Postad 23 December 2011 - 19:40
Postad 23 December 2011 - 20:11
Såg den nu som vanligt kvällen innan julafton. Den ultimata julfilmen med ett slut som kanske är det bästa i filmhistorien.
10/10
Postad 26 December 2011 - 17:54
Utspelar sig under andra världskriget. Brittiska soldater blir tillfångatagna av japanerna och japanernas ledare Saito tvingar britterna att bygga en järnvägsbro. Men den brittiska militärledningen skickar dit en kommandostyrka i uppdrag att förstöra själva bron.
Oerhört behagligt att kolla på. Riktigt snyggt foto. Tappar lite mot slutet då just slutet faktiskt känns sådär. Filmen är som bäst i början när de brittiska soldaterna måste lyda Saito och hur Nicholson och Saito hela tiden försöker kompromissa över saker. Alec Guinness är lika med guld!
3/5
Unforgiven
Revolvermannen William Munny tar på sig ett sista jobb när han får ett erbjudande han inte kan stå emot.
Lagom bra western av och med Clint Eastwood. Den har ingenting av det lilla extra, men annars är det inte helt fel. En rätt hyfsad story som kanske är lite förutsägbar, men det lyfts också upp av bra skådespel, speciellt av Morgan Freeman och Clintan själv.
3/5
There Will Be Blood
En berättelse om familjerelationer, girighet, religion och olja i förra sekelskiftets Kalifornien. Allting kretsar kring Daniel Plainviewoch och hans projekt i oljeindustrins barndom.
Schysst berättat och fint hantverk. Jag gillar fokuset på själva oljan, men med filmens gång börjar den avta och mer skildra alla andra händelserna runt Daniels liv. Det är mycket som händer under filmens gång och allting går i ett perfekt tempo. Jag hade gärna sett att filmen delade med sig mer av Daniels misantropi, den lilla biten man fick var ju guld. Tekniskt sett riktigt snygg ibland, men musiken tycker jag förstör vissa scener, den kan kännas helt onödig ibland. Kanske är det också så många saker som filmen vill skildra att den försöker lite för mycket. Men överlag är det fan bra. Och Daniel Day-Lewis gör ett grymt jobb som skådespelare. Längden är verkligen till filmens fördel.
3/5
The Princess Bride
En farfar sitter och läser en saga för sitt barnbarn. Det är en klassisk saga med svärdfäktning, jättar, en elak prins, en prinsessa och kärlek.
En olidligt lam ramberättelse som bara är jättetöntig med dålig humor och helt enkelt rutten och smörig. Jag förstår att det säkert är kul och spännande om man är liten, men detta funkar inte för mig på något plan alls.
1/5
Warrior
Tommy återvänder hem till sin alkoholiserade far och vill bli tränad av honom så att han kan ställa upp i en MMA-tävling. Tommy har också en bror vid namn Brendan som behöver slåss för sin familj, något som båda till slut får göra på ett eller annat sätt.
Jag känner att jag har sett detta förut. Man blandar en trasig familj tillsammans med något som en kampsport, i detta fallet i alla fall. Det funkar inte speciellt bra här. Scenerna som utspelar sig i arenan är tråkigt filmade och klippta, det blir bara lamt att se på. Ibland lyser skådespelet till och ibland är någon enstaka scen inte helt dum när dramat börjar gå igång, men det slarvas bara bort till en stor soppa med så många klyschor att jag knappt kan hålla räkningen. Och det töntiga slutet fick mig faktiskt att skratta, något som inte bådar speciellt bra när det inte ska vara meningen. Förutsägbart och ganska tråkigt rakt igenom.
2/5
Amadeus
Historien om Wolfgang Amadeus Mozart, berättad av Antonio Salieri.
Behållningen ligger nästan i själva ramberättelsen, det gör allt speciellt på något sätt när det är karaktären Salieri som berättar om Mozarts liv. Mycket fiktion, visst. Jag såg Director's cut-versionen som ligger på precis 3 timmar. En fyllig historia som man fyller ut helt okej. Tom Hulces fnittrande är ju i en klass för sig (på både gott och ont.) Själva berättelsen mår faktiskt bra av den humor som finns vissa gånger, Mozart var ju trots allt lite av en skojare. Jag kan störa mig på vissa detaljer och gilla en del andra, så vi kompromissar till en trea.
3/5
Nagarik
En flyktingfamilj från östra Bengalen kämpar sig fram i Calcutta. Den äldsta sonen letar desperat efter ett jobb för att familjen ska slippa vara fattiga.
Mitt första möte med Ritwik Ghatak. Jag har inte sett så mycket indisk film egentligen, men när jag ser Nagarik är det svårt att inte tänka på den samtida indiska regissören Satyajit Ray och hans verk. Det är lite av samma sorts realism. Den här kom ju faktiskt innan Pather Panchali och många brukar väl dra jämförelser och bunta in Ray och Ghatak i lite av samma hörn på grund av deras likheter. Ghatak influerade tydligen Ray när det gäller hans Apu-trilogi.
