Postad 31 December 2012 - 17:05
Postad 31 December 2012 - 17:43
Det har ingenting med HD eller SD kanaler att göra. OM en plasma tv surrar/buzzar så gör den det, ju vitare bild destå mera brukar det vara.
Men tycker inte du ska vara orolig för detta. Visst i stort sett alla plasma tv ger ifrån sig detta ljud men i regel brukar man behöva ha helt tyst i rummet och gå nära tvn för att höra detta.
Sedan är personer olika känsliga för olika typer av ljud så ingen kan ju veta hur du kommer uppleva detta.
/Fredrik
Ska börja med att säga att min ST inte buzzar mkt. Men jag kan höra skillnad beroende på vilken källa jag kör ifrån. Från PS3 hörs nästan inget alls (bluray och spel) men från 360 och Apple TV hörs det mer buzz. Som om de pressar skärmen mer på ngt sätt, svårt att beskriva.
På min gamla Kuro 5090 "buzzade" det mkt mer när jag körde HD från bluray än när jag körde vanlig DVD. Antar att det är nätaggregatet som lät mer då det krävdes mer för att visa den högre upplösningen. På bluray lät det då ganska rejält vid vit bild, och även en del vid svart bild. Upplever det inte alls lika mkt på min ST.
Postad 31 December 2012 - 19:32
Någon som har schyssta tips på hur man kan enkelt kaliberara tvn?
Postad 31 December 2012 - 20:43
Har en st50 och den buzzar. Men inget jag kan höra om jag inte stänger av ljudet, står nära tvn och är helt knäpp tyst.
Någon som har schyssta tips på hur man kan enkelt kaliberara tvn?
Sätt i True Cinema
Stäng av alla bildförbättrare
Kontrast runt 45
Brightness 0
Sharpness 0
Colour omkring 28-30
Gamma 2.4
Detta är mina inställningar jag fått med DVE, kan ju vara ngt att testa iaf.
Vissa filmer, typ Wall-E och Superhjältarna (bluray) har ju vissa testbilder och råd för att ställa in kontrast och brightness. Kan man få tag i dem är det ju ett billigt alternativ!
Redigerat av kleinis, 31 December 2012 - 20:45.
Postad 31 December 2012 - 20:50
SWEwillow,
Har du Hd-kanaler eller kör du med sd samt använder du extern ljudkälla ?
//Kulon45
Kör både hd och sd och extern källa såklart
Postad 31 December 2012 - 21:07
Postad 01 January 2013 - 16:15
En enkel fråga till när jag ska sätta ihop TV:n med foten. Är det fortfarande så att man inte ska lägga plasma-TV-apparater ned för att det på något sätt kan skada TV:n? Om så är fallet, hur ska man då på bästa sätt få dit foten? Hade tänkt att lägga plasman på sängen tillfälligt för att fixa foten men om detta inte är någon bra metod hoppas jag att någon kan bistå med en bättre?
Postad 01 January 2013 - 16:21
Var och köpte en VT50Y igår och får den hemkörd nästa vecka.
En enkel fråga till när jag ska sätta ihop TV:n med foten. Är det fortfarande så att man inte ska lägga plasma-TV-apparater ned för att det på något sätt kan skada TV:n? Om så är fallet, hur ska man då på bästa sätt få dit foten? Hade tänkt att lägga plasman på sängen tillfälligt för att fixa foten men om detta inte är någon bra metod hoppas jag att någon kan bistå med en bättre?
Sätt ihop foten och lyft sedan på tvn. Det finns en skåra som man sätter tvn i och sedan skruvas man fast.
Men man behöver vara 2 personer, helst.
Postad 01 January 2013 - 16:23
Jo du kan lägga den ner på något mjukt.
Att plasma inte ska ligga ner gäller när det handlar om transport.
/Fredrik
Redigerat av porch123, 01 January 2013 - 16:25.
Postad 01 January 2013 - 19:26
Aha - du kör dator. Där har du sannolikt den förklaring du säker. Även side-by-side-formatet är reglerat kring vilka frekvenser som fungerar utifrån de krav som ställs från broadcast. Där måste du ställa datorns grafikkort rätt. Kategoriskt är det alltid datorn som är problemet i de här fallen. TV:n förklarar via EDID exakt de modelines den föredrar för 3D-formaten eftersom det är en förutsättning för att 3D ska fungera öht. Problemet är att grafikkort och programvara på datorn inte fungerar på samma sätt som en stationär Blu-rayspelare och därför skickar en annan signal, en signal TV:n inte väntar sig att få och därför inte kan separera på rätt sätt. Ofta är 3D-bilden från dator, innan signalen justeras till rätt modeline, alldeles för brett separerad höger/vänster vilket ger extrem crosstalk och rätt märklig 3D-effekt.
De skillnader som uppstår med den typen av reglage där man växlar 100/120 Hz eller liknande ger endast subtila skillnader i hur bilden renderas. Det påverkar inte "tokmycket crosstalk" eller liknande.
Glömde skriva: Jag har kört alla sorters 3D jag kan generera med signalgeneratorn mot Panasonics 2012:or. SBS fungerar normalt.
Ja det var datorn som var problemet:) La över 3d filmerna på usb sticka och satte i tvn, då fungerar 3dn normalt. Underbart att se i 3d!
Dock så blir det lite hack i bilden ca var 10de sekund. Inte något stort eller så, men tillräckligt för att man ska störa sig på detta lilla lagg. Funderar på om det kan ha med 24p att göra? Läst lite om det men inte helt förstått vad det handlar om.
Någon som vet vad det är som gör detta lagg?
Postad 01 January 2013 - 19:50
Var och köpte en VT50Y igår och får den hemkörd nästa vecka.
Jag lade min ner när jag monterade foten. Det var inga problem att montera den ensam.
Postad 02 January 2013 - 10:49
Zzzzz? ZT60 incoming?so Here is your gift.. seeing that Lg had some guts. some time ago i mentioned that i cant wait to see how the forums react to the new line..and so much focus on vt. well vt is still a love of mine.its always been the go too sku for many. but who says its the flagship product this year? certainly not your humble AVjunkie. i think we are due for a new era of flagship..hope you all get your Zzzzz in tonight
we have a heck of a Ces to come.
Redigerat av pacman, 02 January 2013 - 10:50.
Postad 02 January 2013 - 12:05
Har inte med 24p att göra i alla fall. Brukar handla om lagringsmediet, kodningen av materialet (som jag gissar är en random rippning från TPB e. dyl.), bugg i programvaran, etc.Dock så blir det lite hack i bilden ca var 10de sekund. Inte något stort eller så, men tillräckligt för att man ska störa sig på detta lilla lagg. Funderar på om det kan ha med 24p att göra? Läst lite om det men inte helt förstått vad det handlar om.
Det är sådana saker som gör att en annan föredrar en riktigt Blu-ray från en vettig spelare.
Postad 02 January 2013 - 16:25
http://www.svd.se/na...ris_7791408.svd
Postad 02 January 2013 - 16:29
Bra pris på VT50 på EG nu!
Dags att det börjar rasa nu
Mmm, börjar bli intressant nu! Vad tros om 55VT50, kommer den sjunka i pris också?
Postad 02 January 2013 - 18:22
Nu undrar man ju lite efter att ha läst alla varningar. Kör med 0 i kontrast så här i början vid tv tittande.
Men hur farligt är det att kolla på lite filmer (uttan kanal logga) som inte fyller ut skärmen? Känns inte som att det skulle orsaka IR som statiska bilder. Så är det för att skärmen inte bränns in på hela panelen?
Sedan har jag försökt att kolla hours of usage. Lyckades göra en self-check med factory reset genom att tryck vol- tv och info på remote efter instruktioner på nätet. Kanske var det för US modeller. Hur gör man på EU modell för att komma till service menu?
Postad 02 January 2013 - 20:25
Mmm, börjar bli intressant nu! Vad tros om 55VT50, kommer den sjunka i pris också?
Övertygad om att den ramlar ned under 15 inom en mycket snar framtid!
Postad 02 January 2013 - 20:41
Eh, ok. Kostar inte den 18000 kr idag. Du är övertygad om att den sänks med 3000 kr alltså.
Det var ingen dålig sänkning i så fall.
/Fredrik
Postad 02 January 2013 - 21:04
Postad 02 January 2013 - 21:13
Eh, ok. Kostar inte den 18000 kr idag. Du är övertygad om att den sänks med 3000 kr alltså.
Det var ingen dålig sänkning i så fall.
/Fredrik
Electroworld har ju redan haft den på kanpmanj för 16 500:- så 14 995:- för de sista exen under tidig vår, tror jag är en rimlig uppskattning!
Postad 02 January 2013 - 21:15
65" ligger på 22000:-
Redigerat av junkan, 02 January 2013 - 21:16.
Postad 02 January 2013 - 21:19
Vi brukar ligga på Tysklands priser med 1-2 månaders förskjutning och där kostar den just nu i 55" 15000:-
65" ligger på 22000:-
Trevligt, finner jag en 65a för det priset blir jag väldigt glad!
Postad 02 January 2013 - 21:21
Electroworld har ju redan haft den på kanpmanj för 16 500:- så 14 995:- för de sista exen under tidig vår, tror jag är en rimlig uppskattning!
Eventuellt innan det kommer nya modeller, när butikerna vill sälja av lagren isf. Brukar ju komma nya modeller på våren. Lät på ditt inlägg som att det var på g nu. Men vi tycker annorlunda om vad "inom en mycket snar framtid" betyder helt enkelt.
/Fredrik
Postad 02 January 2013 - 21:57
Senaste rean var väl 500kr rabattkod på 17.990 så 17.500? Hoppas tysklandspriserna infinner sig efter 7-8 januaris presentation av de nya modellerna
Postad 02 January 2013 - 21:59
Senaste rean var väl 500kr rabattkod på 17.990 så 17.500? Hoppas tysklandspriserna infinner sig efter 7-8 januaris presentation av de nya modellerna
Hade dom inte en liknande drive med 1500kr rabattkod med nån vecka innan?
Postad 02 January 2013 - 22:40
Dom flesta sätter den i THX läget och låter kontrasten vara på 36 i början, det viktiga är att köra skärmtvätt innan du stänger av den så panelen jämnas ut ( fosforn ) . Klart du ska kolla film från dag 1 !Har just bytt från gammal sony w4500 lcd till denna underbara vt50 55"
Nu undrar man ju lite efter att ha läst alla varningar. Kör med 0 i kontrast så här i början vid tv tittande.
Men hur farligt är det att kolla på lite filmer (uttan kanal logga) som inte fyller ut skärmen? Känns inte som att det skulle orsaka IR som statiska bilder. Så är det för att skärmen inte bränns in på hela panelen?
Postad 02 January 2013 - 22:55
Hur länge och hur ofta ska/bör man köra Scrolling bars?Dom flesta sätter den i THX läget och låter kontrasten vara på 36 i början, det viktiga är att köra skärmtvätt innan du stänger av den så panelen jämnas ut ( fosforn ) . Klart du ska kolla film från dag 1 !
Postad 02 January 2013 - 23:15
Hade dom inte en liknande drive med 1500kr rabattkod med nån vecka innan?
Yes, det stämmer!
Postad 02 January 2013 - 23:35
Släcker man ner i rummet och ställer TVn på en källa som inte används vilket ger svart bild så kan man efter en dag se ljusa spår efter text eller varvräknare efter ett bilspel. Man kör skärmtvätt eller myrornas krig tills dom ljusa spåren försvinner , brukar ta 5-10 min för mig efter spel och ibland gör jag det efter en TV söndag. På min ST 50 fungerar myrornaskrig bättre ( tv mottagaren på analoga läget)Hur länge och hur ofta ska/bör man köra Scrolling bars?
Om TVn inte är defekt så kommer man inte få problem med inbränningar om man kör lite skärmtvätt då och då , min LG pg6000 i sovrummet har kraftig gosting ibland som försvinner av sig själv när jag skiftar mellan svarta kanter och 16x9 format.
Redigerat av Unregistered1df9a6f7, 02 January 2013 - 23:44.
Postad 03 January 2013 - 01:23
Har inte med 24p att göra i alla fall. Brukar handla om lagringsmediet, kodningen av materialet (som jag gissar är en random rippning från TPB e. dyl.), bugg i programvaran, etc.
Det är sådana saker som gör att en annan föredrar en riktigt Blu-ray från en vettig spelare.
Hehe det stämmer med TPB;) Får testa lite olika saker för att försöka hitta var felet ligger då.
Blir mer och mer sugen på att skaffa riktig blu-ray så att man får ut det bästa av tvn! Men det är jue så segt att köpa alla filmer...
Postad 03 January 2013 - 10:41
Hehe det stämmer med TPB;) Får testa lite olika saker för att försöka hitta var felet ligger då.
Blir mer och mer sugen på att skaffa riktig blu-ray så att man får ut det bästa av tvn! Men det är jue så segt att köpa alla filmer...
Det går ju att hyra blue-ray filmer idag.
Jag slutade köpa filmer efter VHS-tiden. Alla andra nya fasta medier kommer ju med att gå samma öde till mötes.
Postad 03 January 2013 - 10:52
Jag kan tipsa om Lovefilm.se. Jag använder det och tycker det funkar väldigt bra. Dom har stort utbut av bluray.
Postad 03 January 2013 - 10:55
Min polare har en P50VT50Y och en BDS 570-reciever.
Han kopplar sin xstreamer och sin xbox360 till recievern och recievern via ARC till TVn. Allting fungerar bra.
Nu till min fråga:
Han vill köra olika bildinställningar beroende på om han tittar på film via xstreamern eller spelar spel på xboxen, men de är ju bara kopplade via en sladd till tvn och han säger att han då måste ändra inställningen för just den hdmi-porten.
Finns det inga inställningar man kan spara som typ "TV", "Spel", "Kväll", "Dag" etc. så som jag har (och alltid haft) på mina Samsungs?
Så att det är lätt att byta när man vill switcha från spel till film till TV o.s.v.
Hoppas att jag gjorde mig själv förstådd
Postad 03 January 2013 - 10:59
Kanske en dum fråga, men jag kör ändå
Min polare har en P50VT50Y och en BDS 570-reciever.
Han kopplar sin xstreamer och sin xbox360 till recievern och recievern via ARC till TVn. Allting fungerar bra.
Nu till min fråga:
Han vill köra olika bildinställningar beroende på om han tittar på film via xstreamern eller spelar spel på xboxen, men de är ju bara kopplade via en sladd till tvn och han säger att han då måste ändra inställningen för just den hdmi-porten.
Finns det inga inställningar man kan spara som typ "TV", "Spel", "Kväll", "Dag" etc. så som jag har (och alltid haft) på mina Samsungs?
Så att det är lätt att byta när man vill switcha från spel till film till TV o.s.v.
Hoppas att jag gjorde mig själv förstådd
Är väl därför man har normal, dynamic, game och övriga lägen på tvn? Han bör använda THX för allt med film sen tex game för alla spel.
Postad 03 January 2013 - 11:02
Är väl därför man har normal, dynamic, game och övriga lägen på tvn? Han bör använda THX för allt med film sen tex game för alla spel.
Jag misstänkte att det fanns något dylikt. Har inte tittat på inställningarna själv utan försökt guida via telefon och han har sagt att det inte finns något sådant alls.
Men då fungerar det ju så att du kan göra en inställning på normal (THX Cinema, färger, kontraster o.s.v.) och sen en annan på game o.s.v., eller hur? (bara dubbelkollar)
Postad 03 January 2013 - 11:21
Har läst om att man inte skall ha TVn i THX lägen de försat 200 timmarna, samt att kontrasten skall vara låg (men hur låg??) Tacksam för tips om vart i denna tråd inkörningstipsen finns samt om det finns nå bra sidor på nätet som tipsar om hur ställa in TVn. Ska man köra myrornas krig på nätterna, bildtvätt etc.....
Tack på förhand!!
/En som inte vill sabba sin flång nya Panna plasma
Postad 03 January 2013 - 12:14
Hejsan, jag har lite frågor om inkörning...har letat i tråden (denna) och u manualen men hittar inget om vilka inställningar man skall ha på TVn när man kör in den...har en VT50, 50".
Har läst om att man inte skall ha TVn i THX lägen de försat 200 timmarna, samt att kontrasten skall vara låg (men hur låg??) Tacksam för tips om vart i denna tråd inkörningstipsen finns samt om det finns nå bra sidor på nätet som tipsar om hur ställa in TVn. Ska man köra myrornas krig på nätterna, bildtvätt etc.....
Tack på förhand!!
Det viktigaste är att köra varierat material och kanske inte med tokhög kontrast. Tror du kan köra THX och känna dig lugn.
Jag skulle vara försiktig med kanalloggor de första 200 h.
Jag har på min ST försökt köra film i 1:78 (Trassel, Avatar, Toy Story mfl). När jag sett film i andra format eller spelat TV-spel så har jag kört tvätt eller brus i några timmar efteråt, bara för att vara på den säkra sidan
Försökte vid ett tillfälle se en 3D film, från USB, jag laddat ner. Den hade väldigt mörk och konstig bild och kontrast mm hamnade väldigt högt för att få till bilden hyfsat. När jag stängde ner menyn såg jag tydligt stora delar av menyn i de svarta fälten i bilden. Blev då hypernervös och körde vittvätt hela natten
Postad 03 January 2013 - 12:55
Hur länge och hur ofta ska/bör man köra Scrolling bars?
Har jag aldrig gjort. Noll problem med IR och liknande.
Det viktigaste är att köra varierat material och kanske inte med tokhög kontrast. Tror du kan köra THX och känna dig lugn.
Jag skulle vara försiktig med kanalloggor de första 200 h.
Jag har på min ST försökt köra film i 1:78 (Trassel, Avatar, Toy Story mfl). När jag sett film i andra format eller spelat TV-spel så har jag kört tvätt eller brus i några timmar efteråt, bara för att vara på den säkra sidan
Försökte vid ett tillfälle se en 3D film, från USB, jag laddat ner. Den hade väldigt mörk och konstig bild och kontrast mm hamnade väldigt högt för att få till bilden hyfsat. När jag stängde ner menyn såg jag tydligt stora delar av menyn i de svarta fälten i bilden. Blev då hypernervös och körde vittvätt hela nattenDet försvann som tur var. Ser numera bara original bluray där bilden blir rätt!
Har kört med THX cinema hela tiden. Kontrast på 36 tror jag det är. Inga problem med IR överhuvudtaget. Spelade spel på wii u i 10 timmar igår. Inte ett spår av IR.
Hejsan, jag har lite frågor om inkörning...har letat i tråden (denna) och u manualen men hittar inget om vilka inställningar man skall ha på TVn när man kör in den...har en VT50, 50".
Tack på förhand!!
Överdrivet. Har kört THX cinema på min VT50 sen jag köpte den i november. Har inte kört ngt speciellt. Har tittat på film, tv och spelat spel i 10 timmar i sträck. Ingen IR alls.
Redigerat av Unregistereddc471864, 03 January 2013 - 12:56.
Postad 03 January 2013 - 12:57
Jag misstänkte att det fanns något dylikt. Har inte tittat på inställningarna själv utan försökt guida via telefon och han har sagt att det inte finns något sådant alls.
Men då fungerar det ju så att du kan göra en inställning på normal (THX Cinema, färger, kontraster o.s.v.) och sen en annan på game o.s.v., eller hur? (bara dubbelkollar)
Det bör funka ja. Skiljer sig inte från någon annan tv som existerar
Postad 03 January 2013 - 13:04
Syns iofs endast då jag kör scrolling bras...kanske skall köra lite myrornas krig om nätetrna o stänga av standby läget : )
Postad 03 January 2013 - 13:48
Postad 03 January 2013 - 13:56
Samma här. Dock inget som syns/märks vid film och tv-tittande.Får ta tillbaka det jag skrev. När jag kör "skärmtvätten" så ser jag att jag har en rätt ordentlig inbränning av SVT uppe i högre hörnet. Drygt. Hoppas man får bort skiten igen.
Postad 03 January 2013 - 13:59
Postad 03 January 2013 - 14:04
SERIÖST må jag säga!!Jag har ingen inbränning på min VT50, men då växlar jag rätt friskt mellan kanalerna och kör skärmtvätt om jag ska gå och äta etc.
Postad 03 January 2013 - 14:07
Sikket skit. Panasonic borde skämmas! Min inte ens hälften så dyra LG från 2010 har inte de här problemen.
Får bli Samsung nästa gång om jag inte får bort det här. Man vill inte hålla på att vara orolig för inbränningar varenda gång man använder tvn.
Ska testa köra "skärmtvätten" hela dan och se om det hjälper.
Redigerat av Unregistereddc471864, 03 January 2013 - 14:08.
Postad 03 January 2013 - 14:16
Fråga: Kan det på något sät vara skadligt att köra skärmtvätten?
Det jag menar är t.ex. att livslängden på panelen kortas eftersom TV'n är igång betydligt fler timmar.
Kör jag myrornas krig så slår TV'n automatiskt över till HDMI1 efter ett tag - hur lyckas man med konstant myrkrig?Testa myrornaskrig med då det varit effektivare efter spel för mig.
Postad 03 January 2013 - 14:23
Postad 03 January 2013 - 14:26
SERIÖST må jag säga!!
Klart jag kan kolla några timmar på en kanal om det är någon bra film men annars så blir det mkt zappande. Inte märkt nåt efter spel heller. Men som sagt jag tvättar titt som tätt om jag går ifrån om än bara några minuter.
Har man kört tvätten en gång så behöver man ju bara trycka menu och ok 3ggr tror jag, tar ju ingen tid alls.
Redigerat av New Player, 03 January 2013 - 14:26.
1 användare läser detta ämne
0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar
Sökningen pågår
Avancerad sökning
7
Bildkalibrering
21 bilder
50 filmer

Minhembio - Senaste nyheterna

Fler
Vilka bilder visas här?