Blivit sugen på en sommarbil...ev till våren/sommaren.
Kollat på clk55 och även c32, c55...
Nåt å tänka på?
Redigerat av mikkiz, 12 November 2017 - 22:54.
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 12 November 2017 - 21:13
Nån som har erfarenhet av äldre mercedes amg modell? Årsmodell Från 2002 till 2007 cirka.
Blivit sugen på en sommarbil...ev till våren/sommaren. Kollat på clk55 och även c32, c55... Nåt å tänka på? Redigerat av mikkiz, 12 November 2017 - 22:54. Postad 12 November 2017 - 22:22 Det där med återbetalning av undermil är nog olika från bolag till bolag. VW har återbetalning tex. Postad 13 November 2017 - 02:45
Så gjorde jag fixade egna vinterhjul som jag kan sälja efter leasing tiden.
Du står som ägare på bilen så det är inga problem att försäkra den själv, på vilket bolag du vill det har jag gjort.
Övermil kostar 10:- per mil Undermil ger 8:- tillbaka per mil Så ser mitt avtal ut med Seat. Postad 13 November 2017 - 08:38
Läste avtalet från Volvo och även dom har återbetalning om man kör för lite. Att försöka skrämma bort folk från privatleasing tycker jag är lite synd för det är som alltid viktigt att ta redan på vad man skriver på för avtal oavsett vad man än köper är väl självklart. Är man osäker på hur mycket man kommer att köra så väljer man en högre nivå på antalet mil eller avstår man helt från privatleasing svårar än så är det inte.
När jag har sålt mina bilar som jag har ägt tidigare så har jag alltid åtgärdat skador innan försäljning då det är få som kan tänka sig att köpa en skadad bil. Redigerat av Prism, 13 November 2017 - 08:42. Postad 13 November 2017 - 11:20
Finns en hel del på Youtube... de börjar ju komma ner i "humana priser" så många hemmapulare har råd att köpa dom och lägga upp filmer på allt möjligt dom fixar. Verkar vara lite små standardfel som inte är så extremt svåra att fixa själv. Men priserna på reservdelar är inte så billigt. Postad 13 November 2017 - 16:10
Fick precis reda på att turbon va kass på min BMW 520 års14 under 8000mil. Postad 13 November 2017 - 16:24
Antar att BMW har motorgaranti eller? Annars kanske försäkringsbolaget har... Postad 13 November 2017 - 16:34
Ja visst händer det att turbo rasar men inte direkt vanligt med tanke på antalet turbobilar
Postad 13 November 2017 - 16:34
Ja verkar som bmw haft en del strul med 320 och 520d vad jag hört Postad 13 November 2017 - 17:10
Ja du har helt rätt. Ville bara skriva av mig lite, blev själv chockad över att det var turbon Postad 13 November 2017 - 17:26 Du hör mycket du... Postad 14 November 2017 - 08:52
Att skriva "har jag hört" är så extremt otydligt. Vem har du hört det ifrån? Källan är väldigt viktigt för att kunna bedöma värdet av din kommentar. Postad 14 November 2017 - 16:18
Kamkedjehaverier. http://www.mestmotor...r-kostar-50000/ Postad 15 November 2017 - 08:33
Och den artikeln är relaterad till ovanstående kommentarerna om turbo haveri? Postad 15 November 2017 - 09:04 Jag ställde frågor om kombi för ett par sidor sedan och tänkte återkoppla med hur det blev. Det löste sig genom att vi fick ärva en Volvo V70. Inte riktigt det vi letade efter (äldre och kraftigare motor), men i gott skick och den har bara gått 19000. Hade förstås mycket hellre behållit personen som gick bort än att få en bil. Men det känns lite som ödet att vi inte hann köpa en bil och jag tror att han skulle vara glad över att bilen kom till användning. Postad 15 November 2017 - 10:58 J
Jag tror jag är kär Postad 15 November 2017 - 11:17
Jag antog att det var det som mikkizz "hade hört". Men eftersom han inte själv kunde länka till något så utgick jag från det som de flesta googlade länkarna handlande om när det gällde just dessa BMW. Postad 15 November 2017 - 11:54
Har ett par kompisar som är bilmek jobbar/jobbat med bl.a Audi/bmw/mercedes. Pratar om bilar dagligen så man ”hör” mycket. Tror inte dom ljuger. Det e bara googla så ser man även där att det finns turboproblem. 2.0d även 335i som oxå har wastegaterattle bl.a. Inte i stor uträckning men ändå... Kamkedjehaveri är ju ett större problem som bmw fått ta tag i pga arga kunder. Sen vet jag inte axakt vilka årsmod som är drabbade. Även haft en bekant med bmw vars turbo strulade...men bilen hade gått betydligt mer än 8000 mil... Så om du vill så kan Du få min bekants telefonnr och även nr till bilmeken om det känns bättre Postad 15 November 2017 - 12:18 äntligen en elbil jag kan tänka mig att äga så sjukt snygg. Ser billigt ut
Postad 15 November 2017 - 12:28
Trodde först det var en BMW när jag såg fronten. Kan inte vara ett gott betyg för en Merca designer.