Det är fint hur Ghatak socialrealistiskt skildrar arbetslösheten tillsammans med fattigdomen. Här ställs intressanta frågor och argument mot varandra. Men tyvärr är filmen lite tråkig på några håll, bland annat slutet som känns lite väl anpassat med Ghataks associationer till IPTA. Fast några gånger bjuder Ghatak på riktigt schyssta bilder med trevlig symbolik.
3/5
Ajantrik
Bimal har en misshandlad och gammal taxi som han kallar för Jagaddal. Eftersom han behandlar sin bil som en levande varelse anser många att Bimal inte är speciellt klok.
Andra filmen av Ghatak för mig. Det intressanta här är att man kan se protagonisten Bimal som en influens till karaktären Narasingh i Satyajit Rays film Abhijan. Och Narasingh kan man i sin tur se som en prototyp till Travis Bickle i Martin Scorseses film Taxi Driver. Denna känns lite lättsammare än den förra filmen av Ghatak jag såg, Nagarik alltså.
Ghatak visar verkligen intimiteten mellan Bimal och hans bil som han är väldigt rädd om. Jag är lite kluven dock, jag gillar det socialrealistiska, men ibland blir det nästan lite töntig buskis av det hela och sci-fi-inslagen känns också lite töntiga. Trots allt får man väl se filmen med ett ironiskt öga. Det dras i alla fall inte ut på sentimentaliteten för mycket och det är ett fint budskap i grund och botten som gärna har känslan av en roadmovie.
3/5
Ben-Hur
Judah blir förrådd och blir slav på grund av en romersk vän. Men Judah vill ha sin frihet och kommer tillbaka för att hämnas.
En mustig mastodont till film. Töntigt religiös, men jag kan inte låta bli att imponeras av scenografin som är helt fantastisk. Miljöerna, alla människorna och byggnaderna. Kolossalt! Filmen har helt klart en mäktig och episk känsla, något som den verkligen vinner på ihop med berättelsen som är bra (men fortfarande töntigt religiöst) berättad på sina 3 timmar och 42 minuter. Dessutom är det snyggt som tusan.
3/5
Mr. Smith Goes To Washington
En naiv och idealistisk man är utsedd till att fylla en vakans i den amerikanska senaten. Hans planer kolliderar snabbt med korrupta och cyniska politiker som gör allt för att förstöra för honom. Men han ger sig inte.
För patriotisk och massor med smörig kärlek till USA där Capra slänger in sliskiga ideal. För sentimentalt och övertydligt, det funkar knappt som propagandafilm heller. Slutet var ju nästan skrattretande med. Nej, tack. Visst, filmen är gjord 1939, det kan man ju ha i åtanke. Men ändå, jag gillar ju förvisso James Stewart och det värmer ju fortfarande att se honom. Tyvärr inte i en film som den här. Visst räddar han filmen, men i sin tur räcker det inte så långt.
2/5
Postad 26 December 2011 - 18:03
The Bridge on the River Kwai
Utspelar sig under andra världskriget. Brittiska soldater blir tillfångatagna av japanerna och japanernas ledare Saito tvingar britterna att bygga en järnvägsbro. Men den brittiska militärledningen skickar dit en kommandostyrka i uppdrag att förstöra själva bron.
Oerhört behagligt att kolla på. Riktigt snyggt foto. Tappar lite mot slutet då just slutet faktiskt känns sådär. Filmen är som bäst i början när de brittiska soldaterna måste lyda Saito och hur Nicholson och Saito hela tiden försöker kompromissa över saker. Alec Guinness är lika med guld!
3/5
Unforgiven
Revolvermannen William Munny tar på sig ett sista jobb när han får ett erbjudande han inte kan stå emot.
Lagom bra western av och med Clint Eastwood. Den har ingenting av det lilla extra, men annars är det inte helt fel. En rätt hyfsad story som kanske är lite förutsägbar, men det lyfts också upp av bra skådespel, speciellt av Morgan Freeman och Clintan själv.
3/5
There Will Be Blood
En berättelse om familjerelationer, girighet, religion och olja i förra sekelskiftets Kalifornien. Allting kretsar kring Daniel Plainviewoch och hans projekt i oljeindustrins barndom.
Schysst berättat och fint hantverk. Jag gillar fokuset på själva oljan, men med filmens gång börjar den avta och mer skildra alla andra händelserna runt Daniels liv. Det är mycket som händer under filmens gång och allting går i ett perfekt tempo. Jag hade gärna sett att filmen delade med sig mer av Daniels misantropi, den lilla biten man fick var ju guld. Tekniskt sett riktigt snygg ibland, men musiken tycker jag förstör vissa scener, den kan kännas helt onödig ibland. Kanske är det också så många saker som filmen vill skildra att den försöker lite för mycket. Men överlag är det fan bra. Och Daniel Day-Lewis gör ett grymt jobb som skådespelare. Längden är verkligen till filmens fördel.
3/5
The Princess Bride
En farfar sitter och läser en saga för sitt barnbarn. Det är en klassisk saga med svärdfäktning, jättar, en elak prins, en prinsessa och kärlek.
En olidligt lam ramberättelse som bara är jättetöntig med dålig humor och helt enkelt rutten och smörig. Jag förstår att det säkert är kul och spännande om man är liten, men detta funkar inte för mig på något plan alls.
1/5
Warrior
Tommy återvänder hem till sin alkoholiserade far och vill bli tränad av honom så att han kan ställa upp i en MMA-tävling. Tommy har också en bror vid namn Brendan som behöver slåss för sin familj, något som båda till slut får göra på ett eller annat sätt.
Jag känner att jag har sett detta förut. Man blandar en trasig familj tillsammans med något som en kampsport, i detta fallet i alla fall. Det funkar inte speciellt bra här. Scenerna som utspelar sig i arenan är tråkigt filmade och klippta, det blir bara lamt att se på. Ibland lyser skådespelet till och ibland är någon enstaka scen inte helt dum när dramat börjar gå igång, men det slarvas bara bort till en stor soppa med så många klyschor att jag knappt kan hålla räkningen. Och det töntiga slutet fick mig faktiskt att skratta, något som inte bådar speciellt bra när det inte ska vara meningen. Förutsägbart och ganska tråkigt rakt igenom.
2/5
Amadeus
Historien om Wolfgang Amadeus Mozart, berättad av Antonio Salieri.
Behållningen ligger nästan i själva ramberättelsen, det gör allt speciellt på något sätt när det är karaktären Salieri som berättar om Mozarts liv. Mycket fiktion, visst. Jag såg Director's cut-versionen som ligger på precis 3 timmar. En fyllig historia som man fyller ut helt okej. Tom Hulces fnittrande är ju i en klass för sig (på både gott och ont.) Själva berättelsen mår faktiskt bra av den humor som finns vissa gånger, Mozart var ju trots allt lite av en skojare. Jag kan störa mig på vissa detaljer och gilla en del andra, så vi kompromissar till en trea.
3/5
Nagarik
En flyktingfamilj från östra Bengalen kämpar sig fram i Calcutta. Den äldsta sonen letar desperat efter ett jobb för att familjen ska slippa vara fattiga.
Mitt första möte med Ritwik Ghatak. Jag har inte sett så mycket indisk film egentligen, men när jag ser Nagarik är det svårt att inte tänka på den samtida indiska regissören Satyajit Ray och hans verk. Det är lite av samma sorts realism. Den här kom ju faktiskt innan Pather Panchali och många brukar väl dra jämförelser och bunta in Ray och Ghatak i lite av samma hörn på grund av deras likheter. Ghatak influerade tydligen Ray när det gäller hans Apu-trilogi.
Det är fint hur Ghatak socialrealistiskt skildrar arbetslösheten tillsammans med fattigdomen. Här ställs intressanta frågor och argument mot varandra. Men tyvärr är filmen lite tråkig på några håll, bland annat slutet som känns lite väl anpassat med Ghataks associationer till IPTA. Fast några gånger bjuder Ghatak på riktigt schyssta bilder med trevlig symbolik.
3/5
Ajantrik
Bimal har en misshandlad och gammal taxi som han kallar för Jagaddal. Eftersom han behandlar sin bil som en levande varelse anser många att Bimal inte är speciellt klok.
Andra filmen av Ghatak för mig. Det intressanta här är att man kan se protagonisten Bimal som en influens till karaktären Narasingh i Satyajit Rays film Abhijan. Och Narasingh kan man i sin tur se som en prototyp till Travis Bickle i Martin Scorseses film Taxi Driver. Denna känns lite lättsammare än den förra filmen av Ghatak jag såg, Nagarik alltså.
Ghatak visar verkligen intimiteten mellan Bimal och hans bil som han är väldigt rädd om. Jag är lite kluven dock, jag gillar det socialrealistiska, men ibland blir det nästan lite töntig buskis av det hela och sci-fi-inslagen känns också lite töntiga. Trots allt får man väl se filmen med ett ironiskt öga. Det dras i alla fall inte ut på sentimentaliteten för mycket och det är ett fint budskap i grund och botten som gärna har känslan av en roadmovie.
3/5
Ben-Hur
Judah blir förrådd och blir slav på grund av en romersk vän. Men Judah vill ha sin frihet och kommer tillbaka för att hämnas.
En mustig mastodont till film. Töntigt religiös, men jag kan inte låta bli att imponeras av scenografin som är helt fantastisk. Miljöerna, alla människorna och byggnaderna. Kolossalt! Filmen har helt klart en mäktig och episk känsla, något som den verkligen vinner på ihop med berättelsen som är bra (men fortfarande töntigt religiöst) berättad på sina 3 timmar och 42 minuter. Dessutom är det snyggt som tusan.
3/5
Mr. Smith Goes To Washington
En naiv och idealistisk man är utsedd till att fylla en vakans i den amerikanska senaten. Hans planer kolliderar snabbt med korrupta och cyniska politiker som gör allt för att förstöra för honom. Men han ger sig inte.
För patriotisk och massor med smörig kärlek till USA där Capra slänger in sliskiga ideal. För sentimentalt och övertydligt, det funkar knappt som propagandafilm heller. Slutet var ju nästan skrattretande med. Nej, tack. Visst, filmen är gjord 1939, det kan man ju ha i åtanke. Men ändå, jag gillar ju förvisso James Stewart och det värmer ju fortfarande att se honom. Tyvärr inte i en film som den här. Visst räddar han filmen, men i sin tur räcker det inte så långt.
2/5
Såg du Ben Hur på Blu-Ray?
I så fall, gjorde bilden och ljudet mediet rättvisa? Jag har själv planerat att se den på just BD nämligen.
Postad 26 December 2011 - 18:20
Såg du Ben Hur på Blu-Ray?
I så fall, gjorde bilden och ljudet mediet rättvisa? Jag har själv planerat att se den på just BD nämligen.
Ja, den var hur snygg som helst och mäktig att se i Blu-ray. Nu har jag ingen bombastisk ljudanläggning hemma, så det blir svårt för mig att säga något speciellt om ljudet lite mer ingående. Men jag hade inget att klaga på.
http://www.blu-ray.c...ur-Blu-ray/756/
Där har du en lite mer ingående recension om ljudet osv. som säkert hjälper dig lite mer.
Postad 26 December 2011 - 21:25
Rätt mkt filmgrain i de mörka scenerna men det är å andra sidan inte särskilt förvånande. Bilden var bra i övrigt. Ljudet var lågmält i de tystaste konversationerna, särskilt när Ellie pratar men det är hon i alla utgåvor jag sett. Hon pratar verkligen jättetyst i denna film.
I de mest ljudstarka scenerna som exempelvis första T-Rex vs Bilar så är det enormt mkt basljud.
För första gången sen jag köpte min sub fick jag gå fram och sänka gain och dessutom sänka ljudet lite på hela anläggningen. Det mullrade rätt illa och jag tror subben jobbade för hårt om jag ska vara ärlig. Galet låg bas i dessa scener hur som helst.
Filmen är ju som vanligt jättebra och precis som alla andra gånger jag sett JP de senaste åren så blir jag fortfarande förbluffad över hur sjukt välgjorda effekterna i filmen är, även i konkurrens med dagens filmer. Man kan inte säga annat än att det är ett grafiskt mästerverk.
Ja, den var hur snygg som helst och mäktig att se i Blu-ray. Nu har jag ingen bombastisk ljudanläggning hemma, så det blir svårt för mig att säga något speciellt om ljudet lite mer ingående. Men jag hade inget att klaga på.
http://www.blu-ray.c...ur-Blu-ray/756/
Där har du en lite mer ingående recension om ljudet osv. som säkert hjälper dig lite mer.
Yes, ger onekligen sug
Får se när den dimper ner i brevlådan.
Postad 26 December 2011 - 21:38
Ett ordentligt fan av filmen och jag tror inte rullen i sig behöver så mycket mer introduktion. Den var absolut lika underhållande som vanligt och jag satt bara och njöt filmen igenom. Både bild och ljud var förvånansvärt bra måste jag säga. Ett helt klart uppsving från DVD-utgåvan och ett bra mycket större sådant än vad jag vågade tro.
10/10 kokainberg!
Postad 26 December 2011 - 22:15
Bild: 7/10
Ljud´: 6/10
Film: 6/10
Är tveeggad av denna film, både bra & "dålig", förväntade mig mer apokalyptisk känsla, men fick mer dokumentärskänsla, Skådespeleriet är löst sammahållet vilket gäller hela filmen (har dem klippt bort 30minuter?)
Så en helt ok filmen, men smula osammanhängande! (har lite svårt för nuvarande betyget 6.9 på Imdb...)
Redigerat av Mikolino, 26 December 2011 - 22:18.
Postad 26 December 2011 - 23:21
Årets bästa film? Norrmännen följer upp Död Snö med en ännu bättre film. Riktigt skön och "verklighetstrogen" mokumentär där bevisen för trollens existens och försöken att hålla dem borta från människor får fullständigt logiska förklaringar. En stark 8/10, på gränsen till en 9:a.
Lite mer sånt här i svensk film tack!
Postad 26 December 2011 - 23:46
Helt okej rulle, stör mig dock på överspel från Goslings sida.
Ljudet och bilden är dock helt fenomenalt.
Postad 27 December 2011 - 02:55
Utspelar sig i amerikanska södern under depressionen. Atticus Finch är en advokat som försvarar en svart man som har blivit anklagad för våldtäkt trots att mannen är oskyldig.
Börjar halvdant och det är mycket ojämnt skådespel, speciellt när det gäller barnen. Gregory Peck är intressant att se i alla fall. Det är när rättegången börjar som filmen är spännande och som bäst. Jag tycker att det är tråkigt att se allt utifrån barnens synvinkel, det blir bara lättsamt och platt. Istället är det faktiskt Pecks karaktär som intresserar mig mest, barnen verkar mer vara där för att det ska vara ganska tillrättalagt. Berättarrösten är inget vidare heller, den kunde man gott kapa av, som jag känner är den verkligen helt onödig. Rättegången är som sagt filmens höjdpunkt, svårt att lägga ögonen på något annat då.
3/5
Postad 27 December 2011 - 07:42
Mina "förhoppningar" var inte höga, och de besannades. Filmen känns så konstigt tillgjord - inspelad i Sverige, alla har svenska namn (Mikael uttalas på svenska i filmen osv), löpsedlar i filmen är skrivna på svenska medans deras gamla utredningsmaterial (i form av gamla tidningsartiklar) som de går igenom är på engelska + att de slängt med ett och annat "hej!" och "skål!" i filmen.
Handlingen var något lättare att följa med till än den svenska versionen.
Nä, Daniel Craig passar nog allt bättre som antingen James Bond eller en alienspöande cowboy enligt mig.
3/5
Postad 27 December 2011 - 12:04
En prequel till originalet som berättar vad som hände i det norska lägret innan Kurt Russel & Co kom dit.
Medan originalet ingav en riktigt paranoid känsla för vem som var vem, kombinerad med Carpenters lysande filmmusik samt bra skådespelarinsatser så tyckte jag att denna filmen föll platt på näsan på alla områden jämfört med originalet. Man lyckades aldrig få upp spänningen och karaktärerna var dåligt utvecklade. Lite logiska tankevurpor fanns också men dom går jag inte in på ifall någon vill se filmen
3/5
Redigerat av Unregistered1d33b6c9, 27 December 2011 - 12:05.
Postad 27 December 2011 - 12:12
Instämmer. Filmen var splittrad och visste inte riktigt vilken storyline den ville stå på. Jude Laws konspirationsteori, Fishburnes forskarteam eller Damons ensamma pappa som genomgått en personlig tragedi och skildrar vardagen i en sådan situation som i filmen. Visserligen intressant film men inte Soderberghs bästa direkt. Fick mig dock att vilja åka ner till Ica och köpa en jevla massa konserver och pasta och bunkra upp med 20-liters vattendunkar. Filmen tryckte helt klart på "survivalist" genen hos enStrax innan juletid såg jag Contagion på Blu-Ray: http://www.imdb.com/title/tt1598778/
Bild: 7/10
Ljud´: 6/10
Film: 6/10
Är tveeggad av denna film, både bra & "dålig", förväntade mig mer apokalyptisk känsla, men fick mer dokumentärskänsla, Skådespeleriet är löst sammahållet vilket gäller hela filmen (har dem klippt bort 30minuter?)
Så en helt ok filmen, men smula osammanhängande! (har lite svårt för nuvarande betyget 6.9 på Imdb...)
Ett IMDB betyg på närmare 6 är mer rimligt IMHO.
Redigerat av Unregistered1d33b6c9, 27 December 2011 - 12:13.
Postad 28 December 2011 - 07:15
"Fast Eddie" Felson är en biljardfifflare som får uppmärksamhet bland biljardborden i USA. Han vill möta legenden Minnesota Fats och då blir det höga insatser. Och när Eddie träffar tränaren Bert Gordon blir det mer än insatser som börjar stå på spel.
Paul Newman är som gjuten för rollen som Eddie, han spelar den med perfektion till max. Bra skådespel av de flesta övriga med. Det finns också en kärlekshistoria i filmen, något som jag trodde skulle dra ner ganska mycket, men det visade sig vara en positiv överraskning som istället lyfte filmen och gav den mer att ge. Sarah som spelas av Piper Laurie lyckas faktiskt bli en intressant karaktär, speciellt tillsammans med Eddie då bådas liv har problem. En cool Newman, pengar, alkohol, cigaretter, biljard och allt som hör till. Väldigt snygg och stilig film med mycket karaktär och mysiga miljöer.
4/5
Festen
Helge fyller 60 år och bjuder släkt och vänner till en stor fest. Väl vid middagen avslöjas obekväma familjehemligheter.
Dogmafilm kanske inte är min grej, men detta var över förväntan. Dogmerna gör verkligen att hela filmen känns otroligt intim, naken och realistisk, inte minst på grund av det schyssta skådespelet också. När den så kallade bomben släpps och saker avslöjas, då blir det en stämning som inte är likt mycket annat. Absurd humor blandas med ångest. Som jag känner nu känns filmen lösryckt ibland och tappar lite i andra halvan. Men jag vill gärna se om den, det är en sak som är säker. Kan bli en höjning nästa gång.
3/5
Roman Holiday
Prinsessan Ann smiter under ett statsbesök i Rom och träffar journalisten Joe.
Ser man till början och slutet känns det förutsägbart som tusan. Vissa stunder lyser det till, annars tyckte jag att det var svagt. Pecks karaktär finner jag ganska ointressant för det mesta. Inte heller får jag känslan av att manuset är tillräckligt. Precis som humorn är hela filmen oerhört lättsam och tyvärr ganska platt. Jag gillar ju Audrey Hepburn, så det blir en tvåa på grund av henne och hennes charm.
2/5
Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
Smeden Will Turner slår ihop sig med kaptenen Jack Sparrow för att rädda en guvernörs dotter och ta tillbaka skeppet The Black Pearl.
Ytligt, förutsägbart, platt handling, massa klyschor, Disney plus Hollywood och ganska så meningslöst. Humorn är bara töntig, samma med all action och effekterna. Och skådespelet är ojämnt. Depp är ju annars en bra skådespelare, men det hjälper inte ett dugg i den här smörjan. Den hade allt jag kunde förutspå att den skulle ha. Och inte var det bra. Värdelös Svensson-film.
1/5
Postad 28 December 2011 - 09:50
Filmen är lite mer än vad titeln och framsidan skvallrar om, "don't judge a book by its cover"
Stundtals riktigt snyggt filmat,
Första nertagningen satte standarden för ljudet = klart godkänt
Rekommenderas varmt!
Postad 28 December 2011 - 10:19
Kollade på denna under julen när min dotter fick den i födelsedagspresent. Har inte sett den sedan jag var liten och som både jag och en av de andra i sällskapet hade vi aldrig reflekterat då när vi var små att det var en dubbad film.
Sjukt kul att se Christian Bale som barnskådespelare. Såg inte alls ut som http://www.imdb.com/...09792/nm1600560 utan bara som en miniversion av sig själv...
Mio min Mio är på inget sätt en fantastisk film, men som barnfilm verkar den funka. Var betydligt mer populär än Alladin och Skönheten och Odjuret som hon också fick... 2/5
Postad 28 December 2011 - 13:35
Jisses vad pretentiös du är... finner inga ord.Pirates of the Caribbean: The Curse of the Black Pearl
Smeden Will Turner slår ihop sig med kaptenen Jack Sparrow för att rädda en guvernörs dotter och ta tillbaka skeppet The Black Pearl.
Ytligt, förutsägbart, platt handling, massa klyschor, Disney plus Hollywood och ganska så meningslöst. Humorn är bara töntig, samma med all action och effekterna. Och skådespelet är ojämnt. Depp är ju annars en bra skådespelare, men det hjälper inte ett dugg i den här smörjan. Den hade allt jag kunde förutspå att den skulle ha. Och inte var det bra. Värdelös Svensson-film.
1/5
Postad 28 December 2011 - 13:45
En av årets bästa filmer, om inte den bästa tittades det på här igår.
Filmen är lite mer än vad titeln och framsidan skvallrar om, "don't judge a book by its cover"
Stundtals riktigt snyggt filmat,
Första nertagningen satte standarden för ljudet = klart godkänt
Rekommenderas varmt!
Såg denna oxå men årets film vettefasen hade så mkt luckor att man nästan blev mörkrädd men ändå så fastnade man (:
Contagion:
Vet inte riktigt vad jag tyckte om denna, den får iaf mig o bli mer bakteriefob än vad jag var innan men samtidigt så vet jag inte riktigt vad den vill visa för mig.
Förvirrad så gillade jag denna ändå (:
2.5/5
Postad 28 December 2011 - 18:09
fd5.jpg 10.68K
0 Antal nerladdningarTrogen de gamla, bara
Jag gillar alla i serien 8/10
Postad 28 December 2011 - 18:46
Postad 28 December 2011 - 21:59
http://www.imdb.com/title/tt1228987/
Har sett Ldrki för ett par år sen och kände mig tvungen att se även den amerikanska remaken.
Jag hade inte särskilt höga förväntningar eftersom det dels var en remake samt att originalet faktiskt är en utav de absolut få svenska filmer jag tyckt är bra.
Denna remake är dock faktiskt helt ok!
Let me in är mer grafiskt pyntad än svenska varianten och visar lite mer, lämnar inte lika mkt åt fantasin och väntandet så att säga. Vissa scener ur svenska filmen finns inte med medans vissa är tillagda/ändrade osv. Nyckelscenerna är dock desamma även om de är filmade på annan plats osv.
Jag tycker nog om jag ska gå efter minnet att Ldrki är snäppet bättre men detta är ändå en mkt bra vampyrfilm och det är skönt att veta att det fortfarande görs filmer om äkta vampyrer i dessa tider när vampyrerna glittrar och värre.
Postad 28 December 2011 - 23:57
Bild: 6/10 (Grain som för en gångs skull passar en film, så ingen referensbild, men det gör inget)
Ljud: 7/10 (Inte någon "effekt" film, men duger gott)
Film: 9/10......
En underbar film som förvisso har en del manusmisstag och bleka tillfällen, men den levererar och levererar på en hel del olika nivåer en fighter film sällan brukar göra, det vävs inte livsöden, konflikter och allehanda svårigheter på ett helt ok sätt, kan inte säga mycket mera utan att spoila!
Sevärd till tusen, den klättrade in på min top 30 iaf.
Kan med fördel ses med din partner.
Postad 29 December 2011 - 00:01
Visste att den skulle vara dålig men såhär dålig och innehållslös? dem har hollywoodifierat den och gjort den mer "barnvänlig".. nae riktigt dåligt
1/5 tigrar
Postad 29 December 2011 - 00:15
Bild: 8
Ljud: 8
Film: 8
Postad 29 December 2011 - 00:38
Även om jag i vanliga fall gillar kategorin så anser jag att filmen In Time är riktigt dålig och knappt sevärd.
Dålig skådespeleri, dålig manus i kombination med osammanhängande scener i filmer blev en buffé av dålig-sämre-värst.
1/5 och jag är mycket generös.
hr_In_Time_4-680x948.jpg 48.15K
1 Antal nerladdningar
Redigerat av Unregistereda360a43b, 29 December 2011 - 00:40.
Postad 29 December 2011 - 03:07
Fråga dock. Ex den här undervattensscenen med maneter där är det en massa banding. Vet inte om det är ett artistiskt val eller om det är tvn? Banding alltså att färgerna är uppdelade. DVD utgåvan för övrigt blir att skrapa ihop till bluray. 3D hade vart grymt nice till den här filmen också. Imponerar främst visuellt/audiellt. Storyn hade kunnat berättas rakare men vem vill klippa i en sådan här film. Vill gärna ha en super extended directors uncut
Postad 29 December 2011 - 04:50
En bedragare som kallas för Hooker söker hämnd när hans partner Luther dör. Han gaddar ihop sig med en vän till Luther och planerar en stor kupp för att vinna åt sig en förmögenhet.
Mycket sämre än vad jag trodde. Ibland är det riktigt trevligt (pokerscenen till exempel), men oftast inte. Själva blåsningen är ju finfin, men den tar ju slut ganska snabbt och filmen gör det också i samma veva. Det blir en haltande och lång sträcka dit med lama vändningar. På plussidan har vi kemin mellan Paul Newman och Robert Redford samt den mysiga scenografin som ska föreställa ett Chicago under 30-talet. Butch Cassidy and the Sundance Kid av George Roy Hill var bättre än den här.
2/5
Postad 29 December 2011 - 08:43
En polsk jude som är pianist försöker att överleva nazisternas invasion av Polen under andra världskriget.
Hur man har gjort med språken i filmen känns inte det minsta rätt och gör det bara orealistiskt. Minus för det. The Pianist känns inte heller som en film av herr Polanski. Det är så synd att filmen är så standard i sin enkelhet och för sin längd förväntade jag mig mycket mer. Allting resulterar i en tråkigt endimensionell upplevelse som kunde haft exempelvis mer objektivitet. Man förstår hur Polanski vill måla upp saker och ting här. Han visar tyskarnas grymhet, man ska tycka synd om judarna och i slutändan vill han säga att det ändå fanns mer än grymhet hos tyskarna. Det blir lite för övertydligt och trist på grund av det, speciellt när det inte finns fler intressanta trådar förutom huvudpersonens kamp som är den stora tråden i det hela. Jag blir aldrig riktigt berörd till hundra procent.
Ja, det finns faktiskt mycket jag kan klaga på och det kanske känns som att jag klagar mest, men jag kan inte förneka att det var oerhört engagerande ändå. Speciellt den andra halvan då filmen tar en lite annan vändning. Visuellt är det välgjort och snyggt i all ära. Jag tycker bara att det är lite svagt för att vara Polanski med tanke på hans förutsättningar. Trots allt är det inte en så pass dålig film att jag vill ge en tvåa och Adrien Brody gör en minnesvärd insats.
3/5
Postad 29 December 2011 - 09:15
Tycker personligen The Pianist är en av de bästa filmer jag sett.
+1 Otroligt bra film!
Postad 29 December 2011 - 18:00
En favoritfilm. Förträffliga dialoger, oförglömliga karaktärer och utmärkta jobb av skådisarna.
10/10
Redigerat av Voldo, 29 December 2011 - 18:12.
Postad 29 December 2011 - 18:11
En familjs plätt i Oklahoma blir beslagtagen och de är tvungna att åka till Kalifornien för att söka arbete och starta ett nytt liv där.
Det är en engagerande och spännande skildring av en familj under depressionen, porträtten känns faktiskt ganska realistiska. Jag har inte läst verket filmen är baserad på, men Ford är ändå farligt nära propaganda ibland. Kanske inte det roligaste då The Grapes of Wrath blir lätt övertydlig också. Men fan, Henry Fonda är som vanligt sjukt bra och det är han som är filmen stora höjdpunkt.
3/5
Postad 29 December 2011 - 18:56
Helt okej rulle, får en klaustrofobisk känsla som ligger kvar efter filmen.
Bilden får godkänt.
Ljudet däremot är toppklass.
Referens film för ljud måste jag säga, arbetar fint som fan i 6 kanaler.
Ett måste för att testa högtalare/reciever.
Film 4/5
Bild 3/5
Ljud 6/5
Redigerat av Unregistered710b3906, 29 December 2011 - 21:38.
Postad 29 December 2011 - 19:28
Börjar med bra känsla men tappar efter ungefär halva filmen, komma tillbaka stundvis men lever inte riktigt upp till det den byggde upp för mig.. men en helt klart godkänd film !
3/5 tigrar
Postad 30 December 2011 - 21:59
Länge sedan jag såg denna film (tror det var på VHS tiden) men den var precis lika underbar som jag minns den. Bra bild men ljudet har jag gärna haft lite mer tryck i , framförallt djupbasen, subben fick ju knappt jobba något alls tycker jag.
Filmen är en given 10/10
Postad 01 January 2012 - 10:22
Leon blu-ray
Länge sedan jag såg denna film (tror det var på VHS tiden) men den var precis lika underbar som jag minns den. Bra bild men ljudet har jag gärna haft lite mer tryck i , framförallt djupbasen, subben fick ju knappt jobba något alls tycker jag.
Filmen är en given 10/10
Är ju ofta så med äldre filmer tyvärr. Leon är ju en bra film, har inte sett den på många år men känner det börjar bli dags igen.
Postad 01 January 2012 - 11:04
Ljud: 5
Bild: 4,5
Film: 4,5
Sjukligt bra ljud i dessa filmer. Det är så galet mkt detaljer när metallen skramlar, eld fräser mm att man nästan tror man befinner sig i Midgård.
Bilden är också mycket bra, i en del mörka scener är den lite grynigare än man skulle velat, och svart är inte alltid svart i filmen.
Scenen när Gandalf rider mot Helms Deep samtidigt som solen går upp, tappar hakan varje gång... Så otroligt välgjort.
Postad 01 January 2012 - 21:55
Redigerat av Lactoferrin, 01 January 2012 - 21:56.
Postad 01 January 2012 - 23:34
Odödlig klassiker, ett måste för alla som gjort lumpen! (Och alla andra också egentligen....)
Postad 02 January 2012 - 14:52
Fråga dock. Ex den här undervattensscenen med maneter där är det en massa banding. Vet inte om det är ett artistiskt val eller om det är tvn?
Med 99% säkerhet din utrustning. Annars är det det konstigaste artistiska valet jag någonsin hört talas om.
The Three Next Days
Tycker den har glidit oförtjänt omärkt förbi. Även om det inte var en film att minnas för livet så var det länge sedan jag såg något som var såpass spännande såpass länge. Man får ju inga andningspauser alls när det väl dragit igång. Kul!
7/10
Postad 02 January 2012 - 15:02
Finstämd och snygg, med ett par komiska poänger.
Tides of March - 8.5 / 10
Snyggt och otroligt välspelat politiskt drama.
Postad 02 January 2012 - 16:01
själva filmen var helt ok, inget som jag skulle längta efter att se igen om det inte vore för den riktigt bra ljudeditingen, väldigt många bra bastunga scener. Mycket bra bild också, det märks att både filmen och produktionen varit påkostad.
bild: 4.5/5
ljud: 5/5
film: 3/5
Indiana Jones and the tempel of doom
nej, det här var ingen bra indy-film inte. stor besvikelse, speciellt om man ser till den första filmen.
bild: 3/5
ljud: 2/5
film 1/5
Postad 02 January 2012 - 16:06
Mio min Mio
Kollade på denna under julen när min dotter fick den i födelsedagspresent. Har inte sett den sedan jag var liten och som både jag och en av de andra i sällskapet hade vi aldrig reflekterat då när vi var små att det var en dubbad film.
Sjukt kul att se Christian Bale som barnskådespelare. Såg inte alls ut som http://www.imdb.com/...09792/nm1600560 utan bara som en miniversion av sig själv...
Mio min Mio är på inget sätt en fantastisk film, men som barnfilm verkar den funka. Var betydligt mer populär än Alladin och Skönheten och Odjuret som hon också fick... 2/5
Haha jag hade kunnat sätta en årslön på att den var en svensk film, men jag har å andra sidan inte heller sett den sen jag var liten, kanske är läge att se den igen snart för att kolla en C Lee som Kato!
Edit Stavfel
Redigerat av hensod, 02 January 2012 - 16:06.
Postad 02 January 2012 - 18:47
Denna film överraskade mig totalt, riktigt bra!
9/10 får den av mig!
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
28 bilder
2 filmer
Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?