Canal Digital boxen (HDTV box med hårddisk)
![]() |
![]() |
![]() |
Inga priser |
![]() |
4 år sedan |
![]() |
11 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
13 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
14 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
![]() |
15 år sedan |
Postad 02 december 2008 - 19:01
Säker?Mpeg4
I så fall är det väl både och, för det är väl knapast några mpeg4 sändningar nu? i marknätet
Postad 02 december 2008 - 19:44
Marknätet sänder med mpeg2 men boxen klarar både mpeg2 och mpeg4. Detta är ju programvara och har inget att göra med vilken ingång som signalen kommer in på. Dvs samma avkodare för både mark och satellit. Se Boxers annonser där de marknadsför sin variant av denna box som "framtidssäker" och "mpeg4-kompatibel".Säker?
I så fall är det väl både och, för det är väl knapast några mpeg4 sändningar nu? i marknätet
Postad 02 december 2008 - 22:10
det är bara på tv4HD övriga kanaler funkar bra.
Postad 02 december 2008 - 22:29
Samma här, kommer inte ihåg vad jag tittade på men TV4HD var helt i osynk medan TV4 var OK, växlade mellan dessa.Någon mer än jag som haft problem med ljudsynkningen på tv4HD på sista tiden?
det är bara på tv4HD övriga kanaler funkar bra.
Börjar snart tröttna på TV4HD, det är egentligen inte så mycket som fungerar på den kanalen. Bilden fryser ibland helt, ljudet försvinner ibland och är ibland i osynk. Och i my TV så låter det förfärligt och är bildstörningar på "lill TV'n", på just TV4HD, man undrar vad det är som gör TV4HD så unik. Har de köpt in något helt utanför standarden för HD?
Sedan så har jag fått bryta mot mitt eget råd att inte lägga till extraminuter på inspelningarna för att klockan går fel, men det kan jag ju tyvärr inte skylla på TV4HD, hm vädret kanske är deras fel?
Postad 02 december 2008 - 22:53
Säker?
SVTs testsändningar av hdtv i marknätet i Mälardalen är mpeg4-sändningar.
Postad 03 december 2008 - 08:07
Jo, jag vet men vem vill bo därSVTs testsändningar av hdtv i marknätet i Mälardalen är mpeg4-sändningar.

Postad 03 december 2008 - 08:29
Det lustiga är ju att det fortfarande efter 2 år, eller vad det är, kallas för "testsändningar" av HD i Marknätet.Jo, jag vet men vem vill bo där

Och så sitter vi här med drygt 10 HD-kanaler! Just nu står min box och sträckinspelar Planet Earth från BBC HD. Ska spela in alla avsnitt.

Postad 03 december 2008 - 09:20
Är det inte så att du bara har problem med den kända DD5.1-buggen? Dvs tryck på setup så kommer ljudet.
Oki, jag har Dolby Digital på SVT (När de sänder DD) och de andra Canal+-kanalerna, men jag får det inte att funka på Canal Sport HD, de kanske inte sänder DD? Väldigt dåligt isf, då motsvarar inte kvalitén på ljudet bildens kvalité...

Postad 03 december 2008 - 10:42
Det var min tanke också, hoppas att de kör dessa i en loop för jag har inte satt några inspelningar än, sedan så måste jag också tömma HDD'n för att få plats. Jag tömmer ut till extern HDD varje vecka nu, för att inte gå i taket. Har nu fyllt min första externa HDD på 500GB, med redigerat materialDet lustiga är ju att det fortfarande efter 2 år, eller vad det är, kallas för "testsändningar" av HD i Marknätet.
![]()
Och så sitter vi här med drygt 10 HD-kanaler! Just nu står min box och sträckinspelar Planet Earth från BBC HD. Ska spela in alla avsnitt.
Postad 03 december 2008 - 10:44
Det var min tanke också, hoppas att de kör dessa i en loop för jag har inte satt några inspelningar än, sedan så måste jag också tömma HDD'n för att få plats. Jag tömmer ut till extern HDD varje vecka nu, för att inte gå i taket. Har nu fyllt min första externa HDD på 500GB, med redigerat material
Hur kör du ut det till en extern hdd?
Postad 03 december 2008 - 12:03
Den hårda och tråkiga vägen, via SCART till USB TV-kort, redigerar och klipper i datorn och så lagrar jag den som mpeg2 fil och som en mpeg4 (för att kunna ladda bärbar mediaspelare)Hur kör du ut det till en extern hdd?
Det jag ska titta på för framtiden är Hauppauge HD PVR som kan spela in från komponentutgången, vilket betyder inspelningar i HD (om inte någon lägger kopieringsskydd där), tyvärr även där i realtid (låååång tid)
Hm, skrev inte du tidigare att du hade en tidig version av mjukvara, då kan detta var spärrat då det ligger ut ett kopieringsskydd på SCART utgången.
Redigerat av Unregistered124686ac, 03 december 2008 - 12:04.
Postad 03 december 2008 - 19:05
Canal + Sport HD sänder inte DD 5.1 liksom Eurosport HD, History HD och Nat Geo HD.Oki, jag har Dolby Digital på SVT (När de sänder DD) och de andra Canal+-kanalerna, men jag får det inte att funka på Canal Sport HD, de kanske inte sänder DD? Väldigt dåligt isf, då motsvarar inte kvalitén på ljudet bildens kvalité...

Postad 04 december 2008 - 18:29
Mvh Andreas
Postad 04 december 2008 - 19:13
knappen "on demand"Jag får inte full bild på alla kanaler? Hur ställer jag in så den ställer in sig automatiskt. Kul att bara använda typ halva bilden på tv:n. Går vare sig att ändra på själva tv:n, den är låst på 16:9, samma sak i boxen. Jag kör med HDMI via förstärkaren, hittar inga inställningar i den.
Mvh Andreas
Postad 04 december 2008 - 19:56
Wasgo

Postad 04 december 2008 - 20:00
knappen "on demand"
Tack så mycket

Tack igen.
Mvh Andreas
Postad 04 december 2008 - 22:03
BBC HD fungerar just nu i alla fall.Bara en fundering: Har ni andra tillgång till den nya BBC HD-kanalen? Får bara in de tre övriga. Dessutom har jag ingen bild på Ettans HD-kanal. Inte för att det spelar nån större roll, men är ändå fundersam..
Har du den i listan och får "ingen signal" eller vad händer?
Vilka "tre övriga" får du in?
SVT HD fungerar också.
Saknar du fler kanaler på höga bandet med horisontell polarisation, som t.ex. Eurosport Nordic, TV4 Guld på 12476H?
Har du gjort en "power cycle"?
Postad 04 december 2008 - 22:13
Ka nal erna på 12476 H har flyttat till 11341 V pga alla problem med Dect-telefoner.BBC HD fungerar just nu i alla fall.
Har du den i listan och får "ingen signal" eller vad händer?
Vilka "tre övriga" får du in?
SVT HD fungerar också.
Saknar du fler kanaler på höga bandet med horisontell polarisation, som t.ex. Eurosport Nordic, TV4 Guld på 12476H?
Har du gjort en "power cycle"?
Postad 04 december 2008 - 22:39
Jo, BBC fungerar fint (fast jag får samma ljud o bild störningar i "lill TV" i my TV, så det verkar inte bara vara TV4HD's fel.Bara en fundering: Har ni andra tillgång till den nya BBC HD-kanalen? Får bara in de tre övriga. Dessutom har jag ingen bild på Ettans HD-kanal. Inte för att det spelar nån större roll, men är ändå fundersam..
Wasgo
Kan du lista vilka som fungerar och vilka som inte fungerar. Får du upp någon informationstext av något slag, eller vad händer. Vad har du för signalvärden på "närliggande kanaler"
Postad 04 december 2008 - 23:00
Tack för rättelsen.Ka nal erna på 12476 H har flyttat till 11341 V pga alla problem med Dect-telefoner.
(Detta hade jag inte uppmärksammat för de sänder fortfarande på 12476 också som jag tar emot på mina SD-mottagare där inte CD bestämmer kanallistan.)
Han kan istället prova "Playhouse Disney" (12322H) som borde finnas på kanalplats 92 i CD:s lista.
Postad 05 december 2008 - 11:51
Canal Digital skyller på att det är antennen som är felinställd. Idag hade jag en tekniker hemma som finjusterade antennen lite men samma sak. Han säger att det är boxen.
Så nu ska de skicka en ny box till mig så vi får se om den är nåt bättre.
Postad 05 december 2008 - 15:15
Jag har 1.41 och för mig funkar alla kanaler.
Postad 05 december 2008 - 20:43
MVh Peter
Postad 05 december 2008 - 20:49
I övrigt är jag kanonnöjd. Tycker inte boxen stör det minsta än så länge. Har iofs inte spelat in något ännu mer än en kort test.
Mvh Andreas
Postad 05 december 2008 - 23:09
De hade nog stora problem med ljudet idag. Ljudet var borta tiotal sekunder för att sedan återkomma osynkat. Någon i sändningskontrollen upptäckte väl det, ljudet försvann igen för att dyka upp fem sekunder senare synkat.tjo. måste höra med er... Har ni någon ljudfördröjning på TV4HD, har haft de andra hd kanaler också.. vet inte om de är sändningen eller boxen, finns de någon inställning i boxen som man kan synka ljudet?? dvs ändra..
MVh Peter
Postad 05 december 2008 - 23:24
Postad 08 december 2008 - 12:56
Postad 08 december 2008 - 13:31
Komponent är inte RGB, det är det som är poängen med komponent, eller snarare, poängen är att man kan skicka en progressiv signal. Du får använda scart ut för att få RGB eller s-video.Går det att få ut RGB via komponentutgångarna? Har en gammal projektor som inte orkar med HD.
Postad 08 december 2008 - 13:33
- Hårddiskar har ju en tendens att bli fyllda.. Jag har inga som helst avsikter att piratkopiera etc, men jag har ibland vissa program som jag åtminstone vill kunna överföra till DVD, men allra helst till datorns harddisk för bearbetning först.
- Kan man tänka sig att själv aktivera USB eller LAN?
- Har någon överhuvudtaget provat med en USB sladd? (har ingen själv just nu).
- Kan man kanske köpa en trådlös USB - hubb med nätverkskort etc och koppla på?
- Jag kommer nog att köpa en PS3, kanske kan man då koppla ihop ett nätverk och få access till boxens hårddisk?
mvh
Postad 08 december 2008 - 15:27
Så länge det inte finns någon koppling mellan programvaran och hårdvaran för dessa portar så är det lönlöst att ens försöka.Canal Digital har svarat mig att man inte har någon avsikt att aktivera USB eller Lan-port (suck).
- Hårddiskar har ju en tendens att bli fyllda.. Jag har inga som helst avsikter att piratkopiera etc, men jag har ibland vissa program som jag åtminstone vill kunna överföra till DVD, men allra helst till datorns harddisk för bearbetning först.
- Jag kommer nog att köpa en PS3, kanske kan man då koppla ihop ett nätverk och få access till boxens hårddisk?
mvh
Finns inte videokort med HDMI in till datorn?
Postad 08 december 2008 - 16:59
Men du kan ju kopiera ut i realtid som standard via SCART och men det finns nu också möjlighet via komponentutgången I HD
Postad 08 december 2008 - 17:07
Fel tänkt av mig, jag vill ha ut en 576i komponent signal. Inte progressiv.Komponent är inte RGB, det är det som är poängen med komponent, eller snarare, poängen är att man kan skicka en progressiv signal. Du får använda scart ut för att få RGB eller s-video.
Har testat med SCART och visst jag får bild men efter att ha konverterat den till komponent ser den ju ut därefter...
Postad 08 december 2008 - 17:36
Kl 22.00 råkade jag ut för en super-general-bugg! Boxen var avstängd och skulle börja spela in på SVT1 kl 22.00. Samtidigt som den startar för att påbörja inspelning, när det står "Init" så trycker jag på ON. Då havererar eländet och ställer sig i en oändlig loop med AV-Init-AV-Init. Drog ur sladden, hjälpte inte. Tryckte på knappen på boxen så att det stod 8888, hjälpte inte. Satte då i sladden och lät den vara. Efter att ha loopat i ca 10 min, så kom den igång! Då visade det sig att det var tillfälligt avbrott på SVT1, så inspelningen hade ändå inte blivet något (slumpen eller?).
Slutsats: Försök ej starta boxen manuellt samtidigt som den startar med automatik.
Loop var det! I morse körde boxen rally - Tid/8888/Init/Tid/8888/init...osv osv
Drog ur sladden för dagen, i kväll fortsätter den sitt rallykörande. Läste om att någon haft samma problem och att boxen småningom fixade till det automatiskt. Finns det någon möjlighet att göra reset? Har försökt med Menu/OK utan resultat.
Postad 08 december 2008 - 17:41
Får du inte det ur komponentutgången om du slår av HD-genereringen?Fel tänkt av mig, jag vill ha ut en 576i komponent signal. Inte progressiv.
Har testat med SCART och visst jag får bild men efter att ha konverterat den till komponent ser den ju ut därefter...
Postad 08 december 2008 - 22:18
Mmh, svarat i den tråd du råkade skapa men tar det här också...Canal Digital har svarat mig att man inte har någon avsikt att aktivera USB eller Lan-port (suck).
mvh
Man borde ialla fall kunna testa den grymma metoden och ta ett image-program och skapa en avbild av disken när den är fylld till bristningsgränsen. Spara avbilden som en fil på lämplig plats och återställa den till disken den dag du vill se något av programmen på den. Omständigt som bara den men kan kanske fungera...
Annars gäller det att
1: Lista ut filsystem
2: Lista ut krypteringsmetod
3: Knäcka nyckeln
Och med tanke på vilka enkla sätt det finns idag att kryptera data så tror jag nog att det tar några CPU-år på en vanlig hemdator innan punkt 3 är klar. Eller att någon kunnig knäcker boxens hårdvara och därigenom läser av hur krypteringen går till. För jag antar att hårddisken är krypterad.
Nu har jag ingen box av detta slag men, förfanken ni som har en, ring, skriv, tryck på Canal+ att man ska kunna ansluta en extern disk till boxen och till denna göra backuper! De må vara kryptera, låsta, men nog ska man kunna det när kontakten finns där! Titta på den box ComHem lanserat. Där är USB aktivt om än verkar funktionerna däröver inte helt mogna ännu då en del har problem men det går där att föra över filmer.
Säg, de har löst det, gör det ni också!
Enligt uppgift ska USB-backup göras möjligt i nästa mjukvarversion för markboxen av samma modell som CDs box så det är bara CD som trilskas och gör sig impopulära.
Postad 08 december 2008 - 22:54
Löste det sig om du lät den stå på?Loop var det! I morse körde boxen rally - Tid/8888/Init/Tid/8888/init...osv osv
Drog ur sladden för dagen, i kväll fortsätter den sitt rallykörande. Läste om att någon haft samma problem och att boxen småningom fixade till det automatiskt. Finns det någon möjlighet att göra reset? Har försökt med Menu/OK utan resultat.
Postad 09 december 2008 - 05:36
Trodde jag också, men nej. Vet inte vad det är för signal som kommer ut men jag får myrornas krig...Får du inte det ur komponentutgången om du slår av HD-genereringen?
Postad 09 december 2008 - 06:56
Trodde jag också, men nej. Vet inte vad det är för signal som kommer ut men jag får myrornas krig...
Låter som den buggen jag stött på...
Om man ändrar hd av och på så får man ingen signal längre via
hdmi om man har hd avslaget.
Denna bug kanske även gäller komponent-utgången.
Pröva att göra en fabriksreset och sedan slå av hd och se om du får signal
Postad 09 december 2008 - 16:05
Säg, de har löst det, gör det ni också!
Enligt uppgift ska USB-backup göras möjligt i nästa mjukvarversion för markboxen av samma modell som CDs box så det är bara CD som trilskas och gör sig impopulära.
Att behöva "spela in" via någon annan box är ju inte direkt en lösning som intresserar mig. Det är bara dåligt att CD är så rädda för att öppna boxen. Nu kan man ju inte ens logga in i boxen och sätta program på inspelning som man glömt programera när man var i boxen omedelbara fysiska närhet. Kvittar kanske iofs när EPGns framförhållning är hela 2-3 dagar lång. Känns inte 2009 direkt.
Postad 09 december 2008 - 16:11
Nu är det iofs inte boxens fel, för den klarar 7 dagar, utan CD's. Men visst suger det. Det är kasst att inte kunna programmera längre i förväg om man tex ska åka bort.Kvittar kanske iofs när EPGns framförhållning är hela 2-3 dagar lång. Känns inte 2009 direkt.
Postad 09 december 2008 - 16:29
Tack Agpath för svaret, men nej! Den är fortfarande i loopar.Löste det sig om du lät den stå på?
Försökte med tvångsuppdatering, men det slutade i Er09.
När man tvångsuppdaterar, när ska man slå Menu + OK, då 8888 lyser klart eller då det lyser svagt? Är det ngn skillnad? Är Menu + OK rätt ordningsföljd, ska de va OK + menu?
Postad 09 december 2008 - 17:23
OK + meny (tror jag, har inte testat själv)Tack Agpath för svaret, men nej! Den är fortfarande i loopar.
Försökte med tvångsuppdatering, men det slutade i Er09.
När man tvångsuppdaterar, när ska man slå Menu + OK, då 8888 lyser klart eller då det lyser svagt? Är det ngn skillnad? Är Menu + OK rätt ordningsföljd, ska de va OK + menu?
det lutar nog åt en ny box
Postad 09 december 2008 - 18:26
Nu är det iofs inte boxens fel, för den klarar 7 dagar, utan CD's. Men visst suger det. Det är kasst att inte kunna programmera längre i förväg om man tex ska åka bort.
Ja det som suger mest är ju att man inte kan logga in via LAN interfaces och programera den, glömma kommer man ju alltid att göra men utan internet kommer man aldrig att vara

Nåväl jag har helt enkelt vant mig vid de funktioner som finns i MythTV och då blir man så klart grymt besviken på denna box. Den enda fördelen den har är att den har två tuners, ja eller 3.
Postad 09 december 2008 - 21:41
Postad 09 december 2008 - 22:11
Hade problem med detta tidigare men inte sedan jag la in Discovery Science i min Favoritlista B. Har inte möjlighet att se kanalen men för att inte EPG'n ska få fnatt så har jag gjort så. Om detta inte längre fungerar har jag inte kollat, då borde anledningen vara att de har bytt kanal igen (från början var det ju Traveller som var EPG kanalen, så det rör på sig ibland)När jag tar upp EPG så står det bara "Kodad kanal" i det lilla fönstret och när jag går till en annan kanal i listan så byter den till Favoritlista A (hade B när jag gick in i EPG). Någon mer som ser detta problem just nu?
Postad 10 december 2008 - 08:21
När jag tar upp EPG så står det bara "Kodad kanal" i det lilla fönstret och när jag går till en annan kanal i listan så byter den till Favoritlista A (hade B när jag gick in i EPG). Någon mer som ser detta problem just nu?
Jag hade det strulet hela kvällen igår.Hade problem med detta tidigare men inte sedan jag la in Discovery Science i min Favoritlista B. Har inte möjlighet att se kanalen men för att inte EPG'n ska få fnatt så har jag gjort så. Om detta inte längre fungerar har jag inte kollat, då borde anledningen vara att de har bytt kanal igen (från början var det ju Traveller som var EPG kanalen, så det rör på sig ibland)
Två inspelningar gick åt h-e också (som var korrekt programmerade).
Det blev något strul när jag hade sett redan inspelat material samtidigt som den spelade in.
Efter uppspelningen kom jag tillbaka till listan för inspelade program (som vanligt) och skulle radera det jag precis sett. Detta har inte varit något problem förut. Resultatet blev en ofrivillig omstart av boxen en sabbad pågående inspelning.
Den andra inspelningen gjordes samtidigt som jag kollade på hockey (C+ sport hd).
När jag skulle se den var det bara svart och boxen hamnade i ett konstigt tillstånd om man försökte spela upp filen.
Det botades med att välja en annan kanal (ingen omstart nödvändig), men det var uppenbart att inspelningen inte existerade. Det var bara att radera.
Jag har discovery science i mitt utbud och fick ändå meddelandet "kodad kanal".
Det verkar vara så att de skickar epg:n med en annan kanal nu.
Har ingen aning om vilken kanal det kan tänkas vara. Jag har nästan alla kanaler som går att få (Familjepaketet + Canal+ total och TV4 sci fi).
Postad 10 december 2008 - 08:46
Så det gäller att veta vilken den "kodade kanalen" är så att man kan lägga den i sina favoritlistor?
Det var ju "andra tisdagen i månaden" igår, kan det räcka med åtgärden enligt nedan:
Andra tisdagen varje månad tas sedan den gamla uppdateringen bort och endast den nya blir kvar. Om du inte tittat på ett tag och fått den nya uppdateringen kan bilden då försvinna.
Om du förlorat bild gör så här:
Dra ur och sätt sedan i strömsladden igen.
Ställ in en av de kanaler du saknar bild på, t.ex. Canal+.
Vänta en timme. Du bör nu ha bild igen
Redigerat av solhaga, 10 december 2008 - 08:47.
Postad 10 december 2008 - 10:10
Att inspelningar kan hänga sig vid byte av kanaler från CD är ett elände, finns med i bugglistan. Beror på hur man byggt upp sin favortlista mot vad det ändrar om det påverkar inspelningar eller inte. Hos mig så funkade mina inspelningar som vanligt igår, men jag fick precis som pgu berättade för några veckor sedan.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar