* Officiell Tråd - Telia Digital-TV *
34728 svar till detta ämne
Postad 26 november 2008 - 20:00
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Mycket bra! Men tyvärr känns det ju som att de måste fixa problemen med svärtan hon 1910 boxen innan de funderar på att lansera HD tv. Jag kommer allafall inte byta box förrän jag vet att den nya boxen är schysst.
Jag tror inte att Telia kan styra så mycket över svärtan då det, vad jag förstått, beror på 1910-boxens hårdvara. "Beviset" för det är att svärtan skiljer sig mycket mellan olika boxar. Jag har t ex inget problem med min box. 1910-boxen stödjer HD och jag har svårt att tro att man kommer att byta ut alla 1910-boxar för att vissa har problem med svärtan. I samband med att man lanserar PVR kommer det sannolikt en ny box och vi kan ju hoppas att den är bättre (och INTE heter Motorola 1960). /Andreas
Postad 27 november 2008 - 06:09
maf
-
maf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Jag tror inte att Telia kan styra så mycket över svärtan då det, vad jag förstått, beror på 1910-boxens hårdvara. "Beviset" för det är att svärtan skiljer sig mycket mellan olika boxar. Jag har t ex inget problem med min box. 1910-boxen stödjer HD och jag har svårt att tro att man kommer att byta ut alla 1910-boxar för att vissa har problem med svärtan.
I samband med att man lanserar PVR kommer det sannolikt en ny box och vi kan ju hoppas att den är bättre (och INTE heter Motorola 1960).
/Andreas
Skiljer verkligen svärtan mellan olika 1910-boxar? Som jag förstått det skiljer svärtan mellan scart och hdmi-uttaget. Jag störde mig också på svärtan när jag körde med scart, men när jag bytte till hdmi försvann iallafall samtliga mina problem med svärta och jag har nu så bra bild från Telia att det klår både Boxer och Comhem. Någon ny box för PVR lär vi väl inte få.. Jag tror mer på virtuell PVR på nätet (NVR, NPVR eller vad det heter). /M
Postad 27 november 2008 - 10:12
masaba
-
masaba
-
Lärjunge
-
-
275 inlägg
Fick mejl från Dreamhack Nyhetsbrev förut:
Uppvisning av Telia HD Digital-tv alltså. Äntligen ett steg närmare oss konsumenter i alla fall 
Det här lät ju riktigt lovande måste jag säga. Om någon är på plats på Dreamhack (som väl drog igång i morse va?) så får ni gärna kolla in Telias monter och lämna en liten rapport här sen. Vore intressant att höra hur nära lansering HDTV via Telia är och vilka kanaler som är på gång. /Martin
Postad 27 november 2008 - 12:29
millstream
-
millstream
-
Användare
-
-
196 inlägg
HDTV-Forum hade pressträff igår, se Prylportalen men Telia verkar inte ha varit representerade. /Anders
Postad 27 november 2008 - 14:09
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
HDTV-Forum hade pressträff igår, se Prylportalen men Telia verkar inte ha varit representerade. /Anders
Totalt 200K HD abonnenter i mitten av nästa år, det var inte mycket. Verkar vara svårtsålt också...
Postad 27 november 2008 - 20:22
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
Skiljer verkligen svärtan mellan olika 1910-boxar? Som jag förstått det skiljer svärtan mellan scart och hdmi-uttaget. Jag störde mig också på svärtan när jag körde med scart, men när jag bytte till hdmi försvann iallafall samtliga mina problem med svärta och jag har nu så bra bild från Telia att det klår både Boxer och Comhem.
Någon ny box för PVR lär vi väl inte få.. Jag tror mer på virtuell PVR på nätet (NVR, NPVR eller vad det heter).
/M
Samma med komponent. Utmärkt svärta. Scart dock både dålig bild och svärta.
Postad 27 november 2008 - 20:53
orkaorka
-
orkaorka
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Modemet heter tydligen Thomson RGW787, skiljer det sig från TG787 som nämndes tidigare i tråden?
Telia har två stycken modem för Telia Smart. Thomson ST780 och ThomsonTG787. Finns inget som heter Thomson RGW787, är bara något egenkomponerat från den du pratade med, det är TG787 som han/hon menade. ST780 (svart) skeppades med Telia Smart tills i somras sen började de skeppa TG787 (vit) istället, bland annat lite mer kräm i burken än ST780.
Postad 27 november 2008 - 21:06
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Telia har två stycken modem för Telia Smart. Thomson ST780 och ThomsonTG787. Finns inget som heter Thomson RGW787, är bara något egenkomponerat från den du pratade med, det är TG787 som han/hon menade.
ST780 (svart) skeppades med Telia Smart tills i somras sen började de skeppa TG787 (vit) istället, bland annat lite mer kräm i burken än ST780.
Inte för att jag vill lägga mig i, men vad är det då för burk som finns beskriven på Telias webbsidor här? /Peter Cigéhn
Redigerat av Unregistered2c1997ae, 27 november 2008 - 21:07.
Postad 28 november 2008 - 06:11
maf
-
maf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Inte för att jag vill lägga mig i, men vad är det då för burk som finns beskriven på Telias webbsidor här?
/Peter Cigéhn
RGW står för Residential GateWay och är en typ av produkt snarare än ett produktnamn. Telia Smart är en RGW och leverantören är Thomson. Kan tycka att Telia borde försöka hålla isär begreppen lite bättre... Från Wikipedia: Residential gateway, a hardware device connecting a home network with a wide area network (WAN) or the internet. It is a manageable terminal (includes autoconfiguration) with multiple interfaces and multi-service perceiving and bearing rather than a simple ADSL modem and replacing DSL modems and routers at home.
Postad 28 november 2008 - 12:34
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
Skiljer verkligen svärtan mellan olika 1910-boxar? Som jag förstått det skiljer svärtan mellan scart och hdmi-uttaget. Jag störde mig också på svärtan när jag körde med scart, men när jag bytte till hdmi försvann iallafall samtliga mina problem med svärta och jag har nu så bra bild från Telia att det klår både Boxer och Comhem.
Någon ny box för PVR lär vi väl inte få.. Jag tror mer på virtuell PVR på nätet (NVR, NPVR eller vad det heter).
/M
Min kollega hade dålig svärta och fick en ny box som han inte har problem med svärtan på. Jag förutsatte att han kopplade boxarna på samma sätt, en ok, 100% säker är jag inte eftersom jag inte frågat. Men om man skall ge sig på någon slags sannolikhetshypotes så skulle jag nog sätta en peng på att han har kopplat lika. Om man vill jämför två identiska produkter där den ena fungerar och den andra inte gör det så är det ju inte så smart att koppla dem på olika sätt, eftersom problemet i så fall kan härröra från en massa olika saker, ingången på TV:n, kabeln etc. /Andreas
Postad 28 november 2008 - 13:35
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Min kollega hade dålig svärta och fick en ny box som han inte har problem med svärtan på. Jag förutsatte att han kopplade boxarna på samma sätt, en ok, 100% säker är jag inte eftersom jag inte frågat. Men om man skall ge sig på någon slags sannolikhetshypotes så skulle jag nog sätta en peng på att han har kopplat lika. Om man vill jämför två identiska produkter där den ena fungerar och den andra inte gör det så är det ju inte så smart att koppla dem på olika sätt, eftersom problemet i så fall kan härröra från en massa olika saker, ingången på TV:n, kabeln etc.
/Andreas
Jadå Andreas. Du har så rätt så. Samma förutsättningar. De skickade även en box för mkt och den hade lika dålig svärta som den första. Den box som har godkänd svärta, skickades direkt från "servicelager" vilket får mig att tro att den varit inne för någon form av kalibrering/service.
Postad 28 november 2008 - 14:20
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Jadå Andreas. Du har så rätt så. Samma förutsättningar. De skickade även en box för mkt och den hade lika dålig svärta som den första. Den box som har godkänd svärta, skickades direkt från "servicelager" vilket får mig att tro att den varit inne för någon form av kalibrering/service.
Låter ju konstigt att man kan kalibrera en HDMI utgång. All bildbehandling görs väl digitalt och en 0a är en 0a oavsettt hur den är trimmad i övrigt!?
Postad 28 november 2008 - 14:31
Bergan
-
Bergan
-
Veteran
-
-
2 231 inlägg
Jag har en 1910 box som svärtan suger på när man kör via scart.
Men även via HDMI till en LG LCD.
Kör jag den däremot till min förstärkare (Marantz SR7001) via HDMI och sedan till min TV (Pioneer PDP-5080XD) så har jag inga problem alls överhuvudtaget.
Hur det kan vara på det här sättet kan jag inte förklara heller. Hade inte heller problem att det blev ljusare efter ett antal procent vid uppstarten på Pioneer TVn. Däremot såg jag fenomenet på min LG.
Postad 28 november 2008 - 19:47
orkaorka
-
orkaorka
-
Wannabe
-
-
23 inlägg
Inte för att jag vill lägga mig i, men vad är det då för burk som finns beskriven på Telias webbsidor här?
/Peter Cigéhn
Oho, den beskrivs som RGW787 även på Telias hemsida, det var nytt för mig. Iaf vänder man på burken och tittar under den så står där Thomson TG787  Kanske mer en smakfråga vad man kallar, RGW787 eller TG787. Söker man specar eller djupare manualer på nätet bör man dock söka på Thomson TG787.
Postad 28 november 2008 - 21:44
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Är ni som använder Telia Digital tv nöjda med bilden ?
Har ni jämfört med analogt och hur skillnaden är ?
Är lite inne på att skaffa det, tycker det verkar prisvärt.
Har idag en PX80 som jag matar med Viasat analogt via antennkabel.
Är inte supernöjd med bilden just nu och hoppas då att tex Telias Digitaltv skulle
hjälpa mig få bra bild.
Postad 28 november 2008 - 23:11
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Är ni som använder Telia Digital tv nöjda med bilden ? Har ni jämfört med analogt och hur skillnaden är ?
Har idag en PX80 som jag matar med Viasat analogt via antennkabel. Är inte supernöjd med bilden just nu och hoppas då att tex Telias Digitaltv skulle hjälpa mig få bra bild.
Jag har ComHem analogt och Telia digitalt, bilden är mycket bättre digitalt, tycker den är riktigt bra. Jag är nöjd. Numera använder jag bara teliaboxen, men tidigare när telia inte hade TV3 så använde jag ComHems analoga också men när bilden var sämre så blev det inte att man tittade på den ändå, vet inte men det upplevdes inte lika roligt på nått vis. För några år sedan körde jag ComHem digitalt och jag är mer nöjd med telia tv som helhetskoncept än vad jag var med ComHem också. Det enda som jag anser skulle kunna bli bättre med Telia är kortare uppstartstid på boxen när den varit strömlös, samt att surftjänsten i boxen borde ha tilldelats mer bandbredd, som det är nu är surftjänsten oanvändbar och det är lite synd för det vore trevligt att kunna använda den tjänsten.
Redigerat av Unregistered31511, 29 november 2008 - 12:24.
Postad 29 november 2008 - 11:40
Unregistered1d493a62
-
Unregistered1d493a62
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Är ni som använder Telia Digital tv nöjda med bilden ? Har ni jämfört med analogt och hur skillnaden är ?
Har idag en PX80 som jag matar med Viasat analogt via antennkabel. Är inte supernöjd med bilden just nu och hoppas då att tex Telias Digitaltv skulle hjälpa mig få bra bild.
Jag har en PX70, Motorola 1910-boxen och Telias Fiber. I förra boendet ett halvår tillbaka använde vi ComHems digital-TV. Telias bildkvalitet upplever jag som klart bättre och kan därför rekommenderas. Det som jag däremot är kraftigt missnöjd med är uppstartstiden på boxen. Utan att överdriva så tar det oss 4-5 minuter att starta och logga in. Dessutom är EPG:n långsam och långt ifrån lika pedagogisk och överskådlig som Comhem och Samsungs PVR-box. Det som ytterligare är en stor brist med Telia är deras avsaknad av just en PVR-box och att det verkar ligga långt fram i tiden med en sådan.
Postad 30 november 2008 - 17:41
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Vänta lite nu, efter att ha ögnat igenom några av de sista sidorna i denna monster-tråd verkar det som att det finns en förhoppning om bra bild via Telia IP-TV.
Nuvarande Setup:
* Modem och trådlös router står på samma ställe
* Datorn ansluten med kabel till routern (står på samma ställe som modem/router)
* Eventuell bärbar dator ansluts trådlöst
* IPTV-boxen ansluten via kabel till routern
* Bild från IPTV-boxen skickas via trådlös ljud och bild överföring (analogt) till önskad TV (=Inge vidare kvalitet  )
Är det möjligt att via en media gateway (Telia Smart om jag fattat rätt) ha möjlighet att få följande setup:
* Dator ansluten med kabel på nuvarande plats
* IPTV-boxen trådlöst ansluten till router/modem
* Bild från IPTV-boxen till önskad tv via HDMI
Syftet är som ni förstår att slippa dra en herrejösses massa kabel kors å tvärs i huset och samtidigt kunna ansluta IPTV-boxen med kabel till tv'n. Kör just nu den gamla IPTV-boxen via trådlös ljud och bildöverföring. Funkar ok mot gammal CRT-tv men mot ny LCD blir man inte direkt imponerad. I dagsläget skulle jag kunna dra kabel så att routern hamnar vid lcd'n och på så sätt kunna ansluta med kabel. Dock så vill jag ju införskaffa och koppla den nya boxen (1910 heter den va?) via HDMI till lcd'n, men jag vill slippa kabeldragandet. Är detta möjligt? Please enlighten me!
Postad 30 november 2008 - 19:11
maf
-
maf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Är det möjligt att via en media gateway (Telia Smart om jag fattat rätt) ha möjlighet att få följande setup: * Dator ansluten med kabel på nuvarande plats * IPTV-boxen trådlöst ansluten till router/modem * Bild från IPTV-boxen till önskad tv via HDMI
Det du vill ha är inte en Smart-box utan Trådlös TV med hjälp av en Ruckus. Fungerar utmärkt, enligt mig, trots att det är minst 5-10 andra trådlösa nät i närheten. Plugga in ena Ruckus-boxen i 2:a porten i ditt Zyxel-modem och den andra Ruckus-boxen till nätverksuttaget i digital-tv:n och vips så har du trådlös TV  /Magnus
Redigerat av maf, 30 november 2008 - 19:12.
Postad 30 november 2008 - 19:26
MiWa
-
MiWa
-
Lärjunge
-
-
399 inlägg
Det du vill ha är inte en Smart-box utan Trådlös TV med hjälp av en Ruckus. Fungerar utmärkt, enligt mig, trots att det är minst 5-10 andra trådlösa nät i närheten.
Plugga in ena Ruckus-boxen i 2:a porten i ditt Zyxel-modem och den andra Ruckus-boxen till nätverksuttaget i digital-tv:n och vips så har du trådlös TV 
/Magnus
Ok, men vad gör en smart-box då? Och klara Ruckus av HD-tv oxå? EDIT: La till Ruckus-frågan...
Redigerat av MiWa, 30 november 2008 - 19:30.
Postad 01 december 2008 - 07:51
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Varför sitter on/off knappen så nära volymknappen på fjärren????
Man blir inte lite sur om man råkar trycka fel eftersom det ju tar en "liten" stund att starta upp igen...
Postad 01 december 2008 - 15:07
TMC
-
TMC
-
Lärjunge
-
-
302 inlägg
Ja, det har jag också undrat över...varför kan dom inte lägga in funktion i mjukvaran som ger en Ok/Avbryt-ruta när man trycker på off-knappen för det hade besparat mycket irritation...eftersom fjärren inte är belyst...
Förresten, har ni också märkt att bild/ljud hänger sig efter en stund på flera av kanalerna (ej SVT, TV3, TV4 och Kanal 5 dock)? Trodde det skulle lösas efter sista uppdateringen, men det kvarstår...
En annan sak som irriterar, varför ha textade kanaler överallt men ständigt sända ut History Channel otextat?
Vänligen
TMC
Postad 01 december 2008 - 16:04
Unregistered7d403411
-
Unregistered7d403411
-
Användare
-
-
235 inlägg
Ja, det har jag också undrat över...varför kan dom inte lägga in funktion i mjukvaran som ger en Ok/Avbryt-ruta när man trycker på off-knappen för det hade besparat mycket irritation...eftersom fjärren inte är belyst...
Förresten, har ni också märkt att bild/ljud hänger sig efter en stund på flera av kanalerna (ej SVT, TV3, TV4 och Kanal 5 dock)? Trodde det skulle lösas efter sista uppdateringen, men det kvarstår...
En annan sak som irriterar, varför ha textade kanaler överallt men ständigt sända ut History Channel otextat?
Vänligen
TMC
Jag har text på History Channel. Aldrig sett den otextad tror jag.. (?)
Postad 01 december 2008 - 17:50
maf
-
maf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Ok, men vad gör en smart-box då? Och klara Ruckus av HD-tv oxå?
Smartbox är istället för modem och trådlös router. Dessutom kan Smart hantera VLAN (det finns ett VLAN för "surf", ett för telefoni, ett för TV m.fl) och kan fjärrhanteras från Telia för uppgradering och för att åtgärda fel. Om Ruckus klarar HDTV? För det första finns inte HDTV i Telias utbud än. För det andra spelar det ingen roll vilken upplösning TV-bilden har för Ruckus funktionalitet, utan bandbredden. HDTV utnyttjar större bandbredd och kommer troligen inte fungera över ADSL över huvud taget med nuvarande kodningsteknik (MPEG2). Troligen behövs MPEG4 innan Telia släpper HDTV-kanaler och då får signalen plats även över en Ruckus. /Magnus
Postad 01 december 2008 - 17:54
maf
-
maf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Det som irriterar mig är att t.ex. Discovery sänds ut i helt fel format så att även om man ställer boxen och TV:n till 16:9-format så får man en svart rand högs upp och längst ned och innehållet i bilden är "utdraget" så att alla människor ser extra tjocka ut. Enda sättet att komma ifrån detta är att ställa om TV:n till 4:3 och därmed ha sorgekanter både till höger, till vänster, uppe och nere. :-( Det verkar alltså som om en 4:3-sändning "dras ut" av något hos Telia, när formatet egentligen skulle vara 4:3. /Magnus
Postad 01 december 2008 - 19:20
Brel
-
Brel
-
Användare
-
-
247 inlägg
Det som irriterar mig är att t.ex. Discovery sänds ut i helt fel format så att även om man ställer boxen och TV:n till 16:9-format så får man en svart rand högs upp och längst ned och innehållet i bilden är "utdraget" så att alla människor ser extra tjocka ut. Enda sättet att komma ifrån detta är att ställa om TV:n till 4:3 och därmed ha sorgekanter både till höger, till vänster, uppe och nere. :-( Det verkar alltså som om en 4:3-sändning "dras ut" av något hos Telia, när formatet egentligen skulle vara 4:3.
/Magnus
Min Discovery är i rätt format iallafall. Har en 1910 box.
Postad 02 december 2008 - 07:30
maf
-
maf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Min Discovery är i rätt format iallafall. Har en 1910 box.
Kolla några andra kanaler - National Geographic t.ex. Ser du en svart rand högst upp och längst ner och bild utdragen på bredden så har du problemet.
Postad 02 december 2008 - 16:05
Steve_S
-
Steve_S
-
Rookie
-
7 inlägg
Har inte orkat läsa igenom hela tråden (den är enorm) och undrar om ngn snabbt kan svara på denna fråga.
Funderar på att nappa på Telias erbjudande om TV + Bredband + Telefoni för 299 kr / mån. Finns det möjlighet att på ngt sätt kunna se på olika kanaler på två olika TV-apparater med denna lösning? Kan man köpa till ngt så det blir möjligt? I så fall vad?
Kan behövas för husefridens skull då onsdagar är en besvärlig dag med Greys Anatomy (för tjejen) och CL-fotboll (för mig).
Postad 02 december 2008 - 17:15
doppko
-
doppko
-
Användare
-
-
175 inlägg
Det som irriterar mig är att t.ex. Discovery sänds ut i helt fel format så att även om man ställer boxen och TV:n till 16:9-format så får man en svart rand högs upp och längst ned och innehållet i bilden är "utdraget" så att alla människor ser extra tjocka ut. Enda sättet att komma ifrån detta är att ställa om TV:n till 4:3 och därmed ha sorgekanter både till höger, till vänster, uppe och nere. :-( Det verkar alltså som om en 4:3-sändning "dras ut" av något hos Telia, när formatet egentligen skulle vara 4:3.
/Magnus
Det beror på att Discovery inte sänder i riktig 16:9. De använder nått mellanting mellan 4:3 och 16:9 (bedrövligt). Det innebär att om du vill ha rätt proportioner på en widescreen tv så måste du köra med 4:3 visning och få svart på sidorna (och även svart över och under från Discoverysändningen). Detta suger, men jag tror att det enda som kan lösa problemet är om Discovery skulle gå över till äkta 16:9
Postad 02 december 2008 - 18:09
maf
-
maf
-
Wannabe
-
-
32 inlägg
Har inte orkat läsa igenom hela tråden (den är enorm) och undrar om ngn snabbt kan svara på denna fråga.
Funderar på att nappa på Telias erbjudande om TV + Bredband + Telefoni för 299 kr / mån. Finns det möjlighet att på ngt sätt kunna se på olika kanaler på två olika TV-apparater med denna lösning? Kan man köpa till ngt så det blir möjligt? I så fall vad?
Kan behövas för husefridens skull då onsdagar är en besvärlig dag med Greys Anatomy (för tjejen) och CL-fotboll (för mig). 
Telia har nyligen lanserat extrakort som gör det möjligt att ha två digital-tv-boxar från Telia. Detta kräver dock att två strömmar á cirka 5 Mbit/s måste kunna nå dig. För förutsättningskontroll av detta måste du kontakta kundtjänst. Ps. Du behöver bara scrolla upp en eller två sidor för att läsa om detta.
Postad 03 december 2008 - 23:05
70sKid
-
70sKid
-
Wannabe
-
-
17 inlägg
126 sidor är lite för mycket att läsa igenom så någon som känner sig manad får gärna svara på frågan om Telias digital-TV är något att hänga upp i granen? Har i dag Comhems samtliga tjänster och är nöjd men kommer om några månader att flytta till annan ort och till en Teliafastighet. Kommer förutom digital-TV även att skaffa bredband och bredbandstelefoni men det får jag ta i en annan tråd.
Postad 04 december 2008 - 07:09
hallberg
-
hallberg
-
Forumräv
-
-
741 inlägg
126 sidor är lite för mycket att läsa igenom så någon som känner sig manad får gärna svara på frågan om Telias digital-TV är något att hänga upp i granen? Har i dag Comhems samtliga tjänster och är nöjd men kommer om några månader att flytta till annan ort och till en Teliafastighet. Kommer förutom digital-TV även att skaffa bredband och bredbandstelefoni men det får jag ta i en annan tråd.
Koppla det till TV:n istället för att hänga det i granen :-) Jag bor i en fiberansluten villa och är nöjd. Det fungerar alldeles utmärkt för mig och jag kör flera boxar. Det som för närvarande saknas är HD och PVR, men båda är på gång. Boxen tar lite tid att starta, vilket resulterar i att man bara startar om den någongång då och då när man ändå inte skall titta för att vara säker på att man har senaste programvaran. Även uppstartstiden är något som Telia undersöker om man kan göra något åt, vi får väl se vad man kommer fram till. Men i mitt fall så stör det mig inte. VoD-tjänsterna är suveräna och är unika för IP-TV. Text-tv:n är också helt underbar och är också något som övriga tekniker inte riktigt kan mäta sig med. Mvh Andreas
Postad 04 december 2008 - 08:14
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Ja det är väl egentligen bara uppstartstiden och avsaknaden av HD som går å klaga på. Allt annat är bra.
PVR känns i många fall onödigt då de flesta program finns på nätet. Svt Play, Tv4 anytime etc.
Postad 04 december 2008 - 11:46
HkanW
-
HkanW
-
Veteran
-
-
2 153 inlägg
Någon som vet om Telia kommer sända ut BBC's nya kanaler, förutom BBC Entertainment! Det är BBC Lifestyle och BBC Knowledge jag undrar över! har jag missat något inlägg om detta så, sorry!
Postad 04 december 2008 - 14:23
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Fick hem papper idag om att Telia kör frivisning av disneykanalerna från 1 dec till årsskiftet. Tydligen så ingår Disneys VOD tjänst också, så det är bara att beställa hem filmer.
Trevligt för barnen som är jullediga. Tråkigt för Arne Weise som får konkurrens om juldisneyn
Redigerat av Unregistered31511, 04 december 2008 - 14:24.
Postad 04 december 2008 - 16:39
Bulldog76
-
Bulldog76
-
Veteran
-
-
1 524 inlägg
Fick hem papper idag om att Telia kör frivisning av disneykanalerna från 1 dec till årsskiftet. Tydligen så ingår Disneys VOD tjänst också, så det är bara att beställa hem filmer.
Trevligt för barnen som är jullediga. Tråkigt för Arne Weise som får konkurrens om juldisneyn 
Har haft Disney några månader nu. de är jättebra kanaler speciellt playhouse flör 4 åringen. VOD tjänsten är tyvärr dålig när det gäller disney. inte många serier att välja på, dessutom har de fortfarande samma avsnitt nu att se på när det gäller playhouse som när vi skaffade det i somras. Med andra ord väldigt dåligt uppdaterat, två avsnitt av nalle puh o vänner som inte de har ändrat. kasst på den fronten.
Postad 04 december 2008 - 17:56
Neophasis
-
Neophasis
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Telia ringde mig idag och erbjöd mig gratis TV1000/Viasat Sport hela 2009 och inga andra avgifter, dvs gratis prova på sa dom. Tackade nej för jag hade redan Comhem, men hade hoppat på direkt annars. Fixa HDTV så tar jag det direkt, men han visste ingen exakt om när det kommer, under 2009 sa han bara men det var väl mest för att han hade inget direkt svar. Ja det är väl egentligen bara uppstartstiden och avsaknaden av HD som går å klaga på. Allt annat är bra.
PVR känns i många fall onödigt då de flesta program finns på nätet. Svt Play, Tv4 anytime etc.
Går det snabbt zappa mellan kanalerna?
Redigerat av Neophasis, 04 december 2008 - 17:55.
Postad 05 december 2008 - 03:32
Neophasis
-
Neophasis
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Jag kom över denna information som är rätt intressant, verkar var en riktig succe med IPTV för Telia.
Sweden added no new subscribers in 3Q08 and maintained its total of 320,000 IPTV subscribers.
Norway added 2,000 subscribers ending 3Q08 with 10,000 IPTV subscribers.
Denmark started an IPTV service and added its first 1,000 subscribers.
Lithuania added 13,000 subscribers ending 3Q08 with 48,000 IPTV subscribers.
Estonia added 7,000 IPTV subscribers ending the quarter with 71,000.
Postad 05 december 2008 - 07:49
Unregistered8c00bd99
-
Unregistered8c00bd99
-
Veteran
-
-
2 296 inlägg
Fast de har väl inte fått särskillt mycket betalt fram tills nu. Det har ju varit gratis i princip för de flesta fram till årsskiftet. Men å andra sidan så lär ju de flesta behålla det å betala förd et efter årskiftet så det är ju smart av Telia.
Postad 05 december 2008 - 14:10
nipe
-
nipe
-
Lärjunge
-
-
261 inlägg
Ja trots att jag var en av dem som var mest kritisk den första tiden jag provade IPTV'n och inte trodde en jäkel skulle fortsätta efter gratisperioden, så måste jag säga att de fick till det riktigt bra till slut och jag är beredd att hålla med att majoriteten stannar kvar.
Jag kollade dock själv så lite på TV att jag inte tyckte det var värt kostnaden utan föll tillbaka till mitt analoga kabeltvnät som ingår i hyran. Men jösses vad antikt och dåligt det känns i jämförelse. Trodde inte det skulle vara några problem det lilla jag tittar men jag saknar faktiskt Telia IPTV. Har varit på fastighetsägaren om det inte är dags att uppgradera den där gamla tekniken snart men får inga svar. De är väl bundna av långa ofördelaktiga avtal, så är det ofta i små hålor som denna där konkurrensen inte varit så stor.
Håller fortfarande lite koll här i tråden ifall något intressant skulle dyka upp så man kanske hoppar på tåget igen.
Postad 05 december 2008 - 14:34
Neophasis
-
Neophasis
-
Amatör
-
-
95 inlägg
Ni som har haft digitaltv genom Comhem, hur upplevs bildkvaliten på Telia jämfört med CH?
Jag funderar starkt på att byta från CH till Telia just av den anledningen att jag tycker CH tar ut för mycket pengar för sina paket och är ganska oflexibla.
Postad 05 december 2008 - 17:31
Unregistered1d493a62
-
Unregistered1d493a62
-
Wannabe
-
-
46 inlägg
Ni som har haft digitaltv genom Comhem, hur upplevs bildkvaliten på Telia jämfört med CH?
Jag funderar starkt på att byta från CH till Telia just av den anledningen att jag tycker CH tar ut för mycket pengar för sina paket och är ganska oflexibla.
Bildkvaliten är klart mkt bättre, men både uppstart av box, hantering av EPG, menyer och avsaknad av PVR + dubbla tuners gör att Telia-valet är tveksamt om det totalt sett är så mycket bättre. Hade jag möjlighet idag så skulle jag fundera en gång till på om CH inte varit ett handhavandemässigt bättre alt.
Redigerat av prispelle, 05 december 2008 - 17:31.
Postad 05 december 2008 - 17:39
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Telia ringde mig idag och erbjöd mig gratis TV1000/Viasat Sport hela 2009 och inga andra avgifter, dvs gratis prova på sa dom.
Tackade nej för jag hade redan Comhem, men hade hoppat på direkt annars.
Fixa HDTV så tar jag det direkt, men han visste ingen exakt om när det kommer, under 2009 sa han bara men det var väl mest för att han hade inget direkt svar.
Går det snabbt zappa mellan kanalerna?
Har bara jämfört med ComHems Sagembox och Telias 1510 box och där är i alla fall Teliaboxen snabbare i kanalbytena.
Postad 05 december 2008 - 18:31
joxe
-
joxe
-
Rookie
-
2 inlägg
Hej !
Har ett problem med nya Motorola 1910 boxen. Vill köra Hdmi till tvn (vilket funkar) men även s-video till projjen. När jag kör vanlig rca video så blir det färg men s-video blir svartvit.. Någon som har en aning om hur jag kan få rätt på det. Testade att ställa in svhs i video inställningarna men det funkar ändå inte. Fick även för första gången "inbränningar" i min lcd tv då den stod lite länge med endast menyn på. Ska väl förhoppningsvis försvinna men ganska jobbigt har aldrig fått det med någon annan källa..
Postad 05 december 2008 - 18:44
Palle
-
Palle
-
Forumräv
-
-
675 inlägg
Bildkvaliten är klart mkt bättre, men både uppstart av box, hantering av EPG, menyer och avsaknad av PVR + dubbla tuners gör att Telia-valet är tveksamt om det totalt sett är så mycket bättre. Hade jag möjlighet idag så skulle jag fundera en gång till på om CH inte varit ett handhavandemässigt bättre alt.
Nja, nu skall vi ta det lugnt här. En ytterst subjektiv bedömning blir det allt. Jag har både Comhem och Telia IPtv och för min utrustning ger Comhem bättre bild. Provat diverse utgångar och kablar. Ser det framförallt på SVT-kanalerna. Jag låter även min projektor matas av Comhem-boxen då det på så stor bild verkligen syns skillnad i kvalitet. Jag inbillar mig att det är sunkiga (eget tycke) 1910-boxen som är boven i dramat (har testat 3st) men jag håller ut och hoppas att det kommer en förbättrad box snart för jag gillar playfunktionen och övriga tjänster skarpt men när jag börjar betala för abonnemanget så får jag ta en ny funderare. Hej ! Har ett problem med nya Motorola 1910 boxen. Vill köra Hdmi till tvn (vilket funkar) men även s-video till projjen. När jag kör vanlig rca video så blir det färg men s-video blir svartvit.. Någon som har en aning om hur jag kan få rätt på det. Testade att ställa in svhs i video inställningarna men det funkar ändå inte. Fick även för första gången "inbränningar" i min lcd tv då den stod lite länge med endast menyn på. Ska väl förhoppningsvis försvinna men ganska jobbigt har aldrig fått det med någon annan källa..
Tror inte att du får ut s-video och HDMI samtidigt ur boxen men jag är inte säker. Nån får rätta mig. Kan du inte köra Component till projjen? Edit: ang att det inte fungerar när du valt S-video i inställning på box, dubbelkolla så att du valt rätt ingång på projjen så du inte kör "video"
Redigerat av Palle, 05 december 2008 - 18:48.
Postad 05 december 2008 - 19:18
joxe
-
joxe
-
Rookie
-
2 inlägg
Tackar för riktigt snabba svar en fredag kväll ! Jag har testat komponent o bilden blir inte bra när den väl dyker upp, formatet på bilden blir skumt, får bara bild på övre 75% av duken. Jag har varit tvungen att köra en adapter mellan min popcorn o projje för att få rätt på komponent signalen så det borde funka om nu det inte e olika signaler från boxen kontra popcornen. Har en äldre Benq med RGB via vga. Den tar 720p också men det funkar inte alls från 1910 boxen via komponent.....Jag har satt projjen på svideo när jag testat.. Men det är väl så att man kan inte få allt... :-)
Postad 05 december 2008 - 19:37
Unregistered2c1997ae
-
Unregistered2c1997ae
-
Beroende
-
-
1 163 inlägg
Nja, nu skall vi ta det lugnt här. En ytterst subjektiv bedömning blir det allt. Jag har både Comhem och Telia IPtv och för min utrustning ger Comhem bättre bild. Provat diverse utgångar och kablar. Ser det framförallt på SVT-kanalerna. Jag låter även min projektor matas av Comhem-boxen då det på så stor bild verkligen syns skillnad i kvalitet. Jag inbillar mig att det är sunkiga (eget tycke) 1910-boxen som är boven i dramat (har testat 3st) men jag håller ut och hoppas att det kommer en förbättrad box snart för jag gillar playfunktionen och övriga tjänster skarpt men när jag börjar betala för abonnemanget så får jag ta en ny funderare.
Vad gäller skillnaden mellan Telia och ComHem på just SVT:s kanaler så finns det en bra anledning. Om ni tar och kollar in de mätresultat som presenteras i den klistrade tråden Bithastighet på olika kanaler och operatörer så kan man se att Telia tvingas begränsa SVT:s kanalerna till 4,44 Mbit/s konstant bithastighet, medans ComHem kör variabel bithastighet upp till ca 6 Mbit/s på SVT:s kanaler. Det är säkert detta som (till viss del) också gör skillnad i den upplevda bildkvalitén. /Peter Cigéhn
Postad 05 december 2008 - 21:21
Volvis
-
Volvis
-
Forumräv
-
-
707 inlägg
Efter lite strul med Nätverkskabeln har jag nu äntligen fått igång Telia Digitaltv.
Är verkligen nöjd med resultatet, har ingenting att anmärka på i bilden faktiskt.
Tycker personligen att det blev skitbra bild
Har ju ingen tidigare erfarenhet av box, vilket kanske är bra
men överlag är jag nöjd med boxens funktioner, lite irriterande är uppstartstiden men
det problemet går ju lösa genom att inte stänga av boxen. Går ju starta om den då o då
för uppgraderingarnas skull.
Något som var smart är att man kan pila hö,vä,upp och ner för att se vad det är och vad som börjar
på andra kanaler utan att för den skull byta kanal.
Postad 06 december 2008 - 00:12
Latman
-
Latman
-
Forumräv
-
-
612 inlägg
Varför inte prova kanalpaket Start för 0 kr/mån och jämför. Är du inte nöjd med 1910-boxen försök då komma över en 1510-box vilket jag använder mig av då 1910-boxen hos mig, har provat två stycken på två olika modeller av Panasonic-plasma, icke var till belåtenhet. Beträffande bildkvalitet så var bilden nyss på SVT 2 sämre än vanligt, jämförde med Humax HD-box samt två HDMI-mottagare för marknätet. Igår var skillnaden mellan 1510-boxen och de andra obetydlig och den har ju som bekant scart-anslutning. Sedan kan du ju plocka russinen från CH och Telia tex Discovery-paketet ( 5 kanaler ) för 39 kr hos Telia. Vill du ha National Geographic så väljer du Comhem eftersom Telia ej erbjuder kanalen separat, utan med att du tvingas punga ut med 159 kr för Stor-paketet istället för 29kr hos CH.
Redigerat av Latman, 06 december 2008 - 00:31.
Postad 06 december 2008 - 02:40
Unregistered31511
-
Unregistered31511
-
Forumräv
-
-
941 inlägg
Varför inte prova kanalpaket Start för 0 kr/mån och jämför.
Är du inte nöjd med 1910-boxen försök då komma över en 1510-box vilket jag använder mig av då 1910-boxen hos mig, har provat två stycken på två olika modeller av Panasonic-plasma, icke var till belåtenhet.
Beträffande bildkvalitet så var bilden nyss på SVT 2 sämre än vanligt, jämförde med Humax HD-box samt två HDMI-mottagare för marknätet. Igår var skillnaden mellan 1510-boxen och de andra obetydlig och den har ju som bekant scart-anslutning.
Sedan kan du ju plocka russinen från CH och Telia tex Discovery-paketet ( 5 kanaler ) för 39 kr hos Telia. Vill du ha National Geographic så väljer du Comhem eftersom Telia ej erbjuder kanalen separat, utan med att du tvingas punga ut med 159 kr för Stor-paketet istället för 29kr hos CH.
Grannen har en tidig 1510 box och jag har en av de sista 1510 innan Telia gick över till 1910. Gillar inte alls hans box, den känns trög och seg i menyerna, man märker det självklart mest vi kanalbytena. Min däremot är hur smidig som helst. Så det verkar vara skillnad på 1510 boxarna också. Bildkvalitén kan jag dock inte se någon skillnad på.
Redigerat av Unregistered31511, 06 december 2008 - 13:11.
3 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 3 gäster, 0 anonyma medlemmar
Svara på citerade inlägg Rensa
-
-
Minhembio forum
-
→
Bild
-
→
TV-apparater
-
→
Digital-TV
-
Personuppgiftspolicy
|
-
Vy bakåt i salongen
DPC
2025-05-16 13:46:51
-
Ny hifi-bänk - Jobb kvar
joga
2025-05-15 21:43:01
-
JBL M2 & BMS SUB
Anton
2025-05-15 16:51:15
-
-
-
Fler
|
Vilka bilder visas här?
-
Listan visar de senaste galleribilderna av typen "Egen bild", dvs. bilder som medlemmarna själva tagit. För att bilder ska listas krävs att albumet är synligt samt att det inte är av typen "Historik", "Önskelista", "Övriga byggbilder" eller "Övrigt".
|