Gillar bilderna på den här sidan. Extra plus till Johan för flertalet grymma svartvita alster.

1-500 sec, ISO 160, IMG_6065.jpg by b.lok, on Flickr
Sökningen pågår
Sökresultaten dyker upp här efterhand. Du kan fortsätta skriva om du vill begränsa sökningen.
Söker efter användare
Söker efter gallerier
Sök forumtrådar
|
Postad 15 October 2013 - 09:45 Gillar bilderna på den här sidan. Extra plus till Johan för flertalet grymma svartvita alster. ![]() 1-500 sec, ISO 160, IMG_6065.jpg by b.lok, on Flickr Postad 16 October 2013 - 22:12
Tackar, tackar!
Gillar din senaste mycket Johan! Mycket bra Ronny, känns bekant men det kanske är en annan bild än den jag sett tidigare (men från samma tillfälle?). Postad 26 October 2013 - 15:49
Inget nytt ifrån mig. Bilden föreställer ett infruset löv ifrån slutet på Mars månad tidigare i år.
IMG_0416.jpg 643.09K
8 Antal nerladdningar
Postad 03 November 2013 - 13:27
Grymt fina bilder här !
Som sagt så brukar jag inte posta svartvit, men här är en i alla fall
Postad 04 November 2013 - 23:07 Jo, det var den jag syftade på. Tackar! Mycket bra Johan! Tack Red också! ![]() 1-400 sec, ISO 1250, IMG_0951.jpg by b.lok, on Flickr Postad 05 November 2013 - 16:13
Kul att du köpte 6D bara för att få swörligare bokeh från din helios.
Riktigt skön bild! Redigerat av overhard, 05 November 2013 - 16:13. Postad 05 November 2013 - 21:48
Tack, tack!
Ja, känns skönt att slänga på en 300-kronorsglugg på ett något dyrare hus på nåt sätt. Eller hur? Tack så mycket! Postad 08 November 2013 - 07:43 Ja, det har du ju rätt i! En liten diptyk. Tackar! Tack Morgan! Postad 14 November 2013 - 08:54
Tack, ja riktigt nöjd med denna, men den under porträtt är nog strået vassare enligt mig.
5D mk3 presterar bra i dåligt ljus helt klart! Belysningen blöder en del men det ser på något vis naturligt ut, lite som det såg ut där. Postad 18 November 2013 - 11:17
Finfina bilder smallsuper och metalmackan!
Kraftigt underexponerad bild som jag lyft lite mer än 7D-filerna pallar med. Lite brus, bandning och annat smått och gott med andra ord. ![]() 1-250 sec at f - 1,8, ISO 100, IMG_6779.jpg by b.lok, on Flickr Postad 19 November 2013 - 22:23
Har provat en alternativ programvara för att scanna in negativen och resultaten är galet mycket bättre än tidigare. Skumt att de programmen som tillhör scannern inte fungerar lika bra som tredjeparts-program. Det betyder ju att alla som köper en scanner bara använder dom till 50% eller nått.
Här kommer iaf en bild från i somras med riktigt bra kontrast och bokeh
Postad 20 November 2013 - 08:24
Tack Micke.
Snyggt Small, gillar det korniga i bakgrunden. Vad är det för kamera (och objektiv)? Postad 20 November 2013 - 09:28
Tack knobloch. Det är en hasselblad 500 cm från 1983 med "kit-objektivet" zeiss 85 2,8 *T vilket motsvarar ca 50mm 1,4/1,2 eller något liknande på FF.
Filmen är inte T-Max som jag brukar köra på utan Tri-X 400 vilket ger något grövre korn men är snällare i högdagarna i jämförelse, gillar det. Bara jobbigt att framkalla då vilken är mycket tunnare och fladdrigare :S Postad 20 November 2013 - 11:50
Inget avancerat. En Canon 8800f heter den. En ganska vanlig flatscanner som även klarar negativ.
Programmet jag nu testat heter vuescan som är ganska jobbigt att komma igång med men den levererar bra filer! Postad 20 November 2013 - 12:16
Vuescan ger fler funktioner än ursprungsprogrammet ger. T ex går det ju att scanna samma bild fler gånger för att få ner brusnivån (scannerna ger mkt brus om filmen är väldigt mörk). Men denna metod ger nog sämre skärpa med flatscanner, eftersom läsarhuvudets startposition hos flatscanners inte är exakt samma vid inläsningarna. Har i alla fall upplevt detta med min Epson V600 då jag scannat 35mm film. En dedikerad filmscanner borde ge bättre skärpa t ex då en bild inläses flera gånger, fast dessa är ju mkt mer kostsamma... Vill man ha skarpare resultat (än flatscanner är) det förmodligen bäst att digitalisera negativen med en systemkamera…
I mitt fall tycker jag Epson Scan funkar bra då jag inte använder några extrafunktioner. Scannar till positiv bild. I Epson Scan programmet har jag stängt av alla automatiska justeringar av, även brusreducering och skärpesättning. Därefter konverterar jag positiva tiff-filen mha plugin programmet ColorPerfect. Postad 20 November 2013 - 12:29
Kommer snart att testa min Mamiya 645m 1000s med Mamiya 55/2.8 N svartvit film. Tog ett par månader att få ihop till ett fungerande kit. Dessa brukar inte vara så farligt dyra på Ebay, speciellt om man jämför med Hasselblad...
Postad 20 November 2013 - 12:55
Har provat att #scanna med kameran" och det fungerar ju, och ger riktigt bra omfång i bilderna men det är galet svårt att få till korrekta färger!! Hur ska man göra egentligen? reglagen i camera raw räcker inte till
Har inte hunnit test så många bilder men det jag jämfört med originalprogrammet påvisar inte någon nämnvärd skärpeförändring men enorm förbättring i andra delar pga, det du nämner med multipla inläsningar. Väntar med spänning på lite fler som plåtar film med mellanformat! Vad fick du ge för din rigg? Själv landade Hasselbladaren på ca 10 laxar med lite extra ND-filter och prismasökare m.m. Vad tänkte du använda för film? Postad 20 November 2013 - 16:45
Omkring 3500kr gav jag för kalaset. I detta ingår även prismasökare med exponeringsmätare. Dessa går att få ännu billigare om man köper allt i samma, fast då är risken större att någon del inte är bra (ganska viktigt att ha ett bra utgångsläge, eller bra skick, eftersom prylarna kan vara omking 25 år... objektivet är ändock nyare då den har ändelsen N, det blev denna eftersom denna lär ha bättre coating).
Har inte bestämt mig för filmsort ännu. Funderar på att testa med Ilford Delta 400. Kodak Trix400 är en annan kandidat, har för mig att denna kan vara ngt svårjobbad eftesom den gärna vill kurva sig, något som försvårar själva scannincsprocessen (vill ju att filmen skall vara så plan som möjlig då denna scannas). Har inte provat att scanna med kameran. Får se om detta blir aktuellt ngn gång eller om jag skaffar en bättre scanner... lite svårt att veta i dagsläget då jag ännu inte framkallat ngn film med Mamiyan. I alla fall har kameran grymt mekanisk känsla. Och kanske är det en version av Nikon DF, fast utan det digitala tramset. Postad 20 November 2013 - 18:56
Min erfarenhet är att det svåra med trix jämfört med T-Max är vid framkallningstillfället, om man nu gör det själv. Är man en nybörjare på att trä på filmen i spolen så bör man överväga att köra på T-Max av den anledningen. Det som skiljer är tjockleken på filmen, vilket gör att T-Max inte viker sig lika lätt (på en 120-film är det mycket lätt hänt). När den väl är framkallad och torr spelar det mindre roll, för mig iaf. Postad 20 November 2013 - 21:27
xray, du har bene mig rätt!! Efter lite tester så är det solklart att bilderna blir oskarpa när man scannar fler gånger, jäklar det här kan bli dyrt. Jag som har siktat in mig på ett nytt objektiv
Postad 20 November 2013 - 22:31 Du har rätt att det kan bli dyrt. En Plustek Opticfilm 120 är inte direkt gratis... Postad 21 November 2013 - 10:44 Aha, coolt. Önskar jag hade ork och tålamod med analogt men kanske när man blir pensionär eller nåt. Onekligen en skön känsla i bilderna, och jag tror att jag skulle gilla det manuella rattandet och pillandet. Postad 21 November 2013 - 12:11
Se det som en utveckling. Man behöver kunna behärska (förstå) historien för att kunna förstå framtiden
Postad 21 November 2013 - 16:35
Sorry, jag tillhör bokstavskombinationsgenerationen. Vi har inte tålamod att vänta på att se resultatet, det ska synas på en gång. Helst före.
Postad 21 November 2013 - 20:47 Testade att "scanna" 35mm film med d7000. Konvererade först NEF filen till TIFF med hjälp av Make Tiff. Denna tiff-fil bearbetades därefter i ColorPerfect vilket gav bra färger. Nedan är bilden jag testade med, fast konverterade den till svart vitt så att det inte blir alltför off topic... Klippet RAW conversions with perfect RAW visar hur det hela funkar: http://www.c-f-syste...m/Plug-ins.html
_DSC3434testbw.jpg 285.46K
10 Antal nerladdningar
Redigerat av xray, 21 November 2013 - 20:50. Postad 22 November 2013 - 00:03
Snygg bild X!
Personligen skulle jag valt att ge den mer kontrast i mellandagarna, det är ganska vanligt att det behövs på film. Mycket intressant med pluginnet! Ska testa det lite mer men när man laddade ner test versionen fick man inte med alla olika filmtips som han visar på videon. Det står säkert någon förklaring till det men har inte kommit så långt Får man till det är det bara att bygga någon smidig rigg till kameran med en bra ljuskälla bakom (ipad). 1 användare läser detta ämne0 medlemmar, 1 gäster, 0 anonyma medlemmar |
Trendande produkter |