Jämför boxningen. Floyd åker dit för hustrumisshandel. Får fängelse. Sitter av det. Fortsätter fightas utan problem. Varför ska Jon straffas dubbelt? Dessutom är han inte ens dömd än. Du ser verkligen inte problemet med att detta inträffar innan han ens är dömd för något? Jag hade möjligen förstått det om han hade varit dömd. Möjligen.
Det visar mer på vad som är fel inom boxningen än något annat, det enda som betyder något är pengar.
Jag hade helt klart bannlyst hustrumisshandlare, våldtäktsmän, mördare etc. om jag drivit en boxningsorganisation, men det är jag det...
Ska man dock hårdra saken så avtjänade Floyd sitt straff och det stod därmed organisationerna fritt att anlita honom, vilket de valde göra.
Likaväl stod det Reebok fritt att dumpa Jones, vilket också gjordes.
UFC kunde valt att stänga av Jones men låtit bältet vara kvar hos honom, skjutit titelfighten på framtiden i avvaktan på dom.
Man kunde rentav låtit fighten vara på och låtsas som ingenting, med risken att man tvingas ställa in på kort varsel om Jones häktas på nytt eller t. ex nekas tillstånd att lämna delstaten.
Precis som för boxningsorganisationerna var det upp till UFC att bestämma, men till skillnad från dessa så valde man en annan väg.
Eller val och val, med den nya Code of conduct som UFC infört efter flertalet skandaler så var saken mer eller mindre klar.
Jon Jones hade redan "gult kort" efter sitt kokainmissbruk, att följa upp detta med veckans eskapader gav automatiskt rött kort.
Hade man inte stängt av honom hade man tappat ansiktet, kanske rentav satt organisationen på spel.
Man hade helt enkelt inte råd att ta chansen, inte ens för en stjärna av Jones kaliber.
När stormen lagt sig så kan man åter ta sig en funderare, om båda parter vill fortsätta så är det återigen upp till UFC att häva avstängningen och låta Jones fightas på nytt.
Men för att svara på din fråga så: Nej, jag ser inte problemet med att stänga av en fighter utan att ha en dom i ryggen.
Självklart får man bedöma från fall till fall, samt ta smällen om man visar sig göra fel, men det är upp till UFC att ta beslutet och de konsekvenser det kan resultera i för sin egen del.