Postad 24 mars 2016 - 11:43

LG satsar, och riskerar, redan massor i Oled. Långt mer än nån annan. Men ditt förslag är alltså att satsa säg 10 ggr mer (förutsatt de ens kan skaka fram de pengarna) så de riskerar, om satsningen inte faller väl ut, att köra företaget i botten? Så att priserna, iaf för ett ögonblick, blir som du vill ha dem?
Det faktum att de trots sina stora investeringar inte ens är nära att nå sina tidigare utsatta produktionsmål (här har vi orsaken till dagens höga priser, om nån undra) torde ju annars hinta om att det här med OLED produktion inte är riskfritt.
Och tror du på fullaste allvar att volym alltid garanterar vinst? Du påstod ju nått sånt tidigare.
Ställer rätt mkt frågor; men jag anar att du inte tänkt igenom det här riktigt.
Postad 24 mars 2016 - 11:55
De som följt dina inlägg förstår att du gärna ”försvarar” LG’s strategi av någon anledning. Men det gör inte jag. Den strategi vi sett hittills straffar dem själva i slutändan. Vill man slå på stora trumman för OLED (och då speciellt innan andra aktörer ger sig in på marknaden) måste man agera. Det kan betyda vissa uppoffringar i första ledet dock.
Jag har själv arbetat på Panasonics försäljningsavdelning. Panasonic tog rejält stryk i början när plasma priserna medvetet pressades ner aggressivt men kompenserade då med höga försäljningsvolymer som tog fart oerhört snabbt. Man gjorde storvinster och vann marknadsandelar tack vare den strategin. Däremot var Panasonic sega i början av LCD-tåget, vilket berodde på en omorganisation i toppen med ny marknadschef som hade en högst tveksam strategi som inte fungerade. Den personen vart inte långvarig dock...
Jag har hört vad LG själva har sagt om sitt mål för OLED, och att de vill se det ske snabbt dessutom, men kan inte se hur de menar allvar med dem uttalanden genom sin fortsatta strategi. Allt för höga marknadspriser på vissa modeller och storlekar kan inte ro hem inte deras egna önskan.
Menar de allvar med det dem själva sagt så behöver de agera annorlunda.
Annars är det kanske snarare LG som inte tänkt igenom det här riktigt.
Trevlig påsk!
Postad 24 mars 2016 - 12:13
Vad ingen av oss vet är hur många enheter LG har i lager. Eftersom priserna inte dumpas (ännu) på befintliga produkter antar jag att dessa är små, dvs skulle de sänka priserna till angenäma nivåer skulle de istället få skit för att de säljer saker de inte kan leverera.
Har de stora lager liggandes till ingen nytta kommer dessa reas ut när nästa generation finns tillgänglig, dvs inom någon månad.
Trevlig påsk.
Postad 24 mars 2016 - 12:36
Postad 24 mars 2016 - 12:49

Hur mkt stryk LG har tagit ijmf med Panasonic är nog rätt svårt att bena ut men de har iaf sagt att OLED inte går med vinst än så stryk tar de iaf. Med tanke på vilka resultat Panasonic visade upp för några år sen och vilket ras i marknadsandelar samtliga japanska företag drabbats av så kan vi iaf vara säkra på att de inte är en inspirationskälla.

Dessutom, bara för att det, kortsiktigt, funkade att pressa priserna för 10(?) år sen så innebär det inte att det funkar idag med en helt annan teknik. Det faktum att LG fortfarande står ensamma torde vittna om det.
Ang vad LG sagt...de har bl.a. sagt att OLED idag och ett tag framåt är "High end". Och att de vill ha fler aktörer på marknaden.
Nåväl, bara hoppas att LG löser tillverkningsproblemen, då ger sig resten, men tillsvidare får man nog säga att OLED fortfarande är i sin linda.
Edit: ja Glad påsk för tusan!
Redigerat av pacman, 24 mars 2016 - 12:53.
Postad 24 mars 2016 - 13:01
LG får helt enkelt bygga 10 svindyra linor till med samma tröga output som de befintliga linorna. Och så ska allt detta säljas till förlust tills...ja tills när?Men återigen om de säljer allt de producerar, varför ska de då sänka priserna, vore ju bara korkat. Nu är det ju brist som fasiken på 65" om LG satt med miljoner skärmar som de inte blir av med så skulle de självklart sänka priserna, men nu är det ju helt tvärtom...
Ny fabrik är förvisso på G till 2018 men man får anta att även en jätte som LG behöver sprida kostnaderna lite iaf. Hoppet ligger i att de tills dess listat ut hur tusan man tillverkar de här grejerna egentligen.

Postad 25 mars 2016 - 10:38
Tycker det är lite häftigt att LG dragit hela Oled lasset själva och priserna ändå är såpass låga som de är på vissa modeller, jag menar du får en 55" oled för 14990:- sjukt prisvärt enligt mig

Postad 25 mars 2016 - 18:44
Jag har själv arbetat på Panasonics försäljningsavdelning. Panasonic tog rejält stryk i början när plasma priserna medvetet pressades ner aggressivt men kompenserade då med höga försäljningsvolymer som tog fart oerhört snabbt.
Det där är en lite lustig jämförelse, med tanke på hur stendöd Plasmatekniken är idag, och hur "bra" det går för Panasonic nu.
Det är lite trist, men ett faktum. Det fungerade inte i längden.
Sen angående priserna... Flera har påpekat det redan, men Plasma-TV var enormt dyra i början. Det gick inte att dumpa priserna direkt, det tog flera år.
Visst kan man klaga, men varken LG 910V eller 920V är särskilt dyra sett till bildkvaliteten, framförallt inte om man jämför med huvudkonkurrenten Samsung, som håller priserna uppe trots att LCD-paneler är väldigt billiga att tillverka.
Här är förresten ett intressant klipp, med en 55EA980V efter 2700 timmars användning. Blå och grön har inte tappat något, men rött har tappat lite. Peak brightness är samma som när TVn var ny:
https://www.youtube.com/watch?v=TeAx0KvAIik
Redigerat av Ageve, 25 mars 2016 - 19:43.
Postad 26 mars 2016 - 06:16
Riktigt intressant att få följa hans hårdtest av 55EA980, intressant att den har blivit ljusstakare ju mer han har kört den.
Lite intressant om oled av Philips, som iofs är lite LCD förespråkare men även de börjar mjukna:
https://www.youtube.com/watch?v=kkuflTtWDUc
Postad 26 mars 2016 - 23:34
Riktigt intressant att få följa hans hårdtest av 55EA980, intressant att den har blivit ljusstakare ju mer han har kört den.
Lite intressant om oled av Philips, som iofs är lite LCD förespråkare men även de börjar mjukna:
https://www.youtube.com/watch?v=kkuflTtWDUc
Intressant !!
Postad 27 mars 2016 - 20:43
Verkar ju inte som att Samsung har så bråttom att komma tillbaka till oled racet, de tjänar fina pengar på sina lcd-apparater så länge:
http://www.koreahera...=20160322000850
Postad 28 mars 2016 - 07:51
Eled..? Vad är det för e teknik? Det står så under den vänstra teven.
Simpel förkortning av Edge-LED....
Postad 28 mars 2016 - 08:48
De gör sin bästa för att lura konsumenter. Numera LCD kallas ELED, ULED och LED i stället LCD för att förvirra folk med OLED
Postad 31 mars 2016 - 02:32
De gör sin bästa för att lura konsumenter. Numera LCD kallas ELED, ULED och LED i stället LCD för att förvirra folk med OLED
![]()
Det är faktiskt skämskudde där på Samsung.
Personligen tror jag att OLED priserna kommer att vara relativt höga i iaf tio år framöver innan tekniken blir vanligare. Det finns ju ingen anledning egentligen för LG att överproducera skärmar bara för att dom kan sen och behöva prisdumpa för att bli av med allt. Lite som oljeindustrin för att hålla priserna uppe.
Själv längtar jag efter 65" för 20tusen

Även om det också är en del pengar lär det dröja många år.
Postad 31 mars 2016 - 09:35
Det är faktiskt skämskudde där på Samsung.
Personligen tror jag att OLED priserna kommer att vara relativt höga i iaf tio år framöver innan tekniken blir vanligare. Det finns ju ingen anledning egentligen för LG att överproducera skärmar bara för att dom kan sen och behöva prisdumpa för att bli av med allt. Lite som oljeindustrin för att hålla priserna uppe.
Själv längtar jag efter 65" för 20tusen
Även om det också är en del pengar lär det dröja många år.
Eller 1 år
Postad 31 mars 2016 - 10:38
Det finns redan professionella datorskärmar som är OLED och även ett gäng mobiler. Rykten säger att inom 2 år går även Apple över till OLED. Någonstans i den vevan så tror jag det kommer rassla till lite så om 2-3 år är vi nog där. Antagligen tidigare men högst 3 år tror jag det kommer ta innan det blir bra priser. För mig personligen är fortfarande problemet att jag hellre har en 90-120" projektorduk med sämre svärta då storleken gör så mycket. Kanske kan tänka mig gå över om det kommer större storlekar men 75-85" OLED lär inte vara billigt på väldigt många år om det någonsin ens kommer finnas.
Postad 31 mars 2016 - 10:57
Får de bara till en teve som är riktigt tunn så kan vi nog få se de storlekarna. Plasma var ju skitdyrt i början. En 50" från Pioneer kostade nästan 200.000. Jag tänkte nog som du då, att jag aldrig kommer se en billig femtiotummare..
Postad 31 mars 2016 - 11:10
Det finns redan professionella datorskärmar som är OLED och även ett gäng mobiler.
Ovanstående saknar faktiskt nästan helt relevans för OLED-tv.
Inga av dessa tillverkas på tillverkningslinor som är användbara för stora tv-apparater.
Postad 31 mars 2016 - 11:36
Postad 31 mars 2016 - 12:10
plasma tillverkare tvingades väl prispressa och stressa fram fullHD paneler när LCD marknaden tog fart runt 2006-2007 för att vara med i matchen. Ser något liknande nu med OLED när 4K OLED kom ut ganska snabbt efter LED 4K.
Redigerat av dealerovski, 31 mars 2016 - 12:10.
Postad 31 mars 2016 - 13:50
Ovanstående saknar faktiskt nästan helt relevans för OLED-tv.
Inga av dessa tillverkas på tillverkningslinor som är användbara för stora tv-apparater.
Jo tillverkningsmässigt är ju linorna helt olika men om OLED blir populärt på andra marknader så kanske motivationen blir större för fler tillverkare att satsa mer helhjärtat på OLED även för tv-apparater.
Postad 31 mars 2016 - 19:40
Jo tillverkningsmässigt är ju linorna helt olika men om OLED blir populärt på andra marknader så kanske motivationen blir större för fler tillverkare att satsa mer helhjärtat på OLED även för tv-apparater.
Problemet är väl inte att andra "inte vill" utan de inte kan. LG sitter på viktiga patent, kunskap, och har en fungerande tillverkning. Deras nya fabrik skall vara igång 2018 med utökad kapacitet. Då skall andra tillverkare under tiden skapa ny teknik för stora skärmar, lära sig processen OCH bygga fabriker. Någon mer än Samsung, förutom LG som visat några färdiga OLED TV? Sony? Samsung säger kanske, med har ingen färdig teknik eller fabrik för att sätta igång med större paneler. Realistiskt ligger konkurrenterna minst 3-4 år bakom LG om inte LG licensierar ut sitt "know how"
Postad 31 mars 2016 - 20:45
Problemet är väl inte att andra "inte vill" utan de inte kan. LG sitter på viktiga patent, kunskap, och har en fungerande tillverkning. Deras nya fabrik skall vara igång 2018 med utökad kapacitet. Då skall andra tillverkare under tiden skapa ny teknik för stora skärmar, lära sig processen OCH bygga fabriker. Någon mer än Samsung, förutom LG som visat några färdiga OLED TV? Sony? Samsung säger kanske, med har ingen färdig teknik eller fabrik för att sätta igång med större paneler. Realistiskt ligger konkurrenterna minst 3-4 år bakom LG om inte LG licensierar ut sitt "know how"
Den som lär sig ink-jet tekniken och tar patent lär nog kanske bli den stora vinnaren framöver. LG,s tillverkningsteknik är ju dyr så kan Samsung ha en billigare tillverkningsteknik hamnar de säkert så småningom i förarsätet. Men men var sak tar sin tid men det får gärna för min del gå väldigt snabbt framåt nu

Postad 31 mars 2016 - 21:27
Detta kommer alla andra tillverkare ligga efter på och även i produktions ledet där Lg kommer ha fler fabriker, större, bättre optimerade och mer erfarenhet.
Så faktiskt kul att nån tar försprång mot Samsung
Postad 01 april 2016 - 06:34
Tydligen kommer in Panasonic och Sony satsa alls på OLED de närmaste åren, egen teknik på gång
http://flatpanelshd....l&id=1559417693
Postad 01 april 2016 - 08:12
Varför skapar det en sur gubbe för dig att Sony och Panasonic vill satsa på Oled?
Haha..jag gick själv på skämtet...
Redigerat av Unregistered1fef72f3, 01 april 2016 - 08:12.
Postad 03 april 2016 - 07:28
Foxconn som precis köpte Sharp skall satsa på oled i både mobiler och tv-apparater, de planerar att släppa sin första panel för oled tv 2021
http://www.digitimes...60401PD200.html
Redigerat av Zero, 03 april 2016 - 07:29.
Postad 03 april 2016 - 14:50
Foxconn som precis köpte Sharp skall satsa på oled i både mobiler och tv-apparater, de planerar att släppa sin första panel för oled tv 2021
http://www.digitimes...60401PD200.html
Det ger lite perspektiv på hur långt före LG är. Focconn tänker släppa första kommersiella OLED tv 2021. De har i själva verket ingen aning om de kommer lyckas med 5 års utveckling framför sig. När kom en ny produkt ut i tid och felfri?
Det säger också lite om tidsperspektivet när det gäller "Printed" OLED där det inte ens finns provexemplar.
Postad 04 april 2016 - 16:44
De gör sitt bästa för att lura konsumenter. Numera LCD kallas ELED, ULED och LED i stället LCD för att förvirra folk med OLED
![]()
![]()
Glöm inte SUHD, vad det nu betyder...
Postad 04 april 2016 - 19:17
Det ger lite perspektiv på hur långt före LG är. Focconn tänker släppa första kommersiella OLED tv 2021. De har i själva verket ingen aning om de kommer lyckas med 5 års utveckling framför sig. När kom en ny produkt ut i tid och felfri?
Det säger också lite om tidsperspektivet när det gäller "Printed" OLED där det inte ens finns provexemplar.
Känner oxå att LG ligger många år framför alla andra, på ett sätt är det lite kul att LG är ensamma om oled, men samtidigt vill jag att fler aktörer kommer med oled skärmar så priserna går ner. Tycker 65" är i den prisklassen som jag skulle vilja att 77" kommer hamna i
Postad 04 april 2016 - 19:30
Känner oxå att LG ligger många år framför alla andra, på ett sätt är det lite kul att LG är ensamma om oled, men samtidigt vill jag att fler aktörer kommer med oled skärmar så priserna går ner. Tycker 65" är i den prisklassen som jag skulle vilja att 77" kommer hamna i
All teknik är alltid dyr när den är aldeles ny och medans dom jobbar på barnsjukdomarna.
Men tycker ändå när modellerna funnits ute ett tag så ligger dom i ett okey pris som 910 & 920 modellerna av 2015.
Mellandags rean så låg dom där priserna även ligger idag.
Men tycker att det är riktigt kul att lägsta modellen i år B Serien kommer på 65".
Så när denna funnits ute ett tag så tror jag på 30 000 kr till Mellandagsrean
Postad 04 april 2016 - 19:55
All teknik är alltid dyr när den är aldeles ny och medans dom jobbar på barnsjukdomarna.
Men tycker ändå när modellerna funnits ute ett tag så ligger dom i ett okey pris som 910 & 920 modellerna av 2015.
Mellandags rean så låg dom där priserna även ligger idag.
Men tycker att det är riktigt kul att lägsta modellen i år B Serien kommer på 65".
Så när denna funnits ute ett tag så tror jag på 30 000 kr till Mellandagsrean
Kan bara hålla med tycker verkligen 910 och 920 är sjukt prisvärda idag, men jag vill ju ha en 77" och de är alldeles för dyra tyvärr..
Postad 04 april 2016 - 20:44
Glöm inte SUHD, vad det nu betyder...
Tror det betyder Super-Uhd. Inte helt säker dock.
Postad 04 april 2016 - 20:46
Postad 04 april 2016 - 20:48

Postad 05 april 2016 - 10:58
SUHD
Bättre ljusstyrka
brightness.jpg 80,81K
2 Antal nerladdningar
Bättre kontrast
contrast.jpg 70,11K
2 Antal nerladdningar
Slutligen det tekniska
suhd.jpg 61,64K
2 Antal nerladdningar
Postad 05 april 2016 - 11:06
LCM, det var på vippen att de råkade skriva LCD där. Pust! Där hade de tur.
Postad 05 april 2016 - 17:23
Kan bara hålla med tycker verkligen 910 och 920 är sjukt prisvärda idag, men jag vill ju ha en 77" och de är alldeles för dyra tyvärr..
Jag har sagt det förr. 77" blir brutalt, det är inte bara stor bild, det är även bra bild. Dock får min egen plånbok först och främst rikta in sig på 65". Om vi får se 65" för 30 på mellandagsrean så blir jag positivt överraskad.
Postad 06 april 2016 - 06:47
Hur kommer det sig att den minsta OLED som finns är 55"?
Varför görs det inga i 40-43"?
Postad 06 april 2016 - 06:56
För att marknaden för dyra 40-43 tummare är för liten.
Postad 06 april 2016 - 06:58
För att det är 2016 nu och inte 2007.
Postad 06 april 2016 - 08:39

För övrigt har ju OLED sålts i mindre storlekar. SONY hade en på 7" och jag äger själv två på 15" (LG 15EL9500).
Redigerat av Svärta, 06 april 2016 - 08:54.
Postad 06 april 2016 - 13:13
Lite mer lektyr för oss väldigt intresserade
http://www.hdtvtest....01604064274.htm
Sen hade jag totalt missat att HD TV test hade fått tag på G6:an. För Er som inte hunnit läsa så gör det!
http://www.hdtvtest....01604014268.htm
Redigerat av Ruuy88, 06 april 2016 - 13:48.
Postad 06 april 2016 - 16:30
För att marknaden för dyra 40-43 tummare är för liten.
Det hade jag inte ens tänkt på, men där sa du något. Är man ute efter en 43"are kanske man inte är mr. big spender.
Jag hade ju dock gärna sett att det fanns så att jag kunde få ha en bra tv i sovrummet också.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar