Denon DP-47F
(Skivspelare)
|
1
|
(4)
|
Inga priser | |
Simply Black Magic RIAA-Dynavox-TPR-2
(Försteg)
|
0
|
(0)
|
Inga priser |
Postad 22 August 2014 - 08:19
Postad 22 August 2014 - 09:00
Om du med grundspelaren menar instegsmodellen RP1 så är det väl delvis så. Det är ju en instegsmodell av den anledning att vara enkel och billig, där de efterföljande modellerna har förbättrats. Frågan är väl om summan av de samlade förbättringar som kan göras överstiger kostnaden för ett annat komplett drivverk av samma kvalitet som det samlade bygget.Ju längre jag haft Rega ju mer undrar jag om inte alla möjligheter skapats för att grundspelarna har så mycket problem...
Jag kan förstå din fundering, jag har ju själv haft en del som jag avhjälpt efter bästa förmåga. Skev skivtallrik, oförmåga att på ett "bra "sätt justera azimuth, dåligt isolerad från omgivningen osv. Vilka problem är det främst du tänker på?
Postad 22 August 2014 - 09:27
Jag har haft problem med alla mina Rega. RP1, RP3, RP6.Om du med grundspelaren menar instegsmodellen RP1 så är det väl delvis så. Det är ju en instegsmodell av den anledning att vara enkel och billig, där de efterföljande modellerna har förbättrats. Frågan är väl om summan av de samlade förbättringar som kan göras överstiger kostnaden för ett annat komplett drivverk av samma kvalitet som det samlade bygget.
Jag kan förstå din fundering, jag har ju själv haft en del som jag avhjälpt efter bästa förmåga. Skev skivtallrik, oförmåga att på ett "bra "sätt justera azimuth, dåligt isolerad från omgivningen osv. Vilka problem är det främst du tänker på?
Redigerat av Drobbo, 22 August 2014 - 09:28.
Postad 22 August 2014 - 10:16
Någon speciell modell en "n00b" som jag borde ta sikte på?
Postad 22 August 2014 - 10:20
Regan är absolut finast i mina ögonEn Rega har jag ju kikat lite på, gillar utseendet på de vilket gör att sambon är mer förstående.
Någon speciell modell en "n00b" som jag borde ta sikte på?
Redigerat av Drobbo, 22 August 2014 - 10:22.
Postad 22 August 2014 - 16:06
Egentligen är det numera en Rega RP6 med alla mods, kanske inte en RP8 med tanke på tonarm, tallrik och plint.
Bifogad fil(er)
Redigerat av Glidtassen, 22 August 2014 - 16:12.
Postad 22 August 2014 - 16:16
Är den gloss som rp6? Stor skillnad mellan rp3 och 6. Plinten på 6an är mycket kompaktare med. Styvare. Armen heter samma men 6an har lager med tajtare specar. Andra fötter. Stabilisator mellan arm och platta. OsvUndrar vilken spelare jag egentligen sitter på nu? Det är en hottad Rega P3-24 fast med följande förbättringar: Rega 3-Point VTA Adjuster, ISO-Sub GT2, Michell Record Clamp, White Belt.
Egentligen är det numera en Rega RP6 med alla mods, kanske inte en RP8 med tanke på tonarm, tallrik och plint.
Postad 22 August 2014 - 16:21
Min spelare är iallafall mer hot nu än i originalutförande, tror att den är mer lik en RP6 just nu snarare än en RP3.
Redigerat av Glidtassen, 22 August 2014 - 16:22.
Postad 22 August 2014 - 16:33
SantMen Rega RP6 har inte VTA-adjuster
Min spelare är iallafall mer hot nu än i originalutförande, tror att den är mer lik en RP6 just nu snarare än en RP3.
Postad 22 August 2014 - 17:49
Inte vinyl-relaterat, men plattor finns på bild
Postad 23 August 2014 - 07:11
Projektet är klart - fungerar bra för lyssningsrummet
Inte vinyl-relaterat, men plattor finns på bild
Väldigt läcker absorb Glidtassen.
Redigerat av Unregisteredf8bd25e3, 23 August 2014 - 07:12.
Postad 23 August 2014 - 07:17
Vill undvika att ge några djupare analyser av ljudet då det är högst personligt samt att PU:n är helt ny och oinspelad men ...
... redan nu är jag mer än nöjd med köpet, ska bli roligt att höra hur den låter om ~20-40-60h.
Jag har hunnit spela 3 skivor, skivor som jag spelade på relativt låg volym då klockan närmande sig midnatt.
Premiärsnurren fick ett nytt ex av Billy Bragg’s Life’s a riot with spy vs spy stå för, redan här låter det bra.
Nästa skiva blir en skiva jag anser att min 2m Blue inte gjort riktigt rättvis, Metallica’s And Justice for All.
Här var det klasskillnad, det första som slog mig var basen, oj det var lite som att Lars Ulrich satt och trampade på sina dubbelkaggar i mitt vardagsrum.
Otellon tog tag tag i skivan på ett sätt ortofonen inte varit i närheten av ...
Sista skivan blev Joni Mitchell’s Blue, en kvinna med en speciell röst, en röst som kan kännas gäll och vass efter ett tag men även här presenterades ett ljud som bara kändes rätt ...
Så många tack för rekommendationen Jas 74!
Postad 23 August 2014 - 08:50
Marklunda, var köpte du din puppa och hur mycket gick notan på?
Postad 23 August 2014 - 08:55
Både JAS och Marklunda får mig intresserad av ny puppa.
Marklunda, var köpte du din puppa och hur mycket gick notan på?
Köpte den från Akkelis Audio, gav 2620kr .
Postad 23 August 2014 - 08:59
Jag skulle önska mig en liten recension och jämförelse av 2M Blue och ditt senaste inköp, kanske kan det komma under veckan när du spelat in din nya puppa?
Tror att 2M Blue kostar runt 1800:- och blir nyfiken på vilket mervärdet i så fall skulle vara med Soundsmith puppor?
Postad 23 August 2014 - 10:10
Men det som gav mig mitt första riktiga WOW var när jag satte på ‘...And justice for all’, att på en väldigt låg volym kunna presentera en sådan djup men ändå sammanhängade bas från baskaggarna imponerade på mig.
Jag kommer säkerligen lämna fler recensioner av PU:n framöver.
Postad 23 August 2014 - 12:34
Mitt val av skivor i går blev lite av en bekräftelse på vad Jas skrev för ett tag sedan, “med en Soundsmith så har jag musik alla dar i veckan” något som jag vill ha då min musik-smak är relativt bred.
Men det som gav mig mitt första riktiga WOW var när jag satte på ‘...And justice for all’, att på en väldigt låg volym kunna presentera en sådan djup men ändå sammanhängade bas från baskaggarna imponerade på mig.
Jag kommer säkerligen lämna fler recensioner av PU:n framöver.
Skönt!!!
Den svänger snart in sig i helheten, då är du hemma på val av pickup tills den dagen då hundsvansen vill byta.
lycka till mvh Jas
Postad 23 August 2014 - 23:37
Skulle vilja se någon prova denna mellanhjuls maskin och sedan dela med sig av sina erfarenheter.
Jag har en, men det skulle bli mer trovärdigt om någon annan på forumet ville prova för musikens skull......
väntar med spänning mvh Jas
Postad 24 August 2014 - 16:50
IMG 2014-08-24 17.25.57.jpg 1.72MB
4 Antal nerladdningarMin enda erfarenhet av Lenco är från sent 80, tidigt 90-tal när jag under ett par veckors tid försökte få liv i min morbrors avställda Lenco. Förutom att jag aldrig fick den att gå korrekt minns jag att chassit var väldigt rangligt.
Så efter det har jag tittat bort när jag sett en Lenco ;-)
Redigerat av Unregisteredf8bd25e3, 24 August 2014 - 18:23.
Postad 24 August 2014 - 20:51
nu får du allt ta och öppna dom små glöggarna igen och knåpa ihop en Lenco du med.
skämt åsido så är din maskin riktigt fin och med skyddet runt kan du sitta lungt ett bra tag och bara njuta av livet men för den saken skull så glöm inte bort att en billig lenco l75 kan vara ett jäkla roligt renoveringsprojekt i framtiden med ett bra slutresultat. Kanske inte estetiskt :-) men väl ljudet och det är kul.
Nu finns den gamla Bosse Hansson skivspelaren i ny tappning med lite finare detaljer mm då det inte var Bosses motto, men ljudet kvarstår med bra driv och fin musikalitet som borgar för roliga upplevelser.
Ha det gött alla mvh jas
Postad 24 August 2014 - 21:00
Postad 25 August 2014 - 05:05
Har fått klarhet i samband med bygget av min absorbent hur betydande lyssningsrummet är. Är inte helt nöjd med bygget, och kommer därför att välja Sounds Of Science så fort plånboken tillåter.
Hösten är på intågande och jag har börjat lyssna på vinyl varje dag igen. Jag har planer på några mindre tweaks med min Rega, men sedan får det vara nog ett tag: en bättre byggt plint av andra mateial under spelaren, och så kommer jag nog kolla på en Soundsmith-puppa. Jag har "IKEAS Trissa" som backar, men dessa börjar bli fulla. Kommer nog dra förbi Mickes Vinyl i Hornstull för att dumpa av lite skivor för att skapa mer space.
Jag vill tacka alla nykomlingar och gamla som håller tråden vid liv, det kommer att behövas när den ruggiga hösten sätter in.
Postad 25 August 2014 - 08:24
Postad 25 August 2014 - 09:56
Finns en hel del reportage från vinylsamlare både i textform och videos. Även en utgiven bok om ämnet!
Postad 25 August 2014 - 11:38
Den knarrar vid uppstart, beror detta på lager eller drivremmen? Vad skall jag köpa för typ av olja och kan någon länka mig?
Hittade denna
Svalander
Redigerat av Glidtassen, 25 August 2014 - 11:49.
Postad 25 August 2014 - 13:16
Postad 25 August 2014 - 15:13
Har för övrigt hänt något skumt, min skivtallrik wobblar inte längre lika mycket som den gjorde i början. Jag var på god väg att beställa en akryltallrik för att åtgärda detta men nu blir det nog till att avvakta lite och lägga pengarna på lite musik och andra uppgraderingar. Fast man vet ju aldrig, det skulle se riktigt fint med en akryl på min lilla rp1a.
Postad 25 August 2014 - 15:19
Har tappat bort smörj-oljan för min Rega.
Den knarrar vid uppstart, beror detta på lager eller drivremmen? Vad skall jag köpa för typ av olja och kan någon länka mig?
Hittade denna
Svalander
Med största säkerhet drivremmen, min gnisslar ibland den med vid uppstart. Funderade på om jag skulle tvätta den med sprit eller liknande. Provade att byta till min gamla svarta rem och den var knäpptyst. Himla märkligt är det, jag hjälper tallriken igång tills vidare för att slippa "gnället"Min P2 knarrar också vid uppstart. Är det lagret är det väl lite allvarligt?
Redigerat av Draj, 25 August 2014 - 15:19.
Postad 25 August 2014 - 16:29
Postad 25 August 2014 - 17:29
Sprit skulle jag undvika på gummidelar som rem. Lätt Yes-lösning (1 droppe Yes, 2dl vatten) har jag kört och det har funkat bra. Läst en del som använder sånt där puder ungarna får på baken när de är små medMed största säkerhet drivremmen, min gnisslar ibland den med vid uppstart. Funderade på om jag skulle tvätta den med sprit eller liknande. Provade att byta till min gamla svarta rem och den var knäpptyst. Himla märkligt är det, jag hjälper tallriken igång tills vidare för att slippa "gnället"
Olja. Skulle inte tveka på något sådant. 50-lappen inkl frakt. Om din bil går 20 000 mil på Biltema olja så skulle jag inte vara speciellt oroad för kvalitén på 5 droppar i skivspelaren av okänd kvalitet
http://www.ebay.com/...=item35d25145c7
Redigerat av Drobbo, 25 August 2014 - 17:32.
Postad 25 August 2014 - 18:45
Strök fingertoppen på Yes-flaskans pip och gnodde sedan in remmen och eftersköljde med vatten. Torkade med vanligt hushållpapper. Tror att den knorrar för att tallriken är ganska tung + att jag har en annan subplatter. Diskmedelstricket fungerar även om tonarmen glider på tonarmsliften när man vill byta spår.
Shit vilka nördar vi är!
Superbt
Postad 25 August 2014 - 18:56
Helt sant Tassen, men vi i vinylgänget har det fasiken så mycket roligare än många andra härinne på forumet.....
Redigerat av GyroSE, 25 August 2014 - 19:02.
Postad 25 August 2014 - 19:16
Rega argumenterar för deras vita rem med att den skall höja upplevelsen ytterligare, och jag tror att det handlar om följande: den vita remmen har bättre grepp om den mindre plattan än den svarta remmen. Original-remmen har en mer glatt yta och inte samma elastiska egenskaper. Nyligen blev jag rekommenderad att byta ut drivhjulet till ett dubbelt drivhjul, avsett för dubbla remmar!
Jag har länge haft önskan att experimentera med det slutgiltiga: att placera Regas instegsmodell bredvid min hottade P3-24, och pröva dessa mot varandra med likadana puppor. Frågan kvarstår alltså: vad har varit suggestion och vilka skulle skillnaderna bli på riktigt? Visst kan jag argumentera för hur mkt ljudbilden har växt med mina uppgraderingar, men det har hittills varit mina upplevelser efter att jag gjort förändringar med svarven.
Med risk för att låta tjatig, ha överseende: jag har vid ett tillfälle kört en Rega RP1 mot min Rega P3-24 (utan uppgraderingar) bredvid varandra. Nackdelen med testet var emellertid att jag hade en OM10 på RP1:an och en 2M Blue på min P3-24. Just vid detta test var spelarna ganska likvärdiga, möjligtvis spelade min nuvarande spelare med: bättre timing, mer definierad bas, men som sagt det var vad jag hörde.
Jag röjer igenom en av mina backar också.
Eftersom jag är från en mindre stad än Stockholm från början så var jag lyrisk när jag kom till den stora staden. Det blev då många mindre övertänka köp bara för att fylla ut samlingen. Många av skivorna lyssnar jag aldrig på, och flera är repfria men har spelats av andra användare alltför mycket. När jag synade samlingen så insåg jag att jag tömt över en halv back: Eurythmics, Jackson Browne, klassiskt osv är ganska lätt att hitta för en billig peng, men det går knappt att kränga begagnat. Jag drar förbi skivaffären och kollar om jag ens kan få 200:- för skivorna som jag vill bli kvitt, annars kasseras dom.
Redigerat av Glidtassen, 25 August 2014 - 20:14.
Postad 25 August 2014 - 21:10
Postad 26 August 2014 - 19:35
Du vet vad en VPI väger va?Tack för tipset. Ska testa glidan in remmen i litet utblandat yes och vatten. Duger även till att död bananflugor har jag upptäckt. Om det inte vore för en inbokad resa till New York som gör ett stort hål i plånboken skulle jag köpt en ny skivspelare vid det här laget. Men det kanske blir en hel del skivor nere på Bleeker Street när man ändå har vägarna förbi så att säga. Det är tamejtusan inte fel det heller. Billigt är det också. Har lekt med tanken att köpa med skivspelare från USA, en VPI traveler eller dyl. Men det kanske inte funkar med olika volt och kontakter. Någon med erfarenhet från det?
Postad 28 August 2014 - 11:07
Ah! Yes, får prova det senare idagSprit skulle jag undvika på gummidelar som rem. Lätt Yes-lösning (1 droppe Yes, 2dl vatten) har jag kört och det har funkat bra. Läst en del som använder sånt där puder ungarna får på baken när de är små med
Olja. Skulle inte tveka på något sådant. 50-lappen inkl frakt. Om din bil går 20 000 mil på Biltema olja så skulle jag inte vara speciellt oroad för kvalitén på 5 droppar i skivspelaren av okänd kvalitet
http://www.ebay.com/...=item35d25145c7
Postad 28 August 2014 - 15:12
Postad 28 August 2014 - 15:31
Postad 28 August 2014 - 16:13
Kul att knarrandet är helt borta efter att ha sköljt av den i lite ljummet vatten och diskmedel. Tack för tipset! Mostling- Jag sitter i samma tankar som dig. Traveler har fått väldigt bra omdömmen.
Nya Traveler är ett stort steg framåt i design med tycker jag. På allvar ett hot mot min RP6a. Men vilka i Sverige säljer denna just nu? Vinylbutiken har tagit bort den modellen. Men först, en Okki Nokki
Postad 28 August 2014 - 17:20
Postad 29 August 2014 - 08:20
Postad 29 August 2014 - 08:21
Japp den saknar on/off dvs den står på hela tiden. Precis som den skaUrsäkta om jag bryter in med en fråga. Jag har börjat kasta längtansfulla blickar på Heed Questar. Saknar den av/på-knapp? Om man kör den utan separat nätdel, står Questaren påslagen hela tiden då?
Postad 29 August 2014 - 09:23
Postad 29 August 2014 - 10:50
Postad 29 August 2014 - 13:44
Själv började jag med en Rega p1 och uppdaterade till en Rega Rp3, strax efteråt bytte jag riaa till en Heed och måste säga att jag blev och är mycket nöjd. Satt först och tittade på lite uppdateringar till min Rp3:a men nu kollar jag mest efter nya skivor
Ja, tyvärr är det väl så att man tänker att varje uppgradering ska bli den sista. Det är en konst att sitta nöjd. Att vara till freds med sin utrustning är lite av en bragt i hifi-världen.
Postad 29 August 2014 - 14:02
Postad 29 August 2014 - 14:52
Ja, tyvärr är det väl så att man tänker att varje uppgradering ska bli den sista. Det är en konst att sitta nöjd. Att vara till freds med sin utrustning är lite av en bragt i hifi-världen.
Hade faktiskt en massa uppdatering i huvudet när jag införskaffade Heed. Sedan dess har jag väl igentligen suttit nöjd och uppdateringsjävulen fundera på andra saker som nya högtalare och dylikt...
Postad 29 August 2014 - 14:55
Klassikern "Det som betyder något är resan, inte målet" klingar plötsligt bekantHade faktiskt en massa uppdatering i huvudet när jag införskaffade Heed. Sedan dess har jag väl igentligen suttit nöjd och uppdateringsjävulen fundera på andra saker som nya högtalare och dylikt...
0 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 0 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
1
38 bilder
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?