kunna lösa genom att ha rumble när man träffar. Speciellt med dagens rumbleteknik där man kan få olika input (löst när du träffar löst, etc).

Men den feedbacken fungerar ändå inte på allt. Allt beror som folk tidigare sagt på kontext. Jag förstår inte varför du börjar prata om 500 miljoners år evolution och feedback när vi pratar om att luta huvudet åt sidan för att kika fram bakom hörn? Brukar du få en sten i huvudet när du gör det, eller måhända gör du det i sirap? Annars är det precis samma process när du gör det i spelet som du gör det i verkligheten, utan annat än en visuell feedback, vilket spelet visar dig. Problemet är snarare att det inte är en naturlig rörelse om man sitter bakåtlutad.

Kontext gäller även Wii-kontrollen, du behöver inte feedback på allt. Spela Pikmin 3. Spela med gamepaden och spela sedan med wiimote. Rörelsekontrollen är överlägsen, det är som en mus. Och man saknar inte feedback.

Tyvärr har Kinect ingen wiimote eller grej man använder för att styra saker och ting (t.ex. en golfklubba i Tiger Woods). Men det kanske de löst nu, att man kan använda vad som helst? Dunno. Men fortfarande är det kontext som gäller, ett dansspel eller fitnesspel fungerar utmärkt utan feedback.

Sen håller jag iofs med om att knappar, spakar och feedback inte kommer att bytas ut så att vi primärt kör med touchkontroller. Finns inte på kartan.

Postad 03 August 2013 - 15:05

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Att luta sig åt något håll är ett exempel på en möjlighet som bör vara möjligt, om man får det som tillval och kan välja att funktionen är på när man själv vill det. Min oro är att xbone blir lite som wii var i början, dvs att man försöker att forcera en dålig kontroll på spelaren för att man har möjlighet att använda sig av tekniken. Dom senare wii-spelen har jag inte spelat, men jag har min stora oro i att för många spel har gjorts efter styrningen, inte styrningen efter spelet.

Ett annat problem med dessa kontroller är exakthet. Ytterligare ett problem är att man måste ha bra utrymme. Sen känns det intuitivt för mig som att det inte skulle fingera med en tv på 32" heller. Det jag tänker är mao att det finns mängder av problem, och nintendo gjorde oss till betatestare av deras nya kontroll. Inte ok. Fixar man funktionell teknik så shoot, men spelet får fortfarande inte basera sig på styrmekanismen.

Sen så är ju en handkontroll något av en kompromiss också, men det är en kompromiss som jag anser är väldigt mångsidig. Jag hade älskar om kinect hade kunnat göra allt sånt coolt som interfacen i iron man, men dit dröjer det ett bra tag. Tror jag iaf.

Postad 03 August 2013 - 15:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

nintendo gjorde oss till betatestare av deras nya kontroll. Inte ok.

Det är dock din åsikt, jag gillade oftast rörelsekontrollen och det finns det såklart många som gör. Tekniken är funktionell, men det är spelen som måste använda den på ett bra sätt, vilket inte många gjorde sett som helhet. Så det handlar en del om att välja rätt spel också. Ett annat problem är att vissa har svårare för att hantera den än andra, men så är det med allt.

Edit: Men Kinect hade knappt några bra spel öht så det var ett spelmässigt jättestort misslyckande. Fitnesspelen och dansspelen var bra i stort sett. Samma sak med Move.

Det bra med nya Kinect är väl de praktiska funktioner som Tinboy beskriver eller röstkommandot, men att det skulle innebära någonting för spelen är jag skeptisk till i nuläget/tills jag provat själv.

Redigerat av Zoiler, 03 August 2013 - 15:46.

Postad 03 August 2013 - 15:47

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10553 inlägg
  • 0
Vi är vanemänniskor vill inte lära nytt var nog det som spökade för många mer än att kontrollen var dålig. Den fungerade ju inte mycket beta över den...

Hade det inte vart för kontrollen hade jag inte haft en Wii. Tråkigt att de övergav den. Plattan de kör med nu känns inte alls lika intressant.

Postad 03 August 2013 - 15:54

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0
De har inte övergett den, spelen använder den fortfarande. En "riktig" kontroll behövdes eftersom det inte håller i längden (särskilt för tredjepartsutvecklarna) att göra spel utan att ha dubbla analoga spakar. Nu är det bättre eftersom det finns många kontrollmetoder att programmera spelen för, bara att välja och vraka.

Postad 03 August 2013 - 15:55

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Vi är vanemänniskor vill inte lära nytt var nog det som spökade för många mer än att kontrollen var dålig. Den fungerade ju inte mycket beta över den...

Hade det inte vart för kontrollen hade jag inte haft en Wii. Tråkigt att de övergav den. Plattan de kör med nu känns inte alls lika intressant.

Har de verkligen övergivit den? Pikmin 3 fungerar bättre enligt utsago med wiimote än gamepaden

Postad 03 August 2013 - 16:39

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Ja, absolut, det är bara min åsikt, men om jag ställer frågan på ett annat sätt: om kontrollen verkligen fungerade, varför skapade man då en... ja, vad var det? Wii + controller expansion eller någpt sånt? Den gjorde imo rätt stor skillnad på kontrollen, och spelen blev betydligt mer spelbara. Dom få jag lirade. Sen så var wii fortfarande inte min konsol då jag oftast vill sitta ner och spela, allt ligga ner, beroende på vart jag spelar.

Har ju dålig koll på kinect, men många har visat sig negativa i e3-trådar och liknande när det har visats massa kinect. Jag tror inte att kontrollen i sig är ett problem, åroblemet ligger nog i att många vill kunna spela spel med låg fysisk aktivitet. Då passar kontroll bra imo.

Ng feedbacklösning så kan jag tänka mig att man sätter en sorts kraftig slagcylinder i en kontroll, så att ett slag som pareras inte skakar till som föreslagits, utan att det verkligen känns som ett hack i kontrollen. Ett bra sätt att komma från ett problem, men då kvarstår det att animeringen måste hänga med. Är mitt svärd rakt fram och min fiende parerar så kan hen inte parera det åt sidan, utan måste parera och själv röra sig ur svärdets linje, annars så skulle svärdet vridas i spelet men inte hos mig.

Tror red steel hade en speciell lösning på det där. Svärdet följde inte med ens rörelser, utan reagerade bara på kommandom som man gör med kontrollen. Det är ett ok sätt att komma undan med det, men förstör samtidigt den fria lec0vande känslan som jag så gärna hade haft i spel med svärd :)

Postad 03 August 2013 - 17:04

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10553 inlägg
  • 0
De marknadsför inte Remoten så värst hårt åtminstone. Och har inte hört något om en vidareutveckling på wii remoten heller.
Följer det ens med wii remotes med Wii U?

Postad 03 August 2013 - 17:43

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

Ja, absolut, det är bara min åsikt, men om jag ställer frågan på ett annat sätt: om kontrollen verkligen fungerade, varför skapade man då en... ja, vad var det? Wii + controller expansion eller någpt sånt? Den gjorde imo rätt stor skillnad på kontrollen, och spelen blev betydligt mer spelbara. Dom få jag lirade. Sen så var wii fortfarande inte min konsol då jag oftast vill sitta ner och spela, allt ligga ner, beroende på vart jag spelar.

Tekniken fungerade ju från början, men de tog fram Wii + för att den skulle fungera bättre, det var ju flera år efter som de vidareutvecklade tekniken. Det är som att de släpper en slim version av konsoler efter några år.

Sen är Red Steel rätt uselt gjort imo så om det är din referenspunkt så är det förståeligt ;)

Har ju dålig koll på kinect, men många har visat sig negativa i e3-trådar och liknande när det har visats massa kinect. Jag tror inte att kontrollen i sig är ett problem, åroblemet ligger nog i att många vill kunna spela spel med låg fysisk aktivitet. Då passar kontroll bra imo.

Ja, man vill inte röra på sig för mycket när man spelar "normala" spel och man vill heller inte behöva stå upp i flera timmar. Det finns inte så många genrer där Kinect kan tillföra särskilt mycket i nuläget utan det handlar väl som sagt mer om applikationer utanför spelandet och musik/fitness/dans.

Edit: Jag längtar till om 50 år när vi kör med hårt ljus, då kan man äntligen få köra lite lasersvärdsdueller ^_^

Redigerat av Zoiler, 03 August 2013 - 17:45.

Postad 03 August 2013 - 17:49

Zartok
  • Zartok
  • Älskar Cyberpunk 2077

• 18233 inlägg
  • 0
Attans. Ge mig en bättre referens i så fall :D
Och det får inte vara wario-liret!

Postad 03 August 2013 - 18:05

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

De marknadsför inte Remoten så värst hårt åtminstone. Och har inte hört något om en vidareutveckling på wii remoten heller.
Följer det ens med wii remotes med Wii U?

Det följer inte med, men det finns "Wii U"-märkta paket med sensorbar + wiimote och nunchuk.

Postad 04 August 2013 - 09:13

Unregistered9a1f280a
  • Unregistered9a1f280a
  • Veteran

• 1715 inlägg
  • 0
När vi ändå är inne på kontroller av olika slag.

http://youtu.be/dyMVZqJk8s4

redan 2009 så fanns det ett betydligt mer sofistikerat system än Kinect 1.0. Kinect 1.0 känns stenåldersmässigt jämfört med Oblongs :D
Vet inte hur mkt det har diskuterats.

Men framtiden är och kommer bli mer rörelse interaktiv. Dessutom så tror jag att MS är på rätt väg med sin uppdaterad Kinect 2.0. I alla fall för dom pengarna som man får pröjsa för kinect 2.0. Jag är gladeligen villig att betala en tusing extra för Kinect funktionen.

Postad 04 August 2013 - 09:24

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0
"Minority report"-interface i all ära, men jag bara ser alla förslitningsskador man skulle få om man tvingades jobba med den typen av interface dagligen. :)

Postad 04 August 2013 - 13:57

oqvist
  • oqvist
  • Über-Guru

• 10553 inlägg
  • 0
Äh nyttigt röra på sig och stå upp är ju betydligt bättre för ryggen än att sitta. Dagens interface är inte så superergonomiska heller direkt.

Man ska dock inte ha frozen shoulder om man ska syssla med sånt där dock..

Postad 04 August 2013 - 15:30

Zoiler
  • Zoiler
  • Transform

• 38134 inlägg
  • 0

"Minority report"-interface i all ära, men jag bara ser alla förslitningsskador man skulle få om man tvingades jobba med den typen av interface dagligen. :)

Verkligen, när man arbetar med datorer kan man få musarm men jag föredrar det 100 gånger framför det där.

Och röra på sig är ju faktiskt helt möjligt utanför jobbet eller nöjet.

Postad 04 August 2013 - 20:55

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Äh nyttigt röra på sig och stå upp är ju betydligt bättre för ryggen än att sitta. Dagens interface är inte så superergonomiska heller direkt.

Man ska dock inte ha frozen shoulder om man ska syssla med sånt där dock..

Jag står redan upp när jag jobbar (eller sitter på en pilatesboll) och så har jag maximal muskänslighet så jag knappt behöver röra handen för att flytta pekaren över hela skärmen. Dessutom kan jag en hel del kortkommandon för att slippa använda musen.

Jobbat med dator i sju år + studietid + tonåren. Inga tecken på förslitningsskador ännu. Rätt ergonomiskt om jag får säga det själv. :)

Redigerat av Unregisterede32cf070, 04 August 2013 - 20:56.

Postad 04 August 2013 - 21:09

Unregistered6810b893
  • Unregistered6810b893
  • Guru

• 6702 inlägg
  • 0
Skippat musen på jobbet. Jobbar med tangentbord (Microsoft ergonomiska split-tangentbord, har haft alla versionerna och de blir bara bättre för varje ny version) och trackball (Logitechs version som man köper billigt på Kjell&Co, har sina problem men skönt att slippa använda handleden varje gång man måste flytta muspekaren).

Vad gäller MInority Report läste jag den här artikeln för ett tag sen. Rätt intressant.

Postad 04 August 2013 - 21:21

Unregisterede32cf070
  • Unregisterede32cf070
  • Guru

• 5006 inlägg
  • 0

Jag står redan upp när jag jobbar (eller sitter på en pilatesboll) och så har jag maximal muskänslighet så jag knappt behöver röra handen för att flytta pekaren över hela skärmen. Dessutom kan jag en hel del kortkommandon för att slippa använda musen.

Jobbat med dator i sju år + studietid + tonåren. Inga tecken på förslitningsskador ännu. Rätt ergonomiskt om jag får säga det själv. :)

Nu är jag trött, använder inte mus sedan tre år tillbaka. Är touchpad som gäller när tangentbordet inte räcker till.

Postad 06 August 2013 - 06:17

PalmiNio
  • PalmiNio
  • Mega-Guru

• 8074 inlägg
  • 0
Ask Microsoft Anything på IGN. Endast 1 bra svar:

- 720p 30fps för DVR functionen

http://www.ign.com/a...-about-xbox-one

Postad 06 August 2013 - 07:31

Bergan
  • Bergan
  • Veteran

• 2231 inlägg
  • 0
Tyckte inte det var något fel på svaren, snarare att det var väldigt få och tråkiga frågor.

1 användare läser detta ämne

0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar

• Ny 3D utskriven fjärrkontroll hållare
    nimman
    2026-06-08 07:49:07
  • Sofabaton X2
    hmarkstrom
    2026-06-07 10:02:24
  • Monterar kabelkanaler
    genstruktur
    2026-06-04 20:53:37
  • Två sittplatser men behöver två till
    genstruktur
    2026-06-04 20:51:09
  • Gavel akustikvägg
    genstruktur
    2026-05-23 08:15:25
  • Fler  |  Vilka bilder visas här?
Trendande produkter
Prisjakt © 2000 - 2026 Prisjakt   Cookiepolicy.   Våra regler.   Personuppgiftspolicy.  Hantera cookie-inställningar.