Postad 15 November 2017 - 12:35
tycker den påminner om en jaguar faktiskt. Postad 15 November 2017 - 13:31
Jo jag pratar också en del om bilar med vänner och bekanta. Bland annat grannen som jobbar på BMW och har inte hört därifrån att turbo skulle vara ett större problem än för andra tillverkare. Däremot att de har haft sina beskärda problem med annat är inget att hymla med.
Jag kör inte BMW själv så är inte partisk på det sättet Postad 15 November 2017 - 16:01 Å din granne är inte partisk då menar du? Samma när man går å frågar nån på vw om deras dsg lådor...vaa neej aldrig hört att det e problem med dom... Haha Ps. Du ”hör” mycket du. Redigerat av mikkiz, 15 November 2017 - 16:09. Postad 15 November 2017 - 16:15
Slog mig just att kompisen fick turboras på en 120d.. han köpte den då han känner en mekaniker på bmw. När garatin eller åldern precis hade passerat, kommer inte ihåg vad.. så var det tydligen inte ovanligt enligt mekanikern.. sa han inget om tidigare konstigt nog Sagt och gjort så bytte han själv pga av kostnaden.. några mil till så rasade nästa men den fick han på garatin/ fabrikationsfel.. fast det är ju inte bmw som gör turbon så kanske inte ska lägga det på dom Postad 15 November 2017 - 18:09
Det där är ett argument man hör då och då, men jag tycker inte att det håller. Biltillverkarna väljer själva sina underleverantörer och är därmed själva ansvariga för att de monterar tillräckligt bra delar i sina bilar.
En sak som jag tycker varit dålig på senare år är parkeringssensorer. 2007-2009 hade jag en BMW från 2002, fick byta flera på den. 2009 köpte jag en ny MB och fick byta flera även på den, de första var goodwill men sen fick jag betala själv. För drygt två år sen köpte jag en MB från 2012, den har jag inte behövt byta någon sensor på än, ta i trä.... Har hört att det inte är ovanligt att man får byta sådana här sensorer även på andra märken, så jag gissar att de kommer från samma tillverkare på många av de stora tyska. Lik förbannat tycker jag att det är biltillverkarnas ansvar att montera sensorer som håller bättre. Postad 15 November 2017 - 18:21 Fabrikations fel som bristande kvalitet är svårt att upptäcka. Vi har t.ex. eltest av både sensorer och kablage innan vi skiclar våra detaljer till kund. Dock kan även testen luras, en gång fick vi Teslas batch och det fångade inte vårt eltest upp utan det märltes först efter montering på bil. Postad 15 November 2017 - 19:31 Jag hoppas att den bristande kvaliteten på parkeringssensorer nu gått tillbaka till tillverkaren, och tycker mig se tecken på det.
De två första bilarna jag nämnde är ju några år sen de byggdes, men de var inte så gamla när problemen uppstod. Den jag har nu blir sex år gammal i januari och jag har haft den i drygt två år utan att byta en sensor, och jag tror att föregående ägare inte bytt någon. Jag hoppas att det är ett tecken på att kvaliteten på sensorerna förbättrats.
Jag har dock fått byta en sensor till varning för fordon i död vinkel, gaspedalen och viloströmsrelä. Det första var ett vanligt fel så det var 100 % goodwill, det andra inte vanligt så det fick jag betala själv och det sista fick jag 50 % goodwill på. Fel som man förstås tycker inte ska behöva uppkomma alls, men har man bara servat i tid på auktoriserad verkstad så är MB rätt bra på goodwill. Den där sensorn för död vinkel kostade 6 500 kr plus arbete, som jag inte behövde betala alls då. Gaspedalen kostade nåt på 2 000 kr och relät var i år så det minns jag att det var 2 090 kr med arbete (de 50 % jag betalade). I min förra bil slutade fjärren till dieselvärmaren funka. Det visade sig vara mottagaren i bilen och den skulle kosta över 6 000 kr, men den fick jag gratis; då var bilen ändå fem år gammal. Jag fick dock betala för felsökningen.
En sak som jag konstaterat i mina bilar de senaste 10-15 åren är att det är sällan något som har med bilens grundfunktioner att göra som krånglar, det är nästan alltid något med elektronik till extrautrustning. Undantaget är väl gaspedalen då, men vad jag förstår är det en vridpotentiometer. Redigerat av Erik_N, 15 November 2017 - 19:43. Postad 15 November 2017 - 20:02 Ägde en helt ny 520d xdrive 2015-2016. Bytte turbon efter 3800mil och parkeringssensor/sensorer 3 gånger bak utan att det blev 100% bra tyvärr. Min första och förmodligen sista Bmw.
visst ja.. däcktrycksövervakningen var ett skämt den med. Grymma stolar och värme i ratten var annars mycket trevligt på den bilen. Postad 15 November 2017 - 22:51
Nej jag har inte påstått något. Men även jag "hör saker" det betyder inte att det är sanning. Det jag vill få fram är att det ofta skrivs just "har jag hört" vilket inte betyder så mycket om man inte anger vart man hört det. Postad 15 November 2017 - 23:44
Det e lugnt. Skoja bara lite Postad 16 November 2017 - 08:04
Att ha kul och skoja gör man inte på internet för det är ingen som förstår.
Tillbaka till topic: Jag hämtar min nya bil imorgon en Passat Alltrack 2017, ska bli najs med ny dragbil. Redigerat av stabbe, 16 November 2017 - 08:07. Postad 16 November 2017 - 09:45
DSG-lådan kommer rasa. Bara så du vet. Är vad jag har hört. Postad 16 November 2017 - 09:53
Det e möjligt ja... Postad 16 November 2017 - 10:24
Haha Postad 16 November 2017 - 10:33
Passat alltrack e ju trevlig. Lycka till med nya bilen Postad 16 November 2017 - 15:08
Jag har en Passat 2015 2.0TDI190hk idag men blir nog aldrig överens med DSG - lådan...
Postad 16 November 2017 - 18:09
Vad är det som du inte kommer överens med? Tycker själv att den är väldigt skön att köra, har haft någon variant av DSG sedan 2012.
Postad 16 November 2017 - 20:19 Jag tror det har att göra vad man är van vid och vad man kommer från. Är man van att köra manuell så är det förstås en enorm befrielse att slippa att själv ändra utväxlingen från motorn genom koordinerade rörelser med armar och ben, är man van en riktig automatlåda med turbin och momentomvandlare så kan "robotlådor" (t.ex. DSG) te sig lite sega och gör inte riktigt som man tänkt sig.
Privat har jag kört MB och BMW med riktig automatlåda i över 25 år och är därmed rätt van dem. I jobbet kör jag mycket hyrbilar, ofta Skoda eller VW med DSG. När de första DSG-lådorna kom var de verkligen sega och betedde sig konstigt i många situationer, dagens DSG-lådor är mycket bättre. Den enda situation som jag reagerar på att de beter sig lite konstigt är när man saktar in fram mot en korsning, ser att det är fritt och gasar på igen. Då är det inte alltid lådan är med och har den växel man tänkt sig. Det sker aldrig med en riktig automatlåda.
En robotlåda som var riktigt tråkig var den som satt i MB Sprinter, som Försvaret har en hel del av. Minns att många hade väldigt svårt att köra dem, men om man var van vid en gammal sliten slirande låda från nån gammal MB så vet man hur man parerar med gasen.
Fördelen med en robotlåda är väl att den är billigare att tillverka och har lägre effektförlust än en konventionell automatlåda. En moderna låda av den senare typen låser dock vid jämn körning så då minimeras förlusterna även i den. Personligen bryr jag mindre om några droppar diesel än att få en låda som beter sig som jag vill att den ska göra. Postad 16 November 2017 - 21:05 Det är kanske inte riktigt rättvist att jämföra VW dsg mot Porsches senaste pdk, men den sistnämnda är smått otrolig. Är den klart snabbaste dubbelkopplingslåda jag har testat även när den blir bortkollrad. Det som tar längst tid är om man växlar ner men lådan tror man ska upp då den rev matchar vid nerväxling. Finns inget värre än att "skifta manuellt" och det känns som en evighet innan något händer.
Ska jag klaga på något så är det att 7:an förvandlar bilen till en diesel och kör man runt 90-95 vet den inte ibland vilken växel som passar bäst. Dock är det lite fräckt att ligga under 2000 rpm och ändå köra olagligt snabbt på motorväg. Postad 17 November 2017 - 13:26 Ja, då va man med ny bil iaf. Tog ca: 5 veckor efter beställning, klart godkänt. Även då haft en lånebil under tiden.
Honda Civic Type R 2017 Postad 17 November 2017 - 14:49
Ser, Brutal ut!! Postad 17 November 2017 - 14:56 Spanx, riktigt nöjd. Bara kört 6 mil än, men känns trevligt. Å provkörde inget innan beställning heller, men tänkte väl att den va som den gamla, fast bättre Postad 17 November 2017 - 15:19 Mästarnas mästare på att skapa hype slår till igen. Men jag skulle nog kalla den Targa mer än en cabriolet
0 - 96 km/h går på 1,9 sek 0 - 160 km/h går på 4,2 sek kvartsmilen går på 8,9 sek
Och så klart när det gäller elbil, så är ju räckvidden av stor betydelse. Den här klarar 100 mil i motorvägsfart (enligt Tesla) innan den behöver ny el. Som vanligt, när det gäller Tesla så är det ju lite väntetid innan den kan köpas och köras. Lär kosta en bit över 2 miljoner för bas-modellen. Postad 17 November 2017 - 15:40
Wow inte ens provkörning innan. Vågat Postad 17 November 2017 - 17:57
Såg du inte deras pickup-koncept då? På flaket på bilden nedan står en Ford F150
Postad 18 November 2017 - 01:23
Stort grattis! Den färgen är riktigt snygg. Vinter fälgarna på?
Det är ju en Honda då vågar man chansa! Inget avis alls nej då inte det minsta! Även taggad med Bilar, Bil, Car, Cars
1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